eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.2هزار دنبال‌کننده
515 عکس
145 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو با موضوع: انتخابات، راه‌حل است از بیعت تا انتخابات؛ مردم به‌مثابه عماد دین 🖇 با حضور مهدی جمشیدی 🖇 شبکۀ یک، برنامۀ جریان 📍در اینجا ببینید: https://telewebion.com/episode/0xcdf7bf6
📚 مجموعه آثار مهدی جمشیدی در نمایشگاه کتاب غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهرو ۲۴، غرفه ۵۸۷ ۱۹_ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
📚 بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) 📝 مهدی جمشیدی ۳۶۰ صفحه ♦️ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شبستان اصلی، ورودی ۱۸، راهروی ۶ غرفه‌ی @khameneibook
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1715411583191211473 🗒 نتیجۀ دورِ دوّمِ انتخابات مجلس نیز در امتداد دورِ اوّل قرار دارد؛ بخش عمدۀ بدنۀ اجتماعیِ انقلاب، از انقلابی‌های «متوسط» و «محافظه‌کار» به سوی «انقلابی‌ترها» و «بااصالت‌ها» عبور کردند و بر «چرخش سیاسیِ درون‌جبهه‌ای» اصرار دارند. این دگرگونی مبارک، ماهیّت اجتماعی و مردمی دارد نه محفلی و پدرسالارانه. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1715481958468397190 🗒 اینکه در عالم رؤیا و حال تنویم و احتضار، حقایقی به انسان روی می‌آورند، حاصل انصراف او از «نشئه‌ی عنصری» و «تعلقات این‌سویی» است. اگر این انصراف، در بیداری هم پیش آید، همان نتایج به دست خواهند آمد(علامه حسن حسن‌زاده‌، هزار و یک کلمه، ص۷۴). چه تعلق، آن معانی را به جسم؟! چه تعلق، فهم اشیا را به اسم؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻گفتمان انقلاب در سه روایت: تأملاتی بر نسبت روشنفکران، انقلاب و حاکمیت نويسندگان: بیژن عبدالکریمی، شهریار زرشناس، مهدی جمشیدی انتشارات: نقد فرهنگ نوبت چاپ: اول تعداد صفحات: ۳۵۲ سال چاپ: ۱۴۰۳ ،،،،،،، (این اثر، مشتمل است بر: ۱.یک مقدّمه از جمشیدی، ۲.متن مناظرۀ عبدالکریمی و جمشیدی، ۳.یادداشت انتقادی جمشیدی دربارۀ تفکّر عبدالکریمی، ۴.پاسخ عبدالکریمی به نقدهای جمشیدی، ۵.مقالۀ زرشناس دربارۀ مسألۀ مورد مناقشه). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مناظره با عنوان: امکان اجتماعیِ اجرای حکم حجاب 🖇با حضور: صادق زیباکلام مهدی جمشیدی 🖇 برگزارکننده: مدرسه‌ی آزادفکری 🖇 در اینجا ببینید: https://azad.im/table/100/discussions/97/topics/337 🖇 این مناظره، دو هفته پیش برگزار شد و اینک فیلم کامل آن منتشر شده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1715748883647803776 ۱. فضای داخلی نمایشگاه کتاب از نظر فرهنگی _ به‌خصوص پوشش _ زیبنده و شایسته است. حتی یک مورد کشف حجاب مشاهده نکردم. ۲. به عده‌ی بسیار اندکی که مراعات نمی‌کردند، قاطعانه و مصرانه اما بسیار لطیف و مؤدبانه تذکر داده می‌شد. ۳. باور کنیم که اگر اجرای شریعت در اینجا ممکن است، در «جامعه» نیز ممکن است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🗒 به یاد این بخش از سخن استاد شهید، آیت‌الله مطهری افتادم که می‌فرمایند: آنچه بعدها حتی در میان متشرعین، تحت تأثیر عادات و عرف‌ها، پیدا شد، «مافوق توصیه‏‌های اخلاقیِ اسلامیِ مسلّم» است. در عرف‌های متأخّر، حتّی «ذکرِ نام همسر»، نوعی کشف عورت تلقی می‌شود. پیغمبر اکرم و امیرالمؤمنین و سایر ائمۀ اطهار در محاورات خود، نام همسرشان را می‌بردند که خدیجه یا فاطمه یا امّ‌حمیده چنین‌وچنان کرد؛ ولی امروز اگر یک مرجع تقلید، نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهل بیت» یا «والدۀ فلانی» یا «خانواده» و امثال اینها ببرد، کاری زشت تلقی می‌شود؛ در صورتی که رسول اکرم از همسرش با کلمۀ «حمیرا» تعبیر می‌کند که نشان‌دهندۀ زیبایی و رنگ پوست اوست. همچنین امروز یک ملای معروف و مورد توجّه عوام، اگر همسرش سرتاپا پوشیده نباشد و بخواهد از جلوی جمعی عبور کند، امری مستنکر تلقی می‌شود. «ستر وجه و کفین»، به اجماع فقهای فریقین، واجب نیست؛ حداکثر این است که مستحب است؛ اما اگر همسر یک روحانیِ موجّهِ میان عوام، ستر وجه و کفین نکند از هر فسقی برای آن روحانی، مهم‌تر جلوه می‌کند. شیخ انصاری در «کتاب النکاح» راجع به سیره‌‏های امروز که ارزش چندانی ندارد به موضوع نظر بر محاسن مخطوبه مثال می‌زند و می‌گوید با اینکه قطعاً از نظر شرعی، جایز است، ولی امروز اگر به شخص محترمی اینچنین پیشنهاد شود که دخترت را می‌خواهم برای ازدواج ببینم، فوق‌العاده مستنکر تلقی می‌شود. پس آنچه بعدها رخ داده «بالاتر از حدود توصیۀ اخلاقیِ اسلامی» است. البتّه خود اعراب، نه اولیای دین، در این جهت بی‏تأثیر نبوده‌‏اند. خشونتِ خاصِ عمری و حلول روح او حتّی در مدعیان دشمنی‌‏اش، سهم به‌سزایی در این موضوع داشته است(مرتضی مطهری، پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئلۀ حجاب، ص۱۳_۱۴). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1715820742792002251 🗒 جابجاییِ روز تعطیل هفته بر اساس نظمِ جهانی‌سازی‌شده‌ی غربی، موجب «اختلال فرهنگی» در زندگی روزمرّه‌ی جامعه‌ی ما می‌شود. اینکه پنجشنبه، مقدّمه‌ی جمعه نباشد و شنبه نیز آغاز هفته نباشد، به معنی «وادادگی هویتی» در برابر چیدمان زمانیِ غربی است. نباید تمدّنی که در حال زوال است را مبنای هندسه‌ی تاریخی قرار داد. ،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: علامه‌‌ی طهرانی در کتاب «رساله‌ی نوین: درباره‌ی بنای اسلام بر سال و ماه قمری»، مباحث نوآورانه و عمیقی را درباره‌ی هویت‌مندی تاریخ و نام‌گذاری‌ها و ترجیحات زمانی نگاشته‌اند که نظیر ندارد. این زاویه‌ی نگاه، از دلالت‌های فرهنگی تاریخ و زمان حکایت می‌کند. http://www.maarefislam.com/fa/index.php?Page=definition_book&UID=100463 https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻مناظره با عنوان: امکان اجتماعیِ اجرای حکم حجاب 🖇با حضور: صادق زیباکلام مهدی جمشیدی 🖇 برگزارکننده: مدرسه‌ی آزادفکری 🖇 فیلم را در اینجا که قابل‌دسترسی هست ببینید: https://azad.im/table/100/discussions/97/topics/337 🖇 این مناظره، دو هفته پیش برگزار شد و اینک فیلم کامل آن منتشر شده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معرفی کتاب «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» توسط نویسنده‌ی اثر آقای مهدی جمشیدی 📌 غرفه‌ی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شبستان اصلی ورودی ۱۸ راهروی ۶ @KhameneiBook
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1716005880687602785 🗒 شش ماه پیش، یک پژوهش سی صفحه‌ای برای «مرکز پژوهش‌های مجلس» انجام دادم. پرداخت متعارف، ده میلیون تومان است که چهار میلیون تومان آن را پرداخت کردند.‌ پژوهش را یکی از گروه‌ها تأیید کرد و دیگری، رد. این امر به معنی منتفی‌شدن کار است. چند ماه است که «من»، پیگیر بازگرداندن آن مبلغ به حساب مرکز هستم! اما خودشان گویا بر اساس سازوکار رایج، به این مبالغ اهمیت نمی‌دهند... ،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: تکنوکرات‌های شبه‌انقلابی معتقدند که «اجرای شریعت»، جامعه را در برابر نظام قرار می‌دهد و موجب ریزش بدنه‌ی اجتماعی نظام می‌شود؛ اما واقعیت این است که جامعه، ناخشنود از «تبعیض» و «ویژه‌خواری» و «ولنگاری اقتصادی» است. «اقتصاد سیاسی»، به جان «فرهنگ عمومی» افتاده است و سرمایه‌ی اجتماعی را می‌سوزاند. مناسبات مالی در میان برخی از کارگزاران و نهادهای حاکمیتی، به چالش ذهنی مردم تبدیل شده و همین امر، زمینه‌ی اثرگذاری چالش‌های تحمیلی از قبیل کشف حجاب را فراهم کرده است. اینان از «قدرت» و «ثروت» درنمی‌گذرند اما به بهانه‌ی دروغین احتمال تنش و گسل اجتماعی، از «شریعت» عبور می‌کنند. بااین‌حال، اکنون دیگر به پایان حیات سیاسی‌شان نزدیک شده‌اند... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1716087677783293918 🗒 نیروهای لیبرال در ستایش کتاب «کنش‌گران مرزی»، اثر مقصود فراستخواه، صف کشیده‌اند. این مفهوم، نه‌فقط نظریه نیست، بلکه حتی حرف نو نیز نیست؛ ترجمه‌ی ساده‌ای است از عاملیت‌هایی که در موقعیت جامعه‌ی مدنی نشسته‌اند. اما «حلقه‌های میانی»، فکری‌ست برآمده از بافت حیات انقلابی که پهنه‌اش به باریکی مرز نیست. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi