🔻انتخابات در آیینۀ مردمسالاری دینی:
تداوم منطق بسیج انقلاب در تدبیر نظام
🖊مهدی جمشیدی
۱. برخلاف تصویرسازیهای غرضورزانه، واقعیّت این است که «مردمسالاری» در نظام جمهوری اسلامی، امر «ضروری» و «حتمی» و «بنیانی» بوده و هرگز دربارۀ آن، سهلانگاری و تقلیل صورت نگرفته است. در سه دهۀ اخیر، این شخصِ آیتالله خامنهای بوده که بیش و پیش از هر کسی، دلمشغولِ مردمسالاری دینی و همواره نسبت به حضور و کنشگری مردم، حسّاسیّت به خرج داده است؛ تا آنجا که باید گفت در دیده و منطق ایشان، مردمسالاری جزو مسائل «ناموسی» و «حیاتیِ» نظام است که نباید به هیچرو، آن را نادیده گرفت و یا حتی به حاشیه راند. دغدغهمندی ایشان نسبت به مقولۀ مردمسالاری، تا آنجاست که ایشان حتّی تعبیر «مردمسالاری دینی» را ترجمۀ «جمهوری اسلامی» میدانند و به این واسطه، مردمسالاری دینی را در عرض خودِ جمهوری اسلامی مینشانند.
۲. در نیمۀ دهۀ هفتاد که نیروهای سیاسی و فکریِ دگراندیش، تلاش کردند تا اینگونه وانمود کنند که تاکنون در نظام جمهوری اسلامی، به «اسلامیّت» پرداخته و از «جمهوریّت»، غفلت شده است، ایشان در برابر این کجروایتِ ساختارشکنانه ایستاد و دو عنصر اسلامیّت و جمهوریّت را در کنار یکدیگر نشاند و از کارنامۀ نظام در هر دو زمینه، دفاع کرد. در همین زمان بود که این نیروهای بازگشته از اصالتهای انقلابی، کوشیدند «دموکراسی» را در کانون و هستۀ مرکزی انقلاب بنشانند و با اقتضاها و دلالتهای سکولاریستیِ مفهومِ وارداتیِ دموکراسی، جامعۀ ایران را دچار «چرخش هویّتی» کنند و در نظام سیاسی نیز «تغییر ساختاری و کارکردی» ایجاد کنند. در این مقطع بود که برخی از نیروهای انقلابی، در موقعیّت مخالفت با مردم و رأی مردم نشانده شدند و از آنها، روایتپردازی منفی و وارونه صورت گرفت، اما آیتالله خامنهای به فاصلۀ اندکی، تعبیر «مردمسالاری دینی» را بهعنوان «بدیل بومی» و «الگوی دینی»، در برابر دموکراسی غربی مطرح کردند و بسیار بر آن اصرار ورزیدند و به این واسطه، گوی سبقت را از این نیروهای دگرداندیش و ریزشکرده ربودند. آنها قصد داشتند با دوگانهسازی موهوم، «جامعه» را در برابر «حاکمیّت» قرار بدهند و شکاف تصنّعی بیافرینند، اما پیشدستی و پیشروی آیتالله خامنهای، معادله را تغییر داد و «مردمسالاری اسلامی» را بهعنوان نقطۀ مرکزی، بر پیشانیِ تفکّر اسلامی و انقلابی حک کرد.
۳. گذشته از عالَم نظرورزی و مفهومسازی، آیتالله خامنهای بر این باور بود و است که «انتخابات»، یکی از عالیترین و ساختاریافتهترین صورتهای «تجلّی ارادۀ مردم» در عرصۀ تدبیر اجتماع و سیاست است. ازاینرو، انتخابات به یکی از حسّاسترین و کلیدیترین مسألههای عملی ایشان تبدیل شد. در اینجا، سخن ایشان بر سر اصل انتخابات به عنوان یک «سازوکار رسمی» و «منطق قطعی» برای تحقّق ارادهها و تجلّی خواستههای نوبهنوشوندۀ مردم بود. درست است که نظام اسلامی، در پی «غایات دینی و قدسی» است و مقصد اعلای انقلاب اسلامی، معرفت الله است و هیچ هدفی در عرض این هدف نمینشیند و همرتبۀ آن نیست، اما این هدف عالی و ملکوتی، از طریق «همراهی و همدلی تودۀ مردم» تحقّق مییابد و وضع تحمیلی و اجباری ندارد. «انقلاب»، حاصل ارادۀ آزاد و خودجوش خودِ مردم بود و برایناساس، «نظام سیاسیِ برآمده از انقلاب» نیز باید همان راه مردمبنیانِ خودِ انقلاب را ادامه بدهد و به اصالتهای آغازین انقلاب، متعهد و مقیّد باشد. بهصحنهآوردن مردم و بهرهگیری از قوّهها و قابلیّتهای مردم، تنها سازوکار «انقلابکردن» نبود، بلکه «حکومتکردن» نیز باید بر همین منطق و مبنا استوار باشد. ازاینجهت است که آیتالله خامنهای، اینچنین بر عنصر دو لایۀ مردمسالاری دینی تأکید میورزند و خواهان «مشارکت حداکثریِ مردم» در انتخابات هستند. در انتخابات، ماهیّت مردمیِ انقلاب، نمایان میشود و بدنۀ اجتماعیِ انقلاب، به میدان کنشگری سیاسی میآید تا نشان بدهد که ساختار سیاسی، بیگانه با آنها نیست و هیچ شکافی میان دولت و ملّت پدید نیامده و اصالتهای انقلابی به فراموش سپرده نشده است.
۴. مردم و حضور مردم و تدبیر جمعیِ امور و شئون سیاسی، دغدغۀ آیتالله خامنهای است؛ چون زدوده یا کمرنگ شدن این عنصر، یک «عنصر هویّتی انقلاب» را از آن میستاند و انقلاب را گرفتار «استحاله» میکند. چنانچه انتخابات در میان نباشد، آنچه که میماند جز «دیکتاتوری» نام ندارد و این یعنی استحالۀ انقلاب. استحالۀ انقلاب، هم سوقدادن است به سوی «لیبرالیسم» و هم کشاندن آن به طرف «فاشیسم». انقلاب، نه این است و نه آن، بلکه بر منطق مردمسالاری دینی تکیه دارد و این را جزو «ذاتیّات» و «مقوّمات» خویش میشمارد. اینهمه اصرار و حسّاسیّت آیتالله خامنهای برای تداوم و بسط حضور تصمیمسازانۀ مردم، چنین مبنا و منزلتی دارد.
🖇 منتشرشده در:
http://fna.ir/3h2qzg
🎥 #ببینید | برشهایی از برنامه فتنه تقلب، در گفتگو با مهدی جمشیدی
▫️ماهیت فتنه ۸۸ چه بود؟
https://eitaa.com/geraa_ir/206
▫️جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی
https://eitaa.com/geraa_ir/207
▫️حاکمیت باید اعمال قدرت کند!
https://eitaa.com/geraa_ir/208
▫️تضعیف جایگاه رهبری
https://eitaa.com/geraa_ir/209
▫️میدان و دموکراسی
https://eitaa.com/geraa_ir/210
▫️عناصر قدرت در کشور
https://eitaa.com/geraa_ir/212
▫️از فتنه ۸۸ تا بلوای ۱۴۰۱
https://eitaa.com/geraa_ir/213
▫️حقیقت ۸۸
https://eitaa.com/geraa_ir/214
🔗 مشاهده فیلم کامل گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات
https://www.aparat.com/v/NdLWZ
📺 #گفتگوهای_اینترنتی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه فکرت به مناسبت سالروز رحلت علامه #مصباح_یزدی، محفل سیزدهم خود را با عنوان «مردم در منطق آیتالله مصباح» با حضور مهدی جمشیدی برگزار کرد.
➕این نشست را میتوانید از آپــارات و یـوتیـوب فکرت ببینید.
https://www.aparat.com/v/ngCB3
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گفتگو با عنوان:
بازخوانی خیزش نهم دی
(از ارادهٔ انتخاباتی تا ارادت الهیاتی)
🖇مهدی جمشیدی
🖇برنامهٔ جریان
۹ دیماه، شبکه یک سیما
📍در اینجا ببینید:
https://telewebion.com/episode/0xa9fb685
🗒 فیلسوف بود اما «عشق» را به تمامِ معنا میفهمید. و هنگامیکه صادقانه با او از عشق میگفتی، زبانِ عاشقانهاش گشوده میشد. فرسنگها از مرتبهی کمالی او فاصله داشتی اما فروتنانه، تو را «دوست» خطاب میکرد و به واسطهی جذبهی عشق، به مقام «معیّتِ باطنی» اشاره مینمود.
بیش از بیست سال، عاشقانه دوستش داشتم و اینک بسی دلتنگم از هجرانش.
دو بار در عمقِ آغوشِ بیکرانهاش، معنی «محبّتِ ایمانی» را تجربه کردم. هویّت اسلامی و انقلابی من، زادهی همان تجربههای وجودی است. نسبتی در میان بود که از اقیانوس معرفت او آغاز شد و به آسمان معنا راه یافت.
چشمهی اشکم در غم فراقش، خشکیده نخواهد شد. در جان، خانه کرده و دل را شیدا و شیفته ساخته. گذر زمان، از طراوتش نمیکاهد و داغ سوزانش را از یاد نمیبرد.
رضوان الله تعالی علیه.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تأمّلی در مفاهیمِ پیامِ رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله مصباح:
حکیمِ مجاهد و انقلابی
🖇 در اینجا بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=47043
،،،،،،،،،،
بیستوچهار سال پیش با فرماندهان سپاه، صحبت گرموگیرایی کردم؛ قبلاً هم فکر نکرده بودم؛ خدای متعال همینطور حرف میزد. در واقع، «زبان من» بود، «حرف خدا» بود؛ خیلی تأثیر گذاشت(رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۱۰/۱۰).
https://khl.ink/f/54788
،،،،،،
تو چو عقلی، ما مثال این زبان
این زبان، از عقل دارد این بیان
(مثنوی معنوی، دفتر پنجم، بیت ۳۳۱۴)
،،،،،،
۱. فارغ از نسبت تکوینی میان خدا و انسان، گاهی انسان در اثر خلوص و صفای باطن، به عرصهی «ظهور» و «جریان» ارادهی الهی تبدیل میشود. دراینحال، وجود او، «ظرف تجلی ارادهی خدای متعال» خواهد شد. در لحظههایی که انسان، مظهر و مجرا میشود و وجودش چونان بستر و محمل عمل میکند، «شأن زبانی» مییابد.
۲. کسی را میشناسم که گاه در سخنانش، بدون آنکه تأمل کند و حتی اندکی توجه داشته باشد، سخن میگوید و پس از ادای جملات، تازه به آنچه که بر زبانش جاری شده، فکر میکند. این وضع، فراتر از الهامات است که در آن، حقیقتی به قلب انسان، القاء میشود. گفتهی او برآمده از عقل خودش نیست، بلکه در جایی دیگر صورتبندی میشود و او فقط در حکم زبان و صداست.
۳. جبههی مادهاندیش متجدد، گرفتار حیریتی نابجا شده؛ چراکه فهمی از نسبت خدا با انسان و بضاعتهای ملکوتی انسان ندارند. انقلاب اسلامی، خودش تحفهی الهی و هدیهی غیبی بوده است و انسانهای تاریخساز آن نیز وجودشان با ولایت معنوی،گره خورده است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
،،،،،،،،
«خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز بگذار، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزهاند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.»
(صحیفهی امام خمینی، ج۲۱، ص۹۳).
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704314477447828392
،،،،،،،،،،
گرچه رهبریِ تاریخی این خطه با «رهبران دینی»[روحانیّت] است، اما ضرورتاً با اشاعهی تمدّن غرب و ارزشهای ملازم با آن در سراسر جهان، در حد واسط بین «تفکّرِ اصولیِ دینی» و «تفکّرِ متدیکِ رسمی»[علوم انسانیِ سکولار]، گروهی از انسانها واقع خواهند شد که نامشان را هرچه بگذاریم، «روشنفکر» یا «غیرروشنفکر»، وظیفهی تاریخی آنها دفاع از شریعت و انحلال تفکّرِ متدیکِ غربی در آن است(سیدمرتضی آوینی، حلزونهای خانهبهدوش، ص۲۵).
،،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. در منطق آوینی، حضور روشنفکری انقلابی، یک «ضرورت تاریخی» است و روحانیت بهتنهایی، کارساز و گرهگشا نخواهد بود.
۲. این ضرورت، برآمده از سیطرهی «تمدن غرب» است که به عنوان دیگری تمدنی، سعی در اضمحلال تفکر دینی دارد.
۳. و «مسألهی مشترک» روحانیت و روشنفکری انقلابی، بسط تفکر دینی در مواجهه با هجوم تجدد است.
۴. تجربهی پدیدهی «حجتالاسلام دکتر» هم نشان داد که حتی جمع تحصیلی میان علوم اسلامی و علوم انسانی سکولار نمیتواند کفایت کند و نقش روشنفکری انقلابی را به حاشیه ببرد.
۵. این امر بهخصوص از آن جهت اهمیت دارد که در طبقهی روحانیت، هم شاهد غلبهی سنتاندیشی نامعاصر هستیم و هم غوغای قائلان به اسلام رحمانی.
۶. دو جریان متجمد و متجدد حوزوی - مانند دو لبهی یک قیچی - هم مخالف «جریان مجدد حوزوی» هستند و هم دشمن «جریان روشنفکری انقلابی». در بسیاری از موقعیتهای تقابلی، این نیروهای روشنفکری انقلابی بودهاند که نیروهای مجدد حوزوی را از محاصرهی روایی دو جریان یادشده رهاندهاند.
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704424503008824679
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتار کوتاه:
فیلسوفان مسلمان و فلسفهی فرهنگ
(تجربهی معرفتی نسل اول و دوم)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتار کوتاه:
تجلی خودآگاهی تاریخی در مقاومت غزه
(بازآرایی و بسط روایت امام خمینی)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
،،،،،،،،
فائزه رحیمی،
دانشجومعلم،
بیستساله،
و آنگاه؛ شهادت در حملۀ تروریستی کرمان.
راستی! «حجاببان» نیز بود.
آری، فاصلهای نیست میان «میدان فرهنگ» و «معرکه شهادت».
معلم بود؛ چون «حیات» و «حرکت»ش، تعلیم بود.
مزد مجاهدت انفسی و آفاقی را گرفت.
رحمت خدا بر او باد که آنچنان زیست و اینچنین رفت.
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704599627786337780
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مردم در منطق آیتالله مصباح -۳
فکرت: رسانه اندیشه و آگاهی
@Fekrat_Net
،،،،،،،
گشادهدستی و رواداریِ شورای نگهبان در تأیید صلاحیتها، شاید اندکی موجب افزایش مشارکت شود، اما رأیآوردنِ «ضعفا» و «متوسطان» یعنی «ناکارآمدی» و این مانند گذشته، موجب تزلزل «اعتماد سیاسیِ مردم به نظام» میشود. بهجای «شورآفرینی مقطعی»، اجازه بدهید مشارکتِ خوشعاقبت با حضور «اقویای تحوّلخواه»، تحقق یابد.
،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
رهبر انقلاب در دور قبل گفتند «مشارکت حداکثری»، گرهخورده با «تکثّر نامزدها» نیست، بلکه یک عامل، بسیار مهمتر هست: «قوّت نامزدها» که ناشی از قوّت برنامه و کارنامهی آنهاست.چرا امروز، مشارکت حداکثری - که خودش یک «اصل قطعی» است - به مسأله تبدیل شده است؟! چون در دورهی قبل، «کارگزاران قوی» انتخاب نشدند و در قالب ائتلافِ عملگرایانه، از جوهرِ مردمسالاری دینی دور شدیم. در نتیجه، امروز مردم، کمانگیزه شدند. این چرخه، تکراری است و در هر دوره، ضعفا و متوسطان به قدرت میرسند و در اثر ناکارآمدیشان، مردم را نسبت به نظام، گلایهمند میکنند. تنها راه فراهمآوردن مشارکت حداکثری، «تعدّد نامزدها» نیست و این راه نیز، گشایش چندانی در پی ندارد، بلکه چنانچه برآیندی و مجموعی محاسبه کنیم، موجب شده که مشارکت حداکثری، همچنان «مسأله» بماند و حل نشود. در یک نقطه باید این چرخه را متوقف کرد و معادلهی مشارکت حداکثری را از بازی ضعفا و متوسطان ناکارآمد، تهی کرد. «مشارکت حداکثری» اگر به صورت غلط - یعنی تکبعدی - تعریف شود، موجبات «ناکارآمدی نظام» را فراهم خواهد کرد و در نهایت نیز، خویشبرانداز و بر ضد تثبیت مشارکت حداکثری خواهد بود.
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704684210397140399
،،،،،،،،،
علامه مصباح در گفتارهای خویش، هنگامیکه به عملکرد ناصواب برخی از مسئولان اشاره میکرد، میگفت «باور» ندارند. حتی تصریح میکرد که برخی نیروهای سیاسی در درون قدرت، به ولایت فقیه نیز «باور» ندارند. این «ناباوران» - به تعبیر رهبر انقلاب - همان «جریان غیرانقلابی درون نظام» هستند که سودای استحاله دارند.
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704772176501395295
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1704865973740060527
،،،،،،،
یکی از عواملی که برای بیرونبردن مردم از صحنه بهکار میگیرند، بیاعتقاد کردن مردم به عوامل حضور است که در رأسش، تشرّع است. حجاب را با این چشم نگاه کنید. مسئله صرفاً این نیست که حجاب را نمیدانند یا ملاحظه نمیکنند؛ نه، عدّهای انگیزه دارند ــ البتّه عدّهی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.
۱۴۰۲.۱۰.۱۹
https://khl.ink/f/54897
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۱) گفتگوی تلویزیونی با عنوان:
عقلانیّتِ مقاومت: کجروایت لیبرال-تکنوکراتها از مقاومت
🖇 شبکه افق، برنامهی به افق فلسطین
جمعه، ۲۲ دی
http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۲) گفتگوی تلویزیونی با عنوان:
عقلانیّتِ مقاومت: کجروایت لیبرال-تکنوکراتها از مقاومت
🖇 شبکه افق، برنامهی به افق فلسطین
جمعه، ۲۲ دی
http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۳) گفتگوی تلویزیونی با عنوان:
عقلانیّتِ مقاومت: کجروایت لیبرال-تکنوکراتها از مقاومت
🖇 شبکه افق، برنامهی به افق فلسطین
جمعه، ۲۲ دی
http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۴) گفتگوی تلویزیونی با عنوان:
عقلانیّتِ مقاومت: کجروایت لیبرال-تکنوکراتها از مقاومت
🖇 شبکه افق، برنامهی به افق فلسطین
جمعه، ۲۲ دی
http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۵) گفتگوی تلویزیونی با عنوان:
عقلانیّتِ مقاومت: کجروایت لیبرال-تکنوکراتها از مقاومت
🖇 شبکه افق، برنامهی به افق فلسطین
جمعه، ۲۲ دی
http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(۶) گفتگوی تلویزیونی با عنوان:
عقلانیّتِ مقاومت: کجروایت لیبرال-تکنوکراتها از مقاومت
🖇 شبکه افق، برنامهی به افق فلسطین
جمعه، ۲۲ دی
http://telewebion.com/live/ofogh?e=0xac6a350
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
،،،،،،،،،
از سی نفری که در دورهی پیشین انتخابات مجلس به آنها رأی دادم، بیست نفرشان «به نظر من»، دیگر صلاحیت ندارند، اما «شورای نگهبان» آنها را تأیید کرده. بااینحال، «حجت شرعی»، تشخیص سیاسی خودم است. به این بیست نفر، دیگر رأی نخواهم داد؛ اینبار، فقط «مؤمنان انقلابی کارآمد» را برمیگزینم، نه «متوسطان» را.
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1705201328981211233