eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.3هزار دنبال‌کننده
519 عکس
146 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710660145117411026 🗒 بند میم وصیت‌نامه‌‌ی امام و آتش‌به‌اختیاری یعنی: 🖇عصیان و استقلال انتخاباتی در برابر تحمیل‌گری و قدرت‌طلبی پدرخوانده‌های سیاسی‌کار 🖇گذار مردم‌سالارانه از ناانقلابی‌های سکولار و نیمه‌انقلابی‌های محافظه‌کار به انقلابی‌های حداکثری و تمام‌عیار 🖇تولید خودجوش و درون‌زای علوم انسانی اسلامی 🖇کوچ جمعی از شبکه‌های اجتماعی غربی 🖇نقادی و روشنگری درباره‌ی آقازادگی و اشرافی‌گری حاکمیتی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710731260020228846 🗒 تعابیر شهید بهشتی در نامه‌اش به امام خمینی در اسفند ۵۹، تأمل‌برانگیزند: «دوگانگی مدیریتی»، «اختلاف بینشی»، «اندیشه‌های بینابین»، «نفوذ کم‌مبالات‌ها در مدیریت‌ها»، «اقلیت مؤمن»، «اداره‌ی نظام بر پایه‌ی یک بینش»، «نفوذ عناصر ناخالص»، «نیروهای اصیل اسلامی»، «تلف‌شدن نیروها در دوگانگی فرساینده» و ... . https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710777894108894493 🗒 بیانیه‌ی آیت‌الله سیدمحمد یزدی‌نجفی، سرشار از عقلانیت سیاستی و غیرت اسلامی و صراحت انقلابی بود. دریافتیم که زنان مکشفه، مرتکب «تجاهر‌به‌فسق» هستند و ازاین‌جهت، «حرمت» ندارند. حکم خدا را باید «بی‌تعارف» گفت تا جامعه و حاکمیت بفهمد در چه ورطه‌ای افتاده است. بیش باد عالمان بصیر و خداترسی همچون ایشان. ،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ابتدا باید «فهم حقیقی» نسبت به «حرام اجتماعی» شکل بگیرد که در اینجا، ترکیبی از «حرام شرعی» و «حرام سیاسی» است. اکنون حتی بخشی از نیروهای انقلابی می‌کوشند مسأله را به‌عنوان «تکثر قهری»، فهم و تعبیر کنند؛ حال‌آن‌که معصیت، قابل فروکاهش به سلیقه و‌ تنوع فرهنگی نیست، به‌خصوص اگر «جنبه‌ی اجتماعی» و «جنبه‌ی سیاسی» بیابد و ذیل حرام اجتماعی و حرام سیاسی قرار بگیرد. در اینجا باید واقعیت زشت و زمخت عمل را نشان داد و جامعه را نسبت به آن، «حساس» و «برانگیخته» کرد. مسأله، یک معصیت شخصی نیست، بلکه آشکارسازی معصیت و شکستن خطوط قرمز الهی در عیان و سوق‌دادن جامعه به سوی عادی‌سازی محرمات شرعی است. ازاین‌رو، باید صریح و قاطع ایستاد و حرف و‌ حکم خدا را بی‌پروا بیان کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710907285108074349 🗒 «اقتصاد مردمی»، بر وفاداری درونی تکیه می‌کند و «اقتصاد برجامی»، بر وعده‌ی بیرونی. یکی سرمایه‌ی اجتماعی را اصل می‌انگارد و دیگری، سرمایه‌ی خارجی را. یکی به تولید می‌اندیشد و دیگری به تعامل. حاصل یکی شکوفایی است و حاصل دیگری، شرطی‌شدن. مشارکت مردمی در نسخه‌ی مردم‌سالاری دینی، منحصر به انتخابات نیست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711002887050351983 🗒 در برابر‌ خط «امید»، چه مفاهیمی از سوی نیروهای سیاسی و روشنفکری دگراندیش شنیده‌ایم؟! فروپاشی اجتماعی، جامعه‌ی قطبی‌شده، افول دینداری، گسست نسلی، زوال رقابت سیاسی، انسداد مردم‌سالاری، سیاست‌زدایی، فساد ساختاری، بحران حکمرانی، سایه‌ی جنگ، حاکمیت یکدست، غلبه‌ی اقلیت، تضاد دولت و ملت، قهر با جهان و ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711091527528931597 🗒 برخی از کارگزاران رند و محافظه‌کار: ۱. «ارزش‌های الهی» را به «سلایق اجتماعی» فرومی‌کاهند تا الزام را به تکثر تبدیل کنند، ۲. «اجرای شریعت» را موجب «نقض وحدت» می‌شمارند تا از حقیقت به مصلحت عبور کنند، ۳. و برای توجیه این رویکرد لیبرالی، مواضع واضح رهبر انقلاب را تفسیربه‌رأی می‌کنند. ما نافهم نیستیم... ،،،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ارزش وحدت، «تبعی» است نه «استقلالی». وحدت بر مدار «کلمه‌ی توحید» و «عقاید حقه»، اصالت دارد، نه مطلق وحدت. ازاین‌رو، وحدت بر اساس عبور از شریعت، باطل است. هیچ ارزشی در عرض توحید نیست. اگر معیار وحدت، اعتصام به حبل الله باشد مطلوب است، اما اگر تعطیل‌کردن شریعت باشد، حاصلش مدینه‌ی فاسقه خواهد شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711201766022351566 🗒 یکی از عوامل برای بیرون‌بردن مردم از صحنه، بی‌اعتقاد کردن مردم به عوامل قدرت است که در ‌رأسش، ایمان دینی و تشرّع است؛ قضایای حجاب را «با این چشم» نگاه کنید! مسئله صرفاً این نیست که قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند برای مخالفت و معارضه. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711304950752058053 🗒 نقص در «حجاب» به معنی نقص در «عفت» است، و «عفت زن» و‌ «غیرت مرد»، دو روی یک سکه هستند. پس «زنان کم‌عفت»، «مردان کم‌غیرت» دارند. مرد کم‌غیرت، اجازه‌ی مشاهده‌ی زیبایی مو و بدن ناموسش را به چشم‌های لذت‌طلب خیابانی می‌دهد، اما حس شرمساری ندارد! به‌راستی، «کم‌غیرتی مرد» از «کم‌عفتی زن»، سخیف‌تر است. ،،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: روشن است مردی که به کشف حجاب ناموسش، راضی نیست و واکنش قاطع نشان می‌دهد، مصداق سخن نیست. کم‌غیرتی یا بی‌غیرتی، بی‌تفاوتی است؛ درحالی که او از این رفتار ناموسش، رنج می‌برد و حس خجلت و سرافکندگی و حتی خشم دارد. اینجاست که باید حاکمیت ورود کند. باید به حال مردی گریست که این‌چنین نیست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711557356865680893 🗒 آخرى كه انسان مى‌خواهد ارتحال كند، مى‌آيند شياطينى كه مى‌خواهند نگذارند آدم، موحد از اين عالم بيرون برود؛ مى‌آورند جلوى رويش چيزهايى را كه دوست دارد. ميزان دنيا، علايقى است كه انسان به اشياء دارد؛ و اين علايق، ممكن است آن دم آخر، دشمنى بياورد با خدا (امام‌ خمینی، تفسیر سوره‌ی حمد). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711622547627198317 🗒 در روایت «اسلام رحمانی»، قرآن و رمضان و نماز و روزه و روحانی هست؛ اما همگی ذیل «لیبرالیسم». اسلام در این روایت التقاطی، «توسعه‌ی غربی» را با تبعات اقتصادی و فرهنگی‌اش - از جمله بی‌عدالتی و سکولاریسم هویتی - می‌پذیرد و مقاومت را ایدئولوژی ماجراجویانه می‌خواند. چنین اسلامی، همان «اسلام آمریکایی» است. ،،،،،،،، 🖇تعلیقه: موج تساهل لیبرالی شکل گرفته؛ چه در جامعه و چه در حاکمیت. به خدا قسم که باید دستی برآورد و کاری کرد. چرا جبهه‌ی انقلاب، فریاد نمی‌زند؟! در انتظار چه نشسته‌ایم؟! پدران و بزرگان فکر و فرهنگ انقلابی چه می‌کنند؟! شهدا ما را مؤاخذه خواهند کرد. گستاخی و لجن‌پراکنی فرهنگی از سوی جماعت ولنگار، رایج شده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711696641973799259 🗒 چشم‌های چند پسر نوجوان، به جایی خیره شده. امتداد نگاه‌شان را پیدا می‌کنم؛ زنی جوان در خیابان، مکشفه و با لباسی بدن‌نما. از نگاه حسرت‌آمیزشان می‌خوانم که نه‌فقط چشم‌های‌شان سیر نمی‌شود، بلکه در درون‌شان، غوغایی از هوس جنسی برپا شده. مردکی بی‌رگ و بی‌غیرت نیز به‌عنوان شوهر، در کنار آن زن راه می‌رود. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711816911064846660 ۱.در دو سال گذشته، رهبر انقلاب دو بار از ضرورت «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» سخن گفته‌اند. ۲.مسأله‌ی پشت‌صحنه نیز «افول ذهنیت ارزشی» در بخشی از جامعه است. ۳.اما تاکنون «نهادهای فرهنگی»، طرح راهبردی-عملیاتی‌ای در این باره ارائه نکرده‌اند. ۴. در برابر این «فرصت‌سوزی‌ تاریخی»، به کجا شکایت باید برد؟ ،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: مخاطب اصلی مطالبه‌ی رهبر انقلاب کیست؟! آیا نظام، «قوه‌ی عاقله‌ی فرهنگی» ندارد؟! مگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عقل متصل نظام نیست؟! چرا در «فقدان سیاست‌پردازی فرهنگی» به سر می‌برند؟! چرا به عینیتِ درگیرِ مسأله‌، «پاسخ سیاستی» نمی‌دهند؟! در انتظار چه نشسته‌اند؟! واقعیت فرهنگی در سراشیبی سقوط افتاده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗒 زیر چترِ اعتبار و وجاهتِ «اولیای الهی» قرار بگیریم تا به واسطه‌ی قداست و منزلت آنان، کمتر خجلت و شرمندگیِ حضور در پیشگاه خدای متعال را احساس کنیم. و چه‌بسا در سایه‌ی لطف خاص الهی به اینان، ما نیز از برکات و نعمات آسمانی، بهره‌ی بسیار بیشتری نصیب‌مان شود. در این شب‌های عروج و تقرب، شما زیر چترِ وجاهتِ کدام «قدیسِ معتبر» قرار گرفته‌اید؟ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1711965451488374107 🗒 تمام توان امام علی _علیه‌السلام_ در دوره‌ی کوتاه حکومتش، صرف «بازسازی انقلابی جامعه‌ی نبوی» شد. این جامعه در طول بیست‌وپنج سال، آنچنان گرفتار استحاله گردید که حضرت در آغاز حکومتش تصریح کرد که شما در «دریاهای فتنه» گرفتار شدید. در مقابل، نیروهای وابسته به ساختار ضدارزشی پساپیامبر، بر حضرت شوریدند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗒 دشواری «امتحانات آخرالزمان» که به معنی دشواری «حفظ دیانت» است، مؤمن را مبتلا به خوف می‌کند. ازاین‌رو، او توقع و طلبش از خدا را به «ثبات قلب و قدم در دین» فرومی‌کاهد. امروز مسلمانانی را می‌بینیم که دین‌شان دچار «فرسایش» و «خوردگی» شده، ازجمله اینکه با توجیهاتی اباحه‌گرانه، موافق «اجرای شریعت» نیستند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi