ســــ🌙ــــراج
#انسان_شناسی_قرآن #قسمت_پنجم ⚘همانطور که گفته شد از نظر قرآن پذیرش اسباب و علتها هیچ منافاتی با ا
#انسان_شناسی_قرآن
#قسمت_ششم
✅همین اول یک نکته را توجه کنیم که اصلا نباید فکر کنیم این بحث صرفا کلامی و فلسفی است.
نوع نگاه ما و اینکه آیا خودمان را مقهور سرنوشت بدانیم یا اینکه رفتار و عملکرد خودمان را در آیندهی خود موثر ببینیم خیلی در زندگیمان اثرگذار است.🔮
کسی که خودش را مقهور سرنوشت میبیند تلاش چندانی برای موفقیت یا حتی رهایی از ظلم و... نمیکند.
چون میگوید سرنوشت از قبل تعیین شده و من مجبور به پذیرش آن هستم😒
اما کسی که خودش را مختار و بااراده بداند، تمام تلاشش را برای موفقیت و سعادت میکند.💪🏻
🔺پس این بحث خیلی مهم است👆🏻
❌اتقاقا یکی از علتهایی که باعث شد مسلمانان در یک مقطع زمانی پسرفت زیادی کنند و در مقابل ظلم سکوت کنند رواج تفکر اشعری بود.
زیرا اشاعره معتقد به جبر بودند. و میگفتند انسان تاثیر در سرنوشت خودش ندارد😑
#ادامه_دارد
🍃🍃🍃🍃🍃
@seraj_135
✨فنا شدن انسان برای رسیدن به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق💡شهادت است.
✨ عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل 💎شهادت است.
شهادت مرگی از راه کشته شدن است، که شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن ((فی سبیل الله))انتخاب می کند.
🌈 شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر((ص)) شریفترین و بالاترین نوع مردن است
(اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ)و امام علی(ع) آن را گرامی ترین نوع مردن میداند. (اَکرُمُالمُوًتِ اَلْقُتْلُ)
شهید همواره زنده است ☺️و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می فرماید:
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون(169 آ ل عمران)و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند.
✅ شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن می باشد
@seraj_135
12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀 🥀 🥀 🥀 🥀 🥀
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
#کلیپ
📖داستان امام حسین علیه السلام از زبان آیات قرآن
🍃سوره احقاف، آیه۱۵
🔊استاد رائفی پور
@seraj_135
🏴🏴🏴🏴🏴 السلام علیک یا اباعبد الله
#زیارت_عاشورا
#فلسفه_لعن
❓❓شاید بارها در ذهنمان این سوال پیش آمده که چرا در زیارت عاشورا به دفعات اشخاص و گروههای مختلف مورد لعن قرار گرفته اند فلسفه و ریشه این لعن چیست؟
☑️لعن در قرآن کریم
واژه《لعن 》به معنای دوری از رحمت خداوند است و در قرآن در سی و شش آیه به کار رفته است. با دقت در این آیات روشن است که «لعن» سنتی از سنن الهی میباشد یعنی هر کس مرتکب اعمال مورد اشاره در آیه شود قطعا از رحمت خداوند بدور خواهد بود.
خداوند در قرآن افراد و گروه هایی را مورد «لعن » و دوری از رحمت خودش قرار داده است که به دو مورد آن اشاره می گردد:
۱- آنها که خدا و پیامبرش را آزار می دهند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابی خفت آور آماده ساخته است؛ إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا»(آیه 57 سوره احزاب)
۲- کسی که فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند، مجازاتش دوزخ بوده و برای همیشه در آن می ماند و خداوند بر او خشم می گیرد و او را لعنت می کند و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است؛
«وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا» ( آیه 93 سوره نساء)
☑️هماهنگی زیارت عاشورا با قرآن
کسانی که در واقعه کربلا در ظلمی که به خاندان پیامبر (ص) رفته دخیل بوده اند، در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از مصادیق روشن و واضح این آیات می باشند.
به راستی آیا حادثه ای همانند حادثه عاشورا، انبیای الهی خصوصا رسول خدا - صلوات الله عليهم- را اینچنین آزار داده است؟؟
و آیا ظلمی در عالم به بزرگی حادثه روز عاشورا بوده و قتلی به بزرگی قتل حضرت سید الشهداء در عالم اتفاق افتاده است؟
و باید دانست که اگر کسی مورد لعن الهی قرار گیرد و خداوند او را از رحمت خویش دور سازد، هیچ کس نمی تواند به نصرت و یاری او برخیزد که «أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَمَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا»( آیه 52 سوره نساء)
✔️منبع: کتاب کیمیای وصل (سیری در معارف زیارت عاشورا) نویسنده: استاد جعفر صالحان
@seraj_135
💌 #یک_داستان_زیبا
مردى از انصار
به خدمت امام حسين (ع)
رسيد و از ایشان
درخواست كمک كرد
امام عليه السلام فرمودند:
اى برادر انصارى،
حاجتت را
در نامهاى بنويس
من ان شاءالله با اجابتش
💝 تو را شاد خواهم کرد...
مرد در نامه نوشت
یا اباعبدالله(ع)، فلان شخص
💰 پانصد دينار از من
طلبكار است و
بر گرفتن آن اصرار میورزد،
به او بگویید به من مهلت بدهد...
💚 امام(ع)
كيسه اى آوردند كه
هزار دينار در آن بود همه را
به مرد فقير دادند و
فرمودند:
با پانصد دينار آن وام خود را
بپرداز و با پانصد دينار ديگر
زندگى خود را اداره كن، اما
بعد از این
🍀 جز از سه نفر
درخواست نكن : مرد ديندار،
يا صاحب مروت، يا اصيل و
خانوادهدار... تا همراه اجابتِ
درخواستت، آبرویت حفظ شود ...
💜💛💚
#السلام_علی_الحسین_و
#علی_علی_بن_الحسین
#و_علی_اولاد_الحسین_و
#علی_اصحاب_الحسین 🌸☘
📗 تحف العقول - ص ۲۵۱
☘🖤 @seraj_135
ســــ🌙ــــراج
#انسان_شناسی_قرآن #قسمت_ششم ✅همین اول یک نکته را توجه کنیم که اصلا نباید فکر کنیم این بحث صرفا کلام
#انسان_شناسی_قرآن
#قسمت_هفتم
قرآن در بحث قضا و قدر هم دقیقا مثل اسباب و علل نه راه افراط را میپذیرد و نه راه تفریط.
قرآن در عین اینکه قضا و قدر الهی را عام و شامل همهچیز میداند، به مختار بودن انسان و اینکه خودش سرنوشت خودش را تعیین میکند هم کاملا معتقد است.✅
💡🔎این مساله هم دقیقا مثل اسباب و مسببات باید دقیق فهمیده شود.
ما نباید تصور کنیم اگر مشیت الهی عام باشد پس سبب و مسببی در کار نیست.
اصلا اینکه ما قضا و قدر را منافی با اراده داشتن انسان بدانیم خطاست❌
اتفاقا همین اختیار داشتن و اراده داشتن انسان هم یکی از مقدرات خداست.
چون همانطور که گفته شد خدا دنیا را مستقیم اداره نمیکند بلکه با واسطهی علتها اراده میکند.🌻
یعنی مثلا مشیت الهی بر این قرار گرفته که انسان مختار باشد، آتش سوزاننده باشد و...
✨پس انسان در عین مختار بودن تحت مشیت الهی است.✨
@seraj_135
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ او بــا شــمــاســت هـــَرجــا ڪـہ باشــیــد ❤
@seraj_135