مسجد میدان سنگ
در ضلع شمالی میدان سنگ مسجدی بود که همزمان با احداث میدان سنگ بنا شده بوده و قدیمی ترین زیلوی آن متعلق به سال 1208 هجری قمری می باشد. متن نوشه این زیلو چنین است : وقف صحیح شرعی نمودندجماعت مؤ منین . مؤمنات اردکان این زیلو را بر مسجد خلف میدان سنگ شهر . خلاف کننده ملعون باد . به سعی عاللحرن(کذا) ملا علی نقی . تحریراًفی شهر شعبان المظم سنه 1208 عمل کافی میبدی)
این مسجد بارها تعمیر شده و پس از احداث خیابان شهید قانعی فعلی در کنار خیابان قرار گرفته و فعلا ًاز موقعیت خوبی برخوردار است وبا احداث میدان سنگ جدید این مسجد در جنوب میدان سنگ قرار گرفته و در سال ها اخیر به نام جواد الائمه نام گذاری شده است.
قرائت قرآن
در اکثر مساجد، حتّی در بعضی از منازل و تکایا، جلسهی قرائت قرآن در شبهای ماه مبارک رمضان برگزار میشود و شبی یک جزء قرآن بهصورت دورهای خوانده میشود؛ یعنی یک نفر بهنام استاد در وسط مینشیند و ابتدا دعای قبل از تلاوت قرآن را میخواند و سپس یک صفحه قرآن قرائت میکند. بعد نفر سمت راست و بعد نفر سمت چپ، به این ترتیب قرائت قرآن توسط استاد بین افراد تقسیم میشود و استاد برای اعلانپایان قرائت هر نفر می گوید احسنت .به این ترتیب هر شب جزء قران ختم می شود. در پایان هر جلسه استاد، دعایی برای ختم جلسه میخواند که گاهی دعاها به ابتکار استاد انتخاب میشود. تقریباً جای نشستن افراد در تمام شبها معیّن است و هر کس در جای مخصوص خود مینشیند.
مسجد امیر المؤمنین (ع)
این مسجد در سال 1338 ه.ش . توسط مرحوم حاج میرزاهادی خادم زاده بنا شده است ، مسجد اولیه شامل یک حیاط مرکزی است که قسمت تابستانی در جنوب و قسمت زمستانی در شمال آن قرار دارد و تمام بنا با آجر روکار، به سبک مسجد قرائت خانه درست شده است. روی زیلوی آن که متعلق به سال 1380 ه.ق. برابر با سال 1339 ه.ش. می باشد نوشته شده وقف شد بر مسجد حاج میرزاهادی درمحله نوگیر اردکان و در روی زیلویی که در سال1395ه.ق. برابر با سا ل1353ه.ش. بافته شده نوشته شده وقف شد بر مسجد بزرگ خادم زاده در مزرعه ی سیف ودر افواه مردم هم به مسجد حاج میرزاهادی مشهور است ولی روی تابلو آن نوشته شده مسجد امیر المؤمنین . مرحوم حاج میرزاهادی تاجر بود و فرزند نداشت، لذا یک مجموعه ی ارزشمندی در مزرعه ی سیف بنا کردکه یاد او را جاویدان کرد. این مجموعه شامل آب انبار و مسجد وبازار که آن را سوق الزهرا نامید و وقف کرد بر مسجد ، اما در زمان حیات حاج میرزاهادی متوجه شد که مسجد اولیه کفاف جمعیت نمازگزاران را نمی دهد لذا در سال 1352ه.ش. در شرق مسجد قدیمی مسجد بزرگی به سبک مسجد کوشکنو بنا کرد که فعلا ً این مسجد به عنوان قسمت مردانه و مسجد قدیم به عنوان قسمت زنانه استفاده می شود و یکی از مساجد پر رونق اردکان می باشد . در سال 1401 ه.ش.این مسجد تعمیر و محراب آن کاشی کاری و باز سازی شده است .
مسجد الرسول دیلم
این مسجد درسال 1344 ه.ش.توسط حاج محمد پورروستایی بنا شده ودارای حیاط و شبستان می باشد و روی یکی از زیلوهای آن که در سال 1401 ه.ق. بافته شده نوشته است وقف نمود حاج عباس شریف زاده ای زیلو بر مسجد حاجاباد دیلم ، ولی روی زیلوی دیگری که در سال 1400 ه.ق بافته شده نوشته وقف نمود حاج رضا جعفر صحرایی این زیلو بر مسجد الرسول دیلم اردکان سنه 1400 بیرون نبرند مگر برای تطهیرعمل صفر علی فتاحی اردکانی . در قسمت شمال این مسجد ساختمانی وجود دارد که برای کتابخانه اسنفاده می شود و در سال 1401 ه.ش.دارای ده هزار جلد کتاب بود ومورد استفاده اهالی قرار می باشد.
مسجد حاجی مرتضی
این مسجد در سال 1345 ه.ش. توسط حاج مرتضی در نزدیکی دروازه ی خالو زمان بناشده ولی بعداً توسعه یافته و نماز جماعت در آن اقامه می شود . در سال1395 ه.ش.هنگام مرمت دیوار و ستون های داخل مسجد ،سقف قسمت اعظم شبستان آن فرو ریخت و مجدداً بطور کامل بازسازی شد.
شبهای احیاء در اردکان
مراسم شبهای احیاء در اردکان به این صورت است که در اکثر مساجد ابتدا مانند سایر شبها قرآن قرائت میشود، بعد دعای جوشنکبیر به این ترتیب قرائت می شود ، ابتدا استاد چند فراز از دعا می خواند و بعد نفر سمت راست استاد چند فراز می خواند وبعد نفر سمت چپ استاد چند فراز می خواند. نحوه ی تقسیم فراز ها نیز بستگی به تعداد جمعیت دارد، هر چه تعداد شرکت کننده بیشتر باشد فراز کمتری برای هر شرکت کننده در نظر گرفته می شود.در پایان هر فراز از دعا که میرسند، همه با صدای بلند ذکر «سبحانک یا لا إله إلّا أنت، الغوث الغوث خلّصنا من النّار یا ربّ» را با میخوانند بهصورتی که کل شرکتکنندگان صد مرتبه این ذکر را میگویند.
پس از پایان دعا یک نفر روحانی مراسم قرآن سر گرفتن را اجرا مینماید و شرکتکنندگان قرآنها را بر سر میگیرند و دعاهای مخصوص آن را که در مفاتیحالجنان آمده است، میخوانند.
در شب ۲۱ رمضان مصادف با شب شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) علاوه بر مراسم احیاء، مراسم عزاداری آن حضرت نیز در مساجد بر پا میشود و در حین قرائت دعای جوشنکبیر افرادی که لباس مخصوص دراویش را پوشیدهاند، در حالی که کشکول در دست و تبر زین بر دوش گرفته و ناد علی میخوانند، وارد مسجد میشوند و مردم نیز پول در کشکول آنها میاندازند. ادامه دارد