https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710346016195602352
🗒 در تهران، کشف حجاب زیاد شده؛ از پنج درصد آغاز شد و به ده درصد رسید، اما امروز ... . ناپوششها، «جامعهی جنسیشده» پدید آوردهاند. اینک در آستانهی «عادیسازی» قرار گرفتهایم. مسئولان، توصیه به «تدبیر» شدند اما به این بهانه، «تعلل» کردند. مؤمنان، رنج فراوان میبرند و بغض دینیشان در معرض انفجار است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710397959189729398
🗒 بخشی از مقالهی شهید آوینی با عنوان «تجدد یا تحجر» که خطاب به محمد خاتمی - وزیر ارشاد آن دوره - و در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ نوشته است. حجاب را در آئینهی گذشتهی سیاست فرهنگی بنگرید: دیروز باد کاشتند و امروز، طوفان درو میکنند. این از مصادیق فرهنگی - به تعبیر رهبر انقلاب - «واگراییهای دههی هفتاد» است.
«مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر، هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص، آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی، احساس امنیت نمیکند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام میدارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ، رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت میاندازد.»
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710519076145312811
🗒 میگویند: چرا جبههی فرهنگی انقلاب، افزون بر کشف حجاب، از بیعدالتی و دشواری معیشتی نمیگوید؟
پاسخ این است: مگر در برابر «اشرافیگری»، فریاد نزدیم؟ مگر مخالفتمان با برجام، ریشه در «شرطیشدن معیشت مردم» نداشت؟ مگر بر «اقتصاد مقاومتی» اصرار نورزیدیم؟ و مگر در انتخابات، از «عدالتگرایان» دفاع نکردیم؟
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710573774723071496
🗒 مواضع این روزهای برخی از حوزویان بزرگزاده یا خارجگو -دربارهی مسألهی مواجهه با کشف حجاب- به نفع «جریان» و «روند» کشف حجاب، تمام شد. دینشناسان نقطهنگر و ذرهاندیش، حُسن تدبیر ندارند که در قلمرو اجتماعیات، «برآیندی» بنگرند و «کلنگر» محاسبه کنند. به تعبیر مولانا: عقل جُزوی، عقل را بدنام کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710605691753432023
🗒 بند میم وصیتنامهی امام و آتشبهاختیاری یعنی:
🖇تقدم امر اجتماعی بر امر سیاسی
🖇جبران خلاء کارکردی حاکمیت
🖇جامعهی مدنی اسلامی
🖇حلقههای میانی
🖇نهضت کمکهای مؤمنانه
🖇گروههای خودجوش فرهنگی
🖇همیاری به کارگران هفتتپه
🖇حجاببانی در مترو
🖇جنبش یادداشتنویسی رسانهای
🖇جهاد تبیین و روایتسازی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710660145117411026
🗒 بند میم وصیتنامهی امام و آتشبهاختیاری یعنی:
🖇عصیان و استقلال انتخاباتی در برابر تحمیلگری و قدرتطلبی پدرخواندههای سیاسیکار
🖇گذار مردمسالارانه از ناانقلابیهای سکولار و نیمهانقلابیهای محافظهکار به انقلابیهای حداکثری و تمامعیار
🖇تولید خودجوش و درونزای علوم انسانی اسلامی
🖇کوچ جمعی از شبکههای اجتماعی غربی
🖇نقادی و روشنگری دربارهی آقازادگی و اشرافیگری حاکمیتی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710731260020228846
🗒 تعابیر شهید بهشتی در نامهاش به امام خمینی در اسفند ۵۹، تأملبرانگیزند: «دوگانگی مدیریتی»، «اختلاف بینشی»، «اندیشههای بینابین»، «نفوذ کممبالاتها در مدیریتها»، «اقلیت مؤمن»، «ادارهی نظام بر پایهی یک بینش»، «نفوذ عناصر ناخالص»، «نیروهای اصیل اسلامی»، «تلفشدن نیروها در دوگانگی فرساینده» و ... .
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710777894108894493
🗒 بیانیهی آیتالله سیدمحمد یزدینجفی، سرشار از عقلانیت سیاستی و غیرت اسلامی و صراحت انقلابی بود. دریافتیم که زنان مکشفه، مرتکب «تجاهربهفسق» هستند و ازاینجهت، «حرمت» ندارند. حکم خدا را باید «بیتعارف» گفت تا جامعه و حاکمیت بفهمد در چه ورطهای افتاده است. بیش باد عالمان بصیر و خداترسی همچون ایشان.
،،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
ابتدا باید «فهم حقیقی» نسبت به «حرام اجتماعی» شکل بگیرد که در اینجا، ترکیبی از «حرام شرعی» و «حرام سیاسی» است. اکنون حتی بخشی از نیروهای انقلابی میکوشند مسأله را بهعنوان «تکثر قهری»، فهم و تعبیر کنند؛ حالآنکه معصیت، قابل فروکاهش به سلیقه و تنوع فرهنگی نیست، بهخصوص اگر «جنبهی اجتماعی» و «جنبهی سیاسی» بیابد و ذیل حرام اجتماعی و حرام سیاسی قرار بگیرد. در اینجا باید واقعیت زشت و زمخت عمل را نشان داد و جامعه را نسبت به آن، «حساس» و «برانگیخته» کرد. مسأله، یک معصیت شخصی نیست، بلکه آشکارسازی معصیت و شکستن خطوط قرمز الهی در عیان و سوقدادن جامعه به سوی عادیسازی محرمات شرعی است. ازاینرو، باید صریح و قاطع ایستاد و حرف و حکم خدا را بیپروا بیان کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710907285108074349
🗒 «اقتصاد مردمی»، بر وفاداری درونی تکیه میکند و «اقتصاد برجامی»، بر وعدهی بیرونی. یکی سرمایهی اجتماعی را اصل میانگارد و دیگری، سرمایهی خارجی را. یکی به تولید میاندیشد و دیگری به تعامل. حاصل یکی شکوفایی است و حاصل دیگری، شرطیشدن.
مشارکت مردمی در نسخهی مردمسالاری دینی، منحصر به انتخابات نیست.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi