✨ ❤️ ✨ #ولايت وسيله و واسطه #عبوديت #خداوند
_
🖍 بخش چهل و چهارم
دوم: همانگونه که شناسايي معلول بدون ارتباط با علت آن، امري محال است، شناسايي علت مستقل و حقيقي که عين غني و يگانگي و پري و صمديت است نيز ممکن نيست. علم به هر چيزي به نوعي با اتحاد با آن چيز همراه است خواه علم حصولي باشد و خواه علم حضوري.
به تعبير ديگر، آنگاه ميتوان چيزي را شناخت که به نوعي بتوان در آن نفوذ کرد و با آن يگانه شد و چون حقيقت وجود يا مرتبه واجبي وجود که عين شدت و قوت و تماميت است،
نفذناپذير است و هر چه غير از آن باشد، با آن بيگانه است و بيگانه را در حريم راه نيست، شناسايي تام و تمام خداي متعال، آنگونه که شايسته اوست، براي خلق امکانپذير نيست.
منبع: سایت آیه های انتظار
___
#ولایت #خدا #عبودیت #صلوات #امام_علی_ع #امام
#عید_غدیر
@SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ #ولايت وسيله و واسطه #عبوديت #خداوند
_
🖍 بخش چهل و پنجم
به همين دليل است که اين فراز از سخن ولي خدا که فرمود: ماعرفناک حق معرفتک، تو را آنگونه که شايسته توست، نشناختم، مجاز و کنايه و مانند آن نيست بلکه حقيقتي است که تنها ولي کامل و معصوم آن را مييابد و ميتواند آن را بدون هيچگونه کاستي بيان کند.
حاصل آنکه نه شناخت خدا بدون واسطه مناسب با آن براي خلق ممکن است و نه شناخت خلق براي خلق بدون واسطه ممکن است.
منبع: سایت آیه های انتظار
___
#ولایت #خدا #عبودیت #صلوات #امام_علی_ع #امام
#عید_غدیر
@SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ #ولايت وسيله و واسطه #عبوديت #خداوند
_
🖍 بخش چهل و ششم
گرچه آنچه که اينک مورد بحث است نيازمندي خلق به واسطه براي شناخت خداي متعال است ولي چنين نيست که شناسايي خلق بدون واسطه ممکن است.
اين دو، دو روي يک سکه است که هر يک از آنها دلايل ويژه خود را دارند و به اندازه لازم و مناسب با اين نوشته، بدان اشاره شد.
نه خلق را بيواسطه ميتوان شناخت چون عين تعلق و فقر هستند و نه حق را بيواسطه ميتوان شناخت چون عين غني و صمديت است. هم شناسايي حق براي خلق نيازمند واسطه است و هم شناسايي خلق براي حق، اينگونه است.
منبع: سایت آیه های انتظار
___
#ولایت #خدا #عبودیت #صلوات #امام_علی_ع #امام
#عید_غدیر
@SerajalHoda
✨ ❤️ ✨ #ولايت وسيله و واسطه #عبوديت #خداوند
_
🖍 بخش چهل و هفتم
يکي از دقيقترين معاني اعراف همين است. اعراف، قطع نظر از مصاديق آن در دنيا و آخرت، از معني لغوي و ادبي خود تهي نيست.
اعراف کساني هستند که براي همه، از همه چيز، شناخته شدهتر و معروفترند و به همين جهت واسطه هر معرفتي هستند به گونهاي که بدون آنها معرفتي پديد نميآيد.
اعراف در ميان معروفها معروفترين هستند و همه معروفها، وجه معروفيت خود را از اعراف ستاندهاند و اگر اعراف نبودند، هيچ معرفتي نيز وجود نداشت و هر که هر اندازه معرفت دارد، به سبب ظهور وجه معروفيت اعراف است.
البته اعراف معاني ديگري نيز دارد که برخي از آنها دقيقاً نقطه مقابل معني يادشده است و به نظر ميرسد استعمال آن در معني مقابل آنچه گفته شد از باب ارتجال است نه حقيقت و نه مجاز.
منبع: سایت آیه های انتظار
___
#ولایت #خدا #عبودیت #صلوات #امام_علی_ع #امام
#عید_غدیر
@SerajalHoda