eitaa logo
نوشته‌های مهدی جمشیدی
9.5هزار دنبال‌کننده
533 عکس
149 ویدیو
31 فایل
مهدی جمشیدی (نویسنده و فرهنگ‌پژوه)
مشاهده در ایتا
دانلود
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1718994668724372836 🗒 برخلاف قالیباف و پزشکیان، نگاه جلیلی درباره‌ی فضای مجازی، دو مؤلفه‌ی هوشمندانه و بومی داشت: ۱. خروج از حکمرانی غرب بر فضای مجازی و احیای حکمرانی ملی، ۲. درخشش سکوهای ارتباطی ایرانی و امکان مهاجرت معکوس به آنها. او می‌خواهد ایران را از مصرف‌کننده و تابع و زیر سلطه، به گرانیگاه مستقل تبدیل کند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻اصلح، مقبول شده است: چرخش خاکستری‌ها به این سو 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. پزشکیان نشان داد که برخلاف روحانی در سال ۹۲ و ۹۶، «کشش» و «ظرفیتِ» رأیِ بیش از این را ندارد و نمی‌تواند انتخابات را ببرد، بلکه اکنون و در آینده نیز در عرض بقیه قرار گرفته و‌ هم‌رتبه‌ی آنها باید مبارزه کند. او در بهترین حالت، تنها می‌تواند به دور دوّم برود، اما قدرت «یکه‌تازی» و «عبور چشمگیر از همه» را ندارد. «شرایط اجتماعی» نسبت به آن زمان، بسیار دگرگون شده و همین امر، کار را بر پزشکیان دشوار کرده است. جامعه‌ی امروز، متأثر از «شهادت رئیسی» است و نمی‌خواهد از او عبور کند، بلکه قصد دارد به گزینه‌ای «همانند رئیسی» رأی بدهد، درحالی‌که پزشکیان، هیچ نسبتی با منطق و الگوی عملِ رئیسی ندارد. دلرباییِ رئیسی از مردم، امکان رأیِ «جهشی» و «هیجانی» را از اصلاح‌طلبان ربوده و آنها را در باتلاق، اسیر کرده است. پزشکیان، امکان صعود چشمگیر را ندارد و در یک حد از پیشروی، محدود و متوقف مانده است. [دوّم]. برخلاف تصوّر دیگران، جلیلی به دلیل «عدالت‌خواهی» و «ساده‌زیستی»اش توانسته مانند احمدی‌نژاد در سال ۸۴ و ۸۸، رأی بخشی از «خاکستری‌ها» را نیز از آنِ خود سازد و از بدنه‌ی حامیان ایدئولوژیکش فراتر برود. انتظار تحلیل‌گران این بود که جلیلی، تجربه‌ی سال ۹۲ را تکرار کند و بیش از یک کنشگر درجه‌ی دوّم نباشد، اما وی با وجود سال‌ها حاشیه‌نشینی و گم‌نامی، اکنون توانسته به کنشگرِ «اصلی» و «رأی‌ساز» انتخابات تبدیل بشود. او میان «کار» و «عدالت»، جمع برقرار کرده و از این جهت است که دیگران را پشت سر گذاشته است. رأی او، فزون‌تر هم خواهد شد؛ چون او بیش از همه، همگون و هم‌راستای با «اقتضاهای زمانه‌ی پسارئیسی» است. منطق هویّتیِ زمانه و میل سیاسیِ جامعه، او را می‌طلبد. جامعه در حال‌وهوای «دوره‌ی پسارئیسی» است و در نسبت با آن، گزینه‌ی مطلوب خود را تعریف می‌کند؛ گزینه‌ای که بیشترین تطابق و شباهت با او را داشته باشد. [سوّم]. برخی تصوّر کردند که «لایه‌ی خاکستری‌ِ جامعه»، همواره منطق ثابت دارد و ترجیحاتش، یکنواخت است، درحالی‌که این‌چنین نیست. خاکستری‌ها در تجربه‌ی انتخاباتیِ دهه‌های گذشته نشان دادند که به‌شدّت «موقعیّتی» و «اقتضائی» رأی می‌دهند و این‌گونه نیست که لیبرالیسم سیاسی و فرهنگی، آنها را برانگیزاند و آرمان‌گرایی برای آنها دافعه داشته باشد. تجربه‌ی انتخاباتیِ احمدی‌نژاد و رئیسی، نشان داد که آنها به این سو نیز چرخش دارند؛ کافی‌ست گزینه‌ی انقلابی بتواند تصویری از «عدالت‌خواهی» و «ساده‌زیستی» و «گره‌گشایی‌»اش را در ذهن و‌ دیده‌ی آنها ترسیم کند. اگر چنین شود، جریان‌های تکنوکرات و لیبرال، به‌آسانی به حاشیه خواهند رفت. امروز جلیلی در ساختن چنین روایت و تصویری از خود، تا حدود زیادی موفق بوده و گذر زمان نیز تا انتخابات، این امر را بسط خواهد داد. ذائقه‌ی سیاسیِ خاکستری‌ها، متأثر از شهادت رئیسی، هم‌رنگ و هم‌داستان با انقلابی‌های رادیکال شده است و این فرصت اجتماعی، یک پنجره‌ی سیاسی و انتخاباتی را به روی آنها گشوده است. ازاین‌رو، باید به‌جای هراس‌افکنی از احتمال رأی‌آوری گزینه‌ی اصلاحات و مایل‌شدن به نگاه تقلیل‌گرایانه‌ی برآمده از صالح مقبول، کوشید بر سبد رأی اصلحِ مقبول افزود. شرایط زمانه و اقتضای جامعه، چنین امکانی را برای ما فراهم کرده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719034165780681905 ۱. آقای پناهیان گفته اکنون زمانه‌ی اجرای برنامه‌ها در چهارچوب سیاست‌ها است. ۲. ولی فراموش نکردیم که در سال ۶۸ نیز، هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان یک «مدیر قوی»، از مجلس به دولت آمد تا «سیاست بازسازی پساجنگ» را اجرا کند، اما اجرا به سبک او، به «زخم‌خوردگی ارزش‌ها» و «شکاف طبقاتی» و «تکنوکراتیسم» انجامید. ،،،،،،،،، 🖇 تعلیقه: آن «عقل سیاسی» که من با اطمینان به او تکیه می‌کردم و از نظرات و مواضعش، عمق و اتقان و عاقبت‌اندیشی را درمی‌یافتم، فقط آیت‌الله مصباح بود و بس. دیگران حتی قابل‌مقایسه با او نیز نبودند و نیستند. در این شرایطِ فقدان و خلاء، بدنه‌ی جبهه‌ی انقلاب باید به «عقل فطری‌»اش رجوع کند تا شاید حقیقت را بیابد؛ وگرنه این قبیل اشارت‌های سطحی و غیرمعرفتی، ما را گرفتار عمل‌گرایی و تکرار تجربه‌های تلخ خواهد کرد. به انتخابِ وجدانِ انقلابی‌تان گردن نهید بهتر است تا مقلّد و مطیعِ نااستدلال‌های عامیانه باشید. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719056718281865577 🗒 کسی‌که از تصریح به ضرورت و قطعیت «اجرای شریعت در جامعه» می‌هراسد و محتاطانه درباره‌ی حرام شرعی و سیاسی سخن می‌گوید تا مبادا سبد رأیش کوچک شود، اصلح نیست. او محافظه‌کار است، نه انقلابی. اصل، تفکر اسلامی و بینش انقلابی است، نه اجرائیات میدانی که بر عهده‌ی کارگزاران فرودست است. انقلاب ما، «اسلامی» است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719071925442572004 🗒 اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که پزشکیان، قدرت «بسیج اجتماعی گسترده» دارد و می‌تواند «اکثریت جامعه» را با خود همراه کند، اما تاکنون، نظرسنجی‌ها می‌گوید او رأی‌ساز نیست؛ یعنی تجربه‌ی انتخاباتی خاتمی و روحانی، تکرار نمی‌شود. او برای خاکستری‌ها، جذاب نبوده و تا این لحظه، نتوانسته «موج اجتماعی» ایجاد کند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719112756161429260 🗒 استقبال‌های گسترده‌ و شورانگیز مردمی از جلیلی، نشانگر آن است که مردم، او را «امتداد رئیسی» دانسته‌اند. او به صورت طبیعی و مهندسی‌نشده، این‌گونه در ذهن مردم، تعریف شده است. به‌نظرم موفق به «موج‌آفرینی انتخاباتی» شده و حتی خاکستری‌ها را نیز جذب کرده. او گزینه‌ی اصلاحات را شکست خواهد داد. إن‌شاء‌الله. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719129376683773733 🗒 پزشکیان دربارۀ التزامش به نهج‌البلاغه و سیاست‌های رهبر انقلاب، راست نمی‌گوید. مواضعش در برابر «اسلامِ انقلابی» است، اما می‌خواهد زیرکانه و ناصادقانه، مخاطب را فریب بدهد. اسلامِ او، «اسلامِ رحمانی» است و اسلامِ رحمانی نیز «التقاطِ اسلام با لیبرالیسم» است. او از نظر فکری، یک التقاطیِ نقاب‌دار است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719141130744359098 🗒 جلیلی به عمق «ریزبدنه‌ی اجتماعی» راه یافته.‌ دل‌ها را در دوردست‌ها، مجذوب کرده. حس‌وحال مردم نیز، کسی چون او را می‌طلبد. او توانسته با اخلاق و صداقت و تواضع و راستی و ایمان و انقلابی‌گری‌اش، بخش بزرگی از جامعه را با خودش همراه کند.‌ چنان بوده که به دل مردم نشسته. «به‌دل‌نشستن»، حاصل عمل مؤمنانه است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719161811680366507 🗒 همان «کارنامه‌»ای که بر سر دیگران کوفته می‌شود، گواه «تکنوکراتیسم» است؛ تجربۀ مدیریت او در شهرداری، حاکی از بزرگراه و تونل و پل و پارک و تراکم و برج است یا معنویّت و هویّت و فرهنگ و ارزش و سنّت و انقلاب؟! رویکرد تکنوکراتیک، در سخت‌افزار و ساخت‌وساز خلاصه می‌شود. تکنوکرا‌ت‌ها، انقلاب را مسخ می‌کنند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719193351433175846 🗒 گمان می‌کردند که جلیلی، رأی خاص و حامیان محدود دارد، اما امروز می‌بینند که بدنه‌ی اجتماعی او به توده‌ی مردم و خاکستری‌ها گسترش پیدا کرده.‌ مرد سایه‌نشین، دیگر در حاشیه نیست، بلکه از نظر اجتماعی، به «مقبول‌ترین» و «قدرتمندترین» گزینه تبدیل شده. پس دیگر به بهانه‌ی فقر رأی، نمی‌توان از او تنازل کرد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719219255507564584 🗒 پزشکیان در درون «حلقه‌»ای محاصره شده که او را «مدیریت» می‌کنند. فهم ناچیز و وابسته به دیگران _ در لفافه‌ی ارجاع به کارشناسان _ او را به «بازیچه‌ی بی‌اختیار» نیروهای پشت‌صحنه تبدیل کرده. او مغلوب شرایطی است که لیبرال‌ها ساخته‌اند. نقش پزشکیان این است که «کاتالیزور عادی‌سازی» باشد نه «رئیس جمهور». https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719240646945748945 🗒 نباید در مرداب «تردید» نشست و در انتظار «توافق پدرخوانده‌ها»، فرصت را باخت. هم «اصلح‌بودن» جلیلی، واضح است و هم برتری او در «مقبول‌بودن». باید قاطعانه و صریح، بر جلیلی اصرار بورزیم تا بتوانیم جامعه را به حرکت درآوریم. جامعه از «جریان معطل»، حرف‌شنوی نخواهد داشت. «ما» باید اجماع کنیم نه اصحاب قدرت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719250476716497105 🗒 تحلیل مناظره -۱ پاسخ جلیلی، سرشار از جزئیات عینی است. به تجربه‌های واقعی ارجاع می‌دهد. طرح چندتکه و منسجم ارائه می‌کند. کلی‌بافی و انشاخوانی نمی‌کند. خودش می‌فهمد چه می‌خواهد. واقعیت برای او مبهم نیست. مشخص است که مواجهه‌ی مستقیم داشته و شعار نمی‌دهد. سرراست و آشکار، به مسأله پاسخ می‌دهد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719251799882673624 🗒 تحلیل مناظره-۲ جلیلی، لبخند می‌زند و با حوصله، پاسخ می‌دهد. «تشخیص غلط» پورمحمدی را با اشاره به آنچه که گذشته، روشن می‌کند. درباره‌ی «کرسنت»، پاسخ می‌دهد که روحانی، متهم (زنگنه) را به عنوان وزیر نفت انتخاب می‌کند! تناقض عجیب! معلوم می‌شود که پورمحمدی، تیری در تاریکی افکنده که البته به خودش می‌خورد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719252678090584008 🗒 تحلیل مناظره-۳ جلیلی، مخالف سازمان مردم‌نهاد (سمن) نبوده و نیست؛ بلکه خودش در شبکه‌ای از این سازمان‌ها قرار گرفته و به گرانیگاه آنها تبدیل شده. اما سازمان مردم‌نهاد به روایت اصلاحات و اعتدال، میدان‌دادن به تشکل‌هایی هست که زیرپوستی و در لفافه، طرح استحاله‌ی هویتی و براندازی سیاسی را دنبال می‌کنند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719253495400277149 🗒 تحلیل مناظره-۴ پزشکیان، عصبانی و دستپاچه شده. حنجره‌اش گرفته، آب می‌نوشد، صورتش منقبض شده، موضع تدافعی گرفته، جملاتش منقطع شده و ... . گرفتار چالش سختی شده. راه گریز بر او بسته شده. قفل شده. سپرهای دفاعی‌اش فروریخته. نمی‌تواند در برابر اشکالات، پاسخ بدهد. دچار فرسایش عصبی و روانی شده. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719254058961241981 🗒 تحلیل مناظره-۵ تجربه‌ی برجام، عاقبت‌اندیشی جلیلی را نشان داد. نتیجه‌ی برجام، همان شد که او گفته بود. بسیاری تبریک گفتند و تأیید کردند، اما جلیلی، پیشاپیش تشخیص داد. تاریخ، در طرفی ایستاد که جلیلی ایستاد. آنچه جلیلی گفت شد، نه آنچه ظریف گفت. قضاوت تاریخ، غلط نیست. گذشته‌ی تاریخی، مؤید جلیلی است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719254778736218210 🗒 تحلیل مناظره-۶ همین موضع «ضدفساد» و «عدالت‌خواهانه»ی جلیلی است که خاکستری‌ها را با او همراه کرده. جامعه فهمیده که جلیلی، حتی اندکی هم ویژه‌خواری و تبعیض را برنمی‌تابد. در زمانی که درباره‌ی فساد سخن می‌گفت، چهره‌اش آنچنان برافروخته شده بود که حساسیت و جدیتش را نشان می‌داد. او با کسی «تعارف» ندارد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719255233743838639 🗒 تحلیل مناظره-۷ پزشکیان تا اینجا که سه نوبت زمانی را پشت سر گذاشته، فقط یک سخن نخ‌نما را تکرار کرده و بس. «فقر فکری»اش در این حد است که حتی برای چند دقیقه، چند ایده آماده نکرده که در مقابل مخاطب قرار بدهد.‌ هیچ طرح و تدبیری ندارد. خطابه می‌خواند و تکرار می‌کند. او به مردم، نمایش «هیچ» می‌دهد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719256067432164490 🗒 تحلیل مناظره-۸ در مناظره‌ی پیشین، پزشکیان نتوانست از «دولت روحانی» دفاع کند و عقب نشست. امشب هم از عهده‌ی دفاع از «دولت خاتمی» برنیامد. کارشناسانش نبودند که او به آنها ارجاع بدهد و دچار لکنت زبان نشود. درماند و واداد. بسیار ضعیف و ناتوان ظاهر شد. قدرت توضیحی و استدلالی ندارد. خودش «نمی‌توان» است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719257298672990529 🗒 تحلیل مناظره-۹ می‌توان گفت یک طرح، ضعیف است یا تخیلی است، اما درباره‌ی مواضع پزشکیان چه می‌توان گفت وقتی هیچ طرحی روی میز نگذاشته. مردم چه چیزی را انتخاب کنند؟! مخاطب احساس می‌کند که با «خلاء» و «فقدان» و «عدم» روبرو است. او نه کارشناس است، نه طرح دارد، نه مدیر است. به‌راستی، او در اینجا چه می‌کند؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719257905482936621 🗒 تحلیل مناظره-۱۰ پزشکیان می‌گوید «نقطه‌زن» نیست. درست می‌گوید؛ چون «بی‌هدف» و «معلق» و «سرگردان» است. خودش هم نمی‌داند چه می‌خواهد. فقط به گفته‌ی خودش، می‌داند که «نمی‌فهمد». و توقع دارد که مردم به «نفهمیدن او» رأی بدهند. باید خود را برای یک مواجهه‌ی فعال و غنی و قوی آماده می‌کرد که نکرد. امشب باخت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719259111429977148 🗒 تحلیل مناظره-۱۱ تلاش پورمحمدی برای چالش با جلیلی، «اثر معکوس» داشت و به دیده‌شدن «چهره‌ی تازه‌»ای از جلیلی انجامید؛ یک سیاست‌مدار «بی‌باک» و‌ «حاضرجواب» و «مسلط» که می‌تواند در موقعیت چالشی، حریف را منفعل و پشیمان سازد. مواجهه‌ی نسنجیده‌ی پورمحمدی، به نفع جلیلی تمام شد و قدرت تقابل او را نشان داد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🗒 هرچه گفتارها و کنش‌های او را نشانه‌شناسی می‌کنیم، بیشتر درمی‌یابیم که او به‌راستی، یک «سیاست‌مدار متمایز» است. کسی است از سنخ آدم‌ها و آرمان‌های اوایل دهه‌ی شصت که اینک «خاطره» و «تاریخ» هستند. اما او، یک «حقیقت سیاسی» است در اکنون ما، که می‌تواند سیاست مغشوش را به اصالت‌های آغازین انقلاب بازگرداند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1719300452876501405 🗒 در مواجهاتم با نیروهای دگراندیش، همواره اصرار ورزیدم که برخلاف تصور آنها، «مردم‌سالاری»ای که انقلاب اسلامی از آن سخن می‌گوید، ریشه در «سنت اجتماعی اسلامی» دارد - که از جمله در «نهج‌البلاغه» متجلی‌ست - و نه تجدد غربی. رهبر انقلاب در سخنرانی‌ امروزشان، برای چندمین بار، به این حقیقت سیاسی تصریح کردند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi