eitaa logo
صراط
103 دنبال‌کننده
626 عکس
201 ویدیو
41 فایل
اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ‼️ نیت نماز غفیله و نافله مغرب در یک نماز 🔷 س : آیا تداخل نماز غفیله در نافله مغرب (نیت هر دو در یک نماز)، صحیح است؟ ✅ ج: بله، صحیح است. @Serat8janfada
✨﷽✨ مربی، طبيب است 🔸مربى مانند طبيب است، بايد دردها را بشناسد و داروها را بشناسد و روحيه ‏ها را بشناسد؛ چون هر دارويى در هر روحيه‏ اى مؤثر نيست. 🔸خداوند هستى و مربى انسان، انسان‏هايى را تربيت مى‏كند «وَ يُذْهِبَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ يُطَهِّرَهُم تَطْهيراً»، و پليدى‏ها را از آن‏ها مى‏زدايد و به وسيله‏ى وَحْى، آن‏ها را با قانون‏ها و دردها و داروها آشنا مى‏سازد و با نورانيت و پاكى و آگاهى، آن‏ها را بر روحيه ‏ها و طبيعت‏ها مسلط مى‏نمايد و آن‏ها را پيشوا و مربى و آموزگار و مزكّى و مطهّر خلق مى‏سازد؛ «يَتْلُوا عَلَيْهِم آياتِهِ وَ يُزَكّيهِم وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ.» 🔸 و اين‏ها هستند كه در ميان خلقِ او به تربيت خلق و شكوفا كردن استعداد و تتميم اخلاق كريمه همت گماشته‏اند كه: «بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَكارِمَ الاخْلاقِ». 🔸كسانى مى‏توانند مربى انسان‏ها باشند كه به دردها و درمان‏ها و به وضع روحيه ‏ها آگاهى داشته باشند. 🔸آگاهى از دردها و درمان‏ها را بايد از وحى- از كتاب و سنت- بدست آورد؛ چون اوست كه از استعدادهاى انسان و قلمرو استعدادهاى او و از قانون‏هاى حاكم بر اين دو آگاه است و درگيرى ‏ها و دردها و درمان‏ها و راه حل‏ها را مى‏شناسد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۵۴ #⃣ یده_کتاب @Serat8janfada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨   امام جواد (علیه السلام)  اَلْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى ثَلاَثِ خِصَالٍ تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. مؤمن نيازمند به سه خصلت است: توفيق از جانب خدا،و واعظى از نفس خود داشته باشد،پذيرفتن نصيحت هر كس او را نصيحت نمايد. 📚 بحارالأنوار (جلد ۷۵) / ترجمه خسروی ;  ج ۲  ص ۳۰۴ @Serat8janfada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ الدَّاعِي بِلاَ عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلاَ وَتَرٍ. امام علی علیه السلام آنكس كه مردم را (به نيكى ها) فرا مى خواند؛ ولى خود به آن عمل نمى كند مانند كماندارى است كه با كمان بدون زه مى خواهد تيراندازى كند. 📚 نهج البلاغه حکمت 333 @Serat8janfada
✨﷽✨ امام صادق علیه السلام أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یَومَ القیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ اهل بَیتِهِ. سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل بیت اوست. 📚 وسائل الشیعه، ج 7، ص 197 @Serat8janfada
✨﷽✨ چه محلی است و در کجا قرار دارد؟ اعراف منطقه ای است حد فاصل میان بهشت و دوزخ در سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «و بینهما حجاب و علی الاعراف رجال یعرفون کلّاً بسیماهم» بین دو گروه جهنمی و بهشتی حجاب، و حائلی قرار دارد و این حجاب سرزمین مرتفعی است که میان بهشت و دوزخ فاصله انداخته است و در واقع مکان خاصی است میان دو قطب سعادت و شقاوت. یعنی بهشت و دوزخ و همانگونه که از آیات قرآن بر می‌آید این مکان، مشرف بر بهشت و دوزخ است و افرادی که در آن قرار دارند ناظر بر اعمال و حال بهشتیان و دوزخیان هستند.   اصحاب چه کسانی هستند؟ در آیات شریفه «و علّی الاعراف رجال یعرفون کلاً بسیماهم و نادوا اصحاب الجنه ان سلام علیکم لم یدخلوها و هم یطمعون» و بر اعراف مردانی هستند که هر یک از آن دو را (بهشتیان و دوزخیان) را به چهره می‌شناسند و به بهشتیان صدا می‌زنند که درود بر شما باد. امّا داخل بهشت نمی‌شوند درحالی که امید به آن دارند و نیز در آیه بعد می‌فرماید: «و اذا عرفت ابصارهم تلقاء اصحاب النار قالوا ربنا لا تجعلنا مع القوم الظالمین»: و هنگامی که چشمشان به دوزخیان می‌افتد می‌گویند: پروردگار ما را با جمعیت ستمگران قرار مده؛ و مکالمات دیگری نیز با دوزخیان دارند و در آیه دیگر در خصوص خود اصحاب اعراف می‌فرماید: «اَهولاء الذین اقسمتم لا ینالهم الله برحمه ادخلوا الجنه لا خوف علیکم و لا انتم تحزنون» آیا این‌ها (افرادی که در اعراف هستند) همان‌ها نیستند که سوگند یاد کردند رحمت خدا هرگز شامل حالشان نخواهد شد ولی به خاطر ایمان و بعضی از اعمال خیرشان آن‌ها را خدا مشمول رحمت خود ساخت و به آن‌ها گفته می‌شود داخل بهشت شوید که نه ترسی دارید و نه غمناک می‌شوید؛ لذا از آیات و ترجمه آن‌ها معلوم می‌شود که آن‌ها افرادی هستند که آرزو دارند وارد بهشت شوند ولی موانعی جلوی آن‌ها را گرفته است وقتی به بهشتیان نگاه می‌کنند آرزوی همراهی با آن‌ها را دارند و وقتی به دوزخیان نظر می‌افکنند از سرنوشت آن‌ها وحشت نموده و به خدا پناه می‌برند. حجاب سرزمین مرتفعی است که میان بهشت و دوزخ فاصله انداخته است و در واقع مکان خاصی است میان دو قطب سعادت و شقاوت. یعنی بهشت و دوزخ و همانگونه که از آیات قرآن بر می‌آید این مکان، مشرف بر بهشت و دوزخ است و افرادی که در آن قرار دارند ناظر بر اعمال و حال بهشتیان و دوزخیان هستند. در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که می‌فرماید: «الاعراف کثبان بین الجنه و النّار و الرجال الائمه یقفون علی الاعراف مع شیعتهم و قد سبق المۆمنون الی الجنه بلا حساب» اعراف تپه ای است میان بهشت و دوزخ و امامان نیز در اعراف، در کنار شیعیان گنهکارشان قرار می‌گیرند در حالی که مۆمنان خالص بدون نیاز به حساب وارد بهشت شده‌اند. پس معلوم می‌شود که مردمان سه دسته‌اند آن‌ها که مۆمنان راستین هستند و در پرتو ایمانشان وارد بهشت می‌شوند و معاندان و دشمنان لجوج هم که وارد دوزخ می‌شوند و اما کسانی که خوبی و بدی را به هم آمیخته‌اند در مسیر اعراف می‌مانند، و رهبران و پیشوایان حق نیز در این مکان به یاریشان آمده و درکنارشان می‌مانند تا از این مرحله نجاتشان دهند و درصف مۆمنان حقیقی و در بهشت آن‌ها را جای دهند. 📚 تصویر و بهشتیان در @Serat8janfada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عید میلاد با سعادت امیرالمومنین خلاصة الانبیا همسر زهرا س مولود کعبه، حضرت علی علیه السلام و روز پدر مبارک باد🌹🌷🌻
✨﷽✨ 💠داستانی از نهج البلاغه👇 🔹ویژگیهای برادر و دوست (علیه السلام) 💠🔹روزی امام علی (علیه السلام) درباره برادر و دوست خود (به عنوان مثال) سخن می گفت و می خواست به یاران بگوید که برادر و دوست من کسی است که با من پیوند مکتبی داشته باشد و چنین فردی باید دارای ویژگی هایی باشد. یاران گوش فراداده بودند تا بنگرند آن ویژگی ها چیست آیا آن ویژگی ها در آنها وجود دارد تا برادر و دوست علی (علیه السلام) به شمار آیند یا نه؟! به هر حال، در این زمان نیز علاقمندان به علی (علیه السلام) باید با دقت در این تابلو بیاندیشند که آیا برادر و دوست علی (علیه السلام) هستند یا نه؟ آن حضرت «سیزده ویژگی» برای برادر و دوست حقیقی خود به این ترتیب برشمرد: من در گذشته، برادری داشتم. برادر دینی که دارای این ویژگیها بود: 1. دنیا در نظرش حقیر و کوچک بود. 2. به خوردن و آشامیدن دل نبسته بود و اسیر شکم خویش نبود. 3. خاموش بود و پرچانگی نمی کرد. 4. اگر سخن می گفت، سخن او حق و مفید بود و عطش پرسش کنندگان را فرو می نشاند. 5. در ظاهرانسانی ضعیف و مستضعف (فروتن) بود. 6. هنگام پیکار و جهاد یکّه تاز میدان بود و چون شیر می خروشید و چون مار بیابانی حرکت می کرد. 7. قبل از حضور در دادگاه ، اقامه دلیل نمی کرد. 8. هیچکس را در مورد کارش (در صورت امکان پذیرفتن عذر) قبل از شنیدن عذرش، ملامت نمی کرد. 9. از هیچ دردی جز هنگام بهبودی، گله نمی کرد. 10. آنچه می گفت، به آن عمل می کرد و چیزی را که عمل نمی کرد، نمی گفت. 11. وقتی با شخص دیگری سخن می گفت همین که از او سخن حق می شنوید، سکوت می کرد (و تسلیم حق می شد). 12. بر شنیدن، حریصتر بود تا گفتن و نظر دیگران را در توجه به گفتار واعظان جلب می نمود. 13. هر گاه دو کار برایش پیش می آمد، می اندیشید که کدام به هوسهای نفسانی نزدیکتر است آن را که از هوی و هوس دورتر و به عقل و هدایت نزدیکتر بود، انتخاب می نمود[1] سپس فرمود: فعلیکم بهذه الخلائق فالزموها و تنافسوا فیها، فان لم تستطیعوها فاعلموا انّ اخذ القلیل خیرٌ من ترک الکثیر: بر شما باد به داشتن این گونه اخلاق نیک و در داشتن این ویژگی ها از همدیگر سبقت بگیرید و اگر قدرت اجرای همه آنها را ندارید، بدانید که انجام اندکی از آنها بهتر از ترک بسیار است[2] به قول مولوی: آب دریا را اگر نتوان کشید پس به قدر تشنگی باید چشید 📚(1)بعضی می گویند: منظور امام از این برادر، پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم)یا ابوذر یا مقداد بوده است ولی علامه خوئی در شرح خود بر نهج البلاغه این قول را به «عنوان مثال» پسندیده است. (شرح خوئی، ج 21، ص 379) [2] البلاغه ، حکمت 289. @Serat8janfada