eitaa logo
سراج منیر
434 دنبال‌کننده
768 عکس
92 ویدیو
18 فایل
📘مجموعه اي از مطالب: 🔹تفسيري ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخي ♦️تربیتی 🔹احکام شرعي ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽ ‏✨ ✳️ سفارش به ايتام (12) 📖 و إِنْ خِفْتُمْ أَلّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامی‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنی‏ أَلاَّ تَعُولُوا سوره نساء آيه 3 📖 و اگر ترسیدید که در مورد یتیمان [= ازدواج با دختران یتیم] به قسط رفتار نکنید، پس به نکاح درآورید آنچه مورد پسندتان است از زنان، دوتایی، ویا سه‌تایی، و یا چهارتایی؛ ولی اگر ترسیدید که به عدالت رفتار نکنید، پس [اکتفا کنید به] یکی، یا آنچه تحت ملکیت شماست [= کنیزان]؛ این امر نزدیکتر است که ستم و کجروی نکنید. 📌شبهات تعدد زوجات ❌ شبهه دوم: غیرت زنان چرا اسلام برای احساسات مرد به نام غیرت احترام قائل است، اما همان احساسات در زن را حسادت می‌نامد؟ مثلا از امام باقر ع روایت شده است: آنچه در زنان به اسم غیرت معروف شده، حسد است، و حسد مبنای کفرورزی است. همانا زنان این گونه‌اند که وقتی [در مقابل شوهرانشان] غیرتی شوند، عصبانی می‌شوند و این عصبانیت آنان را به کفر ورزیدن می‌کشاند؛ مگر آن زنانی که واقعا مسلمان [= تسلیم خداوند] هستند. 📗كافی ج ‏۵ ص ۵۰۵ ✅ پاسخ: حسادت و غیرت، هر دو از این جهت که مشتمل بر نوعی انحصارطلبی‌ هستند، مشترکند؛ اما تفاوت در آن است که در غیرت، این انحصارطلبی مبتنی بر اقتضائات فطرت بوده، و لذا موجه است؛ اما در حسادت، مبتنی بر خودخواهی صرف است و لذا ناموجه است. 🔺اما تطبیق آن بر مرد و زن: علت موجه بودن غیرت (انحصارطلبی) در مردان آن است که شکل‌گیری خانواده در گرو معلوم بودن نسبت پدر-فرزندی است؛ و اگر زن با مردان دیگران مراوده داشته باشد، این نسبت حاصل نمی‌شود. اما چنین وضعیتی برای زن وجود ندارد. و از این رو، اگر عدالت متعارف (نه عدالت آرمانی‌ در مودت و محبت که در وسع هیچ کس نیست، و آیه ربطی بدان ندارد (كافی، ج‏۵، ص۳۶۲-۳۶۳) توسط مرد رعایت شود، آنچه از این پس وجود دارد، مصداق حسادت است، نه غیرت. 👆برای این که مفهوم حسادت بهتر معلوم شود از کودکان مثالی می‌زنيم. غالبا وقتی فرزند دوم به دنیا می‌آید، فرزند اول نسبت به محبتی که والدین در حق فرزند دوم ابراز می‌دارند حساس می‌شود. در اینجا وظیفه والدین آن است که عدالت را رعایت کنند و ورود بچه دوم مانع توجه آنها به بچه اول نشود؛ و اگر رعایت نکردند، اعتراضات فرزند اول بجاست. اما گاه علی‌رغم رعایت والدین، فرزند دوم اصرار دارد که هیچ توجهی به فرزند اول نشود، و اینجاست که همه اذعان دارند «حسادت» رخ داده است. 👈 در خصوص زوجین، اگر مرد با آمدن زن دوم، به زن اول بی‌توجهی کند واقعا محکوم است، اما اگر همچنان به هر دو توجه لازم را مبذول دارد ولی زن اول باز بر طرد زن دوم اصرار ورزد، این انحصارطلبی توجیهی جز حسادت ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام كاظم (ع) فرمود: اَلْمَغْبُونُ مَن غَبَنَ مِنْ عُمْرِهِ ساعَةً. زيـانـكار، كسى است كـه ساعتى از عمر خويش را باخته است. 📘 نزهة الناظر و تنبيه الخاطر ص ۱۲۳ 🌷ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام مبارک باد🌷 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟠 مختصری از زندگی امام کاظم عليه السلام 🔶 حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام (۱۲۸ـ۱۸۳ ه.ق) ملقب و مشهور به «امام کاظم»، امام هفتم شیعیان است که پس از شهادت پدرش امام جعفر صادق علیه السلام به امامت رسید و از سال ۱۴۸ تا ۱۸۳ قمری به مدت ۳۵ سال رهبری شیعه را بر عهده گرفت. 🔶 پدر بزرگوار ایشان، امام صادق علیه السلام و مادر آن حضرت، حمیده خاتون علیها السلام معروف به حمیده بربریه یا حمیده مصفاة (پاک) است.‏ 🔶 کنیه آن جناب ابو الحسن اول و ابو ابراهیم و ابو على است. و القاب ايشان عبارتند از: کاظم، عبد صالح، نفس زکیه، زین المجتهدین، وفىّ، صابر، امین و زاهر شد. «کاظم» به واسطه کظم غیظ و چشم‌ پوشى که از ستمگران می کرد. و لقب «زاهر» را از آن جهت یافت که اخلاق پسندیده و بخشش فراوانش درخشید. 🔶 حضرت ابوالحسن موسى (علیه السلام) سى و هفت فرزند پسر و دختر داشت که عبارتند از: ۱- امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) ۲- ابراهیم ۳- عباس ۴- قاسم ۵- اسماعیل ۶- جعفر ۷- هرون ۸- حسن ۹- احمد ۱۰- محمد ۱۱- حمزه ۱۲- عبداللَّه ۱۳- اسحق ۱۴- عبیداللَّه ۱۵- زید ۱۶- حسن ۱۷- فضل ۱۸- حسین ۱۹- سلیمان ۲۰- فاطمه کبرى ۲۱- فاطمه صغرى ۲۲- رقیه ۲۳- حکیمه ۲۴- ام ابیها ۲۵- رقیه صغرى ۲۶- ام جعفر ۲۷- لبابه ۲۸- زینب ۲۹- خدیجه ۳۰- علیه ۳۱- آمنه ۳۲- حسنه ۳۳- بریهه ۳۴- عایشه ۳۵- ام سلمه ۳۶- میمونه ۳۷- ام کلثوم. 🔸 در میان تمام فرزندان حضرت ابو الحسن (علیه السلام) فرزند بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا (علیه السلام) از همه بزرگوارتر و عالیقدرتر و داناتر و فاضلتر بوده است. احمد بن موسى (شاهچراغ) نیز مردى کریم و بزرگوار و پرهیزکار بود و حضرت موسى بن جعفر این فرزند بزرگوار را دوست می داشت و بر سایر فرزندان مقدم می داشت و بستان یسیر خود را به او بخشیده بود. همچنین در میان دختران امام، حضرت معصومه علیها السلام، از با فضیلت ترین بانوان خاندان اهل بیت علیهم السلام به شمار می رود. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 ویژه‌نامه ولادت امام موسی کاظم علیه السلام 💠 معرفی اجمالی: 🌺 ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) (۱۲۸-۱۸۳ق)، ملقب به کاظم، امام هفتم از ائمه اثنی‌عشر(ع) و ۳۵ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت. 🌺 دوران امامت ایشان مصادف با چند تن از خلفای عباسی بود که توسط خلفا از مدینه به عراق آورده شد و چندین سال در زندان‌های آنها زندانی بود. 🌺 دوران حیات آن حضرت همزمان با ظهور فرقه‌هایی چون اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه و معارضه آنان با امام کاظم(ع) در مسئله امامت بود. 📥▫️ wikifeqh.ir/امام_موسی_کاظم_علیه‌السلام 📝 مقالات: 📥▫️ wikifeqh.ir/امامت_امام_کاظم 📥▫️ wikifeqh.ir/شخصیت_امام_کاظم 📥▫️ wikifeqh.ir/آستان_مقدس_کاظمین 📥▫️ wikifeqh.ir/حالات_امام_کاظم_در_نماز 📥▫️ wikifeqh.ir/عرضه_حدیث_بر_امام_کاظم 📥▫️ wikifeqh.ir/امام_کاظم_(دیدگاه_اهل‌سنت) 📥▫️ wikifeqh.ir/مناظره_درباره_ذریه_پیامبر_اسلام ⁉️ پرسمان: 📥▫️ wikiporsesh.ir/امام_کاظم 📥▫️ wikiporsesh.ir/باب_الحوائج 📥▫️ wikiporsesh.ir/روابط_امام_کاظم 📥▫️ wikiporsesh.ir/کرامات_امام_کاظم 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ ولادت امام کاظم«علیه السلام» صفر یا ماه ذی الحجه؟ ✅ مدتی است ولادت امام کاظم «علیه السلام» در روز هفتم صفر شهرتی پیدا کرده است اما: 1️⃣ اولاً: بزرگانی چون شیخ کلینی در (اصول کافی) و شیخ مفید در (الارشاد و مسارّ الشیعه) و شیخ طوسی«قدس سرهم» در (تهذیب الاحکام) به قول ولادت آن حضرت درهفتم صفر اعتناء نکرده و از بیان آن ساکت مانده اند. 2️⃣ ثانیاً: فحولی از علماء هچون شهید اول در (الدروس)، شیخ محمد حسن نجفی در (جواهر الکلام) و شیخ جعفر کاشف الغطاء«قدس سرهم» در (کشف الغطاء) آن را ضعیف شمرده اند. 3️⃣ ثالثاً: در تاریخ ولادت امام کاظم«علیه السلام»روایاتی وارد شده است که بزرگان از محدثین چون احمد بن خالد برقی در (المحاسن)، شیخ کلینی در (اصول کافی)، محمد بن حسن صفّار در (بصائر الدرجات) و ابن جریر طبری شیعی«قدس سرهم» در (دلائل الامامة) از ابی بصیر به طرق مختلف از امام صادق«علیه السلام» روایت کرده اند که این ولادت پس از ایام حج سافل 127هـ و هنگام مراجعت حضرت صادق«علیه السلام» به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است که به تصریح (معجم البلدان)، ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد. ⏺ مطلب مهم: روایت ابی بصیر قرینه ای است بر اتمام حج و بازگشت به مدینه در همان سالی که امام کاظم«علیه السلام» در ابواء به دنیا آمده، و این دلالت دارد بر این که امام کاظم در ماه ذی الحجه دیده به جهان گشود نه در ماه صفری که درسال 128هـ نقل شده است. ابی بصیر نقل می کند که من سال ۱۲۸ ه. ق همراه با امام صادق(ع) به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم (ع) درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آن جا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ پس تاریخ هفتم صفر به عنوان سالروز میلاد امام کاظم (ع) اصلا صحت ندارد. 4️⃣ رابعاً: ابن جریر طبری«قدس سره» متوفای قرن چهارم در روایت دیگر از امام عسکری«علیه السلام» در (دلائل الامامة)، تصریح بر وقوع ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجة نموده است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ عقل کل بود ولی ... یکى از یاران حضرت رضا علیه السلام مى گوید: خدمت آن حضرت بودیم سخن از پدرش (امام کاظم علیه السلام) به میان آمد. 👌فرمود: «کَانَ عَقْلُهُ لاَ یُوَازِنُ بِهِ الْعُقُولُ وَرُبَّمَا شَاوَرَ الاَْسْوَدَ مِنْ سُودَانِهِ فَقِیلَ لَهُ: تُشَاوِرُ مِثْلَ هَذَا؟ فَقَالَ: إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَتَعَالَى رُبَّمَا فَتَحَ عَلَى لِسَانِه» عقل او قابل مقایسه با عقول دیگران نبود ولى با این حال گاهى با بعضى از غلامانش مشورت مى کرد. بعضى به آن حضرت گفتند: شما با مثل چنین شخصى مشورت مى کنید؟ فرمود: اگر خدا بخواهد چه بسا راه حل مشکل را بر زبان او جارى کند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ كودكی دانشمند ابو حنیفه آهنگ سفر حج نمود و پس از پایان حج برای دیدار با امام صادق (ع) و به جهت برخی مذاكرات علمی عازم مدینه شد. چون به مدینه رسید، به منزل امام (ع) رفت و در سرسرای خانه اندكی درنگ نمود تا امام او را به حضور بپذیرد. ♦️ابوحنیفه روی سكوی دهلیز خانه امام (ع) نشست در همین حین كودكی را دید و از او پرسید: در شهر شما اگر كسی غریب باشد و نیاز به قضای حاجت داشته باشد، كجا می‌رود؟ 💢 كودك، بسیار دقیق و کامل و جامع و عالمانه پاسخ داد: به جايی می‌رود که 🔸 از دید مردم دور می‌شود. 🔸 و از تخلّی در آبهای روان، نهرها، زیر درختان میوه، در حریم منازل شخصی، حریم راه‌ها و مساجد دوری می‌كند. 🔹 در هنگام تخلّی نباید رو یا پشت به قبله باشد. 🔹 و مراقب باشد كه لباس او نجس نگردد. 🔹 بعداز تخلی استبراء کرده و خود را درست شستشو و تطهیر نماید. ♨️ابوحنیفه از پاسخ جامع و كامل كودك یكه خورد و با شگفتی از او پرسید: نامت چیست؟ ❣️كودك پاسخ داد: من موسی بن جعفر هستم. ⚜️ ابوحنیفه كه خود را در محضر كودكی دانشمند می‌دید، از فرصت استفاده كرد و از او پرسید: فدایت شوم گناه از سوی كیست؟ خدا یا بنده خدا؟ ❣️امام فرمود: پس بنشین تا پاسخت را بگویم. اگر بگوییم منشأ گناه خداوند است، به خطا رفته ایم كه او سزاوار آن نیست كه بنده خویش را كه به گناه مرتكب نشده، عقاب نماید اگر بگوییم گناه هم از سوی خدا و هم از سوی بنده است، باز هم سزاوار نیست كه شریك قدرتمند بر شریك ناتوان خویش ستم روا دارد. اما اگر بگوییم گناه از سوی بنده است دراین صورت، اگر پروردگار از گناه او درگذرد كه بنابر عفو و گذشت بیكران خود عمل كرده و اگر او را مجازات نماید، ظلمی بر او روا نداشته است. ❇️ سخن امام كه به اینجا رسید، ابوحنیفه همچنان مات و مبهوت از پاسخ دانشورانه و حكیمانه امام كاظم (ع) خود را از شرفیاب شدن به محضر امام صادق (ع) كه قصد اولیه او بود، بی نیاز دید و از همان جا، با دستی پر به سوی شهر خود بازگشت. 📕 تحف العقول ص 411 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 در راه اطاعت خرج كن، تا خرج گناه نكنى! ♦️امام كاظم عليه السلام فرمود: «إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ» «از صرف مال در راه اطاعت پروردگار خوددارى مكن كه ناچار مى‏‌شوى دو برابر آن را در راه معصيت و گناه صرف كنى». 📕تحف العقول ص 408 📣 بسيارند كسانى كه مثلًا براى هزينه بهداشت خويش سختگيرند و همان سبب مى‏ شود كه دو يا چند برابر آن را صرف درمان بيمارى‏‌ها كنند! اين يك قانون عمومى است كه اگر انسان در مصارف لازم، از خرج كردن خوددارى كند، براى جبران آن گرفتار هزينه‏ هاى سنگين‏ ترى مى‏ شود. كسى كه از صرف وقت يا پول براى تعليم و تربيت فرزند خويش مضايقه كند؛ بايد هزينه‏ هاى كمرشكن اعتيادها و جنايات و انحراف‏ ها، و ندانم‌‏كارى‏ هاى او را تحمل كند، و كسانى كه از صرف هزينه ‏هايى كه به رفع نيازمندى محرومان اجتماع كمك مى‏ كند سرباز زنند، بايد هزينه هايى كه گاهى چندين برابر آن است براى جلوگيرى از حوادث ناشى از آن مصرف كنند و همچنين ... . 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ کمک به برادران ديني علی بن طاهر صوری از یکی از اهالی ری نقل می کند که می گفت: یکی از منشی های «یحیی بن خالد» به حکومت ری منصوب شد. من مقداری از مالیات بدهکار بودم و می ترسیدم که اگر آن را از من مطالبه کند تهیدست شوم. عده ای گفتند: او طرفدار مذهب اهل بیت است ولی من همچنان از رفتن پیش او بیمناک بودم. سرانجام تصمیم گرفتم به مکه روم و مولایم موسی بن جعفر علیه السلام را در جریان بگذارم. پس از این که خدمت امام علیه السلام رسیدم، آن حضرت نامه ای بدین مضمون به والی ری نوشت: «إعلَمْ أَنّ لِلّهِ تَحتَ عَرشِهِ ظلاًّ لاَ یسکنُهُ إلاّ مَن أسْدَی إلی أخیهِ مَعْروفاً أو نَفَّسَ عَنهُ کربَهً أو أدخَلَ عَلی قَلبِهِ سُروراً، و هذا أخوک والسلامُ» به نام خداوند بخشنده مهربان . بدان! برای خداوند در زیر عرشش سایه ای است که از آن بهره ای نمی گیرد مگر کسی که به برادرش نیکی کند، یا او را از غم و اندوهی رهایی بخشد و یا او را خوشحال سازد؛ حامل نامه برادر توست. و السلام. پس از بازگشت به نزد والی رفتم و گفتم: فرستاده امام «صابر» (امام کاظم) هستم. والی، با پای برهنه تا در خانه آمد و مرا در بغل گرفت و بوسید و از حال امام علیه السلام پرسید و پس از مشاهده دستخط امام (علیه السلام) نیمی از اموال خود را به من داد. آنگاه دفتر مالیات را خواست و روی اسم من قلم کشید و نسبت به بدهی هایم قبض رسید داد… . 📔بحار الانوار ج ۴۸ ص ۱۷۴ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هفتم تیرماه، سالروز شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و یارانشان و روز قوه قضائیه گرامی باد. 📥 wikifeqh.ir/سید_محمد_بهشتی 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 بیست ذی الحجه: معجزه جاوید غدیر و نزول آیه سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ (معارج/ ۱) 🔺وقتی دعای دشمن غدیر مستجاب می شود! ❇️ بسیارى از مفسران و ارباب حدیث، شأنِ نزولى براى این آیات نقل کرده اند که حاصل آن چنین است: هنگامى که رسول خدا (ص) حضرت على (ع) را در روزِ «غدیر خم» به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ»؛ (هر کس من مولى و ولى او هستم، على مولى و ولى او است)، چیزى نگذشت که این مسأله در بلاد و شهرها منتشر شد. «نعمان بن حارث فهرى» خدمت پیامبر اکرم (ص) آمده، عرض کرد: «تو به ما دستور دادى: شهادت به یگانگى خدا و این که تو فرستاده او هستى دهیم، ما هم شهادت دادیم، آن گاه دستور به جهاد، حج، روزه، نماز و زکات دادى، ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما به اینها راضى نشدى تا این که این جوان را به جانشینى خود منصوب کردى، و گفتى: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ». آیا این سخنى است از ناحیه خودت یا از سوى خدا؟! پیامبر اکرم (ص) فرمود: «قسم به خدائى که معبودى جز او نیست، این از ناحیه خدا است». «نعمان» روى بر گرداند، در حالى که مى گفت: «اللّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماء» خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران)! اینجا بود که: سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا بود که آیات «سَأَلَ سائلُ بِعَذَاب وَاقِع * لِّلْکفِرِینَ لَیْس لَهُ دَافِعٌ» نازل گشت. ⬅️ آنچه گفتیم، مضمونِ عبارتى است که در «مجمع البیان» از «ابوالقاسم حَسَکانى»، با سلسله سندش از امام صادق (ع) نقل شده است. 👆 همین مضمون را بسیارى از مفسران «اهل سنت» و رواتِ حدیث، با مختصرى تفاوت نقل کرده اند. 🔳 مرحوم «علامه امینى» در «الغدیر»، آن را از سى نفر از علماى معروف اهل سنت نقل مى کند (با ذکر مدرک و نقل عین عبارت) از جمله: 🔘 «تفسیر غریب القرآنِ» «حافظ ابو عبید هروى». 🔘 تفسیر «شفاء الصدورِ» «ابوبکر نقاش موصلى». 🔘 تفسیر «الکشف و البیانِ» «ابو اسحاق ثعالبى». 🔘 تفسیر «ابوبکر یحیى القرطبى». 🔘 «تذکره» «ابو اسحاق ثعلبى». 🔘 کتاب «فرائد السمطینِ» «حموینى». 🔘 کتاب «درر السمطینِ» «شیخ محمّد زرندى». 🔘 تفسیر «سراج المنیرِ» «شمس الدین شافعى». 🔘 کتاب «سیره حلبى». 🔘 کتاب «نور الابصارِ» «سید مؤمن شبلنجى». 🔘 و کتاب «شرح جامع الصغیر سیوطى» از «شمس الدین الشافعى». 🔘 و غیر اینها. 📙الغدیر ج 1 ص 239 تا 246 ⚜️در بسیارى از این کتب، تصریح شده که آیات فوق در همین رابطه نازل شده است، اما درباره این که این شخص «حارث بن نعمان» بوده یا «جابر بن نذر» یا «نعمان بن حارث فهرى»؟ اختلاف است و مى دانیم: این امر تأثیرى در اصل مطلب ندارد. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔨 تــــــلنـــگرانہ روزی امام کاظم(ع) در حالیکه در کنار قبری ایستاده بودند، فرمودند: إنَّ شَيئاً هذا آخِرُهُ لَحَقيقٌ أن يُزهَدَ في أوَّلِهِ.... چیزی[مسیری] که پایانش این[قبر] باشد، شایسته است که انسان در آن زهد پیشه کند...! 📓تحف العقول ص 408 به راستی آخرین سناریوی دنیا چیست و کجاست؟! آخر دنیا به یک الی دو متر فضا برای قبر، ۴متر پارچه برای کفَن و مشتی خاک خلاصه شده و تمام می‌شود، پس آیا سزاوار نیست که انسان در آن زاهدانه زندگی کند؟! 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦁 عكس شیر هم گوش به فرمان امام موسى كاظم (ع) علىّ بن یقطین (یكى از دوستان و اصحاب امام موسى كاظم علیه السلام كه وزیر هارون الرّشید نیز بود) حكایت می‌کند: 💢 روزى هارون الرّشید بعضى از نزدیكان خود و همچنین امام موسى كاظم علیه السلام را براى صرف طعام دعوت كرد؛ و به یكى از افراد خود دستور داد تا بر سر سفره كارى كند كه حضرت موسى كاظم علیه السلام شرمنده و خجل شود. حضرت به همراه یكى از خادمان خود تشریف آورد و در جایگاه خود جلوس فرمود، پس از لحظاتى سفره پهن و غذاها چیده و آماده شد و حاضران مشغول خوردن غذا شدند و خادم حضرت نیز كنار حضرتش قرار گرفته بود، مشغول خوردن شد و چون مى‌خواست نانى بردارد با سحر و جادوئى كه شده بود، نان پرواز مى‌كرد و تمام حاضران مى‌خندیدند و در ضمن حضرت را مسخره مى‌كردند. چون چند مرتبه این كار تكرار شد، حضرت به عكس شیرى كه بر یكى از پرده‌ها بود فرمان داد كه: اى شیر خدا! دشمن خدا را برگیر. ناگهان آن عكس تجسّم یافت و شیرى بزرگ و غضبناك گردید؛ و سپس حمله‌اى نمود و آن شخص ساحر و جادوگر را بلعید. تمامى افراد در آن مجلس، با دیدن چنین صحنه‌اى هولناك، از ترس و وحشت بیهوش گشته و روى زمین افتادند و شیر به حالت اوّلیه خود برگشت . پس از گذشت ساعتى كه حاضران به هوش آمدند، هارون الرّشید به حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام عرضه داشت: تو را سوگند مى‌دهم به حقّى كه بر گردنت دارم، تقاضا نمایى كه شیر آن مرد را بازگرداند. حضرت فرمود: اگر عصاى پیغمبر خدا، حضرت موسى علیه السلام آنچه را كه در حضور فرعون بلعید، بازگردانید، این شیر هم آن شخص را باز مى‌گرداند. 📒امالى (صدوق) ص 148 📗بحار الانوار ج 48 ص 41 📘عیون اخبار الرّضا (ع) ج 1 ص 96- 95 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃