💢 شأن والای انتخابات
🔷 انتخابات، آن نقطه اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه نظام اجرایی است. اگر انتخابات... با حضور مردم، با اراده مردم، با آزادی کامل مردم و انتخاب آزادانه آن ها انجام بگیرد،... نظام اسلامی می تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدف های خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والای انتخابات است.
🎙آيت الله خامنه ای مدظله العالی؛ ۱۳۷۰/۰۹/۲۷.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👤حسرت خلیفه دوم!👇
✅بعد از نزول آیه ۵۵ سوره مائده که معروف به آیه ولایت است:
📖 إنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُون
و اشاره به جریان انگشتر دادن امام علی (ع) در حالت رکوع به سائل دارد، بعدها در زمان حیات حضرت رسول اکرم (ص) این عمل توسط عمر بن خطاب نيز چندين بار انجام شد؛ تا در مورد او نیز آيه ای نازل شود!
💍نقل است که عمر گفته است؛
♦️و اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعیِنَ خَاتَمَاً وَ اَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ (ع) فَمَا نَزَلَ
♦️به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع دادم تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب (ع) نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد.
📒امالی (صدوق) ص ۱۸۶
⁉️از این سخن عمر معلوم میشود که او نیز به این فضیلت خاص امام علی(ع) اعتراف داشته و چون نمیتوانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی میکرد او نیز صاحب فضیلتی اینچنینی باشد!
🔹با زاغ بگویید؛ نگوید سخن از قاف
🔸کاین لقمه به اندازه کام همه کس نیست!
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🍂 امیرالمؤمنین عليه السلام در قرآن (98)
📖 في بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
(نور/36)
📖 [اين چراغ پرفروغ] در خانههايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده [ديوارههاى] آن را بالا برند [تا از دستبرد شياطين در امان باشد]؛ و در آنها نام خدا برده شود، و صبح و شام در آنها تسبيح او گويند.
📍عَن بُرَیدَهًْ قَالَ: قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ»
فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: أَیُّ بُیُوتٍ هَذِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟
فَقَالَ: بُیُوتُ الْأَنْبِیَاءِ
فَقَامَ إِلَیْهِ أَبُوبَکْرٍ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، هَذَا الْبَیْتُ مِنْهَا؟ وَ أَشَارَ إِلَی بَیْتِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَهًَْ عليهما السلام
قَالَ: نَعَمْ مِنْ أَفْضَلِهَا.
بریده گوید: پیامبر اکرم (ص) آیه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» را خواند.
مردی از جای خود بلند شد و پرسید: يا رسول الله، منظورش کدام خانهها است؟
فرمود: خانههای انبیاء
ابوبکر از جای خود بلند شد و با اشاره به خانه حضرت علی (ع) و فاطمه (س) گفت: يا رسول الله، این خانه از آنها است؟
فرمود: آری از بهترین آن خانهها است.
📗بحار الأنوار ج ۲۳ ص ۳۲۵
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 مسح سر با دست چپ
❓آيا مسح سر رو میتوان با دست چپ انجام داد؟!
✅ پاسخ:
🌷آیات عظام خامنهای، مکارم، وحید، زنجانی و نوری:
در شرایط عادی بنابر احتیاط واجب نمیتوان با دست چپ، سر را مسح کرد ولی در شرایط خاص (مثل وقتی که دست راست شکسته) اشکالی ندارد.
🌷آیت الله سیستانی:
اشکالی ندارد و صحيح است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠 حکم شرعی غسل و وضو با اکستنشن مو
💬 اکستنشن دراصطلاح به معنای افزودن مو به موهای طبیعی انسان میباشد. اینکار به منظور افزایش قد، ضخامت، حجم، تغییر رنگ و حالت مو صورت میگیرد.
❇️ گاهی در اکستیشن موی سر، موهای مصنوعی توسط چسب به پوست چسبانده میشود که مانع رسیدن آب است.
👈 اگر این چسب یا موی مصنوعی در کل محل مسح سر است باید در وضو حداقل برای مسح مانع برداشته شود
👈 و در غسل علاوه بر شستن موهای کوتاه که جزء بدن حساب میشود، شستن موهای بلند، مطابق نظر:
🌷آیت الله خامنهای و آیت الله مکارمشیرازی:
احتیاط واجب شستن موهای بلند سر نیز لازم است. بنابراین اگر اضافه کردن موی مصنوعی، مانع رسیدن آب به موی اصلی سر در قسمتهای بلند آن باشد، باز هم بنابر احتیاط واجب باید مانع برای غسل برطرف شود.
🌷آیت الله سیستانی:
شستن موهای بلند در غسل لازم نیست.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗞 یک حدیث ، یک داستان
✳️ امام باقر عليه السّلام فرمود:
مَثَلُ الحَريصِ عَلَي الدنيا مَثَل دُودَةِ القَزّ، كُلَّما اِزادادَت مِنَ القَزِّ علي نَفسِها لَفّاً كان أَبعَدَ لها من الخروج حتي تَموتَ.
شخص حريص بر دنيا مانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر ابريشم بر خود مي پيچيد راه خروجش دورتر و بسته تر مي گردد تا اينكه بميرد.
📘كافي ج 2 ص 316
📜روزى شخصى به محضر مبارك محمّد رسول اللّه (ص) وارد شد، در حالى كه حضرت روى حصيرى دراز كشيده بود و سر مبارك خود را بر بالشى از ليف خرما نهاده بود و استراحت مى كرد.
همين كه پيامبر خدا (ص) متوجّه ورود آن شخص گرديد، از جاى خويش بلند شد و نشست و خواست دستى بر صورت و بدن خود بكشد كه آن شخص مشاهده كرد كه حصير بر بدن مبارك حضرت و نخ هاى ليف بر صورت نورانيش اثر گذاشته است .
با خود گفت : قيصر و كسرى روى پارچه هاى ابريشمى و مخمل مى خوابند و هنوز به اين زندگى تشريفاتى كه دارند راضى و قانع نيستند، ولى شما با اين مقام والا و عظيم بر روى حصير مى نشينى و بر ليف خرما مى خوابى ؟!
رسول خدا (ص) متوجّه افكار آن شخص شده، او را مخاطب قرار داد و فرمود:
توجّه داشته باش كه ما از آن ها بهتر و برتريم .
به خدا قسم ! ما با دنيا و اشياء آن رابطه اى نداريم ؛ چون مَثَل ما در اين دنيا همانند سواره اى است كه بر درختى سايه دار عبور كند، سپس جهت استراحت كنار آن درخت فرود آيد و زير سايه اش بنشيند؛ و چون به مقدار كافى استراحت كرد آن را رها كند و به دنبال مقصد خويش به راه افتد.
📕بحار الانوار ج 16 ص 282 ح 129
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
از این تصویر آموختم وقتے منابع محدود است و موقعیت فعلے نامطلوب، به جای آنکه صندلے بسازم باید قایق بسازم.
📢📢📢 اولويت بندي در احکام
شخص گاه دو یا چند وظیفه همزمان برایش پیش می آید، در چنین شرایطے باید #اولویت_بندی کرده و وظیفه مهمتر را انجام دهد، مثلا:
🔘 کسی که مےخواهد نماز بخواند و وقت کافے هم دارد و مسجد نیز نجس شده، باید ابتدا مسجد را تطهیر کند و بعد نماز بخواند
🔘 و یا کسے که بدهکار است، ابتدا باید بدهی خود را بپردازد، اگر پولے باقی ماند به زیارت برود
🔘 و یا کسے که خمس بدهکار است، دادن خمس از دادن نذری و کارهای خیر دیگر مهمتر است،
🔘 یا کسے که روزه قضای واجب دارد نمی تواند روزه مستحبے بگیرد.
❌ اما بسیارند افرادی که در این موارد اولویت بندی نکرده و وظیفه خود را انجام نمےدهند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢 تذکر قرآنی انتخابات
🔸 خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نخواهد تا زمانی که خودآن قوم حالشان را تغییر دهند.
🔹 «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»
📖سوره رعد آیه ۱۱
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❓چرا در جنگ تحمیلی در حالی که بیش از ۱۳۰ کشور علیه ما بودند، ایران یک وجب خاک نداد و دشمن را عقب راند؟
✅ طبق برآوردها ایران باید شکست می خورد یا حداقل بخشی از خاکش را از دست می داد؛ مثل اکثر جنگ هایی که قبل از انقلاب ما کردیم و شکست خوردیم.
🔺اما پیروزی در جنگ فقط یک دلیل داشت و آن هم تلاش مردم ایران و برکتی بود که خدا به این تلاشها داد.
♨️ در واقع خدا چندان به ابزار و آلات و قواعد نگاه نمیکند؛ خدا به نیتها و میزان تلاش یک ملت برکت و پاداش میدهد.
✌️همه با هم برای سربلندی کشور در انتخابات شرکت می کنیم و دشمن را شکست می دهیم.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨﷽ ✨
✳️ مهريه (5)
📖 و آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً
سوره نساء آيه 4
📖 و به زنان مهریههایشان را بدهید. پس اگر چیزی از آن را با طیب خاطر کامل برای شما واگذاشتند، پس آن را بخورید گوارا و نوش جان!
📌 درباره فلسفه تشریع مهریه روایات متعددی آمده که هریک به زاویهای از این تشریع اشاره کرده است؛ از جمله:
⬅️ الف) از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود:
مهریه بر عهده مردان، و نه برعهده زنان، واجب شده، با اینکه کاری است که هر دو انجام میدهند [و لدت و نفعش به هر دو میرسد] زیرا مرد وقتی از زن بهرهاش را گرفت از او جدا میشود و منتظر جدا شدن او نمیماند؛ پس مهریه بر عهده اوست، و نه بر عهده زن.
📔علل الشرائع ج ۲ ص۵۱۳
⬅️ ب) محمد بن سنان سوالاتی را به صورت مکتوب از امام میپرسد. در فرازی از پاسخ مکتوب امام رضا (ع) آمده است:
علت مهریه و وجوبش بر مردان، و اینکه بر زنان واجب نیست که به همسرانشان چیزی بدهند این است که مئونه [= مخارج و هزینههای] زن بر عهده مرد است؛ زیرا زن همانند کسی است که خود را عرضه کرده و مرد خریدار [وصلت با] اوست؛ و هیچ فروشی بدون قیمت، و هیچ خریدی بدون پرداخت هزینه نمیباشد، علاوه بر اینکه زنان به علل متعددی از سر و کله زدن [با مردان] و درگیریهای کسب و کار، معاف شدهاند
📙علل الشرائع ج ۲ ص ۵۰۱
📓عیون أخبار الرضا علیه السلام ج ۲ ص ۹۴
⬅️ ج) از امام صادق (ع) از علت اینکه دادن مهریه بر مردان واجب شده، سوال شد؛ فرمود:
همانا خداوند غیرتمند است؛ برای ازدواج حد و مرزهایی قرار داده تا روابط جنسی مجاز شمرده نشود مگر به شرطهایی معین و مهریهای مشخص و رضایت بدان مهریه.
📒مناقب آل أبی طالب علیهم السلام ج ۴ ص ۲۷۰
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔊 توضيحات بيان حضرت درباره گروه چهارم:
گروه چهارم کسانى هستند که حقارت و ناتوانى و نداشتن وسيله کافى، آنان را از رسيدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان را از همه جا کوتاه کرده است در حالى که از ديگر فاسدان و مفسدان چيزى کم ندارند، ولى هرگز به اين ناتوانى و ضعف درونى اعتراف نمى کنند، بلکه خود را به زيور قناعت آراسته و به لباس زاهدان در آمده اند، در حالى که در هيچ زمان نه به هنگام شب و نه روز در سلک پارسايان راستين نبوده اند;
🔺و به تعبير ديگر، آنها افراد بى کفايت و ضعيفى هستند که بر ناتوانى و بى کفايتى خود پرده زهد و قناعت مى افکنند و نقطه ضعف خود را به صورت نقطه قوّت نشان مى دهند، در حالى که بويى از پارسايى و قناعت نبرده و در باطن، دنياپرستانى شکست خورده اند.
👈 البتّه اين گروه بر دو قسمند:
گاه براى فريب مردم و سرپوش گذاشتن بر ضعفهاى خود به چنين لباسى درمى آيند
و گاه حتّى خود را نيز فريب مى دهند و کم کم، باور مى کنند که پارسا و زاهدند، نه ضعيف و ناتوان.
واژه «مراح» و «مغدى» به گفته بسيارى از ارباب لغت و مفسران نهج البلاغه، اسم مکان است و به معناى «محل استقرار چارپايان در شب و صبح» است، ولى بعضى آن دو را، اسم زمان مى دانند و به «زمان رفت و آمد شبانه و روزانه» تفسير کرده اند. و در هر صورت، انتخاب اين واژه ها براى بيان حال آنان اشاره لطيفى به حماقت و ابلهى آنان است که ضعف ها را در نظر خود و ديگران قوّت و قدرت نشان مى دهند و دنياپرستى را در چهره زهد و پارسايى ظاهر مى کنند.
❇️ فرق ميان گروه چهارم و دو گروه اول و سوم:
گروه اول، دنياپرستانى هستند که به خاطر ضعف و ناتوانى و بى کفايتى در گوشه اى خزيده و به سراغ مال و جاه و مقامى نمى روند، ولى اصرار ندارند که اين ضعف و ناتوانى را به صورت نقطه قوّتى نشان دهند، در حالى که گروه چهارم، از اين ضعف و ناتوانى خود براى کسب و جاهت در جامعه بهره گيرى کرده و آن را نوعى قناعت و زهد مى شمرند و ملک آزادگى و کنج قناعت را گنجى مى دانند که براى سلاطين با شمشير ميسّر نيست.
و امّا تفاوت گروه چهارم با گروه سوم، اين است که گروه سوم از طريق رياکارى خود را به مقاماتى مى رسانند و با استفاده از تزوير به مقاصد نامشروعشان مى رسند.
به تعبير ديگر، آنچه را ظالمانِ زورمدار از حطام دنيا، با ظلم و زور به چنگ مى آورند، اينها از طريق رياکارى و فريب مردم به دست مى آورند. دين خود را به دنيا مى فروشند و متاع دنيا را به بهاى دين فروشى به چنگ مى آورند، در حالى که گروه چهارم، به جاه و مقامى نايل نمى شوند! امّا همين اندازه دل خوش کرده اند که مردم آنها را قانع و زاهد مى پندارند.
🚨البته گروه نخست و چهارم، هر دو در اين مشترکند که اگر ميدانى براى ظلم و فساد پيدا کنند از دو گروه ديگر، چيزى کم ندارند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ چگونگی نامگذاری شبها و روزهای محرم به نام کدام شهدای کربلا
با توجه به ورود امام حسين (ع) و يارانش در روز دوم محرم به كربلا و شهادتشان در روز دهم، شيعيان دهه اول اين ماه را به ياد آنان و ذكر مصيبتشان به سوگواری و عزاداری ويژهای میپردازند و در بزرگداشت شهدای كربلای سال ۶۰ هجری هر روز از اين دهه را مختص به يكی از حماسه سازان اين نهضت جاويدان قرار دادهاند:
♦️شب و روز اول: حضرت مسلم بن عقيل (ع)
♦️شب و روز دوم: ورود كاروان به كربلا
♦️شب و روز سوم: حضرت رقيه (س)
♦️شب و روز چهارم: حضرت حر بن یزید ریاحی و طفلان حضرت زينب (س)
♦️شب و روز پنجم: حضرت عبدالله بن الحسن (ع) و اصحاب
👈 البته برخی شب پنجم را شب زهیر بن قین نیز مینامند.
♦️شب و روز ششم: حضرت قاسم بن الحسن (ع)
♦️شب و روز هفتم: حضرت علی اصغر (ع) و روضه عطش
♦️شب و روز هشتم: حضرت علی اكبر (ع)
♦️شب و روز نهم: حضرت ابوالفضل العباس (ع)
♦️شب و روز دهم: حضرت اباعبدالله (ع) و شام غريبان
🔷 روزهای پس از دهه
🔹شب و روز یازدهم: حرکت کاروان اسیران کربلا از کربلا به کوفه
🔹شب و روز دوازدهم: ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه
🔹 شب و روز سیزدهم: حضرت زهرا(س)، کاروان اسرا و وقایع کوفه و مسیر شام
✅ هر یک از شب های محرم به نام یکی از شهدا یا شخصیت ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نامگذاری شده است. این نامگذاری مستند دینی و ریشه تاریخی ندارد، بلکه با گذشت زمان صورت گرفته و واضع خاصی هم ندارد. این کار از طرف مداحان و ذاکران اهل بیت و بر اساس جایگاه شهیدان کربلا، نزدیکی هر یک از آنها به نقطه وحدت بخش کربلا یعنی امام حسین (ع) و هم آهنگی شور و التهاب مراسم و روضه آنان با مرکز شورآفرین شب عاشورا صورت گرفته است.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🗓 زمان ورود مسلم بن عقیل و مدت اقامت او در شهر کوفه
بنابر نقل اکثر تاریخنگاران حضرت مسلم بن عقیل در روز 15 ماه مبارک رمضان از مکه به قصد کوفه خارج شد و در روز 5 شوّال به کوفه رسید.
🔺بنابراین، مدت زمان حضور حضرت مسلم در کوفه دو ماه و چهار روز بوده است.
🖌 اما مرحوم شیخ مفید (ره) نیز درباره زمان رسمی قیام حضرت مسلم مینویسد:
«مسلم بن عقیل، در روز سهشنبه هشتم ذى حجه سال شصتم هجرت در شهر کوفه قیام کرد و در روز چهارشنبه نهم همان ماه که مصادف با روز عرفه بود به شهادت رسید و حضرت امام حسین (ع) در روز خروج مسلم که مصادف با روز ترویه بود از مکه به طرف عراق رهسپار شد».
📘الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد ج 2 ص 66
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📃متن نامه امام حسين (ع) که توسط مسلم بن عقيل برای کوفيان ارسال شد:
امام حسین (ع) طى نامه و پیامى جداگانه که خطاب به مردم کوفه نوشت، تکلیف مردم و ماموریت مسلم بن عقيل را روشن ساخت. متن نامه امام چنین بود:
مسلم بن عقيل
«بسم الله الرحمن الرحیم»
از حسین بن على، به جماعت مؤمنان و مسلمانان
اما بعد،
سعید و هانى، با نام هایتان نزد من آمدند. آنان آخرین کسانى بودند از فرستادگانتان که نزد من آمدند. من تمام مقصود و هدفى را که ذکر کرده بودید فهمیدم.
بیشتر سخن شما این بود که: ما را امام و پیشوایى نیست، پس بشتاب! شاید خدا ما را به واسطه تو بر هدایت، هماهنگ و مجتمع کند. اینک، من برادرم،عموزادهام و شخص مورد اعتمادم از خانواده خویش «مسلمبن عقیل» را به سوى شما فرستادم و او را مامور کردم که از حال شما و از کار و نظرتان به من گزارش بفرستد.
اگر به من چنین گزارش دهد که راى بزرگان و صاحبان فضل و خرد شما،همانند چیزى است که قاصدان شما گفتند و در نام هاى شما نوشته شده است به خواست خدا بزودى به سویتان خواهم آمد.
به جانم سوگند پیشوا و امام، تنها و تنها کسى است که به کتاب خدا حکم و عمل کند و به قسط رفتار نماید و به حق، گردن بنهد و خود را وقف و پایبند فرمان خدا سازد، والسلام.»
☝️متن عربى نامه :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام إِلَى الْمَلَإِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُسْلِمِینَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ هَانِئاً وَ سَعِیداً قَدَّمَا عَلَیَّ بِکُتُبِکُمْ وَ کَانَا آخِرَ مَنْ قَدِمَ عَلَیَّ مِنْ رُسُلِکُمْ وَ قَدْ فَهِمْتُ کُلَّ الَّذِی اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَکَرْتُمْ وَ مَقَالَهُ جُلِّکُمْ أَنَّهُ لَیْسَ عَلَیْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یَجْمَعَنَا بِکَ عَلَى الْحَقِّ وَ الْهُدَى وَ أَنَا بَاعِثٌ إِلَیْکُمْ أَخِی وَ ابْنَ عَمِّی وَ ثِقَتِی مِنْ أَهْلِ بَیْتِی مُسْلِمَ بْنَ عَقِیلٍ فَإِنْ کَتَبَ إِلَیَّ بِأَنَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ رَأْیُ مَلَئِکُمْ وَ ذَوِی الْحِجَى وَ الْفَضْلِ مِنْکُمْ عَلَى مِثْلِ مَا قَدَّمَتْ بِهِ رُسُلُکُمْ وَ قَرَأْتُ فِی کُتُبِکُمْ فَإِنِّی أَقْدَمُ إِلَیْکُمْ وَشِیکاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ فَلَعَمْرِی مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاکِمُ بِالْکِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِینِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَلِکَ لِلَّهِ وَ السَّلَامُ
📗 بحار الانوار ج 44 ص 344
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔰نمازی که باعث میشود سال را با خیر به پایان ببریم
🔹برای آخرین روز ماه ذیالحجه که روز آخر سال قمرى نیز است، مرحوم «سیّدبن طاووس» نقل کرده است که در این روز، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى:
🔸اللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَیْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، ونَسیتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ،ودَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَیْکَ، اللّهُمَّ فَاِنّى اَسْتَغْفِرُکَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، وما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل یُقَرِّبُنى اِلَیْکَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، ولا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْکَ یاکَریمُ
▫️خدایا آنچه انجام دادم در این سال از اعمالى که مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى و من آن را فراموش کردم ولى تو فراموشش نکردى و مرا به بازگشت بسویت خواندى بعد از دلیرى کردنم بر تو، خدایا من از آن اعمال آمرزش مى طلبم پس بیامرز آنها را و هر عملى که انجام دادم از اعمالى که مرا به تو نزدیک گرداند پس آن را از من قبول و قطع مکن امیدم را از خودت اى بزرگوار.
🔹وقتى چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (و او را وسوسه کردم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد!
📕 اقبال الاعمال ج 2 ص 380
✅ با گناهانی آمرزیده، وارد ایام عزای حسینی شویم.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🤝 بیعت کوفیان با مسلم
❇️ با اعلام آمادگی گستردۀ کوفیان و ارسال نامههای فراوان، امام حسین (ع) پسر عمویشان، مسلم بن عقیل را فراخواندند و از او خواستند به کوفه برود و ایشان را از صحت و سقم آمادگی کوفیان آگاه گرداند.
هنگامیکه مسلم بن عقیل به کوفه رسید و مردم از ورود او آگاهی یافتند به سوی او شتافتند و ۱۲ هزار نفر با او بیعت کردند. لذا وی را سفیر امام حسین (ع) دانستهاند.
با این بیعت و استقبال گسترده، مسلم به امام حسین (ع) نامه نوشت و امام را از دعوت کوفیان آگاه ساخت و از ایشان خواست تا به کوفه بیاید.
❎ با ورود مسلم به کوفه و بیعت گستردۀ مردم با او، یزید بن معاویه، عبیدالله بن زیاد را علاوه بر حکومت بصره به حکومت کوفه نیز منصوب کرد و از او خواست تا تا مردم را از بیعت حسین (ع) منع، و آنان را متفرق ساخته و مسلم بن عقیل را دستگیر کند و به قتل برساند.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✳️ قیام مسلم و بیعتشکنی کوفیان
عبیدالله پس از ورود به کوفه به جستجوی مسلم بن عقیل پرداخت و با نفوذ یکی از کارگزارانش، به نام معقل در بین شیعیان کوفه، از محل اختفای مسلم در خانه هانی بن عروه مطلع گردید؛ لذا هانی را به خاطر میهمانی از مسلم دستگیر و زندانی کرد.
مسلم بن عقیل با شنیدن خبر دستگیری هانی بن عروه، به همراه چهار هزار نفر به سوی قصر عبیدالله حرکت کرد.
➖ هنگامیکه مسلم و یارانش به قصر عبیدالله رسیدند، با توطئه ابن زیاد سران قبایل و بزرگان کوفه، مردم را از ادامۀ اعتراض منصرف کردند. در این میان شمر بن ذی الجوشن از جمله افرادی بود که از طرف عبیداللّه بن زیاد، مامور شد مردم را از اطراف مسلم پراکنده سازد. او در سخنانی، مسلم را فتنهگر نامید و کوفیان را از سپاه شام ترساند.
▪️به این ترتیب با فرا رسیدن شب از آن چهار هزار نفر تنها سیصد نفر به همراه مسلم باقی ماندند.
طبری تعداد این افراد را پانصد نفر ذکر کرده است.
🥀البته آنها نیز در طول شب از او جدا شدند و پس از اقامه نماز تنها سی نفر به همراه مسلم ماندند.
😢 بعد از ادای فریضه مغرب، از چهار هزار نفر کوفی حتی یک تن نیز با وی نماند.
⚜️ مسلم، غریب و تنها در کوچههای کوفه حیران قدم میزد، تا اینکه زنی به نام طوعه را دید و از او تقاضای آب کرد.
آن زن او را به خانه برد و محل استراحتی برای وی مهیا ساخت. اما سرانجام مکان اختفای مسلم با خیانت پسر طوعه آشکار شد.
سربازان ابن زیاد از پشت بامها دستههای نی را آتش میزدند و بر سر آن حضرت میریختند.
♨️ با ترفند امان دادن به مسلم، دشمن توانست وی را بعد از جراحتهای فراوان دستگیر کند.
👌 مسلم تا آخرین لحظات عمر در فکر امام حسین و اهل و عیالش بود؛ لذا به ابن سعد وصیت کرد تا كسى را به سوى حسين بفرستد تا او را از آمدن به کوفه برحذر دارد
🔸قیام مسلم در کوفه در روز سه شنبه هشتم ذی حجه سال شصت هجری واقع گردید.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🩸شهادت با لبان خشکیده
مسلم بن عقيل همانند مولایش حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با لب خشکیده و در حال عطش به شهادت رسید.
🔺نقل است که وی را در حالی که خون، چهره و لباسش را فرا گرفته و مجروح و بسیار تشنه بود اسیر کردند.
در داخل قصر ابنزیاد کوزه آب سردی نیز در کنار درگاه به چشم میخورد. مسلم رو به آنها کرد و گفت: قدری از این آب به من بدهید.
مسلم بن عمرو گفت: میبینی که چقدر سرد است؟ به خدا قسم هرگز از آن نخواهی چشید، مگر آن که پیش از آن، آب جوشان جهنم را بنوشی.
مسلم بن عقیل گفت: وای بر تو، کیستی؟
گفت: من فرزند کسی هستم که حقّی را که تو انکار میکنی میشناسد و نصیحت پیشوایی را که تو با او دشمنی میورزی میپذیرد و در حالی که تو با او مخالفت میکنی، از او اطاعت میکند. من مسلم بن عمرو باهلی هستم.
مسلم بن عقیل گفت: چه چیز تو را چنین ستمپیشه و سنگدل کرده است؟ ای فرزند باهله، تو برای رفتن به جهنم و نوشیدن آب جوشان سزاوارتری.
سپس مسلم به دیوار تکیه داد و نشست. عمارة بن عقبه غلامش را فرستاد و کوزه آبی آورد و قدری به مسلم داد. مسلم سه بار ظرف آب را بالا برد، ولی هر بار ظرف پر از خون شد. بار آخر دو دندان ثنایای مسلم در ظرف افتاد و او هرگز نتوانست آب بنوشد.
آنگاه گفت: الحمدللّه، اگر این آب روزی من بود آن را مینوشیدم.
ابن زیاد به ابن حمران که در جنگ با مسلم مجروح شده بود دستور داد تا برای تشفّی دل خود کشتن مسلم را بر عهده بگیرد.
بُکیر، مسلم را به بالای قصر برد. مسلم بن عقیل در آن حال تکبیر میگفت و استغفار میکرد و بر انبیا و ملائکه درود میفرستاد و میگفت: خداوندا، میان ما و این گروه که بر ما ستم روا داشتند، ما را تکذیب کردند و کشتند تو خود حکم بفرما.
در بالای دار الاماره بکیر سر از بدن نازنیش جدا کرد و پیکرش را از بالای قصر به پائین انداخت.
سپس وحشتزده نزد عبیدالله بازگشت و گفت: هنگامی که مسلم را به قتل رساندم، ناگهان دیدم مردی سیاه چهره و زشت در برابرم ایستاده و انگشتان خود را به دهان گرفته است؛ من با مشاهده آن بسیار ترسیدم!
🩸سر مبارکش را همراه با سر هانی بن عروه به شام فرستادند. یزید دستور داد تا آنها را بر سردر یکی از دروازههای شهر دمشق آویختند. پیکرش را نیز در بازار قصابهای کوفه بر روی زمین کشاندند و سپس در همان جا به دار آویختند.
🤲 در قسمتی از زیارتنامه مسلم میخوانیم:
«السَّلامُ عَلَیک ایهَا الفادی بِنَفسِهِ وَ مُهْجَتِهِ الّشهیدُ الْفَقیهِ المَظلُومِ الْمَغصُوبِ حَقُّهَ المُنتهِک حُرَمَتُهُ. الَّسلامُ عَلَیک یا فادی بِنَفسِهِ ابْنَ عَمِّهِ وَ فَدی بِدَمِهِ دَمْهُ. السَّلامُ عَلَیک یا اوَّلَ الشُّهَداءِ وَ امام السُّعداء ... السُّلامُ عَلَیک یا وَحیداً غَریباً عَنْ اهلِهِ بَینِ الاعْداءِ بِلا ناصرٍ وَ لا مُجیبَ»
«سلام بر تو ای جاننثار، ای شهید فقیه و مظلوم، ای کسی که حقّش غصب گردید و حرمتش شکسته شد. سلام بر تو که جانت را فدای پسر عمومیت کردی و برای حفظ او خون دادی. سلام بر تو ای اوّلین شهید و ای پیشوای سعادتمندان، سلام بر تو که میان دشمنان، تنها و بیکس بودی و یار و یاوری نداشتی.»
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ ثمره حق و حقمداری
🔻امام عسكری عليه السلام:
🔹«ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إلاّ ذَلَّ و لا أخَذَ بِهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ»
🔸هيچ عزّتمندى حق را ترك نکرد مگر آن كه خوار شود و هيچ خوارى حق را نگرفت مگر آن كه عزّت يابد.
📔تحف العقول ص ۴۸۹
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✅ کوفه مناسبترین شهر برای ورود سیدالشهدا
⚜️ یزید مدعی خلافتی شد که نه تنها صلاحیت لازم برای آن منصب را نداشت، حتی صلاحیت برای یک مسلمان عادی بودن را نیز دارا نبود؛ زیرا عملا شراب خواری میکرد و مقدسات دین را انکار مینمود. هنگامی که به خلافت رسید به حاکم مدینه دستور داد از امام حسین (ع) بیعت بگیرد و در صورتی که ایشان بیعت نکردند، حضرت را به قتل برساند.
❇️ امام (ع) که میدانست اعمال یزید، اساس اسلام را از بین میبرد با او بیعت نکرد و راه مبارزه را در پیش گرفت و برای پیشبُرد مبارزه از مدینه به مکه رفت؛ زیرا خوب میدانست اگر در مدینه بماند، او را به بیعت مجبور کرده و یا از بین میبرند.
هنگامی که امام حسین (ع) از نقشه شوم دشمنان مبنی بر ترور ایشان مطلع شد، مکه را به سمت کوفه ترک کرده و فرمودند: «اگر در جای دیگر کشته شوم، بهتر است که در مکه و حرم امن الهی کشته شوم و حرمت آن از بین برود»
📙مروج الذهب ج 3 ص 65
❓حال این سوال پیش میآید که چرا حضرت، کوفه را به شام، مصر و یا یمن ترجیح داد؟!
⬅️ شام:
منطقه شام از زمان فتح آن، تحت سلطه بنی امیه بود و مردم آن مطیع حاکم شام، یزید لعنه الله بودند، در نتیجه حرکت امام به سمت شام، حرکت به سمت دشمن و افتادن در هلاکت بود.
⬅️ مصر:
منطقه مصر نیز از زمان حکومت امیرالمومنین (ع) با زهر دادن به مالک اشتر و قتل محمد بن ابیبکر در اختیار و تحت سلطه کامل معاویه قرار داشت و از این جهت مناسب برای رفتن حضرت نبود.
⬅️ یمن:
گروهی عافیت طلبان ساکن مکه یا خیرخواهان بیبصیرت نسبت به علم و جایگاه امامت، به حضرت پیشنهاد میکردند که عازم یمن شوند؛ زیرا بیشتر بافت یمن، به صورت کوه و بیابان بوده است؛ ولی نامه و یا استقبالی عمومی از طرف یمن برای بیعت با حضرت در تاریخ ثبت نشده است؛ از همین رو پیشنهاد یمن منتفی میشود.
🔺البته تعداد اندکی از یاران یمنی حضرت، بعد از شنیدن خبر خروج ایشان، خودشان را به حضرت رساندند.
📓جمل من انساب الاشراف ج 3 ص 374
⬅️ اما کوفه:
مردم کوفه یک ماه پس از حضور امام در مکه، ایشان را به کوفه دعوت کردند. نامههای مردم کوفه در دهه اول رمضان سال 60 هجری به مکه رسید.
نماینده حضرت در کوفه، مسلم بن عقیل نیز شدت استقبال مردم کوفه را، برای حضرت بیان کرد. از این جهت کوفه پذیرای حضرت بود.
📒إبصار العین فی انصار الحسین ص 132
✅ درنتیجه اگر امام حسین (ع) جز کوفه، منطقه دیگری را بر میگزید، ممکن بود مردم عذر بیاورند که ما شما را دعوت نکرده و یا پیشنهاد بیعت به شما نداده بودیم.
حضرت میدانست که در یمن کسی به یاری وی نخواهد آمد و اگر کشته شود، مورد سرزنش واقع خواهد شد که چرا پاسخ مثبت به آن همه نامه و طومار مردم کوفه نداده است. حتی وقتی خبر پیمان شکنی مردم با مسلم به گوش حضرت رسید، یاران گفتند: به تحقیق به خدا سوگند تو مانند مسلم بن عقیل نیستی و اگر به کوفه وارد شوی، مردم به سوی تو میشتابند.
📗الارشاد ج 2 ص 75
👈 جلوگیری عبیدالله بن زیاد از ورود امام حسین (ع) به کوفه و دستور وی در متوقف کردن کاروان حسینی در بیابانی خشک نیز حکایت از نگرانی شدید از حضور حضرت در کوفه و ارتباط وی با مردم دارد.
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
⚫️ کارنامه سیاه یزید بدون حتی یک نقطه سفید
🔹لعن و نفرین بر یزید، فرزند معاویه لعنة الله علیهما در میان اهل تسنن جایز و حتی واجب است؛ زیرا وقتی دستور قتل سیدالشهداء را صادر کرد. این جنایت چنان سنگین بود که برای توجیه کار او، هیچ راهی پیدا نشد.
اما همچنان کسانی با تحلیل نادرست تاریخ، برای یافتن نقاط سفید در کارنامه سیاه یزید، تلاش میکنند.
🔘 بیرحمی سپاه کوفه
در زیارت عاشورا به صراحت اعلام شده مصیبتی که در کربلا بر سر اهل بیت وارد آمد، در آسمانها و زمین نمونه و مشابه نداشته و با بیرحمی هرچه تمامتر صورت پذیرفته است. از این رو هیچگاه نمیتوان شمشیر نکشیدن سپاهیان کوفه بر زنان و کودکان را نشانه دلرحمی آنها قلمداد کرد؛ زیرا برخی گزارشها از شهادت دو زن در حادثه عاشورا خبر میدهند و این نیز به دلیل آن بود که آنها در مقابل سپاه دشمن شمشیر کشیدند.
📕 إبصار العين ص 227
👈 جالب آنکه در میانه جنگ هیچ کسی نگفت چون آنها زن هستند، پس رهایشان کنید، بلکه آنها را نیز از دم تیغ گذراندند. از این رو در خیمههای امام حسین (ع) نیز اگر کسی شمشیر میکشید، بیشک کشته میشد.
⬅️ پیش از اسلام، ماه محرم را ماه جنگ و جدال قرار نمیدادند و یک ماه صبر میکردند. در سنگدلی سپاهیان کوفه همین بس که حتی به قوانین عرب جاهلی نیز پایبند نبودند، با اینکه امام حسین (ع) به قصد جنگ از مدینه خارج نشد، اما کوفیان به طمع کسب غنیمت به مقابله با امام زمان خود برخواستند.
💢 افتخار به جنایت
سخنرانیهای طوفانی و اثرگذار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کوفه و شام بسیاری از مردم را به پشیمانی و توبه وادار ساخت.
کاخ یزید به ماتمخانه تبدیل شد، تا آنجا که یزید چارهای جز توقف رفتار ظالمانه با اهل بیت را نداشت و آنها را برای رفتن به مدینه آزاد گذاشت، اما فرماندهان دشمن هیچگاه از کرده خویش پشیمان نشدند.
پس از عاشورا، جانیان کوفی به نیت چاپلوسی و خودنمایی نزد یزید و ابن مرجانه، سرهای بریده شهدای نینوا را در میان قبیلههای خود تقسیم کردند تا شاید برای هر قبیله افتخاری باشد.
📔اللهوف (ابن طاووس) ص 143
⬅️ دلیل دیگری که نشان میدهد سپاهیان دشمن و فرماندهان آنها از جنایت خود پشیمان نبودند، رها کردن جنازه مطهر شهدای کربلا به حال خود بود.
حتی پس از دفن اجساد، حکومت مانع از زیارت قبور شهدا نمیشد؛ زیرا مخفی نگه داشتن قبر شهدای کربلا در آن برهه نه تنها به سود یزید و ابن مرجانه نبود، بلکه آشکار بودن قبور افتخار به شمار میآمد؛ زیرا به گمان آنها یزید در مقابل شورشیان ایستاده و پیروز شده بود، از این رو دلیلی برای مخفی نگه داشتن قبور نبود.
⬅️ مصیبت اسارت
امام سجاد (ع) با الگو گرفتن از نیاکان معصوم خویش به ویژه امام حسین (ع)، هیچگاه از مرگ در راه خدا ترس و واهمهای نداشته و شهادت را برای خود کرامت و بزرگی میدانست (بحار الأنوار ج45 ص 118) اما تا آن زمان، به اسارت بردن خاندان رسول الله (ص) سابقه نداشته و این مصیبت برای اهل بیت بسیار دردناک بود و حضرت زینب (س) اعتراض خویش را در این مورد به یزید اعلام داشت.
📙بلاغات النساء ص 35
❎ اما با این حال، هر بار که جانیانی همچون عمر سعد و ابن مرجانه و یزید، با اهل بیت به ویژه حضرت زینب سخن میگفتند، سرافکنده و خوار میشدند. هدف دشمن از آغاز گفت و گو با اسیران، نه تنها احترام به حقوق اسیران نبود، بلکه میخواست آنها نزد مردم بیش از پیش خار و خفیف شوند، اما هیچگاه توقع روحیهای قوی و با صلابت از اهل بیت را نداشتند و این خودشان بودند که بیآبرو گشتند.
⬅️ تزویر دشمن با اهل بیت
گرچه یزید و ابن مرجانه برای برخی یاران امام حسین مانند حضرت علی اکبر و حضرت عباس امان نامه دادند و درصدد آزادی آنان بودند، اما این رفتار هیچ افتخاری برای آنها به شمار نمیآید؛ زیرا امام معصوم و حجت خدا در امان نبود. اینکه دیگران در امان باشد و انسان معصوم مورد ستم قرار گیرد، چیزی جز رفتار منافقانه و تزویر نیست.
✔️ تمام بنی امیه نیز به جنایت روز عاشورا راضی بودند و به همین خاطر مشمول لعن و نفرین قرار گرفتند.
🔺همانگونه که در زیارت عاشورا میخوانیم:
«لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً»
«خداوند تمام افراد دودمان بنیامیه را نفرین کند.»
🔮 شناسه ما در دو پيام رسان ايتا و تلگرام 👇👇👇
🍃
🌸🍃
🍃🌸🍃 @serajemoniir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃