eitaa logo
رسانه خبری صدای جویا 🌍
281 دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
78 فایل
پایگاه خبری تحلیلی صدای جویا با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۲۵۲۹ جویا باش تا کامل شوی... www.sedayejoya.ir https://zil.ink/sedayejoya
مشاهده در ایتا
دانلود
تقریبا خودرو خریدن بعد از مسکن در حال تبدیل شدن به یک آروز است...
✋ بیانیه جدید سازمان خصوصی‌سازی درباره استقلال 🔸ارجاع تخلفِ فتح‌الله‌زاده به نهادهای نظارتی و قضایی 🔺رسانه رسمی سازمان خصوصی‌‌سازی: ⚽️ فتح‌الله‌زاده امروز ۲۱ فروردین از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در سازمان خصوصی‌سازی حضور پیدا کرد و درخواست کرد تا ۳۱ فروردین به ایشان مهلت داده شود تا ۵ میلیارد تومان را به باشگاه مسترد کند. ⚽️ لذا باتوجه به آنکه بازرسی سازمان خصوصی سازی ثابت کرد که پرداخت این مبلغ تخلف بوده است، موضوع به نهادهای نظارتی و محاکم قضایی ارجاع خواهد شد. ⚽️ علی رغم آنکه فتح‌الله‌زاده در برنامه فوتبال برتر اعلام کرد که بصورت مستقیم و شخصی هرگز ارز دریافت نکرده است، بررسی هیات بازرسی مالی نشان می‌دهد که ایشان شخصا ‌۲۳۰ هزار یورو را از صرافی شربیانی دریافت کرده و رسید داده است اما هیچ ردی در اسناد مالی و حسابداری باشگاه وجود ندارد. ✅ کانال‌جامع ،
فروش و پیش فروش واحدهای مسکونی دیاموند شروع شد - پایگاه خبری صدای جویا https://sedayejoya.ir/26414-2/
♦️ذخایر آب سدهای اصفهان به ۵۲۷ میلیون مترمکعب رسید مدیر بهره‌برداری و نگه‌داری از تاسیسات آبی شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان: 🔹مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان به ۵۲۷ میلیون مترمکعب رسید. 🔹ذخیره سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت نرمال یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به ۴۲۷ میلیون مترمکعب رسید. 🔹ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم به ۲۳.۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است. سد گلپایگان در حال حاضر ۳۵.۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته است. سد خمیران در تیران و کرون تاکنون ۷.۰۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است. سد باغکل واقع در خوانسار نیز هم اکنون ۲.۲۸ میلیون مترمکعب آب دارد. آب ذخیره شده در سد کمانه را ۴.۱۸ میلیون مترمکعب است.
♦️تغییرات در کابینه دولت سیزدهم 🔹سخنگوی دولت از تغییراتی در بدنه مدیریتی دولت با هدف رفع مشکلات مردم خبر داد. 🔹«داوود منظور» به جای «میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه بودجه شد. 🔹«ساداتی‌نژاد» از وزارت جهاد کشاورزی رفت و «آقامیری» سرپرست شد. 🔹با تصمیم رئیس‌جمهور، «خیاطیان» به عنوان مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شد.
دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی مشغول بررسی اتفاقات امروز مدارس شاهین شهر - پایگاه خبری صدای جویا https://sedayejoya.ir/26426-2/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ✍️سعید معدنی 🖊 آکشاردام دهلی و مصلّی‌ی تهران ( وقتی ایمان معبد می‌سازد) در یکی از کانال های تلگرامی خواندم که "ساخت مصلی نا تمام تهران ۴۰ ساله شد". آنچه که در سایت‌ها آمده ظاهرا ایده‌‌ی اولیه این بود که یک مصلی‌ی ساده و بی‌پیرایه که یادآور مساجد صدر اسلام باشد، ساخته شود! اما بعدها هدف پروژه عوض شد و چهل سال است که این مجموعه بودجه عمومی می‌بلعد و هنوز تمام نشده است. در سال ۱۳۹۹ گفتند ۸۰ درصد مجموعه ساخته شده و تا دو سال دیگر پروژه تمام می شود. ولی الان که سال ۱۴۰۲ است هنوز خبری از اتمام کامل پروژه نیست. زمانی که ایده ساخت این عبادتگاه یا نمایشگاه مطرح شد، بیش از ۷۰ درصد مردم ایران به دنیا نیامده بودند و بسیاری از طرح دهندگان اولیه آن الان در قید حیات نیستند! احتمالا زمانی که اتمام کامل آن اعلام شود سازه‌های اولیه رو به فرسودگی رفته و نیاز به بازسازی و شاید بازسازی‌های مجدد داشته باشند و دوباره و چند باره بودجه بخواهند. نمی‌دانم چرا با خواندن مطلب بالا یاد یک معبد عظیم، جذاب و توریستی در هند افتادم که بسیار دیرتر از مصلی‌ی تهران شروع شد و بسیار زودتر از آن خاتمه یافت. این معبد زیبا، که ساخت آن فقط پنج سال طول کشید، الان انبوهی توریست را به خود جذب می‌کند و ظاهرا ۷۰ درصد توریست هایی که به هند می‌روند از این معبد چشم‌نواز دیدار می‌کنند. معبد بزرگ و با عظمت آکشاردام دهلی به یکی از فرقه‌‌های دین هندو تعلق دارد. ساخت این معبد در سال ۲۰۰۰(‌۱۳۷۹شمسی) شروع شد و در زمینی به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع با کمک و همکاری ۱۱۰۰۰ استاد کار به همراه ۳۰۰۰ معمار و کارگر داوطلب هندی به سر انجام رسید. هم چنین تعداد زیادی کشاورز و هزاران زن محلی به واسطه کار بر روی این پروژه عظیم کسب در آمد کردند. سرانجام معبد آکشاردام در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) توسط ماهاراجه پرامونی سووآمی افتتاح شد و آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه این معبد هندو، نخست وزیر مانموهان سینگ از اقلیت سیکهای هند و رئیس جمهور مسلمان ابوبکر زین العابدین عبدالکلام حضور داشتند، نمایشی از همزیستی مسالمت آمیز مذاهب و وآیین‌ها را در هند نمایش گذاشتند. آدم از این همه نهادینه شدن تساهل و تسامح و درایت و دمکراسی لذت می‌برد؛ راهی که هند فقر زده اوایل قرن بیستم را به سوی توسعه‌یافتگی امروزی رهنمون کرده است. این معبد بدون اختصاص بودجه دولتی با همت و کمک مومنان به آیین هندو ساخته شده است. چنانکه عبدالکلام در سخرانی افتتاحیه گفت: "آکشاردام در سحرگاه قرن 21 با وفاداری و ایثار 1 میلیون داوطلب بپا خاست. اتفاقی که امروز در آکشاردام صورت پذیرفته مرا به وجد آورده و به من اطمینان داده که ما می توانیم با کمک میلیون‌ها مغز متفکری مانند شما به کشوری پیشرفته‌تر تا قبل از سال 2020 دست یابیم." بازدید از این معبد دیدنی رایگان است. اما از قِبَل آن هزاران نفر کسب درآمد می کنند. یک معبد سنگی به سبک بناهای باستانی که در عرض پنج سال ساخته شده. مقایسه کنید باساخت ناتمام و چهل ساله‌ی مصلی تهران که با بودجه دولتی ساخته می شود و تمامی ندارد. این یک مورد می‌تواند یکی از علل عقب ماندگی و توسعه نیافتگی ما در عصری باشد که بسیاری از کشورهای سابقاً جهان سوم عقب مانده مثل ویتنام و سنگاپور و مالزی و هند و امارات و... به سوی توسعه یافتگی گام برداشته‌اند. آنجا که پول دولت هست ممکن است حفره های فساد هم وجود داشته باشد. در طی ساخت مصلی تهران بسیاری از ایرانی‌ها زاده شده اند و از دنیا رفته‌اند، اما مراسم اتمام ساخت آنرا ندیده‌اند! شاید اگر همان سالهای نخست انقلاب که شور انقلابی همه را فرا گرفته بود، اراده می‌کردند، این بنا داوطلبانه و برپایه‌ی ایمان مومنان زودتر تمام می‌شد. اما بعدها که بوی پول آنهم پول دولتی به مشام رسید، این پروژه طولانی و فرسایشی شده است. بدین ترتیب ساخت طولانی مدت "مصلی امام خمینی تهران" هم به درازای عمر انقلاب اسلامی شده است درحالی که بنا به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار بود بنایی ساده و مومنانه همچون مساجد صدر اسلام برای نماز باشد که نشد و برای آن کاربری‌های متفاوتی تعریف کردند. این پروژه هنوز پول می‌خواهد. در حالی که‌معبد آکشاردام هند را ایمان پیروانش در عرض پنج سال ساخت. ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
✍️ سید حمید موسویان 🖊 على(ع) نماد فرهنگ ایرانی نباید فراموش کرد که جان ایرانی در برابر هر نوع نگاه حذفی نسبت به هر یک از میراث فرهنگی‌اش مقاومت خواهد کرد ♦️اسطوره‌ها نمادهای یک فرهنگ‌اند. هر فرهنگی با اسطوره‌های خود زندگی می‌کند و معنای زندگی را از آن می‌جوید. فرهنگ درازدامنی مانند فرهنگ ایرانی به راحتی باورها، شخصیت‌ها و امور مختلف را به درون خود راه نمی‌دهد؛ ممکن است مانند میهمانی از آن پذیرایی کند ولی در زمان مقتضی میهمان خود را بدرقه می‌نماید. جبر زمانه یا قدرت حکومت‌ها ممکن است چند صباحی باعث تغییر در شرایط و وضعیت جامعه ریشه‌داری مثل ایران شود ولی هرگز نمی‌تواند برای همیشه آن را تحت تاثیر خواسته‌های خود قرار دهد؛ در اولین فرصت که شرایط بازگشت به حالت اصلی فراهم باشد، فرهنگ کار خود را می‌کند. ♦️جامعه ایران با انتخاب محورهایی از فرهنگ اسلامی، آنها را در درون خود جای داد و با بازخوانی و بومی‌سازی آن رنگ خود را به آنها زد. به همین خاطر تفسیر و فهم ایرانی، رنگ و بوی خاص خود را دارد. یکی از آن چیزهایی که در دوره اسلامی به ایران منتقل شد و رنگ ایرانی به خود گرفت، شخصیت امام علی (ع) است. علی (ع) برای ایرانیان یک عرب در تاریخ نیست؛ یک نماد است که با او می‌توان راهی برای زندگی کردن یافت. حتی در دوره‌ای که ایران از نظر ظاهری شیعه علی نیست، بارقه‌های این ارادت به امام را میتوان در اشعار بزرگان ادبیات فارسی مشاهده کرد. ♦️اینکه حماسه‌سرایی مانند فردوسی که به دنبال احیای فرهنگ ایرانی است امام علی(ع) را با تکریم یاد می کند، جای شگفتی ندارد. شاعران عارفی مانند عطارنیشابوری و مولوی ارادت ویژه‌ای به امیرالمومنین دارند. کسایی مروزی، نظامی، سنایی، سعدی و حافظ را هم باید به نام این مشاهیر افزود. علی(ع) برای ایرانیان، نماد عزت و سربلندی است؛ نماد عظمت و بزرگی، نماد شجاعت و مردانگی، نماد زهد و تقوا، نماد حق‌طلبی و حق‌خواهی و شاید از همه مهم‌تر نماد حاکم عادل. ایرانیان همان اندازه که علی را شیر حق می‌دانند او را همدرد مسکینان و ضعیفان می‌بینند. در زمانه‌ای که فاتحان عرب از فخر عرب نسبت به عجم سخن می‌گفتند، خاطره ایرانی از مساوی شمردنش با عرب‌ها توسط امیرالمومنین شیرین‌کام است. ♦️اما همان‌طور که اسطوره‌شناسان گفته‌اند، نمادها در یک فرهنگ قومی با ملی دچار افت‌و‌خیزهایی می‌شوند. گاهی یک نماد را در اوج می‌بینیم و زمانی دیگر چنان بی‌اهمیت می‌شود که شاید تصور شود اساساً آن نماد، کارکرد خود را از دست داده است. نمادها زمانی که مورد استفاده‌های نابه‌جا قرار می‌گیرند کم‌کم ارزش خود را از دست می‌دهند و به نوعی به محاق می‌روند. حال پرسش این است: آیا امام علی در جامعه امروز ایران در حال کم‌رنگ شدن است؟ آیا ابزار قرار گرفتن علی در عرصه سیاسی باعث کم رونق شدن این سکه در بازار خواهد شد؟ تردیدی نیست که استفاده ابزاری توسط متدینان و گروه‌هایی که خود را حق مطلق می‌انگارند و قدرت سیاسی نیز از آنها حمایت می‌کند همچون غباری باعث کم‌فروغ شدن رابطه بخشی از ایرانیان با امام علی خواهد شد. اما فراموش نکنیم، نمادها به راحتی به دست نمی‌آیند که به‌راحتی هم کنار گذاشته شوند…
✍️ ساسان حبیب وند 🖊 نظام اسلامی، در خدمت خواسته رضاخان 🔹 وقتی رضاشاه پهلوی در جهت طرح مدرنیزاسیون ایران دستور کشف حجاب گسترده را صادر کرد، نیروهای حکومتی با مقاومت بسیاری از زنان و دختران روبرو شدند. بسیاری از زنان در مقابل برداشتن حجاب خود، شدیدا ایستادگی می‌کردند و هرقدر بیشتر تهدید یا خشونت می‌دیدند بیشتر بر حفظ چادر و روسری خود اصرار می‌ورزیدند. جمعیت زیادی هم خانه‌نشین شدند تا به‌باور خودشان، از ننگ برداشتن روسری و چارقد در امان بمانند. نتیجه این شد که طرح رضا شاه برای حذف حجاب در مجموع ناکام ماند. 🔹 اما چرا؟ اشکال کار رضاخان چه بود؟ اشکال اینجا بود که رضاخان به این نکته کلیدی توجه نداشت که چیزی را که در فرهنگ و باور انسان ریشه داشته باشد نمی‌توان با زور و ارعاب از او گرفت. مادامی که آن فکر و آن اعتقاد هست، آن عمل و رفتار هم خواهد بود. اگر رضاخان به‌قدر کافی روانشناسی می‌دانست، آگاه بود که برای این که چیزی را از کسی بگیری لازم است اول او را نسبت به آن چیز بیزار و متنفر کنی. باید تصویری کریه و آزارنده‌ از آن شیء یا عمل در ذهن و روان او بنشانی و کاری کنی که در ذهن او تصویر آن چیز با تصور خشونت، توهین و وحشت هم‌نشین شود، بطوریکه هر گاه یاد این افتاد، یاد آن بیفتد و بالعکس- به این می‌گویند تداعی یا هم‌نشینی یا association. رضاشاه این را ندانست و اگر هم دانست، یه آن عمل نکرد و طبیعتا به مقصد نرسید. 🔹 اما چند دهه بعد، ماجرای عجیب و تأمل‌انگیزی روی داد. حکومتی به قصد و شعار ضدیت با رضاخان و حذف تفکر و فرهنگ پهلوی ظهور کرد که اتفاقا خواسته رضاخان را با موفقیت کامل، محقق ساخت. چگونه؟ این سیستم جدید آنقدر با ارعاب و آزار و اهانت، دین و شعائر دینی و نماز و روزه و حجاب را به مردمی که خود او را برای آن انتخاب کرده بودند حقنه و تحمیل کرد که آنها از همه آن چیزها منزجر و گریزان شدند و یکی از آنها هم البته حجاب بود. 🔹 اینان با زور و ترس و توهین، حجاب مورد نظر و درحدفهم کوچک خود را آنچنان به زنان و دختران این کشور تحمیل کردند که امروز اسم روسری و چادر در ذهن اغلب آنها یادآور رعب و نفرت و انزجار است. نتیجه این شد که همان مردمی که برای حفظ حجاب، می‌جنگیدند و حتی کتک می‌خوردند و مقاومت می‌کردند، امروز برای حذف آن می‌جنگند و خطر می‌کنند. در حقیقت هیچ‌کس یا روش دیگری قادر نبود با چنین موفقیتی، خواسته رضاخان را محقق کند. 🔹 اینها حقایق مهم تاریخی و اجتماعی و انسانی است، که درس‌های بزرگی در آن نهفته است. یکی از آن درسها این است که در یک فرهنگ دیکتاتوری که نظام سیاسی، دچار توهم همه‌کارگی است، تصور دولتمردان این است که آنها باید همه‌چیز زندگی مردم خود را کنترل کنند، از جمله فرهنگ و باور و نوع پوشش و روابط خصوصی آنان را. حال آنکه چنین ذهنیتی از اساس، باطل و محکوم به شکست است چرا که رفتارهایی مانند پذیرش یا عدم پذیرش حجاب، یک امر باوری و نگرشی است که ریشه در تفکر و و جهان‌بینی انسان‌ها دارد و مدیریت آن، کار قانون و مقررات یا پلیس نیست، بلکه امری است فکری و فرهنگی. 🔹 نکته دیگری که می‌توان در آیینه چنین رویدادی به‌خوبی آن را دید این است که قالب و ظاهر چندان مهم نیست؛ محتوا و باطن است که تعیین‌کننده است. عملکرد هرچه که باشد، نتیجه همان خواهد بود حتی اگر ظواهر کاملا متفاوت باشد. آنها با زور و باتوم روسری از سر زنان برمی‌داشتند، آینان با زور و باتوم روسری بر سر زنان می‌گذاشتند. هدفها متفاوت بود ولی روش‌ها یکسان: زور و تحمیل و سپردن فکر و اعتقاد به زور و چوب و چماق. 🔹 به این ترتیب، رضاشاه و حکومت اسلامی هردو در طرح خود به یک نتیجه رسیدند: مقاومت عمومی و شکست. چرا؟ چون هردو ایدئولوژی، علیرغم قالب و ظاهر متضادشان، روش واحدی داشتند و روش واحد، نتیجه واحد می‌دهد. هردو شیوه از رفتار خود نتیجه معکوس گرفتند: رضاخان زمینه تولد حکومت اسلامی را فراهم کرد و حکومت اسلامی، آرزوی رضاخان را محقق ساخت.
🔻آیت‌الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۲ را اعلام کرد 🔹دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی/۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد. 🔹از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سیصد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است./ شفقنا
توییت جلال محمودزاده نماینده مهاباد خطاب به رئیس جمهور با این عملکرد بهتر نیست دولت را تعطیل کنید!؟ 🔹جلال محمودزاده نماینده مهاباد در ادامه انتقادات خود از عملکرد دولت سیزدهم در صفحه توییتر خود خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نوشت؛ 🔹جناب رئیس جمهور با این عملکرد هیأت دولت شما آنهم فقط در ۱۰ روز اول ۱۴۰۲، بهتر نیست که دولت را تعطیل کنید!؟ ‏۱-افزایش قیمت موادغذایی۳۵٪ ‏۲-افزایش قیمت خودرو۳۰ تا۷۰٪ ‏۳-افزایش تعرفه گاز۷۰٪ ‏۴-افزایش قیمت ارز۲۰٪ ‏۵-افزایش قیمت میوه۵۰٪ ‏۶-افزایش بلیط هواپیما۴۰٪ ‏۷-افزایش نرخ آب وبرق۵۰٪ ‏و … 📌پایگاه خبری صدای جویا