eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.2هزار دنبال‌کننده
516 عکس
146 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،، ۱. تاکنون به اشکال‌های نیروهای فکریِ انقلاب نسبت به لایحۀ حجاب، «پاسخ» داده نشده است. ۲. حکیمانه نیست که برخی بزرگان، اعتبارشان را صرف «توجیه» لایحه‌ای کنند که حتی نویسندگانش، توان دفاع از آن را ندارند. ۳. اگر «ائتلاف محافظه‌کاری» شکل بگیرد، ما نیز تیغ «انتقاد انقلابی» را از نیام بیرون می‌کشیم.
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،، ۱. انقلابی‌بودن مجلس، حکم «مجموعی» است نه (به طور ضروری) حکم «شخصی»؛ پس استثناء نیز دارد. ۲. انقلابی‌بودن، «درجات گوناگون» دارد؛ چنان‌که از «آدم‌های مرزی» شروع می‌شود؛ پس «انقلابی‌های حداقلی» نیز انقلابی‌اند. ۳. دیدیم که انقلابی‌های حداقلی، دچار «تعارض منافع» و «جوزدگی» نیز می‌شوند؛ پس معصوم نیستند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،،، ۱. رهبری گفتند مسألۀ اصلی، «اقتصاد» است، اینان نتیجه گرفتند که باید «حجاب» را کنار نهاد، اما ایشان در پاسخ به یک فعال فرهنگی گفتند این برداشت، درست نیست! ۲. اکنون معتقدند چون رهبری گفته‌اند مجلس، «انقلابی» است، پس نباید «نقد» کرد! حال‌آن‌که در همین سخنرانی، رهبری «چندین نقد بنیادین» را مطرح کردند! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درس‌گفتار تحلیلی: فهم باطن فرهنگ (تأمل درباره‌ی بخشی از کتاب فلسفه‌ی فرهنگ، اثر استاد یزدان‌پناه) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،، ۱. راستی! چرا «شورای عالی انقلاب فرهنگی» با وجود گذشت هشت ماه از اغتشاش، «طرح فرهنگی» خود را درباره‌ی حجاب، مطرح نمی‌کند؟! ۲. آیا تدبیر فرهنگی خود را در قالب «طرح فرهنگی» نگاشته‌ است یا همچنان در وضع خواب‌زدگی به سر می‌برد؟! ۳. قوه‌ی عاقله‌ی فرهنگی چه می‌کند؟! دشمن «غارت» می‌کند و اینان «رصد»؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،، درباره حجاب، دو نگاه راهبردی وجود دارد: ۱. رهبر انقلاب می‌گویند: کشف حجاب، «حرام شرعی-سیاسی» است و به‌قطع «حل» خواهد شد؛ چنان‌که امام در آغاز انقلاب، در برابر آن ایستاد. ۲. محافظه‌کاران می‌گویند: کشف حجاب، «هنجار اجتماعی» شده و چاره‌ای جز «مصالحه» نیست؛ چنان‌که ایستادن، بحران امنیتی آفرید. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مراسم سالگرد درگذشت دعایی. ۹ خرداد ۱۴۰۲. در مؤسسه‌ی روزنامه‌ی اطلاعات. ،،،،،،،،،،، ۱. او حداد عادل است؛ رئیس شورای ائتلاف نیروهای «انقلاب». که به‌جای «برهه‌های انقلابی»، در «برهه‌های انتخاباتی» آفتابی می‌شود. کدخدای محافظه‌کاران است و‌ می‌کوشد با «منطق سهمیه‌بندی»، اجتماع ناگفتمانی و اتحاد شب‌انتخاباتی بیافریند. ۲. اینک که یکی از «سران فتنه» را دیده، این‌گونه به وجد و شوق می‌آید و دو دستی، دست آلوده‌ی این «فتنه‌گر» را می‌فشرد و اظهار ارادت و مودت می‌کند؛ بی‌اعتنا به مصائب و خسارات برآمده از فتنه‌ی سال هشتادوهشت. و بی‌اعتنا به خون شهدای مظلوم و گمنام آن. و بی‌اعتنا به تذکر رهبر انقلاب که گفتند فتنه، خط قرمز نظام است. محمد خاتمی، نه‌فقط نماد «لیبرالیسم ایرانی» است، بلکه «چهره‌ی مرکزی فتنه» در دوره‌ی پساهاشمی است. ۳. البته، آن‌گاه که فصل بازی قدرت می‌رسد، او ما را از امکان «رأی‌آوری اصلاح‌طلبان» می‌هراساند و به این بهانه، سبد ائتلاف را پر می‌کند. تنها توجیه نیز برای تحمیل فهرست چندپاره و تکه‌بندی‌شده‌اش، «خطر اصلاح‌طلبان» است. اما در اینجا، او با در آغوش گرفتن «خطر»، فاصله‌ای ندارد. ۴. زهی خیال باطل که جبهه‌ی انقلاب، بار دیگر به فهرست‌سازی عمل‌گرایانه‌ی او و محافظه‌کاران دیگر تن در دهد و تقدیر انقلاب را به «توافق پدرخوانده‌ها» بسپارد. عهد تازه‌ای آغاز شده که در آن، معیار عبارت است از تعهد راستین به «اصالت‌های انقلابی». زین‌پس، جبهه‌ی انقلاب به عروسک خیمه‌شب‌بازی محافظه‌کاران تبدیل نخواهد شد و «بازی‌گردانی شبه‌انقلابی‌ها» را نخواهد پذیرفت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،، ۱. دفتر آقای حداد عادل در بیانیه‌اش نوشته: رفتار ایشان، بیانگر منش «اخلاقی‌»اش است. ۲. ما با اخلاق مبتنی بر «صلح‌کل‌بودن» و «تساهل‌وتسامح» که حساسیت انقلابی در آن نیست، آشناییم. ۳. به تعبیر استاد مطهری، «انسان‌ بی‌دافعه‌»ای که فقط جاذبه دارد، به همه اظهار دوستی می‌کند؛ البته با «توجیه شبه‌اخلاقی»! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،،، «امروز [آبان ۵۷] تمام قشرها و طبقات مختلف ملت ایران در روحانیت، تجسم پیدا كرده است و روحانیت در آن شخص بسیار بسیار بزرگ تاریخی [گریه‌ی استاد] كه نامش و یادش، قلب مرا به لرزه می آورد؛ یعنی استاد بزرگوار ما آیت‌اللّه العظمی آقای خمینی، تجسم یافته است.» (مرتضی مطهری، آینده‌ی انقلاب اسلامی ایران، ص‌۲۱). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،، امروز در گفتگوی تلویزیونی، نظر اخیر محمدجواد ظریف را با امام خمینی مقایسه کردم و گفتم امام، برخلاف ظریف؛ ۱. معتقد به «امکان‌های حداکثری» بود، نه امتناع‌های ملی و نشدن‌های جهانی. ۲. «امکان‌سازی خلاقانه» می‌کرد، نه قفس‌سازی برای حبس آرمان‌ها.شبه‌واقع‌گرایانی مانند ظریف، قدرت و جرأت ساختارشکنی ندارند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،،، علامه مصباح می‌گفتند: نمی‌توانستیم باور کنیم که بتوان کسی را پیدا کرد که به جای امام، کشتی انقلاب را به ساحل برساند. اما گویا وقتی امام از دنیا رفت، روحش در کالبد مقام معظم رهبری حلول کرد؛ چنان‌که گویا ایشان «توان جدید»ی پیدا کردند و «جهش فوق‌العاده‌»ای در ایشان به چشم می‌خورد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگوی تحلیلی درباره‌ی سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی 🖇 شبکه‌ی یک سیما 📍در تلوبیون ببینید: https://telewebion.com/episode/0x6db55ce ،،،،،،،،،، (توضیح: برخلاف عنوان درج شده در زیرنویس این برنامه، حقیر «نویسنده و پژوهشگر فرهنگی» هستم، نه پژوهشگر سیاسی). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگوی تحلیلی با عنوان: حجاب به روایت امام 🖇 شبکه دو سیما 📍در تلوبیون ببینید: https://telewebion.com/episode/0x6dce452 ،،،،،،،، (توضیح: برخلاف عنوان درج‌شده در زیرنویس این برنامه، حقیر «نویسنده و پژوهشگر فرهنگی» هستم، نه دکتر یا مدرس دانشگاه). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،، ۱. رهبر انقلاب در سخنرانی‌شان تصریح کردند: «تعداد معدودی آدم‌های مغرض، تعداد بیشتری آدم‌های غافل و احساساتی و کم‌عمق، و جمعی هم اراذل و اوباش؛ اینها پیاده‌نظامِ اغتشاش بودند.» ۲. اگر نیروهای انقلابی، این تعابیر را دربارۀ اغتشاش‌ مطرح کنند، از سوی نواصول‌گرایان به تشدید شکاف اجتماعی، متهم می‌شوند! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻سنخ‌شناسی نیروهای اغتشاش 🖊 مهدی جمشیدی ۱. رهبر انقلاب، تاکنون حتی یکبار نیز تعبیر «اعتراض» را برای جریان اغتشاش به کار نبردند؛ چراکه نه هدف‌ها و خواسته‌های آنها را به‌حق و روا می‌دانند و نه روش و صورت عمل‌شان. مسألۀ جریان اغتشاش، اعتراض به یک مشکل اجتماعی یا حاکمیتی نبود که بتوان آن را در قالب اعتراض اجتماعی قرار داد، بلکه روشن است حرکت و جریانی که از آن سوی مرزها، طراحی و تعریف می‌شود و آشکارا، شعارها و خواسته‌ها و رفتارهای آن، توسط دشمنان انقلاب مطرح می‌گردد، هیچ نسبتی با اعتراض اجتماعی ندارد. این جریان، «اعتراض» نبود، چون هدف صریح و پیدای آن، براندازی بود و به امری کمتر از تغییر نظام سیاسی بسنده نمی‌کرد. همچنین این جریان، «اجتماعی» نیز نبود؛ چون از درون جامعه برنخاست و مردم‌خیز و درون‌زاد نبود، بلکه همه‌چیز از بیرون، صورت‌بندی شده بود و حجم بسیار اندکی از مردم نیز که با آن همراهی کردند، دچار روایت‌زدگی شدند. این در حالی است که جنبش اجتماعی، به‌واقع جامعه‌زاد و بومی است و از عمق ارادۀ جامعه برمی‌خیزد و بدنۀ مردمیِ پایبند و گسترده دارد. ۲. با این حال، عده‌ای از درون انقلاب اصرار دارند که نخست، این جریان را «اعتراض اجتماعی» بنامند و آن‌گاه، آن را به‌رسمیت بشناسند و «سیاست نظام» را بر اساس خواسته‌های آنها بازتعریف کنند. بر این اساس، یک جریان غیراجتماعی و تحمیلی توانسته است ذهن کسانی را ویروسی کند و دستگاه محاسباتی آنها را دچار اختلال نماید، تا آنجا که می‌خواهند از درِ مصالحه و سازش با این جریان وارد شوند و در حکمرانیِ انقلابی، تجدیدنظر کنند تا شاید رضایت نیروها و لایه‌های جریان اغتشاش فراهم آید. برخلاف تصور برخی تحلیل‌گران، ما با قشر خاکستری مواجهه نیستیم و اغتشاش، مساوی با این قشر نیست؛ چنان‌که لایه‌بندی رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ایشان میان مردم - که حتی خاکستری‌ها را نیز در برمی‌گیرد - و جریان اغتشاش، تمایز می‌گذارند و حاضر نیستند جریان اغتشاش را از جزئی از مردم معرفی کنند. شکاف تحلیلی و تجویزی میان نگاه رهبر انقلاب با برخی دیگر از همین نقطه آغاز می‌شود. ۳. روایت رهبری از نیروهای جریان اغتشاش، با سه‌گانۀ «غرض» و «غفلت» و «رذالت» مشخص شده است. مغرضان، کینۀ انقلاب و ارزش‌ها را به دل دارند و می‌خواهند نظم سیاسی را در هم بشکنند و صورت دیگری را بیافرییند و در این راه، از هر بهانه‌ای برای پیشروی و جریان‌سازی بهره می‌گیرند. البته مغرضان، هم کسانی را در بر می‌گیرد که خواهان زوال تمامیّت نظام جمهوری اسلامی هستند و سودای نظام سیاسیِ دیگری را در سر دارند و هم کسانی را شامل می‌شود که در بخش‌های از قدرت حضور داشتند و در پی استحالۀ نظام و ساخت‌شکنی معنوی و ماهیتی آن هستند. اراذل نیز مزدوران یا مزدبگیرانی بودند که دست به آدم‌کشی و تخریب زدند و حداقل‌های اخلاقی و انسانی را زیر پا نهادند. جالب است که جریان اغتشاش که مدعی خصوصیت جنبشی و فاخر بودن است و دعاوی روشنفکرانه و تجدّدی دارد، از چنین لایه‌ای تشکیل شده بود. ۴. تکلیف «مغرضان» و «اراذل» مشخص است، اما «غافلان» که رهبر انقلاب، آنها را اکثریت دانسته‌ و «احساساتی» و‌ «کم‌عمق» معرفی کرده‌اند، بیشتر درخور تأمل هستند. این جماعتِ عمده، به‌آسانی دچار «جوّزدگی» و «روایت‌زدگی» می‌شوند و فریب می‌خورند. ساده‌لوحی در مقام فهم و تحلیل، اینان را به «پیاده‌نظام جبهۀ دشمن» تبدیل کرده است. اینان، بازی‌خوردگانِ کج‌روایت‌ها هستند و ثبات و تعادل ندارند و در اثر هیجان‌زدگی، به هر سو متمایل می‌شوند. از قضا، این جماعتِ عمده را باید خطر جدّی به شمار آورد و مجال نداد که ضعف تحلیلی‌شان، آنها را به ابزاری در دست جبهۀ دشمن تبدیل کند و دشمن از اینان، «بسیج شبه‌اجتماعی» بیافریند. آدم‌های سطحی و بی‌خبر و ساده‌لوح که از مرگ طبیعی، ظلم ساختاری را نتیجه می‌گیرند و مانند طوطی، فقط تکرار می‌کنند، همیشه می‌توانند تنش و تلاطم بیافرینند و برنامه‌های دشمن را به پیش ببرند. رها کردن اینان در آغوش آلودۀ روایت‌گریِ رسانه‌های دشمن، زمینۀ تهدید تولید می‌کند که ممکن است هر لحظه، تحقق عینی و بیرونی پیدا کند و نظم اجتماعی را مختل نماید. این ذهن‌های کم‌مایه و ضعیف، فاصلۀ چندانی با رفتارهای نابخردانه و بحران‌زا ندارند؛ چون از فهم و بصیرت و تحلیل‌مندی، عاجزند و تنها بر موج هیجان‌ها و التهاب‌های برآمده از کج‌روایت‌های می‌نشینند و ثبات و قرار جامعه را تخریب می‌کنند. علاج این لایه، بازاندیشی در روایت است. حاکمیت باید هرچه بیشتر و گسترده‌تر، به وضع روایت‌مندیِ حداکثری و آغازین از خود و سیاست‌هایش و دیگری‌هایش نزدیک شود و فضای رواییِ خالی باقی نگذارد. 🖇 متن کامل را در اینجا بخوانید: https://tn.ai/2907515
🔻مقاله‌ی تحلیلی: همه‌پرسی‌خواهیِ نیروهای تجدّدی؛ انگیزه‌ها و امکان‌ها 🖇 در اینجا بخوانید: http://fna.ir/3cyv8d ( در این مقاله‌ی صریح و‌ گزنده، از منطق نهفته و ناگفته‌ی اصلاح‌طلبان در زمینه‌ی همه‌پرسی، سخن به میان آمده است و ریشه‌ها و رگه‌های مرموز، آشکار شده‌اند).
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،، ۱. محمد خاتمی گفته: «عفت با حجاب، یکی نیست». ۲. مقصودش این است که «کم‌حجابی» به معنای «کم‌عفتی» نیست. ۳. ولی امام خمینی و استاد مطهری تصریح می‌کنند که «فلسفۀ حجاب» در اسلام، حفظ عفت است و کم‌حجابی، نقص در عفت است؛ چون عفت، منحصر در پاک‌«دامنی» نیست. ۴. فهم خاتمی از اسلام، این‌چنین سبک و سطحی است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،، ۱. چندی‌ست که مهدی نصیری به‌شدت بر «کارنامه‌ی رهبر انقلاب»، متمرکز شده است. ۲. مطالبش نیز از جنس «ترور شخصیت» است؛ می‌خواهد با فضاسازی منفی، محکمه‌ی سوگیرانه در ذهن مخاطب بیافریند و رهبر انقلاب را بر «جایگاه متهم» بنشاند. ۳. زین‌پس، سطرهایش را سوگوار پاسخ خواهم کرد: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. یا زهرا. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،، در برنامه‌ی جهان‌آرا، چهار نوع نقد نسبت به لایحه‌ی حجاب مطرح کردم: ۱. نقد رویکردی؛ عبور از «امکان اجتماعی» به «امتناع اجتماعی». ۲. نقد معرفتی؛ عبور از «حکم شرعی» به «هنجار اجتماعی». ۳. نقد حدی؛ عبور از «پوشش متوسط» به «پوشش اقلی». ۴. نقد اجرایی؛ عبور از «پلیس‌درصحنه» به «سامانه‌ی دوربینی». https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. نقد رویکردی؛ عبور از «امکان اجتماعی» به «امتناع اجتماعی». بخش اول. 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh