eitaa logo
سراج منیر
553 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (96) 📖 وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (مومنون/71) 📖 و اگر حق از هوس هاى آن‌ها پيروى مى كرد، آسمان ها و زمين و همه‌ كسانى كه در آنها هستند تباه مى شدند و ما به آنها چيزى داديم كه مايه‌ يادآورى [و عزّت و شرف] آنهاست، امّا آنان از آنچه مايه‌ يادآورى [و عزّت] آنهاست رويگردانند. 📍در وصیّت امیرالمؤمنین علی (ع) به کمیل آمده است: یَا کُمَیْلُ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْحَقُّ الَّذِی قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِنَّ. ای کمیل! به خدا سوگند! ما حقّی هستیم که خدای عزّوجلّ فرموده است: وَ لَوِ اتَّبَعَ الحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِیهِن. 📗بحار الأنوار ج ۷۴ ص ۲۷۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ برخى از واجبات شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون:👇 🔹۱. جواب سلام. 🔹۲. اداى بدهى درصورتى ڪه طلبڪار، طلب خود را مطالبه نمايد. 🔹۳. سجده سهو بعد از نماز. 🔹۴. اداى امانت. 🔹۵. تطهير مسجدى كه نجس شده. 🔹۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ... 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓مخلوط شدن مسح سر با خیسی صورت چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ : از آنجایى که مسح پاها باید با رطوبتى که از آب وضو در کف دو دست باقى مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالاى پیشانى نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این‌که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. 👈 به هر حال، وضو و مسح سر باطل نمى‌شود، ولى مسح پا نباید با رطوبت گرفته شده از آب وضوى صورت باشد. 👌 لذا فقها در این‌باره راه‌حلی ارائه کرده‌ و می‌گویند: با قسمت دیگر کف دست که ملاقات با آب صورت نکرده، پا را مسح کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام على عليه السّلام فرمود: إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ وَ اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه‏ دين خدا با افراد شناخته نمى شود بلکه با معيار حق شناخته مى شود، حق را بشناس آن وقت اهل حق را هم خواهى شناخت 📘ارشاد القلوب ج 2 ص 296 📜زراره از اصحاب امام باقر عليه السلام مى گويد: حضرت امام محمد باقر (ع) براى تشييع جنازه مردى از قريش رفت، من هم در خدمت امام بودم ، زنى با صداى بلند گريست عطا (قاضى القضات وقت) كه در تشييع جنازه حاضر بود، خطاب به زن كرد و گفت : ساكت باش وگرنه برمى گرديم . آن زن ساكت نشد و عطا برگشت ، رفت و جنازه را تشييع نكرد. من عرض كردم : يا بن رسول الله ! عطا برگشت . حضرت فرمود: ما به دنبال جنازه مى رويم و با ديگران كارى نداريم . هرگاه ببينيم كار باطلى با حق آميخته است ، حق را به خاطر باطل ترك كنيم ، حق مسلمان را ادا نكرده ايم . 👈 يعنى اگر چه گريه زن با صداى بلند كار باطلى بود و تشييع جنازه يك امر حق است، نبايد به خاطر گريه زن ، تشييع جنازه را ترك كرد. سپس امام بر جنازه نماز خواند، صاحب عزا پيش آمد تشكر كرد و گفت : خداوند شما را رحمت كند شما نمى توانيد پياده راه برويد برگرديد! حضرت مايل نشد برگردد. عرض كردم : صاحب عزا به شما اجازه برگشتن داد ضمنا من هم مطلبى دارم ، مى خواهم از آن بپرسم . فرمود: ما با اجازه او نيامده بوديم و با اجازه او نمى برگرديم. اين ثوابى است كه در جستجوى آن بوديم انسان هر اندازه از پى جنازه برود پاداش بيشتر مى گيرد. 📕 كافى ج 3 ص 171 ✅ بدين وسيله امام به وظيفه خود عمل نمود و حق را به خاطر باطل ترك نكرد. 🤲 اميد است ما هم چنين باشيم. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
يکی از موارد تيمم تنگ بودن وقت نماز است و نمازگزار بايد در چنين شرائطی تيمم کند اما برخی از مردم در چنين شرائطی هم وضو می گيرند. ☝️در رساله های توضيح المسائل آمده است: هرگاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگيرد تمام يا مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود بايد تيمم کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (3) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌ادامه توضيحات لفظ «صداق» «صِدِّیق» که صیغه مبالغه است را برخی گفته‌اند برای کسی به کار می‌رود که همواره ملازم صدق است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۳۹) و برخی گفته‌اند کسی است که صدق از او زیاد دیده می‌شود، بلکه کسی که مطلقا کذب از او سر نمی‌زند؛ بلکه کسی که انتظار کذب هم از او نمی‌رود؛ و بلکه کسی که هم سخن و اعتقاد و عملش همگی با هم هماهنگ و صادقانه است: «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهِیمَ إِنَّهُ كانَ‏ صِدِّیقاً نَبِیا» (مریم/۴۱)، «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ كانَ‏ صِدِّیقاً نَبِیا» (مریم/۵۶)، «وَ أُمُّهُ‏ صِدِّیقَةٌ» (مائدة/۷۵) و از کاربردهای قرآنی این واژه معلوم می‌شود که رتبه بسیار بالایی و بعد از نبوت است: «فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ‏ وَ الشُّهَداء»ِ(نساء/۶۹) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۷۹) ⚜️«صَدَاقة» که اسم فاعل آن «صَدیق» است به معنای «صِدقِ» در مودت (دوستی واقعی و روراست) است – برخلاف زبان فارسی، که کلمه «صداقت» را ‌بیشتر ناظر به خود راستگویی به کار می‌برند تا دوستی – و مختص انسان می‌باشد: «فَما لَنا مِنْ شافِعِینَ؛ وَ لا صَدِیقٍ‏ حَمِیمٍ« ‏(شعراء/۱۰۰- ۱۰۱) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰) و گفته‌اند «صدیق» آن دوستی است که صدقش ثابت شده و این صفت در او به تمامیت حاصل گردیده است (التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏۶، ص۲۱۹). بدین ترتیب، کلمه «صداقت» در زبان عربی به مفاهیمی مانند محبت و خُلّت نزدیک است و در تفاوتش با دو واژه مذکور گفته‌اند «صداقت» قوت در مودت و دوستی‌ است و از «شیء صدق» [= چیز صُلب و محکم] گرفته شده؛ و از ابوعلی نقل شده که صداقت همراهی دلهاست در مودت، و از این رو، در مورد نسبت خدا با مومنان، تعبیر حبیب مومنان[۶] به کار برده می‌شود؛ اما «صدیق مومنان» خیر (الفروق فی اللغة، ص۱۱۵)؛ به تعبیر دیگر، صداقت همراهی دلها در مودت و دوستی است واز این رو اگر دو نفردر باطن خویش آن دوستی‌ای که در ظاهر به هم ابراز می‌دارند حفظ کنند و ظاهر و باطنشان در دوستی یکی باشد به آنها «صدیق» همدیگر گویند؛ و به همین جهت است که با اینکه خداوند ولیّ مومن است به او صدیق مومن نمی‌گویند؛ اما «خُلَّت» اختصاص یافتن کسی برای خود، از باب تکریم وی است؛ از این رو، می‌گویند فلانی خلیل خداست؛ اما گفته نمی‌شود که خدا خلیلِ فلانی است (الفروق فی اللغة، ص۲۷۸[۷]). ضمنا «صَدِیق» هم برای یک نفر، دو نفر و جماعت و هم برای مذکر و مونث به همین صورت به کار می‌رود، هرچند برای جمع تعبیر «أصدقاء» و «أصادق» هم به کار رفته است. (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۴۰) مثلا در این آیه فرمود: صدیقکم: و نفرمود «أصدقائکم»: «أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُیوتِكُمْ أَوْ بُیوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُیوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُیوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُیوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُیوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُیوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُیوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُیوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدیقِكُمْ» و قرینه اینکه اینجا دوستان (جمع) مد نظر است این است که که آباء و امهات و … همگی را جمع آورد. (در آیه ۱۰۱ شعراء هم «صدیق حمیم، عطف به «شافعین» شده و کاملا محتمل است آنجا نیز جمع مد نظر باشد.) 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه دوم: «گروه ديگر آنانند که شمشير کشيده و فساد و شرارت خويش را آشکار ساخته و لشکر سواره و پياده خود را (براى اين منظور) گردآورى کرده اند. آنها باطن خود را براى ظلم و فساد آماده ساخته و دين خود را تباه کرده اند. ❓امّا هدفشان چيست؟ «هدفشان، آن است که: چيزى از متاع دنيا را به چنگ آورند يا براى خود فرماندهى بر گروهى را فراهم سازند يا بر منبرى صعود کنند» و لباس پيشوايى مردم را بر تن کنند و براى آنان خطبه هاى دروغين بخوانند. امام (ع) در جمله هاى کوتاهى، هم به اعمال ظاهر آنها اشاره مى فرمايد و هم به فساد درونشان و هم به اهداف پست و زشتشان. در واقع اين گروه تمام تلاش و کوشش خود را به کار مى گيرند تا قارونى شوند يا فرعونى يا سامرى. 🔺افرادى مانند آتش افروزانِ جنگ جمل و جنگ صفين، از مصاديق روشن اين گروه بودند. بعضى براى مال و بعضى براى مقام و قدرت و بعضى براى تکيه زدن بر جاى پيامبر اسلام، دست به آن همه شرّ و فساد و تباهى زدند. 👈 سپس امام (ع) به نتيجه کار آنها اشاره فرموده مى گويد: «چه بد تجارتى است که تو (اى انسان فاسد و طغيانگر) براى خود فراهم ساخته اى: دنيا را بهاى خويشتن مى بينى و آن را با پاداش هايى که نزد خدا است (و پروردگارت به تو وعده داده است) معاوضه مى کنى! ❇️ طبيعى است که اين گروه شرور و فاسد ـ که براى رسيدن به مال و مقام دست و پا مى زنند ـ نه قانون خدا را به رسميّت مى شناسد و نه به نداى وجدان گوش فرامى دهند و نه تسليم فرمان عقلند. آنها اين سرمايه هاى گرانبها را با آن ثمن بخس و بهاى اندک مبادله مى کنند و دين و ايمان خود را، به متاع زودگذر دنيا، مى فروشند، همان گونه که قرآن، درباره امثال آنان مى فرمايد: اُوْلئِکَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما کانوُا مُهْتَدينَ آنان کسانى هستند که هدايت را به گمراهى فروخته اند و اين تجارت آنان سودى نداده و هدايت نيافته اند. 🔸اين در حالى است که سرمايه هاى وجودى انسان، آن قدر گرانقدر و گرانبها است که اگر به چيزى جز رضاى خدا و بهشت جاويدان بفروشد، به يقين زيان کرده است، همان گونه که قرآن درباره خود مولا مى فرمايد: وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ بعضى از مردم (با ايمان و فداکار، [مانند على (ع) در ليلة المبيت] جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. 📍در يکى از کلمات قصار آن حضرت، مى خوانيم: «اِنَّهُ لَيْسَ لاَِنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ فَلاتَبيعُوها إِلاَّ بِها» «به يقين براى جان شما بهايى جز بهشت نيست، به کمتر از آنش نفروشيد» 📔نهج البلاغه، حکمت 456 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 امام رضا عليه السلام فرمود: 🔵 من لَقِيَ فقيرا مُسلِما فَسَلَّمَ علَيهِ خِلافَ سَلامِهِ علَى الغَنيِّ ، لَقِيَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يَومَ القِيامَةِ و هُو علَيهِ غَضبانُ . 🔵 هر كس با مسلمانى فقير رو به رو شود و به او سلامى متفاوت با سلامى كند كه به ثروتمند مى كند، روز قيامت خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند در حالى كه خدا از او در خشم است. 📙امالی (صدوق) ص 442 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 راست بگو ✨ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: 🚨 یا عَلىُّ اصدِق وَ إِن ضَرَّكَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَنفَعُكَ فِى الآجِلِ وَلاتَكذِب وَإِن یَنفَعكَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَضُرُّكَ فِى الآجِلِ. 🚨 اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آینده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آینده به ضرر توست 📓میراث حدیث شیعه ج 2 ص 27 ح 65 ⚠️نامزد محترم! برای چند روز تصاحب صندلی رياست، دروغ نگو. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔥هر کس گناه و کار زشتی را نشر و پخش کند ...... 🔥 🔸مردی خدمت امام موسی کاظم (ع) آمد و عرضه داشت: جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ مِنْ إِخْوَانِي يَبْلُغُنِي عَنْهُ الشَّيْ‏ءُ الَّذِي أَكْرَهُهُ فَأَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُنْكِرُ ذَلِكَ وَ قَدْ أَخْبَرَنِي عَنْهُ قَوْمٌ ثِقَاتٌ فدایت شوم، از یکی از برادران دینی کاری نقل کرد که ناپسند بود، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند! 🔹حضرت فرمود: كَذِّبْ سَمْعَكَ وَ بَصَرَكَ عَنْ أَخِيكَ فَإِنْ شَهِدَ عِنْدَكَ خَمْسُونَ قَسَامَةً وَ قَالَ لَكَ قَوْلًا فَصَدِّقْهُ وَ كَذِّبْهُمْ گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .. حتی اگر پنجاه نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر! لَا تُذِيعَنَّ عَلَيْهِ شَيْئاً تَشِينُهُ «4» بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوءَتَهُ- فَتَكُونَ مِنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيم‏» 💎👈هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده: کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند. 📒کافی ج 8 ص 147 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💥دنیا وصرف عمر💥 👈 کسانی که تمام عمر خود رو برای به دست آوردن دنیا هزینه می‌کنند در واقع خودشان را خرج چیزی می‌کنند که برای آن آفریده نشدند و بر خلاف هدف خلقت خود حرکت می‌کنند، این روایت این مسأله را به خوبی روشن می‌کند 🔳 پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله می‌فرماید: ليَتَزَوَّدِ العَبدُ مِن دُنياهُ لآِخِرَتِهِ، وَ مِن حَياتِهِ لِمَوتِهِ وَ مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ، فَاِنَّ الدُّنيا خُلِقَت لَكُم وَ اَنتُم خُلِقتُم لِلخِرَةِ؛ 💢انسان بايد: ⭕️براى آخرتش از دنيا، ⭕️براى مرگش از زندگى، ⭕️براى پيرى‏یش از جوانى، 💢توشه برگيرد، ◀️ چرا كه دنيا براى شما آفريده شده و شما براى آخرت آفريده شده‏ ايد. 📗تنبيه الخواطر و نزهه النواظر ج 1 ص 131 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⁉️ چرا علی را لعن نمی‌کنی؟ در کتاب صحیح مسلم (که از معتبرترين کتابهای اهل سنت است) از فرزند «سعد بن ابی وقاص» و او از پدرش نقل می‌کند که: 👈 روزی معاویه من را مواخذه کرد که: چرا ابوتراب را لعن نمی کنی؟ ◾️سعد می گوید در جوابش گفتم: یاد سه مطلب می افتم که رسول خدا (ص) در مورد علی فرموده است، لذا هیچ گاه او را لعن نمی کنم: 1️⃣ اولین آنها کلامی است که به هنگام جنگ تبوک وقتی به علی امر کرد که در مدینه بمان و جانشین من باش. علی به حضرت عرض کرد: مرا در کنار زنان و بچه ها می گذاری؟ پیامبر به او فرمود: «أَ مَا تَرْضَی أَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی إِلَّا أَنَّهُ لَا نُبُوَّةَ بَعْدِی» یعنی آیا به اینکه جایگاه تو نسبت به من جایگاه هارون نسبت به موسی است، تو را راضی نمی کند؟ 2️⃣ دومین مورد در جنگ خیبر بود که شنیدم پیامبر فرمود: فردا پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. و ديدم که فردای آن روز پرچم را به دست علی داد. 3️⃣ و سومین مورد زمانی بود که آیه مباهله: «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ‏ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ‏» نازل شد و رسول خدا (ص)، علی و فاطمه و حسن و حسین را فراخواند و فرمود: «اللَّهُمَّ! هَؤُلَاءِ أَهْلِی» خدا یا خانواده من این چند نفر هستند. 🟥صحيح مسلم ج 8 ص 229 - 230 ح 32 ⬜️سنن الترمذى ص 1064 ح 3745 🟪مسند احمد حنبل ج 1 ص 301 ح 1611 🟦الصواعق المحرقه (ابن حجر هیتمی) ص 121 🟩تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج 42 ص 111 - 113 با سندهاى متعدد 🟨المستدرك علی الصحیحین (حاكم نيشابورى) ج 3 ص 117 🟧الاصابة فی تمییز الصحابة (ابن حجر عسقلانی) ج 1 ص 468 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓ آیا در صدر مجلس نشاندن سادات منبع روائی دارد؟ از فضل بن يونس روایت شده که گوید: 💢روزی من در منزل خود بودم که خادم پيش من آمد و گفت: مردی با نام موسی بن جعفر و با کنیه أبا الحسن دم درب خانه است. 💢من به او گفتم: ای غلام اگر او همان کسی باشد که من تصور می کنم تو در راه خدا آزاد هستی. 💢گوید: من به سوی او شتاب کردم ناگهان دیدم امام کاظم (ع) است، گفتم: ای آقای من فرود آئید. پس پایین آمدند و به مجلس وارد شدند. 👌خواستم که او را به صدر مجلس ببرم، ایشان به من فرمودند: ای فضل، صاحب منزل، به صدر مجلس سزاوارتر است مگر این که در بین اهل مجلس مردی از بنی هاشم باشد. 💢من گفتم: در این صورت آن شخص سزاوار به صدر مجلس شما هستید. فدایت شوم. 📓 مکارم الاخلاق ص 148 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ بانیان سقیفه: قاتلان روز عاشورا ⬅️ معرفی قاتل اصلی عاشورا توسط امام حسين (ع) در روز عاشورا هنگامی که خستگی نبرد با دشمنان بر امام حسین (ع) غالب گشت، ايستاد تا کمی استراحت کند. ناگاه سنگى پرتاب شد، بر پيشانى آن حضرت خورد و خون جارى شد. همینکه امام (ع) دامن خود بالا گرفت تا خون از پيشانى مباركش پاک كند، تير سه شعبه و زهرآگينى در وسط سينه مباركش نشست. سالار شهیدان با تلاش و سختی، ‌تير را از پشت بدن مبارکش درآورد. دستان مبارک را زیر زخم گرفت و چون پر از خون شد آن را به سر و صورت ريخت و فرمود: «هَكَذَا أَكُونُ حَتَّى أَلْقَى جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَخْضُوبٌ بِدَمِي وَ أَقُولُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَتَلَنِي فُلَانٌ وَ فُلَان‏» «به خدا سوگند اين چنين با چهره و سر خونين خواهم بود تا با جدّم رسول الله ديدار كنم و بگويم: اى رسول خدا، فلانى و فلانى مرا كشتند» 📘مقتل الحسین (خوارزمى) ج ‏2 ص 39 🔺اشاره سیدالشهداء (ع) به دو خلیفه خودخوانده است که بانیان اصلی سقیفه و غاصب خلافت امیرالمومنین (ع) بوده‌اند. ⬅️ نوحه‌سرایی حضرت زینب (س) مشهور تاریخ‌نگاران، عاشورا را مطابق با روز جمعه ثبت کرده‌اند، مثل: ◻️الإرشاد (مفيد) ج ‏2 ص 84 ◼️تاريخ ‏طبری ج ‏5 ص 409 👈 اما در مقاتل نقل شده پس از شهادت امام حسین (ع) هنگامی که حضرت زینب (س) به گودی قتلگاه وارد شد و شروع به مرثیه‌سرایی برای برادر شهیدش کرد، در بخشی از آن چنین فرمود: «بِأَبِي مَنْ أَضْحَى عَسْكَرُهُ فِي يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ نَهْباً» «پدرم به فداى كسى كه لشكرش در روز دوشنبه، مورد غارت دشمنان قرار گرفت‏» 📕اللهوف ص 133 🔺اشاره حضرت زینب (س) به آخرین دوشنبه از زندگی پربرکت پیامبر اعظم است که در بستر بیماری دستور فراهم کردن کاغذ و قلم دادند، اما عمر بن خطاب از آوردن کاغذ و قلم جلوگیری کرده و با نسبت دادن هذیان به پیامبر رحمت، از پذیرش فرمان پیامبر خدا سرپیچی کرد. از این رو، دوشنبه، روز آغاز مصیبت‌های آل الله محسوب می‌شود. ⬅️ امضا کنندگان صحیفه ملعونه جریان کفر و نفاق از روز نخست در میان مسلمانان نفوذ کرد تا بتواند در فرصت مناسب، فرمانروایی امت اسلامی را به دست گرفته و در ظاهر مسلمان، به ثروت‌اندوزی و انحراف مردم بپردازد. از این رو عمر، ابوبكر، مغيره و چند تن دیگر در کنار کعبه با یکدیگر پیمان بستند و نوشتند که پس از وفات پیامبر اجازه ندهند خلافت و جانشینی به اهل بیت ایشان منتقل شود. 📔معانی الاخبار ص 412 📙الاستغاثة في بدع الثلاثة ص 213-212 📓الفصول المختارة ص 90 🔺بر همین اساس، امام صادق فرمود: «إِذَا كُتِبَ الْكِتَابُ قُتِلَ الْحُسَيْنُ» «آن هنگام که صحیفه نگارش شد، حسین (ع) کشته شد» 📒كافی ج ‏8 ص 180 ⬅️ شاعران با بصیرت شاعران شیعی نیز به زیبایی و با تحلیل عقلانی و ریشه‌شناسانه توانسته‌اند عاملان اصلی شهادت امام حسین را در قالب شعر معرفی کنند: مهیار دیلمی (متوفی 428 ق) خطاب به امام حسین (ع) می‌گوید: فيَومُ السَّقيفةِ يا ابنَ النَبي طَرَّقَ يومَك في كربلا يعنی اى فرزند پيامبر، روز سقيفه بود كه راه كربلا را هموار كرد 📗دیوان مهیار ج 3 ص 50 ⬅️ آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی کمپانی نیز عامل اصلی شهادت طفل شیرخوار سیدالشهداء را تیری می‌داند که غاصبان خلافت آن را آماده کرده بودند: «وَ ما رَماهُ اِذ رَماهُ حَرمَلة وَ اِنّما رَماهُ مَن مَهَّدَ لَه سَهمٌ اَتى مِن جانِبِ السَّقيفة وَ قَوسُه عَلى يَدِ الخَليفة‏» «این حرمله نبود که به سوی طفل شیرخوار تیر پرتاب کرد، بلکه کسی تیر انداخت که تیر را برای حرمله آماده کرده بود. این تیر از سوی سقیفه می‌آمد و کمانش در دستان خلیفه غاصب بود» 📘الانوار القدسیة ص 151 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّی از انتخاب اصلح هم مهمتر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد. ۸۴/۲/۱۷ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ اخلاق انتخاباتی اخلاق یکی از اضلاع بسیار مهم تعالیم دینی است که نقش بسیار مهمی در حفظ جامعه از انحطاط و رساندن آن به کمال دارد. مجموعه دستورات اخلاقی اسلام نباید تنها منحصر به امور فردی و محصور در کتاب‌های اخلاقی باشد؛ بلکه باید آنها را در عرصه‌های اجتماعی همچون سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیز پیاده کرد تا رایحه خوش اخلاق و برکات آن در همه جا پراکنده شود. 🔷 یکی از برکات انقلاب اسلامی که پیش از آن وجود نداشت، این است که مردم به صورتی واقعی و غیر تشریفاتی در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای مورد نظر خود رأی داده و او را بر سرنوشت خود حاکم می‌کنند. ⬅️ انتخابات یکی از عرصه‌هایی است که در آن، گاهی شاهد بدرفتاری‌ها و بداخلاقی‌هایی هستیم. این معضل نشان می‌دهد که ما اخلاق را به صورت کاربردی به جامعه منتقل نکرده‌ایم و بسیاری از افراد نمی‌دانند که رعایت اخلاق و ادب اسلامی حتی در کارزار انتخابات، امری شایسته و ضروری است. ✔️ هر چند از ابتدای انقلاب به برکت توصیه‌های اخلاقی امامین انقلاب، سطح رعایت اخلاق انتخاباتی بهتر شده است؛ اما هنوز هم لازم است تا نخبگان فرهنگی کشور وارد میدان شده و برای برگزاری انتخابات‌هایی اخلاقی-اسلامی و الگو شدن آن برای دیگر کشورهای جهان، فرهنگ‌سازی کنند. ❎ سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و نادیده انگاشتن خدمات فراوان انقلاب به مردم، یکی از بداخلاقی‌های برخی از نامزدهای انتخاباتی در دوران انتخابات است. گویا این افراد گمان می‌کنند که با سیاه‌نمایی می‌توانند خود را آگاه‌تر و کاردان‌تر جلوه داده و نظر مردم را به سوی خود جلب کنند. این در حالی است که سیاه‌نمایی نه تنها تأثیری در جلب نظر مخاطبان نخواهد داشت؛ بلکه آنها را نسبت به بهتر شدن اوضاع ناامید کرده و از انگیزه آنها برای شرکت در انتخابات می‌کاهد. آنها با خود خواهند گفت: «مگر گذشتگان چه گلی به سرما زدند که اینها دومیش باشند؟». 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (14) ♻️ ویژگی‌ها و صفات منافقین ♻️ چهارمين صفت از صفات منافقين: تظاهر به اوصاف فریبنده اصولاً اهل نفاق به اقتضای ماهیت بیمارشان، افرادی خوش‌صحبت و با ظاهری آراسته‌اند تا بتوانند انسان‌های مؤمن را تحت تأثیر قرار داده و تخم بیماری نفاق را در دل‌های آنان بکارند و در آخر آنان را از جمع مومنان خارج سازند. 👆در همین رابطه امام علی (ع) فرموده‌اند: «یَتَلَوَّنُونَ اَلوانَاً وَ یَفتَنُونَ ِافِتنانَاً ... قُلُوبُهُم دَوِیَّة وَ صَفاحُهُم نَقِیَّة» ...» «منافقان به رنگ‌های گوناگون بیرون می‌آیند و به قیافه‌ها و زبان‌های متعدد خودنمایی می‌کنند، ... خوش ظاهرند و بدباطن ...» 📕نهج البلاغه، خطبه 194 💢 این ویژگی آنان چنان است که پیامبر اکرم (ص) نیز تحت تأثیر واقع شده و متعجّب می‌گردد اما باطن آنان همچون مجسمه‌ای بی‌روح و پوچ و توخالی است، چنان که در آیه 4 سوره منافقون می‌فرماید: «وَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ وَ إِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَأَنّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَة ...» «تو چون آن منافقان را مشاهده کنی ظاهر و وجود جسمانی آنها تو را به شگفت آورد و اگر سخن گویند به سخن‌هاشان گوش فرا خواهی داد (ولی از باطن و درون) گویی که چوبی خشک تکیه کرده بر دیوارند ...» ☝️ در ذیل این آیه گفته اند که «عبدالله بن ابیّ و مغیث بن قیس و جدّ بن قیس» افرادی خوش‌هیکل بوده‌اند و در میان آنان «عبدالله بن ابیّ» فردی خوش‌صحبت نیز بوده که افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌داده است. 💠 در جای دیگر خداوند این صفات آنان را چنین برای پیامبرش بیان می‌کند: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِى الْحَیَاِْة الدّنْیَا وَ یُشْهِدُ اللهُ عَلَى مَا فِى قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ» (بقره/204) «و از مردم کسانی هستند (منافقان) که گفتار آنان در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‌شود و خدا را به آنچه در دل دارند، گواه می‌گیرند در حالی که آنان سرسخت‌ترین دشمنان هستند. 🔺و بدین ترتیب پرده از روی چهره فریبنده و مکار و حیله‌گر منافقان برداشته و آنان سرسخت‌ترین دشمنان اسلام خوانده شده اند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌒 خوابیدن آدابی دارد، به دو نمونه از آنها اشاره می‌شود: 1️⃣ رعایت پاکیزگی 🌷رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : ♦️لا يَبيتَنَّ أحَدُكُم و يَدُهُ غَمرَةٌ ، فإن فَعَلَ فأصابَهُ لَمَمٌ الشَّيطانِ فلا يَلُومَنَّ إلاّ نَفسَهُ . ♦️هیچ یک از شما با دست‌های چرب (از ) نخوابد. پس اگر چنین کرد و آسیبی از شیطان به او رسید جز خودش کسی را سرزنش نکند. 📔من لايحضره الفقيه ج 4 ص 6 2️⃣ با وضو خوابیدن 🌷امام صادق علیه السلام فرمود: ♦️مَن تَطَهَّرَ ثُمّ أوى إلى فِراشِهِ ، باتَ و فِراشُهُ كمَسجِدِهِ. ♦️هر کس طهارت () بگیرد و سپس به بسترش برود، در آن بستر او چون مسجدش می‌باشد. 📙کافى ج 3 ص 468 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (97) 📖 اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَليمٌ (نور/35) 📖 خداوند نور آسمان‌ها و زمين است؛ و مَثَل نورش همانند چراغدانى است كه در آن چراغى [پرفروغ] باشد، آن چراغ در حبابى قرار گيرد، حبابى [شفاف و درخشنده] همچون ستاره‌اى فروزان، چراغى كه افروخته مى‌شود از [روغن] درخت پربركت زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى؛ روغنش [آنچنان صاف و خالص است كه] نزديك است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود؛ نورى است بر فراز نورى؛ و خدا هركس را بخواهد با نور خود هدايت مى‌كند، و خدا براى مردم مثل‌ها مى‌زند و خداوند به هر چيزى داناست. 📍عن جابر بن عبد الله الأنصاري، قال: دخلت إلى مسجد الكوفة، و أمير المؤمنين (ع) يكتب بإصبعه و يتبسم. فقلت له: يا أمير المؤمنين، ما الذي يضحكك؟ فقال: «عجبت لمن يقرأ هذه الآية و لم يعرفها حق معرفتها». فقلت له: أيّ آية، يا أمير المؤمنين؟ فقال: «قوله تعالى: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ...» المشكاة: محمد فِيها مِصْباحٌ: أنا المصباح فِي زُجاجَةٍ: الزجاجة الحسن و الحسين كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ: و هو علي بن الحسين يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ: محمد بن علي زَيْتُونَةٍ: جعفر بن محمد لا شَرْقِيَّةٍ: موسى بن جعفر وَ لا غَرْبِيَّةٍ: علي بن موسى يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ: محمد بن علي وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ: علي بن محمد نُورٌ عَلى‏ نُورٍ: الحسن بن علي يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ: القائم المهدي وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ جابر بن عبدالله انصاری می گويد: وارد مسجد کوفه شدم در حالی که دیدم امیرالمومنین با انگشت مبارک خود چیزی بر زمین می نویسد و می خندد . گفتم: یا اميرالمومنين علت خنده شما چیست؟ فرمود: تعجب می کنم از کسانی که این آیه را تلاوت می کنند و معنای واقعی آن را نمی دانند. عرض کردم: کدام آیه را می فرمایید؟ فرمود: این آیه را « الله نور السماوات والارض .... » سپس فرمود: مشکات محمد است و مصباح در آن من هستم و فی زجاجه، الزجاجه حسن و حسین هستند و کوکب دری علی بن الحسین است و یوقد من شجره مبارکه محمد بن علی است و زیتونه جعفر بن محمد است و لا شرقیه موسی بن جعفر است و لا غربیه علی بن موسی الرضا است و یکاد زیتها یضی محمد بن علی است و لو لم تمسسه نار علی بن محمد است و نور علی نور حسن به علی است و یهدی الله لنوره من یشاء مهدی قائم است 📓البرهان في تفسير القرآن ج 4 ص 72 📒غاية المرام ص 317 📗اللوامع النورانية ص 247 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔹 برخی از احکام فضای مجازی ❓مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان می‌آید آیا می‌توان به دیگران ارسال کنیم؟ ✅ اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد. ❓اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ ✅ چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. ❓در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیت‌های مطرح شود، می‌خواهم حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را بدانم؟ ✅ شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. ❓آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟ ✅ نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت می‌باشد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌ تدلیس در انتخابات ❓در رقابتی که بین کاندیداها وجود دارد و وعده‌های که داده می‌شود، تا چه اندازه کاندیداها مجازند وعده دهند؟ آیا مجازند وعده فراتر از اختیاراتشان بدهند؟ ✅ پاسخ: «قطعا جایز نیست وعده‌های فراتر از اختیار بدهند یا دروغ بگویند یا کاری که می‌دانند نمی‌شود آن را مطرح کنند. ما اسم این را تدلیس می‌گوییم؛ نوعی "تدلیس" است؛ یعنی خلاف‌گویی و کار را بر مردم مشتبه ساختن. این کار جایز نیست. کاندیداها باید وعده‌هایی بدهند که می‌توانند انجام دهند یا در توان آنها هست که انجام بدهند. بعضی جاها می‌توانند بگویند: “امیدوارم بتوانم فلان کار را بکنم“؛ در صورتی که واقعا امیدواری باشد. اگر امیدوار نباشد، بگوید امیدواریم؛ آن هم دروغ و تدلیس است. بنابراین باید وعده‌هایی بدهند که امکان انجام آن را داشته باشند». 📘 سايت آيت الله مکارم 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام صادق عليه السّلام فرمود: اَلبِّرُ وَحُسنُ الخُلقِ يَعمُرانِ الدِّيارَ وَيَزيدانِ فِى العمارِ؛ نيكى و خوش اخلاقى، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند. 📘کافى ج 2 ص 100 📜روزى به رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، خبر دادند كه فلان جوان مسلمان ، مدّتى است در سكرات مرگ و جان دادن به سر مى برد و نمى ميرد. چون حضرت رسول بر بالين آن جوان حضور يافت، فرمود: بگو «لا إلهَ إ لاّ اللّه» ولى مثل اين كه زبان جوان قفل شده باشد و نمى توانست حركت دهد. حضرت چند بار تكرار نمود و جوان بر گفتن كلمه طيّبه «لا إلهَ إلاّ اللّه» قادر نبود. زنى در كنار بستر جوان مشغول پرستارى از او بود، حضرت از آن زن سؤال نمود: آيا اين جوان مادر دارد؟ پاسخ داد: بلى ، من مادر او هستم . حضرت فرمود: آيا از فرزندت ناراحت و ناراضى مى باشى ؟ گفت : آرى ، مدّت پنج سال كه است با او سخن نگفته ام . حضرت پيشنهاد داد: از فرزندت راضى شو. عرض كرد: به احترام شما از او راضى شدم و خداوند نيز از او راضى باشد. سپس حضرت به جوان فرمود: بگو «لا إلهَ إلاّ اللّه» در اين موقع آن جوان سريع كلمه طيّبه را بر زبان خود جارى كرد. بعد از آن ، حضرت به او فرمود: دقّت كن ، اكنون چه مى بينى ؟ عرض كرد: مردى سياه چهره با لباس هاى كثيف و بدبو همين الا ن در كنارم مى باشد و سخت گلوى مرا مى فشارد. حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، اظهار نمود: بگو: يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسيرَ، وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثيرِ، إ قبَلْ مِنِّى الْيَسيرَ، وَاعْفُ عنّىِ الْكَثيرَ، إ نّكَ اءنْتَ الْغَفُورُ الرَّحيم يعنى: اى كسى كه عمل ناچيز را پذيرا هستى ، و از خطاهاى بسيار در مى گذرى ، كمترين عمل مرا بپذير و گناهان بسيارم را به بخشاى ؛ همانا كه تو آمرزنده و مهربان هستى وقتى جوان اين دعا را خواند، حضرت فرمود: اكنون چه مى بينى ؟ گفت : مردى خوش چهره و سفيد روى و خوش بو با بهترين لباس ، در كنارم آمد و با ورود او، آن شخص سياه چهره رفت . حضرت فرمود: بار ديگر آن جملات را بخوان ، وقتى تكرار كرد. و در همان لحظه روح ، از بدنش خارج شد و به دست پر بركت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله ، نجات يافت و سعادتمند گرديد. 📕بحار الانوار ج 92 ص 342 📔امالى (مفيد) ص 287 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
بسياری از مردم برای آگاهی از شرائط آينده خود به فالگيرها مراجعه می کنند در حالی که هم مشکلی از آنها حل نمی شود و هم طبق نظر مراجع تقليد جايز نيست و پول دادن به آنها نيز مشروعيت ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا