eitaa logo
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
3.7هزار دنبال‌کننده
536 عکس
84 ویدیو
25 فایل
احکام شرعی پرکاربرد و مبتلابه به صورت خلاصه، جذاب، مختصر و آسان، طبق فتوا و نظر #چندین و چند مرجع تقلید گلبرگ نماز، روزه رمضان، طهارت و نجاست، خمس، زنان، معاملات، حق، ازدواج، طلاق و.. گلبرگی از احکام
مشاهده در ایتا
دانلود
بازگشایی مسیر روضه منوره حرم مطهر رضوی 🔹با مجوز مسئولان وزارت بهداشت بخشی از دو مسیر منتهی به روضه منوره بازگشایی شد. 🔹از امروز زائران گرامی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، می‌توانند از مسیر صحن آزادی به رواق دارالسعاده و از مسیر مسجد گوهرشاد به بالاسر حضرت، مشرف شده و از فضایی نزدیک تر از قبل به ضریح مطهر، امام مهربانی‌ها را زیارت کنند. @TasnimNews
امام خامنه ای: خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هرچه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، "" و هرچه به شیوع آن کمک کند، "" است. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=45067 کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
↙ استفاده از و عمل بر خلاف قانون چه حکمی دارد؟ ✅ : 🔹 : تخلف از مقررات حکومت اسلامی جایز نیست 🔹 : خلاف مقررات نظام جایز نیست و جایز نیست با حرام است تفاوتی در مقام عمل ندارد 🔹 : شرعا اشکال دارد و رعایت مقررات حکومت اسلامی لازم است و تخلف از آن جایز نیست. 🔹 : مخالفت با مقرررات در برخی موارد جایز نیست و در برخی موارد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
سلام به امام رضا(علیه السلام) بعد نماز سؤال: در سلام به امام رضا(علیه السلام) بعد نماز و بعد مراسمات این که رو به امام می‌ایستند جایز است؟ جواب: رجاءً اگر انجام دهید اشکال ندارد. https://www.leader.ir/fa/content/22385/www.leader.ir کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
سعی کنیم برای هر امری به دامن فقه پناه بریم و‌ به دنبال حجت شرعی برای تصمیم ها و انتخابهایمان باشیم. 🔹 فقه انتخاب شبکه اجتماعی (الفقه ثم الانتخاب): 🔻 بسیاری از مومنین تا بحال بارها با این سوال مواجه شده اند که آیا می توانیم از شبکه های صهیونیستی برای پاسخ به شبهات مردم استفاده کنیم؟ 1⃣ برخی می گویند باید از زمین دشمن بر علیه او استفاده کرد؟ و نباید زمین را برای جولان دادن دشمن خالی گذاشت و اگر ما استفاده نکنیم دیگران استفاده می کنند و ... 2⃣ برخی دیگر می گویند: دشمن نمی گذارد از زمین او بر علیه خودش استفاده کنیم بنابراین هر جا مفید باشیم حذفمان می کند و هر جا حذفمان نکرده یعنی بیش از آنکه به دشمن ضرر بزنیم به نفع او بوده است. این بحث مورد مناقشه زیادی در بین مومنین قرار گرفته و هر گروهی به دلایلی تمسک یافته است. 3⃣ مدل سوم پاسخ به این سوال، پاسخی است که از صفر تا صد آن بر مبنای فقه است و از استحسان و قیاس و امثال آن پرهیز شده است. تا بحال بهترین مقاله ای که در این زمینه یافته ام مقاله زیر است. مقاله ای که اگر سه چهار بار هم بخوانیم ارزش دارد چرا که با هربار خواندن زوایایی از بحث برای انسان روشن می شود. ✅ مقاله بررسی فقهی مواجهه درست با فضای مجازی صهیونی: 👇👇 https://b2n.ir/abarin1 با فقه باشیم تا سعادتمند باشیم. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
س. چند سالى است در شب اول ماه ربيع‌الاول حركتى در بعضى مساجد باب شده است شائبه بدعت و يا ترويج نوعى خرافه در آن مى‌رود، ماجرا از اين قرار است كه در شب اول ماه ربيع‌الاول از حدود نيمه‌شب تا اذان صبح افرادى كه غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند بدينوسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيع‌الاول را خبر مى‌دهند نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟ جواب : عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوه‌اى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديده‌اى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
🇮🇷 بررسی فقاهتی استیضاح حسن روحانی 1️⃣ مطالب مربوط به استیضاح به روش دقیق فقه سیاسی در این «کرسی فقه سیاسی» بررسی شد؛ به نظر می رسد که برخی قیود مطرح در فرمایش امام خامنه ای از سوی حسن روحانی رعایت نشده است. 2️⃣ خطر قیاس در استدلال فقهی به هر حال استناد به نامه بهمن ۸۳ مقام معظم رهبری درباره بی فایده بودن استیضاح یک در سال (و در واقع در ماه های) پایانی، دلیل نمی شود که استیضاح هم همان حکم داشته باشد. به لحاظ فقهی، این کار، است، مگر این که کسی بتواند آن را منصوص العلة یا قطعی المناط کند. 3️⃣ تفاوت استیضاح رئیس جمهور با وزیر آ. 👈 گاهی وزیر کار می کند یا کار نمی کند؛ این یک حکمی دارد. ب. 👈 گاهی وزیری می کند؛ این مساله ممکن است حکم دیگری داشته باشد. لذا از این منظر فرمایش امام خامنه ای قاعده کلی نیست؛ بلکه می تواند قاعده غالبی باشد. 📛 اما گاهی بحث رئیس جمهور است که مانند است نه یکی از واگن ها. ج. 👈 گاهی رئیس جمهور فقط کم کار می کند یا بد کار می کند؛ د. 👈 اما گاهی رئیس جمهور می کند؛ موضع دشمن و حرف های دشمن را تکرار و عملیاتی می کند؛ 4️⃣نتیجه ✅ آ. در اینجا دیگر سخن بر سر نداشتن نیست، سخن بر سر داشتن است؛ ✅ ب. در اینجا هم در حد ضرر یک وزیر یا مهماندار یک واگن قطار نیست که تنها در ارائه برخی خدمات کاستی رخ بدهد؛ بلکه امنیتی و در حد اغتشاشات فراگیر و براندازانه نظام است. مثل این که راننده قطار، آن را به سمت مسیری بسیار خطرناک یا پرتگاه براند؛ ⁉️ آیا در این جا می توان به فرمایش چندین سال پیش امام خامنه ای درباره وزیر یک دولتی استدلال کرد که به سبب رئیس جمهور با جریان افراطیِ برانداز، آنها می خواستد همان رئیس جمهور را از قطار اصلاحات پیاده کنند؟ 👈 در حالی که الان این رئیس جمهور است که دارد افراد ناهماهنگ با خودش را در حد توانش، از قطار پیاده می کند. 5️⃣ حقیقتا گاهی انسان احساس می کند اگر بتوان به نحوی حسن روحانی را به اموری مشغول کرد که به زدن برخی حرفها و انجام برخی اقدامات نپردازد، خیلی خدمت بزرگی است؛ یعنی اگر استیضاح سبب مشغول شدن کسی مثل حسن روحانی بشود، از جهاتی خدمت بزرگی است؛ مگر این که نامبرده بخواهد و بتواند با خیانت، وزرا و کشور را فلج کند. 6️⃣ باری، باید تابع ادله بود نه تابع استحساناتی که هر کسی از هر سویی یک چمدان از آن با خود دارد. رئیس جمهور است و اگر به لحاظ فقهی نتوان مصلحتی را ثابت کرد (نه به روش استحسانی) باید وی را استیضاح کرد. ولی اگر به روش فقاهتی بتوان مانعیتی را اثبات کرد، نباید وی را استیضاح کرد. 7️⃣ به نظر می رسد که مهمترین لغزشگاه حامیان یا مخالفان استیضاح، عدم روشمندی فقاهتی در مساله است. 📚الفقه ثم المتجر؛ الفقه ثم ... ✅👈 پ.ن: اسباب تاسف است که برخی مخالفان استیضاح، به پاسخ مرداد ۹۷ امام خامنه ای به ادعاهای احمدی نژاد ( ) استناد می کنند تا بگویند که ۲ سال بعد هم روحانی ممنوع است! https://b2n.ir/372657 @abarin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 بررسی استیضاح حسن روحانی:👇 آ. بررسی فقاهتی روش شناسی ب. بررسی فقاهتی موضوع شناسی ج. بررسی فقاهتی حکم شناسی 📚 متخصص فقه سیاسی؛ ا. امامی @abarin
رفتن به حرم ائمه و امام زادگان (علیهم السلام) با عذر شرعی سوال: اگر عذر شرعی داشته باشیم می توانیم به زیارت امام رضا علیه السلام وامامان و امام زادگان برویم؟ جواب امام خامنه ای. بنابر احتیاط واجب در حرم ائمه (علیهم السلام) یعنی زیر گنبد و اطراف ضریح مطهر، نمی توانید توقف نمایید؛ ولی توقف در رواق ها و قسمت های متصل به حرم آن حضرت (علیهم السلام) اگر مسجد نباشد، مانعی ندارد و نسبت به امامزادگان مطلقا در صورتی که مسجد نباشد، اشکالی ندارد.. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان سوال: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟ جواب امام خامنه ای. این گونه امور وجه شرعی ندارد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
سوال: احتیاط واجب و مستحب را توضیح دهید؟ اگر مرجع تقلید در مسئله ای فتوا نداشت و احتیاط واجب کرده بود، مقلد نمی‌تواند آن را ترک کند، بلکه می‌تواند به احتیاط واجب عمل کند و یا در مسأله به مرجع تقلید دیگری _ با رعایت < الاعلام فالاعلم >_ رجوع کند. اگر احتیاط مستحب داشت، ترک عمل برای مقلد جایز است؛ اگرچه انجام دادن آن ثواب و پاداش دارد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
سؤال: سلام علیکم نماز افرادی که سوند به آنها وصل است چگونه است هم از جهت اینکه شاید در بین نماز ادرار خارج شود و هم بطلان وضو. آیا در بین نماز لازم است ظرفی کنارشان باشد و هی وضو بگیرند؟ مثلا بعد هر سجده سریع در بین نماز وضو بگیرد ب) نشستن آنها در سر سفره یا خواب یا... به صورت رو به قبله چه حکمی دارد؟ چون هر لحظه امکان دارد ادرار خارج شود و حال آنکه رو به قبله اند نام مرجع تقلید: مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی) پاسخ: با عرض سلام و ادب؛ ج1) اگر به طور معمول خارج شدن ادرار را متوجه نمی شود، پس از وضو تا زمانی که علم به خروج ادرار ندارد می تواند نماز بخواند و تجدید وضو لازم نیست، اما در صورتی که در بین نماز متوجه خروج ادرار می شود، اگر یقین دارد که از اول وقت نماز تا آخر آن به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن (با اکتفا به واجبات) مهلت پیدا می کند، باید نماز را در وقتی که مهلت پیدا می کند بخواند و اگر به مقدار وضو و نماز مهلت پیدا نمی کند می تواند با یک وضو یک نماز بخواند هر چند وضوی او در بین نماز باطل شود و اگر بعد از نماز حدثی از او سر نزد می تواند با همان وضو نماز بعدی را هم بخواند هر چند در بین نماز قبلی ادرار از او خارج شده باشد. ضمنا این شخص باید برای نماز به وسیله کیسه ای که در آن پنبه یا چیز دیگری است که از رسیدن بول به جاهای دیگر جلوگیری کند و احتیاط واجب آن است که در صورتی که مشقت نداشته باشد، پیش از هر نماز مخرج بول را که نجس شده آب بکشد. شایان ذکر است، مسدود کردن سوند برای نماز اگر مشکلی ایجاد نمی کند مطابق با احتیاط است. ج2) اگر اطمینان دارد در حالی که رو به قبله است ادرار خارج می شود، نباید رو به قبله بنشیند. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
حکم گرفتن وام از صندوق بسیجیان: کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
نظر مراجع درباره پوشیدن جوراب نازک خانم ها آیت الله خامنه ای آیا در جایی که نامحرم حضور دارد، پوشیدن جوراب نازک (شیشه ای) یا رنگ پا برای خانم ها اشکال دارد؟ جواب: اگر جوراب، پا را نپوشاند و یا موجب جلب توجه نامحرم شود، پوشیدن آن مقابل نامحرم جایز نیست. آیت الله سیستانی حکم جوراب پوشیدن خانمها در مقابل نامحرم چیست؟ پاسخ: لازم است پاهای خود را از نامحرم مستور کند آیت الله مکارم شیرازی سؤال:آیا پوشیدن جورابهاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد براى زنان جایز است؟ جواب:اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست؛ ولى معلوم بودن حجم پاها ضررى ندارد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
‼️ باسمه تعالی 🔹 دوست‌داران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. 🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند. ٩۹/۹/۱۱ 💠 @mesbahyazdi_ir
نظر مراجع درباره سود های بانکی آیت الله مکارم شیرازی سؤال: اگر شخصی طبق یک عقد شرعی وام خرید کالا بگیرد و سود این وام از طرف بانک 14 درصد اعلام شود و بانک در ضمن این قرارداد شرط کند که در صورتیکه اقساط را به موقع پرداخت نکند دو درصد اضافه گرفته خواهد شد ، چه حکمی دارد ؟ اگر اشکال دارد و صحیح نیست پس چگونه است که در جرائم رانندگی که بعد از یکماه دو برابر می شود ، فرموده اید نوعی مجازات و تعزیر است و اشکالی ندارد ؟ جواب: در قراردادها ، شخص بدهی خاصی پیدا می کند که اگر چیزی با گذشت زمان بر آن بیفزایند نوعی رباخواری است ولی در جرائم بدهی خاصی کسی ندارد بلکه گفته می شود اگر فلان صورت باشد جریمه اینقدر است و اگر صورت دیگری باشد جریمه متفاوت می شود . آیت الله سیستانی آیا وام گرفتن از بانک با بهره بانکی حرام است؟ پاسخ: حرام است ولی اگر بانک دولتی یا مشترک باشد می توانید به عنوان مال مجهول المالک بردارید وسپس آن را قرض از سوی معظم له حساب کنید وایشان این وکالت را به همه مؤمنین داده اند و سپس مبلغی که متعهد شدید بدهید. آیت الله خامنه ای در صورتی که بانکها برای دادن وام شرط کنند که وام گیرنده، مبلغی اضافی بپردازد، آیا مکلّف برای گرفتن چنین وامی باید از حاکم شرع یا وکیل او اذن بگیرد؟ آیا گرفتن این وام در صورت عدم ضرورت و نیاز، جایز است؟ ج: اصل وام گرفتن مشروط به اذن حاکم شرع نيست حتّی اگر از بانک دولتی باشد و از نظر حکم وضعی صحيح است هرچند ربوی باشد، ولی در صورت ربوی بودن، گرفتن آن از نظر تکليفی حرام است چه از مسلمان گرفته شود يا از غير مسلمان و چه از دولت اسلامی بگيرد يا از دولت غير اسلامی، مگر آنکه به حدّی مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند و گرفتن وام حرام هم با اذن حاکم شرع حلال نمی‏شود، بلکه اذن او در اين رابطه موردی ندارد ولی شخص می‏تواند در اين صورت برای اينکه مرتکب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافی را قصد نکند، هرچند بداند که آن را از او خواهند گرفت و جوازِ گرفتن وام در صورتی که ربوی نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نياز ندارد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
نظر مراجع درباره کندن پوست لب و ناخن آیةالله العظمی مكارم: پوستهايي كه از لب و سر و جاهاي ديگر بدن انسان جدا مي شود پاك است، امّا اگر آن را با فشار جدا كنند احتياط واجب اجتناب است. آیات عظام: امام خمینی، گلپایگانی، صافی، نوری همدانی، وحیدخراسانی: پوستهاي مختصر لب و جاهاي ديگر بدن كه موقع افتادنشان رسيده، اگر چه آنها را بكنند پاك است، ولي بنابر احتياط واجب بايد از پوستي كه موقع افتادنش نرسيده و آن را كنده اند اجتناب نمايند. آیةالله العظمی امام خامنه ای: پوست نازکى که خود بخود از دستها، لبها، پاها و ساير قسمت‏هاى بدن جدا مى‏شود، محکوم به طهارت است. آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: پوستهاي مختصر لب و جاهاي ديگر بدن كه موقع افتادنشان رسيده، اگر چه آنها را بكنند پاك است. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
❓ اگر شخصی، وسواس در نجاست و پاکی داشته باشد اما در عین حال به نجاست چیزی داشته باشد چه تکلیفی دارد؟ 🔷 ، ، و : افراد وسواسى نباید به علم و یقین خود در طهارت و نجاست توجّه کنند، بلکه باید ببینند افراد معمولى در چه مورد یقین به طهارت یا نجاست پیدا مى ‏کنند و به ‏همان ترتیب عمل کنند و براى ‏ترک وسواس، بهترین ‏راه، بى ‏اعتنایى است. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
❓حکم وضو و غسل با داشتن ناخن مصنوعی 🔹آیت الله شیرازی کاشت ناخن یا مژه مصنوعی برای غسل چه حکمی دارد؟ پاسخ :در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي آن، به هنگام غسل نباشد، بصورت عادي غسل را انجام مي دهد.
❓ حکم وضو و غسل با داشتن ناخن مصنوعی 🔹 آیت الله سوال برخی خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و "مانکور" مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟ پاسخ: -غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
❓ حکم وضو و غسل با داشتن ناخن مصنوعی ای سوال: 1- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟ 2-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟ پاسخ: 1- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. 2- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
❓حکم نذر کردن زن بدون اجازه همسرش 🔹آیت الله آیا زن باید برای نذر کردن از همسرش اجازه بگیرد؟ پاسخ : نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بي اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتياط مستحب آن است که با اجازه او باشد. 🔹آیت الله : چنانچه مزاحم حق شوهر باشد، بدون اجازه او باطل است؛ بلكه بنابر احتياط واجب، در امور مالى نیز با اذن شوهر نذر نماید به غیر از حجّ، زكات، صدقه، احسان به پدر و مادر و صلۀ رحم که برای نذر در این زمینه ها اجازه شوهر لازم نیست. 🔹امام ای: نذر زن بدون اجازه شوهر، اگر زن به همراه شوهرش باشد، بنابر احتیاط واجب، باطل است. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
❓ اگر کسی تاتو موقت (روپوستی) انجام داد، چگونه باید وضو و غسل بگیرد؟ 🔰 اگر رفع مانع (رهبری: ولو با صرف هزینه ممکن) امکان دارد و حرج و مشقت نیز نداشته باشد، باید برداشته شود وگرنه: 🔹 و : به وظیفه جبیره‌ای عمل کند. 🔹 : بنابر احتیاط واجب یک وضوی جبیره ای و یک تیمم نماید. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
امام ❓مقصود از سال خمسی چیست و چگونه سال خمسی قرار می‌دهند؟ سال خمسی، قراردادی نيست بلکه تاريخ دريافت اولين درآمد، خود به خود ابتدای سال خمسی شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی شماست و آنچه از درآمد بين سال در زندگی مورد نياز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه باقی مانده به اضافه جنس‌های مصرفی از قبيل برنج، نخود و امثال آن که مصرف نشده و چيزهای خريداری شده که مورد نياز نبوده يا بيش از حدّ شأن بوده، خمس دارند؛ البته مهريه، ارث، هديه، عيدی و پاداش، خمس ندارد با اين وجود اگر در محاسبه خمس مشکلی داريد می‌توانيد به دفتر يا يکی از نمايندگان مجاز مقام معظم رهبری «دام ظله» در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نماييد. آیت الله ❓افرادی که در طول سال درآمد دارند سال خمسی آن ها چگونه معیّن می شود؟ پاسخ :اگر اولین روز درآمد را می دانند باید همان روز را اول سال خمسی قرار دهند و اگر اولین روز درآمد را نمی دانند یک روز از سال را بعنوان سال خمسی تعیین می کنند، و اگر مبلغی از هزینه زندگی زیاد بیاید در این روز خمس آن را حساب می کنند. آیت الله ❓ابتدای سال خمسی برای شاغلین، اولین روز شروع كسب و كار است و افراد شاغل نمی‌توانند برای هر منفعت و سود كسبشان، سال جداگانه‌ای در نظر بگیرند مگر آنكه چند نوع كسب متفاوت داشته باشند مانند تجارت و زراعت و حساب دخل و خرج آنها از هم جدا باشد كه در این صورت، می‌توانند برای هر كسب، سال جداگانه‌ای قرار دهند. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.
❓تاتو موقت (رو پوستی) آیا جایز است؟ امام : در غیر وقت نماز ایجاد مانع جایز است؛ اما در وقت نماز باید ابتدا وضو یا غسل را بگیرد، سپس مبادرت به این کار کند و برای نمازهای بعدی در صورت عدم امکان رفع آن، جبیره کند. آیت الله : تاتو موقت جایز نیست، مگر ضرورت داشته باشد. آیت الله : اصل عمل اگر قابل برطرف شدن است جایز است و لو روی پوست باشد. کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/seraaj https://sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.