eitaa logo
سراج الهدے
176 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
4 فایل
رستگارے در گرو تربیتـــــ روح و روان است. با ما همراه باشید...
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️ ⭐️ ابراهیم بن عباس نقل می کند: 🔻 ندیدم امام رضا در سخن گفتن به کسی جفا کند و درشت و تلخ و دستوری و طلبکارانه سخن بگوید. با دوست و دشمن با تبسم سخن میگفت. 🔻 ایشان هرگز کلام کسی را قطع نمی کرد. 🔻 امام هیچ احدی که نزد او حاجت و نیاز می آوردند رد نمیکرد و در رفع نیازهای مردم می کوشید. 🔻 ایشان در کنار همنشینان خود هرگز پای خود را دراز نمیکرد طوری که همه می دانستند که حضرت برای آنها احترام قائل است. 🔻هرگز در حضور دیگران تکیه نمیداد. 🔻 هرگز دیده نشد آب دهان خود را بیرون بیندازد. 🔻 در منزل امام‌ فاصله طبقاتی وجود نداشت و با خدام خود سر یک سفره می‌نشست. 🔻 وقتی حضرت تنها میشد ملازمان خود را جمع میکرد و با آنها سخن می‌گفت و باهم غذا می‌خوردند. 《 امام اصل کرامت انسانها را پاس میداشت.》 _____________________ @SerajalHoda
"💎" امام صـادق عليه السلام فرمود:  💟 مؤمن، از پاره هاى فولاد، استوارتر و محكم تر است. آهن هرگاه در كوره آتش رود، نرم مى شود؛ امّا مؤمن اگر كشته شود و زنده گردد، سپس دوباره كشته شود، دلش هرگز دگرگونى نمى يابد. 📔 www.hadithlib.com ‌ _ @SerajalHoda
؛ و 《 انسان کامل ؛ قطب عالم نوشته استاد حسن رمضانی 》 _______________ " بخش اول " انسان كامل كه از او با القابى چون كون جامع، قطب عالَم، جام جهان‌نما، خليفه، امام، صاحب‌زمان، اكسير اعظم،خضر، مهدى، كامل، مكمّل، دانا، بالغ و ... نيز تعبير مى‌شود اصطلاحى است عرفانى و بر كسى كه مظهر أتمّ اسماى حسناى الهى و آيينه تمام‌نماى خداست و در شريعت، طريقت و حقيقت، تمام و در اقوال و افعال و اخلاقِ نيك و نيز در معارف الهى سرآمد همه است اطلاق مى‌گردد. منبع: سایت آیه‌های انتظار ________________ @SerajalHoda
"💎" امام صـادق عليه السلام فرمود: 💟 خداوند دانست كه براى مؤمن، «گناه» بهتر از «عُجب» و خودپسندى است و اگر چنين نبود، خداوند هرگز مؤمنى را به گناه مبتلا نمى كرد. 📔 www.hadithlib.com ‌ _ @SerajalHoda
؛ و ___________ " بخش دوم" اين اصطلاح (انسان کامل) در قرآن صريحاً به‌كار نرفته است؛ ولى معنا و مفهوم آن را از آياتى كه به خليفة اللّه، امام، مطهّر، مخلَص، مهتدى، صدّيق، صالح، مقرّب، سابق، مصطفى، مجتبى، ولىّ‌اللّه، رسول، نبىّ، صاحبان نفس مطمئنه و عبوديت تامّة مربوط است مى‌توان برداشت كرد، افزون بر اين چون انسان كامل در همه اوصاف كمال سرآمد همه است مى‌توان همه آياتى را كه به فضايل و كمالات انسانى اشاره دارد به انسان كامل مرتبط دانست، بلكه از آن‌رو كه انسان كامل خود قرآن ناطق و قرآن خُلق وى است، مى‌توان همه قرآن را وجود كتبى انسان كامل و سوره‌ها و آيات آن را مدارج و معارج وى معرفى كرد. منبع: سایت آیه‌های انتظار ____________ @SerajalHoda
#حدیث @SerajalHoda
؛ و ___________ " بخش سوم" انسان كامل گرچه به اعتبار پايين‌ترين نشئه و نازل‌ترين مرتبه وجوديش خود را به فرمان خدا مانند ساير انسانها بشر معرفى مى‌كند: «قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكُم» (كهف/18،110) و مى‌گويد: من از غيب بى‌اطلاعم و ازاين‌رو از بسيارى از خيرات بى‌بهره‌ام و برايم پيشامدهاى سوئى رخ مى‌دهد: «لَو كُنتُ اَعلَمُ الغَيبَ لاَستَكثَرتُ مِنَ الخَيرِ و ما مَسَّنِىَ السّوءُ» (اعراف/7،188) و از فرجام خويش و ديگران بى‌خبرم: «و ما اَدرى ما يُفعَلُ بى و لابِكُم» (احقاف/46،9) و به اقتضاى زندگى عالم مادّى از ديگر موجودات استفاده كرده و مانند ديگران در بازارها راه مى‌رود و نيازمند خوردن و آشاميدن است: «قالوا مالِ هـذا الرَّسولِ يَأكُلُ الطَّعامَ و يَمشى فِى الاَسواق» (فرقان/25،7)؛ ولى وى را به لحاظ نشئات و اطوار وجودى ديگرش مقامات و فضايلى است كه شناخت و برشمردن همه آنها از عهده فهم انسانهاى معمولى و نيز حوصله اين مقال خارج است، ازاين‌رو در اين‌جا فقط به بيان اجمالى برخى از آنها بسنده مى‌شود. منبع: سایت آیه‌های انتظار ____________ @SerajalHoda
#حدیث @SerajalHoda
هدایت شده از گلشن راز
چه شود به چهرهٔ زرد من نظری برای خدا کنی که اگر کنی همه درد من به یکی نظاره دوا کنی @golshaneraaz
؛ و ___________ " بخش چهارم " 《》 1. يگانگى و وحدت: انسان كامل به لحاظ اصل و ريشه يك حقيقت است كه از آن در عرفان به «حقيقت محمّديه» تعبير مى‌شود؛ ولى همين حقيقت واحد را بر حسب اقتضائات متفاوت و استعدادهاى گوناگون در زمانهاى مختلف، مظاهرى متعدّد و تجليّاتى متنوّع است. اين مظاهر و تجليّات چيزى جز صورتهاى پيامبران و اولياى معصوم نيست، ازاين‌رو قرآن كريم به‌رغم اينكه برترى برخى از پيامبران را نسبت به برخى ديگر مى‌پذيرد: «تِلكَ الرُّسُلُ فَضَّلنا بَعضَهُم عَلى بَعض» (بقره/2،253) همه انبيا را در كنار هم و معاضد يكديگر معرّفى مى‌كند: «و اِذ قالَ عيسَى ابنُ مَريَمَ يـبَنى اِسرءيلَ اِنّى رَسولُ اللّهِ اِلَيكُم مُصَدِّقـًا لِما بَينَ يَدَىَّ مِنَ التَّورةِ و مُبَشِّرًا بِرَسول يَأتى مِن بَعدِى اسمُهُ اَحمَد» (صف/61 ،6) و بين آنها هيچ تفرقه‌اى را به رسميّت نمى‌شناسد: «والمُؤمِنونَ كُلٌّ ءامَنَ بِاللّهِ و مَلـئِكَتِهِ و كُتُبِهِ و رُسُلِهِ لانُفَرِّقُ بَينَ اَحَد مِن رُسُلِهِ» (بقره/2،285) منبع: سایت آیه‌های انتظار ____________ @SerajalHoda
#حدیث @SerajalHoda
؛ و _______ " بخش پنجم " 《》 1. يگانگى و وحدت: ... در برخى از روايات نيز به اين نكته به صورت رمز اشاره شده است؛ از جمله روايتى است كه از امام على بن ابى‌طالب (عليه السلام) نقل شده است: نخستين چيزى كه خداوند متعالى آن را آفريد نور حبيبش محمّد(صلى الله عليه وآله) بود ... . پس خداوند از نور محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) 20 دريا آفريد كه همه از جنس نور بود. سپس به نور محمّد(صلى الله عليه وآله) فرمود: در آن درياها نزول كند. پس نزول كرد و چون از آخرين دريا خارج شد خداوند متعالى به او فرمود: اى حبيب من! و اى سرور پيامبرانم! شفيع روز حشر تويى. آنگاه نور ياد شده به سجده افتاد و سپس برخاست و از او 000/124 قطره مترشّح شد و خداوند متعالى از هر قطره پيامبرى آفريد و زمانى كه انوار انبيا كامل شد همه آنها مانند طواف حاجيان بر گرد خانه خدا بر گرد نور محمّد(صلى الله عليه وآله) طواف كردند، بنابراين مى‌توان گفت انسان كاملى كه از ازل تا ابد مدار احكام عالم و مركز دايره وجود است به اعتبار اصل و حقيقت يكى است، گرچه به اعتبار ظهور و تجلّى متعدّد است. منبع: سایت آیه‌های انتظار ________ @SerajalHoda