eitaa logo
بیرونیِ گروه سه‌کتاب
136 دنبال‌کننده
159 عکس
0 ویدیو
0 فایل
تعدادی دیوانه، دورهم جمع شده‌ایم و کتاب می‌خوانیم. (متأسفانه فعلا فرصت عضوگیری جدید گروه فراهم نیست.) تأسیس: اسفند۱۴۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
آن‌چه تقدیر است ناچار بباشد. در غمناک‌ بودن بس فایده نیست. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄نامه حشم تگیناباد به هرات @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
شیخ ابوعبدالله فاسی یکی از صلحای شهر اسکندریه بود. ایشان را از بزرگان و اولیا بشمار آورده‌اند. در مورد او می‌گفتند وقتی در نماز سلام می‌کند جواب سلام خود را می‌شنود. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
دل بد نباید کرد و به قضای خدای عز و جل رضا باید داد. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄جواب نامه @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
یکی از معتمدین خلیفه حکایت کرد که او پیغمبر را به خواب دیده بود که فرمود: «ای خلیفه به دیدار ما بیا» خلیفه به دنبال این خواب به مدینه رفت و از راه باب‌السلام وارد مسجد شد و پس از سلام و درود به یکی از ستون‌های مسجد تکیه داد و نشست و سر به زانو نهاد. این حالت را صوفیان، ترفیق (مراقبه) می‌نامند. خلیفه چون از این حال بازآمد و سربرداشت دید که چهار گرده نان و یک ظرف شیر و طبقی از خرما پیش وی نهاد و با مریدان خود از آن مائده خورد و از همانجا به اسکندریه بازگشت و به مکه نرفت. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
و قضا کارِ خویش بکرد. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄فروگرفتن علی امیرنشان @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
شیخ ابوالحسن شاذلی مؤسس و قطب اول‌فرقه شاذلیه از مسلمانان اهل تصوف و مالکی مذهب است نسب او به امام‌حسن‌مجتبی می‌رسد. در سفرنامه درباره ایشان چنین آمده: از شیخ یاقوت شنیدم که ازشیخ خود ابوالعباس مرسی روایت میکرد که ابوالحسن شاذلی همه ساله از راه مصر علیا به حج میرفت و از ماه رجب تا پایان موسم حج در مکه می ماند و آنگاه پس از زیارت مدینه از جاده بزرگ ( یعنی از راه صحرا که طولانی تر بود ) به شهر خود مراجعت میکرد. یکی از سالها که در صدد مسافرت حج بود به خادم خود فرمود که کلنگی و سبدی با حنوط و سایر وسایل دفن و کفن با خود بردارد و چون خادم پرسید که اینها به چه کار آید شیخ پاسخ داد که وقتی به حمیثرا رسیدی خواهی فهیمد. حمیثرا در مصر علیا در صحرای عیذاب واقع است و چشمه آب شوری دارد. شیخ پس از رسیدن به حمیثرا غسل کرد و دو رکعت نماز گزارد و در سجده آخر جان تسلیم کرد جسد او را در همانجا به خاک سپردند و من گور او را زیارت کردم واسم و نسب او تا امام حسن بن علی علیهماالسلام بر روی قبرش نوشته است. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
حق صحبت و نان و نمک را نگه باید داشت. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄فروگرفتن علی امیرنشان @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
حزب بحر حزب بحر دعایی است که شیخ شاذلی در  سفر حج هر روز میخواند و شاگردانش به پیروی از او چنین می‌کردند: یا الله یا علی یا عظیم یا حلیم یا علیم و . . . بسم‌الله درِ ماست و تبارک دیوار ما و یس سقف ما و کهیعص کفاف ما، و حمعسق حامی ما، فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم و...  📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
خواب ابن‌بطوطه در شهر فَوّا شبی خوابی دیدم که بر بال پرنده بزرگی نشسته‌ام و آن پرنده در سمت قبله پرواز می‌کند. پرنده پس از چندی جهت خود را تغییر داد و در سمت راست متمایل شد. و آنگاه به سوی مشرق رو کرد و سرانجام به سمت جنوب درآمد سپس مدت درازی رو به سمت مشرق رفت و در زمین تاریک سرسبزی فرود آمد و مرا فرو گذاشت. من از این رویا سخت در عجب ماندم و باخود گفتم اگر شیخ (ابوعبدالله مرشدی) بتواند رویای مرا کشف کند، این حرف‌ها که درباره‌اش می‌زنند درست است. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
احمق کسی باشد که دل در این گیتیِ غَدٌارِ فریفتگار بندد. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄فروگرفتن علی امیرنشان @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
تعبیر خواب و کرامات شیخ ابوعبدالله مرشدی : من مشغول تسبیح چاشت بودم که شیخ مرا بخواند و از خواب دیشبم خبر داد. ماجرا را با او در میان نهادم. فرمود: تو بزودی به زیارت خانه خدا و قبر پیغمبر (ص) می‌روی و در بلاد یمن، عراق، ترک و هند مسافرت می‌کنی و مدت درازی در آنجا می‌مانی و برادر من دلشاد هندی را ملاقات خواهی کرد و او تو را از گرفتاری که پیدا خواهی کرد نجات می‌دهد. از آن روز باز در سفرها جز خیر ندیدم و برکات شیخ بر من ظاهر شد و کسی را  جز سیدی محمد موله در هند مانند او ندیدم. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
و بزرگا مردا که او دامن قناعت تواند گرفت و حرص را گردن فرو تواند شکست. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄فروگرفتن علی امیرنشان @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
🔹مراسم رويت هلال ماه رمضان در مصر: ابیار شهري قديمي و دلگشا و بسيار زيباست در مصر است و مسجدهاي زياد دارد. در ابيار قاضي شهر عزالدين مليحي شافعي را ملاقات كردم. وي مردي كريم و بزرگواربود و يكبار كه به منزل او رفتم مصادف با يوم الركبه (روزي كه هلال ماه رمضان رويت مي‌شود) بود. رسم آن نواحي چنين است كه روز بيست و نهم شعبان وجوه طبقات و فقهاي شهر در خانه قاضي گرد مي‌آيند و نقيب المتعممين (رئيس دستار بندان) كه جامه مخصوص و وضع مرتبي دارد در جاي مناسبي مي‌ايستد و هريك از فقها يا اعياني كه وارد ميشود نقيب پذيره را پيش مي‌رود و آواز مي‌دهد: «سيدنا فلان الدين» چنانكه قاضي و ديگران بشنوند و به احترام تازه وارد بر پاي خيزند، آنگاه نقيب او را در جائي كه فراخور مقامش باشد مي‌نشاند، و بعد از تكميل عده حضار، قاضي و همراهان سوار مي‌شوند و مردم شهر از زن و مرد و بزرگ و كوچك به دنبال آنان روان مي‌گردند و به محل مرتفعي در بيرون شهر كه مخصوص رويت هلال است و آن را از پيش فرش كرده‌اند مي‌روند و پس از نماز مغرب از آنجا بسوي شهر بازمي گردند. پيشاپيش جمعيت شمع‌ها و مشعل‌ها و فانوس‌ها مي‌كشند و دكانداران در دكانها شمع مي‌افروزند. مردم، قاضي را تا خانه او مشايعت كرده، در آنجا متفرق مي‌گردند و اين مراسم همه ساله معمول مي‌باشد. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
خدای عز و جل تواند دانست ضمیر بندگان را.. 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄فروگرفتن علی امیرنشان @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
چه شد که پیشوای قلندریان ریش خود تراشید: ابن بطوطه در این بار چنین می‌گوید: او مردی زیبا و نیکو روی بود زنی از اهل ساوه خاطرخواه او شد. مککر پیغام  به او می‌فرستاد  و سر راه بر او گرفته اظهار عشق می‌کرد. شیخ امتناع می‌نمود و از قبول  تمنای او خودداری می‌ورزید. زن چون از خواسته خود نومید گردید عجوزه‌ای را برانگیخت تا نامه بر دست در آستان سرائی سر راه شیخ برگرفت و پرسید: آقا خواندن بلدید؟ عجوزه گفت این نامه از پسرم رسیده است و میخواهم آن را برای من بخوانی. شیخ بپذیرفت و چون نامه را بگشود عجوزه گفت: آقا پسرم زنی دارد که در دالان خانه است اگر لطف بفرمائید آن را در کریاس در (هشتی) بخوانید که او نیز بشنود از شما سپاسگذارم. شیخ پذیرفت و همینکه پای در هشتی نهاد عجوزه در را بست. و آن زن که در کمین بود با کنیزان خود بر سر شیخ ریخته و او را به داخل خانه کشانیدند و زن شیخ را به خود خواند. او که دید راه رهائی نیست گفت: حرفی ندارم اما اول جای طهارت را به من نشان بدهید. نشانش دادند و او با آب داخل طهاتخانه شد و با تیغی که داشت ریش و ابروان خود تراشید و بیرون آمد. زن که او را بدین شکل دید متنفر گشت و فرمود تا او را از خانه بیرون کنند. خداوند شیخ را از ارتکاب گناه بازداشت و او از آن پس به همان وضع باقی ماند و پیروانش بین خود تراشیدن سر و ریش و ابرو را مرسوم کردند. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
میگو‌یند شیخ جمال الدین ساوه‌ای پیشوای قلندریان چون به دمیاط آمد در گورستان شهر منزل گزید. روزی قاضی آن‌جا که ابن عمید نام داشت بزای تشییع جنازه یکی از اعیان به گورستان آمد. شیخ را دید در آن‌جا نشسته، به او تعرض کرد و گفت: "تو بدعت گذار هستی شیخ گفت: "تو قاضی نادانی هستی سواره از میان گورها می‌گذری و حال آنکه می‌دانی احترام مرده و زنده انسان یکی است." قاضی گفت: " عمل تو زشت‌تر است. که ریش خود می‌تراشی" شیخ گفت: "مرا میگوئی؟ شیخ صیحه ای زد و چون سر برآورد ریش سیاه و بلندی بر روی او بود. قاضی و همراهان در شگفت شدند و قاضی از استر فرود آمد. آنگاه شیخ صیحه زد و به حالت اولی خود که ریش تراشیده داشت باز آمد. قاضی دست شیخ را بوسید و شاگرد او شد. خانقاهی برای او ساخت و تا وقتی زنده بود ملازم خدمت شیخ بود. چون شیخ وفات یافت او را در خانقاه خود دفن کردند. قاضی نیز وصیت کرد که بعد از مرگ در آستانه خانقاه به خاک سپرده شود. تا هرکس به زیارت شیخ رود پای بر گور او نهد. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه
با قضا چون برآمدی؟! 📚تاریخ بیهقی ✍🏻ابوالفضل بیهقی 🖋️تصحیح جعفر مدرس صادقی 🖨نشر مرکز 📄فروگرفتن علی امیرنشان @seketaab سه کتاب؛ یک اتوبوس جادویی
عده ی زوایایی که آن را خانقاه می‌نامند در مصر زیاد است. امرای مصر در ساختن انها از یکدیگر پیشی می‌جویند. هر خانقاه مخصوص گروهی از دراویش است و بیشتر دراویش از عجم (ایرانیان) هستند. هر یک از خانقاه‌ها شیخی دارد و نگهبانی؛ و ترتیب کارهایشان عجیب است. از جمله مراسمات و مقررات این است که خادم هر بامداد پیش دراویش می‌آید و هر کدام از آنها غذایی را که میل دارد به او سفارش می‌دهد و چون وقت خوراک می‌رسد برای هر کس پاره نانی با یک ظرف جداگانه شوربا داده می‌شود. دو تن از یک ظرف غذا نمی‌خورند.روزی دو بار غذا می‌دهند. به هریک از دراویش یک دست لباس تابستانی و یک دست لباس زمستانی و ماهیانه بیست الی سی درهم مقرری، و نیز شب های آدینه مقداری حلوای شکری و صابون رخشوئی و پول حمام و روغن (برای روشن کردن چراغ داده می‌شود. این دراویش مجرد هستند و برای دراویش متاهل خانقاه‌های جداگانه هست. 📚سفرنامه ابن‌بطوطه 🖨نشر کارنامه