eitaa logo
سیر الی الله
436 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5944854471380042331.mp3
468.3K
﷽ 🎵ماه مبارک را نگذارید به این راحتی از دستتان برود. آثار ماه مبارک را نگه دارید...👆 💿شرح دعای ابوحمزه ثمالی ،1438 مجلس18🕰آخر 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📄. 🗃. 📌. عنوان: 💠. تفاوت اشعار مولانا و حافظ با جناب سعدی 🎙. حضرت آیة اللہ حاج سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس اللہ سره در سخنرانی شرح دعای ابوحمزه ثمالی سنه ۱۴٢۶ ، جلسه ۴،دقیقه ٢٣"مے فرمایند: ... اشعار حافظ[علیه الرحمه] عبارت است از معارفی که آن معارف، خود باطن و مغزای روایت اهل بیت علیهم السلام است، که دارد از این سینه بیرون می آید! چرا؟ چون این به ولایت وصل است! ❖فرق بین این جناب و جناب سعدی در این است که: سعدی جمع آوری کرده است، حافظ از درون سخن گفت و مطالب درون را بلا واسطه بیان کرد. خیلی حرف است ها! او جمع آوری کرده، گاهی یک اشکال هم در اشعار هست! اما در اشعار حافظ شما نمی توانید یک اشکال بگیرید، در کلام مولانا[رحمة الله علیه] نمی توانید یک اشکال پیدا کنید، چرا؟ چون او متصل به ولایت است. اما بقیه نه! 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
46.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 💠. چرا فضای ماه مبارک رمضان، معنویت بیشتری دارد؟ 💠. چگونه می توان معنویت رمضان را به تمامی روزها منتقل کرد؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 201، دقیقه 36:47 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش شانزدهم: گناه عملی است که انسان را از طاعت خدا محروم و از رسیدن به سعادت بازمی‌دارد. گناه امری است که سبب بسته شدن درهای نعمت‌های دنیوی و اخروی به روی انسان می‌شود. گناه کاری است که علاوه بر کم کردن عُمر، سبب تاریکی نفس انسان می‌شود. گناه همان مواردی است که خداوند از روی رحمت و محبت خود، به بندگانش معرفی کرده تا از آنها پرهیز کنند. 🤲🏻 پس خدایا بین من و اعمالی که مرا از تو دور می‌کند، فاصله بینداز. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ⁉️ چرا بعد از پایان ماه رمضان عید می گیریم؟ 💠 در دين مقدّس اسلام روز فطر و روز قربان، عيد است. اما در فطر به جهت‏ آنكه در يك ماه تمام مردم دست از زياده‏‌ روى در شهوات برداشته، روزها روزه و شب ‏ها به قيام مشغول، و با بهره‏‌ هائى بيش از ساير ايام همچون انفاق در راه خدا، و تلاوت بيشترى از كلام خدا، و چشم ‏‌پوشى از محرّمات و مكروهات، نفسِ أمّارۂ خود را تزكيه و تطهير نموده ‏‌اند. 💠حالت روحانيّت و معنويّت در ايشان بالا رفته است، و سبكى و تجرّد و امكان عروج به عوالم قُدس براى آنها امكان بيشترى پيدا كرده است، زيرا طعام و شهوت و غضب، كليد جهنم و سلطۂ شيطان است. 💠و در اين ماه كه خداوند مائدۂ آسمانىِ ميهمانان خود را جُوع و گرسنگى قرار داده است معلوم می ‌شود كه بهترين تُحفه از جانب ربّ الأرباب است. 💠اندرون از طعام خالى دار تا در او نورِ معرفت بينى‏ 🔺در اين موقع كه موقعِ گرفتن نتيجه و مزد است، آن روز را بايد عيد گرفت، و از خداوند كريم و رحيم عيدى دريافت كرد.🔻 📝. علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. ، ج 9، ص 153. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
سیر الی الله
﷽ 🕯. #آداب_دعا | قسمت ۰٩ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سی
🕯. | قسمت ۱۰ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: الحاح و اصرار در دعا ❖. شرط دهم: إلحاح و إصرار در دعاست؛ به طورى كه انسان تا مطلب خود را نگيرد دست بر ندارد، دو بار و سه بار و يا بيشتر دعا كند. ❖. الوَلِيدِ بنِ عُقبَة الهَجَرِىّ روايت مى‏ كند كه: شنيدم از امام باقر عليه السّلام كه فرمود: قسم به خدا كه هيچگاه بنده مؤمن در درخواستش نسبت به خداى عزّوجلّ اصرار نمی كند مگر اينكه خداوند حاجتش را برآورده میسازد. " و أبى الصَّبّاح از حضرت صادق عليه السّلام حديث می كند كه: " به درستى كه خداوند خوش ندارد مردم براى مسايل مادّى به يكديگر اصرار كنند امّا اين اصرار را نسبت به خود روا میدارد. به تحقيق خداوند دوست دارد اينكه از او درخواست شود و از آنچه نزد اوست مردم بخواهند. " و حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: " قسم به خدا در هيچ موردى بنده در درخواست خود از خداوند اصرار نمی ورزد مگر اينكه خداوند اجابت می كند. | ۱ | ❖. و ابن قدّاح روايت مى‏ كند از حضرت صادق عليه السّلام، رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " خداوند رحمت كند بنده‏ اى را كه از خدا حاجتى بطلبد و در دعا اصرار ورزد چه اينكه مستجاب شود يا نشود و اين آيه را تلاوت فرمودند : وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسى‏ أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا - مریم/آیه۴۸ " | ۲ | ❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم مرويست كه: " إنَّ اللهَ يُحِبُّ السّائِلَ اللَّحُوحَ || خداوند سائل اصرار كننده را دوست دارد. " | ۳ | ❖. و در «محجّة البيضاء» آورده است: " در وحى براى پيامبران گذشته آمده است: هيچگاه از دعا كردن خسته نشو، زيرا من هيچگاه از اجابت خسته نمى‏ شوم. " | ۴ | ❖. و اسحاق بن عمّار حديث مى‏ كند از حضرت صادق عليه السّلام، که فرمودند: "مؤمن از خدا در حاجتى درخواست میكند، خداوند به ملائكه‏ خطاب میكند اجابت دعاى او را به تأخير اندازيد، به جهت اينكه میخواهد بيشتر صدا و درخواست او را بشنود. و هنگامى كه روز قيامت رسيد، خداوند به آن بنده خطاب میكند اى بنده من! من اجابت درخواست تو را در دنيا به تأخير انداختم و اكنون بيا و ثواب و اجر آن تأخير را مشاهده كن. و در آن مورد ديگر اجابت را به تأخير انداختم، اكنون بيا و ثواب آن را ببين، در اين هنگام مؤمن آرزو میكند اى كاش هيچ درخواست من از خداوند در دنيا اجابت نمیشد تا در عوض از اين ثواب محروم نمیشدم." | ۵ | ❖. بلكه از روايات استفاده میشود كه زود از دعا دست برداشتن و نوميد شدن حزازت و منقصت دارد و مكروه است. از حضرت صادق عليه السّلام روايت است كه، فرمود: " بنده زمانى كه عجله كند براى درخواستش از پروردگار، خداوند تبارك و تعالى مى‏ فرمايد: آيا بنده من نمى‏ داند كه من آن خدائى هستم كه حوائج را به انجام مى‏ رسانم؟ " و همچنين أبوبصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه، قال: " پيوسته مؤمن در خير و اميد به رحمت خدا بسر میبرد تا مادامى كه عجله نكند و نااميد از اجابت دعا نشود و دعا را ترك نكند. عرض كردم: چگونه عجله میكند؟ حضرت فرمودند: با خود میگويد: مدّتى است كه دعا میكنم امّا اجابت نمیشود " | ۶ | ❖. شايد يك علّت اصرار بر دعا همان تقويت جنبه يقين باشد؛ چون در هر مرتبه كه انسان دعا مى‏ كند، روحى به او دميده میشود و نشاطى الهى پيدا مى‏ كند و اين معنى چنانچه مكرّر شود ايجاد يك يقين ثابت نموده و بر قلب او مُهر میخورد، و اين يقين داراى حسن و ثوابى است كه هيچ چيز به او نمیرسد. و لذا مؤمن در روز قيامت تمنّى میكند كه اى كاش دعاى من در دنيا مستجاب نشده بود تا دائماً دعا میكردم و به اين نتايج مهم میرسيدم! ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی ، ج۲، ص۴۷۵ ۲. الكافى، ج۲، ص۴۷۵ ۳. عدّى الداعى، ص۱۸۹ ۴. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۲۹۶ ۵. الكافى، ج۲، ص۴۹۰ ۶. الکافی، ج۲، ص۴۷۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔹آغاز به کارِ وبلاگ کتابخانه سیر الی الله به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر. ⬇️⬇️⬇ http://seireelallahbook.blog.ir/ 🌸🌸🌸
﷽ 🌸 آیه الله علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره: 💎عید گرفتن نه به معنای ساز و دُهُل زدن است و نه به معنای شیرینی خوردن و رنگارنگ پوشیدن و تفریح و تفرج بهیمانه کردن؛ بلکه به معنای یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر و یک صیقل بهتر به نفس دادن تا آماده برکات و نزول موائد آسمانی گردد. 📗 امام شناسی جلد 9 ص 202 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۱۱ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____ 📌. عنوان: تسبيح و تمجيد و تحميد خدا ❖. شرط يازدهم: تسبيح و تمجيد و تحميد و ثناء خداست؛ قبل از شروع به دعا نمودن سزاوار است كه شخصْ خدا را ثنا گويد. سلمة بن اكوع گفت: هيچگاه نديدم كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم، دعائى را شروع كند، مگر اينكه قبل از آن میفرمود: سُبحانَ رَبّى العلىّ الاعلَى الوَهّاب. «منزه است پروردگار من كه بلند و بلندمرتبه و بخشنده است.» | ۱ | ❖. ثنا گفتن به خدا و تحميد و تمجيد و تسبيح نوعى از اعتراف به قدرت و عظمت و انحصار صفات حسنى و امثال علياى اوست؛ و اين اعترافْ شخص داعى را متذكّر و متوجّه به جلال و عظمت او مینمايد. بنابراين از خدا جدّاً درخواست میكند، نه آنكه خداوند محتاج به تحميد باشد و اين ثنا گفتن و العياذ بالله به عنوان تقديم رشوه به ساحت مقدّس او واقع شود. و معلومست كه هرچه در ابتداى دعا ثنا بيشتر و بهتر گفته شود جَلَوات حضرت حقّ بيشتر شده و روح تجرّد و التماس در دعا كننده زنده‏تر و قويتر خواهد شد. ❖. ابن بكير از محمّد بن مسلم روايت میكند كه، در كتاب أميرالمؤمنين عليه السّلام نوشته شده است كه: " قبل از درخواست بايد مدح و ستايش باشد. پس وقتى خواستى دعائى بكنى، ابتدا او را تمجيد نما. عرض كردم چگونه تمجيد نمايم؟ فرمود: میگوئى: اى كسى كه او از رگ گردن به من نزديكتر است، اى كسى كه بر هرچه اراده كند قادر و توانا است، اى كسى كه بين انسان و قلب او قرار گرفته است، اى كسى كه از جايگاه بلند مرتبه به نظاره و تماشاى مخلوقات میپردازد، اى كسى كه مانند او چيزى وجود ندارد. " | ۲ | ❖. و همچنين روايت نموده است معاوية بن عمّار از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام، فرمودند: " مراتب دعا عبارت است از: مدح پروردگار و ستايش او، و پس از آن اقرار و اعتراف به گناه و در مرتبه آخر درخواست حاجت. به خدا قسم هيچ بنده‏ اى از گناه خارج نمیشود مگر به واسطه اقرار. " | ٣ | ❖. و روايت نموده است عيص بن قاسم، امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه يكى از شما درخواستى از خدا دارد، ابتدا او را ستايش نمايد و مدح او را بجاى آورد. زيرا كسى كه حاجتى را از سلطان تقاضا میكند، سعى میكند بهترين كلام و جملات را در برابر او بكار ببرد، پس شما هم وقتى تقاضائى از خداوند داشتيد، خدا را تمجيد كنيد، كه او عزيز و با جبروت است. و او را مدح و ستايش نمائيد، و اينطور میگوئى: " يا أجوَدَ مَن أعطَى و يا خَيرَ مَن سُئِلَ، يا أرحَمَ مَنِ استُرحِمَ، يا أحَدُ يا صَمَدُ يا مَن لَم يَلِدْ و لَم يُولَدْ و لَم يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أحَدٌ، يا مَن لَم يَتَّخِذْ صاحِبَة و لا وَلَدًا، يا مَن يَفعَلُ ما يَشاءُ و يَحكُمُ ما يُرِيدُ و يَقضِى ما أحَبَّ، يا مَن يَحُولُ بَينَ المَرءِ و قَلبِهِ، يا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الأعلَى، يا مَن لَيسَ كَمِثلِهِ شَى‏ءٌ، يا سَمِيعُ يا بَصِيرُ! و أكثِرْ مِن أسماءِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فَإنَّ أسماءَ اللهِ كَثِيرَة؛ و صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِهِ و قُلِ: اللهُمَّ أوسِعْ عَلَىَّ مِن رِزقِكَ الحَلالِ ما أكُفُّ بِهِ وَجهِى و اؤَدِّى بِهِ عَن أمانَتِى و أصِلُ بِهِ رَحِمِى و يَكُونُ عَونًا لِى فى الحَجِّ و العُمرَة! || اى كسى كه از همه بخشندگان بخشنده‏ ترى و اى كسى كه از همه درخواست شدگان بهتر و برترى، و اى كسى كه از تمامى آنها كه طلب رحمت میشود، راحم‏ ترى، اى ذات يكتا و بی نياز، اى كسى كه نزايد و زائيده نشده است، و براى او مانندى متصوّر نيست. اى كسى كه زن و فرزند را بر نمی تابى و اى كسى كه هرچه اراده نمائى به انجام آورى و به هرچه خواستت تعلق پذيرد، حكم میرانى و آنچه را كه دوست میدارى انجام میدهى، اى كسى كه از جايگاه بلند نظاره میكنى و اى كسى كه مانند او موجودى نمی باشد، اى شنوا و اى بينا؛ و از اسماء الهى زياد بر زبان آور، زيرا اسماء پروردگار بسيار است. و بر محمّد و آل او درود فرست، و بگو: خداوندا از رزق حلال آنقدر بر من عطا كن تا آبروى خود را حفظ نمايم و آنچه را كه متكفّل می باشم رفع نياز نمايم و خويشانم را يارى رسانم و براى حج و عمره من ذخيره و توشه گردد. " | ۴ | ____ 📚. منابع و مصادر: ۱. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۶ ۲. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۴ ۳. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۵ ۴. الكافى، ج ۲، ص ۴۸۶ 💟| @seire_elallah1. |☜کانال معرفتی
﷽ ‍ ‍ ‍ 🌺در عيد فطر خب يک ماه انسان روزه مى‏ گيرد از الطاف الهى و امثال ذالک نصيب مى‏ شود و وقتى كه مى‏ خواهد عيد بگيرد يعنى چه؟ يعنى من اين يک ماه را از هواهاى خودم دست برداشتم، از آن چه را كه تو گفتى دست برداشتم. روزه گرفتم، غيبت نكردم، تهمت نزدم، فكر بد به ذهن نياوردم، راجع به برادر ايمانى فكر خلاف نكردم، تمام اينها را انجام دادم تا اين كه مشمول عنايت تو شوم. خدا هم مى‏ گويد خب حالا كه تمام شد ماه رمضان، تو قابليت پيدا كردى براى اينكه مشمول لطف من بشوى خب بايد انسان [الان‏] چكار كند؟ بايد عيد بگيرد.🌺 ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ 🌹حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 📀مخدرات طهران مجلس، 1،ص،21 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 💠. نتیجه روزه داری های ماه رمضان چه خواهد بود؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1431، دقیقه 06:36
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📹ادخلتَ فیهِ محمداً والِ محمدْ و اَخْرَجتَ محمداً وَ ال محمد ّ...2⃣ 📹خدا یا در هرخیری که پیغمبر و ال پیغمبر را داخل کردی کدام خیر؟ 💿عید سعید فطر1432 🕰 85 🖥حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🥇 مسافرِ راه خدا نباید خودش را برتر از دیگران ببیند. نکند آن زنی که عمرش را در گذرانده موفق به توبه شود و آن شخصی که از او فوت نشده، از هوای نَفس تبعیت کند و در امتحان شکست بخورد. ▫️مرحوم علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💎. قضاوت عارفانه❗️ 🔹شما از كجا می‌دانید افرادِ گنه كار از آن گونه روحانى ‏ها به خدا نزديك تر نباشند؟ 🔹اين‏ دخترها و پسرهاى آلوده، به مقتضاى برنامه ‏هاىِ غلط، اين طور بار آمده ‏اند. آنها تربيت نشده‏ اند، و چه بسا در ظنّ و گمانِ گناه نیز در خود يك حالِ انفعالى داشته باشند؛ حالِ توبه ‏اى داشته باشند كه «من كار بدى می‌کنم!» 🔹آن رقّاصۂ سينما در خانواده ‏اى بار آمده است كه نماز و روزه نبوده، شُربِ خَمر بوده است، سپس به مدرسه رفته و از روى تربيت‏ هاى ناصالح اينطور شده است. و چه بسا در انديشه خود، منفعل و انتظار استماع و شنیدنِ صيحۂ حق و توبه ‏اى را دارد! 🔹ولى آن روحانى كه براى رياست درس خوانده می‌گوید: «همه كارهاى من صحيح است، همه كارهاى من مورد رضاى خدا است» 🔺آيا او به خدا نزديك تر است يا اين؟ 📝. علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. ، ص 62. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۱۲ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: صلوات بر محمّد و آل محمّد ❖. شرط دوازدهم دعا: صلوات بر محمّد و آل محمّد فرستادن است. بر اهل ظاهر معلومست كه از نقطه نظر تربيت دينى آنچه عالم بشريّت مرهون آنست همان تعليم و تربيت حضرت محمّد صلوات الله عليه و خاندان اوست. مجاهدات و رنج هائى كه آن ذوات مقدّسه در اين راه متحمّل شدند عقول را حيران كرده است؛ بنابراين دعا و توجّه به خدا كه خود اين نيز از بركات آن ذوات مقدّسه و تعاليم آن نواحى مباركه است از بركت آنهاست، و شرط شكر آنست كه اعتراف به نعمت شود و الّا كفران نعمت خواهد شد. صلوات بر محمّد و آل محمّد صلوات الله عليهم أجمعين اعتراف بر اين نعمت بزرگ و اين موهبت سترگ است. ❖. و امّا از نقطه نظر واقع، بر اهل باطن و معرفت پوشيده نيست كه آن‏ ذوات مقدّسه منبع فيض و واسطه در رحمت و ايجاد موجودات‏ اند. البتّه حقائق و ارواح مباركه آنها نه مقصود اجساد آنها، چون ارواح آنها روح متّحد و انوار آنها نور واحدند و در آن عالم كثرت و تعدّدى و تفرّقى نيست؛ آن نور واحد مركز تجلّيات ذات خدا و منبع انتشار صفات و اسماى حسناى اوست. بنابراين اصل موهبت حيات و علم و قدرت از اين آيات مباركات است: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ || خداوند نور آسمان ها و زمين است. مثل نور او مانند چراغدان درونى ديوار بدون منفذ مى‏ باشد كه در آن چراغ بوده باشد. آن چراغ در داخل شيشه و حبابى است (كه بر روى آن گذارده شده است) و آن حباب آبگينه‏ اى گويا همچون ستاره‏اى درخشان است. آن چراغ برافروخته مى‏ شود از مادّه زيتونى درخت بركت داده شده زيتون، كه نه نسبت با مشرق دارد و نه با مغرب. ( بلكه در ميان بيابان در زير آسمان در حال اعتدال از خورشيد و هوا و زمين بهره مى‏ گيرد. ) به قدرى آن روغن زيتون كه مادّه برافروختگى اين چراغ مى‏ باشد، درخشنده و پر لمعان و نور افزاست كه اگر آتشگيرانه‏ اى با آن تماسّ حاصل نكند باز هم شعله‏ ور است. آن حباب نور ديگرى است افزون بر روى نور چراغ - نور، آیه ۳۵» ❖. بنابراين در ابتداى دعا و درخواست از ذات مقدّس او، استمداد نمودن از آن ذات لايزال بواسطه اين آيات مباركات و از شبكه‏ هاى اين ذوات مقدّسه و اين آئينه‏ هاى تمام نماى صفات حضرت حقّ جل جلاله چقدر صحيح و پر منفعت است! درود فرستادن و تقديم تحيّت و اهداء سلام و صلوات نه تنها تمجيد ظاهرى است بلكه اتّصال باطنى به حقائق آن ذوات مقدّسه خواهد بود، و تماشا كردن قدرت و عظمت خدا را در آن مجالى و مظاهر بى‏ حدّ و لايتناهى است، و معلوم است كه در اين حال اثر دعا تا چه حدّ افزايش خواهد يافت. ❖. غزّالى حديث مى‏ كند از رسول اکرم صلّى الله عليه و آله : وقتى از خدا حاجتى را طلب مى‏ كنيد ابتداء بر من صلوات بفرستيد زيرا كرم خداوند بالاتر از آنست كه از ميان دو حاجت يكى را برآورده نمايد و ديگرى را ردّ كند. | ۱ | ❖. و در «عدّة الداعى» از حارث بن مغيرة روايت كرده است، شنيدم از امام صادق عليه السّلام كه میفرمود: وقتى كه يكى از شما حاجتى از حوائج دنيا را از خدايش طلب میكند مبادا بدون ثناء و مدح بر پروردگار و صلوات بر پيامبر از خداوند بخواهد بلكه بايد سؤال او پس از اين باشد. |۲| ❖. و حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: " شخصى وارد مسجد شد و دو ركعت نماز خواند سپس از خدا تقاضائى نمود، حضرت رسول فرمودند: عجله كرد نسبت به خداوند. و شخص ديگرى آمد و دو ركعت نماز خواند سپس ثناء بر خداوند گفت و بر پيامبر صلوات فرستاد. حضرت فرمودند: هرچه مى‏ خواهى سؤال كن كه به تو داده خواهد شد. " | ۳ | ❖. و از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام هشام بن سالم روايت مى‏ كند كه: " پيوسته دعاء در انتظار اجابت مى‏ ماند تا صلوات بر پيامبر و آل او فرستاده شود. " و سكونى از حضرت صادق عليه السّلام حديث مى‏ كند كه: " كسى كه دعا كند ولى بر پيامبر درود نفرستد اين دعا همينطور بر بالاى سر او به گردش درمى‏ آيد و اگر شخص صلوات بفرستد بالا مى‏ رود. " | ۴ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. المحجّة البيضاء، ج۲ ، ص۲۹۶ ۲. عدّة الداعى، ص۱۴۷ ۳. الكافى، ج۲ ، ص۴۸۵ ۴. الكافى، ج۲ ، ص۴۹۱ 💟| @seire_elallah1. |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش هفدهم: توبه یعنی بازگشت به سوی خدا در زمانی که از او دور شده‌ایم. توبه یعنی آشنایی جدید با خدا و برقراری مجدد اُنس و محبت با او. توبه یعنی گذاشتن مرهم بر زخم‌هایی که در اثر دوری خداوند در وجود ما ایجاد شده است. برای هرکاری که ما را از یاد خدا غافل کند و سبب کمرنگ شدن رابطۀ قلبی ما با او شود،‌ توبه لازم است. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔹چرا اولیاء خدا خوف و حزن ندارند؟🔹 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔸ألا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ* 🌱آگاه باش كه: هيچگونه ترس و وحشتى براى اولياى خدا نيست، و هيچوقت ايشان غصّه‏دار و اندوهگين نمى‏ شوند. 🌱اولیای خدا چون به دریای وسیع و بی حدّ از رحمت، جود و وجود رسیده اند، کمی و کاستی در آنان اثری ندارد؛ 🌱نه بر احتمال و یا یقینِ از دست دادن چیزی در آینده ترسناک می شوند؛ 🌱و نه بر فقدان چیزی در گذشته اندوهناک می گردند. 🌱اگر کسی یک ظرف آب داشته باشد از احتمال ریخته شدن آن و یا مقداری از آن در آینده می ترسد؛ و از ریخته شدن آن در گذشته غصّه میخورد؛ 🌱ولی اولیاء خدا در دریای رحمت نشسته و در این اقیانوس بی کران شناورند؛ 🌱آیا اگر کسی آبی از دریا بردارد از آب دریا کم می شود؟ و یا اگر مقداری آب به روی دریا بریزد، آب دریا اضافه می شود؟ ابداً. حال و صفت اولیاء الله اینچنین است. *سورۀ یونس، آیۀ ۶۲ 📚«امام شناسی» ج ۵ ص ۴۸ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔴خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد🔴 🔶من در كتاب خاطرات شاه، مى‏ خواندم، در آن كتاب يك نكات خوبى آورده بود. مثلًا اينكه آنها را به هيچ كشورى راه نمى ‏دادند و در هيچ كشورى نمى ‏پذيرفتند و اينها، آواره بودند از اينجا به آنجا مى ‏رفتند. حتى آنها را در يك پايگاه نظامى در كنار سلول ديوانه ‏ها جاى داده بودند. 🔸و يكى ديگر از آن نكات اين بود كه: در يك جزيره ‏اى، خانواده شاه و اطرافيان با هم نشسته بودند. يك دفعه پسر محمدرضا شاه آمد و شروع كرد به شوخى كردن و گفت: برو بابا! خدا هم جوك است، خدا هم ...! يك دفعه پدرش برگشت و به او گفت: با هر كه شوخى مى‏ كنى بكن اما با خدا سر به سر نگذار و شوخى نكن، ديدى چه به روزگارمان آمد؟ با خدا نمى‏ شود شوخى كرد. 🔸اينها يك مقدار معتقد بودند، و متوجه شده بودند كه آن كبكبه و دبدبه و آن بيا و بروهايى كه به يك شب و به يك ساعت، برچيده شد و پنبه اينها زده شد. اين‏ ها همه، قدرت خداست كه مى ‏خواهد نشان بدهد كه همه سلطنت، از آنِ من است. حكومتِ من است كه امروز به اين مى‏ دهم و فردا به يكى ديگر مى‏ دهم. 📝. آیت اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ج 1، ص 138. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🤲🏻 شرح دعای ابوحمزۀ ثمالی توسط استاد وکیلی بخش هجدهم: راه رسیدن به اخلاص و رهایی از ریاء و سُمعه، تفکر در توحید است. اگر انسان باور کند که صاحب‌ اختیار او فقط یک نفر است، آنگاه هیچ‌وقت کار را برای تحسین دیگران انجام نمی‌دهد. وقتی طوری عمل می‌کنیم که دیگران از ما راضی باشند، در واقع بر این باوریم که بخشی از کارها دست خداست و بخشی از آن در دست بندگان. اگر بدانیم که همه موجودات در برابر خداوند فقیر و ندارِ محض‌اند، آنگاه فقط برای رضای خدا کار می‌کنیم و اهمیت حرف و فکر مردم نزد ما کم می‌شود. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔈حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🔑یکی از شاه کلید های سلوکی 💠شاه کلید مسائلِ سلوکی این است که انسان خودش را همیشه در معرض خطا و اشتباه و بعد هم پشیمانی، توبه، ندامت... همیشه در این معرض خودش را ببیند، نه در این که بله این کارم درست است!... بله اگر هم کار درستی انجام داد از خدا ببیند. لذا شب در وقت خواب توصیه کرده اند کارهایتان را وقتی در موقع محاسبه به حساب می آورید، نسبت به کارهای خطا استغفار کنید و نسبت به کارهای خوبی که از شما سر زده خوشحال نه!، شُکر کنید. یعنی شُکر کنید که خداوند، شما را موفق کرد به انجام این عمل خیر. شما نبودید! اگر شما بودید که شُکر نمی‌خواهد! من کرده ام، خودم کرده ام، انجام داده ام... شُکر کنید که از ناحیهٔ او این توفیق پیدا شده است، آن وقت آن شُکر، خاصیتش از آن استغفار بیشتر است! یعنی آن استغفار چقدر در نفس تأثیر می گذارد، آن شُکر که انجام بدهید بر توفیق، از آن استغفار اثرش بیشتر در نفس و در عبودیت دارد. 💿شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1438،مجلس،8🕰34 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🕯. | قسمت ۱۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _______________ 📌. عنوان: توبه از گناهان و ردّ مظالم عباد ❖. شرط سيزدهم دعا: توبه از گناهان و ردّ مظالم عباد و حقوق بندگان است. چون توبه رجوع به خداست و دعا طلب از خداست، و معلومست كه‏ طلب از خدا بدون رجوع به خدا و حركت به سمت او و انابه بسوى او اثرى ندارد. دعا هنگامى مستجاب است كه دعا كننده خود را به عالم معنى رسانيده و از رَوح و رحمت خدا استمداد كند؛ و شخص معصيت‏كار بدون توبه از رحمت خدا دور و از عالم معنى و تجرّد مهجور است. نداى او از دائره هوى و نفس تجاوز ننموده، و دعاى او به سمع موجودات مجرّده و مدبّرات عالم و فرشتگان سماوى نمیرسد؛ و در اين صورت حقّاً اين دعا با يأس و نوميدى ادا شده است. ولى چون توبه صورت گيرد رجوع به خدا صورت میگيرد، براى آنكه حقيقت توبه رجوع است. معصيت‏كار چون رجوع نمود خود را از زندان تاريك غفلت عبور داده و با توجّه به عالم معنى و اتّصال به مدبّرات امور عالم نزديك به خدا میگردد و دعاى او مستجاب میشود. ❖. و امّا ردّ مظالم و احقاق حقوق به جهت آنست كه خدائى را كه انسان بدو متوسّل میشود و از او حاجت میطلبد تنها خداى او نيست بلكه خداى تمام مردم بلكه جميع حيوانات است و همان نظر رحمتى را كه به داعى دارد به همه مخلوقات خود دارد، چگونه راضى میشود كه بر داعى نظر رحمت كند در صورتى كه اين داعى به مخلوقات ديگر او ستم نموده و حقوق آنها را ضايع كرده است! و از اين گذشته نفوس كسانى كه مورد ستم واقع شده‏ اند در عالم معنى جلوى دعاى اين داعى را میگيرد و نمیگذارد به عالم تجرّد و ملكوت عبور كند. همانطور كه در موجودات مادّى كسرى و انكسارى است همچنين در موجودات روحى و معنوى تدافع و تقابلى است؛ دعا به مرحله اجابت بالا میرود در صورتى كه در سر راه او به مانعى برخورد نكند. نفوس و گرفتگى مظلومان سدّ عجيبى است در عالم معنى براى ارتقاء دعا، و بايد اين سدّ را به توبه و ردّ مظالم آنها شكست. ❖. باید پدر و مادر را از خود خشنود نمود چون دعاى عاقّ والدين بالا نمیرود، همسايه و عالم و كل ذى حقّ را خشنود نمود، مال مغصوب و يتيم را به دست صاحبش رساند، اگر از كسى غيبت نموده يا تهمت زده و آن كس مطّلع شده حتماً از او رضايت طلبيد، و اگر مطّلع نشده است ابداً به او اظهار نكند و حلال بودى نطلبد، چون نفس اين اظهار موجب تأثّر و بدبينى آن طرف میگردد و اين يك گناهى تازه خواهد بود، بلكه براى او استغفار كند و در پشت سرش دعا كند و از خدا ارتقاء درجات و حسنات و تخفيف سيّئات را براى او بخواهد. به هرحال چون حقوق ذوى الحقوق را سپرد هم جلوى سدّ معنوى نفوس آنها را گرفته و راه را براى خود باز نموده است، و هم خداى خالق تمام مخلوقات را كه به همه آنها نظر رحمت دارد از خود خشنود نموده است. بلكه بايد حيوانى را نرنجاند و دانه‏ اى از دهان مورچه‏ اى يا برگى از دهان ملخى نگيرد، زيرا همه اينها مخلوق ذات مقدّس او هستند و ابداً پروردگار رضايت ندارد نسبت به مورى ستم شود، و چه بسا دعا را بواسطه يك غفلت كوچك محجوب مى‏ گرداند. ❖. در حديث قدسى وارد است كه: " پس از تو است دعا كردن و بر من اجابت است. پس هيچ درخواستى از من ناديده گرفته نمیشود مگر درخواست كسى كه مال حرام میخورد " و از حضرت رسول الله روايت شده است كه: " كسى كه میخواهد دعايش مستجاب شود بايد طعام و كسب خود را حلال نمايد. " | ۱ | ❖. و از حضرت رسول الله روايتست كه فرمودند: " خداوند به من وحى فرستاد اى برادر فرستاده‏شدگان و اى برادر بيم‏دهندگان! ملّت خود را بيم ده كه داخل خانه‏ هاى من (مساجد) نشوند درحاليكه ظلمى بر يكى از بندگان من روا داشته‏ اند. زيرا تا وقتى كه او مشغول نماز در پيشگاه من است من او را لعنت میكنم تا اينكه آن ظلم را از آن شخص برطرف گرداند در اين صورت من گوش او خواهم شد كه با آن میشنود و چشم او خواهم شد كه با آن میبيند و او از اولياء و برگزيدگان من خواهد شد و او همسايه من با پيامبران و صدّيقين و شهداء و صالحين در بهشت میباشد. | ۲ | ❖. و از حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام روايتست كه: " خداوند به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد: به بنى‏ اسرائيل بگو: داخل خانه‏ اى از خانه‏ هاى من نشوند مگر با چشمانى حاكى از خشوع و مسكنت و دلهائى طاهر و دستانى پاك و به آنان خبر ده كه من درخواست كسى را كه بر يكى از مخلوقات من ظلمى روا داشته است برآورده نخواهم كرد. " | ۳ | _______________ 📚. منابع و مصادر: ۱. عدّة الداعى، ص ۱۲۸ ۲. عدّة الداعى، ص ۱۲۹ ۳. عدّة الداعى، ص ۱۳۰ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎬 | اگر در خیمهٔ امام حسین هستی صادق باش، اگر در خیمهٔ عمر سعد هم هستی صادق باش! 🗃 شرح حدیث عنوان بصری جلسه۲۳۲ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
‍﷽ 📌 تاثیر دوستی و مجالست! 📚 سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره در کتاب " امام شناسی ، ج۱ ، ص۱۸۰ " می فرمایند : ✍🏻 به تجربه ثابت است که معاشرت با نیکان به روی انسان اثر می گذارد؛ و معاشرت با بدان نیز موثر است؛ چه بسا شخص پاک فطرت و نیک کرداری که در اثر برخورد با رفیق نااهل، کم کم و رفته رفته آن صفای باطن خود را از دست داده، دلش تاریک ، و روحش خفه گردیده است؛ و بالعکس شخص زشت کرداری در اثر برخورد با صاحب دلی ، تغییر روش داده، و کم کم نیّت و بتبع آن افعالش صالح، و نیکو شده است. ❖ لذا در تعالیم اسلام بسیار وارد است که انسان خوب است با نیکان صحبت داشته باشد، و از انس و دلبستگی با اشرار خودداری کند، حتی مجالست یک جلسه در انسان موثر است، خواه به سکوت بگذرد، و خواه با مذاکره، چون تاثیر ارواح در یکدگر محتاج مذاکره نیست، دو روحی که با یکدیگر انس و ملایمت دارند هر یک به روی دیگری اثر می گذارند! 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
وبسایت ختم صلوات به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) لینک را باز کنید و تعداد صلوات خود را ثبت کنید. شماهم سهیم باشید 👉👉 https://www.salavat313.ir 👉👉 https://www.salavat313.ir
‍﷽ 🔺هنگام مرگ تأسّف نخوریم... 🔹. علامه طهرانی رضوان الله علیه روزی به من می‌فرمودند: «فلانى! از عمرِ خودت آن‌چنان بهره بگير كه در هنگام مرگ، تأسّفِ از دست دادن عمرت را نداشته باشى!» 🔹اين حرف، عجيب، در ما فرو رفت! روزها با همان فکر ناقصِ آن زمانِ خود، راجع به اين مطلب فكر می‌كردم. ديدم واقعاً عجب حرف پر مغز و حرف تعيين كننده‌اى است؛ كلمه‌اى است كه سرنوشت انسان را تعيين می‌كند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ٧، رمضان ۱۴۲۴ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی