https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. دفتر آقای حداد عادل در بیانیهاش نوشته: رفتار ایشان، بیانگر منش «اخلاقی»اش است.
۲. ما با اخلاق مبتنی بر «صلحکلبودن» و «تساهلوتسامح» که حساسیت انقلابی در آن نیست، آشناییم.
۳. به تعبیر استاد مطهری، «انسان بیدافعه»ای که فقط جاذبه دارد، به همه اظهار دوستی میکند؛ البته با «توجیه شبهاخلاقی»!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
«امروز [آبان ۵۷] تمام قشرها و طبقات مختلف ملت ایران در روحانیت، تجسم پیدا كرده است و روحانیت در آن شخص بسیار بسیار بزرگ تاریخی [گریهی استاد] كه نامش و یادش، قلب مرا به لرزه می آورد؛ یعنی استاد بزرگوار ما آیتاللّه العظمی آقای خمینی، تجسم یافته است.»
(مرتضی مطهری، آیندهی انقلاب اسلامی ایران، ص۲۱).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
امروز در گفتگوی تلویزیونی، نظر اخیر محمدجواد ظریف را با امام خمینی مقایسه کردم و گفتم امام، برخلاف ظریف؛
۱. معتقد به «امکانهای حداکثری» بود، نه امتناعهای ملی و نشدنهای جهانی.
۲. «امکانسازی خلاقانه» میکرد، نه قفسسازی برای حبس آرمانها.شبهواقعگرایانی مانند ظریف، قدرت و جرأت ساختارشکنی ندارند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
علامه مصباح میگفتند:
نمیتوانستیم باور کنیم که بتوان کسی را پیدا کرد که به جای امام، کشتی انقلاب را به ساحل برساند. اما گویا وقتی امام از دنیا رفت، روحش در کالبد مقام معظم رهبری حلول کرد؛ چنانکه گویا ایشان «توان جدید»ی پیدا کردند و «جهش فوقالعاده»ای در ایشان به چشم میخورد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگوی تحلیلی
دربارهی سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی
🖇 شبکهی یک سیما
📍در تلوبیون ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x6db55ce
،،،،،،،،،،
(توضیح: برخلاف عنوان درج شده در زیرنویس این برنامه، حقیر «نویسنده و پژوهشگر فرهنگی» هستم، نه پژوهشگر سیاسی).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگوی تحلیلی با عنوان:
حجاب به روایت امام
🖇 شبکه دو سیما
📍در تلوبیون ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x6dce452
،،،،،،،،
(توضیح: برخلاف عنوان درجشده در زیرنویس این برنامه، حقیر «نویسنده و پژوهشگر فرهنگی» هستم، نه دکتر یا مدرس دانشگاه).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. رهبر انقلاب در سخنرانیشان تصریح کردند: «تعداد معدودی آدمهای مغرض، تعداد بیشتری آدمهای غافل و احساساتی و کمعمق، و جمعی هم اراذل و اوباش؛ اینها پیادهنظامِ اغتشاش بودند.»
۲. اگر نیروهای انقلابی، این تعابیر را دربارۀ اغتشاش مطرح کنند، از سوی نواصولگرایان به تشدید شکاف اجتماعی، متهم میشوند!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻سنخشناسی نیروهای اغتشاش
🖊 مهدی جمشیدی
۱. رهبر انقلاب، تاکنون حتی یکبار نیز تعبیر «اعتراض» را برای جریان اغتشاش به کار نبردند؛ چراکه نه هدفها و خواستههای آنها را بهحق و روا میدانند و نه روش و صورت عملشان. مسألۀ جریان اغتشاش، اعتراض به یک مشکل اجتماعی یا حاکمیتی نبود که بتوان آن را در قالب اعتراض اجتماعی قرار داد، بلکه روشن است حرکت و جریانی که از آن سوی مرزها، طراحی و تعریف میشود و آشکارا، شعارها و خواستهها و رفتارهای آن، توسط دشمنان انقلاب مطرح میگردد، هیچ نسبتی با اعتراض اجتماعی ندارد. این جریان، «اعتراض» نبود، چون هدف صریح و پیدای آن، براندازی بود و به امری کمتر از تغییر نظام سیاسی بسنده نمیکرد. همچنین این جریان، «اجتماعی» نیز نبود؛ چون از درون جامعه برنخاست و مردمخیز و درونزاد نبود، بلکه همهچیز از بیرون، صورتبندی شده بود و حجم بسیار اندکی از مردم نیز که با آن همراهی کردند، دچار روایتزدگی شدند. این در حالی است که جنبش اجتماعی، بهواقع جامعهزاد و بومی است و از عمق ارادۀ جامعه برمیخیزد و بدنۀ مردمیِ پایبند و گسترده دارد.
۲. با این حال، عدهای از درون انقلاب اصرار دارند که نخست، این جریان را «اعتراض اجتماعی» بنامند و آنگاه، آن را بهرسمیت بشناسند و «سیاست نظام» را بر اساس خواستههای آنها بازتعریف کنند. بر این اساس، یک جریان غیراجتماعی و تحمیلی توانسته است ذهن کسانی را ویروسی کند و دستگاه محاسباتی آنها را دچار اختلال نماید، تا آنجا که میخواهند از درِ مصالحه و سازش با این جریان وارد شوند و در حکمرانیِ انقلابی، تجدیدنظر کنند تا شاید رضایت نیروها و لایههای جریان اغتشاش فراهم آید. برخلاف تصور برخی تحلیلگران، ما با قشر خاکستری مواجهه نیستیم و اغتشاش، مساوی با این قشر نیست؛ چنانکه لایهبندی رهبر انقلاب نشان میدهد که ایشان میان مردم - که حتی خاکستریها را نیز در برمیگیرد - و جریان اغتشاش، تمایز میگذارند و حاضر نیستند جریان اغتشاش را از جزئی از مردم معرفی کنند. شکاف تحلیلی و تجویزی میان نگاه رهبر انقلاب با برخی دیگر از همین نقطه آغاز میشود.
۳. روایت رهبری از نیروهای جریان اغتشاش، با سهگانۀ «غرض» و «غفلت» و «رذالت» مشخص شده است. مغرضان، کینۀ انقلاب و ارزشها را به دل دارند و میخواهند نظم سیاسی را در هم بشکنند و صورت دیگری را بیافرییند و در این راه، از هر بهانهای برای پیشروی و جریانسازی بهره میگیرند. البته مغرضان، هم کسانی را در بر میگیرد که خواهان زوال تمامیّت نظام جمهوری اسلامی هستند و سودای نظام سیاسیِ دیگری را در سر دارند و هم کسانی را شامل میشود که در بخشهای از قدرت حضور داشتند و در پی استحالۀ نظام و ساختشکنی معنوی و ماهیتی آن هستند. اراذل نیز مزدوران یا مزدبگیرانی بودند که دست به آدمکشی و تخریب زدند و حداقلهای اخلاقی و انسانی را زیر پا نهادند. جالب است که جریان اغتشاش که مدعی خصوصیت جنبشی و فاخر بودن است و دعاوی روشنفکرانه و تجدّدی دارد، از چنین لایهای تشکیل شده بود.
۴. تکلیف «مغرضان» و «اراذل» مشخص است، اما «غافلان» که رهبر انقلاب، آنها را اکثریت دانسته و «احساساتی» و «کمعمق» معرفی کردهاند، بیشتر درخور تأمل هستند. این جماعتِ عمده، بهآسانی دچار «جوّزدگی» و «روایتزدگی» میشوند و فریب میخورند. سادهلوحی در مقام فهم و تحلیل، اینان را به «پیادهنظام جبهۀ دشمن» تبدیل کرده است. اینان، بازیخوردگانِ کجروایتها هستند و ثبات و تعادل ندارند و در اثر هیجانزدگی، به هر سو متمایل میشوند. از قضا، این جماعتِ عمده را باید خطر جدّی به شمار آورد و مجال نداد که ضعف تحلیلیشان، آنها را به ابزاری در دست جبهۀ دشمن تبدیل کند و دشمن از اینان، «بسیج شبهاجتماعی» بیافریند. آدمهای سطحی و بیخبر و سادهلوح که از مرگ طبیعی، ظلم ساختاری را نتیجه میگیرند و مانند طوطی، فقط تکرار میکنند، همیشه میتوانند تنش و تلاطم بیافرینند و برنامههای دشمن را به پیش ببرند. رها کردن اینان در آغوش آلودۀ روایتگریِ رسانههای دشمن، زمینۀ تهدید تولید میکند که ممکن است هر لحظه، تحقق عینی و بیرونی پیدا کند و نظم اجتماعی را مختل نماید. این ذهنهای کممایه و ضعیف، فاصلۀ چندانی با رفتارهای نابخردانه و بحرانزا ندارند؛ چون از فهم و بصیرت و تحلیلمندی، عاجزند و تنها بر موج هیجانها و التهابهای برآمده از کجروایتهای مینشینند و ثبات و قرار جامعه را تخریب میکنند. علاج این لایه، بازاندیشی در روایت است. حاکمیت باید هرچه بیشتر و گستردهتر، به وضع روایتمندیِ حداکثری و آغازین از خود و سیاستهایش و دیگریهایش نزدیک شود و فضای رواییِ خالی باقی نگذارد.
🖇 متن کامل را در اینجا بخوانید:
https://tn.ai/2907515
🔻مقالهی تحلیلی:
همهپرسیخواهیِ نیروهای تجدّدی؛ انگیزهها و امکانها
🖇 در اینجا بخوانید:
http://fna.ir/3cyv8d
( در این مقالهی صریح و گزنده، از منطق نهفته و ناگفتهی اصلاحطلبان در زمینهی همهپرسی، سخن به میان آمده است و ریشهها و رگههای مرموز، آشکار شدهاند).
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. محمد خاتمی گفته: «عفت با حجاب، یکی نیست».
۲. مقصودش این است که «کمحجابی» به معنای «کمعفتی» نیست.
۳. ولی امام خمینی و استاد مطهری تصریح میکنند که «فلسفۀ حجاب» در اسلام، حفظ عفت است و کمحجابی، نقص در عفت است؛ چون عفت، منحصر در پاک«دامنی» نیست.
۴. فهم خاتمی از اسلام، اینچنین سبک و سطحی است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
۱. چندیست که مهدی نصیری بهشدت بر «کارنامهی رهبر انقلاب»، متمرکز شده است.
۲. مطالبش نیز از جنس «ترور شخصیت» است؛ میخواهد با فضاسازی منفی، محکمهی سوگیرانه در ذهن مخاطب بیافریند و رهبر انقلاب را بر «جایگاه متهم» بنشاند.
۳. زینپس، سطرهایش را سوگوار پاسخ خواهم کرد:
بسماللهالرحمنالرحیم. یا زهرا.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،
در برنامهی جهانآرا، چهار نوع نقد نسبت به لایحهی حجاب مطرح کردم:
۱. نقد رویکردی؛ عبور از «امکان اجتماعی» به «امتناع اجتماعی».
۲. نقد معرفتی؛ عبور از «حکم شرعی» به «هنجار اجتماعی».
۳. نقد حدی؛ عبور از «پوشش متوسط» به «پوشش اقلی».
۴. نقد اجرایی؛ عبور از «پلیسدرصحنه» به «سامانهی دوربینی».
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. نقد رویکردی؛ عبور از «امکان اجتماعی» به «امتناع اجتماعی».
بخش اول.
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱. نقد رویکردی؛ عبور از «امکان اجتماعی» به «امتناع اجتماعی».
بخش دوم.
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. نقد رویکردی؛ عبور از «امکان اجتماعی» به «امتناع اجتماعی».
بخش سوم.
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲. نقد معرفتی؛ عبور از «حکم شرعی» به «هنجار اجتماعی».
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳. نقد حدی؛ عبور از «پوشش متوسط» به «پوشش اقلی».
۴. نقد اجرایی؛ عبور از «پلیسدرصحنه» به «سامانهی دوربینی».
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهانآرا»
موضوع: بررسی لایحه عفاف و حجاب
صوت کامل گفتوگو با:
مهدی جمشیدی
مهدی حاجیملاعلی
٢٢ خرداد ١۴٠٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ باتلاق قانونی!!
لایحهای که حجاب را خواهد بلعید
♨️ این دو دقیقه طوفانی در نقد لایحه عفاف و حجاب را از دست ندهید.
🚸جنس اول| رسانه زنان و زیست جنسی
https://eitaa.com/joinchat/1736638675C96dbe5b0e6
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
۱. چقدر «بیغیرت» هستند پدران، شوهران و برادران زنان مکشفه. مرتبهای از «دیاثت» است. آن نامردی که بدن ناموسش را در خیابان به نمایش میگذارد، «بیرگ» است؛ «بیناموس» است. چشمهای دیگران، هر لحظه با بدن این زنان، «زنای چشم» میکنند. تن زنانشان، زیر چشمها پهن شده و لذت جنسی میدهد. معنی دیگری دارد؟!
۲. واقعیت کشف حجاب، دو لایه دارد: «کمعفتی زن» و «کمغیرتی مرد». بهگمانم بیتفاوتی مرد نسبت به برهنگی زنش، بسیار تلختر و مصیبتبار و مشمئزکنندهتر است. چنین مردی، «مرد» نیست. در حال «عادیسازی» و «هنجارسازی» بیغیرتی هستند. میخواهند بیغیرتی، دیگر «دشنام» نباشد.
۳. دشمن میخواهد «معنای رفتارها» را تغییر بدهد؛ بگوید «زندگی» یعنی «هرزگی»، و «آزادی» یعنی «برهنگی». ما باید در مقابل، «معانی فرهنگی خودمان» را تثبیت کنیم. باید تکرار کنیم که «بیتفاوتی مرد نسبت به برهنگی سر و تن زن»، نشانهی بیغیرتی و بیرگی و بیناموسی اوست. باید «زشتبودن زشتیها» را تثبیت کنیم.
۴. ادب سخن، «مقام» دارد و مطلق و عام نیست. من در رسانهی رسمی اینچنین سخن نمیگویم. در تخاطب با شخص واحد نیز. اما در رسانهی «غیررسمی» و «بهطور کلی»، دستکم گاهی باید از موضع «استعلاء» و «تهاجم» سخن گفت و اجازه نداد که فسق و فجور - از جمله بیغیرتی - معنای شرعی خود را از دست بدهد و سکهی رایج شود.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
مرد هرچه بیشتر در گرداب «شهوات شخصی» فرو رود و «عفاف» و «تقوا» و «ارادهی اخلاقی» را از کف بدهد، احساس «غیرت» در وجودش ناتوانتر میگردد. بدینجهت، شهوتپرستان از اینکه همسران آنها مورد «استفادههای دیگران» قرار بگیرند رنج نمیبرند و حتی گاه لذت میبرند(استاد مطهری، مسئلهی حجاب، ص۵۶-۵۷).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
جبههی انقلاب بپاید که لایحهی حجاب در مجلس، دچار سه گزند نشود:
۱. «بررسی فرسایشی» که زمان را به نفع برهنگی، از ما میستاند و آنها را تثبیت میکند.
۲. «تغییر جزئی» که به معنی قبول روح انفعالی و مبنای محافظهکارانهی لایحه است.
۳. «فرهنگیسازی» که بهانه و پوششی برای رقیقسازی هرچه بیشتر لایحه است.
،،،،،،،،
🖇 درخت دولت که بیش از مجلس، ریشه در خاک انقلاب داشت، این «میوهی کال» را در سبد مجلس نهاده است! حال از مجلس که تنها «هشتاد نفر انقلابی عیار بالا» دارد، چه انتظاری میتوان داشت؟!مجلس برآمده از «شورای ائتلاف سهمیهای»، در ابتلای سهمگینی فرو غلتیده است که معطوف به تعارض منافع است.باید روزانه، حساس بود.
🖇 نسبت مجلس با «حجاب»، همان نسبتش با «اغتشاش» است. در طوفان اغتشاش، چه گفتند و چه کردند؟! در اینجا نیز همان تکرار خواهد شد. انقلابیهای حداقلی و متوسط، انقلابیاند، اما «کارگزاران وضع ثبات» هستند نه «چریکهای عبور از بحران». کارهای بزرگ، محتاج ارادههای تاریخی هستند، از قبیل «دیالمه» که بیهراس بود.
🖇 دلبستن به مجلس، خطاست. از اقلیت مؤمن انقلابی در مجلس که خطشکن هستند، کاری ساخته نیست؛ چون قاعدهی رأی اکثریت، فریادشان را خاموش خواهد کرد. باید جبههی انقلاب در بیرون مجلس با «کنشگری غیررسمی»، گفتمان مسلط بیافریند و شرایط غالب بسازد. تاکنون نیز با تکیه بر «روایتپردازی اجتماعی» پیش رفتیم.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،،
اخلاق جنسى، دو رکن دارد: «عفت» و «غیرت». غیرت از مختصات «مرد» است و به معنی آن است که باید حس حمایت از زن، در مرد وجود داشته باشد. بهبیاندیگر، مرد نهتنها خودش باید عفیف باشد، بلکه وظیفه دارد «پاسدار عفت زن» نیز باشد. پاسدارى مرد از عفت زن، «غیرت» است(استاد مطهری، خانواده و اخلاق جنسی، ص۶۷).
،،،،،،،،،،
🖇 این پژوهش را دوستان در سازمان تبلیغات اسلامی انجام دادهاند. نیروهایی هستند هم متعهد و هم کاردان. نتایجشان دقیق است و معتبر. مدتها منتظر شناخت واقعیتهایی بودیم که زیر پوست جامعه میگذشت. اکنون آمار خوبی در اختیار داریم که لایههای پنهان را نشان میدهد. این نتایج با برخی ذهنیتها تفاوت دارند.
🖇 اینکه «اخلاق جنسی»، مبتنی بر دو رکن «عفت» و «غیرت» است، روشن است اما اخلاق جنسی چه ارتباطی با «حجاب» دارد؟! ارتباط در اینجاست که استاد مطهری، همه یا بخش عمدهی مسألهی «حجاب» را به «امر جنسی» گره میزند و حجاب را یک «مقدمه» و «سازوکار» برای تدبیر و هدایت امر جنسی میانگارد. پس برهنگی، رهاسازی امر جنسی است.
🖇 اینکه بیش از «چهل درصد» از مکشفهها، «متأهل» هستند، یعنی مسألهی «غیرت مرد» در جامعهی ما دچار اختلال و تزلزل شده است. ازاینرو، اگر این مسأله برطرف شود، نزدیک به «نیمی از مشکل کشف حجاب»، حل خواهد شد. بهعبارتدیگر، «نقص عفت در زن مکشفه»، با «نقص غیرت در شوهر او» نیز ارتباط جدی دارد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🖇 تحلیل اجتماعی نتایج این بخش از پیمایش را در مطلب بعدی بخوانید.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi