﷽
🌺 مرحوم علامه حاج سید محمد حسین طباطبایی قدس الله سره:
مرحوم قاضی ایشان (سید هاشم حداد) را از مجالس خویش برکنار می داشت و همچون دُر قیمتی که او را درون صندوق از انظار مخفی نگاه دارند در مرأی و منظر سایر شاگردان خود قرار نمی داد تا بهتر و بیشتر بتواند به حال و سلوک بپردازد.
📗 نفحات انس ص 23
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۴ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
____________
📌. عنوان: صدقه دادن قبل از دعا
❖. شرط چهارم دعا آنست كه: قبل از دعا انسان قدرى تصدّق دهد؛ و بر اين معنى رواياتى وارد است،
❖. امام صادق عليه السّلام در مورد هر قضيّه اى كه طالب آن را از خدا درخواست مى كند مى فرمايند: در روزى كه قصد دعا و درخواست از خدا را دارى به شصت مسكين صدقه بده به هر نفر يك چارك (ده سير) مانند ميزانى كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم مقرّر نموده بود. سپس شب هنگام در ثلث باقيمانده از شب غسل بجاى آور درحاليكه لباس كم ارزش و غير قابل توجّهى را كه براى خدمتكاران و امثال آنان در نظر گرفته مى شود، مى پوشى مگر اينكه در بين اين لباسها ازار داشته باشى كه همان كفايت است ... الخ | ۱ |
❖. و نيز شيخ در «تهذيب» از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده، كه قال: امام صادق عليه السّلام فرمودند: " اگر يكى از شما بيمار شود به دنبال طبيب مى فرستد و اجرتش را مى پردازد و اگر حاجتى به سلطان داشته باشد به دربان رشوه مى دهد تا او را راه دهد و اگر براى يكى از شما امر ناخوشايندى پيش آيد بايد بسوى خدا روى آورد، ابتداء خود را طاهر گرداند سپس صدقه اى به فقير بدهد كم يا بسيار، آنگاه داخل مسجدى رفته دو ركعت نماز بجاى آورد سپس حمد خدا را بجاى آورد و او را به نعمت هاى خود بر بندگانش ستايش نمايد و بر پيامبر و اهل بيت او صلوات بفرستد، آنگاه بگويد: خداوندا از تو مى خواهم كه مرا از بيمارى رها سازى و از سفر به سلامت باز گردانى و از آنچه در بيم و هراسم به عافيت بيرون آورى. قطعاً خداوند حاجت او را بر آورده خواهد ساخت و اين قَسَمى است كه محقّق خواهد شد و شكر آنرا بايد بجاى آورد. " | ۲ |
________________
📚. منابع و مصادر:
۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۹
۲. تهذیب الاحکام، ج۳، ص ۱۸۲
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔹چرا شیطان مخلَصین را اغواء نمی کند؟🔹
علّامه آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه
🔸فبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ- إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِين*
🌱 [پس به عزّتت سوگند مىخورم كه البتّه همه را گمراه مىكنم جز بندگان پاک شده و خالصشده تورا]
🌱چون مخلَصین خود را برای خدا خالص نموده به هر چيز كه مى نگرند خدا را مى بينند، و شيطان به هر قسم و كيفيّتى بر ايشان ظهور كند باز با نظر الهى در آن شىء مى نگرند و استفادۀ الهيّه مى كنند،
🌱لهذا شيطان از اوّل امر نزد اين طايفه اعتراف به عجز و مسكنت خود نموده و سپر مى اندازد
🌱و الّا شيطان ذاتش براى اغواء بنى آدم است و كسى نيست كه بخواهد به كسى ترحّم نموده و دست از اضلال او بردارد.
سورۀ ص، آیۀ ۸۲ و ۸۳
📚 «لبّ اللباب در سیر و سلوک أولی الألباب» ص ۴۴
#نکات_تفسیری
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
💠. علم در خدمت هوای نفس!!!
📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🎞.#شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 240، دقیقه 39:40
#سلوک #استاد #نفس #علم #تهذیب_نفس #هوای_نفس
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
✨ امشب شب هفدهم ماه رمضان و واقعه بدر است؛
🌺 امیرالمؤمنین علیه السلام همیشه در شب های هفدهم ماه رمضان تا آخر عمر بیدار بود و شب هیچ نخوابید؛ به شکرانه نعمتی که خدا به مسلمان ها عنایت کرد و جان پیغمبر صلی الله علیه و آله در این جنگ به سلامت و به صحت و به عافیت. و نتیجه اعمال کفار به خودشان برگشت و آن نیّاتی که درباره پیغمبر و مسلمین داشتند انجام نگرفت. خیلی شب مهمی است! من تا آخر عمر به برکت و یُمن آن فتوحاتی که خداوند در روز بدر کرد شب های هفدهم را احیاء می داشتم.
📗 شرح فقراتی از دعای افتتاح ص 145
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔶تعلیم اسم اعظم در شب 17 رمضان به امیرالمؤمنین علیه السلام
💎جنگ بدر، مسئله خیلی سختی بود. قوای مشرکین از نظر عِدّه و عُدّه بسیار زیاد بودند. شب جنگ بدر از آن شبهایی بود که به قول مرحوم علامه طهرانی، پیغمبر دامن خدا را سفت چسبید! شب جنگ بدر از آن شبها بود!
💎شبی بود که امیرالمومنین علیه السلام خوابی دید و محتوای آن را به پیغمبر عرض کرد. حضرت فرمودند: «عُلِّمتَ الإسمَ الأعظَم: خداوند اسم اعظم را به تو تعلیم داده است و حقیقت اسم اعظم را در وجودت قرار داده است.»
💎این نکتۀ دقیقی است. نه اینکه خداوند اسم اعظم را مانند یاد دادن اسامی افراد مثل حسن و حسین و تقی به امام یاد بدهد بلکه حضرت میفرماید: «آن حقیقتِ اسم اعظم را در وجود تو کاشت و قرارداد که به واسطۀ آن حقیقت بر مشرکین غلبه خواهی کرد.»
🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه
🔉. #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی، سال 1430، جلسه 16
#امیرالمؤمنین علیه السلام #شب_17_رمضان #اسم_اعظم #جنگ_بدر
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
بس عداوت ها که آن یاری بُوَد
📌به ريسمان كشيدن مشركين در جنگ بدر از باب استعلا و قهر نبوده است.
📚 مرحوم آیةاللہ حاج سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در کتاب شریف " عنوان بصری، ج ١، ص۶۵" مے فرمایند:
✍🏻در جنگ بدر اسرا را به طنابى بسته بودند تا فرار نكنند، و آنها در حدود هفتاد نفر بودند. وقتى كه آنان را از كنار پيغمبر اكرم عبور مى دادند پيغمبر تبسّمى كردند. حال در چنين موقعيت و زمينه اى جدّاً اگر ما بوديم نسبت به پيغمبر چه حكمى مى كرديم؟ و عقل و سعه و ادراك محدود ما با توجّه به جهل ما نسبت به مصالح و مفاسد و مقام و مدركات پيغمبر اكرم، چه قضاوتى مى كرد؟
❖قطعاً قضاوت ما اين بود: الآن جنگى واقع شده و در اين جنگ حضرت پيروز و غالب شده و بر اريكه قدرت و اقتدار و استيلاء تكيه زده است، و لذا با حالت تمسخر و استهزاء و از مقام استعلاء به اين اسرا نگاه مى كند كه: آيا ديديد شما را اسير كرديم و چه به روزگارتان آورده ايم؟! و اين مسأله طبيعى است؛ چون مدركات ما همين است و از اين مرحله تجاوز نمى كند. هيچگاه فكر نمى كنيم كه: ممكن است در مخيله پيغمبر مطالب ديگرى هم بگذرد؛ زيرا در آن موقعيت قرار نداريم. هيچ با خود فكر نمى كنيم كه شايد اين خنده محمل و منشأ ديگرى داشته باشد.
❖به عبارت ديگر: فعل پيغمبر را با امور متعارف خود قياس مى كنيم، و اينجاست كه اين اشكالات و اعتراضات پيش مى آيد كه: اى رسول خدا! چرا فلان عمل را انجام دادى و يا ندادى؟ و اى رسول خدا! بهتر بود فلان كار را مى كردى! درحالى كه بايد به خود خطاب كنيم كه:
🔸كار نيكان را قياس از خود مگير
🔸گرچه باشد در نوشتن شير، شير
❖نگاه پيغمبر در اينجا معناى ديگر دارد. يكى از آنها رو مى كند به عبّاس عموى پيغمبر و مى گويد: اين همان كسى است كه تو در مكّه مى گفتى كه: داراى حالات و روحيات و اخلاق عجيب است؟! اين همان شخصى است كه داريم مى بينيم؟! نگاه كن ببين از اسارت ما چقدر خوشحال است!وقتى پيغمبر اين را شنيدند فرمودند: «تبسّم من از اين است كه مى بينم هرچه شما را دعوت كرده ام نپذيرفتيد و الآن مى خواهم شما را اجباراً و با طناب به بهشت ببرم!»
🖇 #مشرکین | #توحید #جنگ_بدر #عنوان_بصری
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی
بخش نهم:
مسیر حرکت به سوی خدا بسیار نزدیک است و بین خدا و بندگان هیچ حجابی نیست مگر اعمال زشت ما که تبدیل به حجاب شدهاند.
خداوند با همه چیز هست، در همه جا هست،کافی است که پردۀ غفلت را کنار بزنیم تا ببینیم که خدا چقدر به ما نزدیک است.
برای پیدا کردن خدا،کافی است به یاد او باشیم و بر او تمرکز کنیم و از هرچیزی که ما را از او غافل میکند، از خود دور کنیم.
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
4_5891247945176582618.mp3
6.5M
﷽
👇🏻پاسخ استاد وکیلی به یک سؤال معرفتی - اعتقادی:
❓آیا حکایتی که اخیراً حاج محمود کریمی دربارۀ نذر شخص قمارباز در شبکۀ دو صدا و سیما بیان کردند، با موازین اعتقادی و فقهی سازگاری دارد و میتوان چنین مواردی را پذیرفت؟
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🔶. نباید کسی را از رحمت خدا نومید کرد
⭕️. می فرمودند: هيچكس را از رحمت خدا نبايد محروم كرد، چرا كه كار به دست ما نيست؛ به دست اوست سبحانه و تعالى.
اگر كسى به شما التماس دعا گفت، بگو: دعا میکنم. اگر گفت: آيا خدا گناه مرا میآمرزد، بگو: میآمرزد. و قِسْ عليه فَعْلَلَ وَ تَفَعْلَلَ. وقتى كار به دست اوست چرا انسان از دعا كردن بُخل بورزد؟ چرا زبان به خير و سعه نگشايد؟ چرا مردم را از رحمت خدا نوميد كند؟...
🔺 وقتى براى انسان مسلّم شد كه: «لا نافِعَ و لا ضآرَّ و لا رازِقَ إلّا اللَه» چرا ما از كيسه خرج كنيم؟ و يا در انفاق خدا و گسترش رحمتش بُخل بورزيم؟ ما هم وعده میدهیم، و خداوند هم رحيم است و كريم؛ اعطا كننده و احسان كننده اوست.
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه.
📚. #روح_مجرد، ص 558 و 559.
#عرفان #توحید #رحمت
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽
🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰۵ |
✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ
________
📌. عنوان: رو به قبله بودن و دراز كردن دست ها با حال استكانت
❖. و شرط پنجم استجابت دعا آنست كه: انسان رو به قبله دعا كند، و دست هاى خود را با حال ذلّت و مسكنت به پيشگاه قادر متعال دراز كند و مانند فقيرى محتاج و گدائى سراپا احتياج كه به دربار شاهى روى آورده، دست نياز خود را به درگاه غنىّ على الاطلاق بلند كند.
❖. در «كافى» با إسناد خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى كند كه: " هيچ بنده اى دستش را بسوى خداى عزيز و جبّار دراز نمیكند مگر اينكه خداوند حيا میكند دستش را خالى برگرداند تا اينكه از فضل رحمت خود آنچه را بخواهد در آن قرار میدهد. پس اگر كسى از شما دعائى كرد دستانش را پس از دعا بر صورت و سرش بمالد." | ۱ |
❖. و در «عدّة الداعى» مى فرمايد: " و رسول خدا هنگام دعا دستش را به ابتهال به پيشگاه خداوند بالا می برد چنانكه مسكين هنگام تقاضاى غذا چنين می كند. و در ضمن آنچه خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام وحى فرستاده است می فرمايد: مانند بنده اى كه با حالت التماس و تضرّع دستانش را بسوى مولاى خود دراز نموده است تو در برابر من اينچنين دستانت را به حالت ذلّت دراز كن. پس اگر چنين كردى مورد رحمت من قرار می گيرى درحاليكه من از تمامى افراد كريم با كرمتر و از همه قدرتمندان تواناترم. اى موسى! از فضل و رحمت من تقاضاى حوائج خود را بنما كه رحمت در دست من است و كسى جز من داراى آن نمی باشد. و بنگر در وقتى كه از من درخواست می كنى چگونه به الطاف و عنايت من اشتياق و رغبت دارى. هر كس به مقدار عملش پاداش می گيرد حتّى شخصى كه كفران مرا نموده به مقدار سعيش پاداش دارد. | ۲ |
❖. و أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام سؤال میكند از دعا و بالا بردن دست ها فقال: " بالا بردن دست ها بر چهار قسم مى باشد. در مورد استعاذه و پناه بردن به خداى تعالى از شرور پس رو به قبله قرار میگيرى و دستانت را به سمت آسمان قرار میدهى. و اما در مورد دعاء در رزق دستانت را باز میكنى و آنها را بسوى آسمان بالا می برى و امّا در صورت انقطاع از دنيا و توجّه به پروردگار پس با انگشت سبّابه بايد اشاره نمود. و امّا در صورت ابتهال و زارى بدرگاه خدا دستها به موازات سر بالا برود. و دعاء در وقت تضرّع به اين نحو است كه انگشت سبّابه را نزديك صورت به حركت درآورد و آن دعاء خوف و خشيت از پروردگار است."
❖. و محمّد بن يعقوب كلينى از محمّد بن مسلم با إسناد خود روايت می كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، قال: شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه می فرمود: شخصى بر من گذشت درحالي كه من در نماز با دست چپ مشغول دعا بودم، آن شخص عرض كرد: اى أباعبدالله با دست راست دعا كنيد. پس من گفتم: اى بنده خدا! همانطور كه براى خداوند حقّى است بر دست راست بر دست چپ هم او حقّى دارد. سپس حضرت فرمودند: در حال رغبت دستانت را باز می كنى و كف دست را بسوى آسمان قرار می دهى و در رهبت دستانت را باز می كنى و پشت دست را بسوى آسمان قرار میدهى و در تضرّع انگشت سبّابه را به راست و چپ حركت می دهى. و در تبتّل انگشت سبّابه چپ را بسوى آسمان بالا می برى و پائين می آورى و در ابتهال دست و بازويت را بسوى آسمان بالا می برى و ابتهال در وقتى است كه آثار گريه هويدا می شود. | ۳ |
____________
📚. منابع و مصادر:
۱. الكافى، ج۲ ، ص۴۶۱
۲. عدّة الداعى، ص۱۸۳
۳. الكافى، ج ۳، ص ۴۸۰
#انوارالملکوت #علامه_طهرانی #پست_تحقیقی
💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی