eitaa logo
سراج منیر
441 دنبال‌کننده
717 عکس
86 ویدیو
10 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 اتفاقات روزهای 22 و 23 و 24 ذي الحجه، شأن نزول سوره انسان است: ⚡️روایات بسیاری که به حدّ «تواتر معنوی» رسیده اند با عبارات مختلف از طریق شیعه و سنّی درباره شأن نزول این سوره رسیده است که ما خلاصه و «قدر مشترک» آن روایات را که در «تفسیر نمونه» و کتاب «الغدیر» آمده است، در اینجا نقل می کنیم. ❇️ «ابن عباس» می‌گوید: حسن و حسین عليهما السلام بیمار شدند. پیامبر اکرم (ص) با جمعی از یاران به عیادتشان آمدند و به حضرت به علی (ع) گفتند: ای ابوالحسن! خوب بود برای شفای فرزندان خود نذری می کردی. علی (ع) و فاطمه (س) و فضّه که خادمه آنها بود نذر کردند که اگر آنها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند (طبق بعضی از روایات امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز گفتند: ما هم نذر می کنیم که روزه بگیریم.) 👌 چیزی نگذشت که هر دو شفا یافتند، در حالی که از نظر مواد غذایی دست خالی بودند. امام علی (ع) سه من جو قرض کرد، و حضرت فاطمه (س) یک سوم آن را آرد کرد و نان پخت. هنگام افطار سائلی بر در خانه آمد و گفت: «السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا اَهْلَ بَیْتِ مُحَمَّدٍ» «سلام بر شما ای خاندان محمد!» مستمندی از مستمندان مسلمین هستم، غذایی به من بدهید، خداوند به شما از غذاهای بهشتی مرحمت کند. 🔺آنها همگی مسکین را بر خود مقدم داشتند و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشیدند. 💢 روز دوم را همچنان روزه گرفتند و نزدیک افطار، وقتی که غذا را آماده کرده بودند (همان نان جوین) یتیمی بر در خانه آمد. اینان همگی آن روز نیز ایثار کردند و غذای خود را به او دادند (و بار دیگر با آب افطار کردند و روز بعد را نیز روزه گرفتند.) 💢 در سومین روز اسیری به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد و اینان باز سهم غذای خود را به او دادند. ⚜️هنگامی که صبح شد، اميرالمومنين (ع) دست حسنين عليهما السلام را گرفته و خدمت پیامبر (ص) آمدند. زمانی که پیامبر اعظم (ص) آنها را مشاهده کرد، دید از شدّت گرسنگی می‌لرزند! فرمود: این حالی را که در شما می بینم برای من بسیار گران است. سپس برخاست و با آنها حرکت کرد. هنگامی که وارد خانه حضرت فاطمه (س) شد، دید دخترش در محراب عبادت ایستاده، در حالی که از شدت گرسنگی شکم او به پشت چسبیده و چشمهایش به گودی نشسته است. 💢 پیامبر (ص) ناراحت شد، در همین هنگام جبرئیل نازل گشت و گفت: ای محمد! این سوره را بگیر. خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت می گوید، سپس سوره «هلْ اَتَی» را بر او خواند. (بعضی گفته اند که از جملة «اِنَّ الأبْرَارَ» تا آیه «کَانَ سعْیُکُمْ مشْکُوراً» که مجموعاً هجده آیه است، در این موقع نازل گشت.) 👆شأن نزول فوق برگرفته از روایاتی است که علاوه بر شیعه، در میان اهل سنت نیز مشهور؛ بلکه متواتر است؛ زیرا اگرچه بعضی از علمای اهل سنت این حدیث را نقل نکرده اند و یا سورة «هلْ اَتَی» را از سوره های مکی شمرده اند؛ ولی بسیاری از آنها این قضیه را در کتابهای خود نقل کرده اند. 👈 مرحوم فیروزآبادی شأن نزول فوق را از چند نفر از علمای اهل سنّت نقل کرده است. همچنین علامه امینی (ره) از 34 نفر و مرعشی شوشتری از 36 نفر از علمای معروف اهل سنت نقل کرده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ اجتهاد ابن تيميه در مقابل نص قرآن 👌در آیات آغازین سوره هل أتی خداوند می‌فرمايد: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا. إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» که لسانش مدح و ستایش آن‌ها است و خداوند آن‌ها را ستوده و جزء ابرار معرفی كرده است. ❌ اين در حالی که ابن‌تیمیه انفاق امام‌‌‌ علی علیه السلام، را دور از انسانیت دانسته و معتقد است كه آن حضرت باید غذا را به خانواده خودش می‌داد، نه این كه سه روز متمادی به دیگران ببخشد. 📙منهاج السنة ج 7 ص 185 👈 در حقیقت، این اشكال ابن‌تیمیه، اجتهاد در مقابل نص و انکار قرآن است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 توضيحات مختصری درباره ابن تيميه و کتاب منهاج السنة: ابن تیمیه یکی از کسانی است که گروهی از اهل سنت به افکار و عقاید وی پایبند هستند و از روش وی در نقد دیدگاه های دیگر فِرق استفاده می کنند. 🔹وی مبانی فکری سلفیه را مدون کرده و بنیان نظری آن را شکل داده است. لذا به عنوان نظریه پرداز سلفیه شناخته می شود. ☝️آیین وهابیت در قرن ۱۲ هجری بر اسـاس افکار و آرای او پی ریزی شد، به گونه ای که شـناخت عـقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آرا و عقاید او است. ⬅️ وی کتابی به نام «منهاج السنة النبویة» در رد کتاب «منهاج الکرامة» علامه حلی نوشته است. 🔺علامه حلی در کتاب خود برای اثبات امامت حضرت علی (ع) و فضایل وی به شأن نزول سـوره هـل اتی در فضیلت اهل بیت (ع) ذیل فصل سوم اشاره می کند. و نیز برای اثبات امامت امام علی (ع) به چهل برهان از براهینی از آیـات قـرآنی اسـتناد می کند که از جمله آن برهان بیست ویکم است. وی می گوید سوره هـل اتی در شأن اهل بیت (ع) نازل شده است. 💢ابن تیمیه برای رد شأن نزول این سوره در حق اهل بیت (ع) سیزده اشـکال در کـتاب مـنهاج السنة النبویة و دیگر کتبش ذکر می کند. او به حدیث ثعلبی اشکال مـی کند و مـعتقد است این حدیث جعلی است و سوره هل اتی مکی است. او مـی گويد: خادمه ای به نام فـضه وجـود نـدارد و پیامبر (ص) از نذر نهی کرده است. ❎ در دیگر کتب نیز برای رد این شأن نزول، می گوید سوره انسان يک سوره مکی است. وی به اتفاق علما و اجماع متمسک مـی شود. حـتی در کتاب دقائق التفسیر در تفسیر سوره هل اتی هیچ اشاره ای به شأن نـزول سـوره نـمی کند و در مصداق آیه (یوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یخَافُونَ...) سکوت می کند. او همین روش را در کتاب رسالة فی المعانی المستنبطة تکرار کـرده اسـت. 🌐 برای ديدن نقد و بررسی 7 اشکال مهم از اين 13 اشکال (اينجا) را لمس کنيد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔥انکار حقیقت❗️❗️ 💢 پیروان مکتب سقیفه تمام تلاش خود را در جهت دشمنی با غدیر به کار بردند. مهم ترین علت این دشمنی، شیعه شدن مردم با شنیدن حدیث غدیر است. شیخ مفید مناظره عجیبی را بین ابوحنیفه و هیثم بن حبیب صیرفیّ نقل کرده است به این مضمون که: ✍️ هیثم بن حبیب صیرفیّ نقل می کند که روزی ابوحنیفه نزد ما آمد. سخن از امیرالمومنین علیه السلام و واقعه غدیر به میان آمد. 🔸ابوحنیفه گفت: من به دوستان خود سفارش کرده ام که شما اعتراف به (صحت و وقوع) واقعه غدیر نکنید تا آنها (شیعیان) نتوانند بر علیه شما به آن استدلال کنند❗️ 🔹هیثم از گفته ابوحنیفه به شدت ناراحت شد و گفت: چرا به وقوع و صحت آن اعتراف و اقرار نکنیم؟! آیا تو حدیث غدیر را قبول نداری؟! 🔸ابوحنیفه گفت: من حدیث غدیر را قبول دارم و به من روایت شده است❗️ 🔹هیثم گفت: پس چرا بدان اعتراف و اقرار نمی کنی؟! در حالی که زید بن ارقم صحابه رسول الله روایت کرده است که حضرت علی علیه السلام در میدان کوفه صحابه (بیش از ۳۰ صحابه) را قسم داد که به آن شهادت دهند (و آنها نیز شهادت دادند) 🔸ابوحنیفه گفت: آیا تو نشنیده ای که عده ای در حدیث غدیر جنجال کردند و به همین خاطر بود که علی علیه السلام برای صحت آن از صحابه شهادت گرفت؟! 🔹هیثم گفت: پس (تو می گویی) ما علی علیه السلام را تکذیب کنیم و سخن او را نپذیریم؟! 🔸ابوحنیفه گفت: ما نه علی علیه السلام را تکذیب می کنیم نه سخن او را رد می کنیم! اما تو می دانی که مردم به خاطر این حدیث در حق علی غلو می کنند(یعنی معتقد به خلافت بلافصل او می شوند) 🔸هیثم گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حدیث غدیر را گفته و خطبه آن را ایراد کرده ولی ما از اعتراف و اقرار بدان دوری می کنیم و به خاطر غلو کسی یا ایراد دیگری از اقرار به آن ترس داریم. 📓امالی (مفید) ص۲۶ و ۲۷ 🔥 اللهم العن الجبت و الطاغوت 🔥 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🚫 پستی تهمت و اسباب آن تهمت از نگاه اسلام از گناهان بزرگ بوده و خداوند برای آن، مجازات قرار داده است؛ زیرا این گناه بزرگ؛ علاوه بر نافرمانی از دستورات الهی، باعث شکسته شدن حرمت دیگران می‌شود. ⬅️ تهمت در اصطلاح؛ یعنی کسی را به بدی متهم کند، یا چیزی را به دروغ به دیگری نسبت دهد. 📍تهمت، گناهی بزرگ‌تر از آسمان 🔺امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «اَلبُهتَانُ عَلَي البَرِئِ أعظَمُ مِنَ السَّمَاءِ» «گناه بهتان زدن به آدم بی‌گناه، بزرگتر از آسمان است». 📒 جامع الاخبار ص 138 📍ذوب شدن ایمان با تهمت 🔺امام صادق (ع) فرمود: «إذَا اِتَّهَمَ المُؤمِنُ أخَاهُ اِنمَاثَ الإيمَانُ مِن قَلبِهِ كَمَا يَنمَاثُ المِلحُ في المَاءِ» «هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت زند، ايمان در قلب او ناپديد می‌شود، همچنان كه نمک در آب حلّ می‌‏‌شود» 📗کافی ج 2 ص 361 👆بر همین اساس است که پیامبر اسلام (ص) یکی از نشانه‌های انسان فاسق را تهمت زدن به دیگران دانسته است: وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْفَاسِقِ فَأَرْبَعَةٌ اللَّهْوُ وَ اللَّغْوُ وَ الْعُدْوَانُ وَ الْبُهْتَان‏ چهار چيز نشانه انسان فاسق است: سرگرمى‌هاى نامشروع و کارهاى بيهوده و تجاوز به حقوق ديگران و بهتان زدن 📘تحف‌العقول ص 22 📍بازتابی سخت‌تر 🔺امام سجاد (ع) فرمود: «مَن رَمَي النَّاسَ بِمَا فِيهِم رَمُوهُ بِمَا لَيسَ فِيهِ» «كسی که دیگران را به عيبی که دارند، اتهام زند، مردم به او عيبی را كه ندارد متهم کنند». 📕أعلام الدين فی صفات المؤمنين‏ ص 299 ❇️ علت‌های تهمت زدن بی‌شک هرگناهی ریشه‌هایی دارد، برای گناه تهمت نیز ریشه‌ها و علت‌هایی را می‌توان یافت که همواره دشمنان و بدخواهان نیز آن را دستاویز رسیدن به خواسته‌های شوم خود کرده‌اند. ♨️ بى‌مبالاتى در امر دين گروهی از تهمت‌زنندگان کسانی هستند که نسبت به مسائل دین، اعتقادی ندارند و یا باورهایشان با اندک شبهه‌ای سست می‌شود. به خصوص زمانی که منافع شخصی آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد. ♨️ حسادت علت تهمت زدن برخی به خاطر این است که نمی‌توانند خوبی‌ها و محبوبیت دیگران را ببینند، همین امر باعث سربرآوردن حسادت‌های نهفته آن‌ها می‌شود. ♨️ دشمنى و کینه دشمنی و کینه نیز در بین تهمت‌زنندگان بسیار زیاد است؛ زیرا کینه انسان را وادار به ساقط کردن دیگران می‌کند. ✔️ بنابراین تهمت‌زنندگان به اسلام، نظام و مؤمنان، انسان‌نماهایی هستند که همواره در آتش کینه، حسادت و دشمنی خود می‌سوزند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ ابن سکیّت معلم فرزندان «متوکل عباسی» بود. نقل شده است که؛ روزی متوکل در حالی که فرزندانش نزد او بود، از ابن سکیت پرسید: ای یعقوب! فرزندان‌ من‌ «معتز» و «مؤید» نزد تو عزیزترند یا حسن‌ (ع) و حسین‌ (ع) فرزندان‌ علی‌ بن ابی طالب (ع)؟!! او که تقیه می‌کرد، اختیار از کف‌ داد و در پاسخ‌ گفت‌ : قنبر خادم ‌علی‌ (ع) از تو و فرزندان‌ تو نزد من برتر است‌! متوکل‌ از این‌ گفته‌ چنان‌ برآشفت‌ که‌ در همان لحظه دستور داد، زبان ‌او را از قَفا بیرون‌ کشیدند. 📔وفیات الاعیان ج ۶ ص ۴۰۰ 📙معجم رجال الحدیث ج ۲۱ ص ۱۳۹ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📆 ۱۲ تیرماه سالروز حمله ناجوانمردانه ناو جنایت کار آمریکایی‌ به هواپیمای پرواز ۶۵۵ ایران برفراز خلیج فارس ✴️ در ۱۲ تیر ۱۳۶۷، اصابت دو فروند موشک سطح به هوای ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز خلیج فارس، موجب شهادت تمام ۲۹۱ سرنشین هواپیما شد. ✴️ برخلاف ادعای مقامات آمریکایی و سازمان ملل، که این حادثه را ناشی از اشتباه شناسایی ناو وینسنس دانستند، از نظر مقامات ایرانی، سقوط هواپیما بزرگ‌ترین جنایت جنگی دوران معاصر بود و رئیس‌جمهور وقت آمریکا مسئول این کشتار بی‌رحمانه شناخته شد. ✴️امام‌خمینی با تسلیت به تمامی بازماندگان، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران را زنگ خطری برای تمامی مسافرت‌های هوایی دانست. ایشان جنگ علیه ایران را جنگ تمام کفر در برابر تمام اسلام خواند و استقامت رزمندگان در برابر بزرگ‌ترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی آمریکا و اروپا در خلیج فارس را از افتخارات بزرگ ملت شمرد. ✴️ حادثه سقوط هواپیمای ایرباس در وضعیت سال آخر جنگ، هشدار امریکا برای وادارکردن ایران به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تلقی شد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📛رقیب‌هراسی نکنید؛ کشور ضرر می‌کند 🚨قابل توجه برخی طرفداران افراطی کاندیداهای ریاست جمهوری که در این ایام که بر خلاف توصیه رهبر انقلاب، به شدت مشغول رقیب هراسی هستند ✅ رهبر معظم انقلاب، خطاب به نامزدهای انتخابات: ما در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ شاخصه‌های خانواده قرآنی خالق انسان 7ویژگی را برای «ابرار» در سوره‌ای با همین نام (انسان) در کتاب خویش ذکر کرده که 14 پاداش اخروی در آن است و استمرار این صفات، موجب نزدیکی به خالق است. نظم اساسی این آیات از مراحل نازل (محسوس) شروع و تا مرحله عالی (معقول) ادامه دارد، در این فراز معنوی و فرودهای مادی، پاداش‌هایی ذکر شده که اوج آن «وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» است. با توجه به ذکر واژه «اسیر» در آیه 8سوره دهر «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» به یقین آیات مورد اشاره مدنی هستند، لذا بنابر اعتراف مفسران فریقین، این آیات در شأن‌ اهل‌بیت(ع) نازل شده است.پیامبر(ص) نیز در بخشی از خطبه غدیر می‎‎فرماید:«خداوند در سوره‌ هَلْ أَتی گواهی به بهشت نداده، مگر برای او (امیر‎المؤمنین ع)». دو دریای مَرَجَ‌الْبَحْرَیْنِ، علی(ع) و فاطمه(ع) هستند که برای رضای الهی از داشته‎های دنیایی خویش گذشتند که ثمره ایثار خالصانه ایشان «لؤلؤ و مرجان»یعنی حسنین بودند که یکی کریم اهل‎بیت و دیگری ابوالاحرار عالم، نامیده شدند.(الرحمن/۱۹ تا ۲۲) سوره «ابرار» با الگو قرار دادن سبک زندگی محسوس اهل بیت(ع) بر آن است تا بگوید «نیکـوکار» باشید و همانند عبادُالله، آخرت را جدی گرفته و در نهایت خلوص، از حُبّ دنیا برای جلب خشنودی خداوند بگذرید. امید که الگوی ما برای زندگی، نیک‌کرداران حقیقی باشند،«رَبَّنَا...وَ تَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» (آل‌عمران/ ۱۹۳) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (13) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️سومين صفت از صفات منافقين: دو دلی و سرگردانی از آثار دیگر روحی روانی نفاق، حیرت و سرگردانی است که پیوسته از میان اعمال آنان به چشم می‌خورد، زیرا از آنجایی که منافق می‌خواهد کسی از درون و حقیقت او آگاه نشود دائماً درگیر یک تضاد رفتاری درونی و بیرونی است و همین امر موجب حیرت و سرگردانی و نوعی دلهره و تشویش برای وی خواهد بود. 🔺از نظر قرآن کسی که دچار چنین حالتی شود همواره در حالت تحیر و سرگردانی همراه با دلهره و تشویش به سر می‌برد: 📖 «مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذلِکَ لاَ إِلَى هؤُلاَِء وَ لاَ إِلَى هؤُلاَِء وَ مَن یُضْلِلِ اللهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً» (نساء/143) 📖 «حیرت‌زده و سرگردانند، نه به این گروه می‌پیوندند و نه به آن گروه، کسی را که خدا گمراه سازد برای او راه و چاره‌ای نیست» 👆در همین زمینه پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز فرموده‌ است: «إنَّ مَثَلَهُم مَثَلُ الشّاةِ العایِرَةِ بَینَ الغَنَمَینِ تَتَحَیَّرُ فَتَنظُرُ ِإلی هذِهِ وَ هذِهِ لاتَدرِی أیُّهُما تَتَّبِعُ» «منافق شبیه گوسفندی است که بین دو گلّه از گوسفندان رفت و آمد می‌کند و دو دل و سرگردان است، گاهی به این گله و گاهی به آن گله و نمی‌داند که در پی کدام ‌یک برود 📓التبيان فی تفسير القرآن ج 3 ص 366 📒مجمع البيان فی نفسير القرآن ج 3 ص 198 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📥 رئیس جمهور در معرض نقد حداقلّ میزان صبر و تحمل آن است که شخصِ زمامدار، تاب و توانِ نقد را داشته و نقد سازنده نقّادان را پذیرا باشد و با مخالفین خود مدارا کند، نه آن که با گریز و فرار از نقد، با نقادان و مخالفان خویش، برخورد نماید و احیانا نسبت های نادرستی به آنها دهد. ☝️اميرالمومنين عليه السلام می‌فرمايد: ▪️الاِحْتِمَالُ زَيْنُ اَلسِّيَاسَةِ ▪️تحمّل كردن، زيور سياست است. 📚غرر الحکم و درر الکلم ص ۴۶ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ حکومت علوی الگوی ریاست جمهوری 🟣 دلیل پذیرش مسئولیت توسط امیرالمؤمنین علیه السلام بهترین الگو برای کسانی است که قصد تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری را دارند. 🟡 حضرت علی علیه السلام در خطبه شقشقیه، درباره علت تصدّی حکومت چنین فرمودند: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، اگر حضور بیعت کنندگان نبود و به علت وجود نیروی پشتیبان، حجّت بر من تمام نمی­ شد و نه این بود که خداوند از علما پیمان گرفته است که در برابر پُرخوری و غارت­گری ستم کاران و گرسنگی و محرومیت ستم دیدگان خاموش ننشینند، زمام حکومت را رها می­ کردم و مقام زعامت را نمی پذیرفتم و می­ دیدید که این دنیای شما در نظر من از آب بینی بُز هم کم ارزش تر است . 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (96) 📖 وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (مومنون/71) 📖 و اگر حق از هوس هاى آن‌ها پيروى مى كرد، آسمان ها و زمين و همه‌ كسانى كه در آنها هستند تباه مى شدند و ما به آنها چيزى داديم كه مايه‌ يادآورى [و عزّت و شرف] آنهاست، امّا آنان از آنچه مايه‌ يادآورى [و عزّت] آنهاست رويگردانند. 📍در وصیّت امیرالمؤمنین علی (ع) به کمیل آمده است: یَا کُمَیْلُ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْحَقُّ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ. ای کمیل! به خدا سوگند! ما حقّی هستیم که خدای عزّوجلّ فرموده است: وَ لَوِ اتَّبَعَ الحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِن. 📗بحار الأنوار ج ۷۴ ص ۲۷۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ برخى از واجبات شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون:👇 🔹۱. جواب سلام. 🔹۲. اداى بدهى درصورتى ڪه طلبڪار، طلب خود را مطالبه نمايد. 🔹۳. سجده سهو بعد از نماز. 🔹۴. اداى امانت. 🔹۵. تطهير مسجدى كه نجس شده. 🔹۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓مخلوط شدن مسح سر با خیسی صورت چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ : از آنجایى که مسح پاها باید با رطوبتى که از آب وضو در کف دو دست باقى مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالاى پیشانى نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این‌که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. 👈 به هر حال، وضو و مسح سر باطل نمى‌شود، ولى مسح پا نباید با رطوبت گرفته شده از آب وضوى صورت باشد. 👌 لذا فقها در این‌باره راه‌حلی ارائه کرده‌ و می‌گویند: با قسمت دیگر کف دست که ملاقات با آب صورت نکرده، پا را مسح کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام على عليه السّلام فرمود: إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ وَ اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه‏ دين خدا با افراد شناخته نمى شود بلکه با معيار حق شناخته مى شود، حق را بشناس آن وقت اهل حق را هم خواهى شناخت 📘ارشاد القلوب ج 2 ص 296 📜زراره از اصحاب امام باقر عليه السلام مى گويد: حضرت امام محمد باقر (ع) براى تشييع جنازه مردى از قريش رفت، من هم در خدمت امام بودم ، زنى با صداى بلند گريست عطا (قاضى القضات وقت) كه در تشييع جنازه حاضر بود، خطاب به زن كرد و گفت : ساكت باش وگرنه برمى گرديم . آن زن ساكت نشد و عطا برگشت ، رفت و جنازه را تشييع نكرد. من عرض كردم : يا بن رسول الله ! عطا برگشت . حضرت فرمود: ما به دنبال جنازه مى رويم و با ديگران كارى نداريم . هرگاه ببينيم كار باطلى با حق آميخته است ، حق را به خاطر باطل ترك كنيم ، حق مسلمان را ادا نكرده ايم . 👈 يعنى اگر چه گريه زن با صداى بلند كار باطلى بود و تشييع جنازه يك امر حق است، نبايد به خاطر گريه زن ، تشييع جنازه را ترك كرد. سپس امام بر جنازه نماز خواند، صاحب عزا پيش آمد تشكر كرد و گفت : خداوند شما را رحمت كند شما نمى توانيد پياده راه برويد برگرديد! حضرت مايل نشد برگردد. عرض كردم : صاحب عزا به شما اجازه برگشتن داد ضمنا من هم مطلبى دارم ، مى خواهم از آن بپرسم . فرمود: ما با اجازه او نيامده بوديم و با اجازه او نمى برگرديم. اين ثوابى است كه در جستجوى آن بوديم انسان هر اندازه از پى جنازه برود پاداش بيشتر مى گيرد. 📕 كافى ج 3 ص 171 ✅ بدين وسيله امام به وظيفه خود عمل نمود و حق را به خاطر باطل ترك نكرد. 🤲 اميد است ما هم چنين باشيم. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
يکی از موارد تيمم تنگ بودن وقت نماز است و نمازگزار بايد در چنين شرائطی تيمم کند اما برخی از مردم در چنين شرائطی هم وضو می گيرند. ☝️در رساله های توضيح المسائل آمده است: هرگاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگيرد تمام يا مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود بايد تيمم کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (3) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌ادامه توضيحات لفظ «صداق» «صِدِّیق» که صیغه مبالغه است را برخی گفته‌اند برای کسی به کار می‌رود که همواره ملازم صدق است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۳۹) و برخی گفته‌اند کسی است که صدق از او زیاد دیده می‌شود، بلکه کسی که مطلقا کذب از او سر نمی‌زند؛ بلکه کسی که انتظار کذب هم از او نمی‌رود؛ و بلکه کسی که هم سخن و اعتقاد و عملش همگی با هم هماهنگ و صادقانه است: «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهِیمَ إِنَّهُ كانَ‏ صِدِّیقاً نَبِیا» (مریم/۴۱)، «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ كانَ‏ صِدِّیقاً نَبِیا» (مریم/۵۶)، «وَ أُمُّهُ‏ صِدِّیقَةٌ» (مائدة/۷۵) و از کاربردهای قرآنی این واژه معلوم می‌شود که رتبه بسیار بالایی و بعد از نبوت است: «فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ‏ وَ الشُّهَداء»ِ(نساء/۶۹) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۷۹) ⚜️«صَدَاقة» که اسم فاعل آن «صَدیق» است به معنای «صِدقِ» در مودت (دوستی واقعی و روراست) است – برخلاف زبان فارسی، که کلمه «صداقت» را ‌بیشتر ناظر به خود راستگویی به کار می‌برند تا دوستی – و مختص انسان می‌باشد: «فَما لَنا مِنْ شافِعِینَ؛ وَ لا صَدِیقٍ‏ حَمِیمٍ« ‏(شعراء/۱۰۰- ۱۰۱) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰) و گفته‌اند «صدیق» آن دوستی است که صدقش ثابت شده و این صفت در او به تمامیت حاصل گردیده است (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۹). بدین ترتیب، کلمه «صداقت» در زبان عربی به مفاهیمی مانند محبت و خُلّت نزدیک است و در تفاوتش با دو واژه مذکور گفته‌اند «صداقت» قوت در مودت و دوستی‌ است و از «شیء صدق» [= چیز صُلب و محکم] گرفته شده؛ و از ابوعلی نقل شده که صداقت همراهی دلهاست در مودت، و از این رو، در مورد نسبت خدا با مومنان، تعبیر حبیب مومنان[۶] به کار برده می‌شود؛ اما «صدیق مومنان» خیر (الفروق فی اللغة، ص۱۱۵)؛ به تعبیر دیگر، صداقت همراهی دلها در مودت و دوستی است واز این رو اگر دو نفردر باطن خویش آن دوستی‌ای که در ظاهر به هم ابراز می‌دارند حفظ کنند و ظاهر و باطنشان در دوستی یکی باشد به آنها «صدیق» همدیگر گویند؛ و به همین جهت است که با اینکه خداوند ولیّ مومن است به او صدیق مومن نمی‌گویند؛ اما «خُلَّت» اختصاص یافتن کسی برای خود، از باب تکریم وی است؛ از این رو، می‌گویند فلانی خلیل خداست؛ اما گفته نمی‌شود که خدا خلیلِ فلانی است (الفروق فی اللغة، ص۲۷۸[۷]). ضمنا «صَدِیق» هم برای یک نفر، دو نفر و جماعت و هم برای مذکر و مونث به همین صورت به کار می‌رود، هرچند برای جمع تعبیر «أصدقاء» و «أصادق» هم به کار رفته است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۴۰) مثلا در این آیه فرمود: صدیقکم: و نفرمود «أصدقائکم»: «أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُیوتِكُمْ أَوْ بُیوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُیوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُیوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُیوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُیوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُیوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُیوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُیوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدیقِكُمْ» و قرینه اینکه اینجا دوستان (جمع) مد نظر است این است که که آباء و امهات و … همگی را جمع آورد. (در آیه ۱۰۱ شعراء هم «صدیق حمیم، عطف به «شافعین» شده و کاملا محتمل است آنجا نیز جمع مد نظر باشد.) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه دوم: «گروه ديگر آنانند که شمشير کشيده و فساد و شرارت خويش را آشکار ساخته و لشکر سواره و پياده خود را (براى اين منظور) گردآورى کرده اند. آنها باطن خود را براى ظلم و فساد آماده ساخته و دين خود را تباه کرده اند. ❓امّا هدفشان چيست؟ «هدفشان، آن است که: چيزى از متاع دنيا را به چنگ آورند يا براى خود فرماندهى بر گروهى را فراهم سازند يا بر منبرى صعود کنند» و لباس پيشوايى مردم را بر تن کنند و براى آنان خطبه هاى دروغين بخوانند. امام (ع) در جمله هاى کوتاهى، هم به اعمال ظاهر آنها اشاره مى فرمايد و هم به فساد درونشان و هم به اهداف پست و زشتشان. در واقع اين گروه تمام تلاش و کوشش خود را به کار مى گيرند تا قارونى شوند يا فرعونى يا سامرى. 🔺افرادى مانند آتش افروزانِ جنگ جمل و جنگ صفين، از مصاديق روشن اين گروه بودند. بعضى براى مال و بعضى براى مقام و قدرت و بعضى براى تکيه زدن بر جاى پيامبر اسلام، دست به آن همه شرّ و فساد و تباهى زدند. 👈 سپس امام (ع) به نتيجه کار آنها اشاره فرموده مى گويد: «چه بد تجارتى است که تو (اى انسان فاسد و طغيانگر) براى خود فراهم ساخته اى: دنيا را بهاى خويشتن مى بينى و آن را با پاداش هايى که نزد خدا است (و پروردگارت به تو وعده داده است) معاوضه مى کنى! ❇️ طبيعى است که اين گروه شرور و فاسد ـ که براى رسيدن به مال و مقام دست و پا مى زنند ـ نه قانون خدا را به رسميّت مى شناسد و نه به نداى وجدان گوش فرامى دهند و نه تسليم فرمان عقلند. آنها اين سرمايه هاى گرانبها را با آن ثمن بخس و بهاى اندک مبادله مى کنند و دين و ايمان خود را، به متاع زودگذر دنيا، مى فروشند، همان گونه که قرآن، درباره امثال آنان مى فرمايد: اُوْلئِکَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما کانوُا مُهْتَدينَ آنان کسانى هستند که هدايت را به گمراهى فروخته اند و اين تجارت آنان سودى نداده و هدايت نيافته اند. 🔸اين در حالى است که سرمايه هاى وجودى انسان، آن قدر گرانقدر و گرانبها است که اگر به چيزى جز رضاى خدا و بهشت جاويدان بفروشد، به يقين زيان کرده است، همان گونه که قرآن درباره خود مولا مى فرمايد: وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ بعضى از مردم (با ايمان و فداکار، [مانند على (ع) در ليلة المبيت] جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. 📍در يکى از کلمات قصار آن حضرت، مى خوانيم: «اِنَّهُ لَيْسَ لاَِنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ فَلاتَبيعُوها إِلاَّ بِها» «به يقين براى جان شما بهايى جز بهشت نيست، به کمتر از آنش نفروشيد» 📔نهج البلاغه، حکمت 456 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 امام رضا عليه السلام فرمود: 🔵 من لَقِيَ فقيرا مُسلِما فَسَلَّمَ علَيهِ خِلافَ سَلامِهِ علَى الغَنيِّ ، لَقِيَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يَومَ القِيامَةِ و هُو علَيهِ غَضبانُ . 🔵 هر كس با مسلمانى فقير رو به رو شود و به او سلامى متفاوت با سلامى كند كه به ثروتمند مى كند، روز قيامت خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند در حالى كه خدا از او در خشم است. 📙امالی (صدوق) ص 442 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 راست بگو ✨ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: 🚨 یا عَلىُّ اصدِق وَ إِن ضَرَّكَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَنفَعُكَ فِى الآجِلِ وَلاتَكذِب وَإِن یَنفَعكَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَضُرُّكَ فِى الآجِلِ. 🚨 اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آینده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آینده به ضرر توست 📓میراث حدیث شیعه ج 2 ص 27 ح 65 ⚠️نامزد محترم! برای چند روز تصاحب صندلی رياست، دروغ نگو. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔥هر کس گناه و کار زشتی را نشر و پخش کند ...... 🔥 🔸مردی خدمت امام موسی کاظم (ع) آمد و عرضه داشت: جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِي يَبْلُغُنِي عَنْهُ الشَّيْ‏ءُ الَّذِي أَكْرَهُهُ فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُنْكِرُ ذَلِكَ وَ قَدْ أَخْبَرَنِي عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ فدایت شوم، از یکی از برادران دینی کاری نقل کرد که ناپسند بود، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند! 🔹حضرت فرمود: كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَكَ قَوْلًا فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .. حتی اگر پنجاه نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر! لَا تُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ «4» بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ- فَتَكُونَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيم‏» 💎👈هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده: کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند. 📒کافی ج 8 ص 147 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💥دنیا وصرف عمر💥 👈 کسانی که تمام عمر خود رو برای به دست آوردن دنیا هزینه می‌کنند در واقع خودشان را خرج چیزی می‌کنند که برای آن آفریده نشدند و بر خلاف هدف خلقت خود حرکت می‌کنند، این روایت این مسأله را به خوبی روشن می‌کند 🔳 پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله می‌فرماید: ليَتَزَوَّدِ العَبدُ مِن دُنياهُ لآِخِرَتِهِ، وَ مِن حَياتِهِ لِمَوتِهِ وَ مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ، فَاِنَّ الدُّنيا خُلِقَت لَكُم وَ اَنتُم خُلِقتُم لِلخِرَةِ؛ 💢انسان بايد: ⭕️براى آخرتش از دنيا، ⭕️براى مرگش از زندگى، ⭕️براى پيرى‏یش از جوانى، 💢توشه برگيرد، ◀️ چرا كه دنيا براى شما آفريده شده و شما براى آخرت آفريده شده‏ ايد. 📗تنبيه الخواطر و نزهه النواظر ج 1 ص 131 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⁉️ چرا علی را لعن نمی‌کنی؟ در کتاب صحیح مسلم (که از معتبرترين کتابهای اهل سنت است) از فرزند «سعد بن ابی وقاص» و او از پدرش نقل می‌کند که: 👈 روزی معاویه من را مواخذه کرد که: چرا ابوتراب را لعن نمی کنی؟ ◾️سعد می گوید در جوابش گفتم: یاد سه مطلب می افتم که رسول خدا (ص) در مورد علی فرموده است، لذا هیچ گاه او را لعن نمی کنم: 1️⃣ اولین آنها کلامی است که به هنگام جنگ تبوک وقتی به علی امر کرد که در مدینه بمان و جانشین من باش. علی به حضرت عرض کرد: مرا در کنار زنان و بچه ها می گذاری؟ پیامبر به او فرمود: «أَ مَا تَرْضَی أَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إِلَّا أَنَّهُ لَا نُبُوَّةَ بَعْدِی» یعنی آیا به اینکه جایگاه تو نسبت به من جایگاه هارون نسبت به موسی است، تو را راضی نمی کند؟ 2️⃣ دومین مورد در جنگ خیبر بود که شنیدم پیامبر فرمود: فردا پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. و ديدم که فردای آن روز پرچم را به دست علی داد. 3️⃣ و سومین مورد زمانی بود که آیه مباهله: «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ‏ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ‏» نازل شد و رسول خدا (ص)، علی و فاطمه و حسن و حسین را فراخواند و فرمود: «اللَّهُمَّ! هَؤُلَاءِ أَهْلِی» خدا یا خانواده من این چند نفر هستند. 🟥صحيح مسلم ج 8 ص 229 - 230 ح 32 ⬜️سنن الترمذى ص 1064 ح 3745 🟪مسند احمد حنبل ج 1 ص 301 ح 1611 🟦الصواعق المحرقه (ابن حجر هیتمی) ص 121 🟩تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج 42 ص 111 - 113 با سندهاى متعدد 🟨المستدرك علی الصحیحین (حاكم نيشابورى) ج 3 ص 117 🟧الاصابة فی تمییز الصحابة (ابن حجر عسقلانی) ج 1 ص 468 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃