eitaa logo
سراج منیر
577 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
126 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
⛈ علِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ، عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ (ع)قَالَ: «كَانَ عَلِیٌّ (ع) یَقُومُ فِی الْمَطَرِ أَوَّلَ مَا یَمْطُرُ حَتّى یَبْتَلَّ رَأْسُهُ ‏وَلِحْیَتُهُ وَثِیَابُهُ، فَقِیلَ لَهُ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، الْكِنَّ الْكِنَّ ، فَقَالَ: إِنَّ هذَا مَاءٌ قَرِیبُ الْعَهْدِ ‏بِالْعَرْشِ 📙 اصول کافی ج 8 ص 239 . امام صادق (ع)می فرمایند: باران که شروع می شد، امیر المؤمنین علی (ع) زیر باران می ایستادند تا جایی که سر و ریش و لباسشان خیس می‌شد. کسی عرض کرد: ای امیرالمومنین به سرپناهی بروید. پاسخ فرمودند: این آبی است که از نزدیکی‌های عرش آمده است... . در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕌 اعتکاف و احکام آن (11) ↪️ قضاء و کفاره اعتکاف 👈 اگر در حال اعتکاف جماع کند-عمدا باشد یا سهوا و اعتکاف: واجب معین باشد، باید قضاى آن را بجا آورد. و اگر واجب غیر معین باشد، باید آن را از سر بگیرد. 👈 اگر یکى دیگر از محرمات اعتکاف را سهوا انجام دهد و اعتکاف: واجب معین باشد بنابر احتیاط واجب باید اعتکاف را به پایان ببرد و قضاى آن را بجا آورد. و اگر واجب غیر معین باشد: اگر در دو روز اول باشد باید اعتکاف را از سر بگیرد و اگر روز سوم باشد، اعتکاف را به پایان ببرد و از سر بگیرد. 👈 اگر اعتکاف مستحب را بعد از روز دوم باطل کند، باید قضاى آن را بجا آورد. ولى اگر قبل از اتمام روز دوم باطل کند، چیزى بر عهده او نیست. 👈 واجب نیست قضاى اعتکاف را فورا بجا آورد، گر چه احتیاط مستحب است. ❓اگر کسى نذر کند ایام معینى را معتکف باشد و از آن ایام معین تخلف نماید- یک روز یا بیشتر - آیا قضاء بر او واجب است‏ یا خیر؟ 🥀 آیت الله تبریزى: بنابر احتیاط، قضاى آن واجب است. 👈 اگر اعتکاف واجب را با آمیزش (جماع) باطل کند،کفاره واجب است و در سایر محرمات کفاره نیست، هر چند احتیاط مستحب است. 👈 اگر در دو روز اول اعتکاف مستحب آمیزش کند و اعتکاف را رها نکند بنا بر احتیاط واجب کفاره لازم است. 👈 کفاره بطلان اعتکاف، مانند کفاره روزه ماه رمضان است، یعنى باید: -دو ماه روزه بگیرد. -یا به ۶۰ مسکین،طعام بدهد. -یا یک برده را آزاد کند. 🔺 احتیاط مستحب است که اگر ممکن است‏ یک برده آزاد کند و در صورت ناتوانى دو ماه روزه بگیرد و چنانچه نتواند روزه بگیرد، به ۶۰ فقیر طعام بدهد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ استفاده از اموال پیدا شده ❓اگر در صندوق مغازه یا در حساب بانکی خود مبلغی ببینیم که ندانیم مال خودمان است یا دیگران، چه وظیفه ای داریم؟ در صورتی که با تحقیق و بررسی مالک آن معلوم نشود آیا می توانیم از آن مبلغ استفاده کنیم؟ ✅ باید تحقیق کنید و در صورتی که مالک آن معلوم نشد، اگر صندوق یا حسابی که مبلغ در آن است، مخصوص شما است و به طور معمول دیگران در آن پول خودشان را نمی گذارند، آن مبلغ مال شما محسوب می شود و می توانید از آن استفاده کنید. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
یکی از برداشت‌های نادرست و رایج در اعتکاف ایام البيض این است که برخی از معتکفان فکر می‌کنند در ایام
رعایت پوشش در نمازهای مستحبی ممکن است تصور شود در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم نیست زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند. در حالی که در رعایت پوشش، فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «يَمزَج الحلم بالعلم و القَولَ بالعَمَل» ♦️پرهيزگار و متقى بردبارى و دانش را به هم آميخته و گفتار را با كردار هماهنگ ساخته است. ⭐️ آفات علم بى عمل‏ 2️⃣ علم بى عمل در نفوس مردم مؤثر نخواهد بود، در مقدمه كتاب معالم الاصول از مرحوم كلينى نقل مى‌‏كند كه امام صادق (ع) فرمودند: «انّ العالم اذا لم يعمل بِعلمه زلّت موعظَتُه عن القلوب كما يَزلّ المطَرُ عن الصّفا»: «عالم هنگامى كه‏ عمل به عملش نكند، موعظه و پند او از قلبها مى‌‏لغزد، چنانكه باران از روى جسم صاف (مثل سنگ صاف) مى‏‌لغزد و نفوذ نمى‏‌كند». علم كه بايد مؤثر در قلوب شود، نفوذناپذير مى‌‏شود، كارائى علم و نفوذپذيرى آن به عمل است. 3️⃣ علم بى عمل نه تنها مفيد نيست، كه دور كننده از خداوند و رحمت او نيز هست. بعضى مى‌‏گويند علم بى عمل بى‌‏فائده است، ولى بايد گفت اى كاش چنين بود يعنى اى كاش مانند حيوان چهارپائى بود كه بر او كتاب بار است و به او ضرر نمى‌‏زند، علم بى عمل سنگدلى و قساوت و بدبختى مى‏‌آورد و نتيجه آن دورى از رحمت الهى است. ▪️در روايتى آمده كه شخصى نزد امام زين ‏العابدين (ع) آمد و از حضرت درباره مسائلى سؤال كرد و حضرت پاسخ گفتند، سپس خواست سؤال از مثل همان مسائل كند، حضرت فرمودند: «مكتوب فى الانجيل: لا تَطلُبُوا علِمَ ما لا تَعلَمون و لمّا تعمَلوا بما عَلِمتُم فَانّ العلم اذا لم يعمل به لم يَزَدْ صاحبه الّا كُفْراً و لم يَزْدَد من اللّه تعالى الّا بُعْداً» «در انجيل نوشته شده كه دانستن آنچه نمى‌‏دانيد را طلب نكنيد، در حالى كه هنوز به آنچه مى‌‏دانيد عمل نكرده‏‌ايد، زيرا علم هنگامى كه به آن عمل نشود، صاحبش را غير از كفر نمى‌‏افزايد، و به غير از دورى از خداوند چيزى زياد نمى‌‏كند». 📘 بحار الانوار ج 2 ص 28 ▪️از حضرت عيسى (ع) هم نقل شده كه فرمود: «ديدم سنگى را كه روى آن نوشته بود، مرا برگردان، من برگرداندم، در پشت آن نوشته شده بود: «مَنْ لا يَعمَل بِما يَعْلَمُ مَشؤُومٌ عَلَيهِ طَلَبُ مالا يَعْلم وَ مَرْدُودٌ عَلَيه ما عَلم»: «كسى كه عمل به آنچه مى‌‏داند نكند، طلب آنچه نمى‌‏داند براى او بدبختى است، و آنچه مى‌‏داند بى‌‏فائده و مردود است». 📗 بحار الانوار ج 2 ص 32 ▪️در روايتى از رسول اكرم (ص) آمده: «كلُّ عِلم وَ بالٌ على صاحِبه الّا من عمل به» «هر علمى موجب وخامت و بدعاقبتى صاحبش است مگر اين كه به آن عمل كند». 📕 بحار الانوار ج 2 ص 38 ⬅️ «الْمَرعَى الوَبيل» مزرعه و چراگاهى است كه آفت زده باشد، هر علمى نيز مثل مزرعه آفت زده‏‌اى است كه چراگاه شيطان است مگر اينكه صاحب آن به آن عمل كند، و گويا عمل، عامل پيشگيرى از آفت اين مزرعه است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ‏✳️ شايعات اقتدار دشمن (2) 📖 الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ سوره آل عمران آيه 173 📖 همان کسانی که مردم به آنها گفتند: همانا مردم علیه شما گرد آمده‌اند؛ پس، از آنان بترسید! پس، به لحاظ ایمان فزونی یافتند و گفتند: خدا ما را بس است و چه نیکو کارگزاری است. 📌 ماده «خشی» در اصل دلالت بر نوعی خوف و ترس می‌کند و البته با توجه به اینکه در برخی آیات در کنار «خوف» مطرح شده (لا تَخافُ دَرَكاً وَ لا تَخْشى‏؛ طه/۷۷) به هر گونه ترسی گفته نمی‌شود: برخی «خشیت» را خوفی دانسته‌اند که همراه با نوعی تعظیم نسبت به امر مورد نظر باشد، اما دیگران با توجه به برخی از کاربردهای قرآنی این واژه مانند «فَخَشِينا أَنْ يُرْهِقَهُما طُغْياناً وَ كُفْراً» (کهف/۸۰) «تَخْشَوْنَ كَسادَها» (توبه/۲۴) «ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ‏ منکم» (نساء/۲۵) «خَشْيَةَ إِمْلاقٍ‏» (اسراء/۳۱) و «خَشْيَةَ الْإِنْفاق» (اسراء/۱۰۰)‏ با این تحلیل مخالفت کرده، و گفته‌اند که معنای این ماده «مراقبت و محافظت کردنی است که همراه با خوف باشد» و به لحاظ معنایی به ماده «خشع» نیز نزدیک است (خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّه‏؛ حشر/۲۱) اگرچه مرحوم مصطفوی با توجه به نکات فوق، محور معنای خشیت را «مراقبت» قرار داده که البته همراه با ترس باشد، اما به نظر می‌رسد که این معنایی که ایشان مطرح کرده، معنای «اتقاء» است و به نظر می‌رسد تعبیر بهتر این است که بگوییم محور معنای «خشیت» خوف است، و البته خوفی است که شخص را به مراقبت و اجتناب وادارد. در واقع در هر دو کلمه «خشیت» و «اتقاء» دو معنای خوف و مراقبت وجود دارد اما در خشیت محور اصلی خوف است و در اتقاء محور اصلی مراقبت است. 🔺ماده «خشی» ۴۸ بار در قرآن کریم به کار رفته است که تمامی کاربردهای آن یا به صورت فعل ثلاثی مجرد است و یا مصدر آن. 📌 ماده «وکل» در اصل دلالت دارد بر اعتماد و تکیه کردن به دیگری در کار خود؛ و «وکالت» (واگذاری کار به دیگری و وی را نایب خود کردن در انجام امری) کلمه‌ای است که در زبان فارسی هم با آن آشناییم. «وکیل» بر وزن فعیل و به معنای مفعول است؛ یعنی کسی که مورد وکالت قرار گرفته است. و لذا دغدغه اصلی وکیل این است که منافع موکلش رعایت شود. وکیل گاه انجام کار به نیابت از موکل را عهده‌دار می‌شود و گاه از کاری که موکلش انجام داده دفاع می‌کند و مسئولیت آن را توجیه می‌نماید. 🔺تعبیر «وکیل» ۲۴ بار در قرآن کریم آمده است که در تمامی آنها تاکید است که تنها و تنها خداست که «وکیل» حقیقیِ انسان است و نباید غیر خدا را وکیل گرفت، و حتی پیامبر اکرم (ص) را هم خدا فرستاده، به عنوان «وکیل» نفرستاده است. (وَ ما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ وَكيلاً؛ اسراء/۵۴) و البته این به معنای آن است که غیر از خداوند متعال هیچکس نمی‌تواند مستقلا تکیه‌گاه و کارساز شخص دیگری باشد؛ وگرنه اگر توجه شود که همه کارها نهایتا به خداوند برمی‌گردد، اشکالی ندارد که بگوییم خداوند برخی را برای برخی از کارها وکیل می‌کند؛ چنانکه در آیات قرآن، مواردی از «توکیل» افراد توسط خداوند مطرح می‌شود: «فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرينَ» (انعام/۸۹) «يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذي وُكِّلَ بِكُمْ» (سجده/۱۱). در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💚فرق کسی که خدا را قبول دارد با کسی که خدایی ندارد در روزهای سخت مشخص می‌شود روزهایی که مشکلات انسان را خسته و ناامید میکنند. خدا امتحان امید و توکل را در همین روزها می‌گیرد.. مراقب باشیم مردود نشویم. خدای روزهای سخت همان خدای روزهای شیرین است.. که ما را برای بزرگتر شدن و رسیدن به آغوش خودش می آزماید 📖 وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ 📖 ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﻚ ﺳﻮﻳﻪ [ ﻭ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﺩﻱ ] ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮﻱ [ ﭼﻮﻥ ، ﻣﻘﺎم ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﭼﻮﻥ ، ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ]ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ [ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﺶ ]ﻋﻘﺐ ﮔﺮﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺑﻲ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﻣﻰ ﮔﺮﺍﻳﻨﺪ ] ، ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ . در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حاجت خواهى از و تازه به دورن رسيده ❤️ امام صادق علیه السلام: 🔹 تُدخِلُ يَدَكَ في فَمِ التِّنِّينِ إلى المِرْفَقِ خَيرٌ لكَ مِن طَلَبِ الحَوائجِ إلى مَن لَم يَكُنْ لَهُ و كانَ . 🔹 اگر دست خود را تا آرنج در دهان اژدها كنى بهتر است تا اين كه دست نياز به سوى تازه به دوران رسيده دراز كنى . 📚 تحف العقول ص 365 ✍🏼 معمولا اشخاصی که به موقعیتی دست پیدا می‌کنند قبل از اینکه ظرفیت آن در آنها ایجاد شود، نسبت به آن حساسیت بیجا و اهمیت بی مورد به خرج می‌دهند که موجب تحقیر و یا منت گذاشتن بر دیگران می‌شود. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💰سرمایه‌های شیطان برای تجارت با انسانها! شیطان هم مانند سرمایه‌داران بزرگ و پول‌داران حرفه‌ای، سرمایه و مال‌التجاره‌ای آماده کرده و برای فروش دنبال مشتری می‌گردد. مناسب انواع و اقسام مال‌التجاره‌ای شیطان که برای فروش به مردم عرضه می‌کند را از زبان خودش بشنویم: روزی حضرت عیسی بن مریم (ع) شیطان را دید که پنج الاغ سیاه در پیش دارد و بارهایی بر آنان گذاشته و از راهی می‌رود. حضرت عيسي (ع) پرسيدند : اين اموال تجارتي چيست؟ ابليس گفت: 💥يکي از اينها ظلم است و مشتري آن شاهان هستند. 💥دومي کبر و خودخواهي است و صاحب آن شخص خودخواه و متکبر است. 💥سومي حسد و رشک است و مشتري آن علماء هستند. 💥چهارمي خيانت است و مشتري آن تاجران هستند 💥و پنجمي نيرنگ و حيله است و مشتري آن زنان هستند. 📓 المواعظ العددیه ص ۱۶۷ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ زینب (س)؛ شیرزن هاشمی 🔹 یکی از ویژگی های بارز حضرت زینب علیها السلام شجاعت و صلابت عجیب او در مواجهه با دشمنان دین خدا بود. آن حضرت را «اللَبْوَةُ الْهاشِمیَّة»؛ «شیرزن هاشمی» لقب داده اند. در رویارویی با جباران و در کاخ ستم، تنها شجاعت و متانت از کلام این بانوی بزرگ اسلام نمایان می شود و خبری از ترس نیست. 🔸 حضرت زینب علیها السلام در برابر یزید لعنت الله علیه می فرماید: «لَئِن جَرَتْ عَلَیَّ الدَّواهی مُخاطِبَتَکَ اِنّی لاََسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ وَاَسْتَعْظِمُ تَقْریعَکَ وَاَسْتَکْبِرُ تَوْبیخَکَ»؛ «فشارهای روزگار مرا به سخن گفتن با تو واداشته، بدان کـه من قدر و مقدار تو را کوچک می دانم و سرزنش و توبیخ (انسان حقیری چون) تو بر من سنگین است». در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👌 خدشه‌ناپذیر بودن وجوب حجاب برای زنان روشنفکران مسلمان با روش‌های صحیح برداشت و استنباط احکام از آیات و احادیث اهل‌ بیت علیهم‌ السلام آشنایی ندارند و صرفا به تحصیلات مرسوم و مدارک دانشگاهی اعتماد می‌کنند. آنان گمان می‌برند که توانایی لازم برای فهم مسائل دینی را دارند، در حالی‌که در مسائل ابتدایی فهم دین ناتوان هستند. ♦️مسئله حجاب و پوشش موی سر برای زنان از نگاه اسلام، یکی از چالش‌های روشنفکران می‌باشد. آنان با مراجعه به دیدگاه برخی عالمان مسلمان و همچنین سطحی‌نگری در فهم آیات و برداشت‌های گزینشی از احادیث، نتیجه می‌گیرند که حکم لزوم پوشش موی سر برای زنان، قطعی و یقینی نیست. ✅ در نقد این دیدگاه به چند نکته اشاره می‌شود: 👈 هرچند منابع اصلی استخراج و استنباط احکام شرعی، آیات قرآن و احادیث اهل‌بیت علیهم‌ السلام می‌باشد، اما تمام فقهای شیعه بر این باورند که نباید از فهم و درک عالمان نزدیک به زمان ائمه علیهم‌ السلام غفلت ورزید؛ گاه ممکن است در زمان صدور احادیث، نکاتی وجود داشته که در فهم بهتر حدیث، تاثیرگذار بوده که البته در قالب واژگان نیامده و ثبت نشده، اما شاگردان اهل‌بیت علیهم‌ السلام فهم خود را در کتاب‌های فقهی به ثبت رسانده‌اند. این نکته، در اصطلاح «شهرت قدمایی» نام دارد. 📘مجمع الفوائد (حسینعلی منتظری) ص391 بر این اساس، در مسئله لزوم حجاب سر و مو برای زنان مسلمان، هرچند یک روایت یا یک برداشت از آیات با دیدگاه روشنفکران موافق باشد، اما با توجه به شهرت حکم وجوب پوشش برای بانوان از زمان‌های متصل به معصومان علیهم‌ السلام تا به امروز، باید از هر مخالفتی اجتناب کرد. 📗 جواهر الكلام ج‌ 8 ص 166 👈 در آیات و روایاتی که مربوط به موضوع پوشش زنان می‌باشد، بر این نکته تاکید شده که بر زن واجب است که سر خویش را از نامحرم پوشیده نگه‌دارد. هرچند شریعت اسلام به پوشش‌هایی مثل «خِمار» و «جلباب» توصیه کرده، اما حجاب منحصر به آنها نیست و مهم آن است که زن مسلمان با هر وسیله که ممکن است، نگاه نامحرم را از سر خویش باز دارد. 🔺نکته جالب توجه آن است که در منابع قرآنی و روایی، نسبت به پوشش «موی سر» زنان تصریحی ذکر نشده و همه به لزوم پوشیدگی برای «سر زن» اشاره می‌کنند. اما این نکته نمی‌تواند سودی به حال دیدگاه باطل روشنفکران داشته باشد؛ زیرا مخاطب آیات و روایات، عرف عام هستند و هنگامی که به آنان فرمان به «لزوم پوشیدگی سر زن» در برابر نامحرم داده می‌شود، همگی متوجه می‌شوند که موی سر نیز از توابع و ملحقات سر زن است و نه چیزی جدای از آن، بنابراین جداگانه به موی سر اشاره نشده است. 📕 موسوعة الإمام الخوئي ج‌ 12 ص 99‌ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ مرحوم شیخ فضل‌الله نوری و تحصیل دختران ✔️ عصر روز 13 رجب سال 1327 هجری قمری مردی به دار آويخته شد که جلال آل احمد در کتاب «خدمت و خیانت روشن‌فکران» درباره او می‌نويسد: «از روز اعدام مرجع شهید شیخ فضل الله نوری بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غرب زدگی پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت، افراشته شد». ▪️ «شیخ فضل‌الله» نوری یکی از عالمان برجسته در تاریخ معاصر شیعه می‌باشد. ایشان در دوره قاجار زیست می‌کرد و از رهبران مشروطه‌خواه و مبارز بر علیه نظام استبدادی به‌شمار می‌رفت. ضعف حکمرانی قاجاریان چنان گسترده شده بود که افراد غیر مسلمان در دستگاه‌های دولتی نفوذ کرده و اعمال قدرت می‌کردند. همین افراد نفوذی‌ توانستند حرکت مقدس شیخ فضل‌الله نوری را خنثی کرده و در یک دادگاه فرمایشی و با حضور یک قاضی غیر مسلمان، ایشان را به اعدام محکوم کنند. 👈 تاریخ اجتماعی شیعه نشان می‌دهد که هر جا عالمان و روحانیون در جامعه حضور پر رنگ داشته و هدایت و رهبری مردم را بر عهده گرفتند، مردم با پذیرش سخنان و ارشادهای آنان ضرر نکردند و خیر و برکت به آن‌ها روی آورد. تاثیر تاریخی و شگرف عالمان شیعه سبب شده تا دشمن بر این نقطه حساس تمرکز کرده و هدفش چیزی جز تخریب جایگاه این قشر مقدس و الهی نیست. ✅ یکی از تلاش‌های مستمر شیخ فضل‌الله نوری آگاه ساختن مشروطه‌خواهانی بود که سعی داشتند با الگو گرفتن از دنیای غرب به هدف خود برسند. از اقدامات مشروطه‌خواهان غرب‌زده، تاسیس مدارس به بهانه آموزش دانش‌هایی مثل شیمی و فیزیک بود که در واقع، اینها مدارسی بودند که بابیان و بهائیان در آنها نفوذ داشته و عقاید خرافی خود را در آن‌ها تعلیم می‌دادند. شیخ فضل‌الله‌ نوری با ترویج و گسترش این مدارس به شدت مخالفت می‌کرد. ❌ تحریف‌کنندگان تاریخ و دشمنان که از تاثیرگذاری بالای روحانیت شیعه ناراحت و خشمگین هستند، ادعا کردند که شیخ فضل‌الله‌ نوری با تحصیل دختران مخالفت داشته و معتقد بود آنها نباید به مدرسه بروند. شاهد سخن آنان، جملات این روحانی شیعه در کتاب «تاریخ بیداری ایرانیان» تالیف «ناظم الاسلام کرمانی» است. مراجعه به این کتاب پرده از حقیقت برداشته و دروغ دشمنان را هویدا می‌سازد. ✅ بر اساس گزارش نویسنده، شیخ فضل‌الله نوری می‌گوید: «ناظم الاسلام! تو را به حقیقت اسلام قسم می‌دهم، آیا این مدارس جدیده خلاف شرع نیست و آیا ورود به این مدارس مصادف با اضمحلال دین نیست؟» به وضوح مشخص است که تحریف‌کنندگان واژه «دختران» در جمله دوم را اضافه کردند تا مخالفت شیخ فضل‌الله‌ نوری با تحصیل دختران را القا کنند، اما این اتهامی بیش نبوده و نیست. 📚 تاریخ بیداری ایرانیان ج 1 ص 13 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 علت بیماری انسان هنگام مرگ ✅ خداوند به همه بندگان مهربان و رئوف است و به هیچ کسی ظلم نمی کند؛ پس بیماری ها، به خصوص در آخر عمر و هنگام مرگ، علت هایی دارد که از روايات مختلف می توان آنها را به دست آورد: 1️⃣ بخشش گناهان ✍🏻 انسان در دنیا گرفتار تضادها و تعارضات فکری زیادی بوده و احتمال گناه و خطا در او زیاد است؛ بنابراین خداوند برای اینکه در قیامت، گرفتار عذاب نشود، در دنیا به واسطه بیماری، گناهانش را می آمرزد. 2️⃣ امتحان الهی ✍🏻 همه انسان ها در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار می گیرند تا مقدار تحمل و صبرشان معلوم شود؛ بیماری ها، یکی از موارد امتحان الهی است. 3️⃣ ارتقای درجه ✍🏻 برخی از انسان ها، گناهی مرتکب نشده اند؛ ولی خداوند برای اینکه درجات معنوی آنها را بالاتر ببرد، آن ها را به بیماری و سختی گرفتار می کند. ✅ بنابراین هر کسی که مبتلی به بیماری، سختی و گرفتاری شد، فقط به خاطر گناهان نیست. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔬 روشی دقیق‌تر از آزمایش DNA در تشخیص نَسَب ... از اعترافات عجیب اَندر عجیبِ جماعت سقیفه‌ای این است که در کتب خود نقل کرده‌اند: 🔷 كانَ الرَّجُلُ مِنْ بَعدِ يَوم خَيبَر يَحمِلُ وَلَدَهُ عَلَي عاتِقِه ، ثُمَّ يَقِفُ عَلَي طَريقِ عَلِيّ «عليه‌السلام» فَإذٰا نَظرَ إليه أومَأ بإصبَعِهِ : يا بُنَيَّ ، تُحِبُّ هٰذا الرَّجُل؟ فإنْ قالَ : نَعَم ، قَبَّلَهُ؛ و‌‌ إنْ قاَل : لا ، طَرَقَ بِهِ الأرضَ و قالَ لَهُ : إلحَقْ بِاُمِّك . 🔹پس از جنگ خيبر، بین مسلمانان عادت چنان شده بود كه مردی فرزند خود را به دوش می‌گرفت و بر سر راه مولا علي عليه‌ السلام می‌ايستاد. چون چشمش به آن حضرت می‌افتاد با انگشت به او اشاره كرده و به كودك خود می‌گفت: ای فرزندم! آیا اين مرد را دوست داری!؟ اگر می‌گفت: «آری» ، او را می‌بوسيد؛ و اگر می‌گفت: «نه» ، او را بر زمين می‌گذاشت و می‌گفت: برو به مادرت بپيوند که تو از من نیستی! 📕مناقب علی بن ابیطالب علیه‌ السلام، (ابن مَردويه اصفهاني) ج ۱ ص ۷۷ 📒 تاريخ مدينة دمشق (ابن عساکر) ج ۲ ص ۲۲۴ ✍️ والله نشاط زندگی عشق علی‌ست میزان قبول بندگی عشق علی‌ست قرآن و پیمبر و خدا می‌گویند: «معیار حلال زادگی عشق علی‌ست» در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 ۱۷ رجب سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) تسلیت باد. ✔️ شناسنامه: ➖ نام: احمد ➖ لقب: شاهچراغ، سید‌السادات ➖ کنیه: ابوعبدالله ➖ پدر: امام موسی کاظم علیه السلام ➖ مادر: امّ احمد ➖تاریخ ولادت: نامشخص ➖ تاریخ شهادت: بین سال‌های 203 تا 218 هجری قمری ➖ قاتل: قتلغ خان (حاکم شیراز) به فرمان مأمون عباسی ➖ محل دفن: شیراز در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💯 معنای دمیدن روح در آدم (ع) 1️⃣ عَنِ اَلْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرُّوحِ اَلَّتِی فِی آدَمَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْلِهِ «فَإِذٰا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ اَلرُّوحُ اَلَّتِی فِی عِیسَی مَخْلُوقَةٌ. احول گوید: از حضرت صادق (ع) در باره روحی که در آدم (ع) دمیده شد پرسیدم که خدا فرماید : «چون او را برابر ساختم و از روح خود در او دمیدم». حضرت فرمود : آن روح ، مخلوق است و هم روحی که در عیسی بود مخلوق بود. 📔 کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 2️⃣ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » کَیْفَ هَذَا اَلنَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ اَلرُّوحَ مُتَحَرِّکٌ کَالرِّیحِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ رُوحاً لِأَنَّهُ اِشْتَقَّ اِسْمَهُ مِنَ اَلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ اَلرِّیحِ لِأَنَّ اَلْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَی نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَی سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ اَلْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلُّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ. محمد بن مسلم گوید: از امام صادق (ع) راجع به قول خدای عز و جل «و از روح خود در او دمیدم» پرسیدم که آن دمیدن چگونه بود؟ فرمود: روح مانند باد متحرک است و برای آن روحش نامند که نامش از ریح (باد) مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ ریح بیرون آورد و آن را به خود نسبت داد زیرا که آن را بر سایر ارواح برگزید چنان که نسبت به یک خانه از میان همه خانه‌ها فرموده خانه من (و آن کعبه است) و نسبت به یک پیغمبر (ابراهیم) از میان پیغمبران فرموده است خلیل من و نظایر این ها (چنان که گوید : دین من، بنده من، رسول من) و همه این ها مخلوق و ساخته شده و پدید آمده و پروریده و تحت تدبیرند. 📗 کافی ج ۱ ص ۱۸۱ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓سوال: نحوه اذان گفتن در گوش نوزاد چگونه است، و تا کی می‌شود انجام داد؟ ✅ پاسخ: مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مى‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. 👌ظاهر برخی روایات نیز نشانگر آن است که این کار باید در اولین فرصت ممکن انجام شود: امیرمؤمنان علیه السلام در این باره از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می‌فرماید: مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ‏ الْیُمْنَى وَلْیُقِمْ فِی الْیُسْرَى فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ لَهُ مِنَ الشَّیْطَان‏» کسی که صاحب فرزند شد، در گوش راست نوزاد اذان بگوید و در گوش چپش اقامه؛ چرا که این‌ کار باعث مصونیت او از شیطان خواهد شد. 📘 المحاسن ج ‏2 ص 466 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🕋 یکی از مستحبّات خواب، رو به قبله خوابيدن است. اما آيا مراد از رو به قبله بودن در هنگام خواب، همان نحوه احتضار است به این صورت که کف پاها رو به قبله باشد یا به نحوه ای که مرده را در قبر قرار می دهند، یعنی به گونه ای که صورت او رو به قبله باشد؟ ♦️امام على عليه السلام مي‌فرمايد: خوابيدن چهار صورت دارد: ▫️پيامبران عليهم السلام به پشت دراز مى كشند و مى خوابند، اما چشمانشان بيدار و منتظر وحى خداوند عزّ و جلّ است. ▫️مؤمن به دست راست و رو به قبله مى خوابد. ▫️شاهان و شاهزادگان به دست چپ مى خوابند، تا غذايى را كه مى خورند به هضم رسانند ▫️و ابليس و برادران او و هر ديوانه و آفت زده اى دَمَر مى خوابند. 📔 خصال شيخ صدوق ج 1 ص 263 و هم چنین در برخی از روایات و کلمات فقهاء همین تعبیر در مورد میّت به کار رفته که می تواند شاهد بر کیفیّت آن باشد. ✅ بنابراین کیفیّت استقبال قبله در هنگام خواب، همان کیفیّت استقبال قبله میّت در قبر است، نه کیفیت استقبال قبله در حال احتضار. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام حسين عليه السّلام فرمودند: اُوصِيكُم بِتَقوَى اللّه فَإنَّ اللّه قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى ما يُحِبُّ و يَرزُقَهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِبُ شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم ؛ زيرا خدا ضمانت داده كسى را كه تقواى الهى پيشه سازد ، از آنچه ناخوش مى دارد ، به آنچه خوش مى دارد انتقال دهد ، و از جايى كه گمان نمى برد ، روزى اش دهد . 📔تحف العقول ص 240 📜 در عصر امام صادق (ع) مردی به تقدس و تقوا شهرت یافته بود، اطوار عوام فریبانه او امام (ع) را متوجه کرد و روزی به تعقیب ایشان پرداخت تا اعمال او را از نزدیک ببیند امام (ع) ملاحظه فرمود که این مرد 2 قرص نان و 2 عدد انار دزدید و سپس آنها را صدقه داد امام (ع) خود را به او نشان داده و توضیح خواست. آن مرد گفت: من 4 گناه و 40 ثواب کرده ام و به آیه مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ .... تمسک جست و گفت چون 4 از 40 کم کنیم برای من 36 ثواب خالص می ماند. امام صادق (ع) فرمود: إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ شما چهار معصیت مرتکب شده ای که دزدی کرده ای و 4 گناه دیگر که بدون اذن صاحب اموال آنها را صدقه داده ای و این مجموعاً 8 گناه می شود بدون هیچ حسنه ای. و بعد از این گفتار امام او را رها کرد و رفت و چشمان آن مرد خیره مانده بود. 📒 وسائل الشیعه ج 9 ص 467 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
رعایت پوشش در نمازهای مستحبی ممکن است تصور شود در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم نیست زنان همانند
برخی از مردم تصور می‌کنند وقتی در عالم خواب، تکلیفی به عهده آنها گذاشته می‌شود، حتما در بیداری باید آن کار را انجام دهند. در حالی که خواب و رؤیا هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ بنابراین نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب می‌کنند و هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 «يَمزَج الحلم بالعلم و القَولَ بالعَمَل» ♦️پرهيزگار و متقى بردبارى و دانش را به هم آميخته و گفتار را با كردار هماهنگ ساخته است. ⭐️ آفات علم بى عمل‏ 4️⃣ موجب عقوبت سنگين است كه بدترين آن خارج شدن حلاوت ياد و ذكر خدا از قلب است. در روايتى آمده است كه‏ خداوند تبارك و تعالى به حضرت داود (ع) وحى رساند كه: «انّ اهوَنَ ما انَا صانِعٌ بِعالِم غير عامل بِعِلمِه اشَدُّ مِنْ سَبْعين عقوبةً انْ اخرِجَ مِنْ قَلبِه حلاوةَ ذِكرى» «همانا سبك‏ترين و خفيف‌‏ترين كارى كه با عالم غير عامل به عملش مى‌‏كنم، شديدتر از هفتاد عقوبت است، و آن اين است كه شيرينى ذكر خود را از قلب او خارج مى‌‏كنم». 📘 بحار الانوار ج 2 ص 32 در روايتى از امام صادق (ع) آمده كه مفضّل از حضرت پرسيد: «بِمَ يُعَرفُ الناجى؟ فقال: مَنْ كانَ فِعلُهُ لِقَوله مُوافِقاً فهو ناج وَ مَن لم يَكُن فِعْلُهُ لَقَولهِ موافِقاً فانّما ذلك مُستَودَعٌ» «به چه چيزى رستگار و ناجى شناخته مى‌‏شود؟ فرمود: كسى كه فعلش با قولش موافق باشد، او رستگار است، و كسى كه فعلش موافق قولش نباشد، او كسى است كه علم و ايمان چند روزى به او به وديعت داده شده، و سپس از او به كوچكترين امتحانى سلب مى‌‏شود». 📕 بحار الانوار ج 2 ص 26 انسانى كه علم و ايمان در وجودش مستقر نشده، بلكه مستودع است، راه‏ نجاتى براى او نيست. ازُدى در روايتى ديگر از آن حضرت نقل مى‌‏كند كه فرمودند: «ابْلِغْ مَوالينا عَنّا السَّلام وَ اخْبِرْهُمْ انّا لا نُغْنى عنهم مِنَ اللّه شيئاً الّا بِعَمَل و ...» «به دوستداران ما از طرف ما سلام برسان و به آنها خبر ده كه ما چيزى به آنها نمى‌‏دهيم (و شفاعت آنها را نمى‌‏كنيم) مگر با عمل ...»؛ سپس افزودند: آنها هرگز به فلاح نمى‌‏رسند، مگر با عمل و پرهيزگارى، و شديدترين مردم از نظر حسرت در قيامت آن كسى است كه سخن صحيحى گويد، و سپس خود به خلاف آن عمل كند. 📗 بحار الانوار ج 2 ص 28 برعكس، طبق روايت آن حضرت اگر كسى براى خدا دانش آموخت، و براى او عمل كرد، و تعليم داد، در آسمانها عظيم و بزرگ خوانده مى‌‏شود: «مَنْ تَعَلّم للّه عزّوَجلَّ و عَمِل للّه و عَلَّم للّه دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السّماوات عَظيماً». 📙 بحار الانوار ج 2 ص 29 اين بزرگوارانى كه به ما اين علوم را آموختند، خود قبل از همه عامل به آن بودند، نهج ‏البلاغه مولى را ببينيد حضرت در پايان خطبه 175 كه مردم را پند مى‌‏دهد و مى‌‏فرمايد: «ايها الناس انّى و الله ما احُثّكُم على طاعة الّا و اسْبَقُكُم اليها و لا انهاكم عن معصية الّا و اتَناهى قبلَكُم عنها»: «اى مردم به خدا قسم شما را به كار نيك و طاعتى ترغيب و تحريص نمى‌‏كنم، مگر اين كه در انجام آن بر شما سبقت مى‌‏گيرم و از معصيتى نهى نمى‌‏كنم مگر اين كه قبل از شما از آن دورى مى‌‏جويم». 👈 پيروان راستين اين بزرگان هم چنين هستند، شما در احوالات شيخ طوسى ببينيد گفته‌‏اند: وقتى مصباح المتهجد كه كتاب دعا و زيارت و نماز و ذكر مثل مفاتيح الجنان است را نوشت اول خود عمل كرد و يك بار هم اهل خود را مأمور كرد چنين كنند و سپس به مردم ارائه كرد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
﷽ ‏ ‏✳️ شايعات اقتدار دشمن (3) 📖 الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ سوره آل عمران آيه 173 📖 همان کسانی که مردم به آنها گفتند: همانا مردم علیه شما گرد آمده‌اند؛ پس، از آنان بترسید! پس، به لحاظ ایمان فزونی یافتند و گفتند: خدا ما را بس است و چه نیکو کارگزاری است. 📌 مومن واقعی کسی است که وقتی او را از جمع شدن دشمنان علیه وی می‌ترسانند، نه‌ تنها نمی‌ترسد، بلکه ایمانش زیادتر می‌شود! اینکه چرا از دشمن نمی‌ترسند در ادامه آیه به خوبی معلوم می‌شود: چون خدا را کافی می‌بینند و کار خود را به خدا واگذار کرده‌اند. ❓اما چرا ایمانشان زیادتر شد؟ الف) مؤمن وقتى در گرداب بلا قرار مى‌‏گيرد، توكّل و اتصال خود را با خدا بيشتر مى‌‏كند. (تفسير نور، ج‏۱، ص۶۵۴) و همین مایه زیاد شدن ایمانش می‌شود. ب) خداوند به مومنان بارها یادآوری کرده است که کسی که در مسیر حق قدم برمی‌دارد، حتما در این مسیر با دشمن دارد و سختی‌های فراوانی مواجه خواهد شد؛ و نصرت خداوند در اوج سختی‌ها می‌رسد. پس، وقتی به او خبر می‌دهند که سختی‌های شدیدی در راه است، می‌فهمد که آنچه به وی وعده داده بودند درست بود و از این رو، ایمانش بیشتر می‌شود؛ یعنی همان مضمونی که صریحا در جنگ احزاب بدان اشاره شد: «وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليما: و به محض اینکه مومنان احزاب را دیدند گفتند این همان است که خدا و رسولش به ما وعده دادند، و خدا و رسولش راست گفتند؛ و بر آنان جز ایمانی و تسلیمی نیفزود.» (احزاب/۲۲) 👈 درباره این آیه سوره احزاب در اينجا و اينجا و اينجا به تفصیل بحث کرديم. ج) چون مومن می‌داند که ایمان آوردن با امتحانات سخت الهی همراه است: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون‏» (عنکبوت/۲) و به تعبیر ساده‌تر: هرکه در این دار مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند 🔺امام صادق عليه السلام فرمود: إنّ أشدَّ النّاسِ بلاءً الأنبياءُ، ثُمّ الّذين يَلُونَهُم ، ثُمّ الأمْثَلُ فالأمثلُ . سخت ترين بلاها وآزمايشها را پيامبران از سر مى گذرانند، پس از آنها جانشينان و پيروانشان و سپس به ترتيب ، كسانى كه نزد خدا مقامى ارجمندتر دارند. 📙کافی ج ۲ ص ۲۵۲ از این رو، مومنان وقتی با سختی‌های بیشتری مواجه می‌شوند، خود را مصداق کسانی می‌بینند که به خاطر ایمان به سختی و زحمت افتاده‌اند، از این رو، به ایمانشان دلگرم‌تر می‌گردند و همین موجب می‌شود ایمانشان فزونی یابد. 👈 به تعبیر دیگر: چه‌بسا این زیادت ایمان به خاطر این بوده که خبرهای وحیانی‌ای که بدانها رسیده بود که پیش از آنکه نصرت الهی بیاید، آنها در راه خداوند اذیت می‌شوند؛ و این اذیت‌ها را علامتی بر رسیدن نصرت می‌دیدند. (المیزان، ج۲، ص۶۵) د) وقتی انسانی، بویژه انسانی که خود را برحق می‌بیند و در حقانیت خود شک ندارد، بر انجام کاری تصمیم قاطع می‌گیرد، هر مخالفتی او را بر انجام تصمیمش مصمم‌تر می‌کند؛ بویژه اگر آن مخالفت از جانب کسانی باشد که بدانها حسن ظن ندارد. (المیزان، ج۲، ص۶۵) در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
▪️شهر آمیخته با غربت تو خشت به خشت ▪️با تو هر گوشه شیراز بهشت است بهشت 🏴 سالروز شهادت اسوه پرهیزگاری و شهامت، همسایه حریم ملکوتی عصمت، گوهر اقیانوس شجاعت، الگوی بصیرت و روشن‌بینی حضرت شاهچراغ بر شما تسليت باد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❤️ احمد بن موسي کيست؟ بیش از هزار و دویست سال است که منطقه فارس متبرک به وجود احمد بن موسی است. او یکی از شخصیتهای معنوی و از رجال بزرگ شیعه به شمار می رود. احمد فرزند و برادر امام و فرزند و برادر شهید است. پدرش موسی بن جعفر (ع) یگانه عصر و هفتمین ستاره آسمان ولایت و مادرش ام احمد از زنان فاضله دوران خویش بود. ✔️ احمد بن موسی در عبادت حق، پرهیزگاری، زهد، کرامت نفس و جوانمردی زبانزد همگان بود و بزرگواریش سبب گردید، در طول حیاتش مردم دو بار به عنوان امام با او بیعت کنند و در هر دو بار او مردم را به مسیر صحیح هدایت کرد. 🔷 امام کاظم (ع) عنایت ویژه ای به احمد بن موسی (ع) داشت و او را بر برخی دیگر از فرزندانش مقدم می داشت. 🔹شیخ مفید از علمای قرن چهارم درباره شخصیت احمد بن موسی و علاقه امام کاظم (ع) به او می گوید: «احمد بن موسی مردی کریم و پرهیزگار بود و حضرت موسی بن جعفر (ع) او را دوست می داشت و آبادی‌ای که به «یسیره» شهرت داشت به او هبه نمود. گفته می شود یک هزار بنده در راه خدا آزاد نمود.» 📘 الارشاد (شيخ مفید) ج 2 ص 244 🔹 «احمد بن موسی (ع) یکی از پنج نفری است که امام موسی کاظم (ع) او را در اجرای وصیتش با امام رضا (ع) شریک دانسته است.» 🔹شیخ مفید در ضمن روایتی از اسماعیل بن موسی بن جعفر توجه و علاقه فراوان امام نسبت به احمد بن موسی (ع) را این گونه نقل می کند: پدرم همراه فرزندانش به قصد دیدن اموالش از مدینه بیرون آمد. اطراف برادرم احمد را بیست نفر از خدمتگزاران پدرم گرفته بودند، به صورتی که اگر احمد می ایستاد آنان نیز به احترامش می ایستادند و اگر می نشست آنان هم می نشستند. در چنین شرایطی تا احمد از پدرم غافل می شد، پدرم مخفیانه با گوشه چشم، نگاههای محبت آمیزی به او می کرد و چشم از او برنمی داشت و ما متفرق نمی شدیم، تا آن گاه که احمد از جمع ما بیرون می رفت.» 📕 الارشاد (شيخ مفید) ج 2 ص 245 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ ولايتمداری احمد بن موسی (ع) منزلت احمد بن موسی (ع) سبب شد که پس از شهادت امام هفتم (ع)، مردم به در خانه مادرش بیایند و گمان ببرند که احمد، جانشین پدر است. احمد بن موسی (ع) که متوجه منظور مردم گردید، و خود هم می دانست که علی بن موسی الرضا (ع) جانشین پدر است، چیزی به مردم مدینه نگفت. مردم هم با وی بیعت کردند. پس از بیعت گرفتن، احمد بر فراز منبر قرار گرفت و خطبه ای در کمال فصاحت و بلاغت خواند. آن گاه چنین لب به سخن گشود: «ای مردم، همچنان که تمام شماها در بیعت من هستید، من نیز در بیعت برادرم، علی بن موسی الرضا (ع)، می‌باشم. پیشوا و جانشین بعد از پدرم اوست؛ آری او ولی خداست. از طرف خدا و رسولش بر من و شما واجب است به هر چه او فرمان داد فرمانبرداری کنیم.» تمام آنانی که شاهد جوانمردی و پارسایی احمد بودند و کلامش را از جان و دل پذیرا شدند و در حالی که احمد بن موسی (ع) جلودارشان بود، از مسجد خارج شدند و جلوی خانه علی بن موسی الرضا (ع) گرد آمدند و با او بیعت کردند. احمد بن موسی نیز مجدداً با امام خویش بیعت کرد و امام رضا (ع) در حق او دعا کرد. تا زمانی که علی بن موسی (ع) در مدینه حضور داشت احمد بن موسی نیز در خدمت او و یار و یاورش بود. 📗 بحار الانوار ج 48 ص 308 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃