موضوع :30 شبهه رایج،
راجع به موضوع حجاب
🔥شبهه بیست و نهم :
یکی از علت های بدحجابی اینکه چون لباس مناسب و مطلوب در بازار نیست، یعنی یا از لحاظ رنگ یا جنس یا مدل مورد پسند نیست
✍ جواب شبهه :
💧1_البته باید بخش طراحی و تولید، لباس مناسب فرهنگ و آداب اسلامی را به اندازه کافی،تولید و توزیع کنند اما بر فرض کمبود لباس مناسب حجاب، بهانه ای برا بدحجابی نیست، اگر کسی دغدغه دین و حجاب دارد می رود در هر جای ممکن پیدا میکند و یا سفارش دوخت می دهد
💧2_مدل لباس و حجاب باید مورد رضایت خدا باشد نه صرفا پسند نفس یا رضایت مردم
💧3_هفت سال برخی از زنان در زمان رضا خان ملعون به خاطر کشف حجاب،از منزل بیرون نیامدند پس صرفا بر فرض کمبود یا نبود لباس حجاب نمی شود عفت و حیای خود را زیر سئوال بُرد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حجاب9⃣2⃣402/5/24
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :30 شبهه رایج،
راجع به موضوع حجاب
🔥شبهه سی ام :
باید بگذاریم بدحجابی زیاد بشود تا مسأله عادی بشود، تا حسّاسّیت کم بشود، پس نباید جلوی بدحجاب را گرفت!!
✍ جواب شبهه :
💧1_آیا انسان عاقل یا کشوری اجازه می دهد که میکروب همه گیر بشود، چرا که بیماری عادی بشود!! خُب عادی شدن و فراگیری بیماری، باعث هلاکت همه می گردد
💧2_آیا اگر کسی امروز، سیر غذا خورد، دیگر فردا اشتهای غذا پیدا نمی کند؟! این چه حرف باطل و غیر منطقی هست مگر می شود گفت چون جامعه از دیدن بدحجاب، سیر می شود دیگر برایش عادی می شود، و نیاز جنسی و شهوانی ندارد!
💧3_بر فرض که ترک حکم خدا عادی بشود، آیا حکم خدا عوض می گردد؟! مثلا گفته شود چون نماز نخواندن در اکثر افراد عادی شده پس بگوییم دیگر نماز واجب نیست؟!
💧4_اصلا کار نفس و شیطان،همین است که گناه و بدحجابی را برای ما عادی کنند،قبح گناه شکسته شود مانندقوم لوط
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حجاب0⃣3⃣402/5/24
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
به توفیق الهی، 30 شبهه رایج، راجع به موضوع حجاب، در 30 متن جدا، مختصر و مُتقن، پاسخ داده شد تا هر کسی که دغدغه جهاد تبيين در موضوع عفاف و حجاب دارد به راحتی استفاده نماید
شایسته است همه در فضای مجازی و حقیقی مطالب تولید شده را در موضوع حجاب، به بحث و گفتگو بگذارند تا همه در ثواب هدایت گری و نُصرت دین اسلام، شریک بشوند
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرق زن #باحجاب☝️
با زن #بی_حجاب ...
👌کوتاه و تأثیرگذار
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شناخت قمار
✍ مقدمه :
راه تشخیص بازی قمار چیست؟و کدام بازی قمار و حرام است؟
✍جواب اینکه :
در عُرف مؤمنین،أبزار و وسایل بازی دو گونه است:
1⃣الف_به عنوان وسیله قمار ساخته و یا شناخته شده است
یعنی آن وسیله بازی را صرفا و یا غالبا در بُرد و باخت و گرفتن پول یا کالا از بازنده با شرط بندی، مورد استفاده قرار گیرد مانند پاسور
👈حُکم این نوع وسیله :
قطعا حرام است حتی اگر بازی با آن بدون شرط بندی و قمار باشد و صرفا به عنوان سرگرمی و بازی فکری باشد
💧تبصره:
اگر ابزاری، قبلا به عنوان قمار بوده، اما در عُرف مؤمنین از ماهیت قمار بیرون آمده باشد، اگر شرط بندی نشود، و فقط برای بازی و سرگرمی باشد هیچ اشکالی ندارد مانند شطرنج
2⃣ب_به عنوان وسیله قمار ساخته و یا شناخته نمی شود
یعنی آن وسیله بازی، صرفا و یا غالبا برای بازی و سرگرمی باشد مانند توپ فوتبال
👈حُکم این نوع وسیله :
حلال و جایز است،البته اگر بدون شرطبندی مورد استفاده قرار گیرد،
💧تبصره :
چند بازی و ورزش را اسلام، برای تقویت نیروی جهادی، قمار و شرط بندی در آن را جایز شمرده است
شنا، أسب دوانی و تیراندازی
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#قماربازی
روستای کمرود1402/5/23
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :کلیدها در دین
✍ مقدمه :
در احادیث، عناوینی با وصف مفتاح بیان شده، یعنی هر قفلی کلید خودش را دارد تا باز شود،
1⃣ صدقه،🔑 رزق
قال الصّادق علیه السلام
أَنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مِفْتَاحاً وَ مِفْتَاحَ اَلرِّزْقِ اَلصَّدَقَةُ
هارون بن عيسى گويد: امام صادق عليه السّلام به فرزندش محمّد فرمود: پسرم! از اين هزينه زندگى نزد تو چقدر اضافه مانده است؟ عرض كرد: چهل دينار. امام صادق عليه السّلام فرمود: آن را صدقه بده. فرزند امام عرض كرد: اضافه فقط همين چهل دينار است. امام صادق عليه السّلام فرمود: چهل دينار را صدقه بده؛ زيراكه خداوند جاىگزين مىكند. آيا نمىدانى كه هرچيزى را كليدى است و كليد روزى صدقه است. آن را صدقه بده. فرزند امام صدقه داد، هنوز ده روز نگذشته بود كه از جايى مبلغ چهار هزار دينار به امام رسيد. حضرتش فرمود: فرزندم! ما چهل دينار براى خداوند داديم، خداوند چهار هزار دينار به ما عنايت فرمود.
2⃣ مدارا،🔑صواب
قال اميرالمؤمنين علیه السلام
اَلرِّفْقُ مِفْتَاحُ اَلصَّوَابِ
3⃣ دعا،🔑 رحمت،و درهای بهشت
أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلدُّعَاءَ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ اَلْمُبْرَمَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً فَأَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ رَحْمَةٍ وَ نَجَاحُ كُلِّ حَاجَةٍ وَ لاَ يُنَالُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَابٍ يَكْثُرُ قَرْعُهُ إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ.
فَمَا هَذَا اَلدُّعَاءُ إِلاَّ مِفْتَاحُ أَبْوَابِ اَلْجِنَانِ وَ مَغَالِيقِ أَبْوَابِ اَلنِّيرَانِ وَ مُسْتَنْزِلُ اَلْأَرْزَاقِ وَ جَالِبٌ عَلَى عَبِيْدِ اَللَّهِ وَ إِمَائِهِ رِضَاءَ اَلْمُهَيْمِنِ اَلْخَلاَّقِ فَأَبَوْا وَ قَالُوا نَحْنُ لاَ نَسِيرُ إِلاَّ عَلَى اَلْأَرْضِ فَأَوْحَ
4⃣ غضب،🔑هر شرّ
قال الصّادق علیه السلام
: اَلْغَضَبُ مِفْتَاحُ [كُلِّ] شَرٍّ
5⃣ شراب،🔑هر شرّ
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: اَلْغِنَاءُ عُشُّ اَلنِّفَاقِ وَ شُرْبُ اَلْخَمْرِ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ وَ شَارِبُ اَلْخَمْرِ مُكَذِّبٌ بِكِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوْ صَدَّقَ كِتَابَ اَللَّهِ حَرَّمَ حَرَامَهُ .امام صادق عليه السّلام فرمود: نغمهسرائى و ترنّم آشيانه نفاق و دو روئيست،و خوردن شراب كليد هر شرّيست، و ميگسار مكذّب كتاب الهى است،اگر آن را تصديق داشت البتّه از آنچه حرام فرموده دورى ميگزيد.
6⃣ آرزو،🔑هر رنج
اَلرَّغْبَةُ مِفْتَاحُ اَلنَّصَبِ
آرزو كليد رنجها است
7⃣ خشیت،🔑هرحکمت
رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: اَلتَّوْحِيدُ ثَمَنُ اَلْجَنَّةِ ، وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَفَاءُ شُكْرِ كُلِّ نِعْمَةٍ، وَ خَشْيَةُ اَللَّهِ مِفْتَاحُ كُلِّ حِكْمَةٍ، وَ اَلْإِخْلاَصُ مِلاَكُ كُلِّ طَاعَةٍ.
8⃣ نرم خوئی🔑رزق
أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَنْ عَبَدَ اَللَّهَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَفَرَ مِنْ حَيْثُ لاَ يَعْلَمُ أَلاَ وَ إِنَّ اَلْأَدَبَ حُجَّةُ اَلْعَقْلِ وَ اَلْعِلْمَ حُجَّةُ اَلْقَلْبِ وَ اَلتَّلَطُّفَ مِفْتَاحُ اَلرِّزْقِ.
9⃣ زبان🔑هر خیر، شرّ
إِنَّ هَذَا اَللِّسَانَ مِفْتَاحُ خَيْرٍ وَ مِفْتَاحُ شَرٍّ فَاخْتِمْ عَلَى فَمِكَ كَمَا تَخْتِمُ عَلَى ذَهَبِكَ وَ عَلَى وَرِقِكَ يَا بَاغِيَ اَلْعِلْمِ إِنَّ هَذِهِ اَلْأَمْثَالَ يَضْرِبُهَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلنّٰاسِ وَ مٰا يَعْقِلُهٰا إِلاَّ اَلْعٰالِمُونَ .
🔟 أهل بیت علیهم السلام،🔑فهم قرآن
نَحْنُ مِفْتَاحُ اَلْكِتَابِ فَبِنَا نَطَقَ اَلْعُلَمَاءُ
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه اول 1402/5/29 #مفتاح_کلیدها
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
1⃣1⃣ عقل🔑کارها
قال اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ: وَ بِالْعَقْلِ يَكْمُلُ وَ هُوَ دَلِيلُهُ وَ بَصَرُهُ وَ مِفْتَاحُ أَمْرِهِ.
2⃣1⃣ خمس🔑رزق و پاک شدن گناهان
وَ لاَ تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ
يكى از تجار فارس كه از پيروان امام رضا عليه السلام بود، بآن حضرت نامه نوشت و در باره خمس اجازه خواست. حضرت باو نوشت: « بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ »همانا خدا وسعت دهنده و كريم است، در مورد عمل و كار ضامن ثوابست و در تنگى ضامن غم و اندوه [در مورد مخالفت ضامن كيفر و مجازات] هيچ مالى حلال نيست جز از راهيكه خدا آن را حلال كرده و خمس موجب كمك ماست بر دين ما و عيالات ما و پيروان ما و آنچه ميبخشيم و آبروئى كه ميخريم از كسانى كه از قهر و زورش ميترسيم،(مانند پولهائى كه براى حفظ آبروى خود بغير مستحقين ميدهيم) پس آن را از ما دريغ نداريد و تا ميتوانيد خود را از دعاى ما محروم نكنيد. زيرا دادن خمس كليد روزى شما و مايه پاك شدن گناهان شماست و چيزيست كه براى روز بيچارگى خود آماده ميكنيد. و مسلمان كسى است كه بعهدى كه خدا با او كرده وفا كند، مسلمان آن نيست كه با زبان بپذيرد و با دل مخالفت كند و السلام.
3⃣1⃣ کسالت، و إضطراب🔑هر شرّ
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاِبْنِهِ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ إِنَّكَ إِنْ كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّاً وَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.
اى پسرك من بر تست كه احتراز كنى از كاهلى و اضطراب در قول كه آنها كليد هر شرند، زيرا كه اگر كاهلى پيشه كردى اداء حق نميتوانى كردن، و اگر اضطراب را شيوه ساختى صبر بر حق نميتوانى آوردن
4⃣1⃣ گریه🔑رحمت الهی
اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: اَلْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ مِفْتَاحُ اَلرَّحْمَةِ وَ عَلاَمَةُ اَلْقَبُولِ وَ بَابُ اَلْإِجَابَةِ
فرمود:گريهى از خوف خدا كليد رحمت پروردگار و علامت قبولى اعمال و اجابت دعاست.
5⃣1⃣ هدیه🔑حاجت خواهی
نِعْمَ مِفْتَاحُ اَلْحَاجَةِ اَلْهَدِيَّةُ
6⃣1⃣ بی تدبیری🔑فقر
أمیرالمؤمنین علیه السلام
سُوءُ التَّدْبِيرِ مِفْتَاحُ الْفَقْرِ.
تدبیر بد (مدیریت نادرست) كلید فقر و تهی دستی است.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه دوّم 1402/5/29
#مفتاح_کلیدها
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
ویژگی های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در تبلیغ واسباب هدایت و اصلاح مخاطبان
✍مقدمه :
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(قصص/56)
قطعاً تو نمی توانی هر که را خود دوست داری هدایت کنی، بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می کند؛ و او به هدایت پذیران داناتر است،
لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» «بقره/272» هدايتپذيرى مردم بر عهدهى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مىفرمايد.
پرسش اینکه اگر هدایت به دست خداست پس نقش انبیاء و اوصیای الهی و علماء چیست؟
✅جواب)
همه وسیله هدايت هستند بنابراین
باید مانند پيامبر صلي الله عليه و آله عمل کرد ممکن است یکی بشود ابوذر یکی بشودابولهب(به دلیل حقّ انتخاب مخاطب بدون إجبار)
✅عمل پيامبر صلي الله عليه وآله چگونه بود؟اینگونه باشیم
1⃣ اخلاق نیک :
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ(آل عمران/159)
ای پیامبر،پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه،
2⃣تکریم مخاطبان:
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ(آل عمران /159)
و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
3⃣ عمل و ألگوی رفتاری:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(أحزاب /21)
یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند.
4⃣ تبلیغ صحیح:
یعنی معارف دین را به صورت جامع و کامل و متناسب با زمان و نیاز مخاطبان،به گوش مخاطبان می رساند
وَمَاعَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
(یس/17)
و بر عهده ما جز رساندن آشکار [پیام وحی] نیست.
5⃣ إتمام حجّت:
ولقد أهلكنا القرون من قبلكم لمّا ظلموا وجآءتهم رسلهم بالبيّنت وما كانوا ليؤمنوا كذلك نجزى القوم المجرمين.(یونس/13)
یقیناً اقوام پیش از شما را هنگامی که ستم ورزیدند، هلاک کردیم، و پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان بر آن نبودند که ایمان بیاورند؛ این گونه گروه گناهکار را کیفر می دهیم.
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ(فاطر/25)
اگر تو را تکذیب می کنند [اندوهگین مباش] همانا کسانی هم که پیش از اینان بودند [پیامبران را] تکذیب می کردند، در حالی که پیامبرانشان معجزه های آشکار، و نوشته ها [یی مشتمل بر پند و موعظه و مناجات] و کتاب روشن [که حاوی احکام و قوانین بود] برای آنان آوردند
صفحه (اول)ادامه دارد⬅️
#تبلیغ_سیره_پیامبر
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
6⃣.مخاطب شناسی:
طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم
(3تا عین :مخاطب عقلانی، مخاطب عاطفی، مخاطب عصبیت)
مبلغ توانا باید برای هر مخاطبی، روش متناسب با او را در نظر بگیرید خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125)
[مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است.
7⃣ بشیر بودن:
8⃣ نذیر بودن:
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ(فاطر/24)
یقیناً ما تو را در حالی که مژده دهنده و هشدار دهنده ای، به حق و راستی فرستادیم، و هیچ امتی نبوده مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده ای گذاشته است.
امیرالمومنین علیه السلام:
الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ ، و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه
نهج البلاغة، الحكمة 90
امام على عليه السلام : فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد
9⃣ استقامت:
فاستقم كما امرت و من تاب معك؛وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود/112)
پس همان گونه که فرمان یافته ای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده اند [ایستادگی کنند] و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام می دهید، بیناست.
و شکیبایی کن، و شکیبایی تو جز به توفیق خدا نیست، و بر [گمراهی و ضلالت] آنان [و کارهایی که انجام می دهند] اندوهگین مباش، و از نیرنگی که همواره به کار می گیرند، دلتنگ مشو
🔟 إخلاص:
و ما اسئلكم علیه من اجر إن اجری الّا علی رب العالمین(شعراء/145)
و من از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است،
1⃣1⃣خدا ترسی و نهراسیدن از غیر خدا(خشیّت وشجاعت):
در قرآن در وصف مبلغان دین خدا میفرماید:
الذین یبلغون رسالات اللّه و یخشونه و لایخشون احداً الا اللّه و كفی بِاللَّهِ حَسِيبًا(أحزاب/39)
آنان که همواره پیامهای خدا را به مردم می رسانند و از [عظمت و مقام] او می ترسند و از هیچ کس جز او واهمه ندارند و برای حسابرسی [کار با ارزش اینان] خدا کافی است.
2⃣1⃣ـ فروتنی و تواضع:
در قرآن خطاب به پیامبر میفرماید: ای پیامبر برای پیروان مؤمن خود، بال مهربانی و فروتنی را بگستران. «واخفض جناحك لمن اتبعك من المؤمنین»(28)
3⃣1⃣ شرح صدر:
الم نشرح لك صدرك، آیا ما سینه تو را گشاده قرار ندادیم.»
از امیرمؤمنان نقل شده است كه آن حضرت فرمود: من ضاق صدره لم یصبر علی اداء الحق(كسی كه سینهاش تنگ شد بر ادای حق تاب نیاورد)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
صفحه (دوم)1401/8/15
#تبلیغ_سیره_پیامبر
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :مخاطب شناسی:
✍مقدمه :
اگر متناسب با سلائق و روحیه مخاطب، خوراک متناسب، داده نشود نتیجه لازم و مطلوب گرفته نمی شود
در باک ماشین بنزینی نمی شود گازوئیل ریخت یا گاز زد و انتظار روشن شدن وحرکت داشت
طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم
(در قالب3تا عین :
مخاطب عقلانی،
مخاطب عاطفی،
مخاطب عنادی، و عصبیّت)
مُبلغ توانا، و مُربّی هوشمند، باید،إبتداء نوع مخاطب را شناسایی کند،و بعد برای هر مخاطبی، روش و خوراک متناسب با او را در نظر بگیرد
❇️ أنواع مخاطب، مطابق بیان قرآن از سوی خدای حکیم:
خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد:
ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125)
[مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است.
✍نتیجه :
إنسان ها سه گروه اند
1⃣ مخاطب عقلانی:
برای این گروه باید مطالب را با دلیل عقلی، و با برهان، واستذلال بیان کرد و نباید مثلا با موعظه و دستور، نماز، حجاب، انقلاب اسلامی، و،،، را برای او توضیح داد چون نمی پذیرد، لذا قرآن برای این گروه می فرماید :بالحکمة
2⃣ مخاطب عاطفی :
گروهی از آدمها، روحیه عاطفی و إحساسی در آنها غلبه دارد و دارای قلب نرم تری هستند، این گروه با یک پند، یک شعر، یک داستان، یک خاطره شهید یک آیه و روایت، هدایت می شوند لذا قرآن برای این گروه می فرماید : والموعظة الحسنة
3⃣مخاطب عنادی،عصبی:
گروهی از آدم ها، دارای تعصّب و لجاجت هستند و بر باور غیر منطقی و جاهلی خود، إصرار دارند، این گروه را باید إبتدا با عقیده و فکر باطل آنها به ظاهر تأييد و همراهی کرد و سپس با لوازم همان عقیده باطلشان، آنان را محکوم کرد مانند همان کاری که حضرت ابراهیم در مقابل قومش، انجام داد، که خورشید، ماه، ستاره را می پرستیدند، لذا قرآن برای این گروه می فرماید:و جادلهم بالتی هی أحسن
❇️دو نکته مهم
💧1_ممکن است آیه، در مقام ترتیب باشد یعنی اول با استدلال بعد با موعظه و در آخر با جدال أحسن
💧2_منافاتی ندارد که برای یک مخاطب هر سه روش به کار گرفته شود بستگی دارد وضعیت مخاطب در کدام حالت غلبه دارد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کمرود نور1402/5/29
#مخاطب_شناسی_تبلیغ
https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:
آثار رفتن به مساجد
1⃣ نوری در پیش او در قیامت
قال رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ مَشی مِنْکُمْ فی ظُلَمِ اللَّیْلِ اِلَی الْمَساجِدِ مَشی بِالنُورِ التّامِّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَسْعی بَیْنَ یَدَیْهِ»
کسی که در ظلمت شب (برخیزد و) روانة مسجد شود، در روز قیامت همراه انوار درخشانی که در پیشاپیش او شتابان در حرکتند قدم خواهد برداشت. (شهابالاخبار، ص 178)
2⃣ هر گامی 10حسنه
3⃣هرگامی محو 10 گناه
4⃣هرگامی ترفیع 10 درجه
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ مَشی إلی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِکُلِ خُطْوَةٍ خَطاها حَتّی یَرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ، وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ»
هرکس به سوی مسجد گام بردارد، در برابر هر گامی 10 حسنه برایش ثبت و 10 گناهش پاک و ده درجه و منزلت او (در بهشت) بالا میرود. (وسائل، ج 3، ص 483)
5⃣ مهمان خداست
امام صادق (علیه السلام ): «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَیالْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ»
خدای تبارک و تعالی میفرماید: مساجد خانههای من در زمیناند، خوشا به حال بندهای که در خانهاش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانهام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد. (ثوابالاعمال، ص 69)
6⃣ جلب رضایت خدا
امیرالمومنین (علیه السلام ): «اَلجَلسةُ فیالجامعِ خَیرٌلی مِنَ الجَلسةِ فیالجَنّةِ، لأَنَّ الجنَّةَ فیها رِضی نَفسی وَ الجامِعُ فیهِ رِضی ربّی»
جلوس من در مسجد از سکونت در بهشت برایم بهتر است، زیرا اقامت من در بهشت موجب خوشنودی من است، اما بودن من در مسجد موجب رضا و خوشنودی خداست. (وسائل، ج3، ص 482)
7⃣ ورود به مجلس انبیاء
زسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبیاء علیالسلام»
مساجد، محفل انبیا (علیهم السلام ) است. (مستدرک، ج 3، ص 363)
8⃣ ورود به خانه متقین
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»
مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج 3، 363)
9⃣ بازار مغفرت
🔟 بهشتی شدن
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ»
مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفهاش بهشت است.مستدرک،ج3،ص361
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #مسجد
صفحه اول 1402/5/31
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1⃣1⃣ آرامش
2⃣1⃣ راحتی و آسایش
3⃣1⃣ عبور از صراط
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ»
کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است.
(مستدرک، ج 3، ص 363)
4⃣1⃣ در حال عبادت
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «اَلْجُلُوسُ فِیالْمَسْجِدِ لِإنْتِظارِ الصَّلوةِ عِبادَةٌ مالَمْ یُحْدِثْ. قیلَ یا رسولَ الله وَ مَا الْحَدَثُ؟
قالَ اَِلاِغْتِیابُ»
جلوس در مسجد در انتظار نماز تا زمانی که حدثی از انسان سرنزند برایش عبادت است، عرض شد یا رسولالله! حدث کدام است؟ فرمودند غیبت کردن.
(اصول کافی،ج 3،ص60)
5⃣1⃣ دفع بلایا
6⃣1⃣پیداکردن برادردینی
امام صادق (علیه السلام ): «لَا یَرْجِعُ صَاحِبُ الْمَسْجِدِ بِأَقَلَّ مِنْ إِحْدَی ثَلَاثِ خِصَالٍ: إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ إِمَّا دُعَاءٌ یَدْعُو بِهِ فَیَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَ الدُّنْیَا وَ إِمَّا أَخٌ یَسْتَفِیدُهُ فِی اللَّهِ»
کسیکه اهل مسجد باشد حداقل یکی از این سه بهره نصیب او میشود: دعائی که خدا او را سزاوار بهشت کرده، بلائی که از او دفع شده یا یک برادر دینی قسمت او شده که برای رضای خدا از او بهرهمند میشود.
(وسائل، ج 3، ص477)
7⃣1⃣ سلامت جسمانی
امام باقر (علیه السلام ): «مَنْ رَدَّ رِیقَهُ تَعْظِیماً لِحَقِّ الْمَسْجِدِ جَعَلَ اللّهُ رِیقَهُ صِحَّةً فی بَدَنِهِ وَعُوفِی مِنْ بَلوی فی جَسَدِهِ»
کسی که به پاس حرمت مسجد آب دهان خود را فرو برد (و در مسجد نیندازد) خداوند همان بزاقش را عامل سلامتی تن او قرار میدهد و عوارض جسمانی وی را برطرف میکند. (وسائل، ج 7، ص 499)
8⃣1⃣عدم شکایت مسجد
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «یَجیءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشکونَ: المُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِترَةُ»
روز قیامت سه نَفر میآیند و (از امت) شکایت میکنند: یکی قرآن، دیگری مسجد و دیگر عترت و اهل بیت من هستند. (وسائل، ج 3، ص 484)
9⃣1⃣ نورانی شدن قبر
رسولالله (صلی الله علیه و آله ): «مَنْ أَحَبَّ أَنْ لَایُظْلَمَ لَحَدُهُ فَلْیُنَوِّرِ الْمَسَاجِدَ»
هر کس دوست دارد قبرش تاریک و ظُلُمانی نباشد، مساجد را روشنائی دهد. (مستدرک، ج 3، ص 385)
0⃣2⃣ مورد غبطه أموات
رسولالله (ص): «ما مِن یَومٍ إلاّ و مَلَکٌ یُنادی فِیالمَقابِر: مَن تَغبِطونَ؟ فَیقولونَ: «أهلَ المَساجِدِ؛ یُصَلّونَ و لا نَقدِرُ و یصومُونَ و لا نَقدِرُ»
روزی بر اهل قبور نمیگذرد مگر مَلکی آنها را ندا میکند: شما چه کسی را غبطه میخورید و او را آرزو میکنید؟ میگویند: غبطه و آرزوی ما مسجدیان هستند، آنها نماز میخوانند و ما نمیتوانیم بخوانیم، آنها روزه میگیرند و ما نمیتوانیم روزه بگیریم و... (مستدرک، ج3، ص 463)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روستای کمرود #مسجد
صفحه دوم 1402/5/31
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed