فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☁️⃟🪴
🌿⃟🌻⇢.• #سلامآقاجانم
ـــــــــــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ ـ ـ ــ
اَلسَـّلامُعَليكَياأباعَبدِالله
يارَحمۃَاللهِالواٰسِعَہوَيابابِنِجٰاةِالاُْمَّةِ
『•🌿📖⇣•』
▫️تـوسـل امـام باقـر علیهالسلام
▫️به حضرت زهرا سلاماللهعلیها
هـرگـاه امـام بـاقـر علیهالسلام دچــار تــب
مـیشـد، از آب سـرد استفـاده میکـرد؛ دو
پیراهن برمیداشت که یکی را بـا آب سرد
خیس میکـرد و دیگـری را بر بدنش، و بـه
نوبت آن دو را تعویض میفرمود. سپس -
بـه نیـت شفـا - بـا صـدای بلنـدی کـه از در
خــانـــه شنـیـــده مـیشــد، صـــدا مـیزد:
یــا فــاطمــــة بنـــت محمـــد.💗
كـانإذاوعكاستعـانبالماءالباردفيكـونله ثوبانثوبفيالماءالباردوثوبعلىجسده يراوحبينهما.ثمّيناديحتـىيسمـعصـوتـی علـىبـابالـداريـافــاطمـــةبنـتمحمـد🌿 📚کافی (روضه)، ج۸، ص۶۳.『•𝐉𝐎𝐈𝐍⇣•』 『@serat12k 』
ݜرحݫیارٺعاݜوراء۱٫.ogg
7.61M
🌿
ꞌꞋ ـبِسْمِـالْلّٰھِالْرَحْمٰنِـالْرَحْیْمِـ
ꞌꞋ #منــاظـــره
╭─────────┈┈┈┈
ꞌꞋ❅دکتروحیدباقرپورکاشانی
ꞌꞋ❅استادمحمـدحسـنوکیـلی
ꞌꞋ❅جلسـ سوم ــه ٫ پائیز۱۳۹۷
┈┈┈┈──────────╯
تتمهٔاصالتوجودووحدتشخصیهٔوجود
- استاد محمدحسن وکیلی:
نکته چهارم اینکه این حقیر عرض نکردم که واقعیت و وجود و هویت به یک معناست که بعد شما معنای هویت را در کشّاف اصطلاحاتِ الفنون ملاحظه کنید و انتقاد بفرمایید. کلمه هویت، تعبیری بود که در تعابیر شما به کار میرفت. حقیر عرض کردم که کلمه وجود و واقعیت به یک معناست و تعابیری مثل تحقق.
ثانیاً حقیر عرض نکردم که چون عرف، اینها را مترادف میدانند، پس ما هم مترادف میدانیم. عرض کردم خود فلاسفه وقتی میخواهند وجود را توضیح بدهند، میگویند وجود در محل نزاع ما، همان حقیقت عینی است و وجود و عینیت و واقعیت را یکی معنا میکنند. و لذا فلاسفه به صراحت میگویند اصالت وجود یک مسئله بدیهی است. حتی در کتاب المنطق که جزو اولین کتابهای درسی حوزههای علمیه است، در بحث مقدمات برهان، مرحوم مظفر خیلی تأکید میکنند که اگر کسی قضیه الموجودٌ موجود را درست تصور کند، هیچ شکی در این مسئله نمیکند و این را بهعنوان یک مثال برای بدیهیات مثال میزنند. وقتی فلاسفه، خودشان تصریح به بدیهی بودن اصالت وجود میکنند و خودشان تصریح میکنند که ما درواقع وجود و واقعیت، اصطلاح جدیدی نداریم، این دیگر سزاوار نیست که شما به حقیر انتقاد بکنید و توضیح بدهید که بله در علوم اصطلاحات خاصی وجود دارد و و و... معلوم است در علوم اصطلاحات خاصی وجود دارد، اما در مسئله محل بحث ما، فلاسفه از وجود، همان معنای هستی و واقعیت عینی خارجی را قصد میکنند، چیزی هم بیشتر از این قصد نکردند و لذا اصلاً معنادار نیست که کسی بگوید من عالم را عین واقعیت میدانم، اما حالا دعوا کنیم که وجود اصیل است یا وجود نیست! تا گفتیم عالم عین واقعیت است، یعنی عالم عین تحقق است، عین هستی است، عین وجود است، و هیچ مفهومی پایهایتر از واقعیت و هستی پیدا نمیشود.
لذا عنایت بفرمایید که بنده اصلاً صحبت از هویت نکردم، صحبت از واقعیت و عینیت و تحقق بود و هم به اصطلاحات کتابهای گذشته ارجاع ندهید. برگردید به خود آثار حکمای حکمت متعالیه، کلمه وجود و واقعیت را کاملاً شفاف توضیح دادند.
و اما خیلی گذرا در باب معقول اول و ثانی، اجمالا خاطر شریفتان باشد که ماهیت چه به نحو مخلوط و چه به نحو مطلق، هر دو از نگاه مورد نظر، معقول اول است و به هیچ وجه معقول ثانی تلقی نمیشود. ولی این بحثها از محل مناظره فعلی خارج است. تقاضا میکنم اگر منت میگذارید به انتقاد از رساله مزبور بپردازید و اشکالاتی را که به نظریه وحدت شخصی دارید بفرمایید، ببینیم آن اشکالات با تقریر عرضهشده، قابل پاسخگویی هست یا قابل پاسخگویی نیست. یا اگر در اصل تقریرش اشکالی دارید، بفرمایید، چون از حوصله بحث اصلی خارج شدن، از نظر روشی، کار صحیحی نیست. باز هم عذرخواه و شرمنده هستم. متشکرم.
❏ادامه دارد....
╭──────┈┈┈┈
ꞌꞋ❅پارت ششم
ꞌꞋ❅پارت قبل
ꞌꞋ❅@serat12k
┈┈┈┈───────╯
🌿 ꞌꞋ #منــاظـــره
تتمهٔاصالتوجودووحدتشخصیهٔوجود
- دکتر باقرپور کاشانی:
با تشکر از جناب استاد. ببینید من این مطالب را که مطرح کردم، واقعیتش قصد نداشتم که از آن موضوعی که تعیین شده خروج داشته باشم.
اما تمام حرف این است که بالاخره ما اگر بخواهیم پی به حقانیت وحدت وجود، وحدت شخصیه وجود ببریم، باید در ارتباط با اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، تکلیفمان مشخص شود.
مثلاً جنابعالی با اصالت وجودی که جناب استاد فیاضی تبیین میکند، اساساً نمیتوانید به وحدت شخصیه وجود برسید. کمااینکه شما میبینید که در مناظرهای که با جناب رمضانی داشت، دوباره تمام این مقدمات مطرح شد. لذا بنده قصد داشتم که فقط تکلیف این مسائل مشخص شود. بله اگر چنانچه اصالت را با وجود بدانیم و ماهیت را بالعرض وجود؛ یعنی فقط موطنش را در ذهن بدانیم، اینجا خیلی کار راحتتر میشود. یعنی اگر این را دست من بدهند، من بساطتش را برایتان اثبات میکنم، وحدت شخصیه وجود برای شما اثبات میکنم، عینیت برای شما اثبات میکنم، اطلاق وجود را برای شما اثبات میکنم و خیلی مسائل دیگر! هرچند که در هر کدام از اینها، قلت و انقلتهای زیادی هست. اما با آن زحماتی که مرحوم آخوند ملاصدرا کشیده، خیلی کار راحت شده.
اما تمام حرف این است که بالاخره در مبحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، بتوانیم بالاخره سعی کنیم به یک توافقی برسیم.
اما اینکه میفرمایید که مبحث اعتباریت ماهیت را متوقف میدانید بر اثبات اتحاد عقل و عاقل و معقول، که تعبیر اتحاد هم اشتباه است، وحدت عقل و عاقل و معقول، یا وحدت شخصیه وجود، این هیچ مشکلی ندارد. ما میتوانیم بعد از وحدت شخصی وجود، اگر شما فرصتی در اختیار حقیر بگذارید، به بحث اعتباریت ماهیت بپردازیم.
❏ادامه دارد....
╭──────┈┈┈┈
ꞌꞋ❅پارت هفتم
ꞌꞋ❅پارت قبل
ꞌꞋ❅@serat12k
┈┈┈┈───────╯