💢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری، علیه السلام: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
🔸 عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف میباشد.
📚مستدرک الوسائل، ج. ۱۱، ص. ۱۸۳، ح. ۱۲۶۹۰
#شهادت_تسلیت
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
💢 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری، علیه السلام: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاه
💢 آمادهسازی شیعیان برای عصر غیبت
🔸️برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری (ع) پرداختهاند، معتقدند که ایشان اقداماتی برای آمادهسازی ورود شیعه به عصر غیبت و خودکفاکردن جامعه شیعیان انجام دادند: سخن گفتن امام عسکری (ع) با اصحاب خود از پسِ پرده و اینکه بیشتر فعالیتهای مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام میگرفت را از جمله این اقدامات دانستهاند.[۱]
🔸️ مدرسی طباطبایی بر این باور است که امام عسکری برای آموزش نحوه حل مسائل علمی، گاه پاسخ سوالهای فقهی را به صورت کامل بیان نمیکرد[۲] و گاه نیز به بیان قاعدهای کلی میپرداخت تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند.[۳] بعضی اوقات نیز امام برای پاسخ به پرسشهای فقهی مراجعه به کتابهای حدیثی شیعه را پیشنهاد میداد.[۴]
🔸️ با اینگونه اقدامات، جامعه شیعه آموزش میدید تا مشکلات و مسائل فقهی و عقیدتی خود را بدون نیاز به مراجعه به امام حاضر حل کند.[۵]
#منابع
۱) پورسید آقایی ودیگران، تاریخ عصر غیبت، ۱۳۷۹ش، ص۱۶۸ـ۱۶۹.
۲) نگاه کنید به: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۶، ص۳۵.
۳) برای نمونه نگاه کنید به: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۷، ص۴۵.
۴) مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ۱۳۷۴ش، ص۹۹.
۵) مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ۱۳۷۴ش
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
💢 آمادهسازی شیعیان برای عصر غیبت 🔸️برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری (ع) پرد
🔺️ آموزههای خاص امام
🔹️با توجه به پیچیدگیها و ابهامات مربوط به تعیین امام در آن دوران، در سخنان و نامههای امام حسن عسکری(ع)، به این آموزه برمیخوریم که زمین از حجت خالی نمیماند [۱] و اینکه اگر امامت با انقطاع رو به رو شود و اتصال آن مخدوش گردد، امور خداوند مختل خواهد شد.[۲] و حجت خدا بر روی زمین نعمتی است که خدا به مؤمنان داده و آنان را با این هدایت، اکرام کرده است. [۳]
🔹️یکی دیگر از آموزههایی که به اقتضای فشارهای موجود بر شیعیان در آن عصر به تکرار در سخنان آن حضرت دیده میشود، دعوت به صبر و باور به فرج و انتظار برای آن است.[۴]
🔺️همچنین در احادیث آن حضرت بر #تنظیم_روابط_درونی_جامعه_شیعه و معاشرت با برادران دینی نیز تاکید ویژهای دیده میشود.[۵]
#ر_ک
۱) برای نمونه: مسعودی، اثبات الوصیه، ۱۴۰۹ق، ص۲۷۱
۲) برای نمونه: شیخ صدوق، کمال الدین، ۱۳۹۰ق، ص۲۲۲
۳) برای نمونه: کشی، رجال کشی، ۱۳۴۸ش، ص۵۴۱
۴) برای نمونه: ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۶ق، ج۳، ص۵۲۷
۵)ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۶ق، ج۳، ص۵۲۶
@serat_zanjan
🔹مدیر در میدان می تواند کار کند نه در اتاق کارش
رئیس جمهور در استان فارس:
🔸عده ای می گویند سفرهای استانی هزینه دارد،اگر من به کارخانه ای که ۸ سال منتظر تسهیلات مانده سر نزنم چگونه مشکل حل خواهد شد؟شنیدن کی بود مانند دیدن؟
@serat_zanjan
💢 یادواره شهدای روحانی استان زنجان
با سخنرانی حجت الاسلام حاج صادقی، نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران
دوشنبه 1400/7/26
ساعت : 8:30 صبح
مصلی نماز جمعه زنجان
@serat_zanjan
[حاضرم این اعتقادم را روی کفنام بنویسند!/ تا میتونید از این افشاها بکنید!]
#بخوانید
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1088
پایگاه تحلیلی صراط
[حاضرم این اعتقادم را روی کفنام بنویسند!/ تا میتونید از این افشاها بکنید!] #بخوانید ▪️https://eit
⭕ یک مرید به مریدان تو افزوده شد!
👤رضا امیرخانی نویسنده کتاب «جانستان کابلستان»:
🔹️سال ۸۸ سفری به افغانستان داشتم که بعضی قسمتهاش رو در کتاب «جانستان کابلستان» نوشتم؛ در اون سفر دیداری با یکی از مشاوران حامد کرزی و یکی از مشاوران وزیر خارجه وقت افغانستان داشتم.
🔸️از هر دری سخنی شد تا بحث به مراسم ۹ ربیع و لعن بزرگان اهلسنت رسید. من هی سعی میکردم با دیدگاه وحدت اسلامی حرف بزنم، اما هر چی میگفتم مشاور کرزی یه فیلم بلوتوثشده توی گوشیش نشون میداد از مجالس لعنی که فلان سخنران معروف در اون صحبت میکرد. دیدم قبول نمیکنند.
🔹️️گفتم براتون خاطرهای تعریف میکنم: «مدتی پیش که در یک مراسمی نزد رهبر انقلاب بودم، بعد از مراسم سوالی از ایشون داشتم و ایستاده بودم تا نوبتم بشه. یک حاجی بازاری متدین به آقا گفت: از موقعی که شما برگزاری مجالس ۹ ربیع رو ممنوع کردید، خودم دم در خونه میایستم و هر گوشی و ضبط صوتی که مدعوین دارن میگیرم ازشون و نمیذارم هیچ فیلم و صوتی از این مجالس بیرون بره. حاجی، توقع داشت مورد تحسین رهبری قرار بگیره؛ آقا گفت: «این که من لعن بزرگان اهلسنت رو ممنوع کردم، به خاطر عواقب اینطوریش نیست! این اعتقاد قلبی منه و حاضرم این اعتقاد رو روی کفنام بنویسن!»
🔸️️وقتی این خاطره رو برای اون دو مشاور نقل کردم، مشاور کرزی گفت: وقتی رفتی ایران به خامنهای بگو «یک مرید به مریدان تو افزوده شد!»
🔺️من چندی بعد در دیداری با رهبری این رو تعریف کردم و گفتم من افشای سرّ کردم. آقا فرمودند: «تا میتونید از این افشاها بکنید!»/کانال عباس طاهری
@serat_zanjan
▪️سروش و تجدید نظر در ایده اسلام رحمانی
#قسمت_دوم
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1090
سروش و تجدیدنظر در ایده #اسلام_رحمانی
📌 در واقع، مقصود اصلی نظریه پردازان اسلام رحمانی این بود که با طرح این ایده، اسلام سیاسی را به حاشیه بکشانند ولی خود و پیروان شان گرفتار طرد شدگی و به حاشیه رفتن شدند. در نتیجه، اسلام سیاسی بی آنکه مجبور به کار فکری زیادی شود، در میدان جامعه و سیاست به کنشگر سیاسی بلا منازع تبدیل شد. بطوری که اسلام سیاسی، پس از سالها صبر و مقاومت، اکنون توانسته محور مقاومت را در سطح منطقه عینیت ببخشد.
📌 به نظر می رسد، عبدالکریم سروش که روزگاری به منظور هویت بخشی به مولود جدید ( روشنفکری دینی)، کتاب " رازدانی و روشنفکری و دینداری" را نوشته است، اکنون ناظر بر محاق رفتن روشنفکری دینی است. او به خوبی متوجه مشکله هویتی روشنفکری دینی شده است. مساله اساسی روشنفکری دینی این است که فاقد نظریه قدرت است.
📌 اساساً مفهوم قدرت در اندیشه روشنفکری دینی حضور جدی و پر رنگی ندارد. ستیز این جریان با اسلام سیاسی با استناد بر نظریه قدرت نیست بلکه عمدتاً از روی انفعال و خصومت ورزی های کور است. پس، اگر برای بازگشت مجدد به متن؛ چاره ای از اخذ قوه و قدرت در اندیشه روشنفکری دینی و همراه کردن آن با ایده اسلام رحمانی نیست.
📌 از این رو، سروش در باز خوانی مجدد از رابطه دین و قدرت به این نتیجه می رسد که اسلام یک دین اقتدار گرا است. او این معنا و فهم جدید از اسلام را بواسطه قیاس اسلام رحمانی و اسلام سیاسی دریافته است. البته ممکن است سروش این معنا را از قیاس اسلام رحمانی با اندیشه سیاسی سکولار نیز دریافته باشد. اما به هر حال، دکتر سروش متوجه این نکته مهم شده است که روشنفکری دینی به دلیل بد فهمی از ایده اسلام رحمانی، راه را اشتباه رفته است. روشنفکر دینی هر روز بیشتر از گذشته با جامعه و سیاست فاصله می گیرد. راه درست در دیدن قدرت در متن دین است، در تولید نظریه قدرت است. یعنی همان کاری که روحانیت شیعی قمی در دهه چهل توسط امام خمینی ره بدان التفات پیدا کرد و نظریه ولایت فقیه را از متن آموزه های امامیه، استنباط و استخراج کرد.
📌 آری، روزگاری بود که عبدالکریم سروش بر هر کوی و برزنی که می نشست، چنین دعوی داشت که اسلام سیاسی و اصل ولایت مطلقه فقیه از فقر تئوريک رنج می برد. اما حالا، در اثر خوانش رابطه دین و قدرت و ارزیابی های انتقادی، به این نتیجه رسیده است که ایده اسلام رحمانی از فقر تئوری سیاسی رنج می برد.
❗شاید برخی ها گمان کنند که باز اندیشی رابطه دین و قدرت از سوی سروش منجر به بازگشت و حضور رقیب دیرینه اسلام سیاسی به متن جامعه و سیاست شده اسباب تشدید منازعات گفتمانی خواهد شد. لکن جای نگرانی نیست بلکه گفتمان اسلام سیاسی از احیای منازعه علمی گفتمانی استقبال می کند و این امر را موجب رشد و ترقی دانش سیاسی در ایران می داند. با وصف این، گمان هم نمی رود که اساساً چنین منازعه ای پیش آید بلکه ممکن است زمینه های وفاق نظری شکل بگیرد. چون با التفات روشنفکری دینی به رابطه دین و قدرت، معلوم می گردد که سه دهه خصومت ورزی علیه اسلام سیاسی معلول سوء تفاهم ها و کژ فهمی بوده است.
⁉️ شاید برخی ها که نزدیکی روشنفکری دینی به اسلام انقلابی/ سیاسی را بر نمی تابند، از بحث دین و قدرت ِ سروش، همین احتمال را داده اند که بر ایشان هجمه برده او را مجبور به سکوت کردند. زیرا آنان خوب می دانند که اگر روشنفکری دینی از نظریه قدرت برخوردار شود، آنگاه است که سطح منازعه گفتمانی از بحث کبروی به بحث صغروی تقلیل می یابد. و ثمره تقلیل منازعه گفتمانی، کاهش تنش در میدان است.
@serat_zanjan
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رئیسی: به شبهات کرونایی پاسخ علمی و منطقی داده شود
🔹واکسیناسیون عمومی باید با قوت ادامه یابد. بازگشاییها با برنامهریزی و نظارت دقیق باشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
🔹در مقابله با کرونا سیاست ما باید اقناعی باشد نه اجباری، به شبهات درباره کرونا پاسخ علمی و منطقی داده شود.
@Farsna
🔸محرمانه بودن اموال مسئولان تصمیم مجلس هشتم است نه مجلس یازدهم
محمد باقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی:
🔹مجلس یازدهم برای محرمانه بودن اموال مسئولان هیچ مصوبه ای نداشته است،فرآیند تصویب قانون در مجلس کاملا مشخص است ونمایندگان در این خصوص تصمیمی نگرفته اند،این تصمیم مربوط به #مجلس_هشتم است.
@serat_zanjan
♨️اخبار غیررسمی حاکی است علیرغم رایزنی ها، صلاحیت آقای عباس راشاد برای تصدی پست شهرداری زنجان منفی اعلام شده است.
https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕ نامه محرمانه #شهید_بهشتی به #امام_خمینی در افشای ماهیت خط سازش و گلایه از #بنی_صدر
🔹️شهید مظلوم آیت الله بهشتی در اسفند 59، و در حالیکه آماج تمام حملات و تهمت ها و تخریب های کمرشکن ضدانقلاب قرار گرفته بود، نامه ای خصوصی به امام نوشته بود. فتوکپی پاکنویس این نامه، سال ها بعد و در بین دست نوشته های شهید بهشتی یافت شد.
👇👇👇
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1096
✍نامه محرمانه شهیدبهشتی به امام خمینی در افشای ماهیت خط سازش وگلایه از بنی صدر
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
تهران جمعه ۵۹/۱۲/۲۲
استاد و رهبر بزرگوار
السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته
📌سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند.
#دوگانگی_موجود میان #مدیران_کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط میشود؛
🔹یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنت باشد،
🔸بینش_دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای بینابین، که نه بهکلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند، و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضوع بینابین گواه.
بینش اول در برابر #بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی به نظام سخت به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا دلسوزیهای بیگانگان معتقد و ملتزم.
بینش دیگر، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همه مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، #در_عمل_لرزان و #لغزان.
بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی امت ما معتقد است که در عین گشودن راه بهسوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش اصیل و مستقل اسلام استوار دارد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را بهروی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضداسلام میگشاید.
بینش اول روی شرایطی در گزینش مسئولان تکیه میکند که جامعه را بهسوی امامت متقین و گسترش این امامت بر همه سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای نفوذ بیمبالاتها یا کممبالاتها در همه سطوح مدیریت امت اسلامی و حاکم شدن آنها بر سرنوشت انقلاب هموار میسازد.
🔻شاید برای شما شنیدن این خبر تلخ و دشوار باشد که بسیاری از کسانی که در طول سالهای اخیر در راه حاکم شدن اسلام اصیل بر جامعه ما کوشیده و رنجها بردهاند و در طول این سالها بهمقتضای طبیعت و ماهیت نظام اداری رژیم شاهی، در همه سازمانهای لشکری و کشوری همواره در اقلیت بوده و زیر فشار اکثریت غربگرا یا شرقگرا حاکم بر این سازمانها بهسر بردهاند، هم اکنون در جمهوری اسلامی هم که امام در رأس آن است و تنی چند از فرزندان امام نیز بخشی از مسئولیتها را بهعهده دارند و مردم عزیز ما نیز در صحنهها حضور دارند، دوباره تحت فشار همان اکثریت قرار گرفتهاند، این اقلیت مؤمن که اگر حمایتش کنند میرود که اکثریت شود، امروز ذلت و خذلان مؤمنان را در جمهوری اسلامی با پوست و گوشت و استخوان لمس میکنند که با چماق ارتجاع میکوبندشان و با کارشکنیهای رنگارنگ سد راه حرکت اسلامی و اصلاحی آنها میشوند، با استظهار به ستون پنجم دشمن که در همه این سازمانها جا خوش کردهاند و با اطمینان به حمایت گروهی از مسئولان امروز و دیروز.
▪️اگر این دو بینش در اداره امور جمهوری اسلامی ادامه یابد، نه کارهای جاری مردم سر و سامان پیدا میکند، نه مشکلات موجود دینی، فرهنگی، اخلاقیات اجتماعی و اقتصادی این مردم رنجدیده و محروم و ایثارگر با سرعت و قاطعیت کافی حل میشود و نه میتوان برای آینده طرحهای اصیل اسلامی ریخت و به مرحله عمل درآورد... نظر ما این است که رشد کمی و کیفی دارندگان بینش اول (اسلام فقاهتی و خط اصیل امام) بهلطف الهی امروز به آن درجه رسیده است که نهادهای لشکری و کشوری بهوسیله صاحبان این نوع بینش اداره شود و اداره جمهوری اسلامی بر پایه یک بینش استوار گردد.
برادران گفتند که نوارهای مربوط به سخنان رئیس جمهور در اصفهان را خدمتتان دادهاند که دانش آموزان و کارمندان را به مقاومت در برابر اقدامات دولت که با نظرات شخصی رئیس جمهور منطبق نیست، تشویق میکند. نوارهای مربوط به ارتباط مستقیم برخی از کارگردانان اعتصاب اخیر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با دفتر رئیس جمهور و آقای زنجانی، دستیار رئیس جمهور نیز در اختیار مسئولان قضایی است.
🔸با کمال تأسف، نواقص موجود در این انجمنهای اسلامی و برخی از اعضای آنها و نفوذ عناصر ناخالص در این انجمنها و نهادها را وسیلهای برای سرکوبی کل نهادها و خارج کردن آنها از صحنه قرار دادهاند تا همین چند قدم کوتاه نیز که در راه حاکمیت اسلام بر سازمانهای لشکری و کشوری جلو رفتهایم، خنثی شود.
ادامه؛
▪️https://eitaa.com/rozaneebefarda/9940
@serat_zanjan
تیتر و کاریکاتور معنادار روزنامه جام جم درباره #الهام_علیاف
@serat_zanjan
💢 مستندهای وحدتی
#اختصاصی
▪️ ضمن تبریک هفته وحدت، فهرست تعدادی از مستندها که مرتبط با حوزه وحدت شیعه و سنی و خدمات اجتماعی عزیزانی از اهل سنت بودهاند، تقدیم میشوند:
▪️https://eitaa.com/darseenghelab/10144
@serat_zanjan
♨️ روحانی افغانستانی: به داد مردم افغانستان برسید.
▪️https://hawzahnews.com/xbnKs
@serat_zanjan
⭕ نظرسنجی دانشگاه مریلند از محبوبیت سیاستمداران ایرانی؛
▪️رئیسی محبوبترین؛ روحانی و لاریجانی در رتبه آخر
@serat_zanjan
نماینده ولی فقیه در استان زنجان:
🔹دخالتی در عزل و نصب مدیران تا کنون نداشتم.
@serat_zanjan
هدایت شده از روزنه
صفحه نخست نامه محرمانه #شهید_بهشتی به #امام_خمینی در افشای ماهیت #خط_سازش و انتقاد به عملکرد بنیصدر
انتظار میرود متولیان نشر آثار امام یا نشر آثار شهید بهشتی، متن کامل و دستخط شهید بهشتی را منتشر سازند!
@rozaneebefarda
💢 بر اساس نتایج نظرسنجی مشترک «دانشگاه مریلند» و مرکز افکارسنجی «ایران پُل»؛
اکثریت قابل توجهی از مردم ایران به نهادهای اصلی حکومت اعتماد دارند.
🔹️نتایج نظرسنجی مشترک #دانشگاه_مریلند و مرکز افکارسنجی #ایران_پُل نشان می دهد مردم ایران از ایالات متحده رویگردان شده و به سیاست جدید #جمهوری_اسلامی در نگاه به شرق دید مثبت دارند.
🛎 این #نظرسنجی همچنین نشان می دهد تقریباً هیچگونه شواهدی دال بر نارضایتی گسترده از نظام وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی آنطور که برخی مفسران آمریکایی مدعی هستند، نزدیک یا در آستانه #فروپاشی باشد.
🔹️۵۴ درصد گفتند انتظار دارند سه سال آینده شرایط زندگی بهتری برای ایرانیان فراهم شود. علاوه بر این اکثریت قابل توجهی (۷۰ تا ۸۰ درصد) «تاحدی» یا «بسیار زیاد» به نهادهای اصلی حکومت، قوه قضاییه، رئیس جمهور و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش ۸۳ درصد ارزیابی شده است.
▪️متن کامل خبر ؛
v-o-h.ir/?p=28684
@serat_zanjan
هدایت شده از رویت
▪️علامه طباطبایی میفرمودند:
🔺️من اوایل که اسفار میخواندم خیلی کار میکردم و خیلی فکر میکردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل میکردم. بعد کم کم در من این غرور پیدا شده بود که خود آخوند [ ملاصدرا ] هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمیتواند این مطالب را تجزیه و تحلیل کند.
🔹️تا بعد میروند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی که استاد سیر و سلوک و معنویت بوده است. آقای طباطبایی میفرمودند وقتی که ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یکمرتبه معتقد شدم که من تا به حال یک کلمه از اسفار نمیفهمیدم.
🔹️اگر کسی بخواهد واقعاً حکمت متعالیه را بخواند باید زمینه قلبی و روحی و زمینه معنوی آن را هم فراهم کند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» میشود.
(درسهای اسفار، ج۱، ص۱۳۷)
@nimche_talabe
👈 حکایت دو سید حسن
💥 از سیدحسن آقامیری تا سیدحسن پورآذر
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1113
@serat_zanjan
👈 حکایت دو سید حسن
💥 از سیدحسن آقامیری تا سیدحسن پورآذر
✍️ #محمدصادق_ابوالحسنی
1⃣ اگر قرار باشد روزی از سرشت و سرنوشت رفقای قدیمیام برای شما گرامیان بنویسم، بسیار پرخاطره و پرماجرا میشود. خیلی از دوستان دوران طلبگی من، به جایگاه شایستهای رسیدند که انصافا تحسین برانگیز است اما برخی نیز دچار ریزش شدند و از شاهراه "کتاب الله و عترتی" دور افتادند.
از سیدحسن آقامیری - که اول بسیجی تند و تیزی بود و بعدا چوب حراج به همه باورها و اعتقادات خویش زد - بگیر؛ تا سید حسن سید پورآذر - همحجره دوستداشتنی و پرتلاشم - که به نحو عجیبی در دام فرقه احمدالحسن افتاد؛ چندانکه مدیر دانشکده آن فرقه در ایران گردید.
برای من هنوز قابل هضم نیست که چرا یک طلبه فاضل مثل ایشان، بایستی از مدرسین سطوح حوزه باشد و دکترای کلام اسلامی را هم بگیرد، ولی به راحتی به دست یک فرقه معلوم الحال شکار شود؟! در هر صورت، از خبر ندامت و بازگشت ایشان خوشحال شدم و بدین وسیله لطف پرورگار مهربان را سپاس میگویم.
2⃣ ابتدا، از قصه "سیدحسن پورآذر" شروع میکنم. از دوران همحجرگی ما در مدرسه رسالت، چیزی حدود ۲۳ سال میگذرد. فضای دهه ۷۰ با امروز قابل قیاس نیست ولی داعیه انحراف ستیزی ایشان با سرنوشتی که بعدا برایش رقم خورد، همخوانی نداشت. فراموش نمیکنم که بارها از انحرافات فکری در برخی روحانینمایان سخن میگفتم و او نیز عمیقا اظهار تاسف میکرد. اهل شب زندهداری بود و به جد از سوء عاقبت میهراسید.
یادم نمیرود حدود یک سال بعد، او و دوستان همفکرش، شدیدا بر منحرف بودن برخی از طلاب مدرسه، پافشاری کردند و حتی به مدیر گوشزد کردند که اگر آنها را اخراج نکنی، ما و جمع کثیری از مدرسه میرویم. مدیر مدرسه که چنین رویکردی را تندروی میدانست، مقاومت کرد و لذا ایشان و دوستانش همگی رفتند! این اقدام، شکاف زیادی ایجاد کرد و ضربهای به پیکر مدرسه وارد آورد. افزون بر این، یکی از خطبای بسیار معروف کشوری - که حتما او را میشناسید - در مدرسه ما تدریس میکرد. یکی از همفکران صمیمی آقای پورآذر -که کاملا مورد تایید وی بود- به بهانه اینکه شوخیهای آن استاد مناسب نیست، کلاس درس ایشان را به هم زد و هر طور بود زمینه اخراج استاد را از مدرسه فراهم آورد! ایشان نسبت بدین گونه اقدامات، انتقادی نداشت و گاه حمایت هم میکرد.
روی همین سوابق بود که وقتی شنیدم رفیق قدیمی ما، با احمدالحسن بیعت کرده و با حلقه انحرافی وی، بویژه فرد شهرآشوبی مثل "عباس فتحیه" متحد شده است، سخت متعجب شدم.
3⃣ دقیقا در همان دوران بود که با سید حسن دوم، یعنی "آقامیری" رفیق شدم. طلبه مدرسه صدوقی بود و از فعالان جدی پایگاه بسیج. روحیات خاصی داشت که در قیاس با وضعیت امروزش، بسی شگفتانگیز است؛ فیالمثل نمازجمعهاش ترک نمیشد و حتی زمانی که پایش شکسته بود، به زحمت خودش را به مصلی میرسانید و گاه از من میپرسید: چرا هر جمعه با ما نمازجمعه نمیآیی؟ داعیه حمایت از ولایت فقیه داشت و برای حضور در تجمعات سیاسی - انقلابی دوران دوم خرداد پیشتاز بود. از دامهای رنگارنگ استعمار برای جوانان حرف میزد و اینکه باید آنها را از فساد و گناه نجات داد و بصیرت سیاسی آنان را در برابر امریکا و اسرائیل بالا برد!! و از همنشینی با افراد منحرف دوری جست. آن روز کسی وضعیت امروزش را حتی به خواب هم نمیدید. او تحت تاثیر آقای حاج سید محمود ابطحی، به مدل خاصی از ترویج اسلام (مدل موسوم به اسلام رحمانی) روی آورد.
ادبیات آن روز آقامیری با امروز کاملا متفاوت بود. مثلا با آب و تاب از آیت الله مصباح یزدی (ره) با عنوان "علامه" یاد میکرد و ضمن انحرافی دانستن افکار دکتر سروش، تاکید میکرد که او جرات مناظره با استاد مصباح را ندارد!
چندی قبل که شنیدم آقامیری از برادرش "سید حسین" انتقاد کرده و گفته او بیش از حد انقلابی است، لختی بر این سخن خندیدم؛ چون شاید برادرش تا چهل پنجاه سال دیگر هم، به گرد پای سید حسن انقلابی آن روز نرسد! مع الوصف، بسیار بانشاط، خوش گعده و اثرگذار بود و افسوس میخورم که ای کاش این روحیه را در راه حق و حقیقت استفاده میکرد.
4⃣ اما از حق نگذریم سید حسن اول - پور آذر - با سید حسن دوم - آقامیری - تفاوتهایی داشت و همین امتیازات او را نجات داد. اول اینکه جدیت در تحصیل داشت و یکی از طلاب موفق کلاس به شمار میرفت. در مباحثه ادبیاتمان هم این مسئله پیدا بود و بعدا این مسیر را با قوت ادامه داد. لذا پس از گرایش به فرقه نیز بر کرسی فکری آن نشست؛ ولی متاسفانه آقامیری با دروس حوزه، میانه خوبی نداشت. یعنی هر چقدر در فوتبال و شنا و کوهنوردی کوشا بود، همان قدر در درسش، غافل و ناموفق بود. چند سال بعد برایم از درسهایی که هنوز نتوانسته بخواند، گفت و من حساسیت درس خواندن را به او یادآوری کردم. این خلا در سرنوشت او بیاثر نبود...
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
👈 حکایت دو سید حسن 💥 از سیدحسن آقامیری تا سیدحسن پورآذر ✍️ #محمدصادق_ابوالحسنی 1⃣ اگر قرار باشد
↕️↕️ ادامه مطلب
5⃣ تفاوت دیگری هم بین آن دو بود - و شاید بتوان از همین زاویه ریزش آنها را آسیبشناسی کرد - و آن نوع تعامل با اطرافیان است.
سید حسن پورآذر زود جذب دوستان صمیمی خود میشد و با فروتنی خود، گاه تاثیر زیادی از همنشین میگرفت؛ و شاید همین رویه در گرویدن به فرقه بیتاثیر نبود؛ اما در نقطه مقابل، آقامیری میکوشید با ابزارهای گوناگون، دوستانش را شدیدا جذب کند. او از همان روزها، در سودای جمع کردن افراد، دور خود بود و فکر تمایز یافتن خویش از دوستان و همکیشان را در دماغ میپرورانید؛ و انصافا در چیرگی بر عوام، استاد بود. از همین روی، به حرفهای جنجالی و رفتارهای غیر عادی و ساختارشکن تمایل داشت و فاقد یک نگاه عمیق بود؛ و چنانچه دیدیم در این چرخه، تا بدانجا پیش رفت که محتوای آیات و روایات را هم تکذیب کرد.
به نظرم آنچه سید حسن پورآذر را به گفتمان کتاب و عترت بازگردانید، صفا و خلوصی بود که در او وجود داشت و بدین گونه بود که با شهامت به خطایش اعتراف کرد و از گفتن حقیقت نهراسید. من که از این رویش جدید، بسیار خوشحالم و به ایشان صمیمانه تبریک میگویم. اما در این سوی، به بازگشت آقامیری چندان امیدوار نیستم؛ چرا که اگر مشکل آن سید حسن (پورآذر)، عمدتا از نوع فکری و نگرشی بود ولی این سید حسن (آقامیری) دچار آفت گرایشی و انگیزشی نیز هست. هر چند که نظام هدایت در اختیار خداوند است و تحول دلها تنها در کف قدرت اوست: و إِلَى اللّهِ مَرْجِعُكُمْ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ | وَ إِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ.
6⃣ راقم سطور در پایان خاطرنشان میسازد که در زندگی از خطا و لغزش مصون نبوده و حسن عاقبت خویش را مشروط به الطاف پروردگار و پیروی از حضرات معصومین علیهم السلام میبیند (ما قال محمد و آل محمد قلنا و ما دان محمد و آل محمد "ص" دنا).
باری، به قول حافظ شیرین سخن، حسن عاقبت به "رندی" و "زهد" نیست؛ بل در گروی "کیمیای عنایت" و "گوهر معرفت" است.
🔹آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
🔹آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند
🔹...چون حسن عاقبت نه به رندی و زاهدیست
🔹آن به که کار خود، به عنایت رها کنند
🔹بی معرفت مباش که در من یزید عشق
🔹اهل نظر معامله با آشنا کنند
والسلام علی من اتبع الهدی
۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ هجری شمسی نبوی علی هاجرها آلاف التحیه و السلام
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
@serat_zanjan
🔻آیت الله اعرافی در زنجان:
▪️چند سال اخیر تقریباً هیچ بودجه برنامه ای نداشتیم | اجرای ۱۰۰ کلان پروژه مورد نیاز نظام | رسمیت یافتن ۵۰ درس خارج در استانها
▪️ در چند سال اخیر تقریباً هیچ بودجه برنامه ای نداشتیم و قریب به ۲۰۰ نیرو را نیز کاهش دادیم و با این وجود کارها و اقدامات بزرگی انجام شده است.
▪️در ۳ سال گذشته ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده که اگر همه آنها به استفاده و بهره برداری برسد به طور یقین پیشرفت های بزرگی را به دنبال خواهد داشت و بسیاری از مشکلات بودجه ای حوزه رفع می شود، چرا که عوائد حوزه از این موقوفات تقریباً صفر است.
▪️ امروز ۵۰ درس خارج در غیر قم و مشهد به رسمیت شناخته شده است و از طرفی نیز حوزه یکصد کلان پروژه مهم نظام اسلامی را شناسایی کرده و روی آن کار میکند.
♨️ عظمت انقلاب اسلامی و منظومه فکری آن بسیار با ارزش است که امیدواریم هم خودمان به آن توجه کنیم و هم به طلاب جوان منتقل شود.
@serat_zanjan