eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
5.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
65 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕تفکر دانش بنیان و به روز، لازمه پررنگ شدن نقش حوزه در حاکمیت است. 🎙آیت الله سید صمصام الدین قوامی: 🔹وقتی حوزه علمیه در زمینه ، سیاست و تربیت مبتنی بر تفکر ، حرف اول را بزند و سطح اندیشه کلان و حکومتی داشته باشد، پررنگ می شود و در مسائل حاکمیتی نقش محوری پیدا می کند. 🔸گاهی دیده می شود که دولت ها در ساحت تشریفات و تشکیلات، روحانیت را تایید می‌کنند اما در واقعیت دیده می شود که اینطور نیست؛ مثلا در طرح مواسات، مقام معظم رهبری(مدظله) گفتند که طرح که بصورت محله ای هست، با محوریت مساجد فعالیت کند؛ در ابتدا مخالفت شد ولی بعد گفته شد که زیر نظر مسجد می رویم ولی زیر نظر امام جماعت نه! 🔹اگر می‌خواهیم حضور حوزه پررنگ شود، خود ما نیز باید پررنگ شویم. وقتی ببینند که حوزه و مراکز آن در اقتصاد، سیاست، تربیت و … حرف اول را می زند و نه به نحو شعارگونه بلکه با تفکر دانش بنیان حرف می زند و قدیمی فکر نمی کند بلکه حکومتی فکر می کند؛ این باعث پررنگ شدن نقش حوزه در حاکمیت می شود و این رنگ غلبه پیدا می‌کند؛ اما اگر کم رنگ شدیم، آرام آرام به حاشیه می رویم و آنهایی که خود را کارشناس تر می‌دانند پررنگ می‌شوند. 🔸حوزه باید به خود تلقین کند که هیچ‌وقت از سیاست و انقلاب جدا نشود و و ولایی باشد؛ حتی مراجع آن باید تابع رهبری باشند که البته هستند؛ اما باید بیشتر شود. باید در حوزه تقویت شود چراکه مشروعیت حوزه به ولایت فقیه است. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕امیرعبداللهیان: برای یک توافق خوب آماده‌ایم 🔹وزیر خارجه کشورمان در بیروت: برای تأیید یک توافق خوب، قوی و پایدار آماده‌ایم، ولی نه به‌قیمت عبور از خط قرمز ایران. در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان به نقطه پایانی نرسیده‌ایم. 🔹در صورت رسیدن به نقطه پایانی توافق، همه کشورهای منطقه از آن سود خواهند برد. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕ رهبر انقلاب: سوابق خدمات آقای ری‌شهری منشأ خیر برای نظام بود 🔹ما هر چه خاطره از آقای ری‌شهری داریم، خاطره‌ی نیک است. سوابق وزارت و قضاوت و خدمات وی در طول دوران انقلاب منشأ خیر برای نظام بود. من واقعاً از مجالست و مصاحبه‌ی با ایشان محظوظ می‌شدم و لذّت می‌بردم؛ چرا که ایشان در راه و در کار و علاقه‌مند و معنوی بودند. فقدان وی ضایعه‌ای تلخ و اندوهبار است. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
🔴نگرانی آمریکا از حضور ایران در نمایشگاه نظامی دوحه 🔹سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: ما عمیقاً از حضور مقام‌های نظامی ایران و گزارش‌های مربوط به حضور افسران سپاه‌پاسداران در نمایشگاه دفاعی در قطر متأسف و نگرانیم. 🔹مبادلات مربوط به سلاح‌های ایران ذیل قوانین مختلف آمریکا از جمله تحریم‌های مربوط به تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی قابل تحریم هستند. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مارمولک؛ از حلال دانستن خون سازندگان تا مخالفت حسن روحانی با پخش آن 🔹فیلم سینمایی مارمولک پس از دو دهه حاشیه سرانجام از صدا و سیما پخش شد. 🔹 مارمولک یکی از نوستالژیک‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که سال 1382 به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد و اکران آن با حواشی مختلفی همراه شد. 🔹 به بهانه پخش این فیلم از تلویزیون همراه ما باشید تا در این ویدئو نگاهی داشته باشیم به حواشی این فیلم 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| پاسخ رهبر انقلاب به روحانی جوانی که می گفت طنزپردازی برای روحانیت سخت و بعضا خارج از توقع جامعه است... 🛎رهبر انقلاب؛ امام که مظهر تعمم و وقار در روحانیت بود می دیدیم که حتی در سخنرانی های عمومی، شوخی می کرد.. ۴ 🔻عضو صراط زنجان شوید. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕ماجرای عزل منتظری به روایت آیت‌الله خامنه‌ای 📌به مناسبت سالروز نامه تاریخی امام به آیت‌الله منتظری ▪️ روز ششم فروردین آیت‌الله خامنه‌ای [از مشهد] به تهران رسیده و مستقیماً به دفتر آقای هاشمی رفتند. ایشان می‌گویند: 🔹 «وقتی رفتم، ایشان بنا کرد گزارش این چند روز را دادن که این چند روزه چه گذشته؛ تماس‌هایی که گرفته شده بود. ایشان [آقای هاشمی رفسنجانی] احساس نگرانی می‌کرد. ایشان هم مثل من واقعاً احساسش همین احساس نگرانی بود. امام گفته بودند یکی از این سه چیز باید انجام بگیرد: یا ایشان [آقای منتظری] قول بدهد که اصلاح کند کارش را، بیتش را، حرف‌هایش را، اینها را درست کند؛ یا اینکه استعفا بدهد؛ یا اینکه مجلس خبرگان تشکیل بشود و تصمیم‌گیری کنند. معلوم بود که امام خیلی جدّی عازمِ این قضیّه‌اند. 🔹 در همین حین که ما صحبت می‌کردیم، حاج احمدآقا تلفن زد به آنجا و آقای هاشمی گفت که فلانی اینجا است. ایشان گفت پس فلانی هم بشنود؛ من هم رفتم پای تلفن. گفت امام این نامه را به آقای منتظری نوشته و شروع کرد نامه را خواندن؛ خب نام خیلی تکان‌دهنده بود برای ما.» 🔹 امام (قدّس‌سرّه) نامه‌ای به این شرح خطاب به آیت الله منتظری نوشته بودند که حاج احمد برای آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی خواند: «بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند [.... تا انتهای نامه که حضرت امام (ره) نوشته بودند:] از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ دوستان را بیش از این نچشد...» (متن کامل نامه در کتاب «روایت رهبری» درج شده است) 🔹 حاج احمد هم‌زمان اصل نامه را نیز به دفتر آقای هاشمی (رئیس وقت سازمان صدا و سیما) ارسال کرده بود. [....] آیت‌الله خامنه‌ای می‌گویند : «خب نامه خیلی تکان‌دهنده بود برای ما. بعد هم ارتباط قطع شد، یعنی گوشی را گذاشتیم و گفتیم حالا چه کار کنیم؟ [....] آقای مشکینی و هیئت رئیسه خبرگان آمدند آنجا. وقتی که آمدند، قضیه را مطرح کردیم که یک‌چنین اتفاقی افتاده و امام یک‌چنین نامه‌ای به آقای منتظری نوشته‌اند. آنها هم مثل ما نگران شدند. مشورت کردیم که چه کنیم. به ذهنمان رسید که برویم با امام ملاقات کنیم و ایشان را از این کار منصرف کنیم. 🔹 [....] ما چهار نفر -من و آقای هاشمی و آقای مشکینی و آقای امینی- رفتیم بیت امام. [....] دیر هم بود، ساعت حدود ۹ شب بود. اینکه امام این ساعت ملاقات بدهد خیلی چیز غیرمتعارفی بود. لکن خب ما رفتیم و به حاج احمد آقا گفتیم که ما آمده‌ایم با امام ملاقات کنیم. ایشان رفت داخل و آمد گفت -گمانم گفت امام می‌گویند- که نامه را برای آقایان هم بخوانید. آقای هاشمی نامه را از حاج احمد آقا گرفت و شروع کرد به خواندن برای آنها. بعد حاج احمد آقا آمد و گفت امام می‌گویند بیایید. رفتیم در همان اتاقِ امام و امام نشسته بودند و اخم کرده. [....] ▫️وقتی نشستیم آقای هاشمی شروع کرد به صحبت و گفت که آمده‌ایم که یک فکر بکنیم برای این کار. تا این حرف از ایشان صادر شد، امام برگشتند گفتند: «چه فکری؟» یک تعبیر اینجوری. «آقای منتظری «...» و «...» و «فاجر» است.» این سه تعبیر را ایشان کردند. خب واقعاً برق از چشم همه‌ی ما پرید. این تعبیر؟! امام در حرف‌زدن خیلی آدم مواظبی بود. یعنی حقیقتاً آدمی بود که من داستانها دارم از این که چیزی که می‌خواست نسبت به کسی مخصوصاً بیان کند، مواظبت میکرد که زیاد و کم نشود. [...]» 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه فضای سنگین جلسه را چنین روایت می‌کند: «من نگاه می‌کردم به آقای مشکینی و آقای امینی که چرا شماها یک چیزی نمی‌گویید؟ ما همه آمده‌ایم که همکاری کنیم. اما آنها سکوت کرده بودند. اصلاً کأنّه جرأت نمی‌کردند حرف بزنند. هرکدام یک جمله‌ی کوتاه گفتند. جلسه حدود سه‌ربعِ ساعت یا شاید بیشتر طول کشید. 🔸 گفته شد پس اجازه بدهید این نامه در رادیو خوانده نشود.» ایشان کلام تعریض‌گونه‌ی شدیدی نسبت به آقای منتظری گفتند. «بعد آقای هاشمی یک مقدار بیشتر اصرار کرد و تعبیرات دیگری گفت. امام دو بار به ایشان خطاب کردند. یک بار گفتند: «اگر تا صبح هم اینجا اصرار کنید فایده ندارد.» یک بار دیگر گفتند: «اگر خیلی اصرار کنید می‌گویم همین امشب نامه را بخوانند.» یعنی تهدید کردند.» 🔹به نظر می‌رسد امام تا پایان جلسه متقاعد نشده بودند که این نامه از صداوسیما خوانده نشود؛ اما نگران تبعات آن بودند و پس از تأمّل مجدد، از خوانده شدن آن منصرف شده‌اند.....» ▫️کتاب «روایت رهبری»؛ صفحات ۲۴۰-۲۴۷. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از مستند قائم مقام درباره‌ی نامه‌ی تاریخی ششم فروردین امام خمینی به منتظری 🔻عضو صراط زنجان شوید. @serat_zanjan
متن کامل نامه خطاب به آقای منتظری 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری با دلی پر خون وقلبی شکسته چند کلمه‌ای برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته‌اید که نظر تو را شرعاً برنظر خود مقدم می‌دانم؛ خدا را در نظر می‌گیرم و مسائلی را گوشزد می‌کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید. از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی‌باشید و به طلابی که پول برای شما می‌آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می‌دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی‌دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید که آخرتتان را خراب‌تر می‌کند-، با دلی شکسته و سینه‌ای گداخته از آتش بی‌مهری‌ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می‌کنم دیگر خود دانید: 1 - سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد. 2 - از آنجا که ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریک می‌شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3 - دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4 - نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل‌کرده که مفید برای حوزه‌های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم. و الله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم‌پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم. من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه 6 / 1 / 68 روح‌الله الموسوی الخمینی 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: ❇️ برای تودیع مسئولان از جیبتان هدیه بخرید نه با پول بیت‌المال امام جمعه تبریز گفت: مسئولی تودیع می‌شود و با پول بیت‌المال برایش کلی کادو خریده می‌شود، در حالی که خرید هدایا با بیت‌المال گناه است و اگر خیلی دلتان می‌خواهد تا کادو بدهید از جیب خودتان هزینه کنید. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕اردوغان به‌دنبال روابط بیشتر با صهیونیست‌ها 🔹اردوغان: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک به ترکیه سفر می‌کند؛ با آمدن وی ممکن است روند جدیدی در روابط ترکیه و اسرائیل آغاز شود. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️امام جمعه زنجان: مونتاژ کالا اقتصاد دانش بنیان نیست. 👤حجت الاسلام علی خاتمی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر زنجان با اشاره به شعار سال و تاکید بر عمل به آن، اظهار داشت: درج شعار سال در سربرگ‌های اداری کافی نیست و قطعاً باید در راستای تحقق آن گام برداشت. وی با اشاره به اینکه محور شعار سال جاری نیز مثل سال‌های گذشته حول "اقتصاد" است، تصریح کرد: باید در تولید متکی به علم و دانش داخلی باشیم چرا که مونتاژ یک کالا به معنی اقتصاد دانش بنیان نیست. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان با بیان اینکه دشمن همواره سعی دارد ما را ناتوان نشان دهد در حالی که در شرایط و موقعیت‌های مختلف توانایی ما ثابت شده است، یادآور شد: ما در اطراف کشورمان بازار 600 میلیون نفری داریم که با تقویت تولید خود، قطعاً به این بازارها دست پیدا می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه نباید از وجود سرمایه‌های عظیم علمی و انسانی در کشور غافل شد، افزود: باید از وجود این سرمایه‌ها برای تحقق شعار سال بهره‌مند شد. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
🔻حجت الاسلام والمسلمین معصومی دبیر کمیته کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ❇️ می‌خواهیم هاضمه پذیرش و شنیدن را در حوزه‌های علمیه بالا ببریم ◻️ احیای کرسی‌ها در سال جاری ◻️ دلیل خلع لباس برخی روحانیون چه بوده است؟ ◻️ اجتهاد، نمونه ای از آزاداندیشی در تاریخ حوزه های علمیه است ◻️معیار برای تعیین حدود آزاداندیشی چیست؟ آیا تعیین حد برای آزاداندیشی متناقض آن نیست؟ ◻️ مصادیق واقعی کرسی های آزاداندیشی ◻️ متعهد می شویم امنیت شرکت کنندگان در کرسی ها را تأمین کنیم مشروح گفت‌وگو: hawzahnews.com/xbCy8 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕️ پروژه جدید آمریکا، ایجاد 👤امام جمعه نجف اشرف: پروژه جدید آمریکا، ایجاد و اجرای آن در جهان اسلام است که با هدف گسترش اراده آمریکا در منطقه انجام می گیرد. این پروژه پس از حمایت آمریکا از پروژه تکفیری زیر چتر اسلام، مشابه داعش صورت می گیرد. پروژه غربی و آمریکایی علیه جهان اسلام، یک پروژه فکری است، نه نظامی. این چیزی است که وزیر اسبق آمریکا اعلام کرد و گفت "ما در خاورمیانه به دنبال اسلامی شبیه اسلام اروپایی تحت عنوان اسلام معتدل هستیم". موسسه آمریکایی راند امروز برای این پروژه برنامه ریزی می کند تا آن را در جهان اسلام اجرا کند. 🔹 این اسلام آمریکایی اینگونه است که فرد نماز میخواند و نهی از منکر نمیکند، به حاکم ظالم فکر نمیکند، شراب می‌نوشد، ملتهای مسلمان از هم پاشیده و دولتها به دست مزدوران افتاده و این فرد هیچ حرکتی نمی کند. فرد نماز می خواند و با روحانیت، مرجعیت و دین مقابله میکند. ثروتها به غارت می رود و همگی همدیگر را به قتل می رسانند. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
⭕استاد فاضل کرمی زنجانی دار فانی را وداع گفت. ✍️حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، با صدور پیامی درگذشت مرحوم فاضل کرمی زنجانی را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون درگذشت استاد بزرگوار حوزه جناب آیت الله فاضل کرمی زنجانی طاب ثراه را به شاگردان و بازماندگان محترم ایشان تسلیت گفته، ضمن پاسداشت خدمات ایشان ، علو درجات و روح و رضوان الهی را برای آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیکوی الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند متعال خواستارم. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️انسان عصر انتظار (8) 🔰نقدی بر قرائت سکولار از «انسان عصر انتظار» ✍️مهدی امیدی / دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 💢مرحوم دکتر داود فیرحی، در تاریخ چهارم اردیبهشت ۱۳۹۹(مدتی قبل از وفاتشان)، موضوعی را تحت عنوان «انسان عصر انتظار» به صورت مجازی در قالب نشست علمی مورد بحث قرار دادند(1). ایشان که در آثار گذشته خود به قرائت سنت بویژه فقه سنتی از پایگاه تجدد، نقد واقعیت سیاسی با رویکرد تجدد سیاسی، و قرائت پلورالیستی و هرمنوتیکی از دین در مواجهه با استبداد پرداخته بود، در این نشست نیز با قرائتی سکولار به ترسیم انسان عصر انتظار پرداخت و بحث خود را در چهار محور زیر ارائه کرد: 1. معرفی چهار تیپ از انسان عصر انتظار؛ ٢. مفروضات پایه برای بحث؛ ٣. انواع نظم‌های سیاسی متأثر از چهار تیپ ترسیم شده؛ ۴. دفاع از ایدهای خاص از انسان عصر انتظار و نظم سیاسی برخواسته از آن! ❗️بی‌تردید «درک درست مفاهیم» ، «فهم عمیق مسائل» و «انتقال صحیح آنها» سه گام بسیار مهم در بررسی هر مساله‌ای است. از این رو جهت بررسی و تحلیل بحث، در ابتدا به عنوان مقدمه ضروری به تبیین مفهوم «عصر انتظار» می‌پردازیم. 🔹عصر انتظار مقطعی متکامل از تاریخ دین و دینداری است که در آن بر اساس حکمت و مشیت الهی، امام معصوم از دیده‌ها پنهان است و دینداران می‌بایست با اتکاء به خرد متکی به وحی یعنی اجتهاد در نصوص و ظواهر دینی و بر اساس نظام امامت و ولایت و هدایت عالمان دین، خود به تنظیم امور معاش و معاد خویش بپردازند؛ بخوانید ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/2468
⭕️انسان عصر انتظار جهت بررسی و تحلیل بحث، در ابتدا به عنوان مقدمه ضروری به تبیین مفهوم «عصر انتظار» می‌پردازیم. 🔹عصر انتظار مقطعی متکامل از تاریخ دین و دینداری است که در آن بر اساس حکمت و مشیت الهی، امام معصوم از دیده‌ها پنهان است و دینداران می‌بایست با اتکاء به خرد متکی به وحی یعنی اجتهاد در نصوص و ظواهر دینی و بر اساس نظام امامت و ولایت و هدایت عالمان دین، خود به تنظیم امور معاش و معاد خویش بپردازند. ❌انتظار در ترکیب واژگانی «عصر انتظار» به معنای توقع بدون حرکت، و نگاهی خیال‌پردازانه به آینده نیست؛ ❌انتظار به معنای رهاشدگی انسان و وانهاده شدن به عقل خودبسنده نیست؛ ❌انتظار به معنای ناتوانی از فهم دین و عدم امکان ساماندهی زندگی به واسطه دین نیست؛ ❌انتظار به معنای سکوت و سکون و رضایت به تحكم سلطه‌گران، مفسدان و فتنه‌گران و بدعت‌گزاران نیست. این نوع انتظار از منظر عقل و شرع مذموم است و ناپسند. ✔️انتظار، چشم دوختن به آینده‌ای درخشان با ظهور مصلح جهانی و اصلاح امور است؛ ✔️انتظار حرکت است و تلاش و امید، قانع نشدن به وضع نامطلوب موجود در تمام سطوح؛ ✔️انتظار، داشتن عزم و اراده‌ای محکم برای ساختن گام‌به‌گام آینده‌ای مطلوب در حد توان است؛ ✔️انتظار بهره‌گیری از خرد و دین برای ترسیم سامان زندگی بر مدار وسائط فیض الهی و نظام تعریف شده از سوی آنان است؛ ✔️انتظار بکارگیری نیرو برای شکوفا نمودن استعدادهای نهفته آدمیان و زمینه سازی برای انقلابی بزرگ و شگرف در گستره‌ای جهانی است؛ ❇️فلسفه انتظار، پایداری در مسیر حق و استمرار مبارزه با باطل تا ظهور مصلح كل است؛ این انتظاری است ممدوح و ستودنی که نه مباین عقل است و نه مخالف دین. 🔻ادامه مطلب https://eitaa.com/serat_zanjan/2469
❌نقد تیپ‌های چهارگانه از انسان عصر انتظار دکتر فیرحی با طرح سئوالی در این باب که انسان عصر انتظار چگونه انسانی است؟ به ارائه چهار تیپ خیالی از انسان عصر انتظار می‌پردازد و خود یکی از این تیپ‌ها را بر می‌گزیند، بدون آنکه به منطق ارائه هر تیپ و نقد آن اهتمامی داشته باشد. چهار تصویر ایشان از انسان عصر انتظار عبارتند از: الف) انسان منفعل؛ ب) انسان رادیکال؛ ج) انسان فعال و ستیزه‌جو؛ د) انسان مداراگر، متحیر و در حال تقیه 🔸اشکال این نوع رویکرد، فقدان پشتوانه نظری فلسفی برای طرح بحث، و نیز گزینش غیر مبتنی بر منابع و ادله فقهی یا قرآنی و روایی است. به نظر می‌رسد سه تیپ معرفی شده در یک دسته، جا می‌گیرند. 🔻انسان عصر انتظار را می‌توان به یکی از دو دیدگاه غالب فهم کرد و مورد بحث قرار داد: الف) دیدگاه نخست آن است که وی را انسانی مسلمان رها شده به حال خود، بی‌قرار و متکی به عقل خویش بدانیم که بدون هرگونه هدایت معصوم و برنامه روشنی از ناحیه او، متحیرانه در تلاش برای ساماندهی زندگی خویش است که این خود سه حالت دارد یا انزوا طلبانه کار خود را پی می‌گیرد یا خود را با وضع موجود منطبق می‌کند و یا به حکومتی حداقلی تحت سلطه بسنده می‌کند. ب) بر اساس دیدگاه دوم انسان عصر انتظار از آن رو که منتظر ظهور امامی معصوم با ویژگی‌ها و اهدافی خاص در سطح جهانی است، انسانی مسلمان است که نه منزوی است، نه تسليم وضع موجود است و نه به حداقل بسنده می‌کند. او در می‌یابد که نقش‌های راهبردی از ناحیه خداوند منطبق با نظام امامت و ولایت برای او وجود دارد و او مأموریت دارد که در حد توان در اجرا و تحقق آن تا ظهور امام منتظَر بکوشد. 🔻عضو صراط زنجان شوید. https://eitaa.com/serat_zanjan
4_5879521069550799846.mp3
6.79M
🟢 انسان عصر انتظار 🎙 ✍️نقد دکتر مهدی امیدی، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر قرائت سکولار از «انسان عصر انتظار» توسط دکتر فیرحی را از اینجا بخوانید. 🔻🔻 https://eitaa.com/serat_zanjan/2467