eitaa logo
سراج منیر
453 دنبال‌کننده
1هزار عکس
124 ویدیو
23 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
👹 جعده از خاندان اشعث و قبیله کِنده بود. پدرش اشعث بن قیس کندی از چهره‌های مشهور صدر اسلام (و از منافقین در عصر على(ع) بود و در بسیارى از توطئه ها و مفسده ها شرکت داشت) و مادرش ام فروه، خواهر ابوبکر بوده است. از امام صادق(ع) نقل شده که اشعث بن قیس در قتل امیرالمؤمنین(ع) شریک است و دخترش جعده، حسن بن علی(ع) را مسموم کرد و محمد پسر اشعث نیز در شهادت حسین بن علی(ع) شرکت داشت. 📗کافی ج۸ ص۱۶۷ به گفته ابوالفرج اصفهانی نام های سکینه، شعثاء و عایشه را نیز برای او نقل کرده‌اند ولی نام صحیحش جعده است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👹 درباره اشعث بن قیس کندی (پدر جعده) بیشتر بدانید: معدی‌کرب ملقب به اشعث (مرد ژولیده موی) در حدود سال ۲۴ قبل از هجرت در حضرموت به دنیا آمد. در سال نهم هجری (سنه‌الوفود)، اشعث بن قیس همراه تنی چند از بزرگان قبیله کنده به مدینه آمد و مسلمان شد، وی به همراه برخی از اهالی قبیله کنده پس از وفات پیامبر (ص)، با ابوبکر بیعت نکرد و با شرط ریاست بر تیره‌های قبیله کنده، به جنگ با زیاد بن لبید نماینده ابوبکر برخاست. ولی پس از پیروزی در نبرد نخستین، اشعث شکست خورد و به همراه کندیان به قلعه‌ای پناه برد و در برابر تسلیم قلعه، برای خود و خانواده‌اش از زیاد امان خواست و زیاد پذیرفت.گفته‌اند که اشعث در ستاندن امان برای خود و خانواده‌اش، با نیرنگی کندیان را استثنا کرد و به همین سبب مورد لعن و نفرین ایشان قرار گرفت و حتی به او لقب «عرف النار» به معنی پیمان شکن داده شد. اشعث را با دیگر اسیران به مدینه آوردند، اما ابوبکر آزادش کرد و خواهر خود ام فروه را به ازدواج وی درآورد، گرچه ابوبکر هنگام مرگ از آن کار پشیمان شد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ روايات كفر بر فرض اگر ما نتوانيم بوسيله آيات ثابت كنيم كه كفر از طريق شما صادر مى شود، اما اين مطلب بطور كامل از روايات استفاده مى شود چنان كه از موسى بن جعفر (ع ) از رسول خدا (ص ) روايت شده : تزلزل و ريب كفر است . (بحار الانوار ج 72 ص 103) و از امام صادق (ع ) نقل گرديده : ريشه هاى كفر سه چيز است : حرص ، استكبار، حسد. (بحار الانوار ج 72 ص 104) و از پيامبر گرامى اسلام (ص ) روايت شده : اركان كفر چهار تاست : رغبت (در دنيا و حرص بر آن )، ترس (از مردن يا از دست دادن دنيا يا از فقر يا از گفتار مردم و مانند آن )، راضى نبودن به قضاى الهى ، غضب و خشم . (بحار الانوار ج 72 ص 150) و از حضرت على (ع ) نقل گرديده : كفر بر چهار پايه نهاده شده : فسق ، غلوة ، شك ، شبهه . (بحار الانوار ج 72 ص 118) قلب❤️ : ممكن است بفرمائيد چگونه با اينها عليه من استدلال مى كنيد؟ زبان 👅: استدلال به اينها روشن است ، زيرا اصول كفر و اركان آن كلا قلبى هستند، بنابراين ، مبدا كفر در وجود شما مى باشد، بعلاوه در بحث توحيد ثابت گرديده كه توحيد بر پنج قسم است : 1- توحيد در ذات 2- توحيد در صفات 3- توحيد در افعال 4- توحيد در اطاعت 5-توحيد در مقام عبادت . همه انواع توحيد قلبى بوده ، و ضد آن ، (شرك ) هم قلبى است ، و در بحث نفاق هم ثابت شد: نفاق كه يك قسم از كفر است در تو واقع خواهد شد. ❌ارتداد و اقسام آن قلب ❤️: لطفا ممكن است بفرمائيد ارتداد كه يك قسم از كفر است بوسيله من انجام مى گيرد يا بوسيله تو؟ زبان 👅: البته بوسيله تو تحقق مى يابد، ولى بفرمائيد كه چگونه ارتداد يك قسم از كفر است ؟ قلب❤️ : شما به كتب فقهاء كه از جمله آنها عروة الوثقى است مراجعه كنيد، در آن جا خواهيد ديد كه هشتم از نجاسات را كافر بحساب آورده آنگاه مى فرمايد: حتى المرتد بقسميه : مرتد، هر كدام از دو قسمش كه باشد، كافر است . زبان👅 : دو قسم مرتد كدام است ؟ قلب ❤️: مرتد كسى است كه از اسلام بيرون رفته و كفر را برگزيند و بر دو قسم است : فطرى و ملى ، فرى آنست كه يكى از دو پدر و مادر او در حال انعقاد نطفه اش مسلمان باشد، آن گاه بعد از بلوغش اسلام را اظهار كند و سپس از آن بيرون رفته و داخل كفر گردد، و مرتد ملى : كسى است كه پدر و مادرش در حال انعقاد نطفه اش كافر باشند، آنگاه بعد از بلوغ اظهار كافر كند سپس مسلمان گردد بعد به كفر باز گردد. زبان👅 : ممكن است حكم آن را هم بيان كنيد؟ قلب ❤️: البته ! حكم او در همان كتابها بيان شده ، ولى اجمالا بايد دانست كه كفر بعد از اسلام كه قسم اول باشد مشكل است ، زيرا اگر مرد باشد، زن او از او جدا مى شود و نكاحشان به هم مى خورد و نيازى به طلاق هم ندارد، و اموال او تقسيم مى گردد و خودش نيز بايد كشته شود. زبان👅 : از بيان شما معلوم مى شود كه ارتداد بوسيله من انجام مى گيرد؟ ادامه دارد ....... در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
بعضي از مردم تصور مي کنند افتادن قرآن بر روي زمين (بدون اختيار) گناه است و موجب کفاره است، و بايد به وزن آن کفاره داد، در حالي که چنين چيزي صحيح نيست. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 و أجسادهم نحيفة ♦️جسمهاى آنها (پرهيزكاران) نحيف و لاغر است‏. ⭐️ منظور از بدنهاى نحيف چيست؟ آيا هر لاغرى پرهيزكار، و هر انسان فَربهى غير متّقى است؟ آيا ملازمه‏اى بين وجود تقوى و لاغرى بدن و بين عدم تقوى و درشتى هيكل وجود دارد؟ ✅ مسلماً جواب منفى است، زيرا چه بسيار بزرگورانى همچون امام باقر (ع) كه هيكلى درشت و بدنى فربه داشتند، و چه بسيار افراد پستى كه لاغراندام بودند، پس مراد از لاغرى بدن پرهيزكاران چيست؟ 👌دو احتمال قابل تصوير است: 1- مراد اين است كه: همّ و غمّ و هدف آنها تن‏پرورى و شكمبارگى و فرو رفتن در خواب و خور نيست، 2- احتمال دارد مراد از «اجسادهم نحيفه» همان معناى ظاهرى باشد، و حالت اكثرىت آنها لحاظ شده، كه غالباً اجساد نحيف و لاغرى دارند، و اين نحيف بودن از روزه گرفتن و عبادت آنها سرچشمه گرفته شده است. ❌ اين توهم پيش نيايد كه بنابر اين متقيان از قدرت بدنى كافى برخوردار نبوده، و به قول معروف شل و ول هستند. جواب اين توهم را هم مولى در نامه عثمان بن حنيف فرموده‏‌اند كه: «الا وَ ان الشِجرةَ البريّةَ اصلَبُ عُوداً و الرَّوائعَ الخَضِرةَ ارَقُّ جُلُوداً و النباتاتِ العِذْيِة اقوى وقُودَاً و أَبْطَأُ حَمُوداً» (آگاه باشيد كه درخت بيابانى (كه آب كم به آن مى‌‏رسد) چوبش سخت‏تر (استوارتر) است و درختهاى سبز و خرّم (كه در باغهاى پرآب كاشته شده) پوستشان نازكتر است، و گياههاى دشتى (كه جز آب باران آب ديگرى نيابند) شعله آتش آنها افروخته‏‌تر و خاموشى آنها ديرتر است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ هدايت به ايمان منت خدا بر مردم يا منت مردم بر خداوند؟ (3) 📖 یمُنُّونَ عَلَیكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللهُ یمُنُّ عَلَیكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإیمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ سوره حجرات آيه 17 📖 آنها بر تو به مسلمان شدن منّت می‌گذارند، بگو: شما به اسلام خود بر من منّت منهید بلکه اگر راست می‌گویید (و ایمان حقیقی دارید) خدا بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت فرموده است. ✅ نکته بسيار مهم: ❓ چگونه عالم راستين را از عالم قدرت‌طلب تشخيص دهيم؟ شاید این آیه یک راهکاری برای تشخیص عالم راستين و عالم قدرت طلب به ما می‌دهد: خداوند به پیامبرش می‌فرماید در برابر منت گذاشتن آنان بر خود بگو که منت نگذارید، بلکه اگر منتی باشد از جانب خداست آن هم در خصوص هدایت شما به ایمان. اکنون آن کس که دارد به دین دعوت می‌کند وقتی با منت گذاشتن پیروانش مواجه می‌شود به سمت سهم دادن به آنها و کوتاه آمدن از احکام شریعت مطابق مذاق مخاطبان گام برمی‌دارد یا همچنان بر ارائه تعالیم شریعت الهی آن گونه که واقعا در متن شریعت آمده است – هرچند مخاطبان خوششان نیاید – اصرار می‌ورزد (حتی اگر در عمل، بخاطر مشکلات اجرایی از عهده اجرای احکام شریعت برنیاید)؟ اگر وی دیندار شدن مخاطبان را منتی بر خود ببیند و آنگاه به اقتضای این رفتار خاصی مرتکب شود (مانند اینکه بکوشد علمای دیگر را صرفا از این بابت که شمار پیروان را می‌کاهند از میدان بدر کند، ویا حتی اندکی بخاطر دل مخاطبان در تبیین احکام شریعت تصرف کند، ویا …) معلوم است که وی هدفش کسب قدرت است نه رساندن مردم به سعادت. اما اگر در این گونه موقعیتهای خطیر همچنان از مسیر تقوا خارج نشود در مسیر هادیان حقیقی دین گام برمی‌دارد. شاید احادیثی که از رسول الله ص و امام صادق ع آمده که اگر کسی به نام دین دست به قیام بزند و مردم را به خویش دعوت کند در حالی که می‌داند در میان مردم عالمتر از او وجود دارد شخص گمراه است (الكافي، ج‏۵، ص۲۷[۲۷]؛ الغيبة للنعماني، ص۱۱۵[۲۸]) هشداری بوده برای پرهیز از این گونه قدرت‌طلبی‌هایی که در لوای دعوت به دین انجام می‌شود. تاریخ شیعه پر است از علمایی که بخاطر اینکه علی‌رغم اینکه مردم آنها را تنها گذاشته‌اند حاضر نشده‌اند ذره‌ای در احکام خداوند دست ببرند ویا از باب اینکه عالم دیگری را از خود برتر می‌دیده‌اند از تصدی مرجعیت و یا حتی تدریس و هر کار دیگری که یک نحوه اقبال مردم به آنان را در پی داشته کنار می‌کشیده‌اند. ✳️ نکته اخلاقی کسانی هم که اسلام آوردن خود را منتی بر دین می‌بیند، دین را صرفا از زاویه دنیاخواهی و دنیامداری تحلیل می‌کنند؛ آنان نیز مسلمانانی‌اند که حقیقتا ایمان در دلشان وارد نشده است. اگر برخی از عالمان آن چنان می‌لغزند این دسته از مردم هم که با منت گذاشتن خود، انتظارات ناروایی از دین و عالمان دینی رقم می‌زنند و می خواهند که احکام دین همواره به میل آنان باشد، در این انحراف مقصرند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓از مولوی اهل سنت شنیدم که می گفت: از جمله فضائل سیدتنا عایشه این است که پیامبر گرامی در حالی جان دادند که سرشان بر بالین عایشه بود آیا این گفته صحیح است؟ ✅ پاسخ عایشه در ادعایی جعلی چنین عرضه می‌دارد پیامبر صلی الله علیه و آله در منزل من و در آغوش من از دنیا رفت. 📚 فتح الباری ج ۸ ص ۱۰۶ 👈 اما ادله گوناگونی شهادت می دهد که عایشه در این ادعای خود صادق نبوده است و روایات متواتر دلالت می کنند که پیامبر گرامی در آغوش حضرت علی و بر سینه علی جان دادند. 1️⃣ روایات فراوانی که از اهل بیت طاهرین وارد شده است بر این مطلب گواهی می‌دهد علامه مجلسی در بحار الانوار این روایات را جمع آوری کرده است. 📚بحار الانوار جلد ۲۲ صفحه ۵۰۳ باب ۲ 2️⃣ حضرت علی در نهج البلاغه فرمود: رسول خدا صلی الله عليه و آله در حالی که سینه اش بر سینه ام قرار داشت قبض روح شد نفس او در دستم روان گشت سپس آن را به چهره کشیدم. 📚 نهج البلاغه خطبه ۱۹۷ 3️⃣ ابن سعد و دیگران از علمای اهل سنت از شعبی نقل می کنند که می گفت: پیامبر در حالی که سرش در دامن علی بود وفات یافت و علی او را غسل داد. 📚 منابع: 1️⃣ الطبقات الکبری ج ۲ ص ۲۶۳ 2️⃣ فتح الباری ج ۸ ص ۱۰۷ 3️⃣ عمدة القاری ج ۱۸ ص ۶۶ 4️⃣ از ابن عباس پرسیده شد شما دیدید که رسول خدا به هنگام وفات سرش در دامن چه کسی بود؟ پاسخ داد: بله در دامن علی بود. 🗯 به او گفته شد که عروه از عایشه نقل کرده است که پیامبر بین دست و سینه او وفات یافت. 👌ابن عباس آن را انکار کرد و گفت آیا عقلت باور می‌کند؟ 🔰سوگند به خدا رسول خدا در حالی که به علی تکیه داده بود وفات یافت و هم او بود که او را غسل داد. 📚 منابع 1️⃣ کنزالعمال ج ۴ ص ۵۵ 2️⃣ طبقات الکبری ج ۲ قسم دوم ص ۵۱ 5️⃣ هیثمی روایت می کند: پیامبر در دامان علی جان داد و او به علی می گفت: الله الله در نماز و سفارش به نماز آخرین چیزی بود که پیامبر به آن تکلم کرد. 📚 مجمع الزوائد ج ۱ ص ۲۹۳ 👌آری علی علیه السلام بود که روز و شب همنشین پیامبر گرامی بود و ایشان در دامان و آغوش علی علیه السلام از دنیا رفتند اما مخالفان ایشان چشم دیدن این فضیلت را ندارند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭐️ مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه میدهید که آرزوی مرگ بکنم؟ 🌸👈 حضرت فرمود مرگ چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد ایا هدایا را اماده کردی ✅ پرسید آن هدایا کدامند؟ رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود ✅ ۱- هدیه عزرائیل ✅ ۲- هدیه قبر ✅ ۳- هدیه نکیر و منکر ✅ ۴- هدیه میزان ✅ ۵- هدیه پل صراط ✅ ۶- هدیه مالک خزانه دار جهنم ✅ ۷- هدیه رضوان خزانه دار بهشت ✅ ۸- هدیه پیامبر ✅ ۹- هدیه جبرئیل ✅ ۱۰- و هدیه خداوند متعال اما هدیه عزائیل چهار چیزاست ✅ ۱. رضایت حق داران ✅ ۲. قضای نمازها ✅ ۳. اشتیاق به خداوند. ✅ ۴ آرزوی مرگ اما هدیه قبر چهار چیزاست ✅ ۱. ترک سخن چینی ✅ ۲. استبراء ✅ ۳. تلاوت قرآن ✅ ۴. نماز شب اما هدیه نکیر و منکر چهار چیز است ✅ ۱. راستگویی ✅ ۲. ترک غیبت ✅ ۳. حق گویی ✅ ۴. تواضع در برابر همه اما هدیه میزان چهار چیزاست ✅ ۱. فرو خوردن خشم ✅ ۲. تقوای راستین ✅ ۳. رفتن به سوی جماعت ✅ ۴. دعوت به سوی آمرزش الهی اما هدیه صراط چهار چیزاست ✅ ۱. اخلاص عمل ✅ ۲. زیاد به یاد خدا بودن ✅۳. خوش اخلاقی ✅ ۴. تحمل کردن آزار دیگران اما هدیه مالک خزانه دار جهنم چهار چیز است ✅ ۱ گریه از ترس خداوند. ✅ ۲. صدقه مخفی ✅ ۳ ترک گناهان ✅ ۴خوش رفتاری با پدر و مادر اما هدیه رضوان خزانه دار بهشت چهار چیز است ✅ ۱. صبر در ناملایمات ✅ ۲. شکر بر نعمت ✅ ۳- انفاق مال در راه اطاعت خداوند ✅ ۴- رعایت امانت در مال وقفی اما هدیه رسول اکرم صلّی الله علیه وآله و چهار چیز است ✅ ۱. دوست داشتن او ✅ ۲. پیروی از سنت او ✅ ۳. دوست داشتن اهل بیت او ✅ ۴. زبان را از بدی ها حفظ کردن اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست ✅ ۱ کم حرف زدن ✅ ۲کم خوردن ✅ ۳ کم خوابیدن ✅ ۴ مداومت بر حمد اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست ✅۱. امر به نیکی ✅ ۲. نهی از بدی ✅ ۳. نصیحت و خیر خواهی برای مردم. ✅ ۴. و مهربانی کردن با همه 📕 المواعظ العدديه احاديث ده گانه. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔴 بدترین صفات که سبب دوری از اهل بیت می‌شود 🌾رسول خدا صلى الله‏ عليه ‏و ‏آله می فرمایند: 🍂 ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَبْعَدِكُمْ مِنّى شَبَها؟ قَالُوا: بَلى يا رَسولَ اللّه‏ِ. قالَ: اَلْفاحِشُ الْمُتَفَحِّشُ الْبَذى‏ءُ، اَلْبَخِيلُ، اَلْمُخْتَالُ اَلْحَقودُ، اَلْحَسُودُ، اَلْقاسِى الْقَلْبِ، اَلْبَعِيدُ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ يُرْجى، غَيْرُ المَاْمونِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ يُتَّقى 🌾 آيا شما را از كم شباهت‏ ترينتان به خودم آگاه نسازم؟ عرض كردند: چرا اى رسول خدا صلی الله علیه و آله 🍂 حضرت فرمودند: 1️⃣ فحاش 2️⃣ بی آبرو و بی شرم 3️⃣ بخيل 4️⃣ متكبر 5️⃣ كينه توز 6️⃣ حسود 7️⃣ سنگدل 8️⃣ كسى كه هيچ اميدى به خيرش و امانى از شرش نيست 📕 كافى ج ۲ ص ۲۹۱ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💟 عشق به زندگى به سه دليل‏ 🌹 پيغمبر عزيز (صلى الله عليه و آله) دوستى داشتند، يك نفر به او گفت: آيا به زندگى علاقه دارى؟ ☘️ گفت: آرى. ☘️ گفت: براى چه؟ 🌹 گفت: براى سه كار: 1️⃣ عبادت شب، وقتى كه همه خواب هستند، من بيدار باشم. نه اين كه همه شب را بيدار باشى، چون اين را اجازه نمى‏ دهند، همان طور كه خدا به پيغمبر (صلى الله عليه و آله) نيز اجازه نداد: «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا» دو سوم شب را بخواب، و كمى از شب را بيدار باش. 🌹 گفت: زندگى را مى‏ خواهم، اما براى عبادت در شب. 🌹 چقدر قرآن از شب تعريف كرده است. همه واقعيات عظيم معنوى در شب اتفاق افتاده است. 👈🏻«وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» 👈🏻«سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» 👈🏻معراج پيامبر (صلى الله عليه و آله) در شب واقع شد. 👈🏻«وَ الْفَجْرِ* وَ لَيالٍ عَشْرٍ* وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ» قسم به ده شب؛ ده شب عاشورا يا ذى‏ الحجه، هر دو را نوشته ‏اند. 2️⃣ دليل دوم كه عاشق زندگى هستم: در مدينه، هوا گاهى پنجاه درجه گرم است و براى روزه گرفتن سخت است و من لذت مى‏ برم كه روزه بگيرم. خدا گفته است: روزه بگير، من لذتم در اين است كه روزه بگيرم و امر محبوبم را اطاعت كنم. 3️⃣ دليل سوم من براى زندگى اين است كه از كار مردم گره باز كنم و فرصت گره ‏گشايى از كار مردم را از دست ندهم. 📙 مرگ و فرصت ها، ص۱۶۰ استاد شیخ حسین انصاریان در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️این زن یکی از عاملان خداست! 🔸مردى خدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد: همسرى دارم كه هر گاه وارد خانه مى شوم به استقبالم مى آيد و چون خارج مى شوم بدرقه ام مى كند و زمانى كه مرا اندوهگين مى بيند، مى گويد: اگر براى روزى (مخارج زندگى) غصه مى خورى، بدانكه ديگرى (خداوند متعال) آنرا به عهده گرفته است و اگر براى آخرت غصه مى خورى ، خدا اندوهت را زياد كند (بيشتر به فكر آخرت باش.) 🔸رسول خدا (ص) فرمود: ✅خداوند در روى زمين عاملان و كارگزارانى دارد و اين زن يكى از عاملان خدا است . او نصف پاداش شهيد را دارد... 📘 من لا یحضره الفقیه، ج 8 ص 389 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ ادامه جواب از شبهه دعای ندبه و آیه مودت ✳️ روايات اهل سنّت در تفسیر آیه مودّت روايات و احاديثى كه موافق با عقيده شيعه در تفسير اين آيه از طرق اهل سنّت وارد شده، در جوامع بزرگ حديث و مسانيد و معاجم و تفاسير و تواريخ، تخريج شده است كه از آن جمله چند حديث براى مزيد بصيرت و روشنى چشم دوستان اهل بيت علیهم السلام در اينجا نقل مى كنيم: ⬅️ در تفسير ابى السعود و تفسير نسفى و الکشاف و تفسيرالواضح و تفسير قرطبى و تفسير فخررازى و تفسير ابن كثير و تفسير بيضاوى و تفسير نيشابورى و فتح القدير و ذخائرالعقبى و طبرانى و ابن ابى حاتم و حاكم و احمد به نقل از الصواعق المحرقه و هيثمى در مجمع الزوائد و احياء الميت بفضائل اهل البيت از ابن منذور و ابن ابى حاتم و ابن مردويه در تفاسيرشان، و طبرانى در المعجم الکبیر و جماعت ديگر، همه از پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله روايت كرده اند كه چون آيه مودّت نازل شد، از آن حضرت سؤال شد كه نزديكانت كه بر ما مودّت و دوستى آنها واجب شده كيستند؟ فرمود: «عَلِيٌّ وَفَاطِمَةُ وَابْناهُمَا؛ على و فاطمه و دو پسر آنها». و اين حديث را معاصرين از اهل سنّت مانند عبدالفتاح مكى در كتاب ملتقى الاصفياء في مناقب الامام على و السبطين و الزهراء و شيخ محمّد سعيد كردى در نشر الاعطارالمحمدية فی الديارالاسلاميه(3) روايت كرده اند. ⬅️ ابن حجر در الصواعق از ابوالشيخ و ديگران روايت كرده است كه آنها نيز از اميرالمؤمنين علیه السلام نقل كرده اند كه فرمود: «فِينَا آلِ حم آيَةٌ، لَا يَحْفَظُ مَوَدَّتَنَا إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ، ثُمَّ قَرَأَ: ﴿قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّاالْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ﴾؛ «دربارۀ ما آل حم آیه ای نازل شده است، دوستی ما را نگه نمی دارد جز هرکسی که مؤمن باشد، سپس این آیه را خواند. ⬅️ تفسير طبرى از سعيد بن جبير و عمرو بن شعيب، و الدرالمنثور از ابن عباس، و تفسير قرطبى از على بن حسين علیهما السّلام و عمرو بن شعيب و سدى روايت كرده اند كه مراد از قربى، قرباى رسول خداست، يعنى: «إِلَّا أَنْ تَوَدُّوا فِي قَرَابَتِي وَأَهْلِ بَيْتِي»؛ «مگر اينكه نزديكان و اهل بيت مرا دوست بداريد». ⬅️ ابن حجر در الصواعق از بزاز و طبرانى از حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام درضمن خطبه اى روايت كرده است كه فرمود: «وَأَنَا مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ الَّذِينَ افْتَرَضَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ مَوَدَّتَهُمْ وَمُوَالَاتَهُمْ، فَقَالَ: فِينَا أَنْزَلَ عَلَى مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله : ﴿قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ...﴾؛ «من از اهل بيتى هستم كه مودّت و موالاتشان را خدا واجب فرموده است، پس فرمود: دربارة ما نازل شده است بر محمّد صلی الله علیه و آله آیة: ﴿ قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ... ﴾. ⬅️ طبرى به سند خود روايت كرده است كه آنگاه كه على بن حسين علیهما السّلام را به اسيرى به دمشق آوردند، مردى از اهل شام به آن حضرت گفت: سپاس خداى را كه شما را كشت و مستأصل كرد و ريسمان فتنه را قطع نمود. حضرت به او فرمود: آيا قرآن خوانده اى؟ مرد گفت: آرى. امام علیه السلام فرمود: آيا آل حم را خوانده اى؟ مرد از روى تعجب گفت: قرآن خوانده ام و آل حم را نخوانده ام؟ امام علیه السلام فرمود: اين آيه را نخوانده اى: ﴿قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبىٰ﴾ مرد گفت: شما ايشانيد؟ امام فرمود: بله. ⬅️ ابن اثير جزری در اسدالغابة از حبيب بن ابى ثابت درضمن حديثى قريب به اين مضمون روايت كرده است كه شيوخ انصار به حضرت على بن حسين علیهما السّلام عرض كردند: شيوخ ما براى ما حديث كرده اند كه خدمت پيغمبر صلی الله علیه و آله رفتند، و از آن حضرت اجازه خواستند كه خانه و اموال خود را به آن حضرت واگذار كنند، براى آنچه كه خدا به آنها به سبب پيغمبر عطا فرمود و آنها را تفضيل و برترى داد و به سبب پيغمبر گرامى داشت. خدا اين آيه را نازل كرد ﴿قُلْ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرَاً اِلَّاالْمَوَدَّةَفِي الْقُرْبىٰ... ﴾، شيوخ انصار به امام زين العابدين علیه السلام عرض كردند: نَحْنُ نَدُلُّكُمْ عَلَى النَّاسِ؛ يعنى ما كمك براى شما هستيم در برابر مردم. ⬅️ ابن حجر در ذيل آيه پنجم از آيات نازل شده در مورد اهل بيت علیهم السلام در الصواعق درضمن حديثى از امام زين العابدين علیه السلام روايت كرده است كه در جمله اوصاف ائمه اهل بيت علیهم السلام فرمود: «اَلَّذِينَ أَذْهَبَ اللهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْهِيراً وَبَرَأَهُمْ مِنَ الْآفَاتِ وَافْتَرَضَ مَوَدَّتَهُمْ فِي الْكِتَابِ»؛ «آن چنان كسانى كه خدا رجس را از ايشان برده و پاك قرار داده پاك قرار دادنى، و از آفات برى ساخته و دوستى ايشان را در كتاب واجب كرده است».
اينها برخى از رواياتى است كه از طرق اهل سنّت روايت شده است و هركس طالب زياده بر اين باشد مى تواند به كتاب خصائص الوحى المبين في مناقب اميرالمؤمنين علیه السلام و عمدة عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار ابن بطريق، و الفصول المهمة فی معرفة الائمه ابن صباغ مالکی رجوع نمايد. آيا با اين همه روايات از اهل سنّت، عجيب نيست اگر كسى كه خود را شيعه مى داند، با عكرمه خارجى و اعداى اهل بيت موافقت نموده و تفسير مأثور از آنها را ترك كند و با دشمنان آنها كه فاقد علم و دانش، يا معاند و متعصب بوده اند، هم آواز شود؟ آيا كسى از حضرت على بن ابى طالب، و حضرت مجتبى و امام زين العابدين و ساير ائمه علیهم السلام اعلم به تفسير قرآن و شأن نزول آن است؟ آيا اين همه تفاسير نقل هاى ارباب و روايات، در اينكه اين چهار آيه سوره شورى مدنى است، كافى نبود كه اقلاً ايرادكننده به طورقطع اين آيات را مكى نشمارد، و قول اهل بيت علیهم السلام را رد نكند؟ در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓مخلوط شدن مسح سر با خیسی صورت چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ : از آنجایى که مسح پاها باید با رطوبتى که از آب وضو در کف دو دست باقى مانده صورت بگیرد، لذا باید هنگام مسح سر، دست به قسمت بالاى پیشانى نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا این‌که رطوبت دست که هنگام مسح پا به آن نیاز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود. 👈 به هر حال، وضو و مسح سر باطل نمى‌شود، ولى مسح پا نباید با رطوبت گرفته شده از آب وضوى صورت باشد. 👌 لذا فقها در این‌باره راه‌حلی ارائه کرده‌ و می‌گویند: با قسمت دیگر کف دست که ملاقات با آب صورت نکرده، پا را مسح کند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⭕️ رهن و اجاره شرعی و صحیح بدون شک حلال بودن درآمد، شرعی بودن تجارت، و معامله با صداقت، ما را به سمت دینداری، ایمان کامل و راسخ، عبادت صحیح و آبرومند رهنمود می‏سازد. پس اگر در جزئیات مسائل شرعی طبق شرع عمل کنیم، هم دنیا و هم آخرت را حفظ نمودیم. روزی حلال، نماز و نیایشِ ما را ارزشمند می کند. ❌رهن و اجاره نوعی ربا است و این نوع اجاره، شرعاً جایز نیست. 👌در صورتی جایز می‏شود که موارد زیر در نظر گرفته ‏شود: 1. اگر در ضمن اجاره شرط شود که پولی به صاحب منزل یا مغازه به عنوان ودیعه (رهن) یا قرض داده ‏شود اشکال ندارد. و به عبارت ديگر: مالک و مستاجر باهم عقد اجاره منعقد کنند و در ضمن عقد اجاره شرط کنند مستاجر مقدار معيني پول به عنوان رهن يا قرض به مالک بدهد. 👈 تفاوت شرط رهن با شرط قرض اگر شرط رهن کرده باشند مالک حق تصرف در آن پول رهني ندارد و فقط به عنوان امانت نزد او مي‌ماند، مگر اين که مستاجر به او اجازه تصرف بدهد. اما اگر شرط قرض کرده باشند مالک مي‌تواند در آن پول تصرف بکند. 2. مالک ضمن اجاره نباید شرط کند چنانچه مبلغی به عنوان قرض یا ودیعه به او داده ‏شود، مقداری از اجاره ‏بها را کم می‌‏کند، چرا که این ربا و حرام است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❌رهن کامل در این نوع اجاره، مستأجر مبلغ بالایی را نزد مالک، رهن می گذارد و صاحب ملک، ملکش را در اختیار مستأجر قرار می‏دهد تا مالک از منفعت پول، و مستأجر از منفعت خانه یا مغازه استفاده کنند و عملاً مبلغی برای اجاره پرداخت نمی‏گردد. این نوع اجاره نیز مانند رهن و اجاره، غیر شرعی است و هر دو در گناه ربا شریک‏ند مگر در صورتی که ضمن عقد قرارداد پول به عنوان قرض رد و بدل گردد که در این صورت معامله، شرعی است و ربا نمی‌‏باشد و حلال است. 🌷 آیت الله خامنه ای: اگر خانه به مبلغى اجاره شود و در ضمن عقد اجاره شرط گردد که مستأجر مبلغى ‏را به صاحب‌خانه قرض دهد در صورتى که اجاره به مبلغ متعارف باشد اشکال ندارد؛ و رهن کامل صحیح نیست. 🌷 آیت الله وحید خراسانی: چنانچه عقد اجاره انجام گیرد و در ضمن عقد اجاره با مبلغ معین و زمان معین موجر و مستأجر شرط کند که مبلغی را به او قرض دهد اشکالی ندارد ولی قرض به شرط اجاره ربا و حرام است. 🌷 آیت الله سیستانی: آنچه فعلاً به عنوان رهن در میان مردم معروف است در واقع رهن نیست، بـلـکـه پـولـى رابه صاحب‏خانه قرض مى ‏‏دهد و در مقابل از سکناى خانه استفاده مى‏ کند، و این کـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا و حرام است و حق ندارد در خانه زندگى کند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتیاط واجب جایز نیست. و در مورد احتیاط مذکور می ‏تواند به فقیه دیگری مراجعه کند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
قلب ❤️: شكى نيست در اين كه تزلزل و شك و شبهه و انكار توسط من انجام مى گيرد ولى ترديدى هم نيست در اين كه اظهار كفر و انكار اسلام ، بسبب تو تحقق مى يابد و تا از تو كلامى با شرائطش صادر نگردد، انسان بيچاره به اين امور مبتلا نخواهد گرديد. زبان👅 : از من ؟! قلب❤️ : آرى از تو! توئى كه در وقت سركشى و طغيان ، و اسيرى نفس و هوا، و مستى دنيا و جاه و پست و مقام ، و عقب ماندگى و محروميت از خواهشها، دست به جنايتها زده عليه اسلام شعار داده و كفر را ترويج مى كنى ، توئى كه در وقت شدت بيمارى و در موقع سختى و در حال فقر و بيچارگى و در هنگام تهيدستى و گرفتارى و در زمان نياز و ضرورت ، به مقدسات بد و بيراه گفته و سخنان كفرآميزى مى گوئى ، و حتى در وقت گشايش و راحتى چنين مى گوئى : اگر فلانى نبود من نابود شده بودم ، و يا اگر فلان شخص در كارم مداخله نمى كرد من بفلان چيز گرفتار مى شدم ، و اگر آقاى فلانى نبود زن و بچه ام بي كس مى شدند. زبان👅 : مگر گفتن چنين عبارت هائى ممنوع است ؟ قلب ❤️: البته كه ممنوع است گر چه آدمى مرتد نشود ولى چنان كه از امام صادق (ع ) در تفسير اين آيه : و ما يومن اكثرهم بالله الا و هم مشركون . (سوره يوسف آيه 106) نقل شده كه فرمود: شرك ، اين است كه انسان بگويد: اگر فلانى نبود من هلاك مى شدم ، و اگر فلانى نبود من به چه و چه مبتلا مى گرديدم ، عيالم تباه مى شد. (بحار الانوار ج 72 ص 100) زبان 👅: معلوم مى شود من بايد خيلى حواسم جمع باشد، زيرا بسيارى از ماها به چنين جملاتى مبتلا بوده و از اين قبيل كلمات به زبان جارى مى سازيم و احيانا ممكن به خدا نيز توهين كنيم . وقتى عصبانى مى شويم بى اختيار به همه كائنات بد گفته و كافر مى شويم . قلب❤️ : البته اگر انسان در حال عصبانيت نعوذ بالله به خداى بزرگ توهينى كرد كافر نمى شود، زيرا يكى از شرائط ارتداد و حصول كفر، سب كردن خدا و انكار اوست در حال اختيار، و اما در حال غضب و در حالات غير اختيارى موجب ارتداد نمى گردد. گر چه آدمى بايد خيلى سعى كند عصبانى نشود، زيرا آن هم ضرر بسيار دارد. چشم👀 : شما جلسه را به خودتان اختصاص داده به ديگرى اجازه سخن نمى دهيد! قلب❤️ : بفرمائيد جلسه در اختيار شما! آيا من نبايد از خود دفاع كنم ؟ چشم👀 : چرا! اما نه به اين اندازه . قلب❤️ : از حالا به بعد شما بفرمائيد. چشم❤️ : آيا انكار رهبرى و امامت حضرت مولى الموحدين اميرالمومنين على بن ابيطالب (ع ) از گفتن مثلا اين جمله : اگر فلانى نبود من هلاك مى شدم كمتر است ؟ زبان👅 : اين چه ربطى به ما دارد؟ چشم 👀: خيلى هم به شما ربط دارد؛ زيرا انكار امامت و جانشينى آن حضرت - كه به طور مسلم از جانب پرودگار است و پيامبر بزرگ اسلام تنها مامور ابلاغ بوده چنان كه از آيه 3 و 67 سوره مائده استفاده مى شود- توسط دوست ما (قلب ❤️) تحقق يافته و بوسيله تو روشن مى گردد. زبان 👅: بر فرض به ما مرتبط باشد، اما انكار امامت على (ع ) چگونه كمتر از گفتن جمله مزبور نيست ؟ و چطور موجب كفر در قيامت مى شود؟ ادامه دارد ....... در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
زیارت، یعنی رفتن به حرم و خواندن زیارت‌نامه. اما بعضی از مردم فکر می‌کنند که برای زیارت، حتماً باید دستشان را به ضریح برسانند یا ضريح را ببوسند. و به همين خاطر در حرمهاي مطهر فشار زيادي به ديگران وارد مي کنند و آنها را اذيت مي کنند که اذيت ديگران حرام است. البته دست‌کشیدن و بوسیدن ضریح هم به‌خاطر تبرک اشکال ندارد اما به‌شرطی که بتوانیم بدون آزار دیگران انجامش بدهیم. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام): 🔷 و حاجاتهم خَفيفَة ♦️نيازهاى آنان (پرهيزكاران) اندك است‏‏. ⭐️ متقين در زمره انسانهاى پرخرج و سنگين هزينه و داراى تشكيلات پر زرق و برق نيستند، اگر لباسى بخواهند يا مسكنى طلبند، در محدوده نياز خود جستجو مى ‏كنند، اگر با لباسى ارزان قيمت و مسكنى معمولى امور زندگى خود را مى ‏توانند بگذرانند، با دست خود، خود را در مهلكه قرار نمى ‏دهند. همانند افرادى نيستند كه اگر زندگى پرزرق و برق و لوكس و مدرنى نباشد، نتوانند زندگى كنند. آنها با اينكه مى‏ توانند چنين امورى را هم فراهم كنند، ولى خود را از اين امور مستغنى مى ‏دانند، و از اين روى اگر مدتى در فشار زندگى و تورّم اقتصادى قرار گيرند، چون خود را با قناعت تطبيق داده ‏اند، هرگز سختى و ناراحتى را احساس نمى‏ كنند. 👈 يكى از عوامل پيشرفت اسلام در صدر اسلام و عدم شكست آن در زير فشارهاى شكننده دشمنان، منطبق شدن مسلمانان با نيازهاى اندك بود، آنها با اين عمل خود را در برابر فشارهاى اقتصادى بيمه كردند جريان محاصره ‏هاى اقتصادى و شعب ابي طالب و سختى مسلمانان و در نتيجه مقاومت آنان زبانزد خاص و عام بود. 👌 منشأ كمى حاجت بر سبك بودن مؤونه پرهيزكار را بايد در وجود گوهرى به نام حبّ به محبوب واقعى و خالق حقيقى جستجود كرد، وقتى حبّ آمد، به اعتنائى نسبت به دنيا را به دنبال دارد، دنيا به معنى ما سواى محبوب، دنيا به معنى مشغول كننده و بازدارنده از توجه به معشوق. ظرف را يا هوا پر مى ‏كند يا آب، هر چه از يكى كاسته شود بر ديگرى افزوده مى‏ گردد. اگر در ظرف دل حبّ قرار گيرد هواپرستى و دنياطلبى بيرون مى ‏رود وگرنه اگر هواپرستى و تمايل به دنيا در آن قرار گرفت، جاى حبّ نيست. هرچه از حبّ كاسته شود، بر هوا افزوده و هر چه از هوا كاسته شود، بر حب اضافه مى ‏گردد. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
زائری بارانی ام آقا به دادم می رسی؟ بی پناهم، خسته ام، تنها، به دادم می رسی؟ گر چه آهو نیستم اما پر از دلتنگیم ضامن چشمان آهوها به دادم می رسی ؟ من دخیل التماسم را به چشمت بسته ام هشتمین دردانه زهرا به دادم می رسی؟ السلام علیک یا امام الرئوف! سلام بر تو که مهربانی هایت از شمار زائران انبوهت بسیار بیشتر است. سلام بر تو ای خورشید تابان خراسان که تمام انگورها، مرثیه خوان واپسین لحظات توانَد. سالروز شهادت سلطان ابوالحسن علی بن موسی الرضا بر شما تسليت باد در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
زمانی که وارد صحن و سرای امام رضا (ع) می شوی تمامی قلب و دلت برای امام رضا می تپد. گویی تمامی انرژی های مثبت در یکجا جمع شده و برای شما آماده و مهیاست. قلبتان در سینه هاتان می تپد. تو چه داری امام رضا که تک تک اجزای وجودم نام تو را فریاد می زنند. تمامی سلول های بدنم به خاطر تو می گریند. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ هدايت به ايمان منت خدا بر مردم يا منت مردم بر خداوند؟ (4) 📖 یمُنُّونَ عَلَیكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلامَكُمْ بَلِ اللهُ یمُنُّ عَلَیكُمْ أَنْ هَداكُمْ لِلْإیمانِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ سوره حجرات آيه 17 📖 آنها بر تو به مسلمان شدن منّت می‌گذارند، بگو: شما به اسلام خود بر من منّت منهید بلکه اگر راست می‌گویید (و ایمان حقیقی دارید) خدا بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت فرموده است. ❓چرا در عبارت اخیر به جای کلمه اسلام، ایمان را آورده شد؟ ✅ پاسخ الف. در آیه 14 از همين سوره بيان فرمود که مرتبه ایمان پایین‌تر از مرتبه اسلام است؛ و با این تعبیر می‌خواهد بیان کند که اگر قرار به منت باشد، آنچه ارزش به رخ کشیدن دارد، ایمان است نه صرف اسلام آوردن (الميزان، ج‏۱۸، ص۳۳۰). ب. [می‌خواهد نشان دهد] مقصد نهايىِ تكامل انسان، ايمان است، نه تظاهر به اسلام (تفسير نور، ج‏۹، ص۲۰۱). ج. از باب همراهی با تعبیر خودشان که خود را مومن خواندند. یعنی می‌خواهد بگوید اگر فرض کنیم که شما آن گونه که خودتان ادعا کردید ایمان آورده‌اید این ایمانتان نعمتی از جانب خداوند بر شماست؛ و موید این معنا آن است که آیه را با تعبیر «إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ» ختم کرد که نشان دهد که اگر واقعا در ادعایشان راست گفته باشند این تفضل خدا بر آنهاست نه تفضل آنها بر خدا (التحرير و التنوير، ج‏۲۶، ص۲۲۵[۳۱]). د. شاید می‌خواهد بفرماید که همین ورود در اسلام، گام نهادن در مسیر هدایت شدن به سمت ایمان است. به تعبیر دیگر، نشان دهد که اگرچه – چنانکه در آیه قبل فرمود- بین ایمان حقیقی و صرف ابراز مسلمانی تفاوت هست؛ اما همین اسلام آوردن هم مرتبه‌ نازلی از ایمان را در وجود آنها رقم زده است؛ و مقصود خداوند از اینکه به آنها فرمود «نگویید ایمان آوردیم بلکه بگویید اسلام آوردیم»، یک مساله لفظی (تسمیه افراد به مسلمان یا مومن) نیست و مقصود ما این نیست که هرجا ایمان به دل وارد نشد کاربرد کلمه ایمان خطاست؛ چنانکه در همین سوره از افرادی که از باب تعدی به قتال با سایر مسلمانان می‌پردازند یا مسلمانان دیگر را مسخره می‌کنند و از آنان عیب‌جویی می‌کنند و آنان را با القاب زشت خطاب قرار می‌دهند و گمان بد می‌ورزند و تجسس و غیبت می‌کنند با تعابیر «مومنین» و «الذین آمنوا» یاد کرد. 📌 منت گذاشتن بخاطر ایمان حکایت از شدت جهالت و نفهمی افرادی دارد که این منت را می‌گذارند و اوج پارادوکسیکال و متناقض بودن وضعیت آنان را می‌نمایاند؛ زیرا: اولا ایمان یعنی اذعان به خداوندی که همه چیز از آن اوست؛‌ و خود همین ایمان اقتضایش این است که انسان همه چیز را از خدا ببیند نه اینکه بر خدا و پیامبرش منت بگذارد؛ و ثانیا خود ایمان از حیث شخص مومن دلالت دارد بر اینکه نفس وی از جهالت رهایی و به زیور حق و صدق آراسته شده؛ ‌و چنین وضعیتی با منت گذاشتن بر سر دیگران ناسازگار است. در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 هم‌نشینی و برخورد مناسب با افراد مختلف ✳️ امام رضا علیه‌السلام فرمودند: اصْحَبِ السُّلْطَانَ بِالْحَذَرِ وَ الصَّدِيقَ بِالتَّوَاضُعِ وَ الْعَدُوَّ بِالتَّحَرُّزِ وَ الْعَامَّةَ بِالْبِشْرِ 1- با سلطان و زمامـدار با تـرس و احتیاط همراهى كن؛ 2- با دوست با تواضع و فرو تنی؛ 3- با دشمـن بـا احتیـاط و اجتناب؛ 4- و بـا مـردم بـا روى خـوش. 📚 منابع 1️⃣ نزهة‌ الناظرو تنبيه‌ الخاطر،صفحه ۱۳۳ 2️⃣ العددالقوية‌لدفع‌المخاوف‌اليومية صفحه ۲۹۹ 3️⃣ الدرة‌الباهرة‌من‌الأصداف‌الطاهرة صفحه ۳۸ 💦 شرح حدیث: رفتار انسان با دیگران، باید بر اساس مصالح و تدبیر باشد. 👈 حاکمان و سلاطین، به خاطر قدرتی که دارند، معمولاً اگر از کسی برنجند و عصبانی شوند، به او صدمه می زنند. از این رو برخورد ما با آنان باید همراه با حذر و احتیاط باشد و بهانه به دستشان ندهیم. 👈 دوستی و صداقت دو انسان، وقتی استمرار می یابد که صفا و صمیمیّت میان آنان باشد. تواضع هم یکی از نشانه های صمیمیّت است. پس باید با دوستان خود، خاکی و متواضع باشیم، نه متکبّر. 👈 دشمن همیشه در پی ضربه زدن به ماست، و الاّ دشمن نخواهد بود. هم باید دشمن را شناخت، هم با شیوه های دشمنی آنان آشنا بود و هم باشد هوشیار و مراقب بود؛ زیرا کمترین غفلت، موجب می شود از سوی آنان آسیب ببینیم. 👈 با عموم مردم هم باید با گشاده رویی برخورد کرد، نه با اخم و چهره ی عبوس و رفتار تند و پرخاشگرانه. 👌 در روایات ما درباره ی رفتار خوب و رأفت و مهربانی و مدارا و نرمخویی و گشاده رویی توصیه های فراوانی شده است. اخلاق اسلامی، جامعه را با هم متّحد و مهربان می سازد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به تعبیر قرآن، اخلاق عظیم داشت و با مردم نرم و متواضع بود و اگر خشن و تندخو بود، مردم از اطرافش پراکنده می شدند. (آل عمران آیه 159) در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔆خبر از غيب و خريد كفن ❄️علىّ بن احمد وشّاء - كه يكى از اءهالى كوفه و از دوستان و مواليان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام است - حكايت كند: ❄️روزى به قصد خراسان عازم مسافرت شدم و چون بار سفر بستم ، دخترم حُلّه اى آورد و گفت : اين پارچه را در خراسان بفروش و با پول آن انگشتر فيروزه اى برايم خريدارى نما. پس آن حُلّه را گرفتم و در ميان لباس ها و ديگر وسائل خود قرار دادم و حركت كردم ، وقتى به شهر مرو رسيدم در يكى از ❄️مسافرخانه ها اتاقى گرفتم و ساكن شدم . هنوز خستگى راه از بدنم بيرون نرفته بود كه دو نفر نزد من آمدند و اظهار داشتند: ما از طرف حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليهما السلام آمده ايم ، چون يكى از دوستان ما فوت كرده و از دنيا رفته است ، براى كفن او نياز به حُلّه اى داريم كه شما همراه آورده اى ؟ ❄️و من به جهت خستگى راه آن را فراموش كرده بودم ، لذا گفتم : من چنين پارچه و حُلّه اى همراه ندارم و آن ها رفتند؛ ولى پس از لحظاتى بازگشتند و گفتند: امام و مولاى ما، حضرت رضا عليه السلام سلام رسانيد و فرمود: حُلّه مورد نظر ما همراه تو است ، كه دخترت آن را به تو داده تا برايش ‍ بفروشى و انگشتر فيروزه اى تهيّه نمائى ؛ و تو آن را در فلان بسته ، كنار ديگر لباس هايت قرار داده اى . ❄️پس آن را از ميان وسائل خود خارج گردان و تحويل ما بده ؛ و اين هم قيمت آن حُلّه است ، كه آورده ايم . ❄️پس پول ها را گرفتم و آن حُلّه را بيرون آوردم و تحويل آن ها دادم ، آن گاه با خود گفتم : بايد مسائل خود را از آن حضرت سؤ ال نمايم و سؤ ال هاى خود را روى كاغذى نوشتم و فرداى آن روز، جلوى درب منزل حضرت رفتم كه با جمعيّت انبوهى مواجه شدم و ممكن نبود كه بتوانم از ميان آن جمعيّت وارد منزل حضرت شوم . ❄️در نزديكى منزل حضرت رضا عليه السلام كنارى ايستادم و با خود مى انديشيدم كه چگونه و از چه راهى مى توانم وارد شوم و نوشته خود را تحويل دهم تا جواب آن ها را مرقوم فرمايد؟ ❄️در همين فكر و انديشه بودم ، كه ناگهان شخصى كه ظاهرا خدمت گذار امام رضا عليه السلام بود نزديك من آمد و اظهار داشت : اى علىّ بن احمد! اين جواب مسائلى كه مى خواستى سؤ ال كنى . ❄️وقتى نوشته را دريافت كردم ، ديدم جواب يكايك سؤ ال هايم مى باشد كه جواب آن ها را برايم ارسال نموده بود، بدون آن كه آن ها را تحويل داده باشم ، حضرت از آنها اطّلاع داشته است . 📗 مناقب ابن شهرآشوب ج 4 ص 341 📕 كشف الغمّة ج 2 ص 102 📘 الثّاقب فى المناقب ص 479 ح 406 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 امام رضا عليه السلام: كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أُحْدِثَ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ. هر گاه بندگان، گناهان تازه‌ای را پدید آورند که قبلاً مرتکب نمی شدند، خداوند هم بلای تازه ای برای آنان پیش می آورد که قبلاً نمی شناختند. 📕 وسائل الشيعة (30 جلدي) ج 15 ص 304 📒 وسائل الشيعة (20 جلدي) ج 11 ص 240 در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃