eitaa logo
سراج الهدے
175 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
121 ویدیو
4 فایل
رستگارے در گرو تربیتـــــ روح و روان است. با ما همراه باشید...
مشاهده در ایتا
دانلود
#حدیث @SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ وسيله و واسطه _ 🖍 بخش چهل و یکم همان‌گونه که علت از هر جهت مستقل است، واجب‌الوجود از هر جهت واجب‌الوجود است، ممکن‌الوجود از هر جهت ممکن‌الوجود است، معلول نيز از هر جهت عين فقر و تعلق و ارتباط با علت است و بنابراين، بدون علت هيچ حکمي ندارد و موضوع هيچ وصف حقيقي قرار نمي‌گيرد پس شناسايي خلق به تنهايي ممکن نيست. تنها راه شناسايي آن‌ها، شناختن آن‌ها با توجه به استناد و ارتباطشان با علت است. در غير اين صورت، به تناقض خواهد انجاميد. تنها راه شناسايي موجودي که عين تعلق است همين است خواه عالم بدان آگاه باشد و خواه آگاه نباشد. با توج به آن‌چه گفته شد، اين ادعا که ما اشياء را مي‌شناسيم در حالي که توجهي به اصل آن‌ها نداريم و بسا علت آن‌ها را نمي‌شناسيم، ادعاي بدون دليل است، زيرا با توجه به اين‌که فقر و تعلق و ربط ذاتي معلول، امري برهاني است، آن‌چه که خلاف اين برهان باشد، برفرض که توجيه‌پذير هم باشد، مغالطه‌اي بيش نخواهد بود.  در جاي خود گفته‌ايم که آن‌چه در برابر برهان قرار داشته باشد، بر فرض درستي ظاهر آن، مغالطه است، اگر چه وجه غلط آن برايمان مجهول و ناشناخته باشد منبع: سایت آیه های انتظار ___ @SerajalHoda
#حدیث @SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ وسيله و واسطه _ 🖍 بخش چهل و سوم از اين‌گذشته، ممکن است آن‌چه را که بدون ارتباط با علت آن مي‌شناسيم جهل يا جهل مرکب باشد و عين ظلمت يا ظلمت متراکم باشد و از حقيقت نور هيچ سهمي نداشته باشد. چنان‌که ممکن است بدون آن‌که ارتباط معلول با علت برايمان آشکار باشد، به استناد به آن، معلول را بشناسيم، يعني معلول را به عنوان وجه علت بشناسيم ولي به دلايل متعدد، از اين علم به علت غافل باشيم؛ بدانيم و ندانيم که مي‌دانيم. منبع: سایت آیه های انتظار ___ @SerajalHoda
@SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ وسيله و واسطه _ 🖍 بخش چهل و چهارم دوم: همان‌گونه که شناسايي معلول بدون ارتباط با علت آن، امري محال است، شناسايي علت مستقل و حقيقي که عين غني و يگانگي و پري و صمديت است نيز ممکن نيست. علم به هر چيزي به نوعي با اتحاد با آن چيز همراه است خواه علم حصولي باشد و خواه علم حضوري. به تعبير ديگر، آن‌گاه مي‌توان چيزي را شناخت که به نوعي بتوان در آن نفوذ کرد و با آن يگانه شد و چون حقيقت وجود يا مرتبه واجبي وجود که عين شدت و قوت و تماميت است، نفذ‌ناپذير است و هر چه غير از آن باشد، با آن بيگانه است و بيگانه را در حريم راه نيست، شناسايي تام و تمام خداي متعال، آن‌گونه که شايسته اوست، براي خلق امکان‌پذير نيست. منبع: سایت آیه های انتظار ___ @SerajalHoda
#حدیث @SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ وسيله و واسطه _ 🖍 بخش چهل و پنجم به همين دليل است که اين فراز از سخن ولي خدا که فرمود: ماعرفناک حق معرفتک، تو را آن‌گونه که شايسته توست، نشناختم، مجاز و کنايه و مانند آن نيست بلکه حقيقتي است که تنها ولي کامل و معصوم آن را مي‌يابد و مي‌تواند آن را بدون هيچ‌گونه کاستي بيان کند. حاصل آن‌که نه شناخت خدا بدون واسطه مناسب با آن براي خلق ممکن است و نه شناخت خلق براي خلق بدون واسطه ممکن است. منبع: سایت آیه های انتظار ___ @SerajalHoda