eitaa logo
سراج منیر
574 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اجنه برای سوال پرسیدن خدمت ائمه علیهم السلام می‌رسند از سعد اسكاف نقل شده که: براى كارى خدمت امام باقر (ع) رفتم، فرمود: شتاب مكن (من پشت در زير آفتاب) ماندم تا آفتاب مرا مى‌سوزاند و من به دنبال سايه‌‏ مى‌‏گشتم. طولى نكشيد كه جمعى خارج شدند مانند ملخهاى زرد که بالاپوش‌هاى گشادى بر دوش آنها بود و از فرط عبادت لاغر شده بودند. به خدا از بس خوش سيما بودند من وضع خود را فراموش كردم. وقتى خدمت آن حضرت رسيدم، فرمود: من تو را به سختى انداختم؟ عرض كردم: به خدا مرا نسبت به وضع خود به فراموشى كشيد مردمى از کنار من گذشتند كه تا كنون به خوش سيمائى آنان نديده بودم، همه آنها حالت يك مرد را داشتند، گويا رنگ آنها رنگ ملخ زرد بود، عبادت آنها را لاغر كرده بود. فرمود: اى سعد، آنها را ديدى؟ گفتم: آرى، 👈فرمود: آنها برادران جن تو هستند. گفتم: آنها خدمت شما مى‌‏رسند؟ فرمود: آرى، نزد ما مى‌آيند و از ما معالم دين خود را مى‌پرسند و از حلال و حرام سؤال مى‌كنند. 📗 كافي ج ‏1 ص 394 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🚫 ممنوعیت خودتحقیری در اسلام از آنجا که خداوند انسان را در بهترین صورت (غافر/64) و برترین نظام (تين/4) آفرید و او را گرامی داشته است،(اسراء/70) شایسته نیست که انسان، خود و دیگران را کوچک بشمارد و برچسب خودتحقیری بر خود بزند. ✅ مؤمنان واقعی در کلام خداوند قرآن کریم درباره خصوصیات انسان‌های مؤمن می‌فرماید: «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» «در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران، سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری هراس ندارند» 🔺بنابراین انسان مؤمن، در برابر هیچ قدرتی احساس حقارت نمی‌کند؛ علاوه بر اینکه دیگران را نیز تحقیر نمی‌کند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «لا تُحَقِّرنَّ أحَدا مِن المسلمينَ، فإنَّ صَغيرَهُم عِند اللّه ِ كَبيرٌ» «هيچ مسلمانى را خوار و حقير مشمار؛ زيرا كوچک آنان هم نزد خداوند بزرگ است». 📙مجموعة ورام ج 1 ص 31 ♨️ خود تحقیری در اثر نبودن عزت نفس یکی از ریشه‌های حقارت، نبود عزت نفس است؛ زیرا فردی که عزت نفس دارد در هر شرایطی، ارزش و اعتماد به نفس خویش را حفظ می‌کند؛ هر چند دستاورد قابل توجهی نداشته باشد. 🔺امام صادق عليه‌السلام فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، فَوَّضَ‏ إِلَى‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يَكُونَ ذَلِيلًا... فَالْمُؤْمِنُ يَكُونُ عَزِيزاً وَ لَا يَكُونُ ذَلِيلًا» «خداوند همه كارهاى مؤمن را به خودش واگذاشته؛ ولى هرگز ذليل بودن را به او واگذار نكرده است... پس مؤمن عزیز است و ذلیل نمی‌باشد». 📔کافي ج 5 ص 63 📍آری! برخی انسان‌ها برای تسکین رنج حقارت، دست به خلق بازی‌ها و موارد سرگرم کننده می‌زنند و با این شکل به طور موقت، خود را از رنج حقارت می‌رهانند؛ ولی اعتقاد به خدا و آموزه‌های دین، می‌تواند ریشه حقارت را در انسان از بین ببرد. آموزه‌های دین به انسان عزت نفس می‌دهد و او را در مقابل ابرقدرت‌های ستمگر از هر گونه احساس حقارت، مصون می‌دارد؛ زیرا پشتش به قدرت لایزال الهی گرم می‌شود. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ خودباختگى: خودباوری و خودباختگی دو مفهوم آمیخته با زندگی انسان است. هدف انسان از زندگی، رسیدن به کمال مطلوب و سعادت است. خودباوری لازمه زندگی انسان برای رسیدن به کمال و سعادت می‌باشد و همین‌طور دوری از خودباختگی ضروری می‌نماید. کمال مطلوب در زندگی انسان بندگی خداست و انسان برای رسیدن به این کمال به خودباوری نیاز دارد تا با کمک آن راه پر فراز و نشیب بندگی را پیموده و به سرمنزل کمال راه یابد. 💠 باور به لقاء پروردگار، اعتقاد به صبر، ایمان به وعده‌های خدا و رسول، یادآوری نعمت‌های خداوند، خودشناسی و خودسازی از عوامل خودباوری و در نقطۀ مقابل، نپذیرفتن ولایت الهی، ترس کاذب در پی استدلال نادرست عقلی، نفاق، خدافراموشی و ازخودبیگانگی، دنیاپرستی و پیروی از هوای نفس از عوامل خودباختگی برشمرده شده‌اند. 🔺بر پایه آیات و روایات اسلامی، خداشناسی، خودشناسی و راهنماشناسی از جمله راهکارهای اصلی ایجاد و تقویت خودباوری و پیشگیری از خودباختگی هستند. خودباوری برآمده از خداشناسی، خودشناسی و راهنماشناسی با عواملی مانند تقواپیشگی، فهمِ عمیقِ دین، عزّتمندی و... تقویت می‌گردد و در پیِ آن خودباختگی رخت برمی‌بندد. 👈 حضرت على (ع) در حدیثى زیبا, به بیمارى خودباختگی و خطر آن گوشزد کرده و مى‌فرماید: «من قل ذل» «هر کس خود را کوچک انگارد, خوار گردد. 📓عیون الحکم و المواعظ ج 1 ص 423 📍از دیدگاه اسلام, خودباختگى به هر شکل ممکن محکوم است، چه خودباختگى در مقابل افراد باشد اعم از خودى و غیر خودى و چه در مقابل فرهنگها. هر انسانى باید خودش را باور کند و در جهت رشد و خودشکوفایى خویش تلاش بکند. جایگاه اصلى خویش را بیابد و درصدد اصلاح و تزکیه نفس برآید و براى رسیدن به خودباورى وسپس زیستن خدا محورى از هیچ تلاشى دریغ نورزد. منشأ و ریشه بوجود آمدن گروههاى ضد فرهنگ مانند «رپ rap»، «راک rack»، «هوى متال heavy metal»، «متالیکا metalica، «صلح و دوستى peace» و... خودباختگى است و به دنبال آن خودفروشى و خودکشى روانى و کشتن روانها است. 👈 امام على(ع) مى فرمایند: «أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ، فَمَا خُلِقَ امْرُؤٌ عَبَثاً فَيَلْهُوَ، وَ لَا تُرِكَ سُدًى فَيَلْغُوَ» «اى مردم، از خداى بترسيد. هيچكس به عبث آفريده نشده تا سرگرم لهو و بازيچه گردد و او را به خود وانگذاشته اند تا به كارهاى لغو و بيهوده پردازد.» 📔 نهج البلاغه حکمت 370 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال: می‌گویند بخندید تا دنیا به شما بخندد، اما چرا امام حسن (ع) گروهی را که می‌خندیدند،‌ نکوهش کردند. در قرآن کريم نيز آمده است: «فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا» (بايد كم بخندند و بسيار بگريند) ؟ ✅ پاسخ: گریه و خنده که نوعی ابراز احساسات و عواطف درونی است، از نشانه های طبیعی و تعادل مزاج آدمی است، به طوری که اگر کسی خنده و گریه نداشته باشد، می توان جنبه روانی او را نامتعادل و غیر طبیعی خواند. 🔹اما با اين حال، گریه و خنده دارای اقسام مختلفی است که هر کدام حکم جداگانه ای دارند: ⚜️ با بهره گیری از متون دینی و ادبی گریه ها به اقسام ذیل تقسیم می شوند: 1ـ گریه عجز و ناتوانی 2ـ گریه تزویر ( این دو نوع گریه، ناپسند هستند) 3ـ گریه پشیمانی: کسی که با گناه، روان پاکش را آلوده کرده، گاهی با گریه، غبار گناه را از جان خویش می شوید. این گریه پسندیده است. امام صادق (ع) از قول حضرت عیسی (ع) می فرماید: «خوشا به حال کسی که برای گناهی که مرتکب شده گریه کند». 📒بحار الانوار ج 14 ص 320 4ـ گریه شوق: قرآن مجید اشک مؤمنان دل باخته ای را توصیف کرده که با شنیدن آیات الهی اشک شوق می ریزند.(مائده/83) 5ـ گریه رحم و رأفت: قلب سلیم آدمی در برابر حوادث دلخراش مانند اشک یتیم یا بیمار دردمند یا پیرمرد محروم و یا آه مظلوم، متأثر می گردد و ناخودآگاه اشک در چشمانش حلقه می بندد. پیامبر اکرم (ص) در سوگ فرزندش ابراهیم گریست و فرمود: «این گریه نارضایتی نیست، بلکه گریه رحمت است. کسی که رحم نکند، به او رحم نشود». 📓بحار الانوار ج 79 ص 90 6 - گریه غم و اندوه: گریه به هنگام از دست رفتن عزیزی یکی از گریه های طبیعی است. 7ـ گریة فراق: گاهی انسان به دلیل دوری از محبوبش گریه می کند که به آن گریه فراق می گویند، مانند گریه حضرت یعقوب (ع) در فراق فرزندش یوسف که به بیان قرآن کریم آن قدر گریه کرد که بینایی خود را از دست داد. (يوسف/84) 📍اسلام جز گریه نوع اوّل و دوّم را که بیانگر زبونی و دو رویی است، سایر گریه ها را تأیید کرده است. ⚜️ خنده نیز اقسامی دارد که عبارت اند از: 1ـ خنده صدا دار: این خنده که از غفلت سرچشمه می گیرد، شایسته افراد وزین و با شخصیت نیست و اسلام آن را نکوهش کرده است. امام علی(ع) در توصیف پرهیزگاران می فرماید: «آن ها اگر بخندند، صدایشان بلند نمی شود». 📙نهج البلاغه خطبه متقين (خطبه همام) 2ـ خنده زیاد: آن چه که به خروج از اعتدال و گرایش به حد افراط و تفریط بیانجامد، مورد تأیید اسلام نیست. رسول اکرم (ص) می فرماید: «خنده زیاد دل را می میراند». 📕وسائل الشیعه ج 7 ص 76 3-خنده طبیعی: خنده ای است که در حد اعتدال باشد و با نزاکت و متانت منافات نداشته باشد. این خنده که بر اساس نیاز طبیعی انسان در روابط اجتماعی صورت می گیرد، از دیدگاه اسلام مثبت ارزیابی شده است. در روایت است که پیامبر اسلام (ص) بیش از هر کس خنده بر لب داشت. 📘سفينة البحار ج 1 ص 416 4ـ خنده تمسخر آمیز: در مواردی خنده به منظور تمسخر دیگران و یا عیب جویی صورت می گیرد. آیه ای که در سؤال مطرح کرده اید (فلیضحکوا قلیلاً) در مورد منافقان است که با تخلف از جهاد، به مؤمنان مجاهد می خندیدند. قرآن مجید خنده تمسخر آمیز منافقان را سرزنش کرده و به آنان گوشزد می کند که باید بسیار بگریند، زیرا مجازات های دردناکی در پیش دارند که اگر از آن آگاه شوند بسیار گریه خواهند کرد. این آیه خطاب به مؤمنان نیست تا از آن نتیجه گرفته شود که قرآن درباره آن نظر مثبت ندارد. این چنین نیست . اسلام با خنده ای که در حد اعتدال باشد و موجب اذیت و آزار دیگران نگردد مخالفتی ندارد، بلکه آن را تأیید کرده و سیره معصومان گواه بر این ادعا است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حجاب و مصرف گرایی ⬅️ آیا می دانستید نوع پوشش بر فرهنگ مصرف نیز تأثیرگذار است؟ زنانی که حجاب خود را کنار زده اند و از پوشش بازتری استفاده می کنند، به علت اینکه کل پوشش آن ها از پیراهن تا شلوار در معرض دید قرار دارد، مجبور هستند تا از لوازم پوششی بیشتری استفاده نموده و دائماً به فکر متنوع نمودن آن باشند. 👌اما یک زن باحجاب، دچار تنوع خواهی کمتری شده و احساس نمی کند که باید به صورت مدام، نوع پوشش خود را تغییر دهد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 مكروهات غذا خوردن‏ 1️⃣ خوردن با دست چپ مكروه است. 2️⃣ خوردن در حال راه رفتن. 3️⃣ پرخورى. 4️⃣ خوردن در حال تخلى. 5️⃣ خوردن در حال سيرى. 6️⃣ نگاه كردن به ديگرى در حال غذا خوردن. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ واگذاری سفارش کار به دیگران ❓سوال: برنامه نویس رایانه هستم و سفارش های مختلفی به من پیشنهاد می شود؛ آیا می توانم آنها را به فرد دیگری بسپارم و مقداری از قیمت آن را به عنوان کسی که کار را معرفی کرده، برای خودم بردارم؟ ✅ پاسخ دفتر مقام معظم رهبری: اگر شرط شده باشد یا از قرائن فهمیده شود که باید خودتان کار را انجام دهید، واگذاری آن به دیگری جایز نیست، در غیر این صورت، فقط به قیمت بیشتر یا مساوی می توانید به دیگری واگذار کنید، مگر آنکه مقداری از کار را انجام داده باشید، در این صورت می توانید به قیمت کمتر به دیگری واگذار کنید. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: مَنْ شَهِدَ شَهادَةَ زورٍ عَلى رَجُلٍ مُسْلِمٍ اَو ذِمِّىٍّ اَو مَنْ كانَ مِنَ النّاسِ، عُلِّقَ بِلِسانِهِ يَوْمَ القيامَةِ وَ هُوَ مَع المُنافِقينَ فِى الدَّرْكِ الاَْسْفَلِ مِنَ النّارِ؛ هر كس درباره انسانى مسلمان يا اهل كتاب يا هر انسان ديگرى شهادت دروغ بدهد، در روز قيامت، از زبانش آويزان مى شود و همراه منافقان، در طبقه زيرين جهنّم خواهد بود. 📗وسائل الشيعة ج 27 ص 325 📜مرحوم کلینی از حضرت صادق (ع) روایت کرده که حضرت امیرالمؤمنین (ع) را درد چشمی عارض شد حضرت رسول (ص) به عیادت آن حضرت تشریف برد او را دید که صیحه و فریاد می کشد، فرمود که آیا این صیحه جزع و بیتابی است یا از شدت درد است؟ امیرالمؤمنین (ع) عرض کرد: یا رسول الله من هنوز دردی نکشیده ام که سخت تر از این درد باشد. فرمود یا علی، ملک الموت وقتی که برای گرفتن جان کافری می‌آید، سیخ‌هایی از آتش همراه او است، پس با آنها جان او را می‌گیرد، به طوری که جهنم صیحه می‌زند حضرت امیرالمؤمنین چون این را شنید برخاست و نشست و گفت: یا رسول الله، دوباره حدیث را بر من بخوان ... سپس گفت: آیا از امت شما کسی به این نحو قبض روح می شود؟ فرمود: بلی، حاکمی که ستم کند و کسی که مال یتیم را به ظلم و ستم بخورد و کسی که شهادت دروغ بدهد. 📚کافی ج 3 ص 253 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
در بین برخی عوام رایج است که می گویند: «یک نگاه حلال است» و با همین توجیه، نگاه اول خود به نامحرم
نگاه زن باردار به خسوف برخی از مردم نگاه زن باردار به پدیده خسوف یا ماه گرفتگی را مکروه می دانند و بر اين باورند كه لکه های پوستی موسوم به ماه گرفتگی در اثر نگاه كردن زن به ماه و انتقال آن به جنين اتفاق می افتد. در حالی كه چنین تصوری كاملا خرافی و بی اساس بوده و هيچگونه مبنای شرعی و علمی ندارد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «مَنْزوراً أكلُه‏» ♦️(او را مى‌‏بينى که) بهره‌‏اش از دنيا اندك است.. ⭐️ فوائد كم‌‏خورى و مضرات پرخورى‏ 5️⃣1️⃣ كم‌خورى موجب بقاء ورع و تقوى و پرخورى موجب فساد تقوى و مايه طغيان است. مولى على (ع) مى‌‏فرمايد: «ادْمانُ الشِّبَع يورثُ الأَشر و يُفْسِد الورع» «تداوم پرخورى، موجب طغيان و سركشى و فاسد كردن پرهيزكارى است». و در جاى ديگر فرمود: «بِئسَ قَرينُ الوَرَعِ الشِّبَع»: «پرخورى و سيرى، بد همنشينى براى پرهيزكارى است». 6️⃣1️⃣ كم‌خورى و گرسنگى موجب سيرى در قيامت و پرخورى مايه گرسنگى در قيامت است. رسول اكرم (ص) در روايتى مى‌‏فرمايد: «طوبى لِمَنْ طَوى و جاعَ اولئك الذين يَشْبَعُون يَومَ القيامة» «خوشا به حال كسى كه دامنه خوردن را جمع كند و گرسنگى‏ كشد، آنها كسانى هستند كه روز قيامت سير هستند». 📗مستدرک الوسائل ج 16 ص 209 در روايتى ديگر آمده است: « إِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ شِبَعاً فِي الدُّنْيَا أَكْثَرُهُمْ جُوعاً فِي الْآخِرَةِ» «بيشتر كسانى كه در دنيا سير هستند، روز قيامت بيشتر گرسنه‌‏اند». 📘امالى طوسى ص 346 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢راهكارهاى دشمن در مقابله با مسلمانان‏ (12) ♻️ مبارزه با رهبرى مسلمين‏ 📖 وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللّهُ وَ اللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ‏ (انفال/30) 📖 به ياد آور زمانى را كه كافران (درباره‌‏ات) با حيله و نيرنگ مى‌‏خواستند تو را به بند كشند يا بكشند و يا [از مكه‏] اخراجت كنند. آنان نيرنگ و چاره‌‏انديشى مى‏‌كنند، خداوند هم چاره‏‌انديشى و تدبير مى‌‏كند و خداوند بهترين تدبيركنندگان است. ♻️ دشمنان اسلام از هيچ كوششى در راه نابودى مسلمانان فروگذارى نمى‏‌كنند. آنان با انواع روشها درصدد نابودى دين حق هستند. در اين ميان مبارزه با رهبرى مسلمين در سرلوحه اهداف آنان قرار دارد؛ چون مى‌‏دانند كه سنگرهاى دفاعى اسلام از رهبرى او الهام مى‌‏پذيرد. در صدر اسلام پيامبر گرامى اسلام (ص) را ساحر و كاذب مى‌‏ناميدند و مى‌‏گفتند اين چه پيامبرى است كه با مردم معاشرت دارد و با آنان غذا مى‌‏خورد؟! (فرقان/7 و 8) و يا موقعيت او را مورد ترديد قرار مى‌‏دادند كه آيا واقعاً او از طرف خداوند فرستاده شده است؟ (رعد/43) و يا اظهار مى‌‏كردند كه دين شما را تغيير داده (مومن/26) و در زمين فساد مى‌‏كند! (اعراف/127) گاهى عنوان مى‏‌كردند كه او ديوانه است و شاعرى است كه افسونگرى مى‌‏كند (ذاريات/52) و گاه مى‏‌گفتند او شخص گمراه و بدقدمى است كه عامل زيانكارى جامعه است! (هود/27؛ ص/4؛ يس/18؛ مؤمنون/34) ♻️ شأن نزول‏ طبق نقل «در المنصور»، گروهى از قريش از قبايل مختلف در دارالندوه اجتماع كردند تا درباره پيامبر (ص) انديشه كنند. يكى پيشنهاد كرد حضرت را زندانى كنند، ديگرى به اخراج او از مدينه رأى داد. گويند شيطان كه به صورت پيرمردى درآمده بود هر دو نظر را رد كرد و استدلال نمود كه اعراب از او حمايت مى‌‏كنند و كار به انجام نمى‌‏رسد. در نهايت پيشنهاد ابوجهل مبنى بر استخدام چهل شمشيرزن از چهل قبيله براى كشتن آن جناب، با موافقت جمع روبه‏‌رو شد. چون پيامبر اكرم از اين تصميم آگاه شد، تصميم به هجرت گرفت. دشمنان نيز به تعقيب آن جناب پرداختند اما خداوند با استفاده از چند تار عنكبوت آنان را منصرف كرد و نقشه‏‌هاى آنان را نقش بر آب نمود. استفاده از زندان، تبعيد و يا قتل منحصر به مشركان مدينه نبود، هميشه جباران براى كوتاه نمودن زبان مصلحان و رهبران‏ دينى، به اين سه روش توسل پيدا مى‏‌كنند. اما خداوند هميشه يار و ياور مصلحان و رهبرى دينى است. 💦 پيامها 1- مبارزه يا تضعيف رهبرى در طرح و برنامه مشركان قرار دارد؛ 2- آنان با توسل به حيله‏هاى مختلف در صدد رسيدن به اهداف خود هستند؛ 3- تهمتها و ايجاد جنگ روانى از شيوه‌‏هاى مرسوم دشمنان مى‌‏باشد؛ 4- خداوند مكر و تدبير كافران را با اندك تدبير خود، نقش بر آب مى‌‏كند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ✳️ خداوند فقير نيست (2) 📖 لقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ سوره آل عمران آيه 181 📖 به‌درستی که خداوند شنید سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم.» بزودی خواهیم نوشت آنچه را گفتند و این را که آنان پیامبران را به ناحق کشتند، و خواهیم گفت عذابِ حریق [= آتشی که می‌سوزاند و اثر از خود برجای می‌گذارد] را بچشید. 📌شأن نزول: از امام صادق ع روایت شده است: هنگامی که رسول الله (ص) برتری امیر المومنین (ع) را بيان کرد منافقان باهم علیه وی نجوی کردند و از ترس رسول الله (ص) این را مخفی نگه داشتند تا زمانی که بزرگان قریش از حضرت فاطمه (س) خواستگاری کردند و برای ازدواج با وی حاضر شدند پولها خرج کنند، ولی رسول الله (ص) وی را به همسری کسی درنیاورد تا اینکه حضرت علی (ع) از او خواستگاری کرد و رسول الله (ص) فرمود: یا علی! تو خواستگاری نکردی مگر اینکه خداوند او را در آسمان به همسری تو درآورد چرا که خداوند این را در مورد تو و دخترم فاطمه به من وعده داده بود … اما منافقان و حسودان شروع کردند به طعنه زدن، به طوری که خبر این طعنه‌ها به حضرت فاطمه (س) برسد، به اینکه افراد پولداری به خواستگاریت آمدند ولی پیامبر تو را به ازدواج مردی فقیر درآورد که دستش چنان از دنیا خالی است کل مهریه‌ات را از فروش زره‌اش تامین کرده و … وقتی این سخنان طعنه‌آمیز در شهر پر شد و به گوش پیامبر رسید، فرمودند: به من خبر رسیده که جماعتی از شما می‌گویند که من فاطمه را به همسری فقیرترینِ قریش درآورده‌ام؛ در حالی که بسیاری از مردم می‌دانند که خداوند متعال به جبرئیل دستور داد که گنجینه‌های زمین و گنجها و کوهها و دریاها و رودهایش را بر من عرضه کند؛ پس – در حالی که برادرم علی هم می‌دید آنچه می دیدم و شاهد بود به آنچه شاهدش بودم- به جبرئیل گفتم، دوست من! گفت: بله. گفتم: آنچه از مُلک زوال‌ناپذیر و تغییرناپذیر آخرت – که سرای قرار است – نزد خداست، برایم دوست‌داشتنی‌تر است از این دنیای فانی؛ آنگاه انتظار دارید حال و روز من و فاطمه و علی چگونه باشد؟ خداوند بین من و منافقان امتم داوری خواهد کرد. پس خداوند عز و جل نازل فرمود: 👈 «به‌درستی که کفرورزیدند* سخن کسانی را که گفتند «همانا خداوند فقیر است و ما اغنیاییم»👉 📚 الهداية الكبرى ص۱۱۲-۱۱۶ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
مگر برای چه می جنگیم!!! حضرت علی (ع) روزى در جنگ صفين كه آتش جنگ روشن بود و زبانه مي‌كشيد خورشيد را تماشا مي‌كرد! ابن عباس عرض كرد: يا امير المؤمنين چرا خورشيد را تماشا مي‌فرمائيد؟! فرمود: براى اينكه بدانم كى وقت زوال خورشيد مى‌شود تا نماز بخوانم! ابن عباس عرض كرد: آقا مگر اكنون كه ما سرگرم پيكاريم وقت نماز خواندن است؟ ✅ على عليه السّلام فرمود: مگر براى چى ميجنگيم همانا ما براى نماز پيكار مي‌كنيم. 🔺كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَوْماً فِي حَرْبِ صِفِّينَ مُشْتَغِلاً بِالْحَرْبِ وَ اَلْقِتَالِ وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ بَيْنَ اَلصَّفَّيْنِ يُرَاقِبُ اَلشَّمْسَ فَقَالَ لَهُ اِبْنُ عَبَّاسٍ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا هَذَا اَلْفِعْلُ قَالَ أَنْظُرُ إِلَى اَلزَّوَالِ حَتَّى نُصَلِّيَ فَقَالَ لَهُ اِبْنُ عَبَّاسٍ وَ هَلْ هَذَا وَقْتُ صَلاَةٍ إِنَّ عِنْدَنَا لَشُغُلاً بِالْقِتَالِ عَنِ اَلصَّلاَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى مَا نُقَاتِلُهُمْ إِنَّمَا نُقَاتِلُهُمْ عَلَى اَلصَّلاَةِ. 📕 ارشاد القلوب ج ۲ ص ۲۱۷ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🟢 غذای روح و اشتباه فرزندان آدم 🔹 انسان در ناحیه روح و ضمیر عینا مانند بدن محتاج به تغذی است. اگر به بدن غذا نرسد لاغر می‌شود؛ اگر به روح نیز غذا نرسد لاغر و ناتوان می‌شود. غذای روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذای روح ، علم و عشق و امید و ایمان است. 🔸 اشتباه اصلی فرزند آدم که در جستجوی سعادت، جان به لب رسانیده همین است که تشنگی و احتیاج روح را می‌خواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند، یعنی جستجوی امر محالی را می‌کند. درست مثل این است که یک نفر گرسنه باشد و برای سیر شدن او به یک نفر دیگر نان بدهیم. 🔹 آری، آنچه احتیاج روح را رفع می‌کند و به او قوت و نیرو می‌بخشد و آرامش و اطمینان می‌دهد، ماده و مادیات نیست، معنویات است. 📗 حکمت‌ها و اندرزها (شهيد مطهری) ج ۲ ص ۱۴۸ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌴 گوشه‌ای از وصف بهشت ⚡️عبْدُاللَّه بن سِنان يكى از ياران امام صادق (ع) ماجراى شنيدنى زير را چنين بيان مى دارد: 🔸«از امام صادق (ع) پرسيدم: نهر كوثر چيست؟ 🔸حضرت توضيحاتى داد؛ سپس فرمود: آيا دوست دارى آن را ببينى؟ 🔹گفتم فدايت شوم؛ آرى. فرمود: دستم را بگير تا از اين شهر بيرون رويم. 🔹امام پايش را به زمين كوفت؛ در اين هنگام، پرده ملكوتى كنار رفت و عالم برزخى نمايان شد. 🌿وقتى چشم گشودم، نهرى بسيار بزرگ ديدم كه آغاز و پايانش پيدا نبود. از چشمه هاى آن، آب و شير سفيدتر از برف و شراب نيكوتر از ياقوت روان بود. 🌱گفتم: فدايت شوم؛ اين نهر و چشمه ها از كجا مى آيند و به كجا مى ريزند؟ 🍃فرمود: اين از چشمه هايى است كه خداى تعالى در قرآن نويدش را داده است: چشمه اى از آب، چشمه اى از شير، چشمه اى از شراب. (محمد/15) 🎋در كنار آن نهر، درختهايى ديدم كه زيرسايه آنها حوريانى گيسو به سرآويخته، آرميده بودند كه هرگز بدين زيبايى كسى را در دنيا نديده بودم! 🌾 حضرت به يكى از آنها اشاره فرمود آب بده! آن ماهرو، قدحى از آب پر كرد. 🌲حضرت، ظرف آب را از او گرفت و به من داد. هرگز ظرفى به آن زيبايى نديده بودم (درقرآن هم به ظرفهای زیبایی بهشتی اشاره شده است) و شربتى به آن گوارايى نچشيده بودم! 🍁 گفتم: فدايت شوم؛ چنين چيزهايى را نه ديده بودم و نه تصورش را مى كردم. 🍂 حضرت فرمود: «اين كمترين چيزهايى است كه خداوند به پيروان ما نويدش را داده است و مؤمن هرگاه بميرد، او را به اين محل آورند. در باغستانهاى اطراف، گردش مى كند و از شرابهاى اينجا مى آشامد». 📒الاختصاص (شيخ مفيد) ص 321 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 انسان برتر است، یا ملائکه؟ 🟢 شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید ملائکه برترند یا بنی آدم؟ حضرت فرمودند: امیرالمؤمنین علیه السلام در پاسخ به این سوال فرموده اند: 🔺خداوند به ملائکه عقل بدون شهوت داده و به حیوانات شهوت بدون عقل داده و به انسان عقل همراه با شهوت داده است. 🔺هر انسانی که عقلش بر شهوتش غالب شود، از ملائکه برتر است و هر انسانی که شهوتش بر عقلش غلبه کند، از حیوانات پست تر است. 📚 علل الشرایع ج1 ص 4 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ خرافه و خرافات ➖ در کتاب منتهی الارب آمده است: خرافات جمع خرافه است. و در اصل به سخنان بیهوده، باطل اسطوره، افسانه، خرافات می‌گویند. در قدیم به حکایت‌های شب که واقعی نبود، خرافه می‌گفتند. ➖ دهخدا در لغت‌نامه خود ذیل واژه‌ «خرافه» می‌نويسد: خرافه در لغت نام مردی پری زده از قبیله‌ عذره بوده است. او آنچه از پریان می‌دید نقل می‌کرد و مردم او را دروغگو می‌پنداشتند و می‌گفتند: «هذا حدیث خرافة و هی حدیث مستملح کذب» «این سخن خرافه و سخنی دروغ [اما دروغ بانمک] است». 🔺خرافه ، در زمان پیامبر می‌زیسته؛ ولی باورهای بی‌پایه از همان آغاز آفرینش انسان پدید آمده و رواج یافته است. خرافات انواع گوناگونی دارد. دایره‌ برخی، گسترده و شامل ملل مختلف می‌شود، برخی محدودتر و به ملتی خاص می‌رسد و در مواردی ممکن است باور خرافی حتی به شخصی واحد ختم شود! ❇️ امروزه خرافات به اعتقادات غیر منطقی و ثابت نشده‌ای گفته می‌شود که بدون دليل مدعی تاثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی هستند. معمولا خرافات ریشه در گرایش های درونی یا باطنی در زندگی بشر داشته اند و به مرور تبدیل به خرافه شده اند. فیلسوفان معتقدند هیچ تعریف مشخص و همه پسندی درباره خرافه وجود ندارد. تعریفی که از خرافه به معنای امر موهوم در ذهن مردم است بسیار نامشخص و گنگ به نظرمی رسد. 👌بهترین تعریفی که می توان برای خرافه ارائه داد، چنین است: ترس بیهوده از عوامل و مرتبط دانستن پدیده هایی نامربوط به یکدیگر، که رابطه بین آنها نه از نظر علم و عقل ثابت شده و نه از سوی دین تایید شده است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ احادیث خرافات گونه شیعه عده‌ای با استناد به بعضی از روایات شیعه، به طور‌ کلی حکم به خرافات بودن احادیث شیعه می‌کنند. به عنوان مثال در روایت معتبری آمده است، اگر انسان بعد از عطسه، ذکر خاصی را بگوید، خداوند پرنده کوچکی خلق می‌کند که تا روز قیامت براى او استغفار کند. عده‌ای این روایت را خرافه و خلاف منطق می‌پندارند و معتقدند، روایاتی که شیعه از ائمه و پیامبر علیهم السلام نقل می‌کند، غیر‌منطقی و غیر‌قابل قبول هستند. ✅ اعتبار روایات شیعه اندیشمندان شیعه حساسیت های بسیاری در نقل و ذکر احادیث دارند به طوری که دو علم رجال و درایه، با مباحث بسیار زیادی، در جهت تشخیص روایت معتبر از غیر‌معتبر تدوین شده است. هیچ یک از اندیشمندان شیعه بر این باور نیست که هر روایتی، صحیح و قابل استناد است. عالمان شیعه روایات را هم از جهت سند و هم از جهت مفهوم و دلالت، مورد بررسی قرار می دهند، آنگاه حکم به صدور آن از معصوم می کنند. اگر حدیثی مخالف نص صریح قرآن کریم باشد و یا مقابل حکم عقل و بنای عقلاء باشد، مردود و غیر قابل پذیرش است. برای نمونه: شیخ مفید در کتاب «تصحیح اعتقادات الإمامیة» در تبیین معیارهای نقد حدیث می‌گوید: « اگر حدیثی مخالف با قرآن باشد، به سبب حکم قرآن و اجماع مردود است و همچنین حدیثی که مخالف احکام عقلایی باشد، به سبب حکم عقل به فسادش، رد خواهد شد». ⚠️ البته ذکر این نکته لازم و ضروری است؛ عقل انسان نمی‌تواند در مورد همه احادیث داوری و قضاوت کند؛ زیرا موضوع بعضی از معارف، خارج از دسترس عقل است و یک سری محدودیت‌هایی برای عقل وجود دارد، ولی در بعضی از موضوعات که به طور کلی عقلانی هستند، مانند اوصاف واجب الوجود، عقل قادر است احادیث خلاف عقل را تشخیص دهد. همچنین در مواردی هم، اگر یک روایتی متضاد با حکم عقل دیده شد، به حکم همان عقل، نمی توان بیان کرد، همه روایاتی که شیعیان نقل می‌کنند، خرافات و بدون منطق هستند. ✳️ بررسی حدیث مذکور از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن‌ حضرت فرمود: «هر که عطسه کند و سپس دستش را بر استخوان بینى نهد و بگوید: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً کَثِیراً کَمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ» «از سوراخ چپ بینى او پرنده‌اى کوچک‌تر از ملخ و بزرگ‌تر از مگس بیرون آید و برود تا به زیر عرش رسد و تا روز قیامت براى او استغفار کند». 📗 کافى ج 2 ص 657 🔺با بررسی راویان این حدیث، روشن می‌گردد که این حدیث از جهت سندی معتبر است، اما از حیث محتوی می‌گوییم: در نگاه مادی و طبیعی، این اتفاق؛ یعنی خروج چنین موجودی از بدن، بعد از گفتن الحمدلله توسط عطسه زننده، غیر قابل پذیرش است؛ اما علل و اسباب در جهان آفرینش، منحصر در علل مادی نیست. بعضی از پدیده ها دارای علت معنوی هستند. خلق چنین موجودی می‌تواند علت غیر مادی داشته باشد. خداوند قادر است چنین موجودی را خلق کند و این امر با مسائل اعتقادی ما هیچ منافاتی ندارد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ تنبلی و خیال‌بافی، ریشه گسترش خرافات شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که جمعی را در حال بحث‌وجدل درباره مسئله‌ای دیده باشید، در حالی‌ که با مراجعه کوتاه به یک منبع اصیل، تمام نزاع آنها خاتمه پیدا می‌کند. همه افراد حاضر در این جمع، نسبت به یک مراجعه ساده، تنبلی می‌کنند؛ لذا به آسایش مطلوب نمی‌رسند و دچار مباحثه‌ای طولانی و عذاب‌آور می‌شوند. شاید بتوان ادعا کرد، بسیاری از آدم‌ها، خسته‌تر از آن‌اند که تحقیق کنند؛ برای همین است که به خرافات و خیالات خودشان پناه می‌برند. ⚜️ تخیل یا تعقل انسان، تخیلی بسیار نیرومند دارد؛ به‌طوری‌که بسیاری از اندیشمندان اسلامی درباره غلبه تخیلات بر اندیشه و تفکر انسان هشدار داده‌اند. جولان تصاویر در ذهن و دل‌خوشی به خیالات، برای عموم مردم لذت‌بخش است و رسیدن به تفکر عمیق و انتزاعی، کاری دشوار و طاقت‌فرسا محسوب می‌شود. طبیعی است در مواجهه با مشکلات، استفاده از قوه تخیل ذهن برای پاسخگویی راهی راحت و ساده به نظر می‌آید. در طول تاریخ برای پاسخ به پرسش‌های سخت از پاسخ‌های خیالی، اسطوره‌ای و دروغین کم استفاده‌ نشده است. زمانی که علت اتفاقی را نمی‌دانستند، آن را به خشم بُتان یا روح طبیعت نسبت می‌دادند و بین حوادث اتفاقی و اعداد، رابطه واقعی را قائل می‌شدند. 👈 عصر مدرن، رؤیاسازی و خرافات‌ فروشی اختراعات، کار بشر امروز را بسیار راحت‌تر کرده است و ممکن است برخی انتظار داشته باشند با گسترش جریان اطلاعات و امکان تحقیق بیشتر، خرافات در جهان کمتر شود؛ اما نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، گسترش و تنومند شدن درخت خیال‌بافی و رؤیاپردازی است. امروز کارخانه‌های رؤیاسازی مانند 🔸هالیوود🔸 و توجه ویژه به اهداف تجاری و مصرف‌گرایی، باعث شده نسل جدید با انبوهی از تخیلات مواجه شوند و قوه خیال تقویت مضاعفی بیابد. جنون سرعت و حاکمیت کمیت و عدد، جلوی عمق و کیفیت دیدها را گرفته و به‌ هیچ‌وجه با افول خرافات مواجه نیستیم. جنبش ری استارتی‌ها، انبوه نوجوانان طرفدار پدیده تتلیتی و رفتارهای جنون‌آمیز در اغتشاشات مرتبط با مرگ مهسا امینی، همگی نشان از این دارد که با هجوم اعتقادات خرافی بر اثر عادت به تنبلی و حاکمیت خیال مواجهیم. در برابر عرفان‌های انحرافی، نوظهور و خرافات متعدد، تنها کار علمی و فکری، پاسخگو نیست و باید برای کنترل و جهت‌دهی قوه خیال و مبارزه با راحت‌طلبی، کار روان‌شناسانه و پرورشی جدی، همراه با برنامه‌‌ریزی در پیش گرفت. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢راهكارهاى دشمن در مقابله با مسلمانان‏ (13) ♻️ مقابله نظامى‏ 📖 يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (بقره/217) 📖 (ای پیغمبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند، بگو: گناهی است بزرگ، ولی بازداشتن خلق از راه خدا و کفر به خدا و پایمال کردن حرمت حرم خدا و بیرون کردن اهل حرم از آن (که مشرکان مرتکب شدند) نزد خدا بسیار گناه بزرگتری است و فتنه‌گری، فساد انگیزتر از قتل است. و کافران پیوسته با شما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند، و هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده، و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود. 🍃 شأن نزول: آيه در مورد سريّه عبدالله بن حجش مى‌‏باشد. پيش از جنگ بدر، پيامبر اکرم (ص) عبدالله بن حجش را طلبيدند و نامه‏‌اى سربسته به او دادند و فرمودند كه به سمت دشمن حركت كند و پس از آنكه دو روز راه پيمود نامه را بگشايد و طبق آن عمل كند. او پس از دو روز راه پيمودن نامه را گشود و چنين يافت كه پيامبر اسلام (ص) فرمودند: پس از آنكه نامه را باز كردى تا نخله (سرزمينى كه بين مكه و طايف است) پيش برو و در آنجا وضع قريش را زير نظر بگير و جريان را به ما گزارش بده. عبدالله جريان را براى همراهانش نقل نمود و اضافه كرد: پيامبر مرا از مجبور ساختن شما در اين راه منع كرده است، بنابراين هر كس آماده شهادت است همراه من بيايد. اما همه با او حركت كردند. هنگامى كه به نخله رسيدند به قافله‌‏اى از قريش برخوردند كه عمرو بن خضرمى در آن قافله بود. چون روز آخر رجب (يكى از ماه‌هاى حرام) بود درباره حمله به آنها با يكديگر مشورت كردند. بعضى گفتند اگر امروز از آنها دست برداريم وارد حرم خواهند شد و ديگر نمى‌‏توانيم به آنها حمله كنيم. سرانجام شجاعانه به آنها حمله كردند عمرو بن خضرمى را كشتند و قافله را با دو نفر نزد پيامبر (ص) آوردند. پيامبر (ص) فرمودند: من به شما دستور جنگ نداده بودم كه در ماه‌هاى حرام نبرد كنيد! مجاهدان ناراحت شدند و خودى‌‏ها نيز آنان را سرزنش كردند. مشركان نيز زبان به لعن گشودند كه در آن هنگام اين آيه نازل گرديد. ♦️در ابتداى آيه تأكيد مى‏‌كند كه خونريزى و جنگ در ماه‌هاى حرام گناه بزرگى است ولى جلوگيرى از راه خدا و كفر ورزيدن به او و هتك حرمت خانه او و تبعيد ساكنان آن نزد خداوند مهم‏تر است. در ادامه مى‌‏فرمايد: ايجاد فتنه از قتل هم مهم‏تر است. سپس از مسلمين مى‏‌خواهد كه تحت تأثير تبليغات دشمن قرار نگيرند كه هر كس بر اثر تبليغات سوء دشمن از دين خود برگردد اعمال نيك او در دنيا و آخرت نابود خواهد شد. 💢 توضيح: مفاد اين آيه به صراحت عزم كفار و مشركين را نشان مى‌‏دهد كه هميشه در صدد جنگ با مسلمانان هستند تا مگر بتوانند از اين طريق مسلمانان را از دين (حق) برگردانند. 🔺حبط عمل (نابودى عمل) در واقع به معناى باطل شدن عمل و از تأثير افتادن آن است. اعمال انسان براى او هم در دنيا و هم در آخرت داراى آثار است به طور مثال ايمان به خدا داراى‏ اثرى است كه هم دنيا و هم آخرت انسان را پاكيزه مى‌‏گرداند. به عبارت ديگر همچنان كه قرآن مى‌‏فرمايد به مؤمنان حيات طيّبه عطا مى‏‌كنيم، شرك و كفر نيز آثار عمل كفار را در دنيا و آخرت نابود مى‏‌كند. 💦 پيامها 1- كافران پيوسته درصدد اقدام نظامى عليه مسلمانان هستند. 2- اگر افراد با ايمان در راه مقابله با كفّار دچار اشتباهاتى مى‌‏شوند، خداوند گناهان آنان را بخشيده و كوتاهى آنان را جبران مى‌‏كند. 3- جنگ در ماههاى حرام از سوى خداوند تحريم شده است، اما در صورتى كه دشمن ابتدا اقدام كند دفاع اشكالى ندارد. 4- نبايد تحت تأثير تبليغات دشمن قرار گرفت. 5- هر كسى از دين خود برگردد آثار اعمالش نابود مى‌‏شود. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍀 کسی که از سال پیش قضا بر عهده دارد، چنانچه تا قبل از رمضان سال جدید، قضای روزه‌های خود را بدون عذر نگیرد، باید برای هر یک روز، بدهد. 🍀 کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نمی‌تواند روزه بگیرد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ بعضی از صورت‌هایی که حلال گوشت، حرام می‌شود عبارتند از: ‼️ حیوانی که انسان بخورد به مقداری که در عرف صدق کند که غذای حیوان شده است. با نجاست خوار شدن حیوان، و حیوان نیز مانند آن حرام می‌شود. ‼️ خوردن گوشت حیوانی که توسط انسان وطی شده باشد حرام است. ‼️ مردار شدن حیوان به اين معنا که آن حيوان را به وجه معتبر شرعی ذبح نکرده باشند.. ‼️ به و کشته شدن غیر شرعی. قرآن کریم در آیه سوم سوره مائده، به چند نمونه از حیوانات حرام شده اشاره نموده و می‌فرماید: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ... و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقیمانده صید حیوان درنده مگر آنکه (به موقع به آن حیوان برسید، و) آن را سر ببرید، و حیواناتی که روی بت‌ها (یا در برابر آنها) ذبح می‌شوند، همه بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه‌های تیر مخصوص بخت آزمایی. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: لَا تُضَيِّعُوا صَلَاتَكُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَيَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ وَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِينَ فَالْوَيْلُ لِمَنْ لَمْ يُحَافِظْ صَلَاتَه‏ نماز خودتان را ضایع نکنید، به حقیقت هر کس نماز خویش را ضایع کند،خداوند عز و جل او را با قارون و فرعون و هامان محشور می کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، وبر خدا لازم است آنها را با منافقها به آتش داخل کند، پس وای بر کسی که به نمازش مواظب نباشد. 📗 بحار الانوار ج 79 ص 202 📜خفه کردن بچه در خمره سرکه پیغمبر خدا (ص) و جمعی از اصحاب نشسته بودند که ناگهان زنی صیحه زنان دیوانه‌وار وارد شد و عرض کرد: یا رسول الله سخنی محرمانه دارم اطرافیان بروند با شما کار دارم. اصحاب رفتند آن زن گریه کرد و گفت: یا رسول الله ، گناه کردم گناهم خیلی بزرگ است! رسول خدا (ص) فرمود : رحمت خدا از آن بزرگتر است. گناه هرچه بزرگ باشد نباید از رحمت خدا ناامید شد. هرچه گناه بزرگ و طولانی باشد اگر توبه کند گناهش آمرزیده می شود در اسلام بن بست نیست. سپس فرمود: گناهت چیست؟ عرض کرد: یا رسول الله زنا کردم آبستن شدم بچه به دنیا آمد او را در خمره سرکه خفه کردم بعد هم سرکه های نجس را به مردم فروختم . گناه خیلی بزرگ است. پیغمبر خیلی متأثر شد خیلی ناراحت شد حکمش را فرمود. سپس فرمود: می‌خواهی به توبگویم چر ادر این چاه افتاده ای؟ خیال می کنم نماز عصرت را نخوانده‌ای اِنَّی ظَنَنْتُ اَنَّکِ تَرکَتِ صَلواةَ اَلعَصْر. 📙 تفسیر فخر رازی ذيل آيه اول سوره عصر در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
نگاه زن باردار به خسوف برخی از مردم نگاه زن باردار به پدیده خسوف یا ماه گرفتگی را مکروه می دانند و
بعضی از مردم فکر می‌کنند که اگر بوی غذایی به دماغ زن حامله برسد حتما باید از آن غذا بخورد وگرنه نوزادش غیرطبیعی و یا علیل به‌ دنیا می‌آيد، در حالی که چنین چيزی صحيح نیست، و جزء خرافات است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «مَنْزوراً أكلُه‏» ♦️(او را مى‌‏بينى که) بهره‌‏اش از دنيا اندك است.. ⭐️ فوائد كم‌‏خورى و مضرات پرخورى‏ 7️⃣1️⃣ كم‌خورى و گرسنگى سبب لذّت بردن از طعام است به خلاف پرخورى. به تجربه اثبات شده كه اگر انسان گرسنه باشد هميشه با اشتهاء است و غذا به دهان او طعم مى‏‌كند، ولى اگر سير باشد، و بخواهد چيزى خورد آنقدر احساس لذّت نمى‌‏كند لذا لقمه‌‏هاى آخر انسان كه در حال سيرى است، لذتى مانند لقمه‌‏هاى اول را ندارد. 8️⃣1️⃣ انسانى كه كم خوراك است و خود را گرسنه نگاه مى‌‏دارد به ياد گرسنگى فقراء و مساكين نيز هست، وقتى درد گرسنگى را كشيد، درد گرسنگان را احساس مى‌‏كند و انگيزه‌‏اى بر يارى آنها و دعوت آنها بر سر سفره و اطعام كردن آنها مى‌‏شود به خلاف فرد سير و پرخورى كه بى‏‌درد است و احساس رنج و درد گرسنگان را ندارد. به همين جهت بود كه وقتى به حضرت يوسف (ع) گفتند: چرا گرسنگى مى‌‏كشى، در حالى كه كليد خزينه‌‏هاى زمين در دست تو است و خزانه‌‏دار پادشاه مصر هستى؟ گفت: «اخافَ ان اشْبَعَ فَانسى الجائع» «مى‌‏ترسم از اين كه سير باشم و گرسنه را فراموش كنم». 📘جامع الاخبار ص 183 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃