eitaa logo
کانال گلبرگی از احکام (سراج)
3.7هزار دنبال‌کننده
536 عکس
84 ویدیو
25 فایل
احکام شرعی پرکاربرد و مبتلابه به صورت خلاصه، جذاب، مختصر و آسان، طبق فتوا و نظر #چندین و چند مرجع تقلید گلبرگ نماز، روزه رمضان، طهارت و نجاست، خمس، زنان، معاملات، حق، ازدواج، طلاق و.. گلبرگی از احکام
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه تجویز واکسن برای رهبری و نگرانی از آن به نام خدا و سلام 1️⃣ اقسام فقه: فقه الهی (اطیعوا الله) و فقه ولایی (اطیعوا الرسولَ و اولی‌الامر منکم) 2️⃣ اقسام فقه الهی: فقه سیاسی و فقه غیر سیاسی که هر کدام، به دو گونه «فتوای جزئی» و «فتوای کلی حقیقی» بیان می‌شوند. 3️⃣ اقسام فقه ولایی: فقه حکم جزئی و فقه حکم کلی اقتضائی. 4️⃣ نسبت فقه الهی و فقه ولایی طبع فقه الهی، ترسیم وضعیت تراز روابط در نظام عالم است و طبع فقه ولایی راهنمایی برای تحقق این وضعیت است. 👈 بنابراین در مقام عمل، فقه ولایی بر فقه الهی مقدم است و در مقام هدف، فقه الهی بر فقه ولایی مقدم است. 5️⃣ توانایی مجتهد فقه سیاسی در چهار حوزه اجتهادی چهار حوزه «حقیقت شناسی، واقعیت شناسی، تحقق شناسی و تحقق بخشی داریم که ولیّ‌امر در همه آنها، تخصص لازم را دارد. ولی مجتهد فقه سیاسی الهی، طبعاً تنها در حوزه حقیقت شناسی تخصص اجمالی دارد؛ مگر این که به کمک دستگاه استنطاق (ابرفقه) به شناخت تفصیلی از کتاب و سنت برسد. اما مجتهد «فقه سیاسی ولاییِ کلی اقتضائی»، اگر تخصصی بیش از حقیقت شناسی مسأله داشته باشد، حتی می‌تواند تا حوزه تحقق شناسی هم پیش برود؛ اما حوزه تحقق بخشی و تجویز خارجی، طبعاً برای غیر از ولیّ‌امر، دست‌نایافتنی است. اما مجتهد، طبعا نمی‌تواند حکم ولایی جزئی یا تجویز فقه سیاسی الهی کلی را بفهمد؛ زیرا «تجویز»، ناظر به حوزه تحقق‌بخشی است. 6️⃣ در حوزه تحقق بخشی، سرمان نمی شود! در این‌جا خدا می‌فرماید خوداتکایی از ولیّ امر، بی‌گمان، راه شیطان است و شما سرتان نمی‌شود: «وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَی أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا». 83، نساء. خبرهای امنیتی را نباید بپخشند و اگر به ولیّ‌امر برگردانند، او می‌فهمد چه کند. 7️⃣ توان فقیه فقه سیاسی در بررسی تجویز واکسن برای رهبری از این رو، اگر واکسن زدن رهبری، حکم ولایی جزئی باشد، داوری درباره آن در توان ما نیست؛ به این معنا که اگر رهبری فرموده باشند که چنین کاری بکنید، توان داوری فقاهتی درباره آن در اختیار هیچ کس نیست و هر داوری‌ای نسبت به آن، فاقد مبنای فقهی است. 8️⃣ احتمال توانایی فقیه فقه سیاسی در بررسی تجویز واکسن برای رهبری اما اگر رهبری در این زمینه، حکم ولایی ندارند و مساله را به کارشناسان واگذاشته اند، در اینجا، متخصصین وظیفه بررسی مساله را دارند. لذا در این نوشته، به بررسی فرض دوم می‌پردازیم؛ یعنی تصمیم رهبری را نمی‌توانیم نقد کنیم اما نظر کارشناسان را می‌توانیم نقد کنیم. 9️⃣ بررسی فقه امنیتی فقه دارای پنج لایه (عقل، فکر، قلب، حس و عضو) است که پایین ترین لایه آن، لایه «فقه عضو» است. فقه عضو نیز دارای پنج زیرلایه (لاژه) است که مهمترین لاژه آن، فقه امنیت است. 👈 اصل ویژه در فقه امنیت، احتیاط است؛ لذا قرآن نمی‌فرماید «لا تُلقوا بأیدیکُم فی التَّهلُکة» بلکه می‌فرماید «لا تُلقوا بأیدکم إلی التهلُکة» بقره، ۱۹۵. یعنی اگر راهی به سوی تهلکه می‌رود، در آن گام نگذارید؛ هر چند خود این گام، سبب تهلکه نباشد. اما این که چه راهی به سوی تَهلُکة می‌رود، در فرضی که حکم ولایی جزئی بر انجام یک کار خاصی نیست، باید از کارشناسان پرسید و چون این حوزه، حوزه فقه امنیتی است، این کارشناسان نمی‌توانند کسانی باشند که شائبه غیرخودی بودن دارند: «لا تَتَّخِذوا بِطانةً مِن دونِکم» آل‌عمران، ۱۱۸. اما این که چه کسی کارشناس «ناامن» است، بر عهده مکلّف است که در تجویز واکسن برای رهبری، این مسوولیت بر عهده ایشان است؛ لذا ما تنها وظیفه داریم که، اگر اطلاعات ویژه‌ای از آن کارشناسی داریم یا احتمال می‌دهیم که برخی از مسائل، مغفول مانده باشد، وظیفه بزرگ «نُصح» و «مشورت» داریم: «وَ أمرُهم شورای بینهم». شوری، ۳۸؛ در غیر این صورت نیز، تصدُّق و دعا، وظیفه ما است. 🔟 احتمال خطرپذیری رهبر در فقه امنیتی رهبری مکرر از واکسن خارجی (آمریکایی و انگلیسی و حتی فرانسوی) هشدار دادند و وای بر کسی که هشدار ولیّ امر را جدی نگیرد. متأسفانه برخی حرمت فرمایش رهبری را پاس نداشتند. اکنون اگر بخواهد واکسنی برای رهبری تجویز شود، به ویژه این که گَف و گفت‌هایی درباره منشأ استکباری آن باشد، برای مردم حقیقتاً نگران کننده است. اما فرض پذیرش این احتمال خطر از سوی رهبری، شاید برای هنگامی باشد که خطری بخواهد متوجه «عامه» مسلمان تحت امر رهبری بشود؛ پس «أنا اول المسلمین»! انعام، ۱۶۳. طبعاً مسئول هر گونه ناامنی ناشی از این خطرپذیری رهبری کسانی هستند که رأی امام جامعه را مطاع ندانستند یا در انجام آن کوتاهی کرده‌اند. 🌻 زنده و برازنده ظهور باشیم
🔰 تقدیر رهبر انقلاب از حرکت علمی بزرگ و آبروبخش جوانان ایرانی برای تولید واکسن کرونا 🔻 رهبر انقلاب در جریان دریافت مرحله اول واکسن کرونا: خیلی متشکرم از همه‌ی کسانی که تلاش کردند و دانش و تجربه‌ی علمی و عملی خودشان را به کار انداختند برای اینکه بتوانند کشور را برخوردار کنند از این امکان بزرگ و آبرو بخش، یعنی واکسن ضد کرونا. 🔹 به من اصرار میشد از مدتی پیش که از واکسن استفاده کنم؛ اولا مایل نبودم از واکسن غیرایرانی استفاده کنم. گفتم منتظر میمانیم تا ا‌ن‌شاءالله واکسن داخل کشور تولید شود و از واکسن خودمان استفاده کنیم. این افتخار ملی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم. 🔸 بعد هم گفتم بالاخره مایلم در وقت خود یعنی آن وقتی که به حسب تقسیم طبیعی واکسن در کشور نوبت به ما میرسد در آن وقت بزنم.
🔰 لوح | #باافتخار_ایرانی 🔺️ رهبر انقلاب: افتخار ملی تولید واکسن ایرانی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم. ۱۴۰۰/۴/۴ 💻 @Khamenei_ir
استفتاء از مراجع عظام درباره در امتحان 🔹 آیت الله ❓تقلّب در موارد درسى چه حکمى دارد؟ ✅ تقلب مطلقاً جايز نيست. آیت الله ❓تقلب در امتحانات و همچنین به کسی تقلب دادن چه حکمی دارد؟ اگر تقلب دادن به این منظور باشد که اگر کسی که تقلب می خواهد بنا به دلائل منطقی نتوانسته است درس را بخواند و با این سوال می تواند قبول شود و اگر به آن سوال جواب ندهد برای مدت ها در حسرت می ماند؛ در حکم مذکور تأثیری دارد؟ ✅با توجه به آنچه نوشته اید، هیچ کدام جائز نیست. آیت الله ❓آیا در مدارس و دانشگاه ها تقلب جایز است؟ ✅ به طور کلی، تقلب در امتحان و در هیچ جا و هیچ موردی، صحیح و جایز نمی باشد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
🔻افتخار ملی واکسن داخلی ۱. ملاحظه مبانی علمی اقدامات دخیل در امر واکسن، لازم است؛ چنانکه رهبری حکم فرمودند که اسناد کار منتشر بشود. شاید بد نباشد که مبانی تجویز مد نظر نیز، به عنوان اسناد علمی، منتشر بشود. ۲. با توجه به مبانی ای که ما سراغ داریم، رهبر حکیم، علی المبنی عمل کرده اند؛ اما این اقدام حکیمانه ایشان، به معنای خطا نکردن کارشناس یا کوتاهی نکردن عوامل دخیل در تحقق چنین شرایطی در کشور نیست. ۳. اما با توجه به بیان رهبر بر پاسداشت این افتخار ملی؛ هر واکنشی که تضعیف این پاسداشت بشود، نباید انجام شود؛ حتی پرسش علمی در فضای رسانه ای. 🌻 ولیّ امر: این افتخار ملی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم! ۴۰۰/۴/۴
امر پدر و مادر برای شرکت در نماز جماعت اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند: امام خمینی: بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند. امام خامنه ای و سیستانی: در این فرض اطاعت واجب نیست مگر اینکه موجب اذیت ایشان شود. مکارم: بنابر احتیاط واجب باید نماز را به جماعت بخواند و اگر مخالفت او، موجب اذیت آنان شود، باید از او اطاعت کند. شهادت تسلیت باد کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش @seraaj
استفتاء از آیت الله ❓من نمی دانستم که در روز عید قربان روزه گرفتن جایز نیست؛ به خاطر همین قضای روزه ای که داشتم در آن روز گرفتم، تکلیفم چیست؟ ✅ روزه ی عید قربان حرام و باطل است و قضای روزه حساب نمی شود و باید مجدداً قضای آن را بجا آورید. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓غسل جنابت به عهده من بود و بعد از انجام غسل و نماز متوجه اندک چسبی شدم که از پانسمان شب قبل روی دستم باقی مانده بود، آیا لازم است غسل و نماز خوانده شده اعاده شود؟ ✅ غسل و نماز باید اعاده شود، اگر مانع سمت چپ بدن بوده است، کافی است پس از برطرف کردن مانع فقط همان قسمت را به نیت غسل بشوئید و اگر سمت راست بوده است، پس از رفع مانع و شستن آن به نیت غسل، بنابر احتیاط واجب تمام سمت چپ بدن مجددا به نیت غسل شسته شود. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره های وضو آیت الله ✅ كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، ولى با غسلهاى ديگر نمى‏شود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت. آیت الله ❓آیا انجام غسل چه واجب و چه مستحبی کفایت از وضو می کند؟ ✅تمام غسلهاى واجب و همچنين غسلهاى مستحبّى كه با دليل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) كفايت از وضو مى كند و وضو بعد از غسل جنابت بدعت و حرام است، البته احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت وضو بگيرند. آیت الله ❓آیا با غسل های مستحبی می توان نماز خواند؟ و چه غسلهایی هستند که استحباب آنها ثابت شده است؟ ✅غسلهای مستحب که کفایت از وضو میکنندعبارت‌اند از : غسل جمعه غسل شب ۱ و ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و ۲۴ ماه رمضان غسل روز عید فطر و عید قربان غسل روز ۸ و ۹ ذی حجه غسل مس میتی که غسلش داده اند غسل احرام غسل دخول حرم مکه و دخول مکه غسل زیارت خانه کعبه و دخول کعبه غسل برای نحر و ذبح غسل برای حلق غسل داخل شدن حرم مدینه منوره و داخل شدن مدینه منوره غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله غسل برای مباهله با خصم غسل برای استخاره غسل برای استسقاء کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓ مقصود از سال خمسی چیست و چگونه سال خمسی قرار می‌دهند؟ ✅ سال خمسی، قراردادی نيست بلکه يک امر قهری و واقعی است (۱) يعنی تاريخ دريافت اولين درآمد، ابتدای سال خمسی شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی شماست و آنچه از درآمد بين سال در زندگی مورد نياز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسی باقی مانده به اضافه جنس‌های مصرفی از قبيل برنج، نخود و امثال آن که تا آخر سال مصرف نشده و چيزهای خريداری شده که مورد نياز نبوده يا بيش از حدّ شأن بوده، متعلّق خمس هستند؛ البته مهريه، ارث، هديه، عيدی و پاداش، خمس ندارد با اين وجود اگر در محاسبه خمس مشکلی داريد می‌توانيد به دفتر يا يکی از نمايندگان مجاز مقام معظم رهبری «دام ظله» در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نماييد. (1) معنای جمله مذکور اين است که ابتدای سال خمسی با تعيين از جانب مكلّف مشخص نمی‌‏شود، بلكه يك امر واقعی است كه برای كسی كه ‏شغل او كاسبی ‏است با شروع كاسبی و برای كشاورز با رسيدن وقت برداشتِ محصول و برای كارگر و كارمند با دستيابی به اولين ‏درآمد، ‏آغاز می‏‌شود.‏ کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓برای تفریح به بیرون شهر رفته بودیم در مسیر انگشتری را پیدا کردیم و آن را برداشتیم، چه وظیفه ای داریم؟ ✅ اگر قیمت انگشتر کمتر از ارزش مقدار تقریبی دو و نیم گرم نقره باشد، می ‌توانید آن را تملک کنید و اگر قیمت آن بیش از این مقدار باشد، باید یک سال اعلام کنید و اگر بعد از یک سال، صاحبش پیدا نشد، می توانید آن را تملک کنید یا صدقه دهید یا نزد خود امانت نگه دارید و اگر از پیدا شدن صاحب آن مایوس باشید، اعلام لازم نیست و آن را صدقه دهید. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
تقویم ۱۵ روز شاد آسمانی از «سد الابواب» تا «میلاد امام کاظم» عید ... کانال گلبرگی از احکام در سروش و ایتا 👇 @seraaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مؤسسه فرهنگی هنری قرآنی ثقلین برگزار می نماید: 💠 مسابقه بزرگ کتابخوانی " إِنّی أَحِبُّ الصَّلاةَ" با محوریت کتاب ❤️" راز سر به مُهر موفقیت"❤️ 💠 همرا ه با مسابقه جنبیِ انتخاب بهترین اشعار و متون ادبی درباره نماز و ارتباط آن با عاشورا 💠 به صورت کاملا مجازی و در ابعاد کشوری 💠 همراه با جوایز نفیس 👇 🔸نفر اول: نیم سکه بهار آزادی🥇 🔸نفر دوم: ربع سکه بهار آزادی🏅 🔸نفر سوم: دو میلیون تومان💶 🔸نفر چهارم تا پانزدهم: نفری پانصد هزار تومان 💠جوایز بخش جنبی مسابقه: 🔸اهدای سیصد هزار تومان به پانزده نفر 💠 برای اطلاع از شرایط و مهلت ثبت نام، نحوه دریافت کتاب در سراسر کشور، زمان برگزاری آزمون و ... بر روی لینک زیر کلیک فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/1108279308Cd46da86581 واحد فرهنگی موسسه فرهنگی هنری قرآنی ثقلین ╭━━━⊰💠⊱━━━╮ @saghaleinyazd ╰━━━⊰💠⊱━━━╯
❇️وضو و غسل با وجود لاک ناخن ❓ استفاده از لاک توسط خانم‌ها در ناخن های دست و پا هنگام وضو و غسل چه حکمی دارد؟ ✅جواب: تمام ناخن های ‌دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند. 🌷🌷🌷 کانال گلبرگی از احکام در ایتا و سروش 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e sapp.ir/seraaj 📚 لطفا جهت ترویح احکام بین خانواده ها حداقل برای یک نفر یا یک گروه ارسال نمایید.😊
آقا مدرسیان عزیزم ✅ خدا به ما دستور می دهد که: «قولوا قولا سدیداً»! 1️⃣ از محتوای طرح صیانت، با خواندن تخصصی آن، مطلع می شوند؛ وقتی که از آن بی اطلاعی یعنی نخوانده اید یا تخصص فهم آن را نداشته اید؛ پس چطور در عین این که «بی اطلاعی»، می گویید که «شفاف نیست»؟ 2️⃣ امیرالمؤمنین (ع) می فرماید «انظر الی ما قال» اگر در امری تخصص داری، به نوشته بنگر؛ و نه به نویسنده؛ اولاً مگر باید نویسندگان طرح خودشان را به شما معرفی کنند تا مجوز ارائه طرح به مجلس داشته باشند؟ ثانیاً این گونه تشکیک های نادرست، نتیجه اش همان چیزی است که اسرائیل و صهیونیزم و البته آذری جهرمی دنبال می کرده است و قبلا این قبیل پادویی ها را فرید مدرسی می کرد. لطفا به قیامت خودت بیندیش عزیزم. 3️⃣ دو قطبی سازی هایی آشنا زشت است که بین چشم و دست دو قطبی کنیم؛ بین روح و جسم و بین رسانه و اقتصاد و بین «تحریف و تحریم». اینها دعوایی ندارند. متخصصین هر حوزه باید کارشان را بکنند. یعنی الان این طرح صیانت، یقه طرح معیشت را گرفته است و او را بر زمین زده است؟ سبحان الله از این دو قطبی های شیطانی! 👈 اولاً فضای مجازی امن، بستر شتابان ترین سرمایه گذاری ها و رشد اقتصادی و اشتغال است؛ متوجه هستید؟! بله فضای امن مجازی، اجازه سرمایه گذاری پایدار را می دهد! 👈 ثانیاً رهبری فرمودند که اگر «تحریف» ها بشکند، «تحریم» ها هم می شکند. ❌ ای کسانی که ایمان آورده اید، پروا پیشه کنید و سخن سدید بگویید! ✅ فرق داوود مدرسیان با فرید مدرسی چیست؟ اینکه داوود، با مبانی قرآنیِ «سخن»، به صدا در آید! ابوالفضل امامی؛ طراح ابرفقه و دکترای فقه سیاسی
📚 اعمال مستحبی روز عید غدیر طبق نظر امام خامنه ای 🔶 غسل؛ (بهتر است غسل ابتدای روز انجام شود) 🔶 روزه. 🔶 نماز. ✅ نماز روز عید غدیر مانند نماز صبح دو ركعت است در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه «قُلْ هُوَ اللّٰه» و ده مرتبه «آية الْكُرْسِىّ» و ده مرتبه «ِانّٰا أَنْزَلْنٰاه» خوانده می شود. ✳️ نکته: به جماعت خواندن نماز عید غدیر مشروع نیست. @leader_ahkam کانال گلبرگی از احکام در سروش و ایتا 👇 @seraaj
استفتاء از آیت الله ❓آیا کسی که کاشت ناخن برایش ضرورت ندارد و به دلیل عدم امکان یا ضرر یا مشقت زیاد، هنگام وضو یا غسل، ناخن مصنوعی را برنخواهد داشت، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند؟ ❓کسی که بدون ضرورت ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست؟ ✅ ۱) در فرض سؤال کاشت ناخن جایز نیست. ۲) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یکبار برای همیشه 🔺 مهم‌ترین موضوع فضای مجازی از نگاه امام چیست؟ ‌@meybode_ma
📚 خرید و فروش وام 💠 سؤال: آیا خرید یا جایز است؟ ✅ جواب امام خامنه ای: پس از دریافت وام، خريد و فروش آن جايز نيست ولى اگر بر اساس مقررات قانونى كشور، امتياز دريافت ، قابل واگذارى باشد، قبل از دریافت وام، فروش یا مصالحۀ امتیاز آن، اشکال ندارد. @leader_ahkam کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓ آيا قرائت عمدی ذکرهای رکوع و سجده به جای يکديگر اشکال دارد؟ ✅ اگر آنها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگويد، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگی صحيح هستند، ولی ذکر مخصوص آن را نیز باید بگوید. 🌺🌺 رهبری ❓ اگر شخصی سهواً در سجده ذکر رکوع را بگوید و یا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگوید و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نماید، آیا نماز او باطل است؟ ✅ اشکال ندارد و نمازش صحيح است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله ❓اگر نمازگزار بعد از رکوع و قبل از رفتن به سجده متوجه اشتباه گفتن ذکر رکوع شود وظیفه چیست؟ ✅ محل آن گذشته است و نباید توجه کند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از آیت الله درباره شرایط مکان نمازگزار ✅ شرایط مکان نمازگزار: ۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد). ۲. بی حرکت باشد. ۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است. ۴. جلوتر از قبر پیغمبر(ص) و امام(ع) نایستد. ۵. محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد. ۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود. ۷. میان‌زن‌و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد. ۸. مسطح باشد. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتاء از مراجع عظام درباره دریافت در برابر سپرده گذاری در ها آیت الله ❓بانکها به سپرده‌های مردم بین سه تا بیست درصد سود می‌دهند، آیا با توجه به سطح تورم، صحیح است این مبلغ اضافی را به عنوان عوض کاهش قدرت خرید سپرده‏های مردم در روز دریافت آن نسبت به روز سپرده‏گذاری محاسبه کرده تا بدینوسیله از عنوان ربا خارج شود؟ ✅ اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‏دهد از درآمد حاصل از بکارگيری سپرده به وکالت از سپرده‏گذار در ضمن يکی از عقود شرعی صحيح باشد، ربا نيست بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد. آیت الله ❓دریافت سود در برابر سپرده گذاری در بانک ها چه حکمی دارد؟ ✅سپرده‏ هاى كوتاه‏ مدّت و درازمدّت مردم، نزد بانكها و سودى كه بانك به آن مى ‏دهد، در صورتى حلال است كه طبق موازين شرعى و از طريق قراردادها و عقود اسلامى (از قبيل مضاربه و شركت و امثال آن) باشد و دهنده پول يقين داشته باشد يا احتمال قابل ملاحظه دهد كه بانك بعنوان وكالت از طرف مشترى اين قراردادها را به صورت شرعى انجام مى‏دهد، امّا اگر يقين دارد كه اين امور جنبه ظاهرى و صورى دارد و فقط روى كاغذ است، آن سود حرام است. ایت الله ❓سپرده گذاری نزد بانک برای گرفتن سود چه حکمی دارد؟ ✅ بانکها و مؤسسات دولتی از نظر معظم له اموالشان مجهول المالک است و تصرف در آن با اجازه حاکم شرع جایز است بنا بر این در فرضی که سپرده گذار شرط سود نکند اگر سودی به او داده شود ، ایشان اجازه می دهند که آن سود مجهول المالک را تملک کنند مشروط بر این که نصف سود را به فقرای متدین صدقه بدهند . و اما سود بانکها و مؤسسات غیر دولتی را به هیچ عنوان نمی توان مالک شد ولی اگر انسان بداند که اصحاب سرمایه راضی به تصرف او در این مال اند هرچند شرعا مالک نباشد - که غالبا چنین است - می تواند تصرف کند و اگر با ان چیزی خرید مالک می شود. و این در صورتی است که بانک با سپرده گذار معامله شرعی انجام ندهد ولی اگر معامله شرعی صحیح با رعایت شرایط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعی انجام می دهد سود حلال است. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نظر مراجع عظام درباره کشیدن نظر آیت الله ❓استفاده بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ (اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند در این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.) 🔹ج. فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.( و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است آیت الله ❓سرمه کشیدن برای زنان در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟ 🔹پاسخ :در صورتی که ملایم باشد و آرایش تند محسوب نشود مانعی ندارد مگر اینکه منشأ مفسده ای گردد. آیت الله ❓سرمه کشیدن دو صورت دارد 🔹1ـ سرمه کشیدن به سرمه سیاه ، یا هر سرمه ای که کشیدن آن عرفاً زینت باشد ، و این صورت بنابر اظهر حرام است ، در صورتی که مقصود محرم از آن زینت باشد ، بلکه بنابر احتیاط واجب هر چند مقصودش زینت نباشد حرام است ، بلی کشیدن این سرمه به چشم در حال ناچاری برای معالجه اشکالی ندارد . 2ـ سرمه کشیدن بسرمه ای که نه سیاه باشد و نه زینت شمرده شود عرفاً ، و این صورت اشکالی ندارد ، در صورتی که قصد زینت نداشته باشد ، و امّا اگر قصد زینت داشته باشد، بنابر احتیاط واجب ترک کند. کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇 sapp.ir/seraaj کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e