eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
8.9هزار دنبال‌کننده
463 عکس
141 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710573774723071496 🗒 مواضع این روزهای برخی از حوزویان بزرگ‌زاده یا خارج‌گو -درباره‌ی مسأله‌ی مواجهه با کشف حجاب- به نفع «جریان» و «روند» کشف حجاب، تمام شد. دین‌شناسان نقطه‌نگر و ذره‌اندیش، حُسن تدبیر ندارند که در قلمرو اجتماعیات، «برآیندی» بنگرند و «کل‌نگر» محاسبه کنند. به تعبیر مولانا: عقل جُزوی، عقل را بدنام کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710605691753432023 🗒 بند میم وصیت‌نامه‌ی امام و آتش‌به‌اختیاری یعنی: 🖇تقدم امر اجتماعی بر امر سیاسی 🖇جبران خلاء کارکردی حاکمیت 🖇جامعه‌ی مدنی اسلامی 🖇حلقه‌های میانی 🖇نهضت کمک‌های مؤمنانه 🖇گروه‌های خودجوش فرهنگی 🖇همیاری به کارگران هفت‌تپه 🖇حجاب‌بانی در مترو 🖇جنبش یادداشت‌نویسی رسانه‌ای 🖇جهاد تبیین و روایت‌سازی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710660145117411026 🗒 بند میم وصیت‌نامه‌‌ی امام و آتش‌به‌اختیاری یعنی: 🖇عصیان و استقلال انتخاباتی در برابر تحمیل‌گری و قدرت‌طلبی پدرخوانده‌های سیاسی‌کار 🖇گذار مردم‌سالارانه از ناانقلابی‌های سکولار و نیمه‌انقلابی‌های محافظه‌کار به انقلابی‌های حداکثری و تمام‌عیار 🖇تولید خودجوش و درون‌زای علوم انسانی اسلامی 🖇کوچ جمعی از شبکه‌های اجتماعی غربی 🖇نقادی و روشنگری درباره‌ی آقازادگی و اشرافی‌گری حاکمیتی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710731260020228846 🗒 تعابیر شهید بهشتی در نامه‌اش به امام خمینی در اسفند ۵۹، تأمل‌برانگیزند: «دوگانگی مدیریتی»، «اختلاف بینشی»، «اندیشه‌های بینابین»، «نفوذ کم‌مبالات‌ها در مدیریت‌ها»، «اقلیت مؤمن»، «اداره‌ی نظام بر پایه‌ی یک بینش»، «نفوذ عناصر ناخالص»، «نیروهای اصیل اسلامی»، «تلف‌شدن نیروها در دوگانگی فرساینده» و ... . https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710777894108894493 🗒 بیانیه‌ی آیت‌الله سیدمحمد یزدی‌نجفی، سرشار از عقلانیت سیاستی و غیرت اسلامی و صراحت انقلابی بود. دریافتیم که زنان مکشفه، مرتکب «تجاهر‌به‌فسق» هستند و ازاین‌جهت، «حرمت» ندارند. حکم خدا را باید «بی‌تعارف» گفت تا جامعه و حاکمیت بفهمد در چه ورطه‌ای افتاده است. بیش باد عالمان بصیر و خداترسی همچون ایشان. ،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ابتدا باید «فهم حقیقی» نسبت به «حرام اجتماعی» شکل بگیرد که در اینجا، ترکیبی از «حرام شرعی» و «حرام سیاسی» است. اکنون حتی بخشی از نیروهای انقلابی می‌کوشند مسأله را به‌عنوان «تکثر قهری»، فهم و تعبیر کنند؛ حال‌آن‌که معصیت، قابل فروکاهش به سلیقه و‌ تنوع فرهنگی نیست، به‌خصوص اگر «جنبه‌ی اجتماعی» و «جنبه‌ی سیاسی» بیابد و ذیل حرام اجتماعی و حرام سیاسی قرار بگیرد. در اینجا باید واقعیت زشت و زمخت عمل را نشان داد و جامعه را نسبت به آن، «حساس» و «برانگیخته» کرد. مسأله، یک معصیت شخصی نیست، بلکه آشکارسازی معصیت و شکستن خطوط قرمز الهی در عیان و سوق‌دادن جامعه به سوی عادی‌سازی محرمات شرعی است. ازاین‌رو، باید صریح و قاطع ایستاد و حرف و‌ حکم خدا را بی‌پروا بیان کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710907285108074349 🗒 «اقتصاد مردمی»، بر وفاداری درونی تکیه می‌کند و «اقتصاد برجامی»، بر وعده‌ی بیرونی. یکی سرمایه‌ی اجتماعی را اصل می‌انگارد و دیگری، سرمایه‌ی خارجی را. یکی به تولید می‌اندیشد و دیگری به تعامل. حاصل یکی شکوفایی است و حاصل دیگری، شرطی‌شدن. مشارکت مردمی در نسخه‌ی مردم‌سالاری دینی، منحصر به انتخابات نیست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711002887050351983 🗒 در برابر‌ خط «امید»، چه مفاهیمی از سوی نیروهای سیاسی و روشنفکری دگراندیش شنیده‌ایم؟! فروپاشی اجتماعی، جامعه‌ی قطبی‌شده، افول دینداری، گسست نسلی، زوال رقابت سیاسی، انسداد مردم‌سالاری، سیاست‌زدایی، فساد ساختاری، بحران حکمرانی، سایه‌ی جنگ، حاکمیت یکدست، غلبه‌ی اقلیت، تضاد دولت و ملت، قهر با جهان و ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711091527528931597 🗒 برخی از کارگزاران رند و محافظه‌کار: ۱. «ارزش‌های الهی» را به «سلایق اجتماعی» فرومی‌کاهند تا الزام را به تکثر تبدیل کنند، ۲. «اجرای شریعت» را موجب «نقض وحدت» می‌شمارند تا از حقیقت به مصلحت عبور کنند، ۳. و برای توجیه این رویکرد لیبرالی، مواضع واضح رهبر انقلاب را تفسیربه‌رأی می‌کنند. ما نافهم نیستیم... ،،،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ارزش وحدت، «تبعی» است نه «استقلالی». وحدت بر مدار «کلمه‌ی توحید» و «عقاید حقه»، اصالت دارد، نه مطلق وحدت. ازاین‌رو، وحدت بر اساس عبور از شریعت، باطل است. هیچ ارزشی در عرض توحید نیست. اگر معیار وحدت، اعتصام به حبل الله باشد مطلوب است، اما اگر تعطیل‌کردن شریعت باشد، حاصلش مدینه‌ی فاسقه خواهد شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi