نکتههای سورۀ اعراف- آیۀ ۴۶:
مراد از «حجاب» در این آیه، شاید همان دیواری باشد که در آیۀ ۱۳ سورۀ حدید میخوانیم که میان بهشتیان و دوزخیان دیواری زده میشود که سمت بیرونی آن، عذاب و قسمت درونی اش رحمت است. «فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ» (تفسیر المیزان)
«الْأَعْرافِ» جمع «عرف»، به معنای مکان بلند است. این سوره نیز به خاطر همین آیه اعراف نامیده شده است و در قرآن تنها در همین مورد از اعراف و اهل آن سخن به میان آمده است.
در روایات و تفاسیر، نظرات مختلفی دربارۀ اهل اعراف به چشم میخورد. برخی آنان را اولیای خدا دانستهاند که بر بلندی میان بهشت و جهنّم قرار میگیرند و از سیمای مردم، همۀ آنها را میشناسند، بهشتیان را سلام و تبریک میگویند و از سرنوشت دوزخیان نگرانند. امّا برخی آنان را افراد ضعیفی معرّفی میکنند که گناهان و عباداتی دارند و منتظر لطف خدایند (آنگونه که از آیۀ ۱۰۶ سورۀ توبه استفاده میشود).
شاید بتوان گفت که صاحب و محور اصلی اعراف، اولیای خدایند و افراد ضعیف، در حاشیه قرار دارند. نیکوکاران به بهشت میروند و مجرمین به دوزخ، افراد متوسّط و ضعیف در اعراف گرفتار و منتظر سرنوشت میمانند، ولی اولیای خدا که بر اعراف قرار دارند، به کمک آنان برخاسته و شفاعت میکنند. این بیان از جمع نظریات مفسّران و روایات استفاده میشود.
در روایات میخوانیم که اصحاب اعراف شهدایی هستند که نواقصی در پروندۀ آنان است، (تفسیر درّ المنثور) یا افرادی هستند که خوبیها و بدیهای آنان یکسان است، اگر خداوند آنان را به دوزخ ببرد به خاطر گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد از رحمت اوست. (تفسیر نور الثقلین و کافی، ج ۲، ص ۳۸۱)
Salavat.Emam.Reza.1(WebAhang).mp3
710.1K
صوت صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
♦️دنیا دار مکافات است
🔹عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِي نَفْسِهِ أَوْ فِي مَالِهِ أَوْ فِي وُلْدِهِ .
🔸امام صادق عليه السّلام فرمود:
هر كه ستم بكسى كند بهمان ستم گرفتار شود، در خودش باشد يا در مالش يا در فرزندش.
📚الکافي ج ۲، ص ۳۳۲
#کلام_بزرگان
🔘معرفی کتابی از مرحوم آیت الله امامی کاشانی؛
▪️"خط امان در ولایت صاحب الزمان عجّلاللهفرجهالشریف"، عنوان کتابی است به قلم مرحوم آیت الله محمد امامی کاشانی راجع به موعود ادیان که در آن عمدتاً به مباحث عقلی در این باره توجه شده است.
▪️این اثر در سال 78 به زیور طبع آراسته شده و نویسنده صاحب نام در آن کوشیده تا صحبت از مهدویت را مستقل از مسأله خلافت در صدر اسلام بیان کند، ضمن آن که به طور خاص در لابلای متون، علمای اسلام را به تقریب و همدلی ترغیب کرده که از نقاط ارزشمند کتاب هم به شمار می رود.
▪️نکته حائز اهمیت این که کتاب در دو جلد ارائه شده و در هر دو جلد نیز مقدمه مؤلف آغازگر مباحث است. خلاصه آن که مطالب کتاب در سه بخش و هر بخش در چندین گفتار تنظیم شده است.
▪️رویکرد نویسنده در این اثر البته مبتنی است بر دلایل عقلی و نقلی که شامل گفتارهای فلسفی، فطری، منطقی، جامعه شناختی، عرفانی، روان شناختی و فلسفه تاریخ می شود.
#معرفی_کتاب
💠اگه پدرِ خانواده خمس نمیده، همسر و بچهها باید خودشون بدن؟
1️⃣ اگه اعضای خانواده نمیدونن به خود این مالی که دارن استفاده میکنن، خمس تعلق گرفته یا نه، 👈در این صورت، طبق نظر همه مراجع، چیزی گردنشون نیست.
2️⃣ اگه میدونن و یقین دارن که دقیقاً همین مال خمس داشته و پدر نداده:
🔹 آیات عظام رهبری و سیستانی: در این صورت هم چیزی به عهده خانواده نیست و اونا میتونن استفاده کنن (سیستانی: مگر اینکه پدر از روی غفلت و فراموشی خمس نداده باشه؛ در این صورت، احتیاط کنید تا خمسشون رو بدن).
🔹 آیتالله مکارم: اشکال نداره اعضای خانواده از این اموال استفاده کنن؛ اما باید خودشون خمس بخشی رو که استفاده کردن، بدن.
🔹 آیات عظام نوری و وحید: در این صورت، نمیتونن اون بخش از اموال رو استفاده کنن.
⭕️ نکته: درصورتیکه پدر اصلاً اعتقاد به خمس نداره (مثل اینکه کافر یا اهلسنته)، استفاده از اموالش طبق نظر همه مراجع اشکال نداره.
📚سیستانی، جامع، م۲۳۷۴؛ رهبری، اجوبه، ص۱۹۲؛ مکارم، رساله، م۱۴۸۴؛ نوری، رساله، م1791؛ وحید، رساله، م۱۸۱۲.
#متفرقه
#احکام