❇️ كودكی دانشمند
ابو حنیفه آهنگ سفر حج نمود و پس از پایان حج برای دیدار با امام صادق (ع) و به جهت برخی مذاكرات علمی عازم مدینه شد.
چون به مدینه رسید، به منزل امام (ع) رفت و در سرسرای خانه اندكی درنگ نمود تا امام او را به حضور بپذیرد.
♦️ابوحنیفه روی سكوی دهلیز خانه امام (ع) نشست در همین حین كودكی را دید و از او پرسید: در شهر شما اگر كسی غریب باشد و نیاز به قضای حاجت داشته باشد، كجا میرود؟
💢 كودك، بسیار دقیق و کامل و جامع و عالمانه پاسخ داد:
به جايی میرود که
🔸 از دید مردم دور میشود.
🔸 و از تخلّی در آبهای روان، نهرها، زیر درختان میوه، در حریم منازل شخصی، حریم راهها و مساجد دوری میكند.
🔹 در هنگام تخلّی نباید رو یا پشت به قبله باشد.
🔹 و مراقب باشد كه لباس او نجس نگردد.
🔹 بعداز تخلی استبراء کرده و خود را درست شستشو و تطهیر نماید.
♨️ابوحنیفه از پاسخ جامع و كامل كودك یكه خورد و با شگفتی از او پرسید: نامت چیست؟
❣️كودك پاسخ داد: من موسی بن جعفر هستم.
⚜️ ابوحنیفه كه خود را در محضر كودكی دانشمند میدید، از فرصت استفاده كرد و از او پرسید: فدایت شوم گناه از سوی كیست؟ خدا یا بنده خدا؟
❣️امام فرمود: پس بنشین تا پاسخت را بگویم.
اگر بگوییم منشأ گناه خداوند است، به خطا رفته ایم كه او سزاوار آن نیست كه بنده خویش را كه به گناه مرتكب نشده، عقاب نماید
اگر بگوییم گناه هم از سوی خدا و هم از سوی بنده است، باز هم سزاوار نیست كه شریك قدرتمند بر شریك ناتوان خویش ستم روا دارد.
اما اگر بگوییم گناه از سوی بنده است دراین صورت، اگر پروردگار از گناه او درگذرد كه بنابر عفو و گذشت بیكران خود عمل كرده و اگر او را مجازات نماید، ظلمی بر او روا نداشته است.
❇️ سخن امام كه به اینجا رسید، ابوحنیفه همچنان مات و مبهوت از پاسخ دانشورانه و حكیمانه امام كاظم (ع) خود را از شرفیاب شدن به محضر امام صادق (ع) كه قصد اولیه او بود، بی نیاز دید و از همان جا، با دستی پر به سوی شهر خود بازگشت.
📕 تحف العقول ص 411
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔷 در راه اطاعت خرج كن، تا خرج گناه نكنى!
♦️امام كاظم عليه السلام فرمود:
«إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»
«از صرف مال در راه اطاعت پروردگار خوددارى مكن كه ناچار مىشوى دو برابر آن را در راه معصيت و گناه صرف كنى».
📕تحف العقول ص 408
📣 بسيارند كسانى كه مثلًا براى هزينه بهداشت خويش سختگيرند و همان سبب مى شود كه دو يا چند برابر آن را صرف درمان بيمارىها كنند! اين يك قانون عمومى است كه اگر انسان در مصارف لازم، از خرج كردن خوددارى كند، براى جبران آن گرفتار هزينه هاى سنگين ترى مى شود.
كسى كه از صرف وقت يا پول براى تعليم و تربيت فرزند خويش مضايقه كند؛ بايد هزينه هاى كمرشكن اعتيادها و جنايات و انحراف ها، و ندانمكارى هاى او را تحمل كند، و كسانى كه از صرف هزينه هايى كه به رفع نيازمندى محرومان اجتماع كمك مى كند سرباز زنند، بايد هزينه هايى كه گاهى چندين برابر آن است براى جلوگيرى از حوادث ناشى از آن مصرف كنند و همچنين ... .
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ کمک به برادران ديني
علی بن طاهر صوری از یکی از اهالی ری نقل می کند که می گفت:
یکی از منشی های «یحیی بن خالد» به حکومت ری منصوب شد. من مقداری از مالیات بدهکار بودم و می ترسیدم که اگر آن را از من مطالبه کند تهیدست شوم.
عده ای گفتند: او طرفدار مذهب اهل بیت است ولی من همچنان از رفتن پیش او بیمناک بودم. سرانجام تصمیم گرفتم به مکه روم و مولایم موسی بن جعفر علیه السلام را در جریان بگذارم.
پس از این که خدمت امام علیه السلام رسیدم، آن حضرت نامه ای بدین مضمون به والی ری نوشت:
«إعلَمْ أَنّ لِلّهِ تَحتَ عَرشِهِ ظلاًّ لاَ یسکنُهُ إلاّ مَن أسْدَی إلی أخیهِ مَعْروفاً أو نَفَّسَ عَنهُ کربَهً أو أدخَلَ عَلی قَلبِهِ سُروراً، و هذا أخوک والسلامُ»
به نام خداوند بخشنده مهربان . بدان! برای خداوند در زیر عرشش سایه ای است که از آن بهره ای نمی گیرد مگر کسی که به برادرش نیکی کند، یا او را از غم و اندوهی رهایی بخشد و یا او را خوشحال سازد؛ حامل نامه برادر توست. و السلام.
پس از بازگشت به نزد والی رفتم و گفتم: فرستاده امام «صابر» (امام کاظم) هستم.
والی، با پای برهنه تا در خانه آمد و مرا در بغل گرفت و بوسید و از حال امام علیه السلام پرسید و پس از مشاهده دستخط امام (علیه السلام) نیمی از اموال خود را به من داد. آنگاه دفتر مالیات را خواست و روی اسم من قلم کشید و نسبت به بدهی هایم قبض رسید داد… .
📔بحار الانوار ج ۴۸ ص ۱۷۴
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هفتم تیرماه، سالروز شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و یارانشان و روز قوه قضائیه گرامی باد.
📥 wikifeqh.ir/سید_محمد_بهشتی
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📅 بیست ذی الحجه: معجزه جاوید غدیر و نزول آیه سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ (معارج/ ۱)
🔺وقتی دعای دشمن غدیر مستجاب می شود!
❇️ بسیارى از مفسران و ارباب حدیث، شأنِ نزولى براى این آیات نقل کرده اند که حاصل آن چنین است:
هنگامى که رسول خدا (ص) حضرت على (ع) را در روزِ «غدیر خم» به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ»؛ (هر کس من مولى و ولى او هستم، على مولى و ولى او است)، چیزى نگذشت که این مسأله در بلاد و شهرها منتشر شد.
«نعمان بن حارث فهرى» خدمت پیامبر اکرم (ص) آمده، عرض کرد:
«تو به ما دستور دادى: شهادت به یگانگى خدا و این که تو فرستاده او هستى دهیم، ما هم شهادت دادیم، آن گاه دستور به جهاد، حج، روزه، نماز و زکات دادى، ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما به اینها راضى نشدى تا این که این جوان را به جانشینى خود منصوب کردى، و گفتى: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ».
آیا این سخنى است از ناحیه خودت یا از سوى خدا؟!
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«قسم به خدائى که معبودى جز او نیست، این از ناحیه خدا است».
«نعمان» روى بر گرداند، در حالى که مى گفت:
«اللّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماء»
خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران)!
اینجا بود که: سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا بود که آیات «سَأَلَ سائلُ بِعَذَاب وَاقِع * لِّلْکفِرِینَ لَیْس لَهُ دَافِعٌ» نازل گشت.
⬅️ آنچه گفتیم، مضمونِ عبارتى است که در «مجمع البیان» از «ابوالقاسم حَسَکانى»، با سلسله سندش از امام صادق (ع) نقل شده است.
👆 همین مضمون را بسیارى از مفسران «اهل سنت» و رواتِ حدیث، با مختصرى تفاوت نقل کرده اند.
🔳 مرحوم «علامه امینى» در «الغدیر»، آن را از سى نفر از علماى معروف اهل سنت نقل مى کند (با ذکر مدرک و نقل عین عبارت) از جمله:
🔘 «تفسیر غریب القرآنِ» «حافظ ابو عبید هروى».
🔘 تفسیر «شفاء الصدورِ» «ابوبکر نقاش موصلى».
🔘 تفسیر «الکشف و البیانِ» «ابو اسحاق ثعالبى».
🔘 تفسیر «ابوبکر یحیى القرطبى».
🔘 «تذکره» «ابو اسحاق ثعلبى».
🔘 کتاب «فرائد السمطینِ» «حموینى».
🔘 کتاب «درر السمطینِ» «شیخ محمّد زرندى».
🔘 تفسیر «سراج المنیرِ» «شمس الدین شافعى».
🔘 کتاب «سیره حلبى».
🔘 کتاب «نور الابصارِ» «سید مؤمن شبلنجى».
🔘 و کتاب «شرح جامع الصغیر سیوطى» از «شمس الدین الشافعى».
🔘 و غیر اینها.
📙الغدیر ج 1 ص 239 تا 246
⚜️در بسیارى از این کتب، تصریح شده که آیات فوق در همین رابطه نازل شده است، اما درباره این که این شخص «حارث بن نعمان» بوده یا «جابر بن نذر» یا «نعمان بن حارث فهرى»؟ اختلاف است و مى دانیم: این امر تأثیرى در اصل مطلب ندارد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔨 تــــــلنـــگرانہ
روزی امام کاظم(ع) در حالیکه در کنار قبری ایستاده بودند، فرمودند:
إنَّ شَيئاً هذا آخِرُهُ لَحَقيقٌ أن يُزهَدَ في أوَّلِهِ....
چیزی[مسیری] که پایانش این[قبر] باشد، شایسته است که انسان در آن زهد پیشه کند...!
📓تحف العقول ص 408
به راستی آخرین سناریوی دنیا چیست و کجاست؟!
آخر دنیا به یک الی دو متر فضا برای قبر، ۴متر پارچه برای کفَن و مشتی خاک خلاصه شده و تمام میشود، پس آیا سزاوار نیست که انسان در آن زاهدانه زندگی کند؟!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🦁 عكس شیر هم گوش به فرمان امام موسى كاظم (ع)
علىّ بن یقطین (یكى از دوستان و اصحاب امام موسى كاظم علیه السلام كه وزیر هارون الرّشید نیز بود) حكایت میکند:
💢 روزى هارون الرّشید بعضى از نزدیكان خود و همچنین امام موسى كاظم علیه السلام را براى صرف طعام دعوت كرد؛ و به یكى از افراد خود دستور داد تا بر سر سفره كارى كند كه حضرت موسى كاظم علیه السلام شرمنده و خجل شود.
حضرت به همراه یكى از خادمان خود تشریف آورد و در جایگاه خود جلوس فرمود، پس از لحظاتى سفره پهن و غذاها چیده و آماده شد و حاضران مشغول خوردن غذا شدند و خادم حضرت نیز كنار حضرتش قرار گرفته بود، مشغول خوردن شد و چون مىخواست نانى بردارد با سحر و جادوئى كه شده بود، نان پرواز مىكرد و تمام حاضران مىخندیدند و در ضمن حضرت را مسخره مىكردند.
چون چند مرتبه این كار تكرار شد، حضرت به عكس شیرى كه بر یكى از پردهها بود فرمان داد كه: اى شیر خدا! دشمن خدا را برگیر.
ناگهان آن عكس تجسّم یافت و شیرى بزرگ و غضبناك گردید؛ و سپس حملهاى نمود و آن شخص ساحر و جادوگر را بلعید.
تمامى افراد در آن مجلس، با دیدن چنین صحنهاى هولناك، از ترس و وحشت بیهوش گشته و روى زمین افتادند و شیر به حالت اوّلیه خود برگشت .
پس از گذشت ساعتى كه حاضران به هوش آمدند، هارون الرّشید به حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام عرضه داشت: تو را سوگند مىدهم به حقّى كه بر گردنت دارم، تقاضا نمایى كه شیر آن مرد را بازگرداند.
حضرت فرمود: اگر عصاى پیغمبر خدا، حضرت موسى علیه السلام آنچه را كه در حضور فرعون بلعید، بازگردانید، این شیر هم آن شخص را باز مىگرداند.
📒امالى (صدوق) ص 148
📗بحار الانوار ج 48 ص 41
📘عیون اخبار الرّضا (ع) ج 1 ص 96- 95
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
حرف بی سند نشانه ی بی مسئولیتی گوینده است
حرف بی سند از هر کسی که صادر شود، ناپسند و قبیح است؛ چون اولا نشانه ی بی انصافی و بی مسئولیتی گوینده است و ثانیا سبب ترویج شایعه در میان مردم می شود که گاهی عواقب وخیمی به دنبال دارد.
علاوه بر این موارد، اگر چنین روحیه و اخلاقی در جامعه، باب شود که هر کسی هر حرفی را که دلش خواست بزند و برای آن هیچ سند و مدرکی ارائه نکند، قطعاً آرامش و امنیت روانی از آن جامعه رخت برخواهد بست و هر روز باید شاهد آبروریزی ها، تهمت ها و نسبت های بی سند و مدرک باشیم.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⛔️ پرهیز از دادن نسبت های ناروا در انتخابات
زراره می گويد از امام باقر علیه السلام پرسیدم:
مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ؟
خداوند چه حقی بر بندگانش دارد؟
قَالَ: أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ وَ يَقِفُوا عِنْدَ مَا لَا يَعْلَمُونَ
فرمود: آنچه را می دانند بگوید و نزد آنچه نمی دانند توقف کنند و نظر ندهند.
📕امالی (صدوق) ص 420 ح 14
⬅️ در انتخابات، انسان باید دقت بکند نسبت به اشخاص حرف ناروا نزند. اگر فردی از ما پرسید: فلان کاندید خوب است یا نه؟ اگر او را می شناسیم که جواب می دهیم، ولی اگر نمی شناسیم، باید بگوییم: آن شخص را نمی شناسم و نظر خاصی هم در موردش ندارم. متاسفانه این مسئله خوب رعایت نمی شود و بارها مشاهده شده بدون اینکه کاندیدايی را بشناسند، شروع به تخریب می کنند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 اخلاق و اصلح
✅ در کنار تجربه کاری، دانش سیاسی و توانمندی لازم اجرایی، یکی از مهمترین شاخصها برای تشخیص اصلح از میان داوطلبان ریاست جمهوری، پایبندی آنان به ارزشهای اخلاقی و پرهیزکاری است. این موضوع در مناظرات و ایام تبلیغات انتخاباتی به وضوح خود را نشان میدهد.
❎ اشخاصی که به آبرو و حرمت افراد و نظام اهمیتی نمیدهند و به راحتی با دروغگویی و تهمت به تخریب رقیبان خود می پردازند، در صورت انتخاب شدن نیز به احتمال زیاد برای حفظ قدرت و منافع خود، از زیر پا گذاشتن ارزشها و قوانین ابایی نخواهند داشت.
👌انتخاب فردی با تعهد اخلاقی بالا به عنوان رئیس جمهور، ضامن حفظ سلامت و انسجام جامعه خواهد بود. چنین فردی با اتکا به درستکاری و صداقت، در جهت تحقق عدالت و رفاه عمومی گام برداشته و از منافع ملی صیانت خواهد کرد.
⬅️ بنابراین، در انتخابات ریاست جمهوری، صرف نظر از گرایشهای سیاسی، باید به دنبال فردی باشیم که علاوه بر صلاحیتهای دیگر، از تعهد اخلاقی بالا و پرهیزکاری نیز برخوردار باشد. خداوند ارزشمندترین مومنان در نزد خود را پرهیزکارترین آنها می داند: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ. ( حجرات/۱۳)
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آقاى کانديدا حواست هست؟
♦️امیرالمومنین علیه السلام به اشعث بن قيس فرماندار آذربايجان می فرماید:
🌀مقامات و منصب ها در حکومت اسلامى وسیله آب و نان نیست، بلکه امانتی در گردن توست.
⬅️نهج البلاغه، نامه 5
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (9)
♻️ ویژگیها و صفات منافقین
♻️ گفته شد اولین و مهمترین صفت منافقان دروغگویی است که در ابعاد مختلف بروز و ظهور دارد، و به پنج نمونه تاریخی آن اشاره شد و الان به ششمين و هفتمين مورد اشاره میشود:
6️⃣ سوگند دروغ برای جلوگیری مردم از حرکت در راه خدا
بازداشتن مردم از حرکت در مسیر هدایت الهی و تحریک جامعه به عقبگرد و احیای فرهنگ و سنن شرکآلود توسط دین خدا از اهداف اساسی منافقان است که برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری رویگردان نیستند، لکن منافقان به خاطر خصلتهای دورویی و حیلهگری، از حربه سوگند به خدا استفاده میکنند تا مردم را از حرکت در راه خدا بازدارند.
📖 «اتّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنّْةٌ فَصَدّوا عَن سَبِیلِ الله ...» (منافقون/2)
📖 سوگندهای خود را سپر خود قرار دادهاند و از حرکت در راه خدا جلوگیری میکنند.
👆در واقع منافقان این سوگندهای دروغین را سپر حفاظتی خود قرار میدهند تا جان و مالشان محفوظ باشد و از این طریق بتوانند به اهدافشان برسند و از سوی دیگر راه خدا را سد کرده و از حرکت مردم در این مسیر جلوگیری نمایند.
7️⃣ سوگند دروغ برای جلب رضایت مؤمنان
منافقان از هر فرصتی برای نفوذ در صفوف مؤمنان استفاده میکردند و با قسمهای دروغ قصد جلب رضایت آنان را داشتهاند، چنان که وقتی رسول اکرم (ص) به همراه مؤمنان از جنگ تبوک بازگشتند، آنان برای عذرخواهی به خاطر عدم همراهی ایشان در جنگ و جلب رضایتشان از روش همیشگی خود (حیله و نیرنگ) بهره جسته و با سوگند دروغ و سخنان فریبنده به سراغ مؤمنان رفتند، لکن خداوند قبل از ورود مسلمین به مدینه آنان را از توطئه و خدعه منافقان آگاه کرده و فرموده است:
📖 «یَعْتَذِرُونَ إِلَیْکُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَیْهِمْ قُلْ لاَتَعْتَذِرُوا لَن نُؤْمِنَ لَکُمْ...، سَیَحْلِفُونَ بِالله لَکُمْ إِذَا انقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنّهُمْ رِجْسٌ ...، یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِن تَرْضَوْا عَنْهُمْ فَإِنّ الله لاَیَرْضَى عَنِ الْقَوْمِالْفَاسِقِینَ» (توبه/96 - 94)
📖 هنگامی که از جهاد به سوی آنها باز میگردید از شما عذرخواهی میکنند؛ بگو عذرخواهی نکنید که ما هرگز به شما ایمان نخواهیم آمد، هنگامی که به سوی آنها بازگردید برای شما به خدا سوگند یاد میکنند که از آنها صرف نظر کنید (بگذرید) با سوگند از شما میخواهند که از ایشان راضی شوید، اگر شما هم از آنها راضی شوید خداوند از گروه فاسقان راضی نخواهد شد.
👆از محتوای آیات مشخص میشود که هدف منافقان از این سوگندها در حقیقت رضایت مؤمنان نیست، بلکه میخواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیات را دگرگون کنند تا به مقاصد سوء خود برسند، چون اگر غیر از این بود ابتدا خدا و پیامبرش را از خود راضی مینمودند:
📖 «یَحْلِفُونَ بِالله لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَ الله وَرَسُولُهُ أَحَقّ أَن یُرْضُوهُ إِن کَانُوا مُؤْمِنِینَ» (توبه/62)
📖 به خدا سوگند میخورند تا شما را راضی کنند در حالی که شایسته است خدا و رسولش را راضی کنند اگر راست میگویند که ایمان دارند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃