eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
10.6هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
3هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 بررسی ابعاد فقهی _ بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی ✍حجت الاسلام یحیی جهانگیری(قیداری)، عضو تحریریه نشریه صلح پژوهی اسلام: [صفحه 1 از 2] 📍آیا داشتن سلاح هسته ای چه حکمی دارد؟ مباح است ، حرام است یا مکروه ؛ دوم اینکه انباشت آن چه حکمی دارد و در نهایت استفاده از سلاح اتمی چه حکمی خواهد داشت. 🔻حال اقوال را بررسی می کنیم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری حال اقوال را بررسی می کنیم، ابتدا نظر مقام معظم رهبری (مدظله) که همه را حرام می دانند و کاملا واضح است. 🔹️سایر اقوال مفروض در این بحث نیز از این قرار است. (ممکن است قولی قائل هم نداشته باشد) اول: قول به جواز مطلق در هر سه حالت تولید، انباشت و استفاده؛ دوم: اطلاق در عدم جواز در هر سه حالت تولید ، انباشت و استفاده ؛ سوم: تولید و انباشت مجاز است اما در استفاده به طور مطلق مجاز نیستیم. 🔻: ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1914
پایگاه تحلیلی صراط
🔰 بررسی ابعاد فقهی _ بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی #یادداشت ✍حجت الاسلام یحیی جهانگیری(قید
⭕️ بررسی ابعاد فقهی-بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی [صفحه 2 از 2] 🔹️اولین دلیل موافقان سلاح هسته ای استناد به آیه 60 سوره انفال " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ " است، آنان معتقدند در این آیه "اعدوا" اطلاق دارد و "قوه" هم بصورت نکره آمده است و این دو اطلاق نشان می دهد که ما هرگونه آمادگی را می توانیم داشته باشیم. 🔰 برای رد کردن این دلیل می توانیم از شأن نزول آیه استفاده کنیم که در آن آمده است ، آیه فوق الذکر بعد از جنگ بدر و امداد غیبی خداوند نازل شده است و به مسلمانان گوشزد می کند که همیشه منتظر امداد های غیبی نباشد ، و خودتان را آماده کنید، این طلب گویای این مسئله است که در این آیه خداوند به دنبال بیان جواز در تهیه هر گونه سلاحی نیست بلکه به دنبال نهی از کم کاری است. 🔹️نکته دوم اینکه در ادامه آیات این سوره بیان می کند که کافران به این تصور هستند که با جمع کردن سلاح به دنبال تضعیف شما هستند و بیان می کند که هرچه سلاح جمع کنند نمی توانید خدا را ضعیف کنند، پس ما چرا در تهیه سلاح بین خودمان باید رقابت کنیم و هر سلاحی را به هر قیمتی تهیه کنیم. 🔸️نکته سوم ، "قوه" نکره است ولی موصوف است ، قوه ای که ارهاب ایجاد کند، پس نباید دنبال هر سلاحی باشیم ، فرق است بین ارهاب و اخاف ، قرآن بیان می کند، به سراغ سلاحی برویدکه ارهاب آور باشد یعنی میل به تولید در آن ایجاد نشود؛ نه اینکه با آن مردم را بترسانید، ما اگر سلاح هسته ای درست کنیم دشمن بیشتر تولید می کند پس ارهاب و عدم رغبت به تولید محقق نشده و این نقض غرض است. 🔹️نکته چهارم ، اگر این را پذیرفتیم که این آیه اجازه تولید سلاح کشتار جمعی را می دهد، با توجه به آیات دیگر قرآن ، شارع هیچ وقت اجازه نمی دهد که ما با سلاح کشتار جمعی حرث و نسل را نابود کنیم (آیه 205 سوره بقره). 🔸️نکته پنجم، "قوه" را به سلاح معنی کردند و گفتند که در گذشته شمشیر بوده و الآن شامل سلاح هسته ای می شود، اما با کمی دقت معنا شناسی می فهمیم که اصلا سلاح هسته ای اساسا و جنس و ماهیتش با سلاح های عادی متفاوت است برای مثال در رسانه ، ما رسانه های جدید را نمی توانیم در کنار رسانه هایی مثل کتاب بگذاریم این دو اصلا با هم قابل جمع نیستند. نکته ششم، ضمیر موجود در "تُرْهِبُونَ" به دشمن بر می گردد، پس باید سلاحی داشته باشیم که دشمن را ارهاب کند اما سلاح هسته ای نه فقط دشمن بلکه همه را می ترساند ، در تعابری رهبری این جمله را درخصوص سلاح هسته ای داریم که : " استمرار كابوس هسته‌ای در جهان " یا این جمله که " این سلاح تهدید علیه بشریت است" این ها برگرفته از مبانی فقهی می باشند. 🔹️بخاطر کوتاهی زمان فقط به یکی از ادله مخالفین سلاح هسته ای اشاره نمودند و آن: آیه "وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى" است که به صراحت استفاده از این گونه سلاح ها را نفی می کند زیرا موجب خسرات در نسل می شود، در این باره به خاطره ای از امام خمینی (ره) نیز اشاره کردند که : از امام خمینی (ره) برای مقابله به مثل و یک مورد هم در مقام دفاع درخواست کردند که اجازه دهند تا از سلاح کشتار جمعی استفاده کنند و ایشان هر دو مورد را اجازه ندادند. 🔻 عامل اصلی ممانعت فقه شیعه در باره تولید انباشت و استفاده از سلاح هسته ای، عامل درونی است نه بیرونی ، یعنی شیعه بخاط دشمن این کار را حرام نمی داند، بلکه این فتوا بخاطر درون مایه معرفتی دینی شیعه است و نکته دوم هم این است که باید بکوشیم تا فقه شیعه و فقه اهل بیت (ع) را برجسته کنیم که چقدر فاخر و دقیق و با ظرافت به تبیین چنین موضوعاتی می پردازد. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد می‌کند؟ 🔹طلبه اهل بهبهان در شبکه افق ، برنامه ثریا 📌کاش از نظرات تخصصی روحانیت در زمینه های مختلف بیشتر در رسانه ملی استفاده بشود. @serat_zanjan
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻افسانه‌پردازی برای مشتری بیشتر هیئت! 🎙سید مهدی حسینی (مداح اهل بیت): می‌بینیم مداحی می‌خواهد هیجان کاذب به مراسمش بدهد، درباره اهل بیت(ع) افسانه‌پردازی و مجلس را نورپردازی می‌کند و کارهای این چنینی؛ به چه قیمتی می‌خواهیم جذب کنیم؟ محبت اهل بیت(ع) نیاز به این زرق و برق‌ها ندارد. @serat_zanjan
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰در جنگ بی‌امانِ حق و باطل، در کجا ایستاده‌ای؟ 🎥 بخشی از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام(۱۴۰۰/۱۱/۰۳) 🔹گفتیم ؛ خب پس بنابراین قوام هیئت به جهاد است؛ جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش میکنند، تلاشهای علمی زیادی میکنند، تلاشهای اقتصادی میکنند که خوب و به‌جا است، امّا جهاد نیست. 🔸جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام میگیرد. شما [اگر] کار اقتصادی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ کار علمی و تحقیقی بکنید برای مقابله‌ی با دشمن، میشود جهاد؛ حرف بزنید، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن، میشود جهاد؛ اینها همه جهاد است. 🔻پس مهم این است که ما عرصه‌ی جهاد را تشخیص بدهیم که در هر زمانی در چه عرصه‌ای باید جهاد کرد؛ این خیلی مهم است. @serat_zanjan
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 هر تلاشی «جهاد» نیست. 📝 شرح معنای «جهاد» در منطق اسلام 🎥 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار اخیر مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهدی صدرالساداتی با حکم دادگاه ویژه روحانیت خلع لباس شد! 🔹 سید مهدی صدرالساداتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، خبر خلع لباس دائم خود از روحانیت داد. 🔹 سید حسن آقامیری هم ، در کامنت این پست، بهش تبریک گفته. @serat_zanjan
💢 حکم انتصاب حاج ابوالقاسم 🔹در حکمی از سوی سید ابراهیم رئیسی، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به عضویت شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت منصوب شد. 🔹رئیس جمهور به منظور تحکیم و تقویت ارتباط ریاست جمهوری با مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد، حوزه‌های علمیه و سایر شخصیت‌های روحانی، در احکام جداگانه‌ای حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی را به عضویت شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه و روحانیت منصوب کرد. @serat_zanjan
⭕️ محکومان پرونده شهرداری زنجان دوران حبس خود را طی می‌کنند. 👤حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان زنجان در جمع خبرنگاران: 🔹این افراد در رأی دادگاه بدوی، محکوم بودند اما با توجه به اعتراضی که داشتند، مورد رسیدگی در دادگاه تجدید نظر قرار گرفت. 🔹وی با اشاره به اینکه افرادی هم بودند که به رأی دادگاه بدوی معترض بودند اما اعتراض آن‌ها رد شد، افزود: بسیاری از محکومان پرونده شهرداری زنجان هم‌اکنون در تحمل دوران حبس خود هستند. 🔸دادگاه تجدید نظر، تعداد معدودی از محکومان را مستحق برائت دانست و رأی داد و رأی دادگاه تجدید نظر، قطعی است و امکان تغییر آن وجود ندارد مگر به طرق فوق‌العاده که آن هم مجاری خود را دارد. ❌ آنچه که در رسانه‌ها نسبت به فروش ماشین‌آلات شهرداری گفته می‌شود، متفاوت با واقعیت است و در بحث فروش ماشین‌آلات و تجهیزات شهرداری‌ها هم خود رسانه‌ها و هم مسئولان مربوطه نتوانستند به جمع‌بندی برسند. ⭕️در بارش اخیر به عنوان مدعی‌العموم، ورود داشتیم و تفاوت وضعیت برف‌روبی در روزهای دوم و سوم بارش با روز اول، احساس شد هر چند ایرادات زیادی در این زمینه وجود دارد. @serat_zanjan