هدایت شده از پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ شرارت سربازان #شوروی در زنجان
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ زنجان به علّت قرار گرفتن در مسیر راههای شوسه و آهن منتهی به شوروی، در جنگ جهانی دوم از اهمیت فوقالعّادهای برای متفقین برخوردار بود؛ ازهمینرو در 3 شهریور 1320ش، حریم هوایی شهر شکسته و شهر بمباران شد و درست سه روز پس از این بمباران، سفیرکبیر شوروی و وزیرمختار انگلیس نامهای به محمدعلی فروغی، نخستوزیر وقت ایران، نوشتند و در یکی از بندهای نامه خواستار عقبنشینی نیروهای ایرانی از برخی شهرها از جمله زنجان شدند و اعلام کردند نقاط یادشده به وسیله قشون انگلیس و شوروی اشغال خواهد شد. با ورود نیروهای شوروی به زنجان، امنیت در این شهر از بین رفت؛ بهگونهای که شهربانی کل کشور در گزارشی از وضعیت وحشتناک شهر سخن گفته است:
چند روز است از طرف بعضی از سربازان نیروی شوروی مقیم زنجان دستاندازی به ناموس اهالی شروع شده و غالبا شبها با حالت مستی به منازل اشخاص داخل و قسمتی هم در خیابان و کوچهها پول نقد اشخاص را جبرا میگیرند. این قضیه بیاندازه موجب وحشت اهالی گردیده و درصدد بودهاند دکاکین و بازار را تعطیل کنند.*
* اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، ج 4، تهران، مرکز پژوهش و اسناد ریاستجمهوری، خانه کتاب، 1389، ص 110.
✅ ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
⭕ زنجان تا ۶ سال دیگر صاحب دانشنامه می شود.
▪️مدیرعامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تدوین دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر این استان ظرف ۶ سال (تا پایان سال ۱۴۰۶) به اتمام برسد.
🔹️به گزارش ایرنا، دانشنامه به مجموعه ای موجز و در عین حال جامع از معارف بشری و یا ابعاد گوناگون یک دانش اطلاق میشود که اطلاعاتی جامع و در عین حال فشرده را در اختیار خوانندگان میگذارد. دانشنامه های استانی همچون دانشنامه زنجان در زمره دانشنامه های اختصاصی قرار می گیرند که حاوی اطلاعاتی خواهد بود که به نحوی با ویژگی های مختلف تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی این استان در طول تاریخ در پیوند بوده است.
#بخوانید
▪️https://www.irna.ir/news/84582276/
👆با همین توهمات، پرونده چین شش سال در بایگانی دفتر ایشان خاک خورد
🔺اجرای توافق ۲۵ ساله با چین رسما آغاز شد.
@serat_zanjan
📸 نصب کتیبههای جدید پرده خانهخدا
🔹پرده خانهخدا هر ساله همزمان با ایام عرفه و زمانی که حجاج در عرفات حضور دارند، تعویض میشود. پس از تعویض پرده به مرور زمان کتیبهها نیز به روی پرده خانه خدا نصب میشوند.
🔹روز گذشته بیش از ۱۵ کتیبه منقش به آیات قرآن کریم و اسامی الهی که در کارگاه مسجدالحرام دوخته شده بود، نصب شد.
@serat_zanjan
⭕️ تورم زدایی از علم اصول
👤آیت الله مکارم شیرازی:
🔹 اگر هدف و برنامه ما از پرداختن به اصول، استنباط باشد؛ بالتبع باید همه آن جهات رعایت شود؛ یعنی تورم زدایی ضرورت پیدا می کند و ...
🔻برخی معتقدند باید بیست سال از عمر طالب علم صرف اصول شود. اگر اصول را مقدمه استنباط و اجتهاد دانستیم، بیست سال مقدمه، ما را از ذی المقدمه باز می دارد...
📌 بنابراین تورم زدایی لازم و ضروری است.
🔹بدین معنا که از حجم مباحثی که بیشتر جنبه هنرنمایی در علم اصول دارد و یا فقط برای نشان دادن قدرت و قوت علمی خود است باید کاست.
✅ اگر بحثی جنبه کاربردی نداشت، فایده ای هم بر آن مترتب نیست.
📚 جایگاه شناسی علم اصول، ص۲۹۴
@serat_zanjan
⭕️ مصاحبه رئیس دانشگاه الاظهر با شبکه نیل
🔻ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﻣﺼﺮ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﺻﺪﻭﺭ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺍﺳﺖ .
🔹« ﺷﯿﺦ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﻟﻄﯿﺐ » و و ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻷﺯﻫﺮ ﻣﺼﺮ، ﺩﺭ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﺍﯼ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ “ ﻧﯿﻞ ” ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﮔﻔﺖ ﻣﺬﻫﺐ ﺷﯿﻌﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ، ﺷﯿﻌﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﭘﯿﺮﻭﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻧﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﯽﺭﻭﻧﺪ.
🔻ﺭﺋﯿﺲ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ ﻧﯿﻞ ﻣﺼﺮ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺫﯾﻞ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺗﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ :
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﺮﺩ ﺁﯾﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﻧﻪ ﭼﻪ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، 50 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﺷﯿﺦ ﺷﻠﺘﻮﺕ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﭘﻨﺠﻢ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺷﯿﻌﻪ ﺷﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮑﻨﯿﻢ؟
– ﺷﯿﺦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﺧﻮﺏ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﺣﻨﻔﯽ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮑﯽ ﺑﺮﻭﺩ ﻣﺎ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ؟ ﺧﻮﺏ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﭘﻨﺠﻢ ﺭﻓﺘﻪﺍﻧﺪ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺩﺭﺣﺎﻝ ﻗﻮﻡ ﻭ ﺧﻮﯾﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩ : ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﯿﻦ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻗﺮﺁﻧﺸﺎﻥ ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑﻫﺎ ﺧﺮﺍﻓﻪ ﭘﯿﺮﺯﻥﻫﺎ ﺍﺳﺖ . ﻗﺮﺁﻥ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﻓﺮﻗﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺭﺳﻢ ﺍﻟﺨﻄﺸﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : 23 ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ( ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ) ﻓﺘﻮﺍ ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺭﺍﻓﻀﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ .
– ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ : ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﻻﺯﻫﺮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻓﺘﻮﺍ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ : ﭘﺲ ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﭼﯿﺴﺖ؟
– ﺷﯿﺦ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﯾﻦﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺑﯿﺎﻧﺪﺍﺯﺩ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﯾﮏ ﺳﻮﺍﻝ ﺟﺪﯼ ﺩﺍﺭﻡ : ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﺪ ﺍﯾﻦﻫﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟
– ﺷﯿﺦ ﻃﯿﺐ ﮔﻔﺖ : ﺑﻠﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻣﮕﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺟﺰﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ؟
ﻗﺼﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﯾﮏ ﻗﺼﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺭﺑﻄﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ .
ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻮﺍﺏ ﺟﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ 1000 ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻫﻨﻮﺯ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
– ﺷﯿﺦ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺧﻮﺏ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ .
* ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﺁﯾﺎ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
– ﺷﯿﺦ ﮔﻔﺖ : ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﻃﻔﻞ ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺑﺸﻮﺩ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﮐﻮﺩﮎ 8 ﺳﺎﻟﻪ ﻫﻢ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺠﯿﺐ ﻧﯿﺴﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻪ ﺍﺳﻼﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺪﻣﻪﺍﯼ ﻧﻤﯽﺯﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻨﺪ.
@serat_zanjan
💻 #ویترین
⭕️ بازنشر منتخب مواضع روحانیون و طلاب فعال مجازی در هفته اخیر
👤محمد حاج ابوالقاسم دولابی، در رابطه با عدم کارآمدی واکسن کرونا "فایزر" و سکوت برخی مدعیان :
ایران با نزدن فایزر آبی شد اما آمریکا با زدن فایزر قرمز، حالا اگه برعکس بود خود تحقیرها میزدند وا مصیبتا اگه فایزر زده بودیم اینطور نمی شد.
👤محمد نظری، در واکنش به اظهارات نقویان در رابطه با فضیلت داشتن مجلس شراب بر عبادت کسانی که از جمع ها فاصله دارند:
کسی که از ولایت جدا شود فرقی ندارد سر سفره شراب یا محراب عبادتِ نفس باشد.
بلکه عبادت نفس گمراهکننده تر است.
این نمونهای از عاقبتِ بریدگان از ولایت است.
👤زین العابدین صفوی، در واکنش به تصادف زنجیره ای در بهبهان:
هر از چندی، چندین خودرو، شاخ به شاخ میشوند و یکدیگر را مُچاله میکنند بی آنکه حتی یک کیسه هوا باز شود.
نا امنی و کشتار، تنها با جنگ و ترور نیست. در کشورِ "موشک"ها که بیش از هرچیز به امنیتاش میبالند، ایکاش به "ماشین"ها هم نگاهی بکنند. خودروهایی که هر روز گرانتر میشوند وجانهایی که هر ساعت ارزانتر میشوند. ناظران گویی تنها مراقب قیمت "آدم"اند که مبادا بالا رود!
✍️کریم لاهوتی، در واکنش به صفوی:
انتقاد از ضعف ها مطلوب و در برخی مواقع موثر است اما نقطه ضعفی را چماقِ زدنِ نقطه قوت دیگری کردن بیشتر از آن که نقد ناصحانه باشد، نوشته ای مغرضانه است.
👤مجید نقیلو، به مناسبت سالگرد سردار دلها:
ساعت۱:۲۰ ....
۱۳دی۱۳۹۸....
فرودگاه بغداد....
امروز ورق دینداری برگشت تو فهماندی امروز دینداری جز با حضور در معرکه انقلاب اسلامی معنا ندارد.
👤محسن رهامی، در انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم :
مجلس فعالیت چشمگیری در مبارزه با فساد نداشته است.
✍️حسین امامی، در پاسخ به رهامی:
جالبه که مدعیان اصلاحات در حالی داعیه شفافیت و مبارزه با فساد دارند که دولت مورد حمایتشان به «دولت محرمانهها» مشهور شد.
👤سعید غفاری، در ستایش اخلاص شهید سلیمانی:
حضرت صدیقه طاهره خطبه فدکیه را اینگونه آغاز
میکنند: "اشهد ان لا اله الا الله جعل الاخلاص تاویلها"
اخلاص تأویل عملی اعتقاد به توحید است نمود توحید
حاجقاسم عزیز اخلاصش بود.
اخلاص یعنی من در کار نباشد یعنی پررنگتر از نظام اسلامی نباشی یعنی راهی به غیر از صراط خمینی کبیر نگشایی.
👤رضا تاران:
آجرهای مشروعیت نظام یک به یک پوسیده می شوند. نظام های سیاسی پوسیده شدن این آجرها را جدی نمی گیرند و زمانی به خود می آیند که خانه شان ویران شده است.
✍️نیما شهبازی، در واکنش به تاران:
دقیقا مثل تفکرات و روحیات روشنفکران حوزوی که استحاله شدن فکر و روحیات خود را و گاها پوسیده شدنشان را متوجه نمی شوند؟!
👤بهروز قربانی، در مورد شفافیت حاکمیت با مردم:
چیزی که این روزها حاکمیت به شدت از آن غافل هست
موضوع مردم،شفافیت و اقناع عمومی است.
تا وقتی این موضوع به عنوان یک مسئله جدی در ایران
حل نشود،هیچ پیروزی از سوی حاکمیت برای مردم ایران شیرین نخواهد بود
پیروزی حاکمیت زمانی است که مردم شکست های آن را نیز پیروزی تلقی کنن وبا آن هم نوا شوند. این جز با شفافیت و صداقت حاصل نخواهد شد.به امید آنکه دیر از خواب بیدار نشویم.
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⭕ من المحراب الی الباب 📍خاطره نگاری طلاب در ارتباط با مرحوم سید رضا موسوی ✍ میثم صحبتلو ◀️ مرداد س
⭕️ وظیفه شناسِ زبر دست
📍خاطره نگاری طلاب در ارتباط با مرحوم سید رضا موسوی
✍️محمد جواد تیموری
🔹سال ۱۳۸۵ دوره سربازی ام را در محضر استاد و فرمانده ام مرحوم حاج آقا رضا شروع نمودم، آن مرحوم رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بودند و حقیر نیز سربازش، روزی از ایام وقتی وارد اتاق آن مرد بزرگ گشتم، صدایی را از زیر لبش شنیدم! "رحمتیغین اوغلو فکر ایلر آدام امام جومعه اولدو هر ایش گوربلر"، از ابهت و صلابت آن سید نورانی جرات پرسش از زمزمه زیر لبش را نیافتم، بعد از لحظاتی بر حقیر دستور داد شماره امام جمعه شهر ..... را بگیرم.
🔹بعد از سلام و احوال پرسی تذکری داد که پدرانه بود و آنهم در خصوص "تغییر نام شهر محل امامتش" بود، که " پسرم! امام جمعه وظیفه ای برای تغییر نام شهر ندارد، تنها وظیفه اش هدایت مردم است و لا غیر! سربرگ نامه های دفترت را تغییر ده" محترمانه خدا حافظی کرد، و آن امام نیز تا به آن لحظه که اصرار بر تغییر نام جغرافیای محل امامت خود را داشت، از کرده خود بازگشت و به احترام فرمانده تا پایان ماموریتش مردم آن شهر را هدایتگری نمود.
@serat_zanjan
👤محسن رهامی قیداری:
مجلس فعالیت چشمگیری در مبارزه با فساد نداشته است.
⚠️ پ.ن؛
❌آقای وکیل! یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به بقیه.
🔷 جالبه که مدعیان اصلاحات در حالی داعیه شفافیت و مبارزه با فساد دارند که دولت مورد حمایتشان به «دولت محرمانهها» مشهور شد؛ از محرمانههای هستهای! گرفته تا قراردادهای غیرشفاف و دور از دسترس عموم مانند واردات بنزین، معاملات نفتی، قرارداد با پژو و ایرباس و... حتی اجرایی نکردن مصوبه مجلس در مورد سامانه حقوق و مزایا!
از فسادشونم که دیگه نگم براتون...!
🔶 اصلاحطلبان که امروز به بهانه شفافیت؛ نوک پیکان حملات خود را به سوی مجلس یازدهم نشانه گرفتهاند و بر واقعیات موجود نعل وارونه میزنند، زمانی که رئیسجمهور {روحانی}، مصوبه مجلس در مورد سامانه حقوق و مزایا را اجرایی نکرد یا قانون مجلس مبنی بر لزوم گزارشدهی قوه مجریه به قوه مقننه را دور زد، صرفاً سکوت و حتی او را حمایت کردند.
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قربان شهامت این زن!
#صراط_مدیا
⭕ جای زهرا، بعد زهرا، مثل زهرا، مادری
هرچه مادر هست، قربان چنین نامادری!
#مادر_ماه
#ام_البنین
#حضرت_ام_البنین
#فاطمه_بنت_حزام
@serat_zanjan
⭕️ مسئولان یاد بگیرند!
#یادداشت
✍️ مرتضی توکلی
💢اخیرا پس از آنکه #توئیتر یک پست رئیس جمهور نیجریه را حذف کرد، دولت این کشور، شبکه اجتماعی توئیتر را تعلیق کرد تا جایی که شرکت توئیتر حاضر شد نماینده ای در این کشور جهت همکاری با مقامات، مشخص و از قوانین مالیات نیجریه پیروی کند.
❗️این در حالی است که پس از شهادت سردار سلیمانی، شرکت فیسبوک در #اینستاگرام، فاحش ترین روش حذفی خود را نسبت به انتشار هر نوع نام و تصویر از سردار دلها در اکانت های مختلف انجام داده است.
علاوه بر آن، اخیرا هم در دومین سالگرد شهادت این سردارمقاومت، حتی پست هایی که با هشتک های #رهبری و مشابه آن نشر داده میشد را محدود و حذف کرد.
🔸کار به جایی کشیده شد که رهبری بزرگوار، در دیدار اخیر خود با خانوده شهید سلیمانی به این نکته اشاره کرده و از تسامح مسئولین فضای مجازی #گلایه کردند. ایشان فرمودند:
«در دنیای امروز، فضای مجازی زیر کلید مستکبران است و این واقعیت باید مسئولین فضای مجازی کشور را نیز هوشیار کند تا بهنحوی عمل کنند که دشمن نتواند به هر شکل و هر جا که اراده کرد، در فضای مجازی برخورد کند.» (۱۴۰۰/۱۰/۱۰)
🔹این اولین بار نیست که رهبری نسبت به مساله ضرورت مدیریت و جلوگیری از سلطه دشمن بر فضای مجازی هشدار داده اند. در ۱۴ خرداد سال ۹۵ پس از رشد پهنای باند شبکه های اجتماعی بخصوص تلگرام در ایران، رهبری نسبت به مساله " #مهندسی_اطلاعات" توسط نظام سلطه اشاره نموده و فرموده بودند:
«امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند؛ همین مسئله مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. بنده نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها میتوانند مفید واقع بشوند امّا سلطه دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد؛ (اینها) امروز در اختیار دشمن است.» «آنچه من روی آن تکیه میکنم اینست که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود.»
🔸آنچه از سایر بیانات ایشان به ذهن متبادر می شود اینست که چالش ما با دشمن در فضای مجازی، چالش عادی و ساده ای نیست، امروز «فضای مجازی، حقیقتا #قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است».(۹۵/۸/۱۹) و «[دشمن] از لحاظ فضای مجازی، #آرایش_جنگی گرفته». (۹۸/۲/۱۱) به همین سبب است که «حوزه فضای مجازی به اندازه #انقلاب_اسلامی اهمیت دارد.»
🔹با اینکه رهبری فرموده بودند که این مساله جزء مسائل کلیدی و اولویت دار نظام است که باید در کوتاه مدت نسبت به آن اقدام شود ولی متاسفانه این بیانات حکیمانه هم مایه تنبه مسئولین ذی ربط واقع نشد تا جایی که ایشان دوباره نسبت به "پشت گوش انداختن" بیانات، توسط مسئولین اعتراض کرده و فرمودند:
«متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم، آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالیکه] ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم! این به هیچ وجه افتخار ندارد.» (۱۴۰۰/۱/۱)
✅جنبه های حقوقی این #ترک_فعل مسئولین را باید به نهادهای قضائی واگذار کرده و از آنجا مطالبه کرد اما در گفتمان سازی این مساله مبتلابه، همه مردم، بخصوص ما جوانان مسئولیت داریم و «نمی توانیم در مقابل مدیریت فضای مجازی توسط دشمن بیکار بنشینیم.»(۹۹/۶/۲)
🔰در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که: «شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید... این نخستین و ریشهایترین جهاد شماست... (جوانان) اجازه ندهند که جهنمیها مردم را با زور و فریب جهنمی کنند. ابزارهای #رسانهای پیشرفته و فراگیر (فضای مجازی)، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدمعنویت و ضداخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را بهچشم خود میبینیم...» (۹۷/۱۰۲۲)
⭕ آخر الکلام، فراموش نکنیم که تاریخ ما را بخاطر بی تفاوتی نسبت به این رهنمودِ آن حکیم فرزانه که: «امروز "قوت" در فضای مجازی "حیاتی" است» مواخذه خواهد کرد.
#فضای_مجازی
#ترک_فعل_مسئولین
@serat_zanjan
⭕ آتشی در دل من
🔰رهبر معظم انقلاب:
جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی #نواب_صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.
🧭۲۷ دیماه، سالروز شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش
#انقلاب_اسلامی
#نواب_صفوی
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
⭕ آتشی در دل من 🔰رهبر معظم انقلاب: جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی #نواب_صفوی در من به وج
🔰 خاطرات آیت الله جوادی آملی، درباره ابعاد معنوی فدائیان اسلام
🔻 تا آدم اينها را از نزديك نميديد آنچه را كه در روايات مربوط به صدر اسلام است كه ايمان درباره عمار ياسر «مِن قَرنه الي قدمه» رسوخ كرده است، باور كردنش سخت بود!
🔹️ ادبِ اينها، انسانيّت اينها، شرف اينها، شهامت اينها خضوع اينها تقواي اينها!
🌹[شهید سیدهاشم حسینی] مدّتها در درس مرحوم آقاي شعراني ميآمد يك وقت نشد ما مثلاً تَرك اَولايي، طنزي چيزي از او بشنويم! اين تازه جزء مردان شماره دوم و سوم بود كه با نوّاب همكاري ميكرد.
🔹️آن روزي كه مرحوم واحدي را محاكمه ميكردند بعضي از بزرگان تهران... آمدند به مدرسه مَروي ـ ما آن وقت جزء طلبههاي مدرسه مروي بوديم ـ گفتند شما [در] اين جلسه محاكمه واحدي و اينها، [اينها] را تنها نگذاريد.
🔹بعضي از ما طلبههاي مدرسه مروي رفتيم در محكمه، ديديم اينها كه در صف اول نشستند دارند محاكمه ميشوند اصلاً "كَالبَدر اللّامعاند، كالجبل الرّاسخاند" هيچ خبري از ترس [در آنها] نيست!.. اينها اصلاً هيچ تكان نميخوردند!
اين همان «لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَي لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» است.
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🔰 خاطرات آیت الله جوادی آملی، درباره ابعاد معنوی فدائیان اسلام 🔻 تا آدم اينها را از نزديك نميديد آ
🔊 ارسالی از مخاطبان
👤 محمدجواد تیموری؛
🔰 با سلام و عرض ادب
مرحوم حاج آقای علوی هر ساله در همچین روزی از شهدای فدائیان اسلام در کلاس های درسشان یادی می نمودند و خاطراتشان را تجدید و فاتحه ای نثار شان.
🔹️ایشان می فرمود، شهید نواب صفوی هنگام اعدام وصیتی نمودند که؛ "مرا با آب سرد غسل ندهید که رنگم بپرد و اینگونه تصور شود که من از مرگ در راه خدا ترسیده ام! که رنگم به زردی گرویده." شادی روح همه هادیان راه حق اسیر خاک، صلواتی هدیه نماییم.
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🔰 خاطرات آیت الله جوادی آملی، درباره ابعاد معنوی فدائیان اسلام 🔻 تا آدم اينها را از نزديك نميديد آ
🔊 ارسالی از مخاطبان (۲)
👤 محمدرضا محمدی؛
🔰 سلام علیکم خسته نباشید
در مورد فداییان اسلام مطلبی داشتم شاید جالب باشه.
🔹️شهید مظفرعلی ذوالقدر یکی از شهدای فداییان اسلام در سال 1334 از افتخارات شهرستان #خدابنده و شهر کرسف محسوب میشود.
🔹️شهید نواب به مظفرعلی ذوالقدر مأموریت داد تا در مراسم ختم، حسین علاء را از میان بردارد. آن روز رژیم برای حفظ نخست وزیر و سایر وزراء ، از تدابیر امنیتی ویژه ای استفاده کرده بود. مظفرعلی ذوالقدر کفنی را که روی آن با رنگ قرمز شعارهایی نوشته بودند، به تن کرد و آماده عزیمت شد.
#بخوانید
▪️https://www.isaar.ir/fa/news/232770
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan
❌ چه جریان هایی شخصیت امثال نواب را برنمی تابند؟
#جریان_شناسی
🔹️برخلاف تفکری که #فدائیان را فقط به ترور کردن میشناساند، این گروه نگاه گستردهتری به دنیای سیاست داشته و خواستار اصلاح وضعیت موجود و تشکیل حکومت جدید بودند.
🔹️نواب به این نتیجه رسیده بود که باید براى #حکومت_اسلامى برنامهریزى کرد و بدون برنامه نمىشود حکومت تشکیل داد. حداقل باید برای اینکار یک #مانیفست حکومت اسلامى ارائه داد، تا از آن طریق مردم آگاه بشوند.
🔹️این #منش_سیاسی نواب به مذاق برخی جریان ها خوش نیامده و عملا با فعالیت های وی مخالفت می نمودند.
🔻با توجه به اهمیت مساله و تشابه آن در تقابل جریان های مختلف با گفتمان انقلابی حال حاضر، #صراط_زنجان به تبیین تحلیلی این موضوع می پردازد.
#بخوانید
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1863
🔻چه جریان هایی شخصیت امثال نواب را برنمی تابند؟
[ صفحه2 از 2 ]
🔺️بعد از #انقلاب_مشروطه و روی کار آمدن رضاخان، علما و طلاب حوزههای علمیه از عرصه سیاست فاصله گرفتند. در این شرایط شاید بتوان نواب صفوی را اولین کسی دانست که موفق شد، با شعار #اسلامگرایی یک جریان سیاسی و انقلابی به وجود آورد و جوانان زیادی را با خود همراه کند.
🔹️نام نواب صفوی و فدائیان اسلام در جریان مخالفت با احمد #کسروی بر سر زبانها افتاد. کسروی بعد از تالیف کتاب "شیعهگری" از طرف بسیاری از علما مرتد اعلام شد. نواب صفوی تنها کسی بود که وظیفه مقابله با تفکر انحرافی کسروی را برعهده گرفت.
🔹️جریان های مختلفی اعم از #روشنفکران لائیک، تکنوکراتها و #غربگرایان داخلی و همچنین برخی علما و روحانیت #محافظه_کار در حوزه به مخالفت جدی با این گروه پرداخته و منش سیاسی فدائیان اسلام را #غیرایدئولوژیک و #غیردیپلماتیک و به دور از مصالح کلان حوزه های علمیه تلقی می نمودند.
🔹️این اتهامات هنوز هم از جانب برخی روشنفکران و محافظه کاران حوزوی مطرح می شود.
⭕ اما نظر #مقام_معظم_رهبری که به فرموده خودشان اولین جرقه های جوشش انقلابی در وجود ایشان از شخصیت انقلابی #نواب رقم خورده است متفاوت تر است:
1️⃣《کار مرحوم نواب به اعتقاد من کار مذهبی فقط نبود، کار مذهبی، سیاسی بود و به همین شکل هم منعکس شد.
2️⃣البته در اینکه تأثیرش در #روشنفکر های آن روز چگونه بود...آن طور که من بعدها فهمیدم دستگاه هم تبلیغات زیادی کرده بود. روشنفکرهای آن روز هم با دین و مسائل دینی و هر جلوهی دینی به شدت بد بودند، آن روز هنوز در کشور ما تفکر قرن نوزدهمی اروپا رایج بود، تفکر ضد دینی رایج بود. لذا هر چیزی که رنگ و بوی دین داشت، از نظر روشنفکرهای آن روز بدون هیچ استدلالی مطرود بود و نواب کسی بود که حرکتش صددرصد نشان داده میشد که صبغه و انگیزهی دینی دارد. لذا بود که آنها قاعدتاً آن را نمی پسندیدند.
3️⃣ در نوشتهجاتی هم که آن وقت روز، بعضی از روزنامهها و همچنین محافل روشنفکری آن روز برخوردی که با این قضیه کردند نشان داد که هیچ قبول ندارند مرحوم نواب را، تا مدتها کار را به جایی رسانده بودند و وضع تبلیغات علیه نواب را جوری حاد کرده بودند حتی گروههای سیاسی غیرمذهبی،
4️⃣ [همینطور] افراد #مؤمن هم خیلی دوست نمی داشتند که منتسب بشوند به جریان نواب، برای خاطر اینکه گفته میشد آنها تروریستند و #تروریسم غیر از یک حرکت سیاسی سازمان یافته است و یک حالت پرهیز، پرهیز طبیعی را به زیان نواب و جریان فدائیان اسلام در خیلی ها بوجود آورده بودند تا سالها بعد.
⭕ لذاست که من تصورم این است که کار مرحوم نواب از نظر روشنفکرهای آن روز کار مطلوب و خوبی به حساب نیامد و تفسیر خوبی رویش گذاشته نشد.》۱۳۶۸/۱۰/۲۲
@serat_zanjan