بسم الله الرحمن الرحیم
روضه شب سوم محرم
سخت است وقتی روضه وصف دختری باشد
حالا تصور کن به دستش هم، سری باشد
حالا تصور کن که آن سر، ماهِ خون رنگی
در هالهای از گیسویی خاکستری باشد
دختر دلش پر میکشد، بابا که میآید،
موهای شانه کردهاش در معجری باشد
ای کاش میشد بر تنش پیراهنی زیبا ...
یا لااقل پیراهن سالمتری باشد
سخت است هم شیرین زبان باشی و هم فکرت
پیش عموی تشنهی آب آوری باشد
با آنهمه چشم انتظاری باورش سخت است
سهمت از آغوش پدر تنها سری باشد
شلاق را گاهی تحمل میکند شانه
اما نه وقتی شانههای لاغری باشد
اما نه وقتی تازیانه دست ده نامرد
دور و برِ گم گشتهی بییاوری باشد
خواهرتر از او کیست؟ او که، هر که آب آورد،
چشمش به دنبال علی اصغری باشد
وای از دل زینب که باید روز و شب انگار
در پیش چشمش روضههای مادری باشد
وای از دل زینب که باید روضهاش امشب
«بابا ! مرا این بار با خود میبری؟» باشد
بابا ! مرا با خود ببر، میترسم آن بدمست
در فکر مهمانی و تشت دیگری باشد
باید بیایم با تو، در برگشت میترسم
در راه خار و سنگهای بدتری باشد
باید بیایم با تو، آخر خسته شد عمه
شاید برای او شب راحت تری باشد؟
(شاعر:قاسم صرافان )
#رقیّه_شب_سوم
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : رضایت خدا
تأمّلی در کلام أباعبدالله
الإمامُ الحسينُ عليه السلام
مَن طَلَبَ رِضا اللّه ِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّه ُ اُمُورَ الناسِ ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّه ِ ، وَكَلَهُ اللّه ُ إلى النّاسِ .
بحار الأنوار: 71/208/17
هركه خشنودى خدا را با ناخشنودى مردم بطلبد ، خداوند او را از امور مردم بى نياز كند و هركه خشنودى مردم را با ناخشنود كردن خدا بجويد ، خداوند او را به مردم وا گذارد
1⃣ هر إنسانی در حال طلب هست
یعنی هیچ کس بدون إقدام و عمل نیست حتی سکون و سکوت او هم یک طلب و انتخاب محسوب می شود
2⃣ نوع انتخاب و عمل هر کسی دو حالت بیشتر ندارد الف_رضایت خدا
ب_رضایت مردم
3⃣ اگر کسی،عملی را انجام دهد و یا ترک فعلی کند، برای اینکه مردم را به خشم، در آورد، این رضایت خدا نیست، بلکه خشم خداست
البته اگر لازمه کسب رضایت خدا،باعث خشم مردم شد، اشکال ندارد و بلکه وظیفه است
4⃣ ممکن است کسی نگران باشد که من اگر از چشم مردم بیأُفتم، به مشکل بر می خورم و مردم به من بی اعتنا می شوند
امام حسين عليه السلام، وعده می دهند که خدای سبحان، کارهایی که امید داشت به دست مردم حل بشود، خدا آن را به عهده می گیرد
5⃣ اگر کسی فقط برای اینکه مردم راضی باشند حتی به قیمت خشم و نارضایتی خدا، عملی را انجام می دهند خدا او را به مردم وا می گذارد، یعنی خدا عنایت و رحمت خود را از او بر می دارد
6⃣ ویژگی انسان، عجز، جهل، فقر است پس چرا باید برای خشنودی مردم تلاش کرد به امید آنکه به کمک آنان تکیه کنیم، مردم خودشان دارای ضعف و نقص هستند
7⃣ توحید یعنی فقط خدا
اومانیسم و إنسان محوری ملاک نیست پس پیروی از رسم مردم یا کسب رضایت مردم می شود شرک و توکل به غیر خدا در سبگ زندگی
8⃣ راضی بودن انسان از خدا کافی نیست باید خدا هم از انسان راضی باشد(راضیة مرضیّة)
رضی الله عنهم و رضوا عنه
9⃣ هر مقدار امید به مردم داشت و برای کسب رضایت آنان تلاش کرد به همان مقدار انسان رها می گردد و مشکلاتش دو چندان خواهد شد و خدا به همان میزان او را به مردم و بلکه چه بسا همه امور او را به مردم وا می گذارد چون خدا یک ذره شرک(رضایت خدا و رضایت مردم) را نمی پذیرد
مگر آنکه در برخی اعمال فقط رضایت خدا را قصد کرده باشد
🔟 طلب یعنی قصد و اراده جدّی بنابراین هر کسی ملاحظه کند که برای هر کاری چه نیّتی دارد کسب رضایت خدا یا رضایت مردم؟!
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/4/30
تهران
#رضایت_خدا_مردم
https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اللّهم_عجّل_لولیّک_الفرج
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مُرشدَچلوئی_رحم_محبت
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :روضه شب چهارم
گفت زینب یا اخی من حق مهمانی دهم
دوست دارم در ره عشقت دو قربانی دهم
من به درگاه تو سوز و آه آوردم حسین
با امیدی رو به این درگاه آوردم حسین
بین سپاه خویش را همراه آوردم حسین
هستی خود را به لشگرگاه آوردم حسین
بسکه در رخسارشان شوق شهادت دیده ام
در رهت پرپر شدن را چون ولادت دیده ام
ای سلیمان هدیۀ مور است از من کن قبول
جان زهرا رد مکن جان علی جان رسول
بعد تو این داغ را با صبر جبران می کنم
با سرت منزل به منزل شرح قرآن می کنم
با اسیری رفتنم یاری جانان می کنم
با خطاب حیدری در کوفه طوفان می کنم
من ز تو شرمنده تو از من خجالت می کشی
عاقبت ما را تو از این درد غربت می کُشی
وعدۀ ما بر سر بازار باشد بعد از این
کوچۀ برده فروشان زار باشد بعد از این
قافله در معرض دیدار باشد بعد از این
چشم شامی بدتر از مسمار باشد بعد از این
بعد از این باید چه سازم با هزاران چشم هیز
وای از چشمان هیز و وای از لفظ کنیز
(محمود ژولیده)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
#ندای_امام_عصر
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
#مهجوریت_امام_عصر
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
18.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روضه_اشک_مداح_منبر
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: أنواع مواجهه با مقام ولایت
(خدا، نبیّ،امام و فقیه)
✍مقدمه :
سه نوع عملکرد وجود دارد
الف_ولایت پذیری
ب_ولایت گریزی
ج_ولایت ستیزی
پرسش این است که
چرا بعد از شهادت هانی فقط یک زن درکوفه حامی مسلم شد مگر خودشان از امام دعوت نکردند؟
یا لشکر حّر، مگر به امام اقتدا نکردند یس چرا امام را کشتند؟!
یا خوارج(عده ای در جنگ صفین در رکاب امام بودند) اما در نهروان، در مقابل امام جنگیدند؟!
چه شد؟، اصحاب پیامبر، برای تبرک آب وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله دعوا می کردند، اما نوه پیامبر را پنجاه سال بعد کشتند؟! ، خلاصه :
عوامل ولایت گریزی یا ولایت ستیزی چیست؟چرا برخی افراد از مسیرحق خارج و یا از ابتدا درجبهه حق وارد نمی شوند؟
1⃣ جهل وجهان بینی غلط(عقاید واحکام )
النّاسِ أعداءِ ما جهلوا
2⃣ لجاجت
(وجحدوا بها وإستیقنتها)
اللَّجاجُة تسلُّ الرأی
جریان سمرة بن جندب
3⃣ تکبّر( اَبی واستکبر وکان من الکافرین )
4⃣ عمل کرد بد دینداران (الناس علی دین ملوکم )
5⃣ فقر واقتصاد ضعیف (کاد الفقر ان یکون کفراً )
6⃣ محیط فرهنگی نامناسب
(در خرید خانه اول همسایه را نگاه کن)
7⃣ ارائه غلط دین وتکلیف (تهدید وتحمیل ممنوع )
8⃣ اخلاق نامناسب برخی مسلمانان لو کنت فظّا غلیظ القلب لأنفضوا من حولک )
9⃣ تهاجم فرهنگی (ماهواره، فضای مجازی )
انواع جنگ به راه می اندازد:
الف_إجرائی( سخت، سرد و نرم) ب_تاکتیکی (نظری، فرهنگی، امنیتی اقتصادی، ترکیبی)
1⃣1⃣ کسب مال حرام
یبین فی الذریّة
2⃣1⃣تنبلی وکسالت
3⃣1⃣ ارتباط نداشتن باعالم ربانی
4⃣1⃣ گناه مداوم بدون توبه
سوره روم آیه ۱۰ (استناد حضرت زینب کبری سلام الله علیها برای یزید لعنة الله علیه
5⃣1⃣ عدم تمسّک به قرآن وعترت
6⃣1⃣ حسادت
7⃣1⃣ جمع آوری مال بیش از حدّ کفاف و لازم(حرص و حبّ دنیا)
جریان ثعلبه که زکات مال را نداد
من شرّ حاسد اذا حسد
8⃣1⃣ خانواده غیر صالح
گاهی همسر و فرزند عامل ریزش و ولایت ستیزی هست مانند عبدالله بن زبیر
9⃣1⃣ حقد و کینه
أحقادا بدریّة و حنینیة و خیبریّة
0⃣2⃣ حمیّت جاهلی،تعصّب بی جا و غیر منطقی
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری۱۱ /۵/ ۹۷قم
#ولایت_گریزی_ستیزی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :فلسفه سجده آخر زیارت عاشورا
زیارت عاشورا حدیث قدسی است و اولین کسی که از اهلبیت علیهم السلام متن زیارت عاشورا را برای عموم مردم خواند، امام باقر علیه السلام است که فرمود پدرم، او از پدرش او از جد ما از پیامبر (ص) و از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل کردند که خداوند فرمود:
السلام علیک یا أبا عبدالله. یعنی متن زیارت در بین اهلبیت علیهم السلام بوده است. روایت وارد شده که سیدالشهدا در روز عاشورا دو بار زیارت عاشورا را قرائت کردند، این خیلی مهم است؛ یک بار سیدالشهدا بین نماز ظهر و عصر روز عاشورا از ابتدا تا انتهای زیارت را خواندند و یک بار از صبح عاشورا تا غروب عاشورا بنا بر مناسبتی تکه ای از زیارت عاشورا را خواندند؛ این مطلب از یک جنبه بسیار با اهمیت است و قابل ذکر در روضه هاست، آن مرتبه ای که کامل خواندند بین الصلاتین بود اما یک باری را که تکه تکه خواندند تمام فرازهای زیارت عاشورا خوانده شد جز این فرازی که الان سجده دارد اینجا دیگر حضرت به شهادت رسیدند شما سجده های آیات قرآن را نگاه کنید یا سجده واجب هستند یا سجده مستحب و در تمام این موارد چه واجب و چه مستحب، کلمه سجده در تمام این آیات ذکر شده است، شما این فراز انتهایی زیارت عاشورا را می خوانید در حالی که هیچ کلمه سجده ای در آن ذکر نشده است و سجده مستحب هم است، نه سجده واجب؛ چرا بدون ذکر کلمه سجده، ما سجده می کنیم؟.
جواب در این روایت آمده است که از ابتدا، این فراز سجده نداشته است، یعنی از ابتدا که این زیارت به وسیله حدیث قدسی بر پیامبر (ص) وارد شد، سجده نداشته است و سجده آن در روز عاشورا به وجود آمده است که سیدالشهدا از صبح روز عاشورا بنا به مناسبتی فرازی از زیارت را می خواندند و تا موقعی که حضرت به شهادت رسیدند تمام فرازهای زیارت را خواندند و بعد به شهادت رسیدند و این فراز سجده خوانده نشد تا زمانی که آن ملعون لعین بالای سر حضرت آمد تا سر مبارک ایشان را از تن جدا کند از جلو نتوانست سر را جدا کند، پیکر را برگرداند و سر را از قفا جدا کرد؛ وارد شده است که وقتی پیشانی حضرت به خاک افتاد حضرت این فراز انتهایی را شروع کرد و فرمود: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ» و این خیلی مهم است و به این علت این فراز سجده دار شده است؛ شما اینجا کلمه سجده ای را اینجا نمی بینید، با اینکه در آیات قرآن در تمام موارد واجب و مستحب، کلمه سجده وارد شده است چرا که حضرت در حال سجده عرضه می دارند: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ»؛ هم علت سجده دار شدن مشخص است، و هم اینکه حضرت در چه حالی بوده اند؟؛ نه در حالی که حضرت علی اکبر یا طفلشان را از دست داده اند یا از اسب افتاده اند، در حالی حضرت به اینجا رسیده که به پیکر بی جان حضرت رحم نمی کنند و می خواهند سر حضرت را از بدن جدا کنند در این حال حضرت شاکر و حامد خداوند است اینجا باید صبر سیدالشهدا را دقت کنیم
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#سجده_زیارت_عاشورا
https://eitaa.com/serathamed