eitaa logo
سراج منیر
577 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
126 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «سهلًا امرُه‏‏» ♦️(او را مى‌‏بينى که) امورش آسان و به اصطلاح خفيف المؤوْنه است. ⭐️ از صفات ديگر متقين سادگى امور و كم‌‏خرجى آنها است. آنها با مسائل، ساده و آسان برخورد مى‏‌كنند، نه با سختى و شدت و تكلّف، و اين ناشى از روح بلند و ايمان قوى آنها است. گاهى انسان افرادى را مى‌‏بيند كه وقتى مى‌‏خواهند از خانه خارج شوند، يا به ميهمانى روند، يا مسافرتى كنند، بسيار ساده امور خود را ترتيب مى‌‏دهند و سريع به كار خود مى‌‏رسند ولى بعضيها براى يك ميهمانى رفتن آن قدر خود را در چهارچوب آداب و رسوم تجملاتى محصور مى‏‌كنند و جدا خود را به تكلف و زحمت مى‌‏اندازند، مسافرت رفتن آنها نيز با مشقت و زحمت همراه است، بايد حتماً چند چمدان از اين طرف لباس ببرند و چند چمدان سوغاتى خريده از آن طرف بياورند، به زيارت حج و طواف خانه كعبه مى‏‌روند ولى تجملات و تكلّفات آنها را ببين چه قدر است، برعكس انسان خفيف المؤونة و ساده كه با يك كيف كوچك به سفرى‏ چند ماهه مى‌‏رود و بازمى‌‏گردد و خود را مقيد به اين قيود و آداب زائد نكرده است. انسان پرهيزكار در معامله با مردم آسان مى‌‏گيرد، در قرض دادن و كارهاى خير ديگر سختگيرى نمى‏‌كند، در گرفتن طلب و قرض خود شدت به خرج نمى‌‏دهد، در مسائل ازدواج بسيار راحت برخورد مى‏‌كند، و از تنگ نظرى به دور است نه خود را به زحمت مى‌‏اندازد و نه ديگران را به دردسر. و همين نيك نفسى و خوش حسابى با مردم موجب مى‏‌شود، كه رحمت الهى بر او نازل شده و خداوند نيز با او همانگونه محاسبه كند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ✳️ خداوند ظالم نيست (1) 📖 ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْديكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيدِ سوره آل عمران آيه 182 📖 این به خاطر آن چیزی است که دستانتان از پیش فرستاد؛ و همانا خداوند هرگز ظلم‌کننده به بندگان نیست. 📌هر عذابی که به هرکس می‌رسد محصول عمل خودش است؛ چرا که خداوند کسی نیست که بخواهد به بندگان ظلم کند. 📌اگر خداوند مطلقا به بندگان ظلم نمی‌کند و هرکس عذاب می‌شود محصول کار خودش است، ببینید انسان چه اندازه می‌تواند در بدی پیش رود که در همین عمر محدود گناهانی مرتکب شود که او را شایسته عذاب ابدی کند! شاید به همین جهت است که وقتی خداوند خبر داد که عذاب جاودان ظالمان هم تنها محصول عمل خودشان است، عده‌ای تعجب کردند و پرسیدند: آیا واقعا چنین است؛ و خداوند به ربوبیت خودش سوگند خورد که آری: «ثُمَّ قيلَ لِلَّذينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلاَّ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُون‏؛ وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ؟ قُلْ إي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ» (یونس/۵۲-۵۳) 📌 از پیش فرستادن اعمال را به دستان نسبت داد، در حالی که انسان با همه اعضاء و جوارحش عمل می‌فرستد، چون: 👈 الف. چون تعبیر «تقدیم» (پیشکش کردن» به کار برد؛ و غالبا انسان با دست خود پیشکش می‌کند (المیزان، ج۴، ص۸۳) 👈 ب. از باب تغلیب است، چون بیشتر کارهای انسان با دستش انجام می‌شود [چنانکه در فارسی هم تعبیر «به دست آوردن» را به کار می‌بریم]. (مجمع البيان، ج‏۲، ص۸۹۹؛ البحر المحیط، ج۳، ص۴۵۶) در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 بخیل نبودن در کمک رسانی امام باقر علیه السّلام: 🍃 «مَنْ بَخِل بِمَعُونةِ اخیِه الْمسلِم و الْقیام لهُ فی حاجَتِهِ (الّا) ابْتُلِیَ بِمَعُونةٍ مَنْ یَاَثَمُ علیهِ و لا یُوجَرُ». 🍃 کسی که در کمک کردن به برادر مسلمانش بخل ورزد و از اقدام در انجام حاجتش کوتاهی کند، ناچار می شود به کسی کمک کند که با این امکانات علیه خود او اقدام کرده و در این راه هیچ اجر و پاداشی نخواهد برد». 📚 کافی ج ۲ ص ۳۶۶ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔔هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان 🌟 اباصلت (سلام الله علیه) می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: 🔹 ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: 1️⃣ زیاد دعا کن 2️⃣ زیاد استغفار کن 3️⃣ زیاد قرآن تلاوت کن 4️⃣ از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی 5️⃣ هر امانتی که گردنت هست ادا کن 6️⃣ تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن 7️⃣ هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... 8️⃣ و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: 👈 اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ 🔹 خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز 📙عیون الاخبار ج ۲ ص ۵۱ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❤️ امام صادق علیه السلام فرمود: 🔹 انْظُرْ إِلَى كُلِّ مَا لَا يَعْنِيكَ مَنْفَعَةً فِي دِينِكَ فَلَا تَعْتَدَّنَّ بِهِ وَ لَا تَرْغَبَنَّ فِي صُحْبَتِهِ فَإِنَّ كُلَّ مَا سِوَى اللَّهِ مُضْمَحِلٌّ وَخِيمٌ عَاقِبَتُهُ. 🔸نگاه کن به كسى كه منفعت دينى تو را در نظر نمى‌گيرد و به نزديك مشو، و علاقه‌اى به همنشينى با او نشان مده، زيرا هر چيزى بجز خداوند از بين رفتنى و پايانش بس خطرناك است. 📕وسائل الشیعه ج ۱۲ ص ۲۴ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✍️ محبت به خدا، زمینه ساز فرمان پذیری گزاف نیست اگر بگوییم تمام مشکلات مردم دنیا ریشه در مسئله توحید دارد. توحید یعنی باور و اعتقاد به یک خدای بی‌نیاز و خیرخواه. اگر تمام انسان‌ها می‌دانستند که تمام امور هستی در اختیار خدا می‌باشد، هیچ‌گاه از درگاه او دور نمی‌شدند. پیامد طبیعی دور شدن از درگاه خدا آن است که مشکلات مختلفی گریبان‌گیر جامعه بشری شد. البته شیاطین در دور ساختن انسان‌ها از اصل توحید بی‌تاثیر نبودند، ولی انسان‌ها می‌توانستند و می‌توانند با یاری جستن از عقل و اندیشه و پیروی از پیامبران، به دامان پر مهر خداوند بازگردند. ❎ گاه انسان‌ها در شناخت خدا به اشتباه می‌افتند و همین باعث دور شدن آنها از اصل توحید می‌شود. برخی گمان می‌کنند خدا آفریدگار همه چیز است و اگر انسان را آفریده، از او انتظار رعایت قوانین و دستورات دینی دارد. این نوع خداباوری نادرست نیست،‌ اما نیاز به تکمیل دارد. نتیجه ترویج این نوع خداباوری، تصویری خشن و خشک از خدا خواهد بود. ✅ این در حالی است که تعالیم اسلام که بر گرفته از قرآن و سخنان معصومان علیهم‌السلام است بر اصل محبت و مهربانی در خداباوری تاکید می‌کنند. رابطه خالق و مخلوق همانند رابطه یک مخترع و وسیله‌ای که اختراع کرده، نمی‌باشد تا هر دستوری به او داد، انجام دهد و هیچ احساس و عاطفه‌ای در میان نباشد. خداوند آفریدگار انسان است و سرنوشت او برایش بسیار مهم است. خدا خود را «ربّ» نامیده، یعنی به پرورش و رشد موجودی که آفریده، بسیار اهمیت می‌دهد. 🔺برای رساندن انسان‌ها به مرحله توحید و خداباوری، تعلیم و آموزش کافی نیست؛ بلکه باید محبت و مهربانی خداوند نیز به مخاطبان منتقل شود. اگر تعلیم خداباوری به انسان‌ها برای سعادتشان کافی بود، بسیاری از کسانی که در مورد خدا آگاهی و دانش دارند، در مسیر توحید قرار داشتند. تنها کسانی در مسیر اطاعت از خدا قرار دارند که نسبت به او محبت دارند و مهربانی او را در زندگی خود احساس کردند. 💢 اصل محبت میان خدا و مردم چنان اهمیت دارد که بسیاری از مکتب‌های فکری ساختگی و جعلی، بر محور محبت و مهربانی تاسیس شده و از همین طریق، اباحی‌گری و شهوت‌رانی را به مخاطبان خود تزریق می‌کنند. 👌 در حالی‌که اگر انسان‌ها با خداوندی که اهل‌بیت علیهم‌السلام معرفی می‌کنند، آشنا شوند، خواهند دید که او خدایی است که محبتش دارای آثار و برکات بی‌نظیر در زندگی می‌باشد و در صورتی که انسان‌ها پیش از آشنایی با قوانین و فرامین خدا، با محبت او آشنا شوند، با جان و دل به فرمان‌ها و دستورات او جامه عمل می‌پوشانند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ عوامل دین گریزی در جوامع دینی 1️⃣ خواسته‌هاي نفساني عده‌اي از آن جهت كه آموزه‌هاي پيامبران با بي بند و باری و ولنگاري آنها ناهمخوان است و بر زياده خواهي‌ها و آزادي‌هاي جنسي ايشان قيد و بند مي‌زند، مخالف دین هستند. قرآن در مذمت این افراد چنین فرموده است: «أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» «آیا دیدی کسی را که هوای نفس خویش را معبود خود قرار داده است؟» 2️⃣ مشکلات اقتصادی و فقر فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسئولین یا دینداران را به دین نسبت می‌دهند و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین، اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه‌ای برای دین گریزی می‌شود. در روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی می‌شود. البته ذکر این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و طغیان می شود که مقابل اکثر پیامبران، ثروتمندان قرار گرفته‌اند. 3️⃣ سخت گیری زیاد فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است. این نکته در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است: «لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا» «خدا هیچ کسی را مکلف نمی‌کند مگر به اندازه توان و قدرتش.» 4️⃣ دین را مخالف عقل و علم پنداشتن ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛ مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث، دیه، قضاوت و ... باعث این پندار می‌شود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. حال آنکه در بحث ارتباط دین و علم، بعضی از دانشمندان معروف به مکمل بودن دین و علم قائل هستند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 نگذاریم نسل مادرانی که از نامحرم رو می‌گرفتند منقرض شود ▪️متاسفانه مدتی است شاهد استفاده از روسری‌های رنگی، نفیس و گران قیمت با طرح‌های زیبا و جذاب توسط بانوان انقلابی هستیم که به نظر می‌رسد این طرز پوشش خالی از اشکال شرعی نباشد. متاسفانه حجاب استایل‌ها بقدری روی مدل حجاب کار کرده‌اند که حتی هسته‌ سخت محجبه‌های مذهبی را تحت تاثیر قرار داده واین بانوان گمان می‌کنند بایدحتما از روسری‌های شیک بهره ببرند تا از قافله زنان باکلاس عقب نمانند. واقعیت آن است که روزگاری مادران ما نه تنها دقت وافری داشتند نامحرم چهره آنها را نبیند بلکه از نمایاندن روسری‌ خود نیز امتناع می‌کردند و تلاش می‌کردند با صدای آرام‌تر و روی گرفته با نامحرم صحبت کنند که البته این نوع پوشش برای حفظ زنانگی و حرمت بیشتر زن در جامعه نیز مفیدتر بود. لذا بانوان باید هرچقدر میتوانند در رعایت چارچوب‌های شرعی پوشش تلاش بیشتری بکنند که هم برای تعالی فردی و هم اجتماعی مفیدتر است و اینگونه بیشتر میتوانند در جهاد دفاع از عفت و حیا موثرتر باشند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📜حکایت نقش دو شیر در بالای ایوان نقاره‌خانه در صحن انقلاب در حرم مطهر امام رضا علیه السلام! در زمان مأمون خلیفه عباسی، خشکسالی شدیدی رخ داد و با اصرار مأمون، امام رضا (ع) برای خواندن نماز باران به بیابان رفت و بعد از استجابت دعای امام (ع)، عده‌ای از اطرافیان مأمون به بدگویی از حضرتشان پرداخته و به مأمون گوشزد کردند که بعد از چنین اتفاقی این نگرانی وجود دارد که خلافت از بنی عباس به فرزندان علی (ع) منتقل شود. یکی از این بدگویان حُمَید بن مهران بود که به مأمون گفت: يا امير المؤمنين! بحث او را بمن واگذار، من او و طرفدارانش را ساكت مى‏‌كنم چنان كه زبانشان بند آيد، و اگر از هيبت تو در هراس نباشم او را بر جاى خود مى‏‌نشانم، و از عظمت قدر او مى‏‌كاهم و فرودش مى‏‌آورم و نارسائى او را در امر ولايتعهدى، كه تو براى او پا بر جا ساخته‌‏اى به همگان روشن مي‌سازم. مأمون گفت: چيزى نزد من بهتر از اين نيست‏ مأمون شخصيتهاى بزرگى را در مجلس وسيعى حاضر ساخت و خود در آن محفل حضور داشت و حضرت رضا (ع) را در مقابل خود در جايگاه ولايتعهدى كه براى او مقرّر داشته بود نشاند. آنگاه حُمَید بن مهران خطاب به حضرت شروع به سخن كرده گفت: مردم خيلى چيزها از شما حكايت مي‌كنند و بقدرى در وصف شما زياده‌روى مي‌كنند كه اگر خود بر آن اطّلاع يابيد از آن بيزارى خواهيد جست، و اوّلين چيزى كه بايد بگويم نماز استسقاء شما است كه دعا كردى و باران آمد و حال اينكه بدون دعاى شما مرتّب و بحسب عادت هر ساله بدون هيچ دعائى باران مي‌بارد و اين سنّت و عادت آن است، و آن را براى شما معجزه‏‌اى دانسته‌‏اند، و با اين معجزه و علامت ثابت كرده‌‏اند كه تو نظير ندارى و مانند تو احدى در دنيا نيست، در صورتى كه اين امير المؤمنين- كه خداوند پايدارش بدارد- مقابل نشود با احدى جز آنكه بر او فزونى دارد، و تو را منصب ولايتعهدى داده است و در مقامى قرار داده است كه مي‌شناسى و مي‌دانى، پس سزاوار نيست كه آنچه به دروغ در باره تو گفته‌‏اند آن را تجويز كنى و وزر آن بر امير المؤمنين باشد. حضرت فرمود: من بندگان خدا را از گفتن نعمتهائى كه خداوند به تفضّل به من داده است مانع نمى‌‏شوم، نهايت آن است كه من شوق و نشاط و خوشحالى بر اوصاف خود نمى‌‏كنم، و امّا اينكه گفتى: رفيقت (يعنى مأمون) مرا بر اين منصب استقرار داده است، پس بدان كه مرا او محلّى نداده مگر آن محلّى كه پادشاه مصر به يوسف صدّيق داد، و تفصيل حال آن دو را تو ميدانى (يعنى تو ميدانى كه پادشاه مصر كافر بود، و يوسف صدّيق پيغمبر) حميد با شنيدن اين مطلب خشمش بجوش آمده با لحن جسارت‌آمیزی به امام (ع) گفت: اى پسر موسى! پایت را از گلیمت درازتر کرده‌ای!‌ خداوند بارانی را در وقتش فرستاده و تو آن را کرامتی برای خود می‌پنداری! گویا مانند ابراهیم (ع)، مرغان تکه‌تکه شده را دوباره زنده کرده‌ای! ..... اگر می‌پنداری که راستگویی، تصویر این دو شیری که بر تخت مأمون است را زنده کرده و به جان من بینداز! این می‌تواند معجزه باشد نه بارش بارانی که هم در وقتش آمده و هم دیگران برای آن دست به دعا برداشته بودند! امام رضا (ع) خشمگین شد و خطاب به دو تصویر بانگ برداشت: این نابکار را بدرید و هیچ اثری از او باقی مگذارید! آن دو تصویر تبدیل به دو شیر زنده شده و در برابر نگاه‌های شگفت‌آمیز حاضران ‌به آن فرد جسور حمله نموده و او را دریدند و استخوان‌هایش را شکسته و خوردند و خون‌های او را نیز لیس زدند و هیچ اثری از او باقی نگذاشتند! سپس رو به امام رضا (ع) کرده و عرضه داشتند: ای ولی خدا بر روی زمین! دستورت در مورد مأمون چیست؟ آیا او را نیز به همین ترتیب دریده و نابود کنیم؟! مأمون از ترس بیهوش شد. امام به شیرها دستور داد که فعلاً دست نگه دارند و سپس فرمود که عطر و گلاب به صورت مأمون زده و او را به هوش آورند. بعد از آنکه مأمون به هوش آمد، شیرها دوباره عرضه داشتند: آیا اجازه می‌دهید که او را به رفیقش ملحق سازیم؟! امام فرمود: نه! خدا در باره او نیز نقشه‌ای دارد که اجرایش خواهد کرد! آن دو شیر گفتند: پس چه فرمانی می‌دهید؟ امام فرمود: به جای خود برگردید و همان‌گونه شوید که قبلاً بودید! ... 📙 عیون اخبار الرضا (ع) ج 2 ص 172 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
📜حکایت نقش دو شیر در بالای ایوان نقاره‌خانه در صحن انقلاب در حرم مطهر امام رضا علیه السلام! در زمان
تصوير نقش دو شیر در بالای ایوان نقاره‌خانه در صحن انقلاب در حرم مطهر امام رضا علیه السلام در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 زنان جذاب! ⬅️ انسان برای هر چیزی تلاش و سختی بیشتری متحمل شود، ارزش آن را بیشتر خواهد دانست؛ در روابط اجتماعی نیز هرچه یک مرد برای شناخت ماهیت یک زن، تلاش بیشتری داشته باشد، آن زن جایگاه والاتری خواهد یافت و پوشش، شناخت ماهیت یک زن را برای مرد مشکل تر خواهد نمود. 👌 آلفرد هیچکاک در این زمینه می گوید، من معتقدم زن باید مانند فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و بگذارد مرد برای کشف او بیشتر به خود زحمت دهد؛ زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجابشان جذابتر و قدرتمندتر بودند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
اجنهِ مومن، مامورین اهل البیت علیهم السلام سدير صيرفى مى‌گويد: امام باقر عليه السّلام نيازمنديهاى خود را در مدينه به من سفارش داد و من از (مکه به سوى مدينه) روانه شدم و در تنگه روحاء (در سى مايلى يا چهل مايلى ميان مكه و مدينه) بر شتر خود سوار بودم كه يك انسانى پر و پا پيچيده به نظرم رسيد كه تشنه است آب را به او تعارف كردم. گفت: نيازى به آن ندارم. او نامه‌اى به من داد كه مهر آن هنوز تر بود. چون نگاه كردم مهر امام باقر عليه السّلام بود. گفتم: چه وقت اين نامه را از آقايت گرفتى‌؟ گفت: الان. در نامه مطالبى را ديدم كه به من دستور داده بود و چون آن را برگردانيدم هيچكس را نزد خود نديدم. سدير گويد: [بعد از مدتى] امام باقر عليه السّلام به مدينه آمد. وقتى خدمت آن حضرت رسيدم گفتم: فدايت شوم، مردى نامه شما را كه هنوز مهرش تر بود براى من آورد. فرمود: اى سدير، گروهى از جنيان در خدمت خود داريم كه هر وقت عجله داشته باشيم آنها را مامور مى‌كنيم. در روايت ديگر فرمود: براى ما پيروانى است از جن چنانچه پيروانى است از انس و چون كارى را بخواهيم آنها را مى‌فرستيم. 📕 کافي ج ۱ ص ۳۹۵ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آخرین انسان روی زمین چه کسی خواهد بود؟ یکی از پرسش‌های مطرح و جالب توجه پیرامون پایان دنیا و روزهای پیش از آغاز قیامت آن است که آخرین انسان روی زمین چه کسی است؟ ✅ پیش از بیان پاسخ، به دو نکته اشاره می‌شود: 👈 الف: بی‌تردید کسی می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد که توانایی پیش‌بینی و پیش‌گویی را داشته باشد و این شخص نیازمند دانش فرابشری و علم غیب است. از این‌رو، چه در گذشته و چه در دنیای معاصر با توجه به پیشرفت‌های دانش تجربی، هیچ‌یک از مکاتب بشری و الهی غیر از اسلام، نتوانسته به این پرسش پاسخ دهد. ناگفته پیداست که مراد از اسلام، احادیث و سخنانی است که از رهبران معصوم این دین مقدس به ما رسیده است. 👈 ب: با توجه به استدلال‌های عقلی و همچنین احادیث فراوان در منابع شیعه (بصائر الدرجات ج ‏1 ص 484) و اهل‌تسنن (الاوائل ص 63)، خداوند هیچ‌گاه انسان‌ها را بدون نماینده از جانب خویش رها نکرده و همواره روی زمین، حجت معصوم خدا قرار دارد؛ به همین جهت است که نخستین انسان از نسل کنونی، یعنی حضرت آدم علیه‌ السلام، پیامبر الهی بودند و پس از ایشان، نسل انسان گسترش پیدا کرد. 🔺بر این اساس، آخرین انسان روی زمین نیز باید معصوم و نماینده خاص خداوند باشد تا اینکه حجت و برهان برای تمام انسان‌های عادی تمام باشد و هر کسی با توجه به اختیار و انتخاب خود بتواند مسیر زندگی و سرنوشت خویش را تعیین کند. (كافي ج ‏1 ص 180) ✅ پس از این دو مقدمه، مراجعه به سخنان و احادیث معصومان علیهم‌ السلام نشان از آن دارد که ایشان امیرالمؤمنین علی‌ بن‌ ابی‌طالب علیهما السلام را به عنوان آخرین معصوم روی زمین، معرفی‌ کرده‌اند؛ امام صادق عليه‌ السلام در بیان بخشی از واقعه معراج فرمودند: «خداوند در شب معراج به خاتم الانبیاء (ص) فرمود: «اى محمد! على نخستين امامی است که از او عهد و میثاق گرفتم و علی آخرين امامی است که جانش را می‌ستانم». 📗 بحار الانوار ج ‏53 ص 68 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سؤال: حکم استفاده از برای روزه‌دار چیست؟ ✅ پاسخ: 🥀 آيات عظام امام خمینی، فاضل: اگر به صورت پودر گاز از راه دهان به ریه می‌رسد، چون بر استعمال آن اکل و شرب صدق نمی‌کند، مبطل روزه نیست، اما اگر به صورت بخار به حلق برسد، در صورت ناچاری استعمال آن، روزه صحیح است. 🌷آيت الله خامنه‌ای: اگر استفاده از وسیله مذکور، صرفاً برای باز کردن راه تنفس بدون دارو باشد و یا همراه با دارویی باشد که پاشیده می‌شود، مضرّ به روزه نیست. 🌷آيت الله سیستانی: اگر دارو را فقط وارد ریه و شُشها می‌کند و دارو وارد مری و معده نمی‌شود، روزه را باطل نمی‌کند. 🌷آيت الله وحید: اگر مضطر بود استفاده کند، ولی بنا بر احتیاط واجب را تا مغرب ادامه دهد و بنا بر احتیاط واجب بعداً قضای آن را آن را به جا آورد. پس اگر تا ماه رمضان سال بعد بتواند بدون استفاده از اسپری قضای آن را به جا آورد، باید همین کار را انجام دهد. 🥀 آيت الله صافی: چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد، اشکال ندارد و روزه را بگیرد؛ لکن اگر قبل از بعد، عارضه‌اش برطرف شود، بنابر احتیاط قضای روزه‌ها را نیز بگیرد و اگر عارضه تا ماه رمضان بعدی ادامه یافت، بنابر احتیاط برای هر روز یک کفاره بدهد و قضا ندارد. 🌷آيت الله زنجانی: اگر به صورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد. 🌷آيت الله نوری: استفاده از آن در حد ضرورت اشکال ندارد. 🌷آيات عظام مکارم، خویی: روزه باطل نیست. 🥀 آيت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد روزه را باطل نمی‌کند، در غیر این صورت روزه باطل است. 🥀 آيت الله گلپایگانی: احتیاط آن است که استفاده نکند و اگر مضطر باشد، آن روز را امساک کند و قضای آن را به جا آورد و اگر پودر یا مذکور به صورت گاز به حلق برسد، موجب بطلان روزه نیست. 🥀 آيت الله تبریزی: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، عمل مزبور روزه را باطل نمی‌کند. 🥀 آيت الله اراکی: احوط ترک آن است؛ مگر اینکه بخار غلیظ باشد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔮راه‌هاى مقابله با دشمنان‏ (3) 🔵 كمك خواهى از صبر و نماز 📖 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (بقره/153) 📖 اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد از صبر و نماز كمك بگيريد همانا خداوند با صابران است. 💢 در مقابله با نقشه‌‏هاى پيچيده دشمن و مبارزه فرهنگى با آنان و دشواريهاى مختلف زندگى، مى‌‏توان صبر و استقامت را با خواندن نماز افزايش داد. اينكه اين آيه مى‌‏فرمايد از صبر و نماز براى حوادث و مشكلات خود (از جمله سختى‌‏هاى مبارزه فرهنگى) كمك بگيريد، براى اين است كه در حقيقت ياورى به جز خداى سبحان و انسان با اتصال به قدرت ازلى و ابدى، توان مقابله با مشكلات را پيدا مى‌‏كند و بهترين راه اتصال، نماز است. استعانت حقيقى آن است كه از خداى تعالى باشد چون اسباب عادى كه در دسترس ماست، سببشان همه محدود به آن مقدارى است كه خدا برايشان مقدّر كرده است نه آن طور كه به نظر ما مى‌‏رسد و خيال مى‏‌كنيم در مقابل خداوند، آنها هم سبب مستقل در تأثيرند، بلكه اين اسباب تنها طريقت و وساطت در ايصال دارند وگرنه كار همه‌‏اش به دست خداى تعالى است. بنابراين بر بنده خدا واجب است كه در حوائج خود متوجه به جانب عزت و باب كبريا شود و به هيچ يك از اسباب ظاهرى اعتماد نكند. 💦 پيامها 1- در راه مبارزه با دشمنان، كمك خواهى از صبر و نماز واجب است. 2- صبر، حوادث عظيم را كوچك مى‌‏كند. 3- نماز هم در واقع استعانت از خدايى است كه همه كارها به دست اوست. 4- خداوند با صابران و استعانت جويندگان است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام باقر عليه السلام فرمودند: جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ إِلَى‏ رَسُولِ اَللَّهِ ص‏ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ‏ مَا حَقُّ اَلزَّوْجِ عَلَى اَلْمَرْأَةِ فَقَالَ لَهَا تُطِيعُهُ وَ لاَ تَعْصِيهِ وَ لاَ تَصَدَّقُ مِنْ بَيْتِهَا شَيْئاً إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ لاَ تَصُومُ تَطَوُّعاً إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ لاَ تَمْنَعُهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ وَ لاَ تَخْرُجُ مِنْ بَيْتِهَا إِلاَّ بِإِذْنِهِ فَإِنْ خَرَجَتْ بِغَيْرِ إِذْنِهِ لَعَنَتْهَا مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاءِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْأَرْضِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلْغَضَبِ وَ مَلاَئِكَةُ اَلرَّحْمَةِ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا. زنى به نزد رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد: يا رسول اللَّه حقّ مرد بر زوجه ‏اش چيست؟ فرمود: آنكه او را فرمان ببرد و از نافرمانيش بپرهيزد و از مال شوهر (بدون رضاى او) چيزى به فقير ندهد، و نيز بدون اجازه او روزه مستحبّى نگيرد، و او را از كاميابى مانع نشود هر چند بر جهاز شترى سوار باشد، و از خانه‏ اش بدون رخصت وى خارج نشود كه اگر بدون اجازه از منزل بيرون رفت فرشتگان آسمان و فرشتگان زمين و فرشتگان غضب و رحمت همگى او را لعنت كنند تا به خانه ‏اش باز گردد. 📒کافی ج 5 ص 507 📜 امام صادق (ع) فرمود: در زمان رسول خدا (ص) مردی از انصار به خاطر بعضی از نیازهایش از خانه خارج شد و با همسرش پیمان بست تا از سفر برنگشته از منزل خارج نشود. امام صادق (ع) فرمود: پدر آن زن مریض شد و آن زن پیکی را نزد رسول خدا (ص) فرستاد که از وی اجازه بگیرد و به عیادت پدرش برود. پیامبر خدا (ص) فرمود: نه. در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. امام صادق (ع) فرمود: این سخن بر زن گران آمد، مرتبه دوم پیک را فرستاد و تقاضای خود را تکرار کرد. پیامبر (ص) فرمود: در خانه ات بنشین و از شوهرت پیروی کن. پس پدرش از دنیا رفت. پیکی را نزد رسول خدا (ص) فرستاد، آیا به من اجازه می دهید بر پدرم نماز بگذارم؟ پیامبر خدا (ص) فرمود: خیر، در خانه ات بنشین و از همسرت پیروی کن. امام صادق (ع) فرمود: پدرش به خاک سپرده شد. پس پیامبر خدا (ص) پیکی را نزد زن فرستاد (و به زن این پیام را داد): به درستی که خداوند تو و پدرت را به واسطه پیروی از همسرت بخشید. 📚 کافی ج 5 ص 513 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
برخی از مردم خون دماغ شدن یا زخمی که موجب خونریزی شود را، مبطل روزه و وضو می دانند، در حالی که چنین
بسیاری از مردم معتقدند فقط به نیابت از اموات می توان اعمال عبادی - اعم از واجب یا مستحب - را انجام داد، در صورتی که برخی مراجع، انجام اعمال مستحبی را به نیابت از فرد زنده، جایز می دانند! 💠 نظر مراجع عظام تقليد 🌷آیت‌الله مکارم: نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است. 🌷آیت الله خامنه‌ای: انجام نماز مستحبی به نیابت از شخص زنده جایز است، هر چند بهتر است نماز مستحبی را بدون قصد نیابت انجام دهید، و سپس ثواب آن را به شخص زنده مورد نظر، هدیه کنید. 🌷آیت الله سیستانی: نیابت از افراد زنده، در بعضی از مستحبات عبادی، مانند حج و عمره و طواف و نماز مربوط به آن از طرف کسی که در شهر مکّه حضور ندارد و زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) و قبور امامان (ع) و نماز زیارتی که بعد از آن خوانده می‌شود جایز است؛ بلکه نیابت از افراد زنده در همه مستحبات - رجاءً و بدون قصد ورود - جایز می‌باشد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «سهلًا امرُه‏‏» ♦️(او را مى‌‏بينى که) امورش آسان و به اصطلاح خفيف المؤوْنه است. ⭐️ خداوند در آيه 18 سوره رعد در مورد كسانى كه دعوت حق را اجابت نكردند مى‌‏فرمايد: أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ» «براى آنها حساب سخت و جايگاهشان جهنم است كه بسيار بد جايگاهى است». و در آيه 21 همان سوره درباره كسانى كه دستورات خداوند را عمل كرده و خاشع شدند مى‏‌فرمايد: «يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» «از سختى و بدى حساب مى‌‏ترسند». در تفسير برهان در ذيل آيه 21 حديثى از ‏حمّاد بن عثمان نقل مى‌کند که مى‌گويد: مردى نزد امام صادق (ع) آمد و از يكى از اصحاب او شكايت كرد، در همان موقع آن مردى كه از اصحاب بود، سررسيد. حضرت به او فرمودند: چرا فلانى از تو شكايت مى‏‌كند! گفت: چون تمام حقّم را از او مى‌‏خواهم بگيرم (تا دينار آخر را مى‌‏خواهم در سر وقت بگيرم) حضرت با حالت غضب فرمود: تو گمان مى‌‏كنى وقتى تا آخرين حقّت را گرفتى بدى نكرده‏‌اى، و كار سوئى انجام نداده‏‌اى! آيا نديده‌‏اى قول خداوند را كه از قول افراد نيك حكايت مى‌‏كند: يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ. آيا فكر مى‌‏كنى از خدا مى‌‏ترسند كه ظلم بر آنها روا دارد؟ نه به خدا قسم نمى‌‏ترسند مگر از اين كه خداوند تا آخرين چيز آنها را محاسبه كند. اين‏گونه حساب را خداوند عزوجل به حسابى (سوء الحساب) ناميده است. 📔تفسير برهان ج 2 ص 288 ذيل آيه 21 از آيات قرآن به خوبى استفاده مى‌‏شود كه مردم در قيامت به دو گروه تقسيم مى‌‏شوند: گروهى هستند كه خداوند حساب آنها را به آسانى و سهولت رسيدگى مى‌‏كند و هيچ‏گونه سختگيرى در موردشان نخواهد كرد: فَأَمَّا مَنْ أُوتِىَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَاباً يَسِيراً و به عكس كسانى هستند كه با شدّت به حساب آنها رسيدگى مى‌‏شود و ذره مثقال آن مورد دقت قرار مى‌‏گيرد، چنانكه درباره بعضى از شهرها كه مردم آن سركش و گنهكار بودند، مى‌‏فرمايد: فَحَاسَبْنَاهَا حِسَاباً شَدِيداً وَعَذَّبْنَاهَا عَذَاباً نُّكْراً و يا در آيه 18 سوره رعد فرمود: أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ: به خاطر اين است كه عده‌‏اى در زندگى دنيا و رسيدگى به حساب ديگران فوق العاده سختگيرند، و به اصطلاح مو را از ماست مى‏‌كشند و سعى دارند حق خود را تا آخرين دينار به هر قيمتى كه شده بگيرند، و به هنگامى كه خطائى از ديگرى سر زده، تا آخرين حدّ ممكن او را مجازات كنند، اينها كسانى هستند كه در زندگى كمترين گذشت حتى در مورد زن و فرزند و برادر و دوستان ندارند، و از آنجا كه زندگى جهان ديگر بازتاب و انعكاس از زندگى اين جهان است، خداوند نيز در حساب آنها چنان سختگيرى مى‏كند، كه‏ بايد در برابر هر كارى كه كرده‏‌اند، جوابگو باشند، بى آنكه كمترى گذشتى درباره آنها شود! امّا به عكس، كسانى هستند آسانگير و پرگذشت و بزرگوار، مخصوصاً به هنگامى كه در برابر دوست و آشنا و يا كسانى كه بر آنها حق دارند و يا افراد ضعيف قرار مى‌‏گيرند، آن قدر بزرگوارند كه سعى مى‌‏كنند، در بسيارى از موارد خود را به‏ تغافل زنند و گناهان بعضى را ناديده بگيرند، البته گناهانى كه نسبت به آنها جنبه شخصى دارد، خداوند در مورد اين‏گونه اشخاص آسان مى‌‏گيرد و آنها را مشمول عفو بى‌‏پايان و رحمت وسيع خود قرار مى‌‏دهد و با حساب يسير و آسان آنها را محاسبه مى‏‌كند و اين درسى است بزرگ براى همه انسانها، مخصوصاً كسانى كه مصدر كارى هستند و با گروه زيادى سر و كار دارند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ✳️ خداوند ظالم نيست (2) 📖 ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْديكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيدِ سوره آل عمران آيه 182 📖 این به خاطر آن چیزی است که دستانتان از پیش فرستاد؛ و همانا خداوند هرگز ظلم‌کننده به بندگان نیست. 📌«ظلام» صیغه مبالغه است و معنای عادی آن «بسیار ظلم کننده» است. وقتی می‌فرماید خداوند ظلام نیست، این شبهه به ذهن می‌آید که نکند که می‌تواند ظالم باشد اما ظلام نباشد؟ از آنجا که شک ندایم که خداوند مثال ذره‌ای هم ظلم نمی‌کند (إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ؛ نساء/۴۰) پس مقصود از «ظلام» نبودن خدا چیست؟ 👈 الف. این نه مبالغه در ظلم، بلکه تاکید در نفی ظلم است (مجمع البيان، ج‏۲، ص۸۹۹) یعنی به هیچ وجه ظلم نمی‌کند. 👈 ب. در آیه قبل فرمود خداوند اعمالشان را مکتوب می‌کند و عذابشان می‌کند. این جمله بیان علت عذاب بر اساس مکتوب است؛ یعنی گویی می‌خواهد بفرماید اگر چنین نبود که کاملا ثبت و ضبط می‌شد، و اهمال‌کاری‌ای رخ می‌داد، با توجه به کثرت اعمال مورد حساب، قطعا یک ظلم عظیم رخ می‌داد و قطعا خداوند چنین ظلمی نمی‌کند. (المیزان، ج۴، ص۸۳) 👈 ج. اینجا صیغه مبالغه از باب کثرت متعلّقِ ظلم است، نه خود ظلم (البحر المحيط، ج‏۳، ص۴۵۶؛ تفسير الصافي، ج‏۲، ص۳۰۹)؛ به این بیان که صیغه مبالغه برای کثرت مفعول است نه تکرار فعل؛ یعنی چون خداوند بندگانش بسیار زیادند، اگر ظلم کند، «کثیر اللظلم» محسوب می‌شود؛ پس اگر «ظالم» باشد حتما «ظلام» است؛ و اگر ظلام نباشد، ظالم هم نیست. (نراقی، مشكلات العلوم، ص۱۶۲) 👈 د. با استناد به برخی از اشعار عرب، ادعا شده وزن «فعّال» در زبان عربی لزوما به معنای کثرت و مبالغه نیست. (البحر المحيط، ج‏۳، ص۴۵۶)[۹] 👈 ه. عذابی که خداوند آنان را وعده داده، اگر ظلم باشد حتما ظلم خیلی بزرگی خواهد بود؛ لذا در این آیه از ظلام نبودن خدا سخن گفت. (قاضی [عبدالجبار]، به نقل از البحر المحيط، ج‏۳، ص۴۵۷) 👈 و. از این جهت صیغه مبالغه به کار رفته که خداوند به هر صفتی اگر متصف شود آن صفت را در اوج و نهایت آن خواهد داشت؛ پس اگر بخواهد به «ظالم» بودن متصف شود، چون هیچ مانعی هم جلویش نیست در اوج ظالم بودن خواهد بود؛ و برای اشاره به این نکته، به جای نفی ظالم بودن خدا، ظلام بودن خدا را نفی کرد؛ و البته منظور نفی مطلق ظلم است. (تفسير كنز الدقائق، ج‏۳، ص۲۷۸) 👈 ح. از باب مبالغه در نفی است، نه نفی وضعیت «مبالغه» (به نحوی که وضعیت ظالم بودن غیرمبالغه‌ای را شامل شود) (بحرانی، مجموعه رسائل در شرح احاديثى از كافى، ج‏۲، ص۲۷۴) در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ شاکر نبودن مانع رزقاست ❣️ امام رضا عليه السلام می فرمایند: ⛔️ لاتَسْتَقِلُّوا قَلِیلَ الرِّزْقِ فَتُحْرَمُوا کَثِیرَهُ ⛔️ روزی کم را اندک نشمارید که از روزی فراوان محروم می شوید در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 کار نیک حتی با دست‌های خالی! ✅ انتخاب‌های ما نقش بی بدیلی در تعیین سرنوشت و آینده‌مان دارد. یک انتخاب خوب می‌تواند آینده‌ای روشن و پر از موفقیت را همراه داشته باشد، پس همه ما باید همیشه سعی‌مان بر این باشد که با انتخاب‌های عاقلانه و سنجیده، بهترین و بیشترین منافع و موفقیت‌ها را برای خودمان به دست بیاوریم. 💕 تسخیر قلوب و ورود به بهشت از مهم ترین آثار نیکوکاری در دنیا، افزایش محبت و تسخیر قلوب مردم است. ما انسان‌ها تشنه محبت و خوبی هستیم و کسی که صادقانه عمل نیکی به ما هدیه کند ناخواسته به سوی او جلب و شیفته‌اش می شویم چنان‌که امام علی (ع) فرمود: «بِالاِحْسانِ تُمْلِکُ الْقُلُوبُ» «قلب‌ها با کارهای نیک تسخیر می‌شوند.» 📓عیون الحکم و المواعظ ج 1 ص 186 امام صادق (ع) در مورد رابطه کار نیکو با جلب محبت مردم می‌فرماید: «صَنَائِعُ اَلْمَعْرُوفِ وَ حُسْنُ اَلْبِشْرِ يَكْسِبَانِ اَلْمَحَبَّةَ وَ يُدْخِلاَنِ اَلْجَنَّةَ» «كارهاى خير و خوش‌رویى باعث جلب محبت و ورود به بهشت می‌شوند.» 📙وسائل الشیعه ج 12 ص 160 ✅ رابطه اعمال نیک و آخرتی زیبا نیکوکاری ما در این دنیا بهترین پس‌اندازها برای آباد کردن آخرت‌مان است. رسیدن به محبوبیت و رضایت خدای متعال از اهداف مقدسی است که از طریق نیکوکاری امکان پذیر است. انفاق و نیکی علاوه بر پاداش‌های زیادی که به همراه دارد باعث از بین رفتن گناهانمان خواهد شد. از همین رو قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ» «به درستی که کارهای نیکو، کارهای بد را از بین می برد.» بنابراین انجام کارهای نیک، از پرسودترین معامله‌هاست که دنیا و آخرت را گلستان می‌کند. 👈 نیکی حتی با دست‌های خالی ... نیکوکاری، منحصر در انفاق یا کمک های مالی نیست بلکه می‌توان به وسیله، محبت کردن، دلداری، همدلی، و حتی لبخند و خوشرویی نیکوکاری را به مرحله ظهور رساند و از برکات آن بهره مند شد. امام علی علیه السلام در این‌باره می‌فرمایند: «کُلُّ مَعروفٍ اِحْسانٌ» «هر کار خوبی احسان و نیکی است.» 📘غررالحکم و درر الکلم ج 1 ص 507 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔷 مداومت در عمل نیک ولو اندک ... حضرت باقر صلوات الله علیه می فرمایند: 🛑 أحَبُّ الأعمالِ إلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ما داوَمَ عَلَيهِ العَبدُ، و إن قَلَّ. 🛑 محبوبترين عمل در پيشگاه خداوند عزّوجلّ عَمَلى است كه آدمى بر آن مداومت ورزد، هرچند اندک باشد. 📗 کافي ج ۲ ص ۸۲ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 چرا برخی اتفاقات برای ما آشناست؟ ✅ گاهی انسان احساس می کند، برخی از اتفاقات را از قبل دیده و برایش آشناست. علت این حالت را به سه شکل گفته اند: 1️⃣ برخی روانشناسان معتقدند این امر، یک حالت عادی بوده و مربوط به روند طبیعی مغز و حافظه انسان است و هیچ ارتباطی به روح و امور ماورائی ندارد. 2️⃣ برخی دیگر این حالت را حاصل خواب ها و رؤیاهای [صادقانه ای] می دانند که انسان می بیند و آن ها را فراموش می کند و زمانی که در عالم بیداری با واقعیت ها روبرو می شود، آن ها به یادش می آید. 3️⃣ برخی با استناد به آیه172 سوره اعراف، این اتفاقات را حاصل مشاهده همان چیزهایی می دانند که در عالم ذرّ، انسان دیده است. ✍🏻 بنابراین هر کدام از این موارد، می تواند دلیل بر این اتفاقات باشد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 مشترکات فرقه های انحرافی / تهمت مخالفت علما با امام زمان (عج) یکی از شاخصه‌های مشترک بین جریان‌های انحرافی همچون متصوفه بابیت و مدعی دروغین یمانی، این است که در اولین مراحل، جایگاه عالمان دینی را در بین مردم تضعیف می‌کنند؛ زیرا می‌دانند که عالمان دینی به مانند سد محکمی در برابر تحریف دین هستند. 🔺این شگرد را در جریان‌های انحرافی مختلفی همچون متصوفه می‌توان دید؛ همان‌گونه که در مناظره‌ای که بین شیخ احمد جامی ژنده‌بیل (536هـ) و عالمی به نام «سید زیاد دین» روی می‌دهد؛ جامی به خود گمان برتری برده و با نوعی حالت پرخاش به او می‌گوید: «خاموش ای بی‌ادب، علم تو از میان پای مستحاضه! فراتر نشود. تو با احمد، علم توحید می‌گویی؟» 📘مقامات ژنده‌پیل ص 54 پیروان جریان مکتب مصر (یکی از مهم‌ترین انشعابات جریان انحرافی احمد اسماعیل بصری) نیز تلاش کرده‌اند از این شگرد استفاده کرده و با بیان آیه‌هایی از کتاب مقدس، نشان دهند که مخالفت عالمان دینی با این جریان، همانند مخالفت علمای یهود با حضرت عیسی علیه‌السلام است 👈 سخنان نقل شده از صوفیه و جریان‌های احمد اسماعیل بصری ، در مقابل روایاتی است که عالمان شیعه را در دوران غیبت، دارای جایگاه والایی دانسته است. یکی از آن روایات، نقل امام حسن عسکری از امام علی النقی علیهما السلام است که می‌فرمایند: «بعد از غیبت قائم ما، اگر کسانی از علماء باقی نمانند که مردم را به سوی آن حضرت بخوانند و به ایشان راهنمایی کنند و از دین او، با دلایل الهی دفاع کنند و ضعفاء بندگان خدا را از دام‌های شیطان و فاسقان و کمین‌گاه‌های دشمنان اهل‌بیت نجات دهند، هیچ کس نمی‌ماند، مگر آنکه از دین خدا باز می‌گردد؛ لیکن این علماء هستند که سررشته قلوب ضعفای شیعه را با جدیت نگاه می‌دارند، همان گونه که ناخدای کشتی، سکان آن را در چنگ می‌گیرد. تنها اینان نزد خداوند برترینند». 📕احتجاج طبرسی ج 1 ص 18 💢 طبق این روایت، عالمان شیعه به خاطر جلوگیری از گمراهی مردم، مورد مدح امام معصوم علیه‌ السلام واقع شده و جزء برترین افراد، نزد خدا شمرده شده‌اند. ✅ در نتیجه باید توجه کرد که برخلاف شگردی که متصوفه و جریان احمد اسماعیل بصری در پیش گرفته و به تخریب چهره علم و عالم می پردازند؛ اسلام جایگاه والایی برای عالمان آخرالزمان ترسیم کرده، زیرا عالمان دینی، تنها سد در مقابل جریان‌های انحرافی هستند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚜️ اگر در مکانی ترس از جن داشتید، بگوئید... مرحوم شیخ طوسی از امام هادی علیه السلام تا امام کاظم علیه السلام * روایت کرده که: اشجع سلمی که زياد سفر می‌کرده، نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت : ای مولایم، من زیاد به مکان‌های هولناک وارد می‌شوم، بمن چیزی بیاموزید که با آن خود را ایمن بدارم. فرمودند: چون از چیزی ترسیدی دست راستت را بر بالای سرت قرار بده و با صدای بلند بخوان: ♦️"أَفَغَير دِينِ ٱللَّهِ يَبغُونَ وَ لَهُۥٓ أَسلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ ٱلأَرۡضِ طَوۡعٗا وَ كَرۡهٗا وَ إِلَيهِ يُرۡجَعُونَ." (آل عمران/۸۳) ♦️ آیا جز دین خداوند را می‌جویند با آنکه هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است ، و بسوی او بازگردانیده می‌شوند. 🔸اشجع گوید : در یک وادی وارد شدم که در آن جنیان بودند و شنیدم یکی می‌گفت : "او را بگیرید." و من آن آیه را خواندم و یکی گفت: چگونه او را بگیریم در حالی که به آیه طیبه پناه برده است. 📚 بحار الانوار ج ٦٠ ص ٧٥ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃