س. چند سالى است در شب اول ماه ربيعالاول حركتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و يا ترويج نوعى خرافه در آن مىرود، ماجرا از اين قرار است كه در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمهشب تا اذان صبح افرادى كه غالباً خانمها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مىرسد و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
جواب #امام_خامنه_ای: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوهاى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديدهاى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
هدایت شده از ابرفقه
🇮🇷 بررسی فقاهتی استیضاح حسن روحانی
1️⃣ مطالب مربوط به استیضاح به روش دقیق فقه سیاسی در این «کرسی فقه سیاسی» بررسی شد؛ به نظر می رسد که برخی قیود مطرح در فرمایش امام خامنه ای از سوی حسن روحانی رعایت نشده است.
2️⃣ خطر قیاس در استدلال فقهی
به هر حال استناد به نامه بهمن ۸۳ مقام معظم رهبری درباره بی فایده بودن استیضاح یک #وزیر در سال (و در واقع در ماه های) پایانی، دلیل نمی شود که استیضاح #رئیس_جمهور هم همان حکم داشته باشد. به لحاظ فقهی، این کار، #قیاس است، مگر این که کسی بتواند آن را منصوص العلة یا قطعی المناط کند.
3️⃣ تفاوت استیضاح رئیس جمهور با وزیر
آ. 👈 گاهی وزیر #کم کار می کند یا کار نمی کند؛ این یک حکمی دارد.
ب. 👈 گاهی وزیری #خرابکاری می کند؛ این مساله ممکن است حکم دیگری داشته باشد. لذا از این منظر فرمایش امام خامنه ای قاعده کلی نیست؛ بلکه می تواند قاعده غالبی باشد.
📛 اما گاهی بحث رئیس جمهور است که مانند #راننده_قطار است نه #مهماندار یکی از واگن ها.
ج. 👈 گاهی رئیس جمهور فقط کم کار می کند یا بد کار می کند؛
د. 👈 اما گاهی رئیس جمهور #کار_بد می کند؛ موضع دشمن و حرف های دشمن را تکرار و عملیاتی می کند؛
4️⃣نتیجه
✅ آ. در اینجا دیگر سخن بر سر #فاید نداشتن نیست، سخن بر سر #ضرر داشتن است؛
✅ ب. در اینجا #نوع_ضرر هم در حد ضرر یک وزیر یا مهماندار یک واگن قطار نیست که تنها در ارائه برخی خدمات کاستی رخ بدهد؛ بلکه #ضرر_کلان امنیتی و در حد اغتشاشات فراگیر و براندازانه نظام است. مثل این که راننده قطار، آن را به سمت مسیری بسیار خطرناک یا پرتگاه براند؛
⁉️ آیا در این جا می توان به فرمایش چندین سال پیش امام خامنه ای درباره وزیر یک دولتی استدلال کرد که به سبب #مقابله_نسبی رئیس جمهور با جریان افراطیِ برانداز، آنها می خواستد همان رئیس جمهور را از قطار اصلاحات پیاده کنند؟
👈 در حالی که الان این رئیس جمهور است که دارد افراد ناهماهنگ با خودش را در حد توانش، از قطار پیاده می کند.
5️⃣ حقیقتا گاهی انسان احساس می کند اگر بتوان به نحوی حسن روحانی را به اموری مشغول کرد که به زدن برخی حرفها و انجام برخی اقدامات نپردازد، خیلی خدمت بزرگی است؛ یعنی اگر استیضاح سبب مشغول شدن کسی مثل حسن روحانی بشود، از جهاتی خدمت بزرگی است؛ مگر این که نامبرده بخواهد و بتواند با خیانت، وزرا و کشور را فلج کند.
6️⃣ باری، باید تابع ادله بود نه تابع استحساناتی که هر کسی از هر سویی یک چمدان از آن با خود دارد. رئیس جمهور #بی_کفایت است و اگر به لحاظ فقهی نتوان مصلحتی را ثابت کرد (نه به روش استحسانی) باید وی را استیضاح کرد. ولی اگر به روش فقاهتی بتوان مانعیتی را اثبات کرد، نباید وی را استیضاح کرد.
7️⃣ به نظر می رسد که مهمترین لغزشگاه حامیان یا مخالفان استیضاح، عدم روشمندی فقاهتی در مساله است.
📚الفقه ثم المتجر؛ الفقه ثم ...
✅👈 پ.ن: اسباب تاسف است که برخی مخالفان استیضاح، به پاسخ مرداد ۹۷ امام خامنه ای به ادعاهای احمدی نژاد ( #استعفای_روحانی) استناد می کنند تا بگویند که ۲ سال بعد هم #استیضاح روحانی ممنوع است! https://b2n.ir/372657
@abarin
رفتن به حرم ائمه و امام زادگان (علیهم السلام) با عذر شرعی
سوال: اگر عذر شرعی داشته باشیم می توانیم به زیارت امام رضا علیه السلام وامامان و امام زادگان برویم؟
جواب امام خامنه ای. بنابر احتیاط واجب در حرم ائمه (علیهم السلام) یعنی زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نمی توانید توقف نمایید؛ ولی توقف در رواق ها و قسمت های متصل به حرم آن حضرت (علیهم السلام) اگر مسجد نباشد، مانعی ندارد و نسبت به امامزادگان مطلقا در صورتی که مسجد نباشد، اشکالی ندارد..
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان
سوال: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟
جواب امام خامنه ای. این گونه امور وجه شرعی ندارد.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
سوال:
احتیاط واجب و مستحب را توضیح دهید؟
اگر مرجع تقلید در مسئله ای فتوا نداشت و احتیاط واجب کرده بود، مقلد نمیتواند آن را ترک کند، بلکه میتواند به احتیاط واجب عمل کند و یا در مسأله به مرجع تقلید دیگری _ با رعایت < الاعلام فالاعلم >_ رجوع کند.
اگر احتیاط مستحب داشت، ترک عمل برای مقلد جایز است؛ اگرچه انجام دادن آن ثواب و پاداش دارد.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
سؤال:
سلام علیکم
نماز افرادی که سوند به آنها وصل است چگونه است
هم از جهت اینکه شاید در بین نماز ادرار خارج شود و هم بطلان وضو.
آیا در بین نماز لازم است ظرفی کنارشان باشد و هی وضو بگیرند؟ مثلا بعد هر سجده سریع در بین نماز وضو بگیرد
ب) نشستن آنها در سر سفره یا خواب یا... به صورت رو به قبله چه حکمی دارد؟ چون هر لحظه امکان دارد ادرار خارج شود و حال آنکه رو به قبله اند
نام مرجع تقلید:
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
ج1) اگر به طور معمول خارج شدن ادرار را متوجه نمی شود، پس از وضو تا زمانی که علم به خروج ادرار ندارد می تواند نماز بخواند و تجدید وضو لازم نیست، اما در صورتی که در بین نماز متوجه خروج ادرار می شود، اگر یقین دارد که از اول وقت نماز تا آخر آن به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن (با اکتفا به واجبات) مهلت پیدا می کند، باید نماز را در وقتی که مهلت پیدا می کند بخواند و اگر به مقدار وضو و نماز مهلت پیدا نمی کند می تواند با یک وضو یک نماز بخواند هر چند وضوی او در بین نماز باطل شود و اگر بعد از نماز حدثی از او سر نزد می تواند با همان وضو نماز بعدی را هم بخواند هر چند در بین نماز قبلی ادرار از او خارج شده باشد.
ضمنا این شخص باید برای نماز به وسیله کیسه ای که در آن پنبه یا چیز دیگری است که از رسیدن بول به جاهای دیگر جلوگیری کند و احتیاط واجب آن است که در صورتی که مشقت نداشته باشد، پیش از هر نماز مخرج بول را که نجس شده آب بکشد.
شایان ذکر است، مسدود کردن سوند برای نماز اگر مشکلی ایجاد نمی کند مطابق با احتیاط است.
ج2) اگر اطمینان دارد در حالی که رو به قبله است ادرار خارج می شود، نباید رو به قبله بنشیند.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
حکم گرفتن وام از صندوق بسیجیان:
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
نظر مراجع درباره پوشیدن جوراب نازک خانم ها
آیت الله خامنه ای
آیا در جایی که نامحرم حضور دارد، پوشیدن جوراب نازک (شیشه ای) یا رنگ پا برای خانم ها اشکال دارد؟
جواب: اگر جوراب، پا را نپوشاند و یا موجب جلب توجه نامحرم شود، پوشیدن آن مقابل نامحرم جایز نیست.
آیت الله سیستانی
حکم جوراب پوشیدن خانمها در مقابل نامحرم چیست؟
پاسخ: لازم است پاهای خود را از نامحرم مستور کند
آیت الله مکارم شیرازی
سؤال:آیا پوشیدن جورابهاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد براى زنان جایز است؟
جواب:اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست؛ ولى معلوم بودن حجم پاها ضررى ندارد.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
‼️ #اطلاعیه
باسمه تعالی
🔹 دوستداران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند.
🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
٩۹/۹/۱۱
💠 @mesbahyazdi_ir
نظر مراجع درباره سود های بانکی
آیت الله مکارم شیرازی
سؤال: اگر شخصی طبق یک عقد شرعی وام خرید کالا بگیرد و سود این وام از طرف بانک 14 درصد اعلام شود و بانک در ضمن این قرارداد شرط کند که در صورتیکه اقساط را به موقع پرداخت نکند دو درصد اضافه گرفته خواهد شد ، چه حکمی دارد ؟
اگر اشکال دارد و صحیح نیست پس چگونه است که در جرائم رانندگی که بعد از یکماه دو برابر می شود ، فرموده اید نوعی مجازات و تعزیر است و اشکالی ندارد ؟
جواب: در قراردادها ، شخص بدهی خاصی پیدا می کند که اگر چیزی با گذشت زمان بر آن بیفزایند نوعی رباخواری است ولی در جرائم بدهی خاصی کسی ندارد بلکه گفته می شود اگر فلان صورت باشد جریمه اینقدر است و اگر صورت دیگری باشد جریمه متفاوت می شود .
آیت الله سیستانی
آیا وام گرفتن از بانک با بهره بانکی حرام است؟
پاسخ: حرام است ولی اگر بانک دولتی یا مشترک باشد می توانید به عنوان مال مجهول المالک بردارید وسپس آن را قرض از سوی معظم له حساب کنید وایشان این وکالت را به همه مؤمنین داده اند و سپس مبلغی که متعهد شدید بدهید.
آیت الله خامنه ای
در صورتی که بانکها برای دادن وام شرط کنند که وام گیرنده، مبلغی اضافی بپردازد، آیا مکلّف برای گرفتن چنین وامی باید از حاکم شرع یا وکیل او اذن بگیرد؟ آیا گرفتن این وام در صورت عدم ضرورت و نیاز، جایز است؟
ج: اصل وام گرفتن مشروط به اذن حاکم شرع نيست حتّی اگر از بانک دولتی باشد و از نظر حکم وضعی صحيح است هرچند ربوی باشد، ولی در صورت ربوی بودن، گرفتن آن از نظر تکليفی حرام است چه از مسلمان گرفته شود يا از غير مسلمان و چه از دولت اسلامی بگيرد يا از دولت غير اسلامی، مگر آنکه به حدّی مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند و گرفتن وام حرام هم با اذن حاکم شرع حلال نمیشود، بلکه اذن او در اين رابطه موردی ندارد ولی شخص میتواند در اين صورت برای اينکه مرتکب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافی را قصد نکند، هرچند بداند که آن را از او خواهند گرفت و جوازِ گرفتن وام در صورتی که ربوی نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نياز ندارد.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
نظر مراجع درباره کندن پوست لب و ناخن
آیةالله العظمی مكارم: پوستهايي كه از لب و سر و جاهاي ديگر بدن انسان جدا مي شود پاك است، امّا اگر آن را با فشار جدا كنند احتياط واجب اجتناب است.
آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، صافی، نوری همدانی، وحیدخراسانی: پوستهاي مختصر لب و جاهاي ديگر بدن كه موقع افتادنشان رسيده، اگر چه آنها را بكنند پاك است، ولي بنابر احتياط واجب بايد از پوستي كه موقع افتادنش نرسيده و آن را كنده اند اجتناب نمايند.
آیةالله العظمی امام خامنه ای: پوست نازکى که خود بخود از دستها، لبها، پاها و ساير قسمتهاى بدن جدا مىشود، محکوم به طهارت است.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: پوستهاي مختصر لب و جاهاي ديگر بدن كه موقع افتادنشان رسيده، اگر چه آنها را بكنند پاك است.
کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇
https://eitaa.com/seraaj
https://sapp.ir/seraaj
📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.