✳️ آنچه به همسرانتان دادهايد را پس نگيريد (3)
📖 و إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبينا
سوره نساء آيه 20
📖 و اگر خواستید همسری را جایگزین همسری کنید و به یکی از آنها مال فراوانی داده باشید پس چیزی از آن را باز نستانید! آیا [میخواهید] آن را به بهتان و به عنوان گناهی آشکار بگیرید
📌ماده «بهت» در اصل به معنای گیج شدن و حیرت به کار میرود (معجم المقاييس اللغة، ج۱، ص۳۰۷؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۱، ص۳۴۶)
بر همین اساس، «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ« (بقرة/۲۵۸) یعنی او را مبهوت و حیران و شگفتزده کرد. (مفردات ألفاظ القرآن، ص۱۴۸) و قیامت هم چون یکدفعه سر میرسد کافران را گیج و مبهوت میسازد و فرصت هرگونه عکسالعملی را از آنها میگیرد: «بَلْ تَأْتيهِمْ بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلا يَسْتَطيعُونَ رَدَّها وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ» (انبیاء/۴۰)
👈 «بهتان« دروغی است که از شدت بیشرمانه بودنش شنونده را مبهوت میسازد (مفردات ألفاظ القرآن، ص۱۴۸)
🔺برخی گفتهاند از این بابت به دروغ «بهتان» گویند که امری بیاساس را به واقعیت نسبت میدهند و موجب حیرت میگردد و شخص را دچار دهشت و شگفتی میکند (مجمع البيان، ج۳، ص۴۱؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۱، ص۳۴۶)
و یا به تعبیر دیگر، چون خود شخص از چنین تهمتی مبراست، با مشاهده اینکه وی را به آن امر متهم میکنند، گیج و متحیر میشود. (الکشاف، ج۱، ص۴۹۱) و این معنا در عموم کاربردهای قرآنی این واژه مشاهده میشود:
«أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً» (نساء/۲۰)
«وَ مَنْ يَكْسِبْ خَطيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَريئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً» (نساء/۱۱۲)
«وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً» (احزاب/۵۸).
⬅️ البته در آيه »وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَ» (ممتحنة/۱۲) برخی گفتهاند «بهتان» به کنایه از زناکاری به کار رفته؛ هرچند این احتمال را هم دادهاند که مقصود انجام هر کار شنیعی با دست و پا باشد، یعنی گرفتن چیزی با دست که گرفتنش سزاوار نیست و رفتن به جایی با پا که رفتنش روا نباشد (مفردات ألفاظ القرآن، ص۱۴۸)
و باید افزود که واقعا بعید نیست همان توضیح اول درستتر، و بار کنایی این کلمه در خصوص زناکاری پررنگ باشد و شاید به همین مناسبت بوده که نهتنها در آیه فوق، بلکه هم در مورد تهمتی که به حضرت مریم س (قَوْلِهِمْ عَلى مَرْيَمَ بُهْتاناً عَظيماً؛ نساء/۱۵۶) و نیز به یکی از زنان پیامبر ص (وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبْحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظيمٌ؛ نور/۱۶) زده شد از این واژه استفاده شده باشد؛
اما هرچه باشد وجه مشترک همه اینها آن است که «بهتان» مطلبی است که شنونده و بویژه خود کسی که مورد تهمت قرار گرفته را کاملا گیج و شگفتزده میسازد. (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۱، ص۳۴۶)
👆با این توضیح تفاوت «کذب» و «زور» و «بهتان» نیز معلوم میشود:
🔹«کذب» مطلق دروغ و سخن خلاف واقع است،
🔹«زور» دروغی است که تزیین داده شده و در ظاهری نیکو بیان شده چنانکه از عمر نقل شده که «زورت يوم السقيفة كلاما: در روز سقیفه کلامی را مزورانه گفتم»
🔹و «بهتان» آن دروغی است که مواجهه با آن انسان را مبهوت و شگفتزده میکند. (الفروق في اللغة، ص۳۸)
💢«بهتان» مصدری است که در این آیه آن را عموما حال دانستهاند، که مقصود این است که: «آیا آن اموال را میگیرید در حالی که این گرفتنتان بهتان است». و در عین حال که جایز دانستهاند که آن را مفعول له بدانیم، که ظاهرا در این صورت معنایش چنین میشود «آیا آن اموال را با بهتان زدن میگیرید» (الكشاف، ج۱، ص۴۹۲؛ التبيان في إعراب القرآن، ص۱۰۱)
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❤️ امیرالمومنین علی عليه السلام فرمود:
♻️ مثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ.
💢دنيای حرام چون مار سمی است
💢پوست آن نرم
💢ولی سم كشنده در درون دارد
💢نادان فريب خورده به آن میگرايد
💢و هوشمند عاقل از آن دوری میگزيند.
📙نهج البلاغه، حکمت 119
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
❤️ امیرالمومنین علی عليه السلام فرمود: ♻️ مثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ
🐍دنيا مار خوش خط و خال!
امام (ع) در حکمت 119 نهج البلاغه، تشبيهى براى دنياى فريبنده بيان كرده و به همگان هشدار داده است که: «دنيا مانند مار (خوش و خط و خال) است كه به هنگام لمس كردن نرم به نظر مى رسد در حالى كه سم كشنده در درون آن است (به همين دليل) مغرورِ نادان به سوى آن مى رود و خردمند عاقل از آن حذر مى كند»
🔹طبيعت دنيا داراى اين دو ويژگى ظاهرى فريبنده و باطنى خطرناك است: كاخ ها، زر و زيورها، لباسها، غذاهاى رنگارنگ و عيش و نوش ها مظاهر جذاب دنياست، ولى در درون، غفلت، بى خبرى از خدا آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن يا حفظ آن با خود دارد.
🔺روى اين جهت، امام (ع) در عبارات مختلفش با ذكر مثالهاى متعدد تناقض اين ظاهر و باطن را آشكار ساخته و هشدار داده است:
☝️در ذيل نامه 68 كه امام (ع) پيش از دوران خلافت ظاهرىاش به سلمان فارسى (قده) نگاشته، همين مثل را با كمى تفاوت بيان فرموده است.
در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنيا با تمثيل به مار نشان داده شده كه به هنگام لمس آن بسيار نرم و ملايم به نظر مى رسد و انسانِ بىخبر از لمس آن لذت مىبرد در حالى كه اگر يك لحظه غافل شود سم «ناقع» (سم قاتل و جان گدازى) كه در درون اين حيوان خطرناك است از طريق نيش آن به بدن انسان منتقل مىشود. سوزش فوق العاده توأم با پيچ و تاب تا آنجا كه مار گزيده به صورت يك مثل در بىتابى درآمده است و سپس از كار افتادن تدريجى دستگاههاى اصلى بدن و شتاب به سوى مرگ.
⬅️ تعبير به «غِرِّ جاهل» (غِرّ به معناى انسان خام بىتجربه كه زود فريب مىخورد) اشاره به انسانهاى نادان و ناآگاهى است كه تنها چشم به ظواهر فريبنده دنيا مىدوزند و از آنچه در باطن دارد و تاريخ پيشينيان آن را به خوبى مجسم ساخته بىخبر مىمانند، ولى عاقلان باتجربه و آگاه كه سرنوشت دنياپرستان را در آيينه تاريخ مشاهده كردهاند خود را از آن برحذر مىدارند. به همين دليل حب دنيا (دنياپرستى) سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است. افراد دنياپرست چنان اسير آن مىشوند كه نه خدا را بندهاند و نه فرمان عقل را مىبرند، نه حق الناس مىشناسند و نه وجدان بيدار و آگاهى دارند و گاه با صراحت مىگويند: براى رسيدن به اهداف دنيوى هر كار براى ما مجاز است.
✳️ در حدیثى از رسول خدا (ص) مىخوانیم:
✨«أُتْرکُوا الدُّنْیا لاِهْلِها فَإنَّهُ مَنْ أخَذَ مِنْها فَوْقَ ما یَکْفیهِ أخَذَ مِنْ حَتْفِهِ وَهُوَ لا یَشْعُرُ»
✨«دنیا را به اهل آن واگذارید، زیرا کسى که بیش از نیاز خود از آن برگیرد در واقع مرگ خود را از آنجا که نمى داند تسریع کرده است».
📔نهج الفصاحه ص 161
✳️ در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است:
⚡️«ما أحَدٌ مِنَ الاْوَّلینَ وَ الاْخِرینَ إلاّ وَ هُوَ یَتَمَنّى یَوْمَ الْقِیامَةِ إنَّهُ لَمْ یُعْطَ مِنَ الدُّنْیا إلاّ قُوتاً»
⚡️«هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر این که روز قیامت آرزو مىکند که اى کاش جز به اندازه نیاز از دنیا به او داده نشده بود».
📗بحار الانوار ج 74 ص 54
🚨بى شک تمام آنچه گفته شد درباره دنیاى دنیاپرستانى است که هدفى جز لذت و عیش و نوش ندارند و دنیا براى آنها غایة الآمال است، ولى هرگاه از امکانات دنیا براى وصول به سعادت اخروى استفاده شود، دنیاى ممدوح و محبوب و به تعبیر امام سجاد (ع) «دنیاى بلاغ» (دنیایى که انسان را به هدف مىرساند) محسوب مىشود.
❇️ شخصى خدمت امام صادق (ع) عرض کرد: به خدا ما دنیا را دوست داریم و علاقهمندیم به ما داده شود.
امام (ع) به او فرمود: دنیا را دوست دارى؟ مىخواهى با آن چه کنى؟
عرض کرد: زندگى خودم و خانوادهام را تأمین کنم، با آن صله رحم به جا آورم، در راه خدا صدقه دهم و حج و عمره به جا آورم.
امام (ع) فرمود: «لَیْسَ هذا طَلَبُ الدُّنْیا هذا طَلَبُ الاْخِرَةِ: این طلب دنیا نیست بلکه طلب آخرت است»
📓کافى ج 5 ص 72
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (4) ♦️خواری و ذلّت؛ پیامد اختلا
✡️ عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستانهای قرآن از بنیاسرائیل (5)
♦️دوگانه مستضعف و مستکبر
قرآن یکی از عوامل فساد جامعه را وجود دو گروه مستکبران و مستضعفان معرفی میکند.
از نظر قرآن اینکه در جامعه عدهای خودشان را بزرگ بدانند، به دیگران فخر و بزرگی بفروشند و عده دیگری را ضعیف کنند، از عیوب جامعه است. قرآن با اینکار بسیار مخالف است و نقل میکند که تا روز قیامت این دو طایفه دست از سر هم برنمیدارند. میفرماید در آخرت جهنمیها به جان هم میافتند و این مستضعفان یا ضعفا به گردنکلفتها، رؤسا و بزرگانشان میگویند:
⚡️«لَوْلَا أَنتُمْ لَکنَّا مُؤْمِنِینَ» (سبأ/۳۱)
شما ما را بدبخت کردید؛ اگر شما نبودید ما به دنبال این چیزهایی که ما را به طرف آن کشاندید، نبودیم. ما به پیغمبران ایمان میآوردیم و راه انسانی را میرفتیم و امروز به این بدبختی مبتلا نمیشدیم. اما آنها در جوابشان میگویند:
⚡️«أَ نَحْنُ صَدَدْنَاکمْ عَنِ الْهُدَى بَعْدَ إِذْ جَاءکم»
مگر ما دستتان را گرفتیم و نگذاشتیم که راه هدایت را بروید؟! ما یک چیزی گفتیم و شما قبول کردید و دنبال ما آمدید. میتوانستید نیایید!
👆در آخر هم به شیطان میگویند: همه تقصیرها زیر سرِ توست؛ تو ما را گمراه کردی. اما شیطان میگوید:
⚡️«وَ مَا کانَ لِیَ عَلَیْکم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکمْ فَاسْتَجَبْتُمْ» (ابراهیم/۲۲)
من بر شما سلطنتی نداشتم! من گفتم: بیایید اینجا خوب است، جالب است، شما هم آمدید. خب میخواستید نیایید!
🔸سپس اینها سراغ خدا میروند و میگویند: خدایا اینها ما را گمراه کردند؛ شیطان رئیس این گمراهها بود؛ اینها را دو برابر عذابشان کن! یکی برای اینکه ما را گمراه کردند، یکی هم برای اینکه خودشان گمراه شدند. جواب داده میشود که:
⚡️«لِکُلٍّ ضِعْفٌ» (اعراف/۳۸) هم آنها دو برابر عذاب دارند و هم شما.
شما چرا سخنان آنها را پذیرفتید؟! چرا قبول ظلم کردید؟! آنها به ضلالت دعوت کردند عذابشان مضاعف میشود. شما هم قبول کردید، بنابراین شما هم دو برابر عذاب میشوید.
💤 ادامه دارد ....
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#فلسطین_قلب_مقاومت
🌹مقام معظم رهبری:
مردم غزه مورد ظلم کسانی قرار گرفتهاند که هیچ بویی از انسانیت نبردهاند
و بر همین اساس بزرگترین وظیفه، حمایت از مردم مظلوم غزه و ایستادگی شجاعانه نیروهای مقاومت و حمایت از کسانی است که به مردم غزه کمک میکنند.
✍️ یکی از بهترین محیطهایی که به جوانان و نوجوانان عزیز پیشنهاد می شود
که پیرامون مباحث مقاومت و ایستادگی و... مطالب و پوستر های زیبا و جذاب و تاثیر گذاری داشته
"سایت خامنه ای نوجوان"
مخصوصا دو صفحه ویژه از آن به عزیزان معرفی می شود
❶ در قدس نماز می خوانیم:
https://nojavan.khamenei.ir/folder?hgt=1101
❷ کم نیاری بردی (در پناه مقاومت پیشرفت خواهیم کرد):
https://nojavan.khamenei.ir/folder?hgt=1701
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ خداباوری، ریشه پایبندی به اخلاق
برخی برای توجیه خداناباوری خویش و اخلاقمدار دانستن خود، انسانیت را محور ارزشهای اخلاقی میدانند و بر این باور هستند که اخلاق، رعایت انسانیت انسان و احترام به اوست و این امر، نیازی به باور داشتن خدا ندارد.
🔺اینان به دلیل عدم شناخت درست از انسان و عدم درک صحیح از اخلاق؛ هرچند بتوانند در دوره محدودی، برخی از آداب را رعایت کنند؛ ولی در مرحله عمل، هرگز اخلاقمدار نخواهند شد و این یک اشتباه کلیشهای در اخلاقمداری است.
♨️ خداباوری و تحمل محرومیت
بیشک اخلاقمداری، بدون خداباوری و ایمان به خدا شکل نخواهد گرفت؛ زیرا آموزههایی مانند تقوا، عفت، امانتداری، راستگویی، درستكاری، فداكاری، احسان، گذشت، دفاع از حقوق بشر و ... با اصل منفعتطلبی انسان مغایرت دارد و لازمه پذیرش هر یک از آنها، تحمل یک نوع محرومیت مادی خواهد بود.
⬅️ انسان زمانی به این محرومیت و گذشت، تن میدهد که دلیلی برایش داشته باشد و تنها دلیل برای این گذشت، معنویت و اعتقاد به خداست؛ زیرا در این صورت است که باور میکند خدا اجر و پاداش کارش را خواهد داد.
بنابراین کسی که به خدا و باورهای دینی پشت میکند، بیشک دیر یا زود به انسانیت نیز پشت خواهد کرد، همانگونه که نمونههای فراوان آن در تاریخ قابل مشاهده است و نمونه روشن آن حقوق بشری است که سردمداران بیرحم، فقط از آن دم میزنند.
♨️ عاطفه دینی، پشتوانه انسانیت
قرآن کریم میفرماید:
«أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في نارِ جَهَنَّمَ» (توبه/109)
«آیا کسی که شالوده کار خود را بر تقوای الهی و خشنودی او بنا کرده، بهتر است، یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو میریزد؟»
🔺خدای مهربان در این آیه انسانها را بر اساس شالوده کارشان، به دو دسته تقسیم میکند.
⚜️ دستهای که پشتوانه کارهایش بر ایمان و باور است، در نتیجه انسانیت نیز برایش مهم و ارزشمند میشود.
⚜️ دستهای که برای کارهایش، هیچ اساس و ریشهای ندارد؛ بنابراین برای انسانیت نیز ارزشی قائل نخواهد بود.
✔️ نتیجه اینکه عاطفه دينی و ايمان، اساس و پشتوانه انسانيت است و با از دست دادن باور و ایمان، انسانيت و عواطف انسانی نیز از بین میروند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 علت بیماری انسان هنگام مرگ
✅ خداوند به همه بندگان مهربان و رئوف است و به هیچ کسی ظلم نمی کند؛ پس بیماری ها، به خصوص در آخر عمر و هنگام مرگ، علت هایی دارد که از روايات مختلف می توان آنها را به دست آورد:
1️⃣ بخشش گناهان
✍🏻 انسان در دنیا گرفتار تضادها و تعارضات فکری زیادی بوده و احتمال گناه و خطا در او زیاد است؛ بنابراین خداوند برای اینکه در قیامت، گرفتار عذاب نشود، در دنیا به واسطه بیماری، گناهانش را می آمرزد.
2️⃣ امتحان الهی
✍🏻 همه انسان ها در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار می گیرند تا مقدار تحمل و صبرشان معلوم شود؛ بیماری ها، یکی از موارد امتحان الهی است.
3️⃣ ارتقای درجه
✍🏻 برخی از انسان ها، گناهی مرتکب نشده اند؛ ولی خداوند برای اینکه درجات معنوی آنها را بالاتر ببرد، آن ها را به بیماری و سختی گرفتار می کند.
✅ بنابراین هر کسی که مبتلی به بیماری، سختی و گرفتاری شد، فقط به خاطر گناهان نیست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 یکی از مستحبّات خواب، رو به قبله خوابيدن است.
❓اما آيا مراد از رو به قبله بودن در هنگام خواب، همان نحوه احتضار است به این صورت که کف پاها رو به قبله باشد یا به نحوه ای که مرده را در قبر قرار میدهند، یعنی به گونه ای که صورت او رو به قبله باشد؟
♦️امام على عليه السلام مىفرمايد:
خوابيدن چهار صورت دارد:
▫️پيامبران عليهم السلام به پشت دراز مى كشند و مىخوابند، اما چشمانشان بيدار و منتظر وحى خداوند عزّ و جلّ است.
▫️مؤمن به دست راست و رو به قبله مى خوابد.
▫️شاهان و شاهزادگان به دست چپ مىخوابند، تا غذايى را كه مىخورند به هضم رسانند
▫️و ابليس و برادران او و هر ديوانه و آفت زده اى دَمَر مىخوابند.
📘خصال ج 1 ص 263
♦️و همچنین در برخی از روایات و کلمات فقهاء همین تعبیر در مورد میّت به کار رفته که میتواند شاهد بر کیفیّت آن باشد.
✅ بنابراین کیفیّت استقبال قبله در هنگام خواب، همان کیفیّت استقبال قبله میّت در قبر است، نه کیفیت استقبال قبله در حال احتضار.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🦂 حكايت عقرب، حافظ جان جوان
🔸فخرالدين رازى در تفسير مفاتيح الغيب مىنويسد:
ذوالنون مصرى مىگويد:
♨️ روزى خسته شدم و از شهر بيرون آمدم. در فضاى باز لب رودخانه نشستم، ديدم يک عقرب فوق العاده جرار لب ديوار رودخانه آمد.
گفتم: خدايا! عقرب که در آب نمىرود، اينجا چه مىكند؟! عقرب در خشکى است.
♨️ ديدم يک لاکپشت به سرعت از آب بيرون آمد، کنار ديوار رودخانه مانند کشتىای که پهلو مىگيرد، عقرب از آن بالا روى گردن لاکپشت پريد. لاکپشت به سوى رودخانه برگشت و به سرعت امواج آب رفت. من هم از روى پل به آن طرف رودخانه رفتم. لاکپشت به ديوار آن طرف رودخانه پهلو گرفت، عقرب از ديوار بالا آمد. وارد منطقهای شد كه پر از درخت و چمن طبيعى بود.
♨️عقرب به سرعت هم مىرفت. من هم دنبال عقرب آمدم تا به درختى رسيدم. ديدم يک جوان نازنينى خواب است. يک مار کبرى در نزديک او دهان باز کرده، مىخواهد خيز بردارد و جوان را نيش بزند.
عقرب روى سر مار پريد و آن را نيش زد. مار هم عقرب را گزيد و هر دو مُردند.
📕مفاتيح الغيب (التفسير الكبير) ج 1 ص 201
✅ براى ما هزاران بار اتفاق افتاده است و ما نفهميدهايم. يکى از اسامى خداوند «حفيظ» است.
🔹آفرينش موجودات و ترکيب وجودشان، نشان دهندۀ عقل، حکمت، محبت، احسان و رزّاقيّت اوست. اگر آدم، موجودات را با كمك عقل نگاه کند، مىبيند اين موجودات آيينۀ نشاندهندۀ جمال ازل و ابد هستند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ از «نيرنگ يهوديان» تا «نقد سند تاریخی»
🔷 در سال ۴۴۷ هجری عدهای از یهود، نامهای به خلیفه وقت نشان دادند، با این ادعا که به خط علی بن ابیطالب (ع) است و در آن نامه، پیامبر، #جزیه را از اهل خیبر ساقط کرده است.
برخی صحابه هم در ذیل نامه به آن شهادت داده بودند.
🔷 وزیر خلیفه، نامه را به ابوبکر خطیب بغدادى عرضه کرد که مورخ بود.
او چون در نامه تأمل کرد، گفت: «نامه جعلی است».
گفتند: «از کجا دانستی»؟
گفت: «شهادت معاویه در آن هست و معاویه چند سال پس از فتح خیبر اسلام آورد. نیز شهادت سعد بن معاذ در آن آمده است و او دو سال پیش از واقعه خیبر مرده بود».
📙المنتظم فى تاريخ الأمم و الملوك ج 16 ص 129
📔تذکرة الحفاظ ج 3 ص 224
🚨هر مطلب و سندى بايد نقد شود و اين روزها در فضاى مجازى متأسفانه چه بسيار مطالب ساختگى که به آن اعتماد مىشود!
👆و اين گزارش؛ چه گواه روشنى است بر مکر و نيرنگ #يهود!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حاجت خواهى از #نوکیسه و تازه به دورن رسيده
❎ معمولا اشخاصی که به موقعیتی دست پیدا میکنند قبل از اینکه ظرفیت آن در آنها ایجاد شود، نسبت به آن حساسیت بیجا و اهمیت بیمورد به خرج میدهند که موجب تحقیر و یا منت گذاشتن بر دیگران میشود.
♦️امام صادق علیه السلام درباره چنين اشخاصی فرموده است:
🔹تدخِلُ يَدَكَ في فَمِ التِّنِّينِ إلى المِرْفَقِ خَيرٌ لكَ مِن طَلَبِ الحَوائجِ إلى مَن لَم يَكُنْ لَهُ و كانَ .
🔸اگر دست خود را تا آرنج در دهان اژدها كنى بهتر است تا اين كه دست نياز به سوى تازه به دوران رسيده دراز كنى .
📗تحف العقول ص 365
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 خانواده؛ سنگری نفوذناپذیر
🍃 خانوادهها با تقویت باورهای دینی و پیریزی بینشی درست در فرزندان در زمینه مذهب و سیاست، میتوانند آنها را به سنگری نفوذناپذیر در برابر بمباران فرهنگی دشمن تبدیل نمایند و سودجویان غرب را ناکام و ناامید سازند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ امام حسين عليه السلام فرمود:
✨اوصِيكُم بِتَقوَى اللّه فَإنَّ اللّه قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى ما يُحِبُّ و يَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ
✨شما را به تقواى الهى سفارش مىكنم؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد، از آنچه ناخوش مىدارد به آنچه خوش مىدارد انتقال دهد، و از جايى كه گمان نمىبرد روزىاش دهد.
📓تحف العقول ص 240
📜شهيد هاشمینژاد در يکی منبرهای خود نقل کرده است که:
يك پيرمرد مسنّی ماه مبارك رمضان «مسجد لاله زار» میآمد که خيلی آدم موفقی بود و هميشه قبل از اذان توی مسجد بود.
به او گفتم: حاج آقا شما خيلی موفّق هستيد من هر روز كه مسجد میآيم میبينم شما زودتر از ما آمدهايد جا بگيريد.
گفت: نه آقا من هر چه دارم از نماز اول وقت دارم.
بعد گفت: مرحوم « حاج شيخ حسنعلی نخودكی» باغچهای در نخودك داشت به آنجا رفتم و ايشان را پيدا كردم و به ايشان گفتم: من سه حاجت مهم دارم دلم میخواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد. يك چيزی يادم بدهيد.
فرمود: چه میخواهی؟
گفتم: يكی دلم میخواهد در جوانی به حج مشرّف شوم. چون حج در جوانی يك لذّت ديگری دارد.
فرمود: نماز اوّل وقت به جماعت بخوان.
گفتم: دوّمين حاجتم اين است كه دلم میخواهد يك همسر خوب خدا به من عنايت كند.
فرمود: نماز اول وقت به جماعت بخوان.
گفتم: سوم اينكه خدا يك كسب آبرومندی به من عنايت فرمايد.
فرمود: نماز اول وقت به جماعت بخوان.
اين عملی را كه ايشان فرمود من شروع كردم و در فاصله سه سال هم به حج مشرّف شدم هم زن مؤمنه و صالحه خدا به من داد و هم كسب با آبرو به من عنايت كرد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم شرعى اطعام (غذا دادن به ديگران) (1)
🌮 اطعام اقسامى دارد که در اينجا به آنها اشاره مىشود:
♦️اطعام واجب
الف) اطعام فقرا در #نذر و #كفارات
مانند كفاره خوردن عمدى روزه كه يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است براى هر روز و كفاره شكستن قسم كه بايد ده فقير را اطعام كند و يا در كفاره نذر يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است.
ب) اطعام همسر و فرزندان
اطعام همسر و فرزندان به اندازه برطرف شدن نياز او بر شوهر واجب است. مقدار و كيفيت آن بستگى به شئون خانوادگى و موقعيت اجتماعى زن دارد.
ج) اطعام اسير
واجب است اطعام اسير و سيراب كردن او در صورت #نياز.
👈 امام على عليه السلام فرمود:
▪️اطعامُ الاسير و الاحسان اليه حق واجب
▪️اطعام اسير و نيكى به او حقى است واجب
📘وسائل الشيعه ج 15 ص 92
👈 و امام صادق عليه السلام فرمود:
اطعامُ الاسير حقٌّ عَلى مَن أَسرَه
اطعام اسير حقى است بر گردن كسى كه او را اسير نموده.
📒وسائل الشيعه ج 15 ص 91
د) اطعام #مضطر
👈 بر هر مسلمانى واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد.
♦️اطعام حرام
الف) اطعام غذاى #نجس به ديگران حرام است.
ب) اطعام طعام #غصبى نيز به ديگران حرام است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم شرعى اطعام (غذا دادن به ديگران) (2)
♦️اطعام مستحب
بر اساس سخن پيشوايان دين در موارد زير دادن وليمه مورد تأكيد است:
الف) اطعام مؤمنين
👈امام صادق عليه السلام فرمود:
▪️انَّ اللهَ يُحِبُّ اطعامَ الطعام
▪️خداوند اطعام طعام را دوست دارد.
📕کافى ج 6 ص 25
👈 پيامبر اکرم (ص) نيز فرمود:
▪️ مَنْ أَطْعَمَ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ، أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثَلَاثِ جِنَانٍ فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ ...
▪️كسى كه سه نفر از مسلمانان را اطعام كند خداوند او را از سه باغ بهشتى در ملكوت آسمانها اطعام خواهد كرد ....
📙کافى ج 2 ص 200
👈همچنين امام صادق عليه السلام فرمود:
▪️مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً حَتَّى يُشْبِعَهُ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ مَا لَهُ مِنَ الْأَجْرِ فِي الْآخِرَةِ لَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِين
▪️كسى كه مؤمنى را اطعام كند تا سير شود احدى از خلق خدا نمىداند چقدر در آخرت پاداش دارد حتى فرشتگان مقرب الهى و پيامبران مرسل.
📔کافى ج 2 ص 201
📍در بعضى از روايات تصريح شده كه اطعام گرسنگان به طور مطلق هرچند مؤمن و مسلمان هم نباشند از افضل اعمال است.
👈 چنانكه در روايتى از پيامبر اسلام (ص) آمده است كه فرمود:
▪️مِنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ إِبْرَادُ الْكِبَادِ الْحَارَّةِ وَ إِشْبَاعُ الْكِبَادِ الْجَائِعَةِ وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يُؤْمِنُ بِي عَبْدٌ يَبِيتُ شَبْعَاناً [شَبْعَانَ] وَ أَخُوهُ أَوْ قَالَ جَارُهُ الْمُسْلِمُ جَائِعٌ.
▪️يكى از برترين اعمال نزد خدا خنك كردن جگرهاى داغ و سير كردن شكمهاى گرسنه است، سوگند به كسى كه جان محمد در دست اوست، بندهاى كه شب سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه باشد به من ايمان نياورده است.
📗وسائل الشيعة ج 24 ص 327
ب) وليمه عروسى
👈 جايگاه رفيع ازدواج و آثار آن در ابعاد اخلاقى، اجتماعى و فرهنگى، موجب شده است اسلام براى آن و تشريفات جنبىاش، احترام ويژه، بلكه نوعى تقدس قائل شود.
ج) وليمه خريدن خانه و ...
👈 پيامبر اکرم (ص) به حضرت على (ع) فرمود:
▪️يَا عَلِيُّ لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ فِي بِنَاءِ الدَّارِ وَ شِرَائِهَا وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّة
▪️يا على جز در پنج مورد وليمهاى نيست:
1. عروسى
2. تولد نوزاد
3. ختنه كردن كودك
4. ساختن يا خريد خانه
5. بازگشت از سفر حج
📒من لايحضره الفقيه ج 4 ص 356
⬅️ البته اطعام با همه ارزشى كه دارد، بايد در راه #خدا و براى خدا باشد و قصد سير كردن شكمى گرسنه و يا شاد كردن برادر مؤمن يا تقويت رابطههاى خويشاوندى و صله رحم باشد نه براى خودنمايى.
❌ گاهى اصل ميهمانى دادن رياكارى است و گاهى نوع غذا و محل اطعام و كيفيت سفرهآرايى تظاهر و خودنمايى است.
د) وليمه نوزاد
👈 منهال قصاب مىگويد:
به قصد مدينه، از مكّه بيرون آمدم، در مسير خود وقتى به أبواء رسيدم كه در آنجا موسى (ع) پسر امام صادق (ع) به دنيا آمده بود. من پيش از امام صادق (ع) وارد مدينه شدم و ايشان، يك روز پس از من وارد شهر شد و مردم را (به ميمنت تولد فرزند و به عنوان وليمه آن) اطعام نمود.
📓وسائل الشيعه ج 21 ص 401
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
برخی از مردم معتقدند برای اینکه گنجشک حرام نشود، تا زنده است سرش را بلافاصله باید کَند ! در حالی که
بعضی از مردم وقتی به شهربازی و پارک میروند بازیهای شانسی انجام میدهند:
🔸مثلا یه سکه در دستگاه بازی انداخته و گردونه را میچرخانند تا به طور شانسی روبهروی یک جایزهای قرار بگیرد و آن جايزه را دريافت میکنند
در حالی که این کار صحيح نیست و به فتوای تمام مراجع، این نوع بازیها نوعی قمار محسوب شده و حرام میباشند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ آنچه به همسرانتان دادهايد را پس نگيريد (4)
📖 و إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبينا
سوره نساء آيه 20
📖 و اگر خواستید همسری را جایگزین همسری کنید و به یکی از آنها مال فراوانی داده باشید پس چیزی از آن را باز نستانید! آیا [میخواهید] آن را به بهتان و به عنوان گناهی آشکار بگیرید
📌شأن نزول
در شان نزول این آیه گفتهاند که در جاهلیت چنین روالی بود که گاه مردی که از زنش خوشش نمیآمد و تصمیم میگرفت با زن دیگری ازدواج کند زن خودش را متهم به فحشاء میکرد تا وی را مجبور سازد که آنچه به عنوان مهریه به او داده را به وی بازپس دهد تا آن را به عنوان مهریه به همسر جدیدش بدهد. (مفاتيح الغيب، ج۱۰، ص۱۳)
📌در این آیه نیز به یکی دیگر از روشهای سوءاستفاده مردان در برابر زنان میپردازد و آنان را از این سوءاستفادهها برحذر میدارد.
در واقع، بعد از اینکه هشدار داد که مبادا با در تنگنا و مضیقه قرار دادن زنانتان آنان را مجبور کنید که مقداری از مهریهای که به آنان دادهاید، به شما پس بدهند، فرمود که تنها استثنایش آنجاست که آنان به طور کاملا آشکار و انکارناپذیر مرتکب فحشاء شوند؛ اکنون بلافاصله هشداری میدهد که مبادا همین حکم مایه سوءاستفاده شما شود؛ یعنی اگر با زنی نتوانستید به زندگی مشترک ادامه دهید و قصد داشتید همسر دیگری را جایگزین وی کنید، مبادا بخواهید با بهانهتراشی و تهمت زدن به وی، مهریه و خرجی که برای او کردهاید را پس بگیرید.
📌این آیه از دو جهت در مسیر احیای حقوق و جایگاه زنان اقدام میکند:
👈 اولا آوردن این حکم بلافاصله بعد از حکم قبل، برای این است که مبادا آن عرصهای که در حکم قبل مجاز شمرده شد مورد سوءاستفاده علیه زنان قرار بگیرد.
👈 ثانیا درصدد است حرمت زن را بالا ببرد و با تلقی زن را به عنوان یک کالا مبارزه کند: کسی که در حالت عادی مهریه زنش را داده است، اما وقتی که دید ادامه زندگی با این همسر میسر نیست و اکنون که قصد دارد ازدواج دیگری انجام دهد، به فکر این افتاده که مهریهای را که به او داده بازپس بگیرد و خرج زن دوم کند، در حقیقت، ذهنیتش این بوده که زن صرفاً یک کالای مصرفی است که باید هزینهاش را داد و از آن استفاده کرد، و همان طور که در مورد یک کالا، وقتی انسان نتواند بهره لازم را از آن ببرد و قصد عوض کردنش را داشته باشد، به خودش حق میدهد که هزینهای که برای آن خرج کرده را پس بگیرد و خرج کالای جدیدی که به دست آورده، بکند، اینجا نیز به خودش حق میدهد به هر نحوی که شده هزینهای که برای آن زن کرده را پس بگیرد و خرج ازدواج جدیدش کند!
👆 اینجاست که قرآن این نوع مواجهه با زن را نکوهش میکند و در آیه بعد هشدار میدهد که آخر چگونه شما حاضر به چنین کاری هستید در حالی که این زن صرفا یک کالا نبوده، بلکه کسی بوده که با او نزدیکی و رابطه عاطفی برقرار کرده و آنها از شما پیمان محکمی گرفتهاند؛ آخر چرا با یک انسان همچون یک کالا برخورد میکنید!؟
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌸 آسمان، دیده بر زمین گشوده بود و مدینه، شب انتظارش را به دست صبح امید می سپرد که ناگاه در صبحدمی حیات بخش، آفرینش، تولّدی دوباره کرد و یازدهمین روشنگرش را به هستی بخشید.
🌸 عرش، به برکت میلاد جهان افروز امام عسکری (ع) بَزم شادی گستراند و باران صلواتش را بر سرای امام هدایت و هادی دین فرو فرستاد.
🌸 زمین در تولّد نوگل بوستان ولایت، دامان سخاوتش را به روی طبیعت گشود و از عطر حضورش که الهام بخش جانها بود، لبریز گشت.
🌷فرا رسیدن سالروز میلاد بابرکت یازدهمین ساربان کاروان امامت و هدایت و سیزدهمین کشتی نجات و سیزدهمین میراث دار قافله عصمت، حضرت امام حسن عسکری (ع) بر سالکان طور معرفت فرخنده باد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 اهمیّت اخلاص
🌴 امام حسن عسكری (ع):
🌼 لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن یعبُدُ اللهَ خالصاً لَرأَیتُ أَنّی مٌقَصِّرٌ فی حَقِّهِ.
🌺 اگر تمام دنیا یک لقمه شود و آن را به خوردِ کسی بدهم که خدا را با #اخلاص عبادت میکند باز در نظرم در حق او کوتاهی کردهام.
📘بحار الانوار ج 67 ص 245
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
💎 اهمیّت اخلاص 🌴 امام حسن عسكری (ع): 🌼 لو جُعلَتِ الدُّنیا كُلُّها لُقمَةً واحدةً وَ لَقّمتُها مَن
✳️ حقیقت و مرتبه عالی اخلاص
اخلاص، پاک و خالص ساختن قصد و نیت برای خداوند تبارک و تعالی و انجام عمل فقط برای خالق هستی است، و به عنوان یک فضیلت متعالی، رکن اساسی نیّت و زیربناى اصلی بندگى است.
♦️حقیقت و مرتبه عالی اخلاص، ویژگی، مراتب و ثمرات اعجازگونه اخلاص در معارف اسلامی و در روایات و احادیث گوناگون بیان شده است که در اینجا به بخشی از آن میپردازيم:
💢 در روایتی پیامبر گرامی اسلام (ص) حقیقت و مرتبه عالی اخلاص چنين بیان شده است:
☀️إنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقَةً وَ ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَةَ الاِخلاصِ حَتّی لایُحِبَّ أن یُحمَدَ عَلی شَیءٍ مِن عَمَلٍ لِلّه
☀️ هر چیزی دارای روح، معنا و حقیقتی است و بنده به معنای واقعی به حقیقت اخلاص نمیرسد مگر اینکه دوست نداشته باشد مردم او را برای هیچ یک از کارهایی که برای خدا انجام میدهد، ستایش کنند.
📒بحار الانوار ج 69 ص 304
♦️مرتبه دانی و مرتبه عالی اخلاص
کارها و اعمالی که ما انجام میدهیم اگر نیک و پسندیده نباشد از موضوع بحث خارج است اما اگر نیک و پسندیده باشد با اهداف و اغراض، و با نیت و قصد افراد باید ارزیابى شود تا سطح اخلاص عمل نمایان شود که چند صورت دارد:
⚜️ برای دلخوشی مردم یا برای منافعش، یا برای کسب مقام و منزلت، یا برای جاه طلبى و برترى جویی، یا برای جایگاه اجتماعی صورت گیرد؛ که اینها نيز از موضوع بحث ما خارج هستند.
⚜️برای خدا انجام میشود، در عین حال دوست داریم مردم از ما تعریف کنند، در این صورت عمل از اخلاص دور است و ارزش ندارد.
⚜️ برای خدا انجام میشود، انتظار ستایش نداریم، در عین حال اگر مردم از ما ستایش کنند؛ خوشمان میآید؛ این عمل در مرتبه دانی و پایین اخلاص است.
⚜️ برای خدا انجام میشود، انتظار ستایش هم نداریم، اما اگر از مردم سرزنش و ناسزا شنیدیم از کرده خود پشیمان و دلسرد میشویم؛ این عمل نیز در مرتبه دانی و پایین اخلاص است.
⚜️ برای خدا انجام میشود، انتظار ستایش هم نداریم، اما اگر از مردم سرزنش و ناسزا شنیدیم، پشیمان نمیشویم اما ناراحت میشویم؛ این عمل نیز در مرتبه دانی و پایین اخلاص است.
⚜️ اما حقیقت و مرتبه عالی اخلاص این است که کار نیک و پسندیده، برای خدا انجام شود، به دور از هرگونه شائبه مادى و نفسانى، بدون انتظار منفعت و جایگاه، بدون انتظار تعریف و تمجید دیگران و از آن بالاتر این که ستایش یا عدم ستایش دیگران و حتی سرزنش دیگران، هیچ تأثیری در قصد و اراده ما نداشته باشد.
🔺 حضرت علی (ع) عبادت مخلصان را عبادت احرار معرفی کرده و حقیقت و مرتبه عالی اخلاص را این گونه معرفی میکند:
☀️إنّ قَوماً عَبَدُوا اللّهَ رَغبَةً فتِلكَ عِبادَةُ التُّجّارِ، و إنّ قَوماً عَبَدُوا اللّهَ رَهبَةً فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ، وَ إنّ قَوما عَبَدُوا اللّهَ شُكرا فتِلكَ عِبادَةُ الأحرارِ
☀️گروهى به هواى پاداش خدا را عبادت میکنند، و اين عبادتِ تاجران است و دستهاى از روى ترس خدا را عبادت میکنند، و اين عبادت بردگان است؛ و گروهى براى سپاسگزارى خدا را عبادت میکنند، و اين عبادت آزادگان است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃