💢 استمرار نیت روزه
❓اگر شخصی روزۀ واجب را نیت کند و سپس از نیت خود برگردد و بگوید روزه نمیگیرم ، حکم روزه او چیست ؟
✅ پاسخ:
در روزۀ واجب معین ؛ مانند روزۀ ماه رمضان ، واجب است نیت از طلوع فجر تا مغرب، استمرار داشته باشد ؛ بنابراین اگر بین روز از نیت روزه برگردد و قصد ادامۀ روزه نداشته باشد ، روزهاش باطل میشود و قصد دوباره برای ادامۀ روزه فایده ای ندارد ؛ البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند . ولی اگر بین روز مردد شود که روزه را ادامه دهد یا نه و یا تصمیم بگیرد یکی از مبطلات روزه را انجام دهد ولی آن را انجام ندهد ، بنابر احتیاط واجب باید روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را بگیرد .
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔮راههاى مقابله با دشمنان (7)
🔵 مجهز شدن به سلاح روز
📖 وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَاتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ (انفال/60)
📖شما (اى مؤمنان) هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان ديگرى كه شما آنها را نمىشناسيد و خدا آنها را مىشناسد، بترسانيد.
❄️ منشأ نزاع و مبارزه از قوايى است كه در خلقت انسان وجود دارد. اينكه مىبينم در انسان قوايى چون غضب و شدت وجود دارد كه جز در مواقع دفاع به كار نمىرود خود دليل بر آن است كه وقوع جنگ امرى اجتناب ناپذير است اصولًا جامعه انسانى از افراد و اقوامى تشكيل شده كه داراى طبايع و افكار مختلف هستند اگر برخى از آنها بر اساس سنّتى كه حافظ منافعشان باشد به دور يكديگر جمع شوند و اجتماعى را تشكيل دهند، لاجرم اجتماع ديگرى عليه منافع آنان تشكيل خواهد شد و ديرى نمىپايد كه در اثر اختلاف كارشان به نزاع و درگيرى خواهد كشيد. پس اين كه مىبينيم انسان به چنين قوايى در بدن و فكرش مجهّز است و اجتماعات نيز بر اثر منافع خويش ممكن است كارشان به نزاع و درگيرى منجر شود پس به حكم فطرت و عقل بر جامعه اسلامى لازم است هميشه و در هر حال تا آنجا كه مىتواند به همان مقدارى كه احتمال مىدهد دشمنش مجهّز باشد جامعه صالح خويش را مجهّز نمايد، چرا كه دشمن اغلب زبانى جز زبان زور را نمىفهمد و اگر مسلمانان ضعيف باشند ممكن است هر گونه تحميلى به آنان بشود اما در صورت كسب قدرت، دشمنان به وحشت افتاده جرأتِ تعرّض نخواهند داشت.
❄️ قوّه، كلمه كوچك و پرمعنايى است نه تنها وسايل جنگى و سلاحهاى مدرن هر عصرى را در بر مىگيرد بلكه تمام نيروها و قدرتهايى را كه به نوعى از انواع در پيروزى بر دشمن اثر دارد (اعم از نيروى مادى و معنوى) را شامل مىشود.
راه پيروزى بر دشمن تنها به تعداد سلاحهاى جنگى بستگى ندارد، بلكه تقويت ايمان و روحيه سربازان از اهميّت بيشترى برخوردار است.
❄️ در روايات، قوه گاهى به نيزه، شمشير، سپر و هر گونه سلاح، و در جايى به رنگ كردن موهاى سفيد نيز تفسير شده است. اين امر نشان مىدهد اگر براى مرعوب كردن دشمن لازم باشد كهنسالان موى خود را رنگ كنند تا دشمن به گمان زيادى عده جوانان مرعوب شود، چنين كارى لازم و گاهى ممكن است واجب باشد. لذا مفهوم قوه در آيه بسيار وسيع است سيره عملى رسول اكرم (ص) و ديگر پيشوايان اسلام چنين بود كه آنان براى مقابله با دشمن از هيچ فرصتى غفلت نمىكردند و در تهيه سلاح و نفرات، تقويت روحيه و هرگونه تاكتيك جنگى هيچ مطلب كوچك و بزرگى را از نظر دور نمىداشتند.
معروف است كه در ايام جنگ حنين، به پيامبر (ص) خبر دادند كه سلاح تازه و مؤثرى در يمن اختراع شده است پيامبر (ص) دستور تهيه آن را از يمن دادند.
💦 پيامها
1- تهيه نمودن سلاح و تجهيز سربازان به سلاح روز واجب است.
2- تعبير به قوه مفهوم وسيعى دارد و انواع توانايىهاى مادى و معنوى را دربر مىگيرد.
3- قوه به معناى توانايى جنگى، تقويت روحيه، آموزشهاى لازم، استعداد جنگهاى روانى عليه دشمن و ايجاد كليه توانايىها در جنگ (اعم از توانايى سياسى، اقتصادى و ...) است.
4- هدف از تجهيز، ترساندن دشمن و ايجاد بازدارندگى اوست.
5- تجهيز به سلاح روز علاوه بر ترساندن دشمنِ ظاهرى، دشمنان پنهان را نيز مىترساند.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرماید:
مَن فَطَّرَ صائِما كانَ لَهُ مِثلُ أجرِهِ
هر كه روزه دارى را افطارى دهد ، او را پاداشى همچون روزه دار است .
📕وسائل الشيعة ج 10 ص 140
📜حضرت صادق آل محمّد عليهم السلام حكايت فرمايد:
روزى يكى از دوستان و اصحاب پدرم ، به نام سُدير صيرفى در ماه مبارك رمضان نزد پدرم شرفياب شد.
پدرم او را مخاطب قرار داد و فرمود: اى سُدير! آيا مى دانى اين شب ها، چه شب هائى است ؟
سُدير در پاسخ اظهار داشت : بلى ، فدايت گردم ، اين شب ها، شب هاى ماه مبارك رمضان است .
پدرم فرمود: آيا قادر هستى كه ده نفر از فرزندان حضرت اسماعيل عليه السلام را در هر شب از شب هاى آخر ماه مبارك رمضان خريدارى نموده و آزادشان كنى ؟
سُدير گفت : پدر و مادرم فداى شما باد، امكانات مالى ندارم .
پدرم فرمود: نُه نفر، چطور؟
جواب داد: توان ندارم .
پس پدرم يك به يك از تعداد آن ها كم كرده ، و سُدير همچنان به گفته خويش پايدار بود، تا آن كه در نهايت ، پدرم سؤ ال نمود: آيا يك نفر را هم نمى توانى آزاد كنى ؟!
سُدير پاسخ داد: خير، توان آن را ندارم .
پدرم - حضرت باقرالعلوم عليه السلام - اظهار داشت : آيا نمى توانى هر شب يك مرد مسلمان را ميهمان خود كنى تا روزه خود را در منزل تو افطار نمايد؟
سدير گفت : بلى ، يا ابن رسول اللّه ! دو نفر را هم مى توانم افطارى دهم .
پدرم - امام محمّد باقر عليه السلام - فرمود: منظور من نيز همين بود كه افطارى دادن به يك مسلمان در اين شب ها، معادل با آزادى يكى از فرزندان حضرت اسماعيل است ، كه در قيد اسارت باشد.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
برخی گمان میکنند حد ترخص فقط مربوط به سفر زمینی است؛ درحالی که سفر هوایی نیز حد ترخص دارد، بااین تفاوت که بسیار زودتر حاصل میشود.
💠 معیار حد ترخص هوایی آن است که اگر فضا ساکت باشد صدای اذان را نشنود و افراد روی زمین دیده نشوند و در سفرهای هوایی حدّ ترخص بسیار زود حاصل می شود، چند دقیقه ای که از محل دور شوند به حدّ ترخص می رسند.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ فرازي از خطبه متقين (خطبه همام):
🔷 «مكظوماً عَيظُه»
♦️(او را مىبينى که) خشم او فرو نشسته است.
⭐️ در فراز قبل اشاره به مهار كردن قوه شهوت بود و حال اشاره به مهار كردن قوه غضب، دو قوهاى كه مىتواند، تحت نفوذ عقل عمل كند، و انسان را مثل دو بال به عالم ملكوت پرواز دهد.
راغب در مفردات مىگويد: «كظم» محل خروج نفس را گويند و در موارد سكوت استعمال مىشود (انسان ساكت كسى است كه گويا محل خروج كلمات را بسته است).
در مورد «غيظ» نيز مىگويد: شديدترين حالت غضب است و آن حرارتى است كه انسان از فوران خون قلبش احساس مىكند.
در لغت وقتى سقّا، دهنه مشك را بعد از پر شدن آب مىبندد مىگويند: «كظم السقّاء» يعنى دهنه مشك را مىبندد تا آبهاى جمع شده در درون آن بيرون نريزد، فردى كه در حالت عصبانت به سر مىبرد كورهاى از آتش مىشود، اگر خود را كنترل كند كظم غيظ كرده است، بسيارى از جنايتها، قتلها و كشتارها، از اين آتش درونى (غضب) سرچشمه مىگيرد.
انسان در حال غضب، تجلىگاه جهنم است، اگر خود را كنترل نكرد، زبانه و شراره اين آتش به بيرون سرايت مىكند و در روز قيامت با همين آتش مىسوزد، صداى تنفّس و ناله انسان غضب كرده، صداى غيظآلود جهنم است (سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً و زَفيرا) براى جهنم ناله غيظآلود و رفت و برگشت تنفس او را مىشنوند گويى جهنم مثل موجودى زنده است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨درهای خیر و نیکوکاری
روزی امام باقر (ع) از سلیمان بن خالد پرسیدند:
آیا میخواهی دربهای خیر را به تو معرفی کنم؟
وی عرض کرد: جانم فدای شما، بله، میخواهم.
امام فرمودند:
«الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ وَ الصَّدَقَةُ تَذْهَبُ بِالْخَطِيئَةِ وَ قِيَامُ الرَّجُلِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ بِذِكْرِ اللَّه»
«روزه که سپر جهنم است و صدقه که گناهان را میبرد و شب زنده داری فرد برای یاد خدا در دل شب.»
سپس حضرت این آیه را تلاوت کردند:
«تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِع (سجده/۱۶)
پهلوهايشان از خوابگاهها جدا میشود.»
📗 کافی ج ۲ ص ۲۴
👆سه نکته از حدیث:
۱- در آن فراز که حضرت تلاوت کردند؛ خداوند، شرط ایمان را سجده و دوری از خود پرستی دانسته است. مطلبی که نشانه آن نماز و مناجاتهای شبانه است. به راستی کسی که عظمت آیات الهی را دیده و به خالق خلقت ایمان آورده، شبهای خویش را بیهوده از دست نمیدهد.
۲- اسلام خوبیها را تنها در اعمال عبادی فردی خلاصه نکرده و در کنار آنها، هم نوع دوستی را نیز قرار داده است. بله هر فردی در مقابل نیازمندان مسئولیت دارد و باید در رفع محرومت بکوشد.
۳- ماه مبارک رمضان ماهی است که به طور معمول انسان، این راههای سهگانه نیکوکاری را تجربه میکند. روزه میگیرد، به فقیران فطریه میدهد و البته به بهانه سحری خوردن از خواب دل کنده و چند رکعتی نماز میخواند. اما حدیث این دربهای نیکوکاری را مخصوص ماه رمضان ندانسته، پس میتوان آنها را در یازده ماه دیگر سال ادامه داد. مثلاً سه روز از هر ماهی را روزه گرفت. ساعتی از شب را به نماز شب ایستاد و نیازمندان را فراموش نکرد.
👈 اهل خیر بودن، فصلی نیست.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ تکذيب رسل (1)
📖 فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جاؤُ بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنيرِ
سوره آل عمران آيه 184
📖 پس اگر تو را تکذیب کردند، قطعا تکذیب شدند پیامبران پیش از تو، معجزات و زبورها و کتاب روشنگر آوردند.
📌الزُّبُرِ
ماده «زبر» در معانی متعددی به کار رفته است. برخی همه این معانی را به دو معنا برگرداندهاند: یکی محکم کردن چیزی و دیگری قرائت و کتابت و اموری از این سنخ. (معجم المقاييس اللغة، ج۳، ص۴۴)
🔺در معنای اول تعبیر «زَبَرْتُ البِئر» به معنای چاه با سنگچین محکم کردن را داریم که در همین تعبیر «زُبْرة الحديد» به معنای قطعه آهن است و جمع آن «زُبُر» میشود (آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ؛ كهف/۹۶) (معجم المقاييس اللغة، ج۳، ص۴۴)
و این کلمه به طور مجاز برای امر تکهتکه شدهای به کار میرود؛ چنانکه «فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» (مؤمنون/۵۳) به معنای آن است در آن امر چند حزب شدند (مفردات ألفاظ القرآن، ص۳۷۷)
🔺گفته شد که یک معنای «زبر» به معنای نوشتن و یا گاه خواندن است (معجم المقاييس اللغة، ج۳، ص۴۵). البته اهل لغت تذکر دادهاند که ماده «زبر» برای هر نوشتن یا نوشتهای به کار برده نمیشود، بلکه به نوشته یا نوشتنی که با غلظت و شدت همراه باشد زبور میگویند، و گفته شده که «زبور» (جمعِ آن هم «زُبُر» است) هر نوشته و کتابی از کتب آسمانی است که وقوف بر آن دشوار باشد (وَ إِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الْأَوَّلِينَ؛ شعراء/۱۹۶)،
➖ و نیز گفتهاند «زبور» آن کتابی است که فقط مشتمل بر احکام عقلی (مثلا مواعظ و …) و نه احکام شرعی باشد در حالی که «کتاب» هم شامل احکام عقلی و هم شامل احکام شرعی میشود، بویژه که این کلمه برای خاص کتاب حضرت داوود به کار رفته (وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً، نساء/۱۶۳؛ وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ، أنبياء/۱۰۵) و معروف است که کتاب وی شامل بر احکام شرعی نبوده است. (مفردات ألفاظ القرآن، ص۳۷۷) اما شاید تعبیر «أَمْ لَكُمْ بَراءَةٌ فِي الزُّبُرِ» (قمر/۴۳) شاهدی علیه این مدعا باشد.
➖ برخی هم تفاوت زبور و کتاب را در این دانستهاند که «زبور» کتابتی بوده که روی سنگ انجام میشده (سنگنبشته) و تدریجا در مورد عموم کتابها و کتابتها به کار رفته، اما در مجموع معنای غلظت و سختی را در خود حفظ کرده است (الفروق في اللغة، ص۲۸۶) و برخی هم به همین مناسبت گفتهاند «زبور» در کتابت و کتاب بودن ثابتتر از «کتاب» است، چرا که نوشتهای بوده که بر روی سنگ حک میشده است. (مجمعالبیان، ج۸، ص۶۳۴)
✔️ بدین ترتیب، برخی این دو معنا را هم به یک معنا برگردانده و بر این باورند که اصل این ماده دلالت میکند بر تثبیت خطوطی با استحکام، و این خط اعم از آن است که با کتابت باشد یا با امر طبیعی خارجی یا با فکر و نظر (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۴، ص۳۰۵)
👈 این ماده و مشتقاتش جمعا ۸ بار در قرآن کریم به کار رفته است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🙏ادب روزهداری
💢 ... عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:
📍«إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ.»
وَ عَدَّدَ أَشْيَاءَ غَيْرَ هَذَا وَ قَالَ:
«لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ.»
💢 از محمد بن مسلم نقل شده است که امام صادق (ع) فرمودند:
📍«هرگاه روزه گرفتی، گوشَت، چشمت، مویت و پوستت هم باید روزه باشند.
حضرت غیر از اینها، اعضای دیگری را نیز برشمردند و (بعد) فرمودند:
«روزی که روزهدار هستی، نباید مثل روزی باشد که روزه نگرفتهای.»
📘 كافي ج ۴ ص ۸۷
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌷شهادت از برترین واژه های فرهنگ اسلامی و از مقدس ترین مفاهیم معارف الهی است.
شهادت اوج کمال انسان است، آنگاه که انسان تمام هستی خود را یکجا نثار معبود می کند وقطره وجودش به دریای بیکران هستی مطلق می پیوندد.
➖رسول خدا (ص) فرمود:
فوق کلّ ذی برٍّ برٌّ حتی یقتل فی سبیل اللّه، فاذا قُتِلَ فی سبیل اللّه فلیس فوقه برّ
بالاتر از هر خیر و نیکی، خیر و نیکی وجود دارد تا انسان در راه خدا کشته شود که بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی یافت نشود
📘کافی ج 2 ص 348
➖و نيز از طريق اهل تسنن از آن حضرت نقل شده که فرمود:
لوددت أنّی اُقتَل فی سَبیل اللّه، ثمّ أحیا ثمّ اُقتَل ثمَّ اُحیا ثم اقتل ثمّ اُقتَل
دوست دارم در راه خدا کشته شوم و زنده شوم و باز هم کشته شوم و زنده شوم و باز هم کشته شوم و باز هم کشته شوم.
📓صحیح بخاری ج 4 ص 21
➖حضرت علی (ع) در مقام درخواست از خداوند می گويد:
نسأل اللّه منازل الشّهداء
از خداوند جایگاه شهیدان را طلب می کنيم
📕نهج البلاغه خطبه 23
🌷۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا گرامیباد🌷
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🩸فضیلت شهید و شهادت در آیات قرآن
1️⃣ شهدا همراه با انبیاء، صدیقین و صالحین
وَ مَن یطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئِک مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِّنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاء وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِک رَفِیقًا
و کسانی که خدا و پیامبر را اطاعت کنند، کسانی خواهند بود که همدم انبیاء و صدیقین و شهدا و صالحین اند که خدا مورد انعامشان قرار داده، و چه نیکو رفیقانی هستند.
2️⃣ حیات و شادی شهدا
وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بلْ أَحیاء عندَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لاَ هُمْ یحْزَنُونَ
(ای پیامبر) هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شده اند مردگانند، بلکه آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند * آنها بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به آنها بخشیده است خوشحالند و بخاطر کسانی که (مجاهدانی که) بعد از آنها به آنان ملحق نشدند (نیز) خوش وقتند (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان می بینند و میدانند) که نه ترسی بر آنها است و نه غمی خواهند داشت.
3️⃣ زنده بودن شهدا
وَ لاَ تقُولُواْ لِمَنْ یقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیاء وَلَکن لاَّ تَشْعُرُونَ
به کسانی که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید؛ بلکه آنها زندهاند؛ ولی شما نمیفهمید.
4️⃣ از بین رفتن ترس و خوف از شهید
فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُواْ بِهِم منْ خلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لاَ هُمْ یحْزَنُونَ
آنها بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به آنها بخشیده است خوشحالند و بخاطر کسانی که (مجاهدانی که) بعد از آنها به آنان ملحق نشدند (نیز) خوش وقتند (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان می بینند و میدانند ) که نه ترسی بر آنها است و نه غمی خواهند داشت.
5️⃣ محفوظ ماندن اعمال شهیدان نزد خدا
وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
کسانی که در راه خدا کشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را ضایع نگرداند.
6️⃣ هدایت و اصلاح شهدای راه خدا
سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بَالَهُمْ
و آنان را به سعادت هدایت کند و امورشان را اصلاح نماید.
7️⃣ بهرهمندی از آمرزش و رحمت الهی
وَ لَئِن قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَحْمَةٌ خَیرٌ ممَّا یجْمَعُونَ وَ لَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لإِلَی اللهِ تحْشَرُونَ
اگر در راه خدا کشته شده یا بمیرید، در آن جهان به آمرزش و رحمت خدا نایل می شوید و آن بهتر از هر چیزی است که در حیات دنیا برای خود فراهم توان آورد. اگر در راه خدا بمیرید یا کشته شوید، به رحمت ایزدی پیوسته، به سوی خدا محشور خواهید شد.
8️⃣ شهیدان، وفاداران به عهد
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قضَی نحْبَهُ وَ منْهُم مَّن ینتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند، کاملاً وفا کردند، پس برخی بر آن عهد ایستادگی کردند (تا در راه خدا شهید شدند) و برخی به انتظار (فیض شهادت ) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند.
9️⃣ شهادت، تجارتی بی نظیر
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیقْتُلُونَ وَ یقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَ الإِنجِیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّه فاسْتَبْشِرُواْ بِبَیعِکمُ الَّذِی بَایعْتُم بِهِ وَ ذَلِک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریداری می کند که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد (به این گونه که) در راه خدا پیکار می کنند، می کشند و کشته می شوند، این وعده حقی است بر او که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده، و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است، اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده اید و این پیروزی بزرگی (برای شما) است.»
ادامه 👇👇👇
🔟 بهشت، وعدۀ قطعی به شهید
وَ الَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیرُ الرَّازِقِینَ لَیدْخِلَنَّهُم مُّدْخَلًا یرْضَوْنَهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَعَلِیمٌ حلِیمٌ
و کسانی که در راه خدا هجرت کردند سپس کشته شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند خداوند به آنها روزی نیکوئی می دهد که او بهترین روزی دهندگان است * خداوند آنها را در محلی وارد می کند که از آن خشنود خواهند بود و خداوند عالم و با حلم است.»
1️⃣1️⃣ آمرزش گناهان شهید
فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَ أُخْرِجُواْ مِن دِیارِهِمْ وَ أُوذُواْ فِی سَبِیلِی وَ قَاتَلُواْ وَ قتِلُواْ لأُکفرَنَّ عَنْهُمْ سَیئَاتِهِمْ وَ لأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّن عِندِ اللّهِ وَ اللّه عندَهُ حسْنُ الثَّوَابِ
آنها که در راه خدا هجرت کردند، و از خانه های خود بیرون رانده شدند، و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند سوگند یاد می کنم، که گناهان آنها را می بخشم، و آنها را در بهشتهائی که از زیر درختان آن نهرها جاری است، وارد می کنم، این پاداشی است از طرف خداوند، و بهترین پاداشها نزد پروردگار است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌐 بررسی مفهوم شهید و شهادت از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
عناويني که در اين گفتار مطرح شده است:
🌷شهید در لغت
🌷شهید کیست؟
🌷شهادت چیست؟
🌷وجه تسمیه شهید
🌷شهید؛ «اسم الله»
🌷گواهان بر اعمال
🌷گسترۀ معنایی شهید و شهادت
🌷سخن آخر: (مفهوم ایثار و شهادت را باید به نسل جوان منتقل کنیم)
🌐 لينک مطلب :
https://www.makarem.ir/news/fa/News/Details/419376
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔰پیامهای دعا
1- درخواست پذیرش روزه؛
2- درخواست پذیرش نماز؛
3- لزوم بیداری از خواب غفلت؛
4- درخواست بخشش گناهان.
🔰پیام منتخب
✍️در اول ماه رمضان، از خدا میخواهیم که ما را از خواب غفلت بیدار نماید تا سعی کنیم روزه و نمازی را که موجب رستگاری است، انجام دهیم.
✍️عوامل غفلت:
الف) جهل و نادانی
ب) خودبينی
ج) مستى نعمت
د) سلامت جسمانى
هـ) آرزوهاى طولانی.
✍️پیآمدهای غفلت:
الف) قساوت قلب
ب) مرگ قلب
ج) فساد اعمال
د) دوری از خداوند
هـ) هلاكت انسان.
✍️نشانههای غفلت:
الف) ندیدن حقایق
ب) همنشینی با فاسدان و مفسدان و دوری از مجالس عبادت
ج) بیاعتنایی به عوامل هشداردهنده و بیدارکننده
د) بیهوده گذراندن عمر.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌼 شش کلمه، عصاره ۶۰۰ هزار کلمه
💠 قالَ النّبيُّ صلى الله عليهِ و آلِه:
يا عليُّ ، تُريدُ سِتَّمِائةِ ألفِ شاةٍ ، أو سِتَّمِائةِ ألفِ دينارٍ ، أو ستَّمِائةِ ألفِ كَلِمةٍ ؟
قالَ : يا رسولَ اللّه ِ ، سِتَّمِائةِ ألفِ كَلِمَةٍ .
فقالَ صَلّى اللهُ عليهِ و آلِه : أَجمَعُ سِتَّمِائةِ ألفِ كَلِمَةٍ في سِتِّ كَلِماتٍ:
▫️يا عليُّ إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ
▫️و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ
▫️و إذا رأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بِعُيوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُيوبِ نفسِكَ
▫️و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلونَ بتَزيينِ الدنيا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزيينِ الآخِرَةِ
▫️و إذا رَأيتَ الناسَ يَشتغِلونَ بكَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ
▫️و إذا رَأيتَ الناسَ يَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ
💠 از پيامبر خدا (ص) نقل شده که فرمود:
اى على! ششصد هزار گوسفند مى خواهى يا ششصد هزار دينار يا ششصد هزار کلمه؟
حضرت علی (ع) عرض كرد: اى رسول خدا (ص) ششصد هزار کلمه.
پيامبر(ص) فرمود: ششصد هزار کلمه را در شش کلمه، جمع مى كنم:
▫️اى على! هرگاه ديدى مردم به مستحبات مى پردازند، تو به كامل كردن واجبات بپرداز.
▫️هرگاه ديدى مردم سرگرم كار دنيايند، تو سرگرم كار آخرت شو.
▫️هرگاه ديدى مردم به عيبهاى مردم مى پردازند، تو به عيبهاى خودت بپرداز.
▫️هرگاه ديدى مردم به تزیین دنيا مى پردازند، تو به تزیین آخرت بپرداز.
▫️هرگاه ديدى مردم به زيادى عمل مى پردازند، تو به خالص كردن عمل بپرداز.
▫️و هرگاه ديدى مردم به خلق متوسّل مى شوند، تو به خالق متوسّل شو.
📚 المواعظ العدديه، ص۲۹۳
👆المواعظ العددیه اثر محمد بن محمد بن حسن حسینى مشهور به ابن قاسم عاملى نواده شهيد ثانى متعلق به قرن يازدهم هجرى است. اين كتاب، جمعآورى رواياتى اخلاقى در باب مواعظ است.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌙 نماز و صدقه اول هر ماه:
✨ از امام جواد علیهالسلام نقل شده است:
هر گاه ماه جدید [قمری] آمد در روز نخست آن:
📍دو رکعت نماز بخوان و در رکعت اول آن پس از حمد 30 بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد 30 بار سورۀ قدر را بخوان،
📍سپس صدقه بده که 👈 اگر این کار را بکنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریدهای.
📗 بحار الانوار ج 94 ص 133
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
♨️ تفاوت شهید با سایر اموات
شهادت مقامی است که خداوند برای خاصان درگاه خویش قرار داده است. مقامی که اهلبیت علیهم السلام به آن افتخار میکردند.
امام سجاد عليه در کاخ ابن زياد وقتی آن ملعون دستور قتل حضرت را داد، خطاب به وی فرمود:
أَ بِالْقَتْلِ تُهَدِّدُنِي يَا ابْنَ زِيَادٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنَا عَادَةٌ وَ كَرَامَتَنَا الشَّهَادَةُ.
ای فرزند زیاد؛ آیا مرا به قتل تهدید میکنی؟ مگر نمیدانی کشته شدن در راه خدا، عادت ما و شهادت کرامت ما میباشد
📕اللهوف ص 162
👌شهید با سایر اموات، مشترکاتی دارد، از جمله:
✨هر دو روح از بدنشان جدا میشود
✨و گاهی جسد هر دو میپوسد.
✨همچنین مردگانِ مؤمن در عالم برزخ، دارای رزق برزخی هستند.
❓پس تفاوت میان شهید و سایر مؤمنان در چیست؟
💯 شهادت در برابر مرگ طبیعی
باید دانست که به گواهی قرآن و روایات، شهید، مرده نیست؛ بلکه بر خلاف اموات، زنده بوده و زیستی جاودان دارد. (بقره/154؛ آل عمران/169)
پيامبر اکرم (ص) به کسی که مشتاق جهاد بود فرمود:
«فَجَاهِدْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، فَإِنَّكَ إِنْ تُقْتَلْ، كُنْتَ حَيّاً عِنْدَ اللَّهِ تُرْزَقْ وَ إِنْ مِتَّ، فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُكَ عَلَى اللَّهِ وَ إِنْ رَجَعْتَ، خَرَجْتَ مِنَ الذُّنُوبِ كَمَا وُلِدْتَ»
«در راه خدا پيكار كن كه اگر شهيد شدی، نزد خداوند زنده و روزیخور خواهی بود و اگر مُردی پاداشت بر عهده خداوند خواهد بود و اگر زنده برگشتی، از گناهانت پاک میشوی».
📗امالی (صدوق) ص 461
✔️ پس باید بین شهادت و مرگ عادی فرق گذاشت و این فرق را در موارد زیر میتوان جستجو کرد:
🔹یک: حیات مخصوص برای شهید
مقصود از حيات شهيد، حياتی مخصوص نزد خداوند است، نه از نوع حيات در دنيا؛ زیرا به تصریح قرآن، حیات شهید برای زمینیان، قابل فهم و درک نیست:
«بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُون» (بقره/154)
«بلكه آنان زندهاند؛ ولی شما نمیفهميد»
شهیدان، کسانی که به آنها ملحق نشدهاند را بشارت میدهند؛ زيرا مقامات و پاداشهایشان را در آن جهان به خوبى مىبينند و یقین به حقانیت خود دارند.
📘کافی ج 8 ص 156
این بشارت نشان از حیاتی آگاهانه دارد، پس حیات شهید به دلیل آگاهانه بودن، با حیات دنیایی و برزخی دیگران متفاوت خواهد بود.
🔹دو: شروع حیات شهید هنگام شهادت
با جدا شدن ظاهری روح از جسم، شهید به نقطه آغاز زندگی و حیات جاودان و ابدی میرسد؛ یعنی با مرگ ظاهری، زنده واقعی شده است. آنها به قدری غرق مواهب حیات معنوی هستند که گویا زندگی سایر برزخیان در مقابل آنها چیزی به حساب نمیآید.
📙تفسیرنمونه ج 3 ص 170
🔹سه: واقعی و دائمی بودن رزق و روزی شهید
شهید دارای جلوههایی از زندگانی ظاهری است؛ مانند: اعطای رزق و روزی فراوان و منزل و مکانی برای زندگانی که به آن خشنود است. (هود/88؛ حج/ 59)
این حیاتِ توأم با شادمانی و شعف، وعده الهی است و این تفضلات الهی برای شهیدان، دائمی، واقعی و زوالناپذیر است.
📒 تفسير تسنیم ج 16 ص 287 – 288
🔹چهار: مقام قرب مکانتی شهید
شهدا از مقام «عندیت» و قرب مکانتی و منزلتی برخوردارند؛ این بدان معناست که آنان به سبب شهادت به درجاتی از قرب میرسند که انسانهای دیگر کمتر به آن مقام میرسند.
📔 تفسير تسنیم ج 16 ص 287 – 288
✅ به هر حال کُنه حیات و زندگی شهیدان، برای ما قابل درک نیست؛ همین قدر باید گفت که با سایر اموات فرق دارند.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌒 ماه خدا؛ بهترین زمان برای حضور در بهترین مکان
✨ نام مبارک «الله» نشان عالی اسلامی
در میان تمام انسانها تنها خاتم انبیاء و اشرف مخلوقات است که از او با تعبیر «حبیب الله»؛ «معشوق خدا» یاد میشود.
شریفترین و پاکترین خونِ بشری، «ثار الله»؛ «خونِ خدا»، عیسی علیه السلام که از رحم پاکترین بانوان تاریخ تولد یافت، «روح الله»؛ «روح خدا» و پدر توحید؛ حضرت ابراهیم علیه السلام، «خلیل الله» نامیده شدهاند. این مدالها و انتساب به نام مقدس خداوند، نصیب افراد بسیار محدودی شده است.
نشان «الله»، اختصاص به انسانها ندارد و گاه شامل مکان و زمان ویژهای میشود. خداوند متعال ماه مبارک رمضان را به خویش نسبت داده و آن را «شهرالله» خوانده و خانه کعبه را «بیت الله» نامیده است.
📖 کتاب خدا هدیهای عظیم در ماه خدا
رمضان ماه خداست. پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمود:
«شَعبانُ شَهری و رَمَضانُ شَهرُ الله»
«شعبان ماه من است و رمضان ماه خداست».
شرافت این زمان بیضابطه و دلیل نیست. معجزه جاویدان الهی که همان کتاب خداست در این ماه مبارک نازل شده و قانون سعادت و خوشبختی ابدی به انسانها هدیه شده است. ماه بهار قرآن و استفاده از نسیم روحبخش آیات الهی، فرصت بسیار مغتنمی است که خود را از آتشی که برای خودمان برافروختهایم، نجات دهیم.
🤲 آرزوی بهترین مکان در بهترین زمان
در بین دعاهای مرتبط با ماه مبارک رمضان که در روایات آمده، تمنای زیارت خانه خدا از جمله دعاهای پرتکرار است. گویا به خدا عرضه میداریم؛ حالا که من در بهترین زمانها و ماه خدا قرار دارم، مرا موفق به رفتن به بهترین مکانها و خانه خدا کن.
در برخی دعاها، زیارت بیتالله و قرار گرفتن در زمره حاجیان، آرزوی هرساله است.
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَيْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی كُلِّ عَامٍ»
«خدايا مرا روزى كن حج بیتالحرام در اين سال و در همهسال».
در اهمیت حج همین نکته بس که امیرالمؤمنین (ع) در آخرین وصایای خویش میفرماید:
«اللهَ اللهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا»
«خدا را خدا را درباره خانه پروردگارتان تا وقتى هستيد آنجا را خالى مگذاريد، كه اگر خالى گذاشته شود از مجازات الهی مهلت نخواهید یافت».
📓نهجالبلاغه (صبحی صالح) ص 422
🌙 ماه خدا؛ سیدالشهور
در برخی روایات به فضیلت و برتری رتبه این ماه مبارک نسبت به تمام ماهها تصریح و این ماه، سید و سرور ماهها نامیده شده است.
دلیل این برتری، همان مدال افتخار ماه خدا بودن است.
🔺از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود:
چون روز قيامت شود، ماهها را به رستاخيز میآورند، در حالی که ماه رمضان، كه با هر زيور نيكويى آراسته است، پيشاپيش آنهاست. آن روز، ماه رمضان در ميان ماهها، همچون ماه در ميان ستارههاست. مردمى كه آنجا گردآمدهاند، به يكديگر میگویند: دوست داشتيم كه اين چهرهها را میشناختیم! منادى از سوى خداى متعال ندا سر میدهد كه: «اى همه آفريدگان! اينها، سيماى ماههايى است كه نزد خداوند، از روزى كه آسمانها و زمين را آفريد، تعدادشان در كتاب خدا دوازده است. سَرور و برترِ آنها، ماه رمضان است. آن را آشكار ساختم تا برترى ماه من (ماه خدا) را بر ماههای ديگر بشناسيد و تا براى مردان و زنانى كه بنده مناند، شفاعت كند و من هم شفاعتش را درباره آنان بپذيرم».
📙فضائل الأشهر الثلاثه (شيخ صدوق) ص 110
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅چه حديث زيبايى!
❎چه شرایط سختی!
❣️پیامبر اکرم (ص) به جابر فرمود :
اى جابر، اين ماه رمضان است،
♦️هر كس روزهايش را روزه بگيرد
♦️و شبها را به نماز و ذكر خدا مشغول باشد
♦️و از خوردنيها و لذايذ جنسى بپرهيزد
♦️ و زبان خود را نگه دارد،
👈 همانگونه كه از ماه رمضان بيرون مى رود، از گناهان نيز بيرون خواهد رفت.
➖ جابر عرض كرد:
✅ چه حديث زيبايى!
❣️پيامبر اکرم (ص) فرمود:
❎ اى جابر، چه شرايط سختى!
🔺قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّه:
يا جابِر، هذا شَهْرُ رَمَضان، مَنْ صامَ نَهارَهُ وَ قامَ وِرْدا مِنْ لَيْلِهِ و عَفَّ بَطْنَهُ و فَرْجَهُ وَ كَفَّ لِسانَهُ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ،
فَقالَ جابِرْ: ما اَحْسَنَ هذا الْحَديثِ،
فقال رسُول اللّهِ (ص): يا جابرُ وَ ما اَشَدَّ هذِهِ الشُّرُوطُ.
📕 کافى ج 4 ص 87
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (1)
📖 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّآلِّینَ (حمد/6 و 7)
📖 ما را به راه راست هدایت کن، راه کسانى که آنان را مشمول نعمت خود ساختى; نه کسانى که بر آنان غضب کردهاى، و نه گمراهان
🔗 امیرالمؤمنین علیه السلام:
أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِیم.
همانا من راه و صراط مستقیم خدا هستم.
📗بحار الانوار ج ۸ ص ۷۰
🔗 عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِهِ الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ؛
قَالَ: هُوَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ مَعْرِفَتُهُ. وَ الدَّلِیلُ عَلَی أَنَّهُ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَوْلُهُ ُ عَزَّ وَ جَل: وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ، وَ هُوَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِی أُمِّ الْکِتَابِ فِی قَوْلِهِ ُ عَزَّ وَ جَل: الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم.
امام صادق علیه السلام حمّاد از امام صادق علیه السلام نقل میکند که امام علیه السلام در مورد قول خدای عزّوجلّ: الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ، فرمود:
«آن امیرمؤمنان علیه السلام و شناخت اوست و دلیل اینکه آن امیرمؤمنان علیه السلام است؛ کلام خداوند متعال میباشد که فرمود: و آن در «أمّ الکتاب» [لوح محفوظ] نزد ما بلندپایه و استوار است! (زخرف/۴) و آن در امّ الکتاب و در کلام خداوند متعال صراط مستقیم، امیرمؤمنان علی علیه السلام است.
📘معانی الاخبار ص ۳۲
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌴 ماه رمضان، دروازه ورود به بهشت است
خلقت انسان به نحوي است كه غير از افراد خاصّ، بقيه فقط صورتي از ظاهر دنيا را ميبينيم. خداوند در آيه 7 از سوه روم ميفرمايد:
«يَعْلَمُونَ ظَـٰهِرًا مِّنَ الْحَيَو'ةِ الدُّنْيَا و...»
«اين مردم، فقط ظاهر حيات دنيا را ميدانند و...»
گاهي هم آنقدر چشم و دلمان به اين ظواهر عادت ميكند كه غير از آن، به چيز ديگري فكر نميكنيم. مثلاً روزهاي آخر ماه شعبان و اوّل ماه رمضان، از نگاه ما هيچ تفاوتي ندارد، امّا اين ظاهر قضيّه است و باخبران از عالم ماوراء، گاهي مشاهدات خودشان را براي ما تعريف كردهاند، به عنوان نمونه:
🔺رسول خدا (ص) وقتي هلال ماه رمضان را ديدند، به جابربن عبدالله فرمودند:
«يا جابِرُ، هذا شَهرُ رَمَضانٌ؛ مَن صامَ نَهارَهُ و...»
«اي جابر! اين، ماه رمضان است؛ هر كس روزش را روزه بدارد و... از گناهانش بيرون ميشود، آنگونه كه از اين ماه بيرون ميشود»
📒 وسائل الشيعه ج 10 ص 162
در حقيقت نگاه پيامبر (ص) به ماه رمضان، به منزله يك درياچه زلال است، با آبي شوينده، كه آدمي وارد آن ميشود و هنگام خروج، هيچ سياهي و آلودگي به تن او نمانده است.
🔺در جاي ديگر هم پيامبر اكرم (ص) اين ماه عزيز را دروازه ورود به بهشت ميداند:
«مَا مِن عَبدٍ دَخَلَ عَلَيهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ وَ كَفَّ شَرَّهُ وَ غَضَّ بَصَرَهُ وَ اجْتَنَبَ ما حَرَّمَ اللهُ عَلَيهِ، إلّا أوجَبَ اللهُ لَهُ الْجَنَّةَ»
«هيچ بندهاي نيست كه ماه رمضان بر او وارد شود و او روزش را روزه بدارد و شرّ خود را از ديگران باز دارد و نگاهش را [از حرام] بپوشد و از آنچه خداوند بر او حرام كرده، بپرهيزد، مگر آنكه خداوند بهشت را بر او واجب ميكند»
📔فضائل الاشهر الثلاثه (شيخ صدوق) ص 103
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓نظر مراجع معظم تقلید درباره چهارشنبهسوری چیست؟
🌷آیت الله خامنهای:
علاوه بر آنکه هيچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود. همچنین اعمالی که در آن انجام می شود چنانچه موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اسراف باشد یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی حرام است.
🌷آیتالله مکارم:
چهارشنبهسوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود، حرام است.
البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته و با دوستان و خویشان خود شاد باشید، کسی مخالف آن نیست؛ اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.
🥀 آیت الله صافی:
چهارشنبهسوری از مراسم بعضی از ايرانيان قديم است و چون تشبه به آتشپرستان است، مذموم است و برای شخص مسلمان عمل لَغوی است؛ سزاوار است آن را ترک كند، هرچند دوست داشته باشد.
🥀 آیت الله فاضل:
مسئله چهارشنبهسوری از موارد خرافی و بیاساس است. برخی از اموری که در اين زمان انجام میگيرد، مطابق با موازين فقهی نيست.
اعمالی که موجب وحشت و ترس مردم و يا سبب خسارت و جراحت شود، لازم الاجتناب و از موارد خلاف شرع است.
🌷آیتالله سیستانی:
اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است، مانند استعمال ترقه، خرید و فروش آن جایز نیست.
🥀 آیت الله تبریزی:
هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافلکردن از آخرت است.
اینکه تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وامیدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وامیدارد، ایمان است و بس.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚠️ در چهارشنبه سوری شادیهايمان را نسوزانیم
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 احکام نيت ماه مبارک رمضان
❇️ انسان میتواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فرداى آن نیت کند اما بهتر است که شب اول ماه نیت روزهی همه ماه را بنماید.
❇️ اگر بداند ماه رمضان است و عمدا نیت روزه غیر رمضان کند، نه روزه رمضان حساب میشود و نه روزهاى که قصد کرده است.
❓آیا بر شخص در هنگام نیت کردن لازم است مشخص نماید که فردا چه روزی از روزه های ماه رمضان می باشد؟
✅ پاسخ:
لازم نیست در موقع نیّت، معیّن کند که روز اوّل ماه است یا دوم یا غیر آن، حتّى اگر روزى را تعیین کند مثلًا بگوید به نیّت روز دوم ماه روزه مى گیرم بعد معلوم شود سوم بوده، روزه او صحیح است.
❇️ اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کارى که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، باید نیت کند و روزه او صحیح است و اگر کارى که روزه را باطل میکند انجام داده باشد، یا بعدازظهر متوجه شود که ماه رمضان است، روزه او باطل می باشد ولى باید تا مغرب کارى که روزه را باطل میکند انجام ندهد و بعد از ماه رمضان هم روزه آن روز را قضا نماید.
❇️ اگر بچه پیش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود، باید روزه بگیرد، واگر بعد از اذان بالغ شود، روزه آن روز بر او واجب نیست.
❇️ اگر مریض پیش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت کارى که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، باید نیت روزه کند و آن روز را روزه بگیرد، و چنانچه بعد از ظهر خوب شود، روزه آن روز بر او واجب نیست.
🚨 تذکر: کسی که عمدا نیت روزه ماه #رمضان نکرده، باید امساک کند (کارهایی که روزه را باطل میکند انجام ندهد) و در این صورت فقط قضای روزه بر او واجب است و کفاره ندارد.
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓پرسش
کجای قرآن آمده است که وقتی روزه ایم نباید چیزی بخوریم یا بیاشامیم ؟
برخی می گویند روزه داری در زمان پیامبر این طور بود که فرد روزه دار از صبح تا شام گناه و معصیت نمی کرد و امساک داشت و روزه به خوردن و آشامیدن ارتباطی نداشت.
✅ پاسخ:
امساک از خوردن و آشامیدن در هنگام روزه مورد تاکید قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
«كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ» (بقره/187)
«بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد صبح از رشته سياه (شب) براى شما آشكار گردد، سپس روزه را تا #شب تكميل كنيد»
👆بر اساس آیه شریفه مسلمانان در ماه رمضان حق داشتند در تمام طول شب از خوردنيها و نوشيدنيها استفاده كنند، اما به هنگام طلوع سپيده صبح امساك نمايند.
جمله «سپس روزه را تا شب تكميل كنيد» (ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ) تاكيدى است بر ممنوع بودن خوردن و نوشيدن و آميزش #جنسى در روزها براى روزه داران، و نيز نشان دهنده آغاز و انجام روزه است كه از طلوع فجر شروع و به شب ختم مى شود.
✳️ مساله امساک از اکل و شرب در حال روزه ، در روایات اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است .
🔺امام علی علیه السلام فرمود ؛
« حدود روزه چهار چیز است ؛ اولین آنها #اجتناب از خوردن و آشامیدن، دوم اجتناب از جماع کردن و سوم اجتناب از قی کردن عمدی و چهارم اجتناب از سر زیر آب کردن ...»
📕وسائل الشیعه ج 10 ص 32
🔺امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«روزه عبارت است از امساک از غذا خوردن و آشامیدن ، اگرچه شایسته انسان است که زبانش را از لغو و باطل حفظ کند چه در ماه رمضان و چه در غیر آن»
📙 تهذیب الاحکام ج 4 ص 189
در دو پيام رسان ايتا و تلگرام به ما بپيونديد 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃