eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
8.4هزار دنبال‌کننده
442 عکس
141 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
،،،،،،،، «خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز بگذار، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.» (صحیفه‌ی امام خمینی، ج۲۱، ص۹۳). https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704314477447828392
،،،،،،،،،، گرچه رهبریِ تاریخی این خطه با «رهبران دینی»[روحانیّت] است، اما ضرورتاً با اشاعه‌ی تمدّن غرب و ارزش‌های ملازم با آن در سراسر جهان، در حد واسط بین «تفکّرِ اصولیِ دینی» و «تفکّرِ متدیکِ رسمی»[علوم انسانیِ سکولار]، گروهی از انسان‌ها واقع خواهند شد که نام‌شان را هرچه بگذاریم، «روشنفکر» یا «غیرروشنفکر»، وظیفه‌ی تاریخی آنها دفاع از شریعت و انحلال تفکّرِ متدیکِ غربی در آن است(سیدمرتضی آوینی، حلزون‌های خانه‌به‌دوش، ص۲۵). ،،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: ۱. در منطق آوینی، حضور روشنفکری انقلابی، یک «ضرورت تاریخی» است و روحانیت به‌تنهایی، کارساز و گره‌گشا نخواهد بود. ۲. این ضرورت، برآمده از سیطره‌ی «تمدن غرب» است که به عنوان دیگری تمدنی، سعی در اضمحلال تفکر دینی دارد. ۳. و «مسأله‌ی مشترک» روحانیت و روشنفکری انقلابی، بسط تفکر دینی در مواجهه با هجوم تجدد است. ۴. تجربه‌ی پدیده‌ی «حجت‌الاسلام دکتر» هم نشان داد که حتی جمع تحصیلی میان علوم اسلامی و علوم انسانی سکولار نمی‌تواند کفایت کند و نقش روشنفکری انقلابی را به حاشیه ببرد. ۵. این امر به‌خصوص از آن جهت اهمیت دارد که در طبقه‌ی روحانیت، هم شاهد غلبه‌ی سنت‌اندیشی نامعاصر هستیم و هم غوغای قائلان به اسلام رحمانی. ۶. دو جریان متجمد و متجدد حوزوی - مانند دو لبه‌ی یک قیچی - هم مخالف «جریان مجدد حوزوی» هستند و هم دشمن «جریان روشنفکری انقلابی». در بسیاری از موقعیت‌های تقابلی، این نیروهای روشنفکری انقلابی بوده‌اند که نیروهای مجدد حوزوی را از محاصره‌ی روایی دو جریان یادشده رهانده‌اند. https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704424503008824679
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتار کوتاه: فیلسوفان مسلمان و فلسفه‌ی فرهنگ (تجربه‌ی معرفتی نسل اول و دوم) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتار کوتاه: تجلی خودآگاهی تاریخی در مقاومت غزه (بازآرایی و بسط روایت امام خمینی) https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
،،،،،،،، فائزه رحیمی، دانشجومعلم، بیست‌ساله، و آن‌گاه؛ شهادت در حملۀ تروریستی کرمان. راستی! «حجاب‌بان» نیز بود. آری، فاصله‌ای نیست میان «میدان فرهنگ» و «معرکه‌ شهادت». معلم بود؛ چون «حیات» و «حرکت»ش، تعلیم بود. مزد مجاهدت انفسی و آفاقی را گرفت. رحمت خدا بر او باد که آن‌چنان زیست و این‌چنین رفت. https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704599627786337780
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مردم در منطق آیت‌الله مصباح -۳ فکرت: رسانه اندیشه و آگاهی @Fekrat_Net
،،،،،،، گشاده‌دستی و رواداریِ شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها، شاید اندکی موجب افزایش مشارکت شود، اما رأی‌آوردنِ «ضعفا» و «متوسطان» یعنی «ناکارآمدی» و این مانند گذشته، موجب تزلزل «اعتماد سیاسیِ مردم به نظام» می‌شود. به‌جای «شورآفرینی مقطعی»، اجازه بدهید مشارکتِ خوش‌عاقبت با حضور «اقویای تحوّل‌خواه»، تحقق یابد. ،،،،،،، 🖇 تعلیقه: رهبر انقلاب در دور قبل گفتند «مشارکت حداکثری»، گره‌خورده با «تکثّر نامزدها» نیست، بلکه یک عامل، بسیار مهم‌تر هست: «قوّت نامزدها» که ناشی از قوّت برنامه‌ و کارنامه‌ی آنهاست.چرا امروز، مشارکت حداکثری - که خودش یک «اصل قطعی» است - به مسأله تبدیل شده است؟! چون در دوره‌ی قبل، «کارگزاران قوی» انتخاب نشدند و در قالب ائتلافِ عمل‌گرایانه، از جوهرِ مردم‌سالاری دینی دور شدیم. در نتیجه، امروز مردم، کم‌انگیزه شدند. این چرخه، تکراری است و در هر دوره، ضعفا و متوسطان به قدرت می‌رسند و در اثر ناکارآمدی‌شان، مردم را نسبت به نظام، گلایه‌مند می‌کنند. تنها راه فراهم‌آوردن مشارکت حداکثری، «تعدّد نامزدها» نیست و این راه نیز، گشایش چندانی در پی ندارد، بلکه چنانچه برآیندی و مجموعی محاسبه کنیم، موجب شده که مشارکت حداکثری، همچنان «مسأله» بماند و حل نشود. در یک نقطه باید این چرخه را متوقف کرد و معادله‌ی مشارکت حداکثری را از بازی ضعفا و متوسطان ناکارآمد، تهی کرد. «مشارکت حداکثری» اگر به صورت غلط - یعنی تک‌بعدی - تعریف شود، موجبات «ناکارآمدی نظام» را فراهم خواهد کرد و در نهایت نیز، خویش‌برانداز و بر ضد تثبیت مشارکت حداکثری خواهد بود. https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704684210397140399
،،،،،،،،، علامه مصباح در گفتارهای خویش، هنگامی‌که به عملکرد ناصواب برخی از مسئولان اشاره می‌کرد، می‌گفت «باور» ندارند. حتی تصریح می‌کرد که برخی نیروهای سیاسی در درون قدرت، به ولایت فقیه نیز «باور» ندارند.‌ این «ناباوران» - به تعبیر رهبر انقلاب - همان «جریان غیرانقلابی درون نظام» هستند که سودای استحاله دارند. https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704772176501395295
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704865973740060527 ،،،،،،، یکی از عواملی که برای بیرون‌بردن مردم از صحنه به‌کار می‌گیرند، بی‌اعتقاد کردن مردم به عوامل حضور است که در ‌رأسش، تشرّع است. حجاب را با این چشم نگاه کنید. مسئله صرفاً این نیست که حجاب را نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه. ۱۴۰۲.۱۰.۱۹ https://khl.ink/f/54897
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۱) گفتگوی تلویزیونی با عنوان: عقلانیّتِ مقاومت: کج‌روایت‌ لیبرال-تکنوکرات‌ها از مقاومت 🖇 شبکه افق، برنامه‌ی به افق فلسطین جمعه، ۲۲ دی http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350 https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi