eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.1هزار دنبال‌کننده
512 عکس
145 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710067808924828181 🗒 همچنان، حرف و‌ حکم خدا بر زمین مانده است و تجاهر به فسق، جولان می‌دهد. اگر در مجلس کنونی، غلبه با انقلابی‌های حداکثری بود، تاکنون «لایحه‌ی حجاب» به سرانجام رسیده و کشف حجاب، متوقف شده بود. تعدی ولنگاران، حاصل تعلل محافظه‌کاران است. آری، از «انقلابی‌های حداقلی» نمی‌توان توقع قاطعیت انقلابی داشت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710095185855750965 🗒 بخشی از مسئولان مؤثر، معتقد به «نظام» هستند نه «نظام انقلابی». ازاین‌رو، حساسیت و اهتمامی نسبت به مواجهه با مسأله‌ی کشف حجاب و برهنگی ندارند.‌ بیگانه با «غیرت اسلامی» هستند و در بند «تساهل لیبرالی». مؤمنان را در جامعه، ذلیل کرده‌اند و مفسدان را جسور. جام‌ زهر فرهنگی را در برابر انقلابی‌ها نهاده‌اند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710140742958465594 ۱. «حجاب»، مظهر «عفت» و پوسته‌ی حافظ آن است. ۲. مکشفه‌ها و برهنگان با «نمایش زنانه‌گی‌ها»ی‌شان در عرصه‌ی عمومی، چوب حراج بر عفت خویش نواخته‌اند و حرمت و حریم زنانه‌شان را هتک کرده‌اند. ۳. باید تأسف خورد برای زنی که «تعهد دینی» و حتی «وجدان اخلاقی‌»اش در خواب است و «قانون» باید نگهبان عفت‌ش باشد... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710164769810583384 🗒 متأسفانه دولت در زمینه‌ی فرهنگ، مایل به راهبرد «حد وسط» شده که نه این است و نه آن. مواضع عناصر فرهنگی دولت، حاصل ترکیب «فقر نظریه» و «محافظه‌کاری» است. تسلیم ناواقعیت‌های رسانه‌ای شده‌اند و پا پس کشیده‌اند. اما به سرنوشت سیاسی رئیس مجلس بنگرند و از بازی رندانه در منطقه‌ی لغزنده‌ی «حد وسط» بپرهیزند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710222208271932802 🗒 بخشی از کارگزارانی که در درون نظام حضور دارند، معتقد به «امکان حل مشروع مسأله‌ی حجاب» نیستند و مسیر مصانعه و مداهنه را در پیش گرفته‌اند. ازاین‌رو، تعلل و تعارف می‌کنند و در پی راه‌حل‌های بینابینی و رفع‌تکلیفی هستند و نشانی از اقتدار و قاطعیت در ادبیات‌شان نیست. این جریان «محافظه‌کار»، مانع اصلی‌ست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710346016195602352 🗒 در تهران، کشف حجاب زیاد شده؛ از پنج درصد آغاز شد و به ده درصد رسید، اما امروز ... . ناپوشش‌ها، «جامعه‌ی جنسی‌شده» پدید آورده‌اند. اینک در آستانه‌ی «عادی‌سازی» قرار گرفته‌ایم. مسئولان، توصیه به «تدبیر» شدند اما به این بهانه، «تعلل» کردند. مؤمنان، رنج فراوان می‌برند و بغض دینی‌شان در معرض انفجار است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710397959189729398 🗒 بخشی از مقاله‌ی شهید آوینی با عنوان «تجدد یا تحجر» که خطاب به محمد خاتمی - وزیر ارشاد آن دوره - و در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ نوشته است. حجاب را در آئینه‌ی گذشته‌ی سیاست فرهنگی بنگرید: دیروز باد کاشتند و امروز، طوفان درو می‌کنند. این از مصادیق فرهنگی - به تعبیر رهبر انقلاب - «واگرایی‌های دهه‌ی هفتاد» است. «مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر، هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص، آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی، احساس امنیت نمی‌کند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام می‌دارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ، رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت می‌اندازد.» https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710519076145312811 🗒 می‌گویند: چرا جبهه‌ی فرهنگی انقلاب، افزون بر کشف حجاب، از بی‌عدالتی و دشواری معیشتی نمی‌گوید؟ پاسخ این است: مگر در برابر «اشرافی‌گری»، فریاد نزدیم؟ مگر مخالفت‌مان با برجام، ریشه در «شرطی‌شدن معیشت مردم» نداشت؟ مگر بر «اقتصاد مقاومتی» اصرار نورزیدیم؟ و مگر در انتخابات، از «عدالت‌گرایان» دفاع نکردیم؟ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710573774723071496 🗒 مواضع این روزهای برخی از حوزویان بزرگ‌زاده یا خارج‌گو -درباره‌ی مسأله‌ی مواجهه با کشف حجاب- به نفع «جریان» و «روند» کشف حجاب، تمام شد. دین‌شناسان نقطه‌نگر و ذره‌اندیش، حُسن تدبیر ندارند که در قلمرو اجتماعیات، «برآیندی» بنگرند و «کل‌نگر» محاسبه کنند. به تعبیر مولانا: عقل جُزوی، عقل را بدنام کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710605691753432023 🗒 بند میم وصیت‌نامه‌ی امام و آتش‌به‌اختیاری یعنی: 🖇تقدم امر اجتماعی بر امر سیاسی 🖇جبران خلاء کارکردی حاکمیت 🖇جامعه‌ی مدنی اسلامی 🖇حلقه‌های میانی 🖇نهضت کمک‌های مؤمنانه 🖇گروه‌های خودجوش فرهنگی 🖇همیاری به کارگران هفت‌تپه 🖇حجاب‌بانی در مترو 🖇جنبش یادداشت‌نویسی رسانه‌ای 🖇جهاد تبیین و روایت‌سازی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710660145117411026 🗒 بند میم وصیت‌نامه‌‌ی امام و آتش‌به‌اختیاری یعنی: 🖇عصیان و استقلال انتخاباتی در برابر تحمیل‌گری و قدرت‌طلبی پدرخوانده‌های سیاسی‌کار 🖇گذار مردم‌سالارانه از ناانقلابی‌های سکولار و نیمه‌انقلابی‌های محافظه‌کار به انقلابی‌های حداکثری و تمام‌عیار 🖇تولید خودجوش و درون‌زای علوم انسانی اسلامی 🖇کوچ جمعی از شبکه‌های اجتماعی غربی 🖇نقادی و روشنگری درباره‌ی آقازادگی و اشرافی‌گری حاکمیتی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710731260020228846 🗒 تعابیر شهید بهشتی در نامه‌اش به امام خمینی در اسفند ۵۹، تأمل‌برانگیزند: «دوگانگی مدیریتی»، «اختلاف بینشی»، «اندیشه‌های بینابین»، «نفوذ کم‌مبالات‌ها در مدیریت‌ها»، «اقلیت مؤمن»، «اداره‌ی نظام بر پایه‌ی یک بینش»، «نفوذ عناصر ناخالص»، «نیروهای اصیل اسلامی»، «تلف‌شدن نیروها در دوگانگی فرساینده» و ... . https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710777894108894493 🗒 بیانیه‌ی آیت‌الله سیدمحمد یزدی‌نجفی، سرشار از عقلانیت سیاستی و غیرت اسلامی و صراحت انقلابی بود. دریافتیم که زنان مکشفه، مرتکب «تجاهر‌به‌فسق» هستند و ازاین‌جهت، «حرمت» ندارند. حکم خدا را باید «بی‌تعارف» گفت تا جامعه و حاکمیت بفهمد در چه ورطه‌ای افتاده است. بیش باد عالمان بصیر و خداترسی همچون ایشان. ،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ابتدا باید «فهم حقیقی» نسبت به «حرام اجتماعی» شکل بگیرد که در اینجا، ترکیبی از «حرام شرعی» و «حرام سیاسی» است. اکنون حتی بخشی از نیروهای انقلابی می‌کوشند مسأله را به‌عنوان «تکثر قهری»، فهم و تعبیر کنند؛ حال‌آن‌که معصیت، قابل فروکاهش به سلیقه و‌ تنوع فرهنگی نیست، به‌خصوص اگر «جنبه‌ی اجتماعی» و «جنبه‌ی سیاسی» بیابد و ذیل حرام اجتماعی و حرام سیاسی قرار بگیرد. در اینجا باید واقعیت زشت و زمخت عمل را نشان داد و جامعه را نسبت به آن، «حساس» و «برانگیخته» کرد. مسأله، یک معصیت شخصی نیست، بلکه آشکارسازی معصیت و شکستن خطوط قرمز الهی در عیان و سوق‌دادن جامعه به سوی عادی‌سازی محرمات شرعی است. ازاین‌رو، باید صریح و قاطع ایستاد و حرف و‌ حکم خدا را بی‌پروا بیان کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710907285108074349 🗒 «اقتصاد مردمی»، بر وفاداری درونی تکیه می‌کند و «اقتصاد برجامی»، بر وعده‌ی بیرونی. یکی سرمایه‌ی اجتماعی را اصل می‌انگارد و دیگری، سرمایه‌ی خارجی را. یکی به تولید می‌اندیشد و دیگری به تعامل. حاصل یکی شکوفایی است و حاصل دیگری، شرطی‌شدن. مشارکت مردمی در نسخه‌ی مردم‌سالاری دینی، منحصر به انتخابات نیست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711002887050351983 🗒 در برابر‌ خط «امید»، چه مفاهیمی از سوی نیروهای سیاسی و روشنفکری دگراندیش شنیده‌ایم؟! فروپاشی اجتماعی، جامعه‌ی قطبی‌شده، افول دینداری، گسست نسلی، زوال رقابت سیاسی، انسداد مردم‌سالاری، سیاست‌زدایی، فساد ساختاری، بحران حکمرانی، سایه‌ی جنگ، حاکمیت یکدست، غلبه‌ی اقلیت، تضاد دولت و ملت، قهر با جهان و ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711091527528931597 🗒 برخی از کارگزاران رند و محافظه‌کار: ۱. «ارزش‌های الهی» را به «سلایق اجتماعی» فرومی‌کاهند تا الزام را به تکثر تبدیل کنند، ۲. «اجرای شریعت» را موجب «نقض وحدت» می‌شمارند تا از حقیقت به مصلحت عبور کنند، ۳. و برای توجیه این رویکرد لیبرالی، مواضع واضح رهبر انقلاب را تفسیربه‌رأی می‌کنند. ما نافهم نیستیم... ،،،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ارزش وحدت، «تبعی» است نه «استقلالی». وحدت بر مدار «کلمه‌ی توحید» و «عقاید حقه»، اصالت دارد، نه مطلق وحدت. ازاین‌رو، وحدت بر اساس عبور از شریعت، باطل است. هیچ ارزشی در عرض توحید نیست. اگر معیار وحدت، اعتصام به حبل الله باشد مطلوب است، اما اگر تعطیل‌کردن شریعت باشد، حاصلش مدینه‌ی فاسقه خواهد شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711201766022351566 🗒 یکی از عوامل برای بیرون‌بردن مردم از صحنه، بی‌اعتقاد کردن مردم به عوامل قدرت است که در ‌رأسش، ایمان دینی و تشرّع است؛ قضایای حجاب را «با این چشم» نگاه کنید! مسئله صرفاً این نیست که قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند برای مخالفت و معارضه. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711304950752058053 🗒 نقص در «حجاب» به معنی نقص در «عفت» است، و «عفت زن» و‌ «غیرت مرد»، دو روی یک سکه هستند. پس «زنان کم‌عفت»، «مردان کم‌غیرت» دارند. مرد کم‌غیرت، اجازه‌ی مشاهده‌ی زیبایی مو و بدن ناموسش را به چشم‌های لذت‌طلب خیابانی می‌دهد، اما حس شرمساری ندارد! به‌راستی، «کم‌غیرتی مرد» از «کم‌عفتی زن»، سخیف‌تر است. ،،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: روشن است مردی که به کشف حجاب ناموسش، راضی نیست و واکنش قاطع نشان می‌دهد، مصداق سخن نیست. کم‌غیرتی یا بی‌غیرتی، بی‌تفاوتی است؛ درحالی که او از این رفتار ناموسش، رنج می‌برد و حس خجلت و سرافکندگی و حتی خشم دارد. اینجاست که باید حاکمیت ورود کند. باید به حال مردی گریست که این‌چنین نیست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi