eitaa logo
سراج منیر
333 دنبال‌کننده
705 عکس
83 ویدیو
10 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در نيز تلگرام t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام علي عليه السّلام فرمود: اِنَّ التَّقوى مُنتَهى رِضَى اللّه مِن عِبادِهِ وَحاجَتُهُ مِن خَلقِهِ فَاتَّقُوا اللّه الَّذى اِن اَسرَرتُم عَلِمَهُ وَ اِن اَعلَنتُم كَتَبَهُ نهايت خشنودى خداوند از بندگانش و خواسته او از آفريدگانش تقواست، پس تقوا از خداوندى بكنيد كه اگر پنهان كنيد مى داند و اگر آشكار سازيد مى نويسد. 📕غرر الحکم ص 241 📜مفضّل بن عمر مي گويد: در محضر امام صادق عليه السلام بوديم، سخن از چگونگي اعمال به ميان آمد، من گفتم: «عمل من چه اندازه اندك است»؟ امام فرمود: آرام باش، از خدا طلب آمرزش كن، اين را بدان كه: « اِنَّ قليلَ العَمَلِ مَعَ التقوي ، خَيرٌ مِن كثير العَمَلِ بِلا تقويً؛ عمل اندك همراه با پرهيزكاري، بهتر از عمل بسيار بدون پرهيزكاري است» مفضل: عمل بسيار بدون پرهيز ، چگونه است؟ امام: آري ، مثال آن ، همچون كسي است كه از غذاي خود به مردم مي خوراند ، و به همسايگانش مهرباني مي كند ، و در خانه اش به روي مردم باز است ، ولي در عين حال اگر دري از حرام به سراغش آيد ، مرتكب آن مي شود، اين است عمل بدون پرهيزكاري ، و شخص ديگري نيز هست كه اين كارهاي نيك (غذا دادن ، مهرباني به همسايه و…) را ندارد ، ولي اگر دري از حرام به رويش گشوده شد ، وارد آن نمي شود [دومي بهتر از اولي است.] 📔كافي ج 2 ص 76 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عده ای در محافل و دورهمی ها بدون توجه به حضور دیگری ، درگوشی حرف می زنند؛ در صورتی که این عمل ، خلاف ادب و اخلاق اجتماعی بوده ، و قطعاً ناراحتی فرد را در پی دارد !! زیرا گمان می کند درباره وی صحبت می شود، و یا این که او را محرم گفتگوی خویش ندانسته اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (2) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌ادامه توضيحات لفظ «صداق» فعل «صَدَقَ» هم به صورت لازم به کار می‌رود: «قُلْ صَدَقَ اللَّهُ» (آل عمران/۹۵) «صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» (احزاب/۲۲) «قالَ سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبینَ» (نمل/۲۷) و هم به صورت یک مفعولی: «نَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنا» (مائده/۱۱۳) و هم به صورت دو مفعولی: ‏«وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ‏ اللَّهُ وَعْدَهُ‏» (آل عمران/۱۵۲) که برخی احتمال داده‌اند که اقتضای اولیه این ماده آن است که متعدی به دو مفعول شود، زیرا یک مفعول آن همان «سخن»ی است که گفته می‌شود و مفعول دیگر، طرف خطاب این سخن است؛ [که به خاطر قرینه‌های موجود در کلام، بسیاری از اوقات، یکی یا هردو مورد حذف می‌شود] (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۷) 🔸این ماده وقتی به باب تفعیل می‌رود (صَدَّقْتُ‏ فلانا)، به معنای نسبت صدق دادن به کسی (تایید راستگویی او) است: «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّی» (قیامت/۳۱) «وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنی»‏ (لیل/۶) و وقتی در باب افعال به کار رود (أَصْدَقْتُ‏ فلانا)، به معنای «صادق و راستگو» یافتن کسی است. و برخی گفته‌اند این دو معنا برای هر دو باب به کار می‌رود و البته «تصدیق» در مورد تایید هر چیزی که در آن تحقیق و بررسی‌ای انجام شده، نیز به کار می‌رود «بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلینَ» (صافات/۳۷) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰). 🔹اسم فاعل از باب تفعیل، یعنی «مُصَدِّق» در مورد «کسی [یا سخن و نوشته‌ای] که سخن و مطالب شخص دیگری را تصدیق می‌کند» به کار می‌رود: «وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ» (بقره/۸۹) «وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُم» (بقره/۱۰۸) «یقُولُ أَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُصَدِّقینَ» (صافات/۵۲) «مُصَدِّقُ الَّذی بَینَ یدَیه» (انعام/۹۲) 🔹و اسم فاعل از باب تفعّل، یعنی «مُصَّدِّق» برای کسی که صدقه می‌دهد استعمال می‌شود: «إِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَریمٌ» (حدید/۱۸) و گفته‌اند استعمال آن برای کسی که مرد راستی و درستی باشد (رجل صِدق) و نیز برای متصدی صدقه‌ها [= زکات]، بویژه کسی که زکات گوسفند را جمع می‌کند، نیز رایج است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۴۰) در قرآن کریم فعل «صدّق» هم بدون حرف اضافه (صَدَّقَ الْمُرْسَلین، صافات/۳۷؛ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا، صافات، ۱۰۵) به کار رفته، هم با حرف اضافه «بـ» («صَدَّقَ بِالْحُسْنی»، لیل/۶؛ «صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها» تحریم/۱۲؛ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّه، آل‌عمران/۳۹) و هم با حرف اضافه «لـ» (مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ، بقره/۸۹) و هم با حرف اضافه «علی» (صَدَّقَ عَلَیهِمْ إِبْلیسُ ظَنَّه، سبأ/۲۰)؛ که البته این آخری به معنای محقق کرده و عملی کردن آنچه در نظر داشته است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شناخت دنیاطلبان در کلام امير بيان و اميرمومنان 🔢 وَ النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ: 🔺مردم چهار گروهند: 1️⃣ مِنْهُمْ مَنْ لَا يَمْنَعُهُ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَ كَلَالَةُ حَدِّهِ وَ نَضِيضُ وَفْرِهِ. 🔺كسى كه اگر در زمين فساد نمى كند، سببش بيچارگى اوست و كندى شمشيرش و اندك بودن مال و خواسته اش. 2️⃣ وَ مِنْهُمْ الْمُصْلِتُ [بِسَيْفِهِ] لِسَيْفِهِ وَ الْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَ الْمُجْلِبُ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ، قَدْ أَشْرَطَ نَفْسَهُ وَ أَوْبَقَ دِينَهُ لِحُطَامٍ يَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍ يَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍ يَفْرَعُهُ، وَ لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً وَ مِمَّا لَكَ عِنْدَ اللَّهِ عِوَضاً. 🔺و كسى كه شمشير از نيام بركشيده و شرّ خويش آشكار كرده و سواران و پيادگان خود برانگيخته و خود را مهياى فتنه گرى و فساد ساخته، و تا به اندك متاع دنيا رسد، دينش را تباه كرده، سوارى چند خواهد كه سرداريشان را بر عهده گيرد و منبرى خواهد كه از آن فرا رود. چه بد معامله اى است كه خود را به دنيا بفروشى و اين سراى ناپايدار را به عوض آن نعمتها، كه خدا در آن جهان مهيا كرده است بستانى. 3️⃣ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَ لَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا، قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ. 🔺و كسى كه دنيا را طلب مى كند، با اعمالى كه متعلق به آخرت است ولى آخرت را نمى طلبد با اعمالى كه متعلق به دنياست. چنين كسى خود را چون فرودستان جلوه مى دهد، به هنگام راه رفتن گامهاى خرد برمى دارد، و دامن جامه كوتاه مى كند و خويشتن به زيور صلاح و امانت مى آرايد و پرده پوشى خدا را وسيله معصيت ها قرار مى دهد. 4️⃣ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْكِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَ انْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ، فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَ تَزَيَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَ لَيْسَ مِنْ ذَلِكَ فِي مَرَاحٍ وَ لَا مَغْدًى. 🔺و كسى كه حقارت نفس و فقدان وسيلت موجب آن شده كه به طلب فرمانروايى برنخيزد، بلكه به همان حال كه بوده است بماند. چنين كسى خود را به حليه قناعت مى آرايد و جامه اهل زهد و پرهيز مى پوشد و حال آن كه، نه روزى را در زهد به شب آورده و نه شبى را با پرهيزگارى به روز رسانيده است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه اول: حضرت در آغاز مى فرمايد: گروهى از مردم کسانى هستند که اگر دست به فساد نمى زنند به خاطر اين است که روحشان ناتوان، و شمشيرشان کُند، و مالشان اندک است، و به تعبير معروف، آنها آب پيدا نمى کنند وگرنه در صحنه فساد شناگران ماهرى هستند. 🔺در واقع اينها از غم بى‌وسيله‌گى و نداشتن ابزار فساد افسرده هستند وگرنه درون وجودشان از شرّ و فساد و ظلم و تباهى مالامال است. 👈 طبيعى است که اين گونه افراد براى ظاهر ساختن آنچه در درون دارند در انتظار فرصت باشند. بنابراين هرگز نبايد فريب ظاهر آرام و بى آزار آنها را خورد. ♦️رهبران الهى جامعه بايد هنگامى که آنها را شناسايى کردند، مراقب شان باشند و اجازه ندهند که امکاناتى در اختيار آنها قرار بگيرد، مبادا به کانونى از فساد اجتماعى مبدّل شوند. 📖 قرآن مجيد در اشاره به اين گروه مى فرمايد: ⚡️وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللهَ عَلَى مَا فِي قَلبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ وَ إِذا تَوَلّى سَعَى فِي الاَْرْضِ لِيُفْسِدَ فيها وَ يُهلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللهُ لايُحِبُّ الْفَسادَ (بقره/آيه 204 ـ 205) ⚡️و کسانى از مردم هستند که گفتار آنان در زندگى دنيا مايه اعجاب تو شود (در ظاهر اظهار محبّت مى کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند، گواه مى گيرند. اين در حالى است که آنان سرسخت ترين دشمنانند. (نشانه آن اين است که) وقتى که به قدرتى مى رسند در فساد در زمين، مى کوشند و زراعتها و چهارپايان را نابود مى سازند و خداوند فساد را دوست ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 بيست و پنج ذی الحجه روز خانواده ❓آيا می‌دانيد چرا امروز را روز خانواده نامگذاری کرده اند؟ از جمله حوادثی که در ماه «ذی الحجة الحرام» رخ داده است و با آیات قرآن مجید ارتباط دارد، نزول سوره مبارکه انسان در شأن امیر مؤمنان علی (ع) و خانواده بافضیلت ایشان می باشد که در بیست و پنجم این ماه واقع شده و به همین مناسبت، این روز در تقويم جمهوری اسلامی ایران با عنوان «روز خانواده» نامیده شده است. ➖ نزول سوره‏ دهر (انسان) (۱۰ ق) 📥 wikifeqh.ir/سوره_انسان ➖ روز نزول سوره هل اتی؛ روز خانواده 📥 wikifeqh.ir/خانواده 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📖 اتفاقات روزهای 22 و 23 و 24 ذي الحجه، شأن نزول سوره انسان است: ⚡️روایات بسیاری که به حدّ «تواتر معنوی» رسیده اند با عبارات مختلف از طریق شیعه و سنّی درباره شأن نزول این سوره رسیده است که ما خلاصه و «قدر مشترک» آن روایات را که در «تفسیر نمونه» و کتاب «الغدیر» آمده است، در اینجا نقل می کنیم. ❇️ «ابن عباس» می‌گوید: حسن و حسین عليهما السلام بیمار شدند. پیامبر اکرم (ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به حضرت به علی (ع) گفتند: ای ابوالحسن! خوب بود برای شفای فرزندان خود نذری می کردی. علی (ع) و فاطمه (س) و فضّه که خادمه آنها بود نذر کردند که اگر آنها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند (طبق بعضی از روایات امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز گفتند: ما هم نذر می کنیم که روزه بگیریم.) 👌 چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند. امام علی (ع) سه من جو قرض کرد، و حضرت فاطمه (س) یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا اَهْلَ بَیْتِ مُحَمَّدٍ» «سلام بر شما ای خاندان محمد!» مستمندی از مستمندان مسلمین هستم، غذایی به من بدهید، خداوند به شما از غذاهای بهشتی مرحمت کند. 🔺آنها همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. 💢 روز دوم را همچنان روزه گرفتند و نزدیک افطار، وقتی که غذا را آماده کرده بودند (همان نان جوین) یتیمی بر در خانه آمد. اینان همگی آن روز نیز ایثار کردند و غذای خود را به او دادند (و بار دیگر با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند.) 💢 در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد و اینان باز سهم غذای خود را به او دادند. ⚜️هنگامی که صبح شد، اميرالمومنين (ع) دست حسنين عليهما السلام را گرفته و خدمت پیامبر (ص) آمدند. زمانی که پیامبر اعظم (ص) آنها را مشاهده کرد، دید از شدّت گرسنگی می‌لرزند! فرمود: این حالی را که در شما می بینم برای من بسیار گران است. سپس برخاست و با آنها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه حضرت فاطمه (س) شد، دید دخترش در محراب عبادت ایستاده، در حالی که از شدت گرسنگی شکم او به پشت چسبیده و چشمهایش به گودی نشسته است. 💢 پیامبر (ص) ناراحت شد، در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت: ای محمد! این سوره را بگیر. خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت می گوید، سپس سوره «هلْ اَتَی» را بر او خواند. (بعضی گفته اند که از جملة «اِنَّ الأبْرَارَ» تا آیه «کَانَ سعْیُکُمْ مشْکُوراً» که مجموعاً هجده آیه است، در این موقع نازل گشت.) 👆شأن نزول فوق برگرفته از روایاتی است که علاوه بر شیعه، در میان اهل سنت نیز مشهور؛ بلکه متواتر است؛ زیرا اگرچه بعضی از علمای اهل سنت این حدیث را نقل نکرده اند و یا سورة «هلْ اَتَی» را از سوره های مکی شمرده اند؛ ولی بسیاری از آنها این قضیه را در کتابهای خود نقل کرده اند. 👈 مرحوم فیروزآبادی شأن نزول فوق را از چند نفر از علمای اهل سنّت نقل کرده است. همچنین علامه امینی (ره) از 34 نفر و مرعشی شوشتری از 36 نفر از علمای معروف اهل سنت نقل کرده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ اجتهاد ابن تيميه در مقابل نص قرآن 👌در آیات آغازین سوره هل أتی خداوند می‌فرمايد: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا. إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» که لسانش مدح و ستایش آن‌ها است و خداوند آن‌ها را ستوده و جزء ابرار معرفی كرده است. ❌ اين در حالی که ابن‌تیمیه انفاق امام‌‌‌ علی علیه السلام، را دور از انسانیت دانسته و معتقد است كه آن حضرت باید غذا را به خانواده خودش می‌داد، نه این كه سه روز متمادی به دیگران ببخشد. 📙منهاج السنة ج 7 ص 185 👈 در حقیقت، این اشكال ابن‌تیمیه، اجتهاد در مقابل نص و انکار قرآن است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 توضيحات مختصری درباره ابن تيميه و کتاب منهاج السنة: ابن تیمیه یکی از کسانی است که گروهی از اهل سنت به افکار و عقاید وی پایبند هستند و از روش وی در نقد دیدگاه های دیگر فِرق استفاده می کنند. 🔹وی مبانی فکری سلفیه را مدون کرده و بنیان نظری آن را شکل داده است. لذا به عنوان نظریه پرداز سلفیه شناخته می شود. ☝️آیین وهابیت در قرن ۱۲ هجری بر اسـاس افکار و آرای او پی ریزی شد، به گونه ای که شـناخت عـقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آرا و عقاید او است. ⬅️ وی کتابی به نام «منهاج السنة النبویة» در رد کتاب «منهاج الکرامة» علامه حلی نوشته است. 🔺علامه حلی در کتاب خود برای اثبات امامت حضرت علی (ع) و فضایل وی به شأن نزول سـوره هـل اتی در فضیلت اهل بیت (ع) ذیل فصل سوم اشاره می کند. و نیز برای اثبات امامت امام علی (ع) به چهل برهان از براهینی از آیـات قـرآنی اسـتناد می کند که از جمله آن برهان بیست ویکم است. وی می گوید سوره هـل اتی در شأن اهل بیت (ع) نازل شده است. 💢ابن تیمیه برای رد شأن نزول این سوره در حق اهل بیت (ع) سیزده اشـکال در کـتاب مـنهاج السنة النبویة و دیگر کتبش ذکر می کند. او به حدیث ثعلبی اشکال مـی کند و مـعتقد است این حدیث جعلی است و سوره هل اتی مکی است. او مـی گويد: خادمه ای به نام فـضه وجـود نـدارد و پیامبر (ص) از نذر نهی کرده است. ❎ در دیگر کتب نیز برای رد این شأن نزول، می گوید سوره انسان يک سوره مکی است. وی به اتفاق علما و اجماع متمسک مـی شود. حـتی در کتاب دقائق التفسیر در تفسیر سوره هل اتی هیچ اشاره ای به شأن نـزول سـوره نـمی کند و در مصداق آیه (یوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یخَافُونَ...) سکوت می کند. او همین روش را در کتاب رسالة فی المعانی المستنبطة تکرار کـرده اسـت. 🌐 برای ديدن نقد و بررسی 7 اشکال مهم از اين 13 اشکال (اينجا) را لمس کنيد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔥انکار حقیقت❗️❗️ 💢 پیروان مکتب سقیفه تمام تلاش خود را در جهت دشمنی با غدیر به کار بردند. مهم ترین علت این دشمنی، شیعه شدن مردم با شنیدن حدیث غدیر است. شیخ مفید مناظره عجیبی را بین ابوحنیفه و هیثم بن حبیب صیرفیّ نقل کرده است به این مضمون که: ✍️ هیثم بن حبیب صیرفیّ نقل می کند که روزی ابوحنیفه نزد ما آمد. سخن از امیرالمومنین علیه السلام و واقعه غدیر به میان آمد. 🔸ابوحنیفه گفت: من به دوستان خود سفارش کرده ام که شما اعتراف به (صحت و وقوع) واقعه غدیر نکنید تا آنها (شیعیان) نتوانند بر علیه شما به آن استدلال کنند❗️ 🔹هیثم از گفته ابوحنیفه به شدت ناراحت شد و گفت: چرا به وقوع و صحت آن اعتراف و اقرار نکنیم؟! آیا تو حدیث غدیر را قبول نداری؟! 🔸ابوحنیفه گفت: من حدیث غدیر را قبول دارم و به من روایت شده است❗️ 🔹هیثم گفت: پس چرا بدان اعتراف و اقرار نمی کنی؟! در حالی که زید بن ارقم صحابه رسول الله روایت کرده است که حضرت علی علیه السلام در میدان کوفه صحابه (بیش از ۳۰ صحابه) را قسم داد که به آن شهادت دهند (و آنها نیز شهادت دادند) 🔸ابوحنیفه گفت: آیا تو نشنیده ای که عده ای در حدیث غدیر جنجال کردند و به همین خاطر بود که علی علیه السلام برای صحت آن از صحابه شهادت گرفت؟! 🔹هیثم گفت: پس (تو می گویی) ما علی علیه السلام را تکذیب کنیم و سخن او را نپذیریم؟! 🔸ابوحنیفه گفت: ما نه علی علیه السلام را تکذیب می کنیم نه سخن او را رد می کنیم! اما تو می دانی که مردم به خاطر این حدیث در حق علی غلو می کنند(یعنی معتقد به خلافت بلافصل او می شوند) 🔸هیثم گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حدیث غدیر را گفته و خطبه آن را ایراد کرده ولی ما از اعتراف و اقرار بدان دوری می کنیم و به خاطر غلو کسی یا ایراد دیگری از اقرار به آن ترس داریم. 📓امالی (مفید) ص۲۶ و ۲۷ 🔥 اللهم العن الجبت و الطاغوت 🔥 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🚫 پستی تهمت و اسباب آن تهمت از نگاه اسلام از گناهان بزرگ بوده و خداوند برای آن، مجازات قرار داده است؛ زیرا این گناه بزرگ؛ علاوه بر نافرمانی از دستورات الهی، باعث شکسته شدن حرمت دیگران می‌شود. ⬅️ تهمت در اصطلاح؛ یعنی کسی را به بدی متهم کند، یا چیزی را به دروغ به دیگری نسبت دهد. 📍تهمت، گناهی بزرگ‌تر از آسمان 🔺امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «اَلبُهتَانُ عَلَي البَرِئِ أعظَمُ مِنَ السَّمَاءِ» «گناه بهتان زدن به آدم بی‌گناه، بزرگتر از آسمان است». 📒 جامع الاخبار ص 138 📍ذوب شدن ایمان با تهمت 🔺امام صادق (ع) فرمود: «إذَا اِتَّهَمَ المُؤمِنُ أخَاهُ اِنمَاثَ الإيمَانُ مِن قَلبِهِ كَمَا يَنمَاثُ المِلحُ في المَاءِ» «هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت زند، ايمان در قلب او ناپديد می‌شود، همچنان كه نمک در آب حلّ می‌‏‌شود» 📗کافی ج 2 ص 361 👆بر همین اساس است که پیامبر اسلام (ص) یکی از نشانه‌های انسان فاسق را تهمت زدن به دیگران دانسته است: وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْفَاسِقِ فَأَرْبَعَةٌ اللَّهْوُ وَ اللَّغْوُ وَ الْعُدْوَانُ وَ الْبُهْتَان‏ چهار چيز نشانه انسان فاسق است: سرگرمى‌هاى نامشروع و کارهاى بيهوده و تجاوز به حقوق ديگران و بهتان زدن 📘تحف‌العقول ص 22 📍بازتابی سخت‌تر 🔺امام سجاد (ع) فرمود: «مَن رَمَي النَّاسَ بِمَا فِيهِم رَمُوهُ بِمَا لَيسَ فِيهِ» «كسی که دیگران را به عيبی که دارند، اتهام زند، مردم به او عيبی را كه ندارد متهم کنند». 📕أعلام الدين فی صفات المؤمنين‏ ص 299 ❇️ علت‌های تهمت زدن بی‌شک هرگناهی ریشه‌هایی دارد، برای گناه تهمت نیز ریشه‌ها و علت‌هایی را می‌توان یافت که همواره دشمنان و بدخواهان نیز آن را دستاویز رسیدن به خواسته‌های شوم خود کرده‌اند. ♨️ بى‌مبالاتى در امر دين گروهی از تهمت‌زنندگان کسانی هستند که نسبت به مسائل دین، اعتقادی ندارند و یا باورهایشان با اندک شبهه‌ای سست می‌شود. به خصوص زمانی که منافع شخصی آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد. ♨️ حسادت علت تهمت زدن برخی به خاطر این است که نمی‌توانند خوبی‌ها و محبوبیت دیگران را ببینند، همین امر باعث سربرآوردن حسادت‌های نهفته آن‌ها می‌شود. ♨️ دشمنى و کینه دشمنی و کینه نیز در بین تهمت‌زنندگان بسیار زیاد است؛ زیرا کینه انسان را وادار به ساقط کردن دیگران می‌کند. ✔️ بنابراین تهمت‌زنندگان به اسلام، نظام و مؤمنان، انسان‌نماهایی هستند که همواره در آتش کینه، حسادت و دشمنی خود می‌سوزند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ ابن سکیّت معلم فرزندان «متوکل عباسی» بود. نقل شده است که؛ روزی متوکل در حالی که فرزندانش نزد او بود، از ابن سکیت پرسید: ای یعقوب! فرزندان‌ من‌ «معتز» و «مؤید» نزد تو عزیزترند یا حسن‌ (ع) و حسین‌ (ع) فرزندان‌ علی‌ بن ابی طالب (ع)؟!! او که تقیه می‌کرد، اختیار از کف‌ داد و در پاسخ‌ گفت‌ : قنبر خادم ‌علی‌ (ع) از تو و فرزندان‌ تو نزد من برتر است‌! متوکل‌ از این‌ گفته‌ چنان‌ برآشفت‌ که‌ در همان لحظه دستور داد، زبان ‌او را از قَفا بیرون‌ کشیدند. 📔وفیات الاعیان ج ۶ ص ۴۰۰ 📙معجم رجال الحدیث ج ۲۱ ص ۱۳۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📆 ۱۲ تیرماه سالروز حمله ناجوانمردانه ناو جنایت کار آمریکایی‌ به هواپیمای پرواز ۶۵۵ ایران برفراز خلیج فارس ✴️ در ۱۲ تیر ۱۳۶۷، اصابت دو فروند موشک سطح به هوای ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز خلیج فارس، موجب شهادت تمام ۲۹۱ سرنشین هواپیما شد. ✴️ برخلاف ادعای مقامات آمریکایی و سازمان ملل، که این حادثه را ناشی از اشتباه شناسایی ناو وینسنس دانستند، از نظر مقامات ایرانی، سقوط هواپیما بزرگ‌ترین جنایت جنگی دوران معاصر بود و رئیس‌جمهور وقت آمریکا مسئول این کشتار بی‌رحمانه شناخته شد. ✴️امام‌خمینی با تسلیت به تمامی بازماندگان، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران را زنگ خطری برای تمامی مسافرت‌های هوایی دانست. ایشان جنگ علیه ایران را جنگ تمام کفر در برابر تمام اسلام خواند و استقامت رزمندگان در برابر بزرگ‌ترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی آمریکا و اروپا در خلیج فارس را از افتخارات بزرگ ملت شمرد. ✴️ حادثه سقوط هواپیمای ایرباس در وضعیت سال آخر جنگ، هشدار امریکا برای وادارکردن ایران به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تلقی شد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📛رقیب‌هراسی نکنید؛ کشور ضرر می‌کند 🚨قابل توجه برخی طرفداران افراطی کاندیداهای ریاست جمهوری که در این ایام که بر خلاف توصیه رهبر انقلاب، به شدت مشغول رقیب هراسی هستند ✅ رهبر معظم انقلاب، خطاب به نامزدهای انتخابات: ما در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ شاخصه‌های خانواده قرآنی خالق انسان 7ویژگی را برای «ابرار» در سوره‌ای با همین نام (انسان) در کتاب خویش ذکر کرده که 14 پاداش اخروی در آن است و استمرار این صفات، موجب نزدیکی به خالق است. نظم اساسی این آیات از مراحل نازل (محسوس) شروع و تا مرحله عالی (معقول) ادامه دارد، در این فراز معنوی و فرودهای مادی، پاداش‌هایی ذکر شده که اوج آن «وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» است. با توجه به ذکر واژه «اسیر» در آیه 8سوره دهر «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» به یقین آیات مورد اشاره مدنی هستند، لذا بنابر اعتراف مفسران فریقین، این آیات در شأن‌ اهل‌بیت(ع) نازل شده است.پیامبر(ص) نیز در بخشی از خطبه غدیر می‎‎فرماید:«خداوند در سوره‌ هَلْ أَتی گواهی به بهشت نداده، مگر برای او (امیر‎المؤمنین ع)». دو دریای مَرَجَ‌الْبَحْرَیْنِ، علی(ع) و فاطمه(ع) هستند که برای رضای الهی از داشته‎های دنیایی خویش گذشتند که ثمره ایثار خالصانه ایشان «لؤلؤ و مرجان»یعنی حسنین بودند که یکی کریم اهل‎بیت و دیگری ابوالاحرار عالم، نامیده شدند.(الرحمن/۱۹ تا ۲۲) سوره «ابرار» با الگو قرار دادن سبک زندگی محسوس اهل بیت(ع) بر آن است تا بگوید «نیکـوکار» باشید و همانند عبادُالله، آخرت را جدی گرفته و در نهایت خلوص، از حُبّ دنیا برای جلب خشنودی خداوند بگذرید. امید که الگوی ما برای زندگی، نیک‌کرداران حقیقی باشند،«رَبَّنَا...وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» (آل‌عمران/ ۱۹۳) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (13) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️سومين صفت از صفات منافقين: دو دلی و سرگردانی از آثار دیگر روحی روانی نفاق، حیرت و سرگردانی است که پیوسته از میان اعمال آنان به چشم می‌خورد، زیرا از آنجایی که منافق می‌خواهد کسی از درون و حقیقت او آگاه نشود دائماً درگیر یک تضاد رفتاری درونی و بیرونی است و همین امر موجب حیرت و سرگردانی و نوعی دلهره و تشویش برای وی خواهد بود. 🔺از نظر قرآن کسی که دچار چنین حالتی شود همواره در حالت تحیر و سرگردانی همراه با دلهره و تشویش به سر می‌برد: 📖 «مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذلِکَ لاَ إِلَى هؤُلاَِء وَ لاَ إِلَى هؤُلاَِء وَ مَن یُضْلِلِ اللهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً» (نساء/143) 📖 «حیرت‌زده و سرگردانند، نه به این گروه می‌پیوندند و نه به آن گروه، کسی را که خدا گمراه سازد برای او راه و چاره‌ای نیست» 👆در همین زمینه پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز فرموده‌ است: «إنَّ مَثَلَهُم مَثَلُ الشّاةِ العایِرَةِ بَینَ الغَنَمَینِ تَتَحَیَّرُ فَتَنظُرُ ِإلی هذِهِ وَ هذِهِ لاتَدرِی أیُّهُما تَتَّبِعُ» «منافق شبیه گوسفندی است که بین دو گلّه از گوسفندان رفت و آمد می‌کند و دو دل و سرگردان است، گاهی به این گله و گاهی به آن گله و نمی‌داند که در پی کدام ‌یک برود 📓التبيان فی تفسير القرآن ج 3 ص 366 📒مجمع البيان فی نفسير القرآن ج 3 ص 198 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📥 رئیس جمهور در معرض نقد حداقلّ میزان صبر و تحمل آن است که شخصِ زمامدار، تاب و توانِ نقد را داشته و نقد سازنده نقّادان را پذیرا باشد و با مخالفین خود مدارا کند، نه آن که با گریز و فرار از نقد، با نقادان و مخالفان خویش، برخورد نماید و احیانا نسبت های نادرستی به آنها دهد. ☝️اميرالمومنين عليه السلام می‌فرمايد: ▪️الاِحْتِمَالُ زَيْنُ اَلسِّيَاسَةِ ▪️تحمّل كردن، زيور سياست است. 📚غرر الحکم و درر الکلم ص ۴۶ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ حکومت علوی الگوی ریاست جمهوری 🟣 دلیل پذیرش مسئولیت توسط امیرالمؤمنین علیه السلام بهترین الگو برای کسانی است که قصد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری را دارند. 🟡 حضرت علی علیه السلام در خطبه شقشقیه، درباره علت تصدّی حکومت چنین فرمودند: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، اگر حضور بیعت کنندگان نبود و به علت وجود نیروی پشتیبان، حجّت بر من تمام نمی­ شد و نه این بود که خداوند از علما پیمان گرفته است که در برابر پُرخوری و غارت­گری ستم کاران و گرسنگی و محرومیت ستم دیدگان خاموش ننشینند، زمام حکومت را رها می­ کردم و مقام زعامت را نمی پذیرفتم و می­ دیدید که این دنیای شما در نظر من از آب بینی بُز هم کم ارزش تر است . 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (96) 📖 وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (مومنون/71) 📖 و اگر حق از هوس هاى آن‌ها پيروى مى كرد، آسمان ها و زمين و همه‌ كسانى كه در آنها هستند تباه مى شدند و ما به آنها چيزى داديم كه مايه‌ يادآورى [و عزّت و شرف] آنهاست، امّا آنان از آنچه مايه‌ يادآورى [و عزّت] آنهاست رويگردانند. 📍در وصیّت امیرالمؤمنین علی (ع) به کمیل آمده است: یَا کُمَیْلُ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْحَقُّ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ. ای کمیل! به خدا سوگند! ما حقّی هستیم که خدای عزّوجلّ فرموده است: وَ لَوِ اتَّبَعَ الحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِن. 📗بحار الأنوار ج ۷۴ ص ۲۷۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ برخى از واجبات شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون:👇 🔹۱. جواب سلام. 🔹۲. اداى بدهى درصورتى ڪه طلبڪار، طلب خود را مطالبه نمايد. 🔹۳. سجده سهو بعد از نماز. 🔹۴. اداى امانت. 🔹۵. تطهير مسجدى كه نجس شده. 🔹۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓مخلوط شدن مسح سر با خیسی صورت چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ : از آنجایى که مسح پاها باید با رطوبتى که از آب وضو در کف دو دست باقى مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالاى پیشانى نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این‌که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. 👈 به هر حال، وضو و مسح سر باطل نمى‌شود، ولى مسح پا نباید با رطوبت گرفته شده از آب وضوى صورت باشد. 👌 لذا فقها در این‌باره راه‌حلی ارائه کرده‌ و می‌گویند: با قسمت دیگر کف دست که ملاقات با آب صورت نکرده، پا را مسح کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام على عليه السّلام فرمود: إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ وَ اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه‏ دين خدا با افراد شناخته نمى شود بلکه با معيار حق شناخته مى شود، حق را بشناس آن وقت اهل حق را هم خواهى شناخت 📘ارشاد القلوب ج 2 ص 296 📜زراره از اصحاب امام باقر عليه السلام مى گويد: حضرت امام محمد باقر (ع) براى تشييع جنازه مردى از قريش رفت، من هم در خدمت امام بودم ، زنى با صداى بلند گريست عطا (قاضى القضات وقت) كه در تشييع جنازه حاضر بود، خطاب به زن كرد و گفت : ساكت باش وگرنه برمى گرديم . آن زن ساكت نشد و عطا برگشت ، رفت و جنازه را تشييع نكرد. من عرض كردم : يا بن رسول الله ! عطا برگشت . حضرت فرمود: ما به دنبال جنازه مى رويم و با ديگران كارى نداريم . هرگاه ببينيم كار باطلى با حق آميخته است ، حق را به خاطر باطل ترك كنيم ، حق مسلمان را ادا نكرده ايم . 👈 يعنى اگر چه گريه زن با صداى بلند كار باطلى بود و تشييع جنازه يك امر حق است، نبايد به خاطر گريه زن ، تشييع جنازه را ترك كرد. سپس امام بر جنازه نماز خواند، صاحب عزا پيش آمد تشكر كرد و گفت : خداوند شما را رحمت كند شما نمى توانيد پياده راه برويد برگرديد! حضرت مايل نشد برگردد. عرض كردم : صاحب عزا به شما اجازه برگشتن داد ضمنا من هم مطلبى دارم ، مى خواهم از آن بپرسم . فرمود: ما با اجازه او نيامده بوديم و با اجازه او نمى برگرديم. اين ثوابى است كه در جستجوى آن بوديم انسان هر اندازه از پى جنازه برود پاداش بيشتر مى گيرد. 📕 كافى ج 3 ص 171 ✅ بدين وسيله امام به وظيفه خود عمل نمود و حق را به خاطر باطل ترك نكرد. 🤲 اميد است ما هم چنين باشيم. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
يکی از موارد تيمم تنگ بودن وقت نماز است و نمازگزار بايد در چنين شرائطی تيمم کند اما برخی از مردم در چنين شرائطی هم وضو می گيرند. ☝️در رساله های توضيح المسائل آمده است: هرگاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگيرد تمام يا مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود بايد تيمم کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا