🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
『هوالحڪیم⇣ #منــاظـرﻫ』
بررسی برهان وجوب و امڪان
در اثبــات وجــود خــدا
دکتر باقرپور کاشانی ‹مسلمان› جنـــاب سینا رهنورد ‹آتئیست› بهمنماه۱۳۹۵.┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ┈┈┈ 📌دکتر باقرپور کاشانی: نکته دیگری که شما فرمودید: در قدیم میگفتند که صوت یا نور در حیطهٔ ماده نمیگنجد، ولی الان میگویند چه نور چه صوت چه عواملی که هست که آن زمان بر انسان مکشوف نبوده، در حول ماده و مادیات است. بنده این را قبول دارم. چه در فلسفه این تعبیر را داریم، چه در کلام این تعبیر را داریم، چه در فیزیک. اساساً ماده در تعریفش این هست که طول و عرض و ارتفاع دارد؛ یعنی جهات ثلاثه برایش معنا بدهد. ماده قابلیت حرکت و سکون را دارد. ماده، قابلیت بالقوه بودن و تبدیل به فعلیت را دارد. یعنی یک دانه سیب، بالقوه درخت سیب است. وقتی تحقق پیدا کند، میشود درخت سیب. حالا اسمش را میخواهید بگذارید تکامل، میخواهید اسمش را بگذارید تغییر ذاتی! مهم نیست! اینها خصوصیت ماده است. اما تعبیری که ما نسبت به وجوب وجود داریم، واجبالوجود بالذات داریم، اینکه اصلاً ماده و خصوصیات مادی در درون او راه ندارد. یعنی آن حقیقتی هست که طول ندارد، حقیقتی است که عرض و ارتفاع ندارد، برای او حرکت و سکون و قوه و فعل معنا ندارد. این در ارتباط با حقیقت مجردی که لحاظ کردیم. بنابراین تمام این مسائلی که داریم صحبت میکنیم، بنده قبول دارم در مورد ماده و لواحق مادی است. اما چگونه میتوانیم به این واجبالوجود برسیم؟ آیا واجبالوجود، قابل حس است؟! خیر! بهخاطر اینکه قابل حس باشد، ماده است دیگر! ماده باشد، ممکنالوجود است! همان ممکنالوجود برای تحققش نیازمند به علت خارجی دارد و این عوالم چون بطلان دور و تسلسل واقع شد، باید به واجبالوجود و قائم بالذاتی ختم شود. بنابراین ما به عقل میرسیم که ممکنات، اینهایی که فقیر هستند، اینهایی که همه محتاجند، از جمع کثیر محتاج و فقیر، بینیاز درنمیآید! از جمعی که در اصل وجودشان نیازمند به علت هست، بیعلت در نمیآید! این را با عقل میرسیم که ممکنات باید واجبالوجود و علتالعللی در ارتباط با اینها معنا بدهد. 🔖ادامه دارد... 🔖پارت یازدهم 🔖کلیک: پارت قبل ➪:@serat12k ☜
22.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
「﷽」
❏کلیپشماره☜⸼⊑ ۳۸۰ ⊒⸼
❏تدریس خداشناسی در خطابه غدیر.
❏قسمت سوم.
╭────────────────
꧷ 🎥 دکتر وحید باقرپور کاشانی
╰๛--- ‑ ‑ - -
❲☜ تلگرام❳ ❲☜ ایتا❳ ❲☜ ناخدا❳
❲☜ سایت❳ ❲☜ آپارات❳ ❲☜ روبیکا❳
❲☜ یوتیـوب❳ ❲☜ اینستاگـرام❳
✎وحدت حقیقیّه.
✎ ذات ربوبیّت جزءپذیر نیست.
✎ علم، قدرت و حیات خدا غیر از ذات او نیست.
✎ ترکیببودن انسان از اجزای مختلف.
✎منفک بودن علم، قدرت و حیات انسان از ذات خود.
┏━━━━━━
@serat12k
┗━᭄✿.@𝒔𝒆𝒓𝒂𝒕𝟣𝟤𝒌࿐━┛
ڂـدادرڂـطابهغـدیـر-۳.ogg
1.69M
.
───• · · · ⌞🎙⌝ · · · •───
❏.خداشناسی در خطابه غدیر.
❏.دکتر باقرپور کاشانی.
❏. قسمت سوم.
· ───
@serat12k
┗━᭄✿
خداشناسیدرخطابهغدیر-۳.pdf
1.26M
.
───• · · · ⌞📚⌝ · · · •───
❏.تدریس خداشناسی در خطابه غدیر.
❏.دکتر باقرپور کاشانی.
❏. قسمت سوم.
· ───
@serat12k
┗━᭄✿
◍⃟▪️
ꞋꞌꞋ✎مـادرم
Ꞌتـوهمـانڪوثرِقرآنۍ
ابنشحنه، عالم مشهور اهل سنت:
خلیفه دوم آمد تا خانه حضرت زهرا
سلاماللهعلیها را بر سر ساکنین آتش بزند
ابنشحنه - عالم مشهور اهل سنت -
مینویسد...✎
ثم إن عمر جـاء بیت علی لیحرقه على مــن فیــه، فلقیتُه فـاطمــة - رضیاللهعنها - فقال: ادخلوا فیما دخـلـت فیــه الأمــة.. ⊹┇
سپس عمر به سوی خـانـه علـی آمد تا ⊹┇آنرا بر سر کسانی که داخل آن هستند ⊹┇بـه آتش بکشـد و فاطمه -علیهاالسلام- ⊹┇وی را دید و عمـر به او گفت: در آنچه ⊹┇امت بدان داخل شدند -یعنی بیعت با ⊹┇ابوبکر - داخـل شـویـد.- ابنالشحنة،روضالمناظرفیعلم الأوائل والأواخر، ص۱۰۱. @serat12k ༺𑁍︎𑁍︎𑁍︎𑁍︎༻
°❤️🩹°
حِیدربهغیرتوکهدِلداریندارد
غمدیدههستُیاروغَمخواریندارد
ایکِشتیِعُمرِعلیپَهلوگرفتی
بِیرویتوماهشَبتاری ندارد
●°مظلومهایبرمظلوممِیگریست
#سلامبرمادرمزهرا❤️🩹
●•اَلسَّلامُعَلَيْكِاَيَّتُهَاالْحَوْراءُالاِْنْسِيَّة.
🌸🌸🌸🌸
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
『هوالحڪیم⇣ #منــاظـرﻫ』
بررسی برهان وجوب و امڪان
در اثبــات وجــود خــدا
دکتر باقرپور کاشانی ‹مسلمان› جنـــاب سینا رهنورد ‹آتئیست› بهمنماه۱۳۹۵. ┈┈┈┈┈┈┈┈┈ ┈┈┈ 📌دکتر باقرپور کاشانی: بحثی را مطرح فرمودید در مورد زمان. بنده مثالهایی که خدمتتان عرض کردم که فردی هفتاد ساله، هفتاد و یکسال پیش کجا بود؟ شیئی که دویست سال قدمت دارد، در دویست و یک سال پیش کجا بود؟ شما فرمودید در مورد خدا که خدا فلان سال است، قبلش کجا بود؟ اینجا بحث سر اینکه اساساً خدا برایش زمان معنا نمیدهد! خدا، خالق زمان است! ببینید زمان از چه وقتی معنا میدهد؟ زمان از وقتی معنا میدهد که شیئی ایجاد شده باشد. یعنی چیزی نبوده باشد، بود شده باشد. آغاز پیدایش و پدیدارشدن، میشود آغاز زمان! یعنی اولین مخلوقی که ایجاد شد، زمان شروع شد. بهخاطر اینکه حالت درونی و ذاتی بود. این ممکنالوجود بود، وجود و عدم برایش علیالسویه بود، علت این تحقق خارجی داشت. قبل از آنکه علتی در کار نبود! پس زمانی معنا نمیدهد! وقتی این تحقق پیدا کند، این ممکنالوجود، واجبالوجود بالغیر میشود تحقق خارجی پیدا میکند، زمان برایش معنا میدهد. اما نسبت به خدا، خدا که ممکن نیست! یعنی فرض مرحلهٔ عدم برایش نمیشود که بخواهد تحقق وجود پیدا بکند که بعد بگویید خدا زماندار است! زمانش قابل شمارش نیست، یک ثانیه بعدش کجا بود! خیر! اساساً زمان یک اعتبار است. همینطور که شما فرمودید مثال جالبی زدید، گاهیاوقات زمان، انتزاع از حرکت شیء میشود. الان ما صحبت از روز میکنیم، صحبت از ماه میکنیم، صحبت از سال میکنیم. در ارتباط با بشر میبینیم که بهخاطر حرکت کرهٔ خاکی هست که حالا چه حرکت وضعی به حول خودش هست شب و روز را ایجاد کرده؛ چه حرکت انتقالی هست که به یک دور، سال را ایجاد کرده؛ چه حرکت ماه هست که آن بحثهای دیگری که در ارتباط با ماه ایجاد کرده، ماههای یکسال ایجاد کرده از حیث بحث قمری. همینطور که فرمودید ممکن است عوالم دیگری هم باشد که زمان متغیّر باشد و این نظریه نسبیت انیشتین، یک نظریه کاملاً درستی هست و ما قبول داریم و ادعا هم داریم که هیچ مخالفتی با مطالب دروندینی ما حتی ندارد. اما در مورد ذات مقدس پروردگار یا این واجبالوجودی که اصطلاحی فرض کردیم، اساساً سابقهٔ عدم معنا ندارد! اساساً ممکنالوجود نیست! مرتبهای برایش فرض نمیشود که ممکن، عدم باشد بعداً بخواهد به واسطه علتی تحقق پیدا بکند! لذا برای او اصلاً زمان فرض نمیشود که شما بگویید که اینقدر را عمر خدا فرض بکنید، یک ثانیه بعدش کجا بود؟! ثانیهای معنا نمیدهد! 🔖ادامه دارد... 🔖پارت دوازدهم 🔖کلیک: پارت قبل ➪: #serat12k ☜