https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709530538851032224
🗒 امیرحسین ثابتی، پدیدۀ اخلاقی-انقلابی این انتخابات بود. او بر سر صراحت انقلابیاش معامله نکرد و تمنای قدرت، زبانش را نبست. مردم به منطق دهۀ شصتی او، «آریِ حیرتانگیز» گفتند.
بارالها! یاریاش کن که در کرسی سبز مجلس، زبان سرخ انقلابیاش کوتاه نشود و در آنجا نیز، همچنان «فریاد» و «درد» و «صداقت» بماند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709620907709301174
🗒 نمایندگان انقلابی، از اینجا آغاز کنند؛ مغزی که گرفتار تکنوکرات-بوروکراتها شده و محتاج خانهتکانی مدیریتی است:
«بایستی در مرکز پژوهشهای مجلس ... کارِ کارشناسی بهطور قوی انجام بگیرد؛ گزارشهایی که از مرکز پژوهشها اخیراً به دست ما میرسد، خیلی گزارشهای دلگرمکنندهای نیست.»(رهبر انقلاب، ۱۴۰۱/۴/۳)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تحلیل مشارکت مردم در انتخابات:
مشروعیت سیاسی و نوسانهای مشارکتی
🖇 برنامۀ گفتگوی ویژه خبری
شبکه خبر، ۱۵ اسفند
🖇 در اینجا ببینید:
https://telewebion.com/episode/0xbd47a91
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709725834394589128
🗒 این انتخابات نشان داد که «نیروهای انقلابی»، در برابر «اصلاحطلبی» هستند اما مساوی با «اصولگرایی» نیستند؛ چنانکه هر دو جریان به نیروهای اصیل انقلابی میتازند. اینک اصولگرایی، به ورطهی «همفکری با اصلاحطلبی» فرو غلتیده و دچار «عملگرایی معطوف به قدرت» شده است. «جبههی سوم»، ظهور سیاسی یافته است.
،،،،،،،،
🖇حاشیه:
«حلقهی بستهی مدیریتی» شکل گرفته و قدرت در میان نورچشمیهای پدرخواندههای سیاسی، دستبهدست میشود. حکومت، حق آنان شده که به قواعد «بازی قیممآبانه» گردن نهادهاند. اما اینک، مردم باور کردهاند که «انقلابیهای ساختارشکن» گرهگشایند، نه «محافظهکاران سیاستباز». خاستگاه این چرخش، جامعه است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709798839336034554
🗒 تجربهی مشارکت انتخاباتی مردم ایران در چهار دههی گذشته، هیچگاه روند «خطی» و «یکنواخت» نداشته؛ بلکه همواره «افتوخیز» و «نوسان» داشته است. حتی در دههی شصت نیز «چندین مشارکت متوسط» رخ داده است. پس تلاطم در مشارکت انتخاباتی، به معنی تحریم و عبور و گسست نیست؛ بخشی از مردم، گاهی هستند و گاهی نیستند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709868267905192145
🗒 سیاست در ایران، در حال «چرخش کارگزاری» است. این چرخش، برآمده از ارادهی بدنهی اجتماعی انقلاب و متجلی در بیانیهی گام دوم است. پوستاندازی کارگزاری، از سازمان تبلیغات آغاز شد و به صداوسیما رسید و اینک در قالبی مردمسالارانه به مجلس راه یافته. این تحولات، «حلقههای خودمانی قدرت» را رنج میدهد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو دربارهی نتایج انتخابات با عنوان:
بازآفرینی سیاست در کنش انتخاباتی جامعه
🖇 با حضور مهدی جمشیدی
نویسنده و محقق مسائل انقلاب
🖇 شنبه، ۱۹ اسفند، ساعت ۲۰
برنامه جریان، شبکه یک
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻گفتگو دربارهی نتایج انتخابات با عنوان:
بازآفرینی سیاست در کنش انتخاباتی جامعه
(گویا نیمی از گفتگو به دلیل صراحت در بیان، حذف شده است. نسخهی صوتی که در بالا بارگذاری شده، کامل است).
🖇 در اینجا ببینید:
https://telewebion.com/episode/0xbe84aa0
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710067808924828181
🗒 همچنان، حرف و حکم خدا بر زمین مانده است و تجاهر به فسق، جولان میدهد. اگر در مجلس کنونی، غلبه با انقلابیهای حداکثری بود، تاکنون «لایحهی حجاب» به سرانجام رسیده و کشف حجاب، متوقف شده بود. تعدی ولنگاران، حاصل تعلل محافظهکاران است. آری، از «انقلابیهای حداقلی» نمیتوان توقع قاطعیت انقلابی داشت.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710095185855750965
🗒 بخشی از مسئولان مؤثر، معتقد به «نظام» هستند نه «نظام انقلابی». ازاینرو، حساسیت و اهتمامی نسبت به مواجهه با مسألهی کشف حجاب و برهنگی ندارند. بیگانه با «غیرت اسلامی» هستند و در بند «تساهل لیبرالی». مؤمنان را در جامعه، ذلیل کردهاند و مفسدان را جسور. جام زهر فرهنگی را در برابر انقلابیها نهادهاند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710140742958465594
۱. «حجاب»، مظهر «عفت» و پوستهی حافظ آن است.
۲. مکشفهها و برهنگان با «نمایش زنانهگیها»یشان در عرصهی عمومی، چوب حراج بر عفت خویش نواختهاند و حرمت و حریم زنانهشان را هتک کردهاند.
۳. باید تأسف خورد برای زنی که «تعهد دینی» و حتی «وجدان اخلاقی»اش در خواب است و «قانون» باید نگهبان عفتش باشد...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710164769810583384
🗒 متأسفانه دولت در زمینهی فرهنگ، مایل به راهبرد «حد وسط» شده که نه این است و نه آن. مواضع عناصر فرهنگی دولت، حاصل ترکیب «فقر نظریه» و «محافظهکاری» است. تسلیم ناواقعیتهای رسانهای شدهاند و پا پس کشیدهاند. اما به سرنوشت سیاسی رئیس مجلس بنگرند و از بازی رندانه در منطقهی لغزندهی «حد وسط» بپرهیزند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710222208271932802
🗒 بخشی از کارگزارانی که در درون نظام حضور دارند، معتقد به «امکان حل مشروع مسألهی حجاب» نیستند و مسیر مصانعه و مداهنه را در پیش گرفتهاند. ازاینرو، تعلل و تعارف میکنند و در پی راهحلهای بینابینی و رفعتکلیفی هستند و نشانی از اقتدار و قاطعیت در ادبیاتشان نیست. این جریان «محافظهکار»، مانع اصلیست.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710346016195602352
🗒 در تهران، کشف حجاب زیاد شده؛ از پنج درصد آغاز شد و به ده درصد رسید، اما امروز ... . ناپوششها، «جامعهی جنسیشده» پدید آوردهاند. اینک در آستانهی «عادیسازی» قرار گرفتهایم. مسئولان، توصیه به «تدبیر» شدند اما به این بهانه، «تعلل» کردند. مؤمنان، رنج فراوان میبرند و بغض دینیشان در معرض انفجار است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710397959189729398
🗒 بخشی از مقالهی شهید آوینی با عنوان «تجدد یا تحجر» که خطاب به محمد خاتمی - وزیر ارشاد آن دوره - و در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ نوشته است. حجاب را در آئینهی گذشتهی سیاست فرهنگی بنگرید: دیروز باد کاشتند و امروز، طوفان درو میکنند. این از مصادیق فرهنگی - به تعبیر رهبر انقلاب - «واگراییهای دههی هفتاد» است.
«مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر، هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص، آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی، احساس امنیت نمیکند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام میدارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ، رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت میاندازد.»
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710519076145312811
🗒 میگویند: چرا جبههی فرهنگی انقلاب، افزون بر کشف حجاب، از بیعدالتی و دشواری معیشتی نمیگوید؟
پاسخ این است: مگر در برابر «اشرافیگری»، فریاد نزدیم؟ مگر مخالفتمان با برجام، ریشه در «شرطیشدن معیشت مردم» نداشت؟ مگر بر «اقتصاد مقاومتی» اصرار نورزیدیم؟ و مگر در انتخابات، از «عدالتگرایان» دفاع نکردیم؟
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710573774723071496
🗒 مواضع این روزهای برخی از حوزویان بزرگزاده یا خارجگو -دربارهی مسألهی مواجهه با کشف حجاب- به نفع «جریان» و «روند» کشف حجاب، تمام شد. دینشناسان نقطهنگر و ذرهاندیش، حُسن تدبیر ندارند که در قلمرو اجتماعیات، «برآیندی» بنگرند و «کلنگر» محاسبه کنند. به تعبیر مولانا: عقل جُزوی، عقل را بدنام کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710605691753432023
🗒 بند میم وصیتنامهی امام و آتشبهاختیاری یعنی:
🖇تقدم امر اجتماعی بر امر سیاسی
🖇جبران خلاء کارکردی حاکمیت
🖇جامعهی مدنی اسلامی
🖇حلقههای میانی
🖇نهضت کمکهای مؤمنانه
🖇گروههای خودجوش فرهنگی
🖇همیاری به کارگران هفتتپه
🖇حجاببانی در مترو
🖇جنبش یادداشتنویسی رسانهای
🖇جهاد تبیین و روایتسازی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710660145117411026
🗒 بند میم وصیتنامهی امام و آتشبهاختیاری یعنی:
🖇عصیان و استقلال انتخاباتی در برابر تحمیلگری و قدرتطلبی پدرخواندههای سیاسیکار
🖇گذار مردمسالارانه از ناانقلابیهای سکولار و نیمهانقلابیهای محافظهکار به انقلابیهای حداکثری و تمامعیار
🖇تولید خودجوش و درونزای علوم انسانی اسلامی
🖇کوچ جمعی از شبکههای اجتماعی غربی
🖇نقادی و روشنگری دربارهی آقازادگی و اشرافیگری حاکمیتی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710731260020228846
🗒 تعابیر شهید بهشتی در نامهاش به امام خمینی در اسفند ۵۹، تأملبرانگیزند: «دوگانگی مدیریتی»، «اختلاف بینشی»، «اندیشههای بینابین»، «نفوذ کممبالاتها در مدیریتها»، «اقلیت مؤمن»، «ادارهی نظام بر پایهی یک بینش»، «نفوذ عناصر ناخالص»، «نیروهای اصیل اسلامی»، «تلفشدن نیروها در دوگانگی فرساینده» و ... .
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710777894108894493
🗒 بیانیهی آیتالله سیدمحمد یزدینجفی، سرشار از عقلانیت سیاستی و غیرت اسلامی و صراحت انقلابی بود. دریافتیم که زنان مکشفه، مرتکب «تجاهربهفسق» هستند و ازاینجهت، «حرمت» ندارند. حکم خدا را باید «بیتعارف» گفت تا جامعه و حاکمیت بفهمد در چه ورطهای افتاده است. بیش باد عالمان بصیر و خداترسی همچون ایشان.
،،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
ابتدا باید «فهم حقیقی» نسبت به «حرام اجتماعی» شکل بگیرد که در اینجا، ترکیبی از «حرام شرعی» و «حرام سیاسی» است. اکنون حتی بخشی از نیروهای انقلابی میکوشند مسأله را بهعنوان «تکثر قهری»، فهم و تعبیر کنند؛ حالآنکه معصیت، قابل فروکاهش به سلیقه و تنوع فرهنگی نیست، بهخصوص اگر «جنبهی اجتماعی» و «جنبهی سیاسی» بیابد و ذیل حرام اجتماعی و حرام سیاسی قرار بگیرد. در اینجا باید واقعیت زشت و زمخت عمل را نشان داد و جامعه را نسبت به آن، «حساس» و «برانگیخته» کرد. مسأله، یک معصیت شخصی نیست، بلکه آشکارسازی معصیت و شکستن خطوط قرمز الهی در عیان و سوقدادن جامعه به سوی عادیسازی محرمات شرعی است. ازاینرو، باید صریح و قاطع ایستاد و حرف و حکم خدا را بیپروا بیان کرد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1710907285108074349
🗒 «اقتصاد مردمی»، بر وفاداری درونی تکیه میکند و «اقتصاد برجامی»، بر وعدهی بیرونی. یکی سرمایهی اجتماعی را اصل میانگارد و دیگری، سرمایهی خارجی را. یکی به تولید میاندیشد و دیگری به تعامل. حاصل یکی شکوفایی است و حاصل دیگری، شرطیشدن.
مشارکت مردمی در نسخهی مردمسالاری دینی، منحصر به انتخابات نیست.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi