✅ اخلاق انتخاباتی
اخلاق یکی از اضلاع بسیار مهم تعالیم دینی است که نقش بسیار مهمی در حفظ جامعه از انحطاط و رساندن آن به کمال دارد.
مجموعه دستورات اخلاقی اسلام نباید تنها منحصر به امور فردی و محصور در کتابهای اخلاقی باشد؛ بلکه باید آنها را در عرصههای اجتماعی همچون سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیز پیاده کرد تا رایحه خوش اخلاق و برکات آن در همه جا پراکنده شود.
🔷 یکی از برکات انقلاب اسلامی که پیش از آن وجود نداشت، این است که مردم به صورتی واقعی و غیر تشریفاتی در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای مورد نظر خود رأی داده و او را بر سرنوشت خود حاکم میکنند.
⬅️ انتخابات یکی از عرصههایی است که در آن، گاهی شاهد بدرفتاریها و بداخلاقیهایی هستیم. این معضل نشان میدهد که ما اخلاق را به صورت کاربردی به جامعه منتقل نکردهایم و بسیاری از افراد نمیدانند که رعایت اخلاق و ادب اسلامی حتی در کارزار انتخابات، امری شایسته و ضروری است.
✔️ هر چند از ابتدای انقلاب به برکت توصیههای اخلاقی امامین انقلاب، سطح رعایت اخلاق انتخاباتی بهتر شده است؛ اما هنوز هم لازم است تا نخبگان فرهنگی کشور وارد میدان شده و برای برگزاری انتخاباتهایی اخلاقی-اسلامی و الگو شدن آن برای دیگر کشورهای جهان، فرهنگسازی کنند.
❎ سیاهنمایی از اوضاع کشور و نادیده انگاشتن خدمات فراوان انقلاب به مردم، یکی از بداخلاقیهای برخی از نامزدهای انتخاباتی در دوران انتخابات است. گویا این افراد گمان میکنند که با سیاهنمایی میتوانند خود را آگاهتر و کاردانتر جلوه داده و نظر مردم را به سوی خود جلب کنند. این در حالی است که سیاهنمایی نه تنها تأثیری در جلب نظر مخاطبان نخواهد داشت؛ بلکه آنها را نسبت به بهتر شدن اوضاع ناامید کرده و از انگیزه آنها برای شرکت در انتخابات میکاهد. آنها با خود خواهند گفت:
«مگر گذشتگان چه گلی به سرما زدند که اینها دومیش باشند؟».
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (14)
♻️ ویژگیها و صفات منافقین
♻️ چهارمين صفت از صفات منافقين: تظاهر به اوصاف فریبنده
اصولاً اهل نفاق به اقتضای ماهیت بیمارشان، افرادی خوشصحبت و با ظاهری آراستهاند تا بتوانند انسانهای مؤمن را تحت تأثیر قرار داده و تخم بیماری نفاق را در دلهای آنان بکارند و در آخر آنان را از جمع مومنان خارج سازند.
👆در همین رابطه امام علی (ع) فرمودهاند:
«یَتَلَوَّنُونَ اَلوانَاً وَ یَفتَنُونَ ِافِتنانَاً ... قُلُوبُهُم دَوِیَّة وَ صَفاحُهُم نَقِیَّة» ...»
«منافقان به رنگهای گوناگون بیرون میآیند و به قیافهها و زبانهای متعدد خودنمایی میکنند، ... خوش ظاهرند و بدباطن ...»
📕نهج البلاغه، خطبه 194
💢 این ویژگی آنان چنان است که پیامبر اکرم (ص) نیز تحت تأثیر واقع شده و متعجّب میگردد اما باطن آنان همچون مجسمهای بیروح و پوچ و توخالی است، چنان که در آیه 4 سوره منافقون میفرماید:
«وَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ وَ إِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَأَنّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة ...»
«تو چون آن منافقان را مشاهده کنی ظاهر و وجود جسمانی آنها تو را به شگفت آورد و اگر سخن گویند به سخنهاشان گوش فرا خواهی داد (ولی از باطن و درون) گویی که چوبی خشک تکیه کرده بر دیوارند ...»
☝️ در ذیل این آیه گفته اند که «عبدالله بن ابیّ و مغیث بن قیس و جدّ بن قیس» افرادی خوشهیکل بودهاند و در میان آنان «عبدالله بن ابیّ» فردی خوشصحبت نیز بوده که افراد را تحت تأثیر خود قرار میداده است.
💠 در جای دیگر خداوند این صفات آنان را چنین برای پیامبرش بیان میکند:
«وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِى الْحَیَاِْة الدّنْیَا وَ یُشْهِدُ اللهُ عَلَى مَا فِى قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ» (بقره/204)
«و از مردم کسانی هستند (منافقان) که گفتار آنان در زندگی دنیا مایه اعجاب تو میشود و خدا را به آنچه در دل دارند، گواه میگیرند در حالی که آنان سرسختترین دشمنان هستند.
🔺و بدین ترتیب پرده از روی چهره فریبنده و مکار و حیلهگر منافقان برداشته و آنان سرسختترین دشمنان اسلام خوانده شده اند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌒 خوابیدن آدابی دارد، به دو نمونه از آنها اشاره میشود:
1️⃣ رعایت پاکیزگی
🌷رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود :
♦️لا يَبيتَنَّ أحَدُكُم و يَدُهُ غَمرَةٌ ، فإن فَعَلَ فأصابَهُ لَمَمٌ الشَّيطانِ فلا يَلُومَنَّ إلاّ نَفسَهُ .
♦️هیچ یک از شما با دستهای چرب (از #غذا) نخوابد. پس اگر چنین کرد و آسیبی از شیطان به او رسید جز خودش کسی را سرزنش نکند.
📔من لايحضره الفقيه ج 4 ص 6
2️⃣ با وضو خوابیدن
🌷امام صادق علیه السلام فرمود:
♦️مَن تَطَهَّرَ ثُمّ أوى إلى فِراشِهِ ، باتَ و فِراشُهُ كمَسجِدِهِ.
♦️هر کس طهارت (#وضو) بگیرد و سپس به بسترش برود، در آن #شب بستر او چون مسجدش میباشد.
📙کافى ج 3 ص 468
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (97)
📖 اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ
(نور/35)
📖 خداوند نور آسمانها و زمين است؛ و مَثَل نورش همانند چراغدانى است كه در آن چراغى [پرفروغ] باشد، آن چراغ در حبابى قرار گيرد، حبابى [شفاف و درخشنده] همچون ستارهاى فروزان، چراغى كه افروخته مىشود از [روغن] درخت پربركت زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى؛ روغنش [آنچنان صاف و خالص است كه] نزديك است بدون تماس با آتش شعلهور شود؛ نورى است بر فراز نورى؛ و خدا هركس را بخواهد با نور خود هدايت مىكند، و خدا براى مردم مثلها مىزند و خداوند به هر چيزى داناست.
📍عن جابر بن عبد الله الأنصاري، قال: دخلت إلى مسجد الكوفة، و أمير المؤمنين (ع) يكتب بإصبعه و يتبسم.
فقلت له: يا أمير المؤمنين، ما الذي يضحكك؟
فقال: «عجبت لمن يقرأ هذه الآية و لم يعرفها حق معرفتها».
فقلت له: أيّ آية، يا أمير المؤمنين؟
فقال: «قوله تعالى: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ...»
المشكاة: محمد
فِيها مِصْباحٌ: أنا المصباح
فِي زُجاجَةٍ: الزجاجة الحسن و الحسين
كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ: و هو علي بن الحسين
يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ: محمد بن علي
زَيْتُونَةٍ: جعفر بن محمد
لا شَرْقِيَّةٍ: موسى بن جعفر
وَ لا غَرْبِيَّةٍ: علي بن موسى
يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ: محمد بن علي
وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ: علي بن محمد
نُورٌ عَلى نُورٍ: الحسن بن علي
يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ: القائم المهدي
وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
جابر بن عبدالله انصاری می گويد: وارد مسجد کوفه شدم در حالی که دیدم امیرالمومنین با انگشت مبارک خود چیزی بر زمین می نویسد و می خندد .
گفتم: یا اميرالمومنين علت خنده شما چیست؟
فرمود: تعجب می کنم از کسانی که این آیه را تلاوت می کنند و معنای واقعی آن را نمی دانند.
عرض کردم: کدام آیه را می فرمایید؟
فرمود: این آیه را « الله نور السماوات والارض .... »
سپس فرمود:
مشکات محمد است
و مصباح در آن من هستم
و فی زجاجه، الزجاجه حسن و حسین هستند
و کوکب دری علی بن الحسین است
و یوقد من شجره مبارکه محمد بن علی است
و زیتونه جعفر بن محمد است
و لا شرقیه موسی بن جعفر است
و لا غربیه علی بن موسی الرضا است
و یکاد زیتها یضی محمد بن علی است
و لو لم تمسسه نار علی بن محمد است
و نور علی نور حسن به علی است
و یهدی الله لنوره من یشاء مهدی قائم است
📓البرهان في تفسير القرآن ج 4 ص 72
📒غاية المرام ص 317
📗اللوامع النورانية ص 247
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔹 برخی از احکام فضای مجازی
❓مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان میآید آیا میتوان به دیگران ارسال کنیم؟
✅ اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد.
❓اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟
✅ چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید.
❓در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیتهای مطرح شود، میخواهم حکم شایعهسازی و شایعهپراکنی را بدانم؟
✅ شایعهسازی و شایعهپراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است.
❓آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟
✅ نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت میباشد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ تدلیس در انتخابات
❓در رقابتی که بین کاندیداها وجود دارد و وعدههای که داده میشود، تا چه اندازه کاندیداها مجازند وعده دهند؟ آیا مجازند وعده فراتر از اختیاراتشان بدهند؟
✅ پاسخ:
«قطعا جایز نیست وعدههای فراتر از اختیار بدهند یا دروغ بگویند یا کاری که میدانند نمیشود آن را مطرح کنند. ما اسم این را تدلیس میگوییم؛ نوعی "تدلیس" است؛ یعنی خلافگویی و کار را بر مردم مشتبه ساختن. این کار جایز نیست.
کاندیداها باید وعدههایی بدهند که میتوانند انجام دهند یا در توان آنها هست که انجام بدهند. بعضی جاها میتوانند بگویند: “امیدوارم بتوانم فلان کار را بکنم“؛ در صورتی که واقعا امیدواری باشد. اگر امیدوار نباشد، بگوید امیدواریم؛ آن هم دروغ و تدلیس است. بنابراین باید وعدههایی بدهند که امکان انجام آن را داشته باشند».
📘 سايت آيت الله مکارم
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ امام صادق عليه السّلام فرمود:
اَلبِّرُ وَحُسنُ الخُلقِ يَعمُرانِ الدِّيارَ وَيَزيدانِ فِى العمارِ؛
نيكى و خوش اخلاقى، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند.
📘کافى ج 2 ص 100
📜روزى به رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، خبر دادند كه فلان جوان مسلمان ، مدّتى است در سكرات مرگ و جان دادن به سر مى برد و نمى ميرد.
چون حضرت رسول بر بالين آن جوان حضور يافت، فرمود: بگو «لا إلهَ إ لاّ اللّه» ولى مثل اين كه زبان جوان قفل شده باشد و نمى توانست حركت دهد.
حضرت چند بار تكرار نمود و جوان بر گفتن كلمه طيّبه «لا إلهَ إلاّ اللّه» قادر نبود.
زنى در كنار بستر جوان مشغول پرستارى از او بود، حضرت از آن زن سؤال نمود:
آيا اين جوان مادر دارد؟
پاسخ داد: بلى ، من مادر او هستم .
حضرت فرمود: آيا از فرزندت ناراحت و ناراضى مى باشى ؟
گفت : آرى ، مدّت پنج سال كه است با او سخن نگفته ام .
حضرت پيشنهاد داد: از فرزندت راضى شو.
عرض كرد: به احترام شما از او راضى شدم و خداوند نيز از او راضى باشد.
سپس حضرت به جوان فرمود: بگو «لا إلهَ إلاّ اللّه» در اين موقع آن جوان سريع كلمه طيّبه را بر زبان خود جارى كرد.
بعد از آن ، حضرت به او فرمود: دقّت كن ، اكنون چه مى بينى ؟
عرض كرد: مردى سياه چهره با لباس هاى كثيف و بدبو همين الا ن در كنارم مى باشد و سخت گلوى مرا مى فشارد.
حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، اظهار نمود: بگو:
يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ، إ قبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ، وَاعْفُ عنّىِ الْكَثيرَ، إ نّكَ اءنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيم
يعنى: اى كسى كه عمل ناچيز را پذيرا هستى ، و از خطاهاى بسيار در مى گذرى ، كمترين عمل مرا بپذير و گناهان بسيارم را به بخشاى ؛ همانا كه تو آمرزنده و مهربان هستى
وقتى جوان اين دعا را خواند، حضرت فرمود: اكنون چه مى بينى ؟
گفت : مردى خوش چهره و سفيد روى و خوش بو با بهترين لباس ، در كنارم آمد و با ورود او، آن شخص سياه چهره رفت .
حضرت فرمود: بار ديگر آن جملات را بخوان ، وقتى تكرار كرد.
و در همان لحظه روح ، از بدنش خارج شد و به دست پر بركت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، نجات يافت و سعادتمند گرديد.
📕بحار الانوار ج 92 ص 342
📔امالى (مفيد) ص 287
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
بسياری از مردم برای آگاهی از شرائط آينده خود به فالگيرها مراجعه می کنند در حالی که هم مشکلی از آنها حل نمی شود و هم طبق نظر مراجع تقليد جايز نيست و پول دادن به آنها نيز مشروعيت ندارد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ مهريه (4)
📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً
سوره نساء آيه 4
📖 و به زنان مهریههایشان را بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان!
📌ادامه توضيحات لفظ «صداق»
«صَدَقَةُ» آن مالی است که انسان در کارهای خیر و برای خدا خرج میکند، و «صدقه» در اصل در مورد پرداختهای مستحبی(«إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ» (بقره/۲۷۱) «یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ» (بقره/۲۷۶)،) و «زکات» برای پرداختهای واجب به کار میرود؛ و در جایی که که حکایتگر صدق صاحبش در کارهایش باشد، حتی در مورد انفاق واجب [زکات اصطلاحی امروزی] هم به کار میرود:
«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً» (توبة/۱۰۳)
«إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ ….» (توبه/۶۰) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰)
👈البته اینکه «زکات» لزوما برای انفاق واجب شرعی خاص گفته میشود؛ اگرچه امروزه چنین متداول شده، اما در زبان قرآن لزوما چنین نیست و به نظر میرسد هم برای مطلقِ انفاقهای در راه خدا زکات گفته میشود، مانند تعبیر پرکاربرد:
«أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» (بقره/۴۳، ۸۳، ۱۱۰، ۲۷۷؛ و …)
و هم در خصوص انفاقهای مستحب:
«وَ ما آتَیتُمْ مِنْ رِباً لِیرْبُوَا فی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَیتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ» (روم/۳۹)
یا آیه: «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (مائده/۵۵) که درباره انفاق مستحبی امیرالمومنین (ع) در حین رکوعش نازل شده است. و واضح است که مقام، مقام زکات واجب اصطلاحی نبوده است.
برای «صدقه دادن» یا گرفتن غالبا از ماده «صدق» در باب تفعل استفاده میشود.
برخی بر این باورند که هم برای فعل صدقه دهنده به کار رفته و هم بر فعل صدقه گیرنده، اما کاربرد آن در خصوص صدقه گیرنده را غلط مشهور دانستهاند (معجم المقاییس اللغة، ج۳، ص۳۳۹-۳۴۰)[۸] چنانکه در قرآن هم فقط برای صدقه دهنده به کار رفته است:
«تَصَدَّقْ عَلَینا إِنَّ اللَّهَ یجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ» (یوسف/۸۸)
«إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ … وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ و …» (احزاب/۳۵)
«إِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَریمٌ» (حدید/۱۸)
«وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَیقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنی إِلی أَجَلٍ قَریبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحینَ» (منافقون/۱۰)
البته برای هرگونه گذشتن از حق خود هم این تعبیر به کار رفته است:
«وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ» (مائدة/۴۵)
«وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلی مَیسَرَةٍ، وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیرٌ لَكُمْ» (بقرة/۲۸۰)
«وَ دِیةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلی أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ یصَّدَّقُوا» (نساء/۹۲)
✅ «صداق» به «مهریه» زن گفته میشود و درباره وجه تسمیه آن گفتهاند که «چون نشانه راستین بودن علاقه مرد است، همان گونه که وجه تسمیه «صَدَقه» این بود که حکایتگر صدق صاحبش در کارهایش میباشد» (نظام حقوق زن در اسلام (✍️شهيدمطهری) ص۲۳۶)،
البته مفردِ این کلمه در این معنا، پنج گونه تلفظ شده است، که جمعِ آنها با هم فرق میکند:
▫️«صَدُقَة» (گویش اهل حجاز) که به صورت جمع سالم: «صَدُقَاتٍ» جمع بسته میشود
▫️«صِدَاق» و «صَدَاق» که به صورت «صُدُق» جمع بسته میشود
▫️«صُدْقَةٌ» (گویش بنی تمیم) که این هم به صورت جمع سالم: «صُدُقَات» جمع بسته میشود؛ شبیه «غُرْفَة» و «غُرُفَات»
▫️«صَدْقَةٌ» که به صورت «صُدَق» جمع بسته میشود شبیه «قَرْیة» و «قُرًی». (المصباح المنیر، ج۲، ص۳۳۶)
و همه اینها در قرائات غیرمشهور آمده است.
⚜️گفتیم که صداق همان مهریه است.
در تفاوت «مَهر» و «صداق» گفتهاند «صداق» در اصل برای آن چیزی بوده است که مرد کاملا با میل و رغبت به زن پرداخت میکند؛ اما «مهر» هم شامل آن میشده و هم شامل چیزی که مرد را به پرداخت آن ملزم میکردهاند؛ ولی تدریجا به جای هم به کار رفتهاند. (الفروق فی اللغة، ص۱۶۳)
♦️ماده «صدق» و مشتقات آن ۱۵۵ بار در قرآن کریم به کار رفته است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه سوم:
گروه سوم همان صاحبانِ تزويرند. در واقع، هدف آنها، همان هدف گروه دوم است، با اين تفاوت که آنها، حطام دنيا را با زور و ظلم به چنگ مى آورند و اينها، با تزوير و زيانکارى و فريب و خودنمايى.
🔸گرچه هر دو گمراهند و ظالم و دنياپرست، ولى شايد حال اين گروه از پاره اى از جهات، از حال گروه دوم بدتر هم باشد، چرا که دين الهى را سرمايه دنياى خود ساختند و با اين عمل، هم دنياى مردم را ويران مى کنند و هم دينشان را.
🔸حضرت به تشبيه حالات آنها پرداخته و در پنج جمله آنها را به روشنى معرّفى کرده، و مى فرمايد:
📍خود را متواضع جلوه مى دهند
📍گامها را کوتاه برمى دارند (خود را باوقار معرّفى مى کند)
📍و دامن خود را (ظاهراً از آلودگى به دنيا) جمع مى کنند
📍و خويشتن را به زيور امانت داران مى آرايند.
📍(و در يک جمله) پوشش خدايى را، وسيله معصيت قرار مى دهند.
💢 ممکن است که اين گروه ظاهراً به خدا و روز رستاخيز ايمان داشته باشند، ولى به يقين ايمان به اين دو اصل مهم در اعماق وجودشان نفوذ نکرده، وگرنه چگونه ممکن است متاعى به آن گرانبهايى را به اين ثمن بخس و بهاى ناچيز مبادله کنند؟
به همين دليل، در احاديث آمده است که رياکاران در قيامت ـ که پرده ها کنار مى رود و چهره واقعى هر کس آشکار مى شود ـ به عنوان «يا کافر! يا فاجر! يا غادر! يا خاسر»! مخاطب مى شوند و به آنها گفته مى شود:
«حَبِطَ عَمَلُکَ وَ بَطَلَ أَجْرُکَ فَلا خَلاصَ لَکَ الْيَومَ فَالْتَمِسْ أَجْرَکَ مِمَّنْ کُنْتَ تَعْمَلُ لَهُ»
«اعمالت نابود شد و اجر و پاداشت از ميان رفت و هيچ راه نجاتى امروز براى تو باقى نمانده است. برو و پاداشت را از کسى که اعمالت را براى او انجام دادى بگير.
📙وسايل الشيعه ج 1 ص 69
♨️ بى شک اين گروه نيز مانند ساير گروهها، تنها در عصر اميرالمومنين على (ع) وجود نداشتند، بلکه هميشه و در هر جامعه اى بوده و هستند و خطر آنها بر دين و دنياى مردم از همه گروه ها بيشتر است.
به همين دليل پيروان حق بايد به دقّت مراقب آنها باشند و در دام آنان نيفتند. خوشبختانه بسيارى از آنها عملا خود را رسوا مى کنند و هنگامى که بر سر دو راهى دين و دنيا قرار مى گيرند، با يک چرخش سريع به راه دنيا مى روند و از دين خدا دور مى شوند و رضاى خلق را با سخط و خشم خالق خريدارى مى کنند تا از دنياى آنان بهره اى گيرند. افکار آنها منحط و همّتشان کوتاه و روحشان آلوده و درونشان زشت و پليد و هميشه گرفتار دوگانگى شخصيت و نفاق هستند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قابل توجه کسانی که هر چه به دستشان میرسد فوروارد میکنند
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚠️ شیطان همیشه در کمین... ⚠️
✍🏻 ابان بن تغلب روایت می کند:
چون سی سال از عمر حضرت عیسی (ع) گذشت روزی در عقبه بیت المقدس که آن را عقبه عتیق می گویند، ابلیس علیه اللعنه نزد آن حضرت آمد و گفت:
❗️ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگیِ تو به مرتبه ای رسیده است که خداوند تو را بی پدر خلق کرده است؟
❗️عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوهمند آن کسی است که مرا بی پدر خلق کرد و آدم و حوا را بی پدر و مادر خلق کرد.
❕ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگی تو به آن مرتبه رسیده است که در گهواره سخن گفتی.
❕عیسی (ع) در جواب فرمود: ای ابلیس! بلکه خداوند شکوهمند است که مرا در گهواره به سخن آورد و اگر می خواست می توانست مرا لال کند.
❗️ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگی ات به حدی رسیده است که از گِل پرنده ای ساختی و در آن دمیدی تا پرواز کرد.
❗️عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوهمند خدایی است که مرا آفرید و مرغ در دست من آفریده است.
❕ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگی ات به حدی رسیده است که بیماران را شفا می دهی.
❕عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوه از آن خداوندی است که به اذن او و امر او بیماران را شفا می دهم و اگر خواهد مرا نیز بیمار می کند.
❗️ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، مرده ها را زنده می کنی.
❗️عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوه از آن خداوندی است که به اذن او مرده را زنده می کنم. پس من و آنچه را که زنده کردم می میراند و خود او باقی است.
❕ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بر روی آب راه می روی بدون آنکه گامت تر شود و به آب فرو رود.
❕عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه بزرگی از آن خداوندی است که آب را برای من ذلیل کرد و اگر خواهد مرا غرق می کند.
❗️ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، روزی خواهد بود که آسمان ها و زمین و هر چه در آنهاست در زیر پای تو باشد، و تو بر بالای همه باشی و تدبیر امور خلایق کنی و روزی های مردم را قسمت کنی.
❗️این سخن برای حضرت عیسی (ع) بسیار گران آمد و فرمود:
🔆 سُبْحَانَ اللَّهِ مِلْءَ سَمَاوَاتِهِ وَ أَرْضِهِ وَ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ وَ زِنَةَ عَرْشِهِ وَ رِضَى نَفْسِه
🔆 تنزیه می کنم خدا را از آنچه تو می گویی آنقدر که آسمان ها و زمین خداوند پر شود و به اعداد مدادهایی که علوم نامتناهی او را بر آنها می نویسد و به سنگینی عرش او آنقدر که او راضی شود.
▫️ابلیس تا اين کلمات را شنيد ناگهان ناپدید شد و عیسی (ع) از این امتحان لطیف، موفق بیرون آمد.
📓امالی (صدوق) ص 204
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗓 ۲۷ ذوالحجه: وفات علی بن جعفر «ع» (۲۱۰ ق)
على بن جعفر الصادق، فرزند امام جعفر صادق (ع)، برادر كوچک امام موسی کاظم (ع) و از اصحاب و یاران امام موسى كاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی عليهم السلام و از علما و راویان قرن دوم هجرى بود.
او پنج امام شیعه را درک کرده و از سه امام هم روایت نقل کرده است. کتاب مسائل علی بن جعفر، تنها کتابی است که از ایشان به دست ما رسیده است.
متن کامل مقاله 👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/علی_بن_جعفر
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗓 ۲۷ ذوالحجه: کشته شدن مروان حمار و انقراض حکومت امويان
مروان بن محمد بن مروان بن حکم، آخرین فرد از خلفای بنیامیه بود.
🔹چون مربی او جعد بن درهم بود، او را مروان جعدی میگفتند و چون در جنگها بسیار شجاع، جنگجو و شکیبا بود، به او حمار میگفتند و به قولی برای آنکه عرب هر صد سال را حمار مینامد و چون سلطنت بنیامیه نزدیک صد سال شد، مروان را حمار لقب دادند.
🔸مروان بن محمد کنیهاش ابوعبدالملک و ابوعبدالله و مادرش کنیزی به نام «زبادة» بود.
🔹او مدت ۵ سال و دو ماه خلافت کرد. در شهر حران با او بیعت کردند و همه مردم شام به جز عدهای از بنیامیه با او بیعت کردند.
🔸در جمادیالاخر ۱۳۲ جنگ سختی بین دو سپاه اموی و عباسی روی داد که یازده روز طول کشید و به شکست مروان دوم منتهی شد. مروان به مصر رسید و در روستای کوچکی به نام بوصیر در منطقه الفیوم- توقف کرد که ناگهان نیروهای نظامی وارد شدند. مروان دوم مقاومت کرد تا این که کشته شد و با مرگ او خلافت اموی پایان یافت.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/مروان_بن_محمد
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❎ بنیاميه غاصبان حکومت اهل بيت عليهم السلام
✍🏻 عبدالاعلی غلام آل سام می گوید:
از امام صادق عايه السلام درباره تفسیر آیه:
📖 «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَ تُعِزُّ مَن تَشَاء وَ تُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَیَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آل عمران/26)
📖 بگو: بار خدايا! تويی كه فرمانفرمايی. هر آن كس را كه خواهی فرمانروايی بخشی و از هر كه خواهی فرمانروايی را باز ستانی و هر كه را خواهی عزت بخشی و هر كه را خواهی خوار گردانی. همه خوبیها به دست توست و تو بر هر چيز توانايی.
پرسیدم که آیا خداوند عز و جل به بنی امیه پادشاهی نداده است؟
✅ فرمود: این گونه نیست كه تو میگویی. خداوند عز و جل، پادشاهی را به ما داد و بنی امیه آن را گرفت؛ مانند این است كه فردی لباسی داشته باشد و شخص دیگری آن را بگیرد، پس در این صورت لباس، مال كسی نیست كه آن را گرفته است.
📒كافی ج 8 ص 266
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ عالم به زمان
مفضل بن عُمر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود:
يَا مُفَضَّل، .... َ الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس ....
ای مفضل! ... کسی که به زمانه ی خود آگاه است، مورد تهاجم فتنه های گمراه کننده قرار نمی گیرد ....
📗کافی ج 1 ص 27 (کتاب عقل و جهل، حدیث 29)
👆سیاست جزء انکارناپذير دين است، دین فقط برای گوشه محراب نیست، بلکه برای تمام صحنه های زندگی است.
اسلام حکومت، امارت، خلافت، بیعت، جهاد، جنگ، صلح، مالیات، تدبیر امور مردم و آموزش و پرورش را که همه از شئون حکومت است از دین دانسته است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 پنج نكته درباره تهمت
1️⃣ يكى از گناهان #كبيره #تهمت است.
👈 تهمت آن است كه درباره برادر مسلمان، چيزى گفته شود كه در او وجود #ندارد.
🔺امام على (ع) مىفرمايد:
المُؤمِنُ لا يَغُشُّ اخاه و لا يَخُونُهُ و لايَخذُلُهُ وَ لا يَتَّهِمُهُ
مؤمن برادر مؤمنش را گول نمىزند، به او خيانت نمىكند، او را خوار نمىسازد و به او تهمت نمىزند.
📕بحار الانوار ج 72 ص 194
2️⃣ تهمت زدن به هركسى حرام است و نسبت به مُرده و هر كسى كه نمىتواند از خود دفاع كند، گناهش بيشتر است.
3️⃣ #شنيدن تهمت، مانند تهمت زدن، حرام و از گناهان كبيره است و بايد از كسى كه تهمت به او مىزنند دفاع كند و اگر قدرت ندارد يا فائده ندارد، بايد ترتيب اثر ندهد.
4️⃣ اگر كسى تهمت به كسى زده باشد و او مطلع شده باشد بايد او را راضى كند تا توبه او قبول شود و اگر مطلع نشده باشد، در توبه رضايت او شرط #نيست؛ ولى علاوه بر لزوم #دعا و #استغفار براى او بايد اگر قدرت دارد #رفع آن تهمت بنمايد و اگر قدرت بر اين كار ندارد بايد به واسطه تعريف او و امثال آن به اندازه ممكن جبران آن خسارت را بنمايد.
5️⃣ #سكوت در مقابل تهمت، جرم و گناه است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آیا من و شما مؤمن هستيم!
⬅️ سه شاخصه ايمان از منظر حضرت امیر علیه السلام :
⭕️ الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ،
⭕️ وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ،
⭕️ وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ.
ايمان اين است كه :
💢راستگويى را در جايى كه به زيان توست بر دروغى كه به سود توست مقدم بدارى،
💢 و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويى.
💢 و چون از ديگران سخن گويى از خدا بترسى.
📔 نهج البلاغه، حکمت ۴۵۸
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (15)
♻️ عوامل و راههای شناخت منافقان
♻️ الف: توجه به لحن و شیوه گفتارشان
یکی از راههای شناخت اهل نفاق توجه به شیوه گفتار و لحن صحبتهای آنان است؛ چرا که منافقان به دلیل ماهیت بیمار و دورویشان، در هنگام سخن گفتن از کنایهها و تعبیرات موذیانه و نیشدار استفاده می کنند و نمی توانند حقد و کینه درونی خود را نسبت به حق مخفی نگه دارند.
🔺امام علی (ع) میفرماید:
«ما اَضمَرَ اَحَدٌ شیئاً ِالاّ ظَهَرَ ِفی فَلَتَاِت ِلسَاِنهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ»
«هیچ کس چیزی را در دل پنهان نمیکند مگر این که در سخنانی از دهان او (ناگهان) خارج میشود و در صفحه صورتش آشکار میگردد.
📙نهج البلاغه، حکمت 26
👆قرآن بر این حقیقت صحه گذاشته است:
📖 «... قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَأُ مِن أَفْوَاهِهِمْ ...» (آل عمران/ 118)
📖 دشمنی از دهانهای آنها آشکار است.
با این حال منافقان برای فرار از انتقام مؤمنان تمام سعی و تلاش خود را میکردند تا با مخفی کاری و دورویی و ظاهرفریبی، پیامبر و مؤمنان به نفاق آنان پی نبرند لکن خداوند به پیامبرش این نوید را میدهد که این گمان باطلی است که آنها دارند و تو میتوانی از لحن گفتارشان آنان را بشناسی:
📖 «أَمْ حَسِبَ الّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَنْ یُخْرِجَ اللهُ أَضْغَانَهُمْ - وَ لَوْ نَشَأُ لاَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِیَماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ ...» (محمد/29 و 30)
📖 آیا کسانی که در دلهایشان بیماری است (منافقان) گمان دارند خدا کینههایشان را ظاهر نمیکند و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان میدهیم تا آنها را با قیافههایشان بشناسی، هر چند میتوانی از طرز سخنانشان آنان را بشناسی ....
☝️و سلطان سخن، امام علی (ع) نیز بسیار زیبا این حالت منافقان را تشریح فرمودهاند:
«... و ِانَّ ِلسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ وَ ِانَّ قَلْبَ الْمُنَاِفقِ مِنْ وَرَاءِ ِلسَانِهِ ِلاَنَّ الْمُؤْمِنِ ِاذَا اَرَادَ اَنْ یَتَکَلَّمَ تَدَبُّرَهُ ِفی نَفْسِهِ فَاِنْ کَانَ خَیْرَاً ابداه وَ ِانْ کَانَ شَرّاً واراه وَ اَنَّ الْمُنَافِقَ یَتَکَلَّمُ بِمَا اَتَی عَلَی لِسَانِهِ لایَدْرِی مَاذَا لَهُ وَ مَاذَا عَلَیْهِ»
«و زبان مؤمن پشت قلب او و قلب و عقل منافق پشت زبانش قرار دارد یعنی مؤمن هرگاه بخواهد سخنی بگوید نخست میاندیشد، اگر نیک بود اظهار میکند و چنانچه ناپسند بود پنهانش میدارد ولی شخص منافق آنچه بر زبانش آمد میگوید و پیش از آن نمیاندیشد که کدام به سود و کدام به زیان اوست»
📓 نهج البلاغه، خطبه 176
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 شأن والای انتخابات
🔷 انتخابات، آن نقطه اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه نظام اجرایی است. اگر انتخابات... با حضور مردم، با اراده مردم، با آزادی کامل مردم و انتخاب آزادانه آن ها انجام بگیرد،... نظام اسلامی می تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدف های خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والای انتخابات است.
🎙آيت الله خامنه ای مدظله العالی؛ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👤حسرت خلیفه دوم!👇
✅بعد از نزول آیه ۵۵ سوره مائده که معروف به آیه ولایت است:
📖 إنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُون
و اشاره به جریان انگشتر دادن امام علی (ع) در حالت رکوع به سائل دارد، بعدها در زمان حیات حضرت رسول اکرم (ص) این عمل توسط عمر بن خطاب نيز چندين بار انجام شد؛ تا در مورد او نیز آيه ای نازل شود!
💍نقل است که عمر گفته است؛
♦️و اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعیِنَ خَاتَمَاً وَ اَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ (ع) فَمَا نَزَلَ
♦️به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع دادم تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب (ع) نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد.
📒امالی (صدوق) ص ۱۸۶
⁉️از این سخن عمر معلوم میشود که او نیز به این فضیلت خاص امام علی(ع) اعتراف داشته و چون نمیتوانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی میکرد او نیز صاحب فضیلتی اینچنینی باشد!
🔹با زاغ بگویید؛ نگوید سخن از قاف
🔸کاین لقمه به اندازه کام همه کس نیست!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (98)
📖 في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
(نور/36)
📖 [اين چراغ پرفروغ] در خانههايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديوارههاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد]؛ و در آنها نام خدا برده شود، و صبح و شام در آنها تسبيح او گويند.
📍عَن بُرَیدَهًْ قَالَ: قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ»
فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: أَیُّ بُیُوتٍ هَذِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟
فَقَالَ: بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ
فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُوبَکْرٍ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا الْبَیْتُ مِنْهَا؟ وَ أَشَارَ إِلَی بَیْتِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ عليهما السلام
قَالَ: نَعَمْ مِنْ أَفْضَلِهَا.
بریده گوید: پیامبر اکرم (ص) آیه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» را خواند.
مردی از جای خود بلند شد و پرسید: يا رسول الله، منظورش کدام خانهها است؟
فرمود: خانههای انبیاء
ابوبکر از جای خود بلند شد و با اشاره به خانه حضرت علی (ع) و فاطمه (س) گفت: يا رسول الله، این خانه از آنها است؟
فرمود: آری از بهترین آن خانهها است.
📗بحار الأنوار ج ۲۳ ص ۳۲۵
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 مسح سر با دست چپ
❓آيا مسح سر رو میتوان با دست چپ انجام داد؟!
✅ پاسخ:
🌷آیات عظام خامنهای، مکارم، وحید، زنجانی و نوری:
در شرایط عادی بنابر احتیاط واجب نمیتوان با دست چپ، سر را مسح کرد ولی در شرایط خاص (مثل وقتی که دست راست شکسته) اشکالی ندارد.
🌷آیت الله سیستانی:
اشکالی ندارد و صحيح است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم شرعی غسل و وضو با اکستنشن مو
💬 اکستنشن دراصطلاح به معنای افزودن مو به موهای طبیعی انسان میباشد. اینکار به منظور افزایش قد، ضخامت، حجم، تغییر رنگ و حالت مو صورت میگیرد.
❇️ گاهی در اکستیشن موی سر، موهای مصنوعی توسط چسب به پوست چسبانده میشود که مانع رسیدن آب است.
👈 اگر این چسب یا موی مصنوعی در کل محل مسح سر است باید در وضو حداقل برای مسح مانع برداشته شود
👈 و در غسل علاوه بر شستن موهای کوتاه که جزء بدن حساب میشود، شستن موهای بلند، مطابق نظر:
🌷آیت الله خامنهای و آیت الله مکارمشیرازی:
احتیاط واجب شستن موهای بلند سر نیز لازم است. بنابراین اگر اضافه کردن موی مصنوعی، مانع رسیدن آب به موی اصلی سر در قسمتهای بلند آن باشد، باز هم بنابر احتیاط واجب باید مانع برای غسل برطرف شود.
🌷آیت الله سیستانی:
شستن موهای بلند در غسل لازم نیست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃