eitaa logo
سراج منیر
575 دنبال‌کننده
1هزار عکس
125 ویدیو
24 فایل
📘مجموعه اى از مطالب: 🔹تفسيرى ♦️حديث و شرح حديث 🔹اعتقادی ♦️اخلاقی 🔹تاريخى ♦️تربیتی 🔹احکام شرعى ♦️پاسخ به شبهات و سوالات 🔹داستانهای کوتاه و آموزنده ♦️و ........ ⚡️ارتباط با ادمین: @MahdiHashtroudi ما را در تلگرام نيز t.me/serajemoniir دنبال کنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (4) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌ادامه توضيحات لفظ «صداق» «صَدَقَةُ» آن مالی است که انسان در کارهای خیر و برای خدا خرج می‌کند، و «صدقه» در اصل در مورد پرداخت‌های مستحبی(«إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِی وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ» (بقره/۲۷۱) «یمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یرْبِی الصَّدَقاتِ» (بقره/۲۷۶)،) و «زکات» برای پرداخت‌های واجب به کار می‌رود؛ و در جایی که که حکایتگر صدق صاحبش در کارهایش باشد، حتی در مورد انفاق واجب [زکات اصطلاحی امروزی] هم به کار می‌رود: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ‏ صَدَقَةً» (توبة/۱۰۳) «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ ….» (توبه/۶۰) (مفردات ألفاظ القرآن، ص۴۸۰) 👈البته اینکه «زکات» لزوما برای انفاق واجب شرعی خاص گفته می‌شود؛ اگرچه امروزه چنین متداول شده، اما در زبان قرآن لزوما چنین نیست و به نظر می‌رسد هم برای مطلقِ انفاق‌های در راه خدا زکات گفته می‌شود، مانند تعبیر پرکاربرد: «أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» (بقره/۴۳، ۸۳، ۱۱۰، ۲۷۷؛ و …) و هم در خصوص انفاق‌های مستحب: «وَ ما آتَیتُمْ مِنْ رِباً لِیرْبُوَا فی‏ أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَیتُمْ مِنْ زَكاةٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ» (روم/۳۹) یا آیه: «إِنَّما وَلِیكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» (مائده/۵۵) که درباره انفاق مستحبی امیرالمومنین (ع) در حین رکوعش نازل شده است. و واضح است که مقام، مقام زکات واجب اصطلاحی نبوده است. برای «صدقه دادن» یا گرفتن غالبا از ماده «صدق» در باب تفعل استفاده می‌شود. برخی بر این باورند که هم برای فعل صدقه دهنده به کار رفته و هم بر فعل صدقه گیرنده، اما کاربرد آن در خصوص صدقه گیرنده را غلط مشهور دانسته‌اند (معجم المقاییس اللغة، ج‏۳، ص۳۳۹-۳۴۰)[۸] چنانکه در قرآن هم فقط برای صدقه دهنده به کار رفته است: «تَصَدَّقْ عَلَینا إِنَّ اللَّهَ یجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ» (یوسف/۸۸) «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ … وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ و …» (احزاب/۳۵) «إِنَّ الْمُصَّدِّقینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَریمٌ» (حدید/۱۸) «وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یأْتِی أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَیقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنی‏ إِلی‏ أَجَلٍ قَریبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحینَ» (منافقون/۱۰) البته برای هرگونه گذشتن از حق خود هم این تعبیر به کار رفته است: «وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ‏ تَصَدَّقَ‏ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ‏» (مائدة/۴۵) «وَ إِنْ كانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلی‏ مَیسَرَةٍ، وَ أَنْ‏ تَصَدَّقُوا خَیرٌ لَكُمْ‏» (بقرة/۲۸۰) «وَ دِیةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلی‏ أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ‏ یصَّدَّقُوا» (نساء/۹۲) ✅ «صداق» به «مهریه» زن گفته می‌شود و درباره وجه تسمیه آن گفته‌اند که «چون نشانه راستین بودن علاقه مرد است، همان گونه که وجه تسمیه «صَدَقه» این بود که حکایتگر صدق صاحبش در کارهایش می‌باشد» (نظام حقوق زن در اسلام (✍️شهيدمطهری) ص۲۳۶)، البته مفردِ این کلمه در این معنا، پنج گونه تلفظ شده است، که جمعِ آنها با هم فرق می‌کند: ▫️«صَدُقَة» (گویش اهل حجاز) که به صورت جمع سالم: «صَدُقَاتٍ» جمع بسته می‌شود ▫️«صِدَاق» و «صَدَاق» که به صورت «صُدُق» جمع بسته می‌شود ▫️«صُدْقَةٌ» (گویش بنی تمیم) که این هم به صورت جمع سالم: «صُدُقَات» جمع بسته می‌شود؛ شبیه «غُرْفَة» و «غُرُفَات» ▫️«صَدْقَةٌ» که به صورت «صُدَق» جمع بسته می‌شود شبیه «قَرْیة» و «قُرًی». (المصباح المنیر، ج‏۲، ص۳۳۶) و همه اینها در قرائات غیرمشهور آمده است. ⚜️گفتیم که صداق همان مهریه است. در تفاوت «مَهر» و «صداق» گفته‌اند «صداق» در اصل برای آن چیزی بوده است که مرد کاملا با میل و رغبت به زن پرداخت می‌کند؛ اما «مهر» هم شامل آن می‌شده و هم شامل چیزی که مرد را به پرداخت آن ملزم می‌کرده‌اند؛ ولی تدریجا به جای هم به کار رفته‌اند. (الفروق فی اللغة، ص۱۶۳) ♦️ماده «صدق» و مشتقات آن ۱۵۵ بار در قرآن کریم به کار رفته است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
شناخت دنیاطلبان در کلام امير بيان و اميرمومنان 🔢 وَ النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ: 🔺مردم چها
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه سوم: گروه سوم همان صاحبانِ تزويرند. در واقع، هدف آنها، همان هدف گروه دوم است، با اين تفاوت که آنها، حطام دنيا را با زور و ظلم به چنگ مى آورند و اينها، با تزوير و زيانکارى و فريب و خودنمايى. 🔸گرچه هر دو گمراهند و ظالم و دنياپرست، ولى شايد حال اين گروه از پاره اى از جهات، از حال گروه دوم بدتر هم باشد، چرا که دين الهى را سرمايه دنياى خود ساختند و با اين عمل، هم دنياى مردم را ويران مى کنند و هم دينشان را. 🔸حضرت به تشبيه حالات آنها پرداخته و در پنج جمله آنها را به روشنى معرّفى کرده، و مى فرمايد: 📍خود را متواضع جلوه مى دهند 📍گامها را کوتاه برمى دارند (خود را باوقار معرّفى مى کند) 📍و دامن خود را (ظاهراً از آلودگى به دنيا) جمع مى کنند 📍و خويشتن را به زيور امانت داران مى آرايند. 📍(و در يک جمله) پوشش خدايى را، وسيله معصيت قرار مى دهند. 💢 ممکن است که اين گروه ظاهراً به خدا و روز رستاخيز ايمان داشته باشند، ولى به يقين ايمان به اين دو اصل مهم در اعماق وجودشان نفوذ نکرده، وگرنه چگونه ممکن است متاعى به آن گرانبهايى را به اين ثمن بخس و بهاى ناچيز مبادله کنند؟ به همين دليل، در احاديث آمده است که رياکاران در قيامت ـ که پرده ها کنار مى رود و چهره واقعى هر کس آشکار مى شود ـ به عنوان «يا کافر! يا فاجر! يا غادر! يا خاسر»! مخاطب مى شوند و به آنها گفته مى شود: «حَبِطَ عَمَلُکَ وَ بَطَلَ أَجْرُکَ فَلا خَلاصَ لَکَ الْيَومَ فَالْتَمِسْ أَجْرَکَ مِمَّنْ کُنْتَ تَعْمَلُ لَهُ» «اعمالت نابود شد و اجر و پاداشت از ميان رفت و هيچ راه نجاتى امروز براى تو باقى نمانده است. برو و پاداشت را از کسى که اعمالت را براى او انجام دادى بگير. 📙وسايل الشيعه ج 1 ص 69 ♨️ بى شک اين گروه نيز مانند ساير گروه‌ها، تنها در عصر اميرالمومنين على (ع) وجود نداشتند، بلکه هميشه و در هر جامعه اى بوده و هستند و خطر آنها بر دين و دنياى مردم از همه گروه ها بيشتر است. به همين دليل پيروان حق بايد به دقّت مراقب آنها باشند و در دام آنان نيفتند. خوشبختانه بسيارى از آنها عملا خود را رسوا مى کنند و هنگامى که بر سر دو راهى دين و دنيا قرار مى گيرند، با يک چرخش سريع به راه دنيا مى روند و از دين خدا دور مى شوند و رضاى خلق را با سخط و خشم خالق خريدارى مى کنند تا از دنياى آنان بهره اى گيرند. افکار آنها منحط و همّتشان کوتاه و روحشان آلوده و درونشان زشت و پليد و هميشه گرفتار دوگانگى شخصيت و نفاق هستند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قابل توجه کسانی که هر چه به دستشان می‌رسد فوروارد می‌کنند 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚠️ شیطان همیشه در کمین... ⚠️ ✍🏻 ابان بن تغلب روایت می کند: چون سی سال از عمر حضرت عیسی (ع) گذشت روزی در عقبه بیت المقدس که آن را عقبه عتیق می گویند، ابلیس علیه اللعنه نزد آن حضرت آمد و گفت: ❗️ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگیِ تو به مرتبه ای رسیده است که خداوند تو را بی پدر خلق کرده است؟ ❗️عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوهمند آن کسی است که مرا بی پدر خلق کرد و آدم و حوا را بی پدر و مادر خلق کرد. ❕ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگی تو به آن مرتبه رسیده است که در گهواره سخن گفتی. ❕عیسی (ع) در جواب فرمود: ای ابلیس! بلکه خداوند شکوهمند است که مرا در گهواره به سخن آورد و اگر می خواست می توانست مرا لال کند. ❗️ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگی ات به حدی رسیده است که از گِل پرنده ای ساختی و در آن دمیدی تا پرواز کرد. ❗️عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوهمند خدایی است که مرا آفرید و مرغ در دست من آفریده است. ❕ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بزرگی ات به حدی رسیده است که بیماران را شفا می دهی. ❕عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوه از آن خداوندی است که به اذن او و امر او بیماران را شفا می دهم و اگر خواهد مرا نیز بیمار می کند. ❗️ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، مرده ها را زنده می کنی. ❗️عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه شکوه از آن خداوندی است که به اذن او مرده را زنده می کنم. پس من و آنچه را که زنده کردم می میراند و خود او باقی است. ❕ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، بر روی آب راه می روی بدون آنکه گامت تر شود و به آب فرو رود. ❕عیسی (ع) در جواب فرمود: بلکه بزرگی از آن خداوندی است که آب را برای من ذلیل کرد و اگر خواهد مرا غرق می کند. ❗️ابلیس گفت: ای عیسی (ع)! تویی آنکه، روزی خواهد بود که آسمان ها و زمین و هر چه در آنهاست در زیر پای تو باشد، و تو بر بالای همه باشی و تدبیر امور خلایق کنی و روزی های مردم را قسمت کنی. ❗️این سخن برای حضرت عیسی (ع) بسیار گران آمد و فرمود: 🔆 سُبْحَانَ اللَّهِ مِلْ‏ءَ سَمَاوَاتِهِ وَ أَرْضِهِ وَ مِدَادَ كَلِمَاتِهِ وَ زِنَةَ عَرْشِهِ وَ رِضَى نَفْسِه‏ 🔆 تنزیه می کنم خدا را از آنچه تو می گویی آنقدر که آسمان ها و زمین خداوند پر شود و به اعداد مدادهایی که علوم نامتناهی او را بر آنها می نویسد و به سنگینی عرش او آنقدر که او راضی شود. ▫️ابلیس تا اين کلمات را شنيد ناگهان ناپدید شد و عیسی (ع) از این امتحان لطیف، موفق بیرون آمد. 📓امالی (صدوق) ص 204 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗓 ۲۷ ذوالحجه: وفات علی بن جعفر «ع» (۲۱۰ ق) على بن جعفر الصادق، فرزند امام جعفر صادق (ع)، برادر كوچک امام موسی کاظم (ع) و از اصحاب و یاران امام موسى كاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی عليهم‌ السلام و از علما و راویان قرن دوم هجرى بود. او پنج امام شیعه را درک کرده و از سه امام هم روایت نقل کرده است. کتاب مسائل علی بن جعفر، تنها کتابی است که از ایشان به دست ما رسیده است. متن کامل مقاله 👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/علی_بن_جعفر 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗓 ۲۷ ذوالحجه: کشته شدن مروان حمار و انقراض حکومت امويان مروان بن محمد بن مروان بن حکم، آخرین فرد از خلفای بنی‌امیه بود. 🔹چون مربی او جعد بن درهم بود، او را مروان جعدی می‌گفتند و چون در جنگ‌ها بسیار شجاع، جنگجو و شکیبا بود، به او حمار می‌گفتند و به قولی برای آن‌که عرب هر صد سال را حمار می‌نامد و چون سلطنت بنی‌امیه نزدیک صد سال شد، مروان را حمار لقب دادند. 🔸مروان بن محمد کنیه‌اش ابوعبدالملک و ابوعبدالله و مادرش کنیزی به نام «زبادة» بود. 🔹او مدت ۵ سال و دو ماه خلافت کرد. در شهر حران با او بیعت کردند و همه مردم شام به جز عده‌ای از بنی‌امیه با او بیعت کردند. 🔸در جمادی‌الاخر ۱۳۲ جنگ سختی بین دو سپاه اموی و عباسی روی داد که یازده روز طول کشید و به شکست مروان دوم منتهی شد. مروان به مصر رسید و در روستای کوچکی به نام بوصیر در منطقه الفیوم- توقف کرد که ناگهان نیروهای نظامی‌ وارد شدند. مروان دوم مقاومت کرد تا این که کشته شد و با مرگ او خلافت اموی پایان یافت. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/مروان_بن_محمد 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❎ بنی‌اميه غاصبان حکومت اهل بيت عليهم السلام ✍🏻 عبدالاعلی غلام آل سام می گوید: از امام صادق عايه السلام درباره تفسیر آیه: 📖 «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَ تُعِزُّ مَن تَشَاء وَ تُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَیَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (آل عمران/26) 📖 بگو: بار خدايا! تويی كه فرمانفرمايی. هر آن كس را كه خواهی فرمانروايی بخشی و از هر كه خواهی فرمانروايی را باز ستانی و هر كه را خواهی عزت بخشی و هر كه را خواهی خوار گردانی. همه خوبی‌ها به دست توست و تو بر هر چيز توانايی. پرسیدم که آیا خداوند عز و جل به بنی امیه پادشاهی نداده است؟ ✅ فرمود: این ‌گونه نیست كه تو می‌گویی. خداوند عز و جل، پادشاهی را به ما داد و بنی امیه آن را گرفت؛ مانند این است كه فردی لباسی داشته باشد و شخص دیگری آن را بگیرد، پس در این صورت لباس، مال كسی نیست كه آن را گرفته است. 📒كافی ج 8 ص 266 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❇️ عالم به زمان مفضل بن عُمر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: يَا مُفَضَّل‏، .... َ الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس‏ .... ای مفضل! ... کسی که به زمانه ی خود آگاه است، مورد تهاجم فتنه های گمراه کننده قرار نمی گیرد .... 📗کافی ج 1 ص 27 (کتاب عقل و جهل، حدیث 29) 👆سیاست جزء انکارناپذير دين است، دین فقط برای گوشه محراب نیست، بلکه برای تمام صحنه های زندگی است. اسلام حکومت، امارت، خلافت، بیعت، جهاد، جنگ، صلح، مالیات، تدبیر امور مردم و آموزش و پرورش را که همه از شئون حکومت است از دین دانسته است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 پنج نكته درباره تهمت‏ 1️⃣ يكى از گناهان است. 👈 تهمت آن است كه درباره برادر مسلمان، چيزى گفته شود كه در او وجود . 🔺امام على (ع) مى‌‏فرمايد: المُؤمِنُ لا يَغُشُّ اخاه و لا يَخُونُهُ و لايَخذُلُهُ وَ لا يَتَّهِمُهُ‏ مؤمن برادر مؤمنش را گول نمى‌‏زند، به او خيانت نمى‌‏كند، او را خوار نمى‏‌سازد و به او تهمت نمى‌‏زند. 📕بحار الانوار ج 72 ص 194 2️⃣ تهمت زدن به هركسى حرام است و نسبت به مُرده و هر كسى كه نمى‌‏تواند از خود دفاع كند، گناهش بيشتر است. 3️⃣ تهمت، مانند تهمت زدن، حرام و از گناهان كبيره است و بايد از كسى‏ كه تهمت به او مى‌‏زنند دفاع كند و اگر قدرت ندارد يا فائده ندارد، بايد ترتيب اثر ندهد. 4️⃣ اگر كسى تهمت به كسى زده باشد و او مطلع شده باشد بايد او را راضى كند تا توبه او قبول شود و اگر مطلع نشده باشد، در توبه رضايت او شرط ؛ ولى علاوه بر لزوم و براى او بايد اگر قدرت دارد آن تهمت بنمايد و اگر قدرت بر اين كار ندارد بايد به واسطه تعريف او و امثال آن به اندازه ممكن جبران آن خسارت را بنمايد. 5️⃣ در مقابل تهمت، جرم و گناه است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓آیا من و شما مؤمن هستيم! ⬅️ سه شاخصه ايمان از منظر حضرت امیر علیه السلام : ⭕️ الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ، ⭕️ وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ، ⭕️ وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ. ايمان اين است كه : 💢راستگويى را در جايى كه به زيان توست بر دروغى كه به سود توست مقدم بدارى، 💢 و آن كه بيش از مقدار عمل سخن نگويى. 💢 و چون از ديگران سخن گويى از خدا بترسى. 📔 نهج البلاغه، حکمت ۴۵۸ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 نفاق و منافقین از منظر قرآن (15) ♻️ عوامل و راه‌های شناخت منافقان ♻️ الف: توجه به لحن و شیوه گفتارشان یکی از راه‌های شناخت اهل نفاق توجه به شیوه گفتار و لحن صحبت‌های آنان است؛ چرا که منافقان به دلیل ماهیت بیمار و دورویشان، در هنگام سخن گفتن از کنایه‌ها و تعبیرات موذیانه و نیش‌دار استفاده می کنند و نمی ‌توانند حقد و کینه درونی خود را نسبت به حق مخفی نگه دارند. 🔺امام علی (ع) می‌فرماید: «ما اَضمَرَ اَحَدٌ شیئاً ِالاّ ظَهَرَ ِفی فَلَتَاِت ِلسَاِنهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ» «هیچ کس چیزی را در دل پنهان نمی‌کند مگر این که در سخنانی از دهان او (ناگهان) خارج می‌شود و در صفحه صورتش آشکار می‌گردد. 📙نهج البلاغه، حکمت 26 👆قرآن بر این حقیقت صحه گذاشته است: 📖 «... قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَأُ مِن أَفْوَاهِهِمْ ...» (آل عمران/ 118) 📖 دشمنی از دهان‌های آنها آشکار است. با این حال منافقان برای فرار از انتقام مؤمنان تمام سعی و تلاش خود را می‌کردند تا با مخفی کاری و دورویی و ظاهرفریبی، پیامبر و مؤمنان به نفاق آنان پی نبرند لکن خداوند به پیامبرش این نوید را می‌دهد که این گمان باطلی است که آنها دارند و تو می‌توانی از لحن گفتارشان آنان را بشناسی: 📖 «أَمْ حَسِبَ الّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَنْ یُخْرِجَ اللهُ أَضْغَانَهُمْ - وَ لَوْ نَشَأُ لاَ‏رَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم‏ بِسِیَماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ ...» (محمد/29 و 30) 📖 آیا کسانی که در دل‌هایشان بیماری است (منافقان) گمان دارند خدا کینه‌هایشان را ظاهر نمی‌کند و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان می‌دهیم تا آنها را با قیافه‌هایشان بشناسی، هر چند می‌توانی از طرز سخنانشان آنان را بشناسی .... ☝️و سلطان سخن، امام علی (ع) نیز بسیار زیبا این حالت منافقان را تشریح فرموده‌اند: «... و ِانَّ ِلسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ وَ ِانَّ قَلْبَ الْمُنَاِفقِ مِنْ وَرَاءِ ِلسَانِهِ ِلاَنَّ الْمُؤْمِنِ ِاذَا اَرَادَ اَنْ یَتَکَلَّمَ تَدَبُّرَهُ ِفی نَفْسِهِ فَاِنْ کَانَ خَیْرَاً ابداه وَ ِانْ کَانَ شَرّاً واراه وَ اَنَّ الْمُنَافِقَ یَتَکَلَّمُ بِمَا اَتَی عَلَی لِسَانِهِ لایَدْرِی مَاذَا لَهُ وَ مَاذَا عَلَیْهِ» «و زبان مؤمن پشت قلب او و قلب و عقل منافق پشت زبانش قرار دارد یعنی مؤمن هرگاه بخواهد سخنی بگوید نخست می‌اندیشد، اگر نیک بود اظهار می‌کند و چنانچه ناپسند بود پنهانش می‌دارد ولی شخص منافق آنچه بر زبانش آمد می‌گوید و پیش از آن نمی‌اندیشد که کدام به سود و کدام به زیان اوست» 📓 نهج البلاغه، خطبه 176 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 شأن والای انتخابات 🔷 انتخابات، آن نقطه اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه نظام اجرایی است. اگر انتخابات... با حضور مردم، با اراده مردم، با آزادی کامل مردم و انتخاب آزادانه آن ها انجام بگیرد،... نظام اسلامی می تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدف های خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والای انتخابات است. 🎙آيت الله خامنه ای مدظله العالی؛ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👤حسرت خلیفه دوم!👇 ✅بعد از نزول آیه ۵۵ سوره مائده که معروف به آیه ولایت است: 📖 إنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُون و اشاره به جریان انگشتر دادن امام علی (ع) در حالت رکوع به سائل دارد، بعدها در زمان حیات حضرت رسول اکرم (ص) این عمل توسط عمر بن خطاب نيز چندين بار انجام شد؛ تا در مورد او نیز آيه ای نازل شود! 💍نقل است که عمر گفته است؛ ♦️و اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعیِنَ خَاتَمَاً وَ اَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ (ع) فَمَا نَزَلَ ♦️به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع دادم تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب (ع) نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد. 📒امالی (صدوق) ص ۱۸۶ ⁉️از این سخن عمر معلوم می‌شود که او نیز به این فضیلت خاص امام علی(ع) اعتراف داشته و چون نمی‌توانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی می‌کرد او نیز صاحب فضیلتی اینچنینی باشد! 🔹با زاغ بگویید؛ نگوید سخن از قاف 🔸کاین لقمه به اندازه کام همه کس نیست! 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (98) 📖 في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ (نور/36) 📖 [اين چراغ پرفروغ] در خانه‌هايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديواره‌هاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد]؛ و در آن‌ها نام خدا برده شود، و صبح و شام در آن‌ها تسبيح او گويند. 📍عَن بُرَیدَهًْ قَالَ: قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: أَیُّ بُیُوتٍ هَذِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ فَقَالَ: بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُوبَکْرٍ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا الْبَیْتُ مِنْهَا؟ وَ أَشَارَ إِلَی بَیْتِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ عليهما السلام قَالَ: نَعَمْ مِنْ أَفْضَلِهَا. بریده گوید: پیامبر اکرم (ص) آیه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» را خواند. مردی از جای خود بلند شد و پرسید: يا رسول الله، منظورش کدام خانه‌ها است؟ فرمود: خانه‌های انبیاء ابوبکر از جای خود بلند شد و با اشاره به خانه حضرت علی (ع) و فاطمه (س) گفت: يا رسول الله، این خانه از آن‌ها است؟ فرمود: آری از بهترین آن خانه‌ها است. 📗بحار الأنوار ج ۲۳ ص ۳۲۵ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 مسح سر با دست چپ ❓آيا مسح سر رو می‌توان با دست چپ انجام داد؟! ✅ پاسخ: 🌷آیات عظام خامنه‌ای، مکارم، وحید، زنجانی و نوری: در شرایط عادی بنابر احتیاط واجب نمی‌توان با دست چپ، سر را مسح کرد ولی در شرایط خاص (مثل وقتی که دست راست شکسته) اشکالی ندارد. 🌷آیت الله سیستانی: اشکالی ندارد و صحيح است. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم شرعی غسل و وضو با اکستنشن مو 💬 اکستنشن دراصطلاح به معنای افزودن مو به موهای طبیعی انسان می‌باشد. اینکار به منظور افزایش قد، ضخامت، حجم، تغییر رنگ و حالت مو صورت می‌گیرد. ❇️ گاهی در اکستیشن موی سر، موهای مصنوعی توسط چسب به پوست چسبانده می‌شود که مانع رسیدن آب است. 👈 اگر این چسب یا موی مصنوعی در کل محل مسح سر است باید در وضو حداقل برای مسح مانع برداشته شود 👈 و در غسل علاوه بر شستن موهای کوتاه که جزء بدن حساب می‌شود، شستن موهای بلند، مطابق نظر: 🌷آیت‌ الله خامنه‌ای و آیت‌ الله مکارم‌شیرازی: احتیاط واجب شستن موهای بلند سر نیز لازم است. بنابراین اگر اضافه کردن موی مصنوعی، مانع رسیدن آب به موی اصلی سر در قسمتهای بلند آن باشد، باز هم بنابر احتیاط واجب باید مانع برای غسل برطرف شود. 🌷آیت‌ الله سیستانی: شستن موهای بلند در غسل لازم نیست. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان ✳️ امام باقر عليه السّلام فرمود: مَثَلُ الحَريصِ عَلَي الدنيا مَثَل دُودَةِ القَزّ، كُلَّما اِزادادَت مِنَ القَزِّ علي نَفسِها لَفّاً كان أَبعَدَ لها من الخروج حتي تَموتَ. شخص حريص بر دنيا مانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر ابريشم بر خود مي پيچيد راه خروجش دورتر و بسته تر مي گردد تا اينكه بميرد. 📘كافي ج 2 ص 316 📜روزى شخصى به محضر مبارك محمّد رسول اللّه (ص) وارد شد، در حالى كه حضرت روى حصيرى دراز كشيده بود و سر مبارك خود را بر بالشى از ليف خرما نهاده بود و استراحت مى كرد. همين كه پيامبر خدا (ص) متوجّه ورود آن شخص گرديد، از جاى خويش بلند شد و نشست و خواست دستى بر صورت و بدن خود بكشد كه آن شخص مشاهده كرد كه حصير بر بدن مبارك حضرت و نخ ‌هاى ليف بر صورت نورانيش اثر گذاشته است . با خود گفت : قيصر و كسرى روى پارچه هاى ابريشمى و مخمل مى خوابند و هنوز به اين زندگى تشريفاتى كه دارند راضى و قانع نيستند، ولى شما با اين مقام والا و عظيم بر روى حصير مى نشينى و بر ليف خرما مى خوابى ؟! رسول خدا (ص) متوجّه افكار آن شخص شده، او را مخاطب قرار داد و فرمود: توجّه داشته باش كه ما از آن ها بهتر و برتريم . به خدا قسم ! ما با دنيا و اشياء آن رابطه اى نداريم ؛ چون مَثَل ما در اين دنيا همانند سواره اى است كه بر درختى سايه دار عبور كند، سپس جهت استراحت كنار آن درخت فرود آيد و زير سايه اش بنشيند؛ و چون به مقدار كافى استراحت كرد آن را رها كند و به دنبال مقصد خويش به راه افتد. 📕بحار الانوار ج 16 ص 282 ح 129 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
از این تصویر آموختم وقتے منابع محدود است و موقعیت فعلے نامطلوب، به جای آنکه صندلے بسازم باید قایق بسازم. 📢📢📢 اولويت بندي در احکام شخص گاه دو یا چند وظیفه همزمان برایش پیش می آید، در چنین شرایطے باید کرده و وظیفه مهمتر را انجام دهد، مثلا: 🔘 کسی که مےخواهد نماز بخواند و وقت کافے هم دارد و مسجد نیز نجس شده، باید ابتدا مسجد را تطهیر کند و بعد نماز بخواند 🔘 و یا کسے که بدهکار است، ابتدا باید بدهی خود را بپردازد، اگر پولے باقی ماند به زیارت برود 🔘 و یا کسے که خمس بدهکار است، دادن خمس از دادن نذری و کارهای خیر دیگر مهمتر است، 🔘 یا کسے که روزه قضای واجب دارد نمی تواند روزه مستحبے بگیرد. ❌ اما بسیارند افرادی که در این موارد اولویت بندی نکرده و وظیفه خود را انجام نمےدهند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 تذکر قرآنی انتخابات 🔸 خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نخواهد تا زمانی که خودآن قوم حالشان را تغییر دهند. 🔹 «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» 📖سوره رعد آیه ۱۱ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓چرا در جنگ تحمیلی در حالی که بیش از ۱۳۰ کشور علیه ما بودند، ایران یک وجب خاک نداد و دشمن را عقب راند؟ ✅ طبق برآوردها ایران باید شکست می خورد یا حداقل بخشی از خاکش را از دست می داد؛ مثل اکثر جنگ هایی که قبل از انقلاب ما کردیم و شکست خوردیم. 🔺اما پیروزی در جنگ فقط یک دلیل داشت و آن هم تلاش مردم ایران و برکتی بود که خدا به این تلاش‌ها داد. ♨️ در واقع خدا چندان به ابزار و آلات و قواعد نگاه نمی‌کند؛ خدا به نیت‌ها و میزان تلاش یک ملت برکت و پاداش می‌دهد. ✌️همه با هم برای سربلندی کشور در انتخابات شرکت می کنیم و دشمن را شکست می دهیم. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽ ‏✨ ✳️ مهريه (5) 📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً سوره نساء آيه 4 📖 و به زنان مهریه‌های‌شان را‌ بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان! 📌 درباره فلسفه تشریع مهریه روایات متعددی آمده که هریک به زاویه‌ای از این تشریع اشاره کرده است؛ از جمله: ⬅️ الف) از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: مهریه بر عهده مردان، و نه برعهده زنان، واجب شده، با اینکه کاری است که هر دو انجام می‌دهند [و لدت و نفعش به هر دو می‌رسد] زیرا مرد وقتی از زن بهره‌اش را گرفت از او جدا می‌شود و منتظر جدا شدن او نمی‌ماند؛ پس مهریه بر عهده اوست، و نه بر عهده زن. 📔علل الشرائع ج ‏۲ ص۵۱۳ ⬅️ ب) محمد بن سنان سوالاتی را به صورت مکتوب از امام می‌پرسد. در فرازی از پاسخ مکتوب امام رضا (ع) آمده است: علت مهریه و وجوبش بر مردان، و اینکه بر زنان واجب نیست که به همسرانشان چیزی بدهند این است که مئونه [= مخارج و هزینه‌های] زن بر عهده مرد است؛ زیرا زن همانند کسی است که خود را عرضه کرده و مرد خریدار [وصلت با] اوست؛ و هیچ فروشی بدون قیمت، و هیچ خریدی بدون پرداخت هزینه نمی‌باشد، علاوه بر اینکه زنان به علل متعددی از سر و کله زدن [با مردان] و درگیری‌های کسب و کار، معاف شده‌اند 📙علل الشرائع ج ‏۲ ص ۵۰۱ 📓عیون أخبار الرضا علیه السلام ج ‏۲ ص ۹۴ ⬅️ ج) از امام صادق (ع) از علت اینکه دادن مهریه بر مردان واجب شده، ‌سوال شد؛ فرمود: همانا خداوند غیرتمند است؛ برای ازدواج حد و مرزهایی قرار داده تا روابط جنسی مجاز شمرده نشود مگر به شرط‌هایی معین و مهریه‌ای مشخص و رضایت بدان مهریه. 📒مناقب آل أبی طالب علیهم السلام ج ‏۴ ص ۲۷۰ 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
سراج منیر
شناخت دنیاطلبان در کلام امير بيان و اميرمومنان 🔢 وَ النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ: 🔺مردم چها
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه چهارم: گروه چهارم کسانى هستند که حقارت و ناتوانى و نداشتن وسيله کافى، آنان را از رسيدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان را از همه جا کوتاه کرده است در حالى که از ديگر فاسدان و مفسدان چيزى کم ندارند، ولى هرگز به اين ناتوانى و ضعف درونى اعتراف نمى کنند، بلکه خود را به زيور قناعت آراسته و به لباس زاهدان در آمده اند، در حالى که در هيچ زمان نه به هنگام شب و نه روز در سلک پارسايان راستين نبوده اند; 🔺و به تعبير ديگر، آنها افراد بى کفايت و ضعيفى هستند که بر ناتوانى و بى کفايتى خود پرده زهد و قناعت مى افکنند و نقطه ضعف خود را به صورت نقطه قوّت نشان مى دهند، در حالى که بويى از پارسايى و قناعت نبرده و در باطن، دنياپرستانى شکست خورده اند. 👈 البتّه اين گروه بر دو قسمند: گاه براى فريب مردم و سرپوش گذاشتن بر ضعفهاى خود به چنين لباسى درمى آيند و گاه حتّى خود را نيز فريب مى دهند و کم کم، باور مى کنند که پارسا و زاهدند، نه ضعيف و ناتوان. واژه «مراح» و «مغدى» به گفته بسيارى از ارباب لغت و مفسران نهج البلاغه، اسم مکان است و به معناى «محل استقرار چارپايان در شب و صبح» است، ولى بعضى آن دو را، اسم زمان مى دانند و به «زمان رفت و آمد شبانه و روزانه» تفسير کرده اند. و در هر صورت، انتخاب اين واژه ها براى بيان حال آنان اشاره لطيفى به حماقت و ابلهى آنان است که ضعف ها را در نظر خود و ديگران قوّت و قدرت نشان مى دهند و دنياپرستى را در چهره زهد و پارسايى ظاهر مى کنند. ❇️ فرق ميان گروه چهارم و دو گروه اول و سوم: گروه اول، دنياپرستانى هستند که به خاطر ضعف و ناتوانى و بى کفايتى در گوشه اى خزيده و به سراغ مال و جاه و مقامى نمى روند، ولى اصرار ندارند که اين ضعف و ناتوانى را به صورت نقطه قوّتى نشان دهند، در حالى که گروه چهارم، از اين ضعف و ناتوانى خود براى کسب و جاهت در جامعه بهره گيرى کرده و آن را نوعى قناعت و زهد مى شمرند و ملک آزادگى و کنج قناعت را گنجى مى دانند که براى سلاطين با شمشير ميسّر نيست. و امّا تفاوت گروه چهارم با گروه سوم، اين است که گروه سوم از طريق رياکارى خود را به مقاماتى مى رسانند و با استفاده از تزوير به مقاصد نامشروعشان مى رسند. به تعبير ديگر، آنچه را ظالمانِ زورمدار از حطام دنيا، با ظلم و زور به چنگ مى آورند، اينها از طريق رياکارى و فريب مردم به دست مى آورند. دين خود را به دنيا مى فروشند و متاع دنيا را به بهاى دين فروشى به چنگ مى آورند، در حالى که گروه چهارم، به جاه و مقامى نايل نمى شوند! امّا همين اندازه دل خوش کرده اند که مردم آنها را قانع و زاهد مى پندارند. 🚨البته گروه نخست و چهارم، هر دو در اين مشترکند که اگر ميدانى براى ظلم و فساد پيدا کنند از دو گروه ديگر، چيزى کم ندارند. 🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃 @serajemoniir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا