eitaa logo
سراج منیر
576 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
126 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مرحوم شیخ فضل‌الله نوری و تحصیل دختران ✔️ عصر روز 13 رجب سال 1327 هجری قمری مردی به دار آويخته شد که جلال آل احمد در کتاب «خدمت و خیانت روشن‌فکران» درباره او می‌نويسد: «از روز اعدام مرجع شهید شیخ فضل الله نوری بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت، افراشته شد». ▪️ «شیخ فضل‌الله» نوری یکی از عالمان برجسته در تاریخ معاصر شیعه می‌باشد. ایشان در دوره قاجار زیست می‌کرد و از رهبران مشروطه‌خواه و مبارز بر علیه نظام استبدادی به‌شمار می‌رفت. ضعف حکمرانی قاجاریان چنان گسترده شده بود که افراد غیر مسلمان در دستگاه‌های دولتی نفوذ کرده و اعمال قدرت می‌کردند. همین افراد نفوذی‌ توانستند حرکت مقدس شیخ فضل‌الله نوری را خنثی کرده و در یک دادگاه فرمایشی و با حضور یک قاضی غیر مسلمان، ایشان را به اعدام محکوم کنند. 👈 تاریخ اجتماعی شیعه نشان می‌دهد که هر جا عالمان و روحانیون در جامعه حضور پر رنگ داشته و هدایت و رهبری مردم را بر عهده گرفتند، مردم با پذیرش سخنان و ارشادهای آنان ضرر نکردند و خیر و برکت به آن‌ها روی آورد. تاثیر تاریخی و شگرف عالمان شیعه سبب شده تا دشمن بر این نقطه حساس تمرکز کرده و هدفش چیزی جز تخریب جایگاه این قشر مقدس و الهی نیست. ✅ یکی از تلاش‌های مستمر شیخ فضل‌الله نوری آگاه ساختن مشروطه‌خواهانی بود که سعی داشتند با الگو گرفتن از دنیای غرب به هدف خود برسند. از اقدامات مشروطه‌خواهان غرب‌زده، تاسیس مدارس به بهانه آموزش دانش‌هایی مثل شیمی و فیزیک بود که در واقع، اینها مدارسی بودند که بابیان و بهائیان در آنها نفوذ داشته و عقاید خرافی خود را در آن‌ها تعلیم می‌دادند. شیخ فضل‌الله‌ نوری با ترویج و گسترش این مدارس به شدت مخالفت می‌کرد. ❌ تحریف‌کنندگان تاریخ و دشمنان که از تاثیرگذاری بالای روحانیت شیعه ناراحت و خشمگین هستند، ادعا کردند که شیخ فضل‌الله‌ نوری با تحصیل دختران مخالفت داشته و معتقد بود آنها نباید به مدرسه بروند. شاهد سخن آنان، جملات این روحانی شیعه در کتاب «تاریخ بیداری ایرانیان» تالیف «ناظم الاسلام کرمانی» است. مراجعه به این کتاب پرده از حقیقت برداشته و دروغ دشمنان را هویدا می‌سازد. ✅ بر اساس گزارش نویسنده، شیخ فضل‌الله نوری می‌گوید: «ناظم الاسلام! تو را به حقیقت اسلام قسم می‌دهم، آیا این مدارس جدیده خلاف شرع نیست و آیا ورود به این مدارس مصادف با اضمحلال دین نیست؟» به وضوح مشخص است که تحریف‌کنندگان واژه «دختران» در جمله دوم را اضافه کردند تا مخالفت شیخ فضل‌الله‌ نوری با تحصیل دختران را القا کنند، اما این اتهامی بیش نبوده و نیست. 📚 تاریخ بیداری ایرانیان ج 1 ص 13 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 علت بیماری انسان هنگام مرگ ✅ خداوند به همه بندگان مهربان و رئوف است و به هیچ کسی ظلم نمی کند؛ پس بیماری ها، به خصوص در آخر عمر و هنگام مرگ، علت هایی دارد که از روايات مختلف می توان آنها را به دست آورد: 1️⃣ بخشش گناهان ✍🏻 انسان در دنیا گرفتار تضادها و تعارضات فکری زیادی بوده و احتمال گناه و خطا در او زیاد است؛ بنابراین خداوند برای اینکه در قیامت، گرفتار عذاب نشود، در دنیا به واسطه بیماری، گناهانش را می آمرزد. 2️⃣ امتحان الهی ✍🏻 همه انسان ها در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار می گیرند تا مقدار تحمل و صبرشان معلوم شود؛ بیماری ها، یکی از موارد امتحان الهی است. 3️⃣ ارتقای درجه ✍🏻 برخی از انسان ها، گناهی مرتکب نشده اند؛ ولی خداوند برای اینکه درجات معنوی آنها را بالاتر ببرد، آن ها را به بیماری و سختی گرفتار می کند. ✅ بنابراین هر کسی که مبتلی به بیماری، سختی و گرفتاری شد، فقط به خاطر گناهان نیست. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔬 روشی دقیق‌تر از آزمایش DNA در تشخیص نَسَب ... از اعترافات عجیب اَندر عجیبِ جماعت سقیفه‌ای این است که در کتب خود نقل کرده‌اند: 🔷 كانَ الرَّجُلُ مِنْ بَعدِ يَوم خَيبَر يَحمِلُ وَلَدَهُ عَلَي عاتِقِه ، ثُمَّ يَقِفُ عَلَي طَريقِ عَلِيّ «عليه‌السلام» فَإذٰا نَظرَ إليه أومَأ بإصبَعِهِ : يا بُنَيَّ ، تُحِبُّ هٰذا الرَّجُل؟ فإنْ قالَ : نَعَم ، قَبَّلَهُ؛ و‌‌ إنْ قاَل : لا ، طَرَقَ بِهِ الأرضَ و قالَ لَهُ : إلحَقْ بِاُمِّك . 🔹پس از جنگ خيبر، بین مسلمانان عادت چنان شده بود كه مردی فرزند خود را به دوش می‌گرفت و بر سر راه مولا علي عليه‌ السلام می‌ايستاد. چون چشمش به آن حضرت می‌افتاد با انگشت به او اشاره كرده و به كودك خود می‌گفت: ای فرزندم! آیا اين مرد را دوست داری!؟ اگر می‌گفت: «آری» ، او را می‌بوسيد؛ و اگر می‌گفت: «نه» ، او را بر زمين می‌گذاشت و می‌گفت: برو به مادرت بپيوند که تو از من نیستی! 📕مناقب علی بن ابیطالب علیه‌ السلام، (ابن مَردويه اصفهاني) ج ۱ ص ۷۷ 📒 تاريخ مدينة دمشق (ابن عساکر) ج ۲ ص ۲۲۴ ✍️ والله نشاط زندگی عشق علی‌ست میزان قبول بندگی عشق علی‌ست قرآن و پیمبر و خدا می‌گویند: «معیار حلال زادگی عشق علی‌ست» در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 ۱۷ رجب سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) تسلیت باد. ✔️ شناسنامه: ➖ نام: احمد ➖ لقب: شاهچراغ، سید‌السادات ➖ کنیه: ابوعبدالله ➖ پدر: امام موسی کاظم علیه السلام ➖ مادر: امّ احمد ➖تاریخ ولادت: نامشخص ➖ تاریخ شهادت: بین سال‌های 203 تا 218 هجری قمری ➖ قاتل: قتلغ خان (حاکم شیراز) به فرمان مأمون عباسی ➖ محل دفن: شیراز در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 معنای دمیدن روح در آدم (ع) 1️⃣ عَنِ اَلْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرُّوحِ اَلَّتِی فِی آدَمَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْلِهِ «فَإِذٰا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ اَلرُّوحُ اَلَّتِی فِی عِیسَی مَخْلُوقَةٌ. احول گوید: از حضرت صادق (ع) در باره روحی که در آدم (ع) دمیده شد پرسیدم که خدا فرماید : «چون او را برابر ساختم و از روح خود در او دمیدم». حضرت فرمود : آن روح ، مخلوق است و هم روحی که در عیسی بود مخلوق بود. 📔 کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 2️⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » کَیْفَ هَذَا اَلنَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ اَلرُّوحَ مُتَحَرِّکٌ کَالرِّیحِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ رُوحاً لِأَنَّهُ اِشْتَقَّ اِسْمَهُ مِنَ اَلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ اَلرِّیحِ لِأَنَّ اَلْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَی نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَی سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ اَلْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلُّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ. محمد بن مسلم گوید: از امام صادق (ع) راجع به قول خدای عز و جل «و از روح خود در او دمیدم» پرسیدم که آن دمیدن چگونه بود؟ فرمود: روح مانند باد متحرک است و برای آن روحش نامند که نامش از ریح (باد) مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ ریح بیرون آورد و آن را به خود نسبت داد زیرا که آن را بر سایر ارواح برگزید چنان که نسبت به یک خانه از میان همه خانه‌ها فرموده خانه من (و آن کعبه است) و نسبت به یک پیغمبر (ابراهیم) از میان پیغمبران فرموده است خلیل من و نظایر این ها (چنان که گوید : دین من، بنده من، رسول من) و همه این ها مخلوق و ساخته شده و پدید آمده و پروریده و تحت تدبیرند. 📗 کافی ج ۱ ص ۱۸۱ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال: نحوه اذان گفتن در گوش نوزاد چگونه است، و تا کی می‌شود انجام داد؟ ✅ پاسخ: مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مى‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. 👌ظاهر برخی روایات نیز نشانگر آن است که این کار باید در اولین فرصت ممکن انجام شود: امیرمؤمنان علیه السلام در این باره از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می‌فرماید: مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ‏ الْیُمْنَى وَلْیُقِمْ فِی الْیُسْرَى فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ لَهُ مِنَ الشَّیْطَان‏» کسی که صاحب فرزند شد، در گوش راست نوزاد اذان بگوید و در گوش چپش اقامه؛ چرا که این‌ کار باعث مصونیت او از شیطان خواهد شد. 📘 المحاسن ج ‏2 ص 466 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 یکی از مستحبّات خواب، رو به قبله خوابيدن است. اما آيا مراد از رو به قبله بودن در هنگام خواب، همان نحوه احتضار است به این صورت که کف پاها رو به قبله باشد یا به نحوه ای که مرده را در قبر قرار می دهند، یعنی به گونه ای که صورت او رو به قبله باشد؟ ♦️امام على عليه السلام مي‌فرمايد: خوابيدن چهار صورت دارد: ▫️پيامبران عليهم السلام به پشت دراز مى كشند و مى خوابند، اما چشمانشان بيدار و منتظر وحى خداوند عزّ و جلّ است. ▫️مؤمن به دست راست و رو به قبله مى خوابد. ▫️شاهان و شاهزادگان به دست چپ مى خوابند، تا غذايى را كه مى خورند به هضم رسانند ▫️و ابليس و برادران او و هر ديوانه و آفت زده اى دَمَر مى خوابند. 📔 خصال شيخ صدوق ج 1 ص 263 و هم چنین در برخی از روایات و کلمات فقهاء همین تعبیر در مورد میّت به کار رفته که می تواند شاهد بر کیفیّت آن باشد. ✅ بنابراین کیفیّت استقبال قبله در هنگام خواب، همان کیفیّت استقبال قبله میّت در قبر است، نه کیفیت استقبال قبله در حال احتضار. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام حسين عليه السّلام فرمودند: اُوصِيكُم بِتَقوَى اللّه فَإنَّ اللّه قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى ما يُحِبُّ و يَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم ؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد ، از آنچه ناخوش مى دارد ، به آنچه خوش مى دارد انتقال دهد ، و از جايى كه گمان نمى برد ، روزى اش دهد . 📔تحف العقول ص 240 📜 در عصر امام صادق (ع) مردی به تقدس و تقوا شهرت یافته بود، اطوار عوام فریبانه او امام (ع) را متوجه کرد و روزی به تعقیب ایشان پرداخت تا اعمال او را از نزدیک ببیند امام (ع) ملاحظه فرمود که این مرد 2 قرص نان و 2 عدد انار دزدید و سپس آنها را صدقه داد امام (ع) خود را به او نشان داده و توضیح خواست. آن مرد گفت: من 4 گناه و 40 ثواب کرده ام و به آیه مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ .... تمسک جست و گفت چون 4 از 40 کم کنیم برای من 36 ثواب خالص می ماند. امام صادق (ع) فرمود: إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ شما چهار معصیت مرتکب شده ای که دزدی کرده ای و 4 گناه دیگر که بدون اذن صاحب اموال آنها را صدقه داده ای و این مجموعاً 8 گناه می شود بدون هیچ حسنه ای. و بعد از این گفتار امام او را رها کرد و رفت و چشمان آن مرد خیره مانده بود. 📒 وسائل الشیعه ج 9 ص 467 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
رعایت پوشش در نمازهای مستحبی ممکن است تصور شود در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم نیست زنان همانند
برخی از مردم تصور می‌کنند وقتی در عالم خواب، تکلیفی به عهده آنها گذاشته می‌شود، حتما در بیداری باید آن کار را انجام دهند. در حالی که خواب و رؤیا هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ بنابراین نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب می‌کنند و هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «يَمزَج الحلم بالعلم و القَولَ بالعَمَل» ♦️پرهيزگار و متقى بردبارى و دانش را به هم آميخته و گفتار را با كردار هماهنگ ساخته است. ⭐️ آفات علم بى عمل‏ 4️⃣ موجب عقوبت سنگين است كه بدترين آن خارج شدن حلاوت ياد و ذكر خدا از قلب است. در روايتى آمده است كه‏ خداوند تبارك و تعالى به حضرت داود (ع) وحى رساند كه: «انّ اهوَنَ ما انَا صانِعٌ بِعالِم غير عامل بِعِلمِه اشَدُّ مِنْ سَبْعين عقوبةً انْ اخرِجَ مِنْ قَلبِه حلاوةَ ذِكرى» «همانا سبك‏ترين و خفيف‌‏ترين كارى كه با عالم غير عامل به عملش مى‌‏كنم، شديدتر از هفتاد عقوبت است، و آن اين است كه شيرينى ذكر خود را از قلب او خارج مى‌‏كنم». 📘 بحار الانوار ج 2 ص 32 در روايتى از امام صادق (ع) آمده كه مفضّل از حضرت پرسيد: «بِمَ يُعَرفُ الناجى؟ فقال: مَنْ كانَ فِعلُهُ لِقَوله مُوافِقاً فهو ناج وَ مَن لم يَكُن فِعْلُهُ لَقَولهِ موافِقاً فانّما ذلك مُستَودَعٌ» «به چه چيزى رستگار و ناجى شناخته مى‌‏شود؟ فرمود: كسى كه فعلش با قولش موافق باشد، او رستگار است، و كسى كه فعلش موافق قولش نباشد، او كسى است كه علم و ايمان چند روزى به او به وديعت داده شده، و سپس از او به كوچكترين امتحانى سلب مى‌‏شود». 📕 بحار الانوار ج 2 ص 26 انسانى كه علم و ايمان در وجودش مستقر نشده، بلكه مستودع است، راه‏ نجاتى براى او نيست. ازُدى در روايتى ديگر از آن حضرت نقل مى‌‏كند كه فرمودند: «ابْلِغْ مَوالينا عَنّا السَّلام وَ اخْبِرْهُمْ انّا لا نُغْنى عنهم مِنَ اللّه شيئاً الّا بِعَمَل و ...» «به دوستداران ما از طرف ما سلام برسان و به آنها خبر ده كه ما چيزى به آنها نمى‌‏دهيم (و شفاعت آنها را نمى‌‏كنيم) مگر با عمل ...»؛ سپس افزودند: آنها هرگز به فلاح نمى‌‏رسند، مگر با عمل و پرهيزگارى، و شديدترين مردم از نظر حسرت در قيامت آن كسى است كه سخن صحيحى گويد، و سپس خود به خلاف آن عمل كند. 📗 بحار الانوار ج 2 ص 28 برعكس، طبق روايت آن حضرت اگر كسى براى خدا دانش آموخت، و براى او عمل كرد، و تعليم داد، در آسمانها عظيم و بزرگ خوانده مى‌‏شود: «مَنْ تَعَلّم للّه عزّوَجلَّ و عَمِل للّه و عَلَّم للّه دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السّماوات عَظيماً». 📙 بحار الانوار ج 2 ص 29 اين بزرگوارانى كه به ما اين علوم را آموختند، خود قبل از همه عامل به آن بودند، نهج ‏البلاغه مولى را ببينيد حضرت در پايان خطبه 175 كه مردم را پند مى‌‏دهد و مى‌‏فرمايد: «ايها الناس انّى و الله ما احُثّكُم على طاعة الّا و اسْبَقُكُم اليها و لا انهاكم عن معصية الّا و اتَناهى قبلَكُم عنها»: «اى مردم به خدا قسم شما را به كار نيك و طاعتى ترغيب و تحريص نمى‌‏كنم، مگر اين كه در انجام آن بر شما سبقت مى‌‏گيرم و از معصيتى نهى نمى‌‏كنم مگر اين كه قبل از شما از آن دورى مى‌‏جويم». 👈 پيروان راستين اين بزرگان هم چنين هستند، شما در احوالات شيخ طوسى ببينيد گفته‌‏اند: وقتى مصباح المتهجد كه كتاب دعا و زيارت و نماز و ذكر مثل مفاتيح الجنان است را نوشت اول خود عمل كرد و يك بار هم اهل خود را مأمور كرد چنين كنند و سپس به مردم ارائه كرد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ‏✳️ شايعات اقتدار دشمن (3) 📖 الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ سوره آل عمران آيه 173 📖 همان کسانی که مردم به آنها گفتند: همانا مردم علیه شما گرد آمده‌اند؛ پس، از آنان بترسید! پس، به لحاظ ایمان فزونی یافتند و گفتند: خدا ما را بس است و چه نیکو کارگزاری است. 📌 مومن واقعی کسی است که وقتی او را از جمع شدن دشمنان علیه وی می‌ترسانند، نه‌ تنها نمی‌ترسد، بلکه ایمانش زیادتر می‌شود! اینکه چرا از دشمن نمی‌ترسند در ادامه آیه به خوبی معلوم می‌شود: چون خدا را کافی می‌بینند و کار خود را به خدا واگذار کرده‌اند. ❓اما چرا ایمانشان زیادتر شد؟ الف) مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مى‌‏گيرد، توكّل و اتصال خود را با خدا بيشتر مى‌‏كند. (تفسير نور، ج‏۱، ص۶۵۴) و همین مایه زیاد شدن ایمانش می‌شود. ب) خداوند به مومنان بارها یادآوری کرده است که کسی که در مسیر حق قدم برمی‌دارد، حتما در این مسیر با دشمن دارد و سختی‌های فراوانی مواجه خواهد شد؛ و نصرت خداوند در اوج سختی‌ها می‌رسد. پس، وقتی به او خبر می‌دهند که سختی‌های شدیدی در راه است، می‌فهمد که آنچه به وی وعده داده بودند درست بود و از این رو، ایمانش بیشتر می‌شود؛ یعنی همان مضمونی که صریحا در جنگ احزاب بدان اشاره شد: «وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليما: و به محض اینکه مومنان احزاب را دیدند گفتند این همان است که خدا و رسولش به ما وعده دادند، و خدا و رسولش راست گفتند؛ و بر آنان جز ایمانی و تسلیمی نیفزود.» (احزاب/۲۲) 👈 درباره این آیه سوره احزاب در اينجا و اينجا و اينجا به تفصیل بحث کرديم. ج) چون مومن می‌داند که ایمان آوردن با امتحانات سخت الهی همراه است: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون‏» (عنکبوت/۲) و به تعبیر ساده‌تر: هرکه در این دار مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند 🔺امام صادق عليه السلام فرمود: إنّ أشدَّ النّاسِ بلاءً الأنبياءُ، ثُمّ الّذين يَلُونَهُم ، ثُمّ الأمْثَلُ فالأمثلُ . سخت ترين بلاها وآزمايشها را پيامبران از سر مى گذرانند، پس از آنها جانشينان و پيروانشان و سپس به ترتيب ، كسانى كه نزد خدا مقامى ارجمندتر دارند. 📙کافی ج ۲ ص ۲۵۲ از این رو، مومنان وقتی با سختی‌های بیشتری مواجه می‌شوند، خود را مصداق کسانی می‌بینند که به خاطر ایمان به سختی و زحمت افتاده‌اند، از این رو، به ایمانشان دلگرم‌تر می‌گردند و همین موجب می‌شود ایمانشان فزونی یابد. 👈 به تعبیر دیگر: چه‌بسا این زیادت ایمان به خاطر این بوده که خبرهای وحیانی‌ای که بدانها رسیده بود که پیش از آنکه نصرت الهی بیاید، آنها در راه خداوند اذیت می‌شوند؛ و این اذیت‌ها را علامتی بر رسیدن نصرت می‌دیدند. (المیزان، ج۲، ص۶۵) د) وقتی انسانی، بویژه انسانی که خود را برحق می‌بیند و در حقانیت خود شک ندارد، بر انجام کاری تصمیم قاطع می‌گیرد، هر مخالفتی او را بر انجام تصمیمش مصمم‌تر می‌کند؛ بویژه اگر آن مخالفت از جانب کسانی باشد که بدانها حسن ظن ندارد. (المیزان، ج۲، ص۶۵) در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
▪️شهر آمیخته با غربت تو خشت به خشت ▪️با تو هر گوشه شیراز بهشت است بهشت 🏴 سالروز شهادت اسوه پرهیزگاری و شهامت، همسایه حریم ملکوتی عصمت، گوهر اقیانوس شجاعت، الگوی بصیرت و روشن‌بینی حضرت شاهچراغ بر شما تسليت باد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❤️ احمد بن موسي کيست؟ بیش از هزار و دویست سال است که منطقه فارس متبرک به وجود احمد بن موسی است. او یکی از شخصیتهای معنوی و از رجال بزرگ شیعه به شمار می رود. احمد فرزند و برادر امام و فرزند و برادر شهید است. پدرش موسی بن جعفر (ع) یگانه عصر و هفتمین ستاره آسمان ولایت و مادرش ام احمد از زنان فاضله دوران خویش بود. ✔️ احمد بن موسی در عبادت حق، پرهیزگاری، زهد، کرامت نفس و جوانمردی زبانزد همگان بود و بزرگواریش سبب گردید، در طول حیاتش مردم دو بار به عنوان امام با او بیعت کنند و در هر دو بار او مردم را به مسیر صحیح هدایت کرد. 🔷 امام کاظم (ع) عنایت ویژه ای به احمد بن موسی (ع) داشت و او را بر برخی دیگر از فرزندانش مقدم می داشت. 🔹شیخ مفید از علمای قرن چهارم درباره شخصیت احمد بن موسی و علاقه امام کاظم (ع) به او می گوید: «احمد بن موسی مردی کریم و پرهیزگار بود و حضرت موسی بن جعفر (ع) او را دوست می داشت و آبادی‌ای که به «یسیره» شهرت داشت به او هبه نمود. گفته می شود یک هزار بنده در راه خدا آزاد نمود.» 📘 الارشاد (شيخ مفید) ج 2 ص 244 🔹 «احمد بن موسی (ع) یکی از پنج نفری است که امام موسی کاظم (ع) او را در اجرای وصیتش با امام رضا (ع) شریک دانسته است.» 🔹شیخ مفید در ضمن روایتی از اسماعیل بن موسی بن جعفر توجه و علاقه فراوان امام نسبت به احمد بن موسی (ع) را این گونه نقل می کند: پدرم همراه فرزندانش به قصد دیدن اموالش از مدینه بیرون آمد. اطراف برادرم احمد را بیست نفر از خدمتگزاران پدرم گرفته بودند، به صورتی که اگر احمد می ایستاد آنان نیز به احترامش می ایستادند و اگر می نشست آنان هم می نشستند. در چنین شرایطی تا احمد از پدرم غافل می شد، پدرم مخفیانه با گوشه چشم، نگاههای محبت آمیزی به او می کرد و چشم از او برنمی داشت و ما متفرق نمی شدیم، تا آن گاه که احمد از جمع ما بیرون می رفت.» 📕 الارشاد (شيخ مفید) ج 2 ص 245 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ ولايتمداری احمد بن موسی (ع) منزلت احمد بن موسی (ع) سبب شد که پس از شهادت امام هفتم (ع)، مردم به در خانه مادرش بیایند و گمان ببرند که احمد، جانشین پدر است. احمد بن موسی (ع) که متوجه منظور مردم گردید، و خود هم می دانست که علی بن موسی الرضا (ع) جانشین پدر است، چیزی به مردم مدینه نگفت. مردم هم با وی بیعت کردند. پس از بیعت گرفتن، احمد بر فراز منبر قرار گرفت و خطبه ای در کمال فصاحت و بلاغت خواند. آن گاه چنین لب به سخن گشود: «ای مردم، همچنان که تمام شماها در بیعت من هستید، من نیز در بیعت برادرم، علی بن موسی الرضا (ع)، می‌باشم. پیشوا و جانشین بعد از پدرم اوست؛ آری او ولی خداست. از طرف خدا و رسولش بر من و شما واجب است به هر چه او فرمان داد فرمانبرداری کنیم.» تمام آنانی که شاهد جوانمردی و پارسایی احمد بودند و کلامش را از جان و دل پذیرا شدند و در حالی که احمد بن موسی (ع) جلودارشان بود، از مسجد خارج شدند و جلوی خانه علی بن موسی الرضا (ع) گرد آمدند و با او بیعت کردند. احمد بن موسی نیز مجدداً با امام خویش بیعت کرد و امام رضا (ع) در حق او دعا کرد. تا زمانی که علی بن موسی (ع) در مدینه حضور داشت احمد بن موسی نیز در خدمت او و یار و یاورش بود. 📗 بحار الانوار ج 48 ص 308 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ هجرت احمد بن موسی (ع) به ایران امام رضا (ع) در سال 183 ق و در سن 35 سالگی عهده دار امامت شیعیان شد. دوره امامت ایشان که بیست سال بود، مصادف با خلافت هارون الرشید، محمد امین و مأمون بود. بعد از مرگ محمّد امین پس از کشمکشها و شورش‌های مخالف، خلافت به دست مأمون افتاد؛ اما او از ناحیه علویان هراس داشت و دلیل اصلی آن نیز موقعیت معنوی امام رضا (ع) بود. مأمون تصمیم گرفت حکومت خود را از ناحیه علویان در امان نگهدارد. او مطمئن ترین راه نزدیکی به امام رضا (ع) و آرام نگهداشتن علویان را انتخاب کرد و در سال 200 هجری قمری حضرت رضا (ع) را بر خلاف میل قلبی اش مجبور کرد تا از مدینه به مرو هجرت کند. عموم شیعیان، نیّت باطنی مأمون را نمی دانستند و همین جهل عمومی، سبب شد سیل هجرت سادات و علویان به سوی ایران سرازیر شود. در این میان دو کاروان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. یکی کاروانی که سرپرستی آن به عهده حضرت معصومه بود و دیگری، کاروانی که به کاروانسالاری احمد بن موسی (ع) روانه ایران شد. حضرت احمد بن موسی (ع) در همین سال ها (198-203 ه. ق) بود که با جناب سید امیر محمد عابد و سید علاءالدین حسین (برادران ایشان) و جمع زیادی از برادرزادگان و محبان اهل بیت علیهم السلام، به قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام از مدینه به طرف ايران حرکت نمودند تا به طوس عزیمت کنند. تعداد جمعیت کاروان احمد بن موسی (ع) ظاهراً قابل توجه بوده است. در برخی منابع، جمعیتشان را تا پانزده هزار نفر هم نوشته اند. تعداد زیادی از سادات ونزدیکان امام هشتم علاوه بر احمد و محمد و حسین از فرزندان امام کاظم (ع) در این کاروان حضور داشتند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♦️ سبب هجرت احمد بن موسی (ع) به ايران در اینکه چرا احمد بن موسی (ع) با این جمعیت تصمیم به هجرت گرفت منابع تاریخی دو علت ذکر کرده اند: 1️⃣ ايشان پس از شنیدن خبر شهادت حضرت رضا (ع) به قصد خونخواهی عازم ابران شد. 👈 لباب الانساب در این باره می گوید: «حضرت احمد بن موسی در دارالسلام بغداد سکونت داشت. زمانی که قضیه شهادت حضرت رضا (ع) را شنید بسیار محزون شد و بسیار گریست. آن گاه از بغداد به قصد خونخواهی حرکت کرد و با سه هزار نفر از امامزادگان به قصد جنگ با مأمون حرکت کرد. چون به قم رسیدند، با یکی از سرداران مأمون در قم جنگید و جماعتی از ایشان به شهادت رسیدند و همانجا مدفون شدند. پس از ورود به ری نیز با لشکر مأمون درگیر شد و جمعی دیگر از یارانش شهید و همانجا مدفون شدند که زیارتگاهی در آنجا دارند. چون به اسفراین از نواحی خراسان رسیدند در سرزمینی سخت بین دو کوه پناه گرفتند و لشکر مأمون بر آنان حمله ور شد و پس از نبردی [سخت] شهید شدند و احمد بن موسی نیز همانجا شهید و قبرش در آنجا زیارتگاه است. 📔 لباب الانساب و الالقاب الاعقاب (ابوالحسن علی بن زید بیهقی) نسخه خطی (موجود در مرکز اسناد دانشگاه تهران) 👈 مؤلف «هزار مزار» نیز می گوید: «سید امیر احمد بعد از وفات برادر بزرگوار به قتال مجوسان به شیراز نزول فرمود.» 📒 هزار مزار (جنید شیرازی) ص 333 2️⃣ اما با دقت در منابع و متون تاریخی، این نکته روشن می شود که هجرت احمد بن موسی به ایران، پس از شهادت امام حضرت رضا نبود و آن حضرت، زمانی که وارد ایران شد، خبر شهادت برادرش را شنید. بنابراين علت اصلی مهاجرت احمد بن موسی و همراهان، دیدار با حضرت رضا (ع) بوده است؛ زیرا تحمل دوری حضرت رضا (ع) برای احمد و دیگر برادران و خویشاوندان بسیار سخت بود. بنابراین با هماهنگی قبلی عازم ایران شدند. 👈 فرصت الدوله نیز همین نظریه را نقل کرده است: «در عهد مأمون با جماعتی کثیر اراده شیراز فرمود که از آنجا به خراسان به خدمت برادر خود حضرت رضا (ع) رفته باشد.» 📓 آثار العجم (فرصت الدوله) ص 345 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🩸نحوه شهادت احمد بن موسی (ع) وقتی خبر حرکت کاروان آن جناب با جمعيتی بالغ بر پانزده هزار نفر را به خلیفه وقت (مأمون) دادند، وی ترسید که اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم و دوستداران و فدائیان آن ها به طوس برسند، اسباب تزلزل مقام خلافت گردد. لذا امریّه ای صادر کرد به تمام حکام بلاد که در هر کجا قافله بنی هاشم رسیدند، مانع از حرکت شوید و آنها را به سمت مدینه برگردانید. به هرکجا این حکم رسید قافله حرکت کرده بود مگر شیراز. ▪️حاکم شیراز مردی به نام «قتلغ خان» بود. وی با چهل هزار لشکر جرّار، در «خان زنیان» در هشت فرسخی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، پیغام داد که حسب الامر خلیفه، آقایان از همینجا باید برگردید. احمد بن موسی (ع) فرمود: «ما قصدی از این مسافرت نداریم، جز دیدار برادر بزرگوارمان». اما لشکر قتلغ خان راه را بستند و جنگ شدید خونینی شروع شد اما لشکر در اثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند. لشکر شکست خورده، تدبیری اندیشیدند. بالای بلندی ها فریاد زدند: «الان خبر رسید که ولیعهد (امام هشتم علیه السلام) وفات کرد»! این خبر مانند برق، ارکان وجود مردمان سست ‎عنصر را تکان داده، از اطراف امام زادگان متفرق شدند. احمد بن موسی (ع) شبانه با برادران و اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار گردیدند و با لباس مبدّل پراکنده شدند. ▪️حضرت احمد بن موسی (ع) در شهر شیراز در منزل یکی از شیعیان در منطقه «سردزک» که مرقد ایشان در این منطقه واقع است، سکنی گزید و در خانه این شخص مخفی گشت و شب و روز را به عبادت می گذرانید. «قتلغ خان» که جاسوسانی را برای شناسایی و دستگیر نمودن سادات که از مناطق خود فرار نموده بودند قرار داده بود، مکان ایشان را بعد از یک سال یافت و او و همراهانش را محاصره نمودند و نبردی بین آنها و مأموران حکومت در گرفت و سید احمد با شهامت و شجاعت هاشمی خود به دفاع از خود و همراهان خود پرداخت. هنگامی که «قتلغ» دانست که از طریق ستیز مسلحانه، قدرت از میان بردن آنان را ندارد؛ از طریق خانه همسایه او شدند و از طریق شکافی که در خانه همسایه درست کردند وارد خانه ای که ايشان در آن پناه برده بود، شدند و زمانی که او برای استراحت و تجدید قوا، پس از نبردی طولانی به خانه رفته بود، هنگام خروج، با شمشیری بر سر او ضربه ای وارد کردند. سپس به دستور «قتلغ خان» خانه را بر روی آن بدن شریف خراب کردند و زیر آوار باقی گذاردند. 🔸 با توجه به تبلیغ گسترده حکومت و مأموران بر علیه تشیع و اهل بیت (ع) تعداد زیادی از مردم که از مخالفین تشیع بودند، حرمت بدن شریف نوه پیامبر را نگاه نداشتند و آن را در زیر آوار نگاه داشته و به خاک نسپردند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚡️ چگونگی آشکار شدن قبر آن حضرت قبر احمد بن موسی (ع) در بین سال‌های ۳۳۸-۳۷۲ ق. در زمان حکومت عضدالدوله دیلمی‌ آشکار گردید. بنا به گزارش دیگری قبر آن بزرگوار در سال ۷۴۵ ق. در زمان حکومت شاه ابو اسحاق که از ممدوحان حافظ است، کشف گردید. 👈 البته آن چه برخی از محققان به دست آورده‌اند این است که ظاهراً قبر آن حضرت در زمان عضد الدوله دیلمی‌ ظاهر گشته. اما بر اثر مرور زمان و زلزله‌های پی در پی قبر وی از دیده‌ها مخفی گردید، تا این که مجدداً در سال ۷۴۵ ق. آشکار گردید. چنانکه مجدالاشرف (یکی از متولیان حرم در عصر نادرشاه) که مطالبی درباره احمد بن موسی از خود به یادگار گذاشته است می‌گوید: «قبر امام زاده معصوم امیر احمد بن موسی (ع) را امیر مقرب‌الدین مسعود بن بدر... عمارتی در خاطر داشت.» 📘 شیرازنامه (زر کوب شیرازی) ص۱۹۷ این بیان می‌رساند که اطلاعاتی هر چند مختصر از قبر آن امام زاده وجود داشته است. 👈 در کتاب بحرالانساب و آثار الاحمدیه، شرحی مفصل در مورد چگونگی آشکارشدن قبر آن حضرت در زمان عضدالدوله آمده است. گرچه بر اثر مرور زمان این ماجرا گرفتار مطالبی آمیخته با افسانه شده است، اما همین مطالب راهگشای خوبی هستند. آن چه که در بیشتر گزارش‌ها آمده است بر این نکته تاکید دارد که: شب‌ها نوری از قبر ایشان ساطع می‌شد و پیکر وی نیز که چندین قرن از شهادت او می‌گذشته هنوز سالم و تازه به نظر می‌رسید و انگشتر در دستش بود که نگینش منقش به جمله «العزة الله احمد بن موسی» بود و همین انگشتری سبب شناسایی او شد. پس از ظاهر شدن قبر در شیراز مدت‌ها جشن و سرور برپا بود. 📕 آثار الاحمدیه (مجد الاشراف، محمدبن ابوالقاسم،) ص ۱۶ 🔺به احتمال زياد سبب اشتهار آن حضرت به «شاهچراغ» نيز همين ساطع شدن نور از قبر مبارک ايشان باشد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 برخورد با شخص گرفتار ⁉️ هرگاه از کنار انسانی که مبتلا به بیماری یا بلا است، گذشتیم، چه حالتی داشته باشیم؟ 🟢 امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه شخص مبتلایی را دیدی درحالی که خدا به تو نعمت داده بود، بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّي لَا أَسْخَرُ وَ لَا أَفْخَرُ وَ لَكِنْ أَحْمَدُكَ عَلَى عَظِيمِ نَعْمَائِكَ عَلَي‏» «خدایا من مسخره نمی کنم و فخر نمی فروشم؛ فقط تو را به خاطر نعمت های بزرگی [که بر من ارزانی داشته ای]، سپاس می گویم. 📚 کافی ج 2 ص 98 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♦️ حجاب در مسیحیت 🔸 حجاب به معنای پوشاندن برخی از نقاط بدن زنان و مردان است که در تمام اقوام و شرایع ادیان آسمانی ازجمله مسیحیت وجود داشته و هدف از آن، طهارت، عفت و پاکدامنی است. 🔸 پطرس، حواری حضرت عیسی علیه السلام خطاب به زنان می گوید: «برای زیبایی به آرایش ظاهری نظیر جواهرات و لباس های زیبا و آرایش گیسوان توسل نجویید؛ بلکه بگذارید باطن و سیرت شما زیبا باشد». [1] 🔸 پولس در یکی از نامه های خود می نویسد: «زنان نیز باید در طرز پوشاک و آرایش خود باوقار باشند. زنان مسیحی باید برای نیکوکاری و اخلاق خوب خود مورد توجه قرار گیرند؛ نه برای آرایش مو و یا آراستن خود به زیورآلات و لباس های پرزرق و برق.[2] 🔸 پولس رسول نیز حکم می دهد:« اگر زنی سر خود را نمی پوشاند، پس اصلاً موهای خود را بچیند؛ و اگر برای زن شرم آور است که موهایش را بچیند یا بتراشد، پس باید سر خود را بپوشاند. » [3] 🔸 در تصاویر مذهبی مسیحیان زنان قدّیسه همواره دارای پوشش و حجاب هستند. از نظر تاریخی و طبق شواهدی تردیدی در این نیست که تا حدود دو قرن پیش نیز زنان مسیحی از پوشیدگی خاصی برخوردار بودند. 📚 پی نوشت: 1. نامه اول پطرس 3: 3-5 2. نامه اول پولس به تیموتائوس،2: 9-11 3. نامه اول قرنتیان 11: 7-10 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 گاهی دیده‌اید آنقدر دل انسان می‌شکند که بدنش می‌لرزد قلبش به تپش می‌افتد اشکش جاری می‌شود آیا می‌دانید چه شده که اینچنین حالتی بر ما عارض می‌شود؟ 🔹 عنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ رَفَعَهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إذَا اقْشَعَرَّ جِلْدُكَ وَ دَمَعَتْ عَیْنَاكَ وَ وَجِلَ قَلْبُكَ فَدُونَكَ دُونَكَ فَقَدْ قُصِدَ قَصْدُكَ. در حديثی مرفوعه نقل شده که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔹 هر زمان كه بدنت به لرزه درآمد و چشمانت گريان شد و دلت تپيدن گرفت، آن لحظه را [براى دعا كردن] غنيمت شمار كه به خواسته ات عنايت شده است . 📒 کافی ج 2 ص 478 ✍🏻 بعضی از حالاتی که داریم را باید خیلی قدر دان باشیم. مواظب باشیم پناه به خدا می‌بریم که اگر ظلمی به شخصی کنیم و او به چنین حالتی بیافتد و نفرین کند کارمان تمام است. اینجاست که می‌گویند دعا و نفرین مظلوم مستجاب است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢شاکر و صابر حضرت ایوب را نماد میدانیم. اما ایشان یکجا از شیطان به خدا می‌کند: به یاد آر بنده ما را آنزمان که پروردگار خود را ندا داد که مرا دچار وگرفتاری نموده 🔵 سوره مبارکه صاد آیه ۴۱ ❓ ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ امام صادق (ع) پاسخ این سوال را در داده اند: شیطان به خدا گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او است. خداوند برای اینکه به همه و ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی بود اما پس از آن به مقام میرسد. نکته جالب اینجاست که نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه کرده ای که خداوند تو را اینگونه کرده است؟ 📘 اقتباس از تفسير نمونه ج 19 ص 296 📗علل الشرایع ج 1 ص 76 ✅ این علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، بود و امتحان شد... و در اوج سختی و از دست دادن نعمت بود و امتحان شد... خدا در هر حال بندگانش را می‌کند امتحانت را درست تشخیص بده در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 نذر روزه با داشتن روزه قضا ❓سؤال: اگر کسی روزه قضا داشته باشد، آیا می تواند روزه نذر بجا آورد؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت الله خامنه ای: اگر بدون تعیین زمان، روزه ای را نذر نماید بنابر احتیاط واجب، روزه های قضا را باید قبل از نذر به جا آورد و اگر روز مشخصی را نذر می نماید باید روزی باشد که بتواند قبل از آن، روزه های قضای خود را بگیرد؛ در غیر این صورت، نذر روزه باطل است. 🌷 آیت الله مکارم شیرازی: می تواند روزه مستحب را نذر کند، مشروط براين که بعد از روزه های قضا، بتواند آن را بجا آورد. به اين معنا که اگر مثلا ده روز، روزه قضا دارد و تا ماه رمضان آينده بيشتر از ده روز باقي مانده، می تواند نذر روزه کند ولي اگر فقط ده روز باقی مانده، با توجه به اين که در اين حالت بايد روزه قضا را بگيرد، نذر روزه مستحبی اشکال دارد. 🌷آیت الله سیستانی: به طورکلی، فردی که روزه قضای ماه مبارک رمضان بر عهده دارد و می خواهد نذر روزه مستحبّی کند، درصورتی که روز آن را معیّن نکند، یا آنکه آن را معین کند درحالی که فرصت کافی و امکان انجام روزه قضا، قبل از روزه نذر، وجود دارد، نذرش صحیح است، ولی در هر دو صورت جایز نیست روزه نذر را قبل از روزه قضا انجام دهد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 عدم توانایی نسبت به روزه قضا ❓سؤال: چند سال روزه قضا بر عهده دارم، که توان ادای قضای آنها را ندارم، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: 🌷آیت الله خامنه ای: 🔹 به هر حال قضای روزه ها ساقط نمی شود و با فرض عدم توانایی از انجام آن تا پایان عمر، باید وصیت کنید تا برای شما انجام دهند؛ مگر اینکه بدانید ولیّ شما (پسر بزرگتان) آنها را قضا می کند. علاوه بر آن، اگر تأخیر قضای روزه ماه رمضان تا اولین ماه رمضان بعدی بر اثر سهل انگاری و بدون عذر شرعی باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است و کفّاره تأخیر عبارت است از دادن یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان یا برنج و مانند آن) به فقیر. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⁉️ چرا بهشتیان و برخی از جهنمیان به صورت جاوادنه در جهنم هستند؟ ❓اگر عدل الهی حکم می کند که هرکسی به نسبت گناهانش مجازات شود چرا در قرآن از مجازات دائمی در جهنم برای بعضی از افراد حکم کرده که اصلا در تناسب با گناهش نیست، چون حتی اگر صدام هم در نظر بگیریم که چند صد هزارنفر آدم بیگناه را کشته باشد باید به همان اندازه زجر بکشد نه بی نهایت که تا جاویدان باید در زجر باشد. ✅ پاسخ: خداوند متعال بیش از هر دوستی به ما لطف داشته است و به تعبیر عامیانه برایمان سنگ تمام گذاشته است. او گرایش به خود را در فطرت انسان قرار داده است؛ انسان را از نیروی عقل بهره‌مند ساخته است؛ پیامبران متعدد با معجزات گوناگون را مبعوث داشته و راه و چاه را به انسان نشان داده است؛ بیماری و سختی‌ها را وسیله‌ای برای تنبه‌ او قرار داده است تا از خواب غفلت بیدار شود؛ راه توبه و بازگشت را بازگذاشته است و ... 👈 خلاصه آن که شرایط به گونه‌ای است که چه بسا انجام یک عمل انسان را بهشتی کند. بنابر روایات گاهی خداوند، یک شخص را تنها به خاطر یک نماز قبول شده‌اش به بهشت می‌برد. 📕 المحاسن ج 1 ص 253 یا گاهی یک شخص به خاطر یک جرعه آبی که با یاد خدا نوشیده، بهشتی می‌شود. 📗 کافی ج 2 ص 96 یا حتی گاهی شخص به خاطر دلسوزی نسبت به دیگری و ناراحتی برای اینکه نتوانسته به او کمک کند، بهشتی می‌شود. 📘 کافی ج 2 ص 96 همه این‌ها بدین معناست که خداوند متعال سهم خود را به کامل‌ترین نحو انجام داده است و ما نیز باید سهم خود را ایفا کنیم و در حد همان یک جرعه آب برای سعادت خود تلاش نماییم. 👈 و اما اين که چرا بهشتیان و برخی از جهنمیان به صورت جاوادنه در جهنم هستند؟ ✅ امام صادق علیه السلام در جواب اين پرسش شما می‌فرمایند: إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ اَلنَّارِ فِي اَلنَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اَللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ اَلْجَنَّةِ فِي اَلْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اَللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلاَءِ وَ هَؤُلاَءِ ثُمَّ تَلاَ قَوْلَهُ تَعَالَى: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلىٰ شٰاكِلَتِهِ » قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ . «اهل دوزخ ازاین رو در دوزخ جاودان هستند كه نيّت داشتند اگر در دنيا جاودان باشند، هميشه نافرمانى خدا كنند و اهل بهشت ازاین رو در بهشت جاودان باشند كه نيت داشتند اگر در دنيا باقى بمانند، هميشه اطاعت خدا كنند. پس اين دسته و آن دسته به سبب نيّت خويش جاودان شدند. سپس قول خداى تعالى را تلاوت نمود: «بگو هر كس طبق شاکله ی خويش عمل می کند» و در توضیح فرمود: يعنى طبق نيّت خويش». 📙 کافي ج ۲ ص ۸۵ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃