eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
496 عکس
162 ویدیو
9 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تفاوت مادر🧕بافرزند🧑‍🦱 1⃣ مادر دعا کرد تا تو را از خدا بگیرد اما تو،،، 2⃣ مادر دغدغه داشت تا به تو آسیبی نرسد اما تو،،، 3⃣ مادر از خواب و خوراک خود زد تا تو آرامش داشته باشی اما تو،،، 4⃣مادر با عشق و بدون منّت در حق تو إحسان داشت اما تو،،، 5⃣ مادر همه همّ و غمّ او تو بودی اما تو،،، 6⃣ مادر از هستی خود به تو داد حتی از سلامتی خود صرف نظر کرد تا تو دنیا بیایی، تا تو زنده و سالم بمانی اما تو،،، 7⃣ مادر،اُمید، مأمن و پناهگاه تو بود اما تو،،، 8⃣ مادر، همیشه به تو راست گفت اما تو،،، 9⃣ مادر، همیشه از تو دفاع کرد و برای حفط و بودنت جنگید اما تو،، 🔟 مادر از بودنت در کنارش لذت می برد اما تو،،، 1⃣1⃣ مادر ،نازت را می خرید و ناله ات را گوش می کرد اما تو،،، 2⃣1⃣ مادر،تو را منتظر نمی گذاشت و تو را از محبت سیر کرد اما تو،،، 3⃣1⃣ مادر،هیچ وقت تو را تنها نگذاشت حتی از لذت و تفریح و سفر خود با دوستان و فامیل، گذشت اما تو،،، 4⃣1⃣ مادر از یک کار ناچیز تو، تشکر می کند اما تو،،، 5⃣1⃣ مادر،هم بازی و رفیق صادق تو بود اما تو،،، 6⃣1⃣ مادر ،سایه ات بود تا آفتاب تو را نسوزاند اما تو،،، 7⃣1⃣ مادر، مادری خود را به درستی انجام داد، اما تو،،، 8⃣1⃣ مادر نام تو را با احترام صدا می زد علی آقا، فاطمه خانم، اما تو،،،، 9⃣1⃣ مادر، همیشه احوال پرس و نگران حال تو و منتظر تماس تو، اما تو،،، ✍نتیجه مادر،،،،، اما تو،،،،!!!!!! اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1402/6/28 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ملعونین در زیارت نامه إمام رضا علیه السلام ✍مقدمه : در محضر امام رئوف، با آنکه همه فضا، سراسر نور، رحمت، و فضل الهی است اما در زیارت باید یاد بگیریم افرادی مورد لعن و دور از رحمت الهی اند و همین لعن و تبرّی از دشمنان، باعث تقرّب الهی، زائر می گردد لعن در زیارت شامل افراد زیر است: اللهم العن الذین 1⃣_بدّلوا نعمتک ✍ مصادیق نعمت الهی 1_أهل بیت علیهم السلام 2_دین اسلام و شیعه 3_سلامتی 4_امنیت 5_مورد حاجت مردم بوده 6_خوراک و آب سالم تبدیل به غذای غیر اُرگانیک 7_داروهای ناسالم 2⃣_واتّهموا نبیّک ✍مصادیق تهمت 1_نسبت سحر،کذب، جنون و کهانت 2_نسبت هذیان در آخر عمر شریف 3_ مُنکر وحی و تکذیب نُبوّت 3⃣_و جحدوا بآیاتک ✍مصادیق آیات 1_ قرآن کریم 2_عترت پیامبر 3_نماز،حجاب،و،،، 4⃣_وسَخِروا بإمامک ✍مصادیق تمسخر 1_إستهزای نائبان امامت 2_مسخره کردن روحانیت 3_تمسخر ارزشهای دینی 5⃣_وحَملوا الناس علی اکتاف آل محّمد ( مردم را بر دوش اهل بیت سوار کردند) ✍مصادیق سوار کردن یا سوار شدن بر دوش امامت و ولایت 1_حمایت نکردن امامت و موفق نشدن امام برای تشکیل حکومت 2_گناه کردن و بی تقوائی 3_کسانی که مردم را گرفتار فقر، و مشکلات اقتصادی کردند و امام باید هزینه آنها را پرداخت کند ✍نتیجه و نکات: 1_مواظب باشیم ما جزء ملعونین نباشیم 2_اگر کمک امام نیستیم، زحمت خود را بر دوش امام نگذاریم 3_إلقای شبهات باعث می شود افکار مردم نسبت به دین آلوده شود، لذا زحمت امام برای هدايت گری بیشتر می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/6/28 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فقط مرض حماقت است که غیرقابل درمان است! «به بهانه حضور رونالدو در ایران» آیت الله جوادی آملی کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار مؤمن بودن امام رضا علیه السلام لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: 1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. ✍نکات 1⃣ نصاب ایمان جمع سه سنّت و سیره از خدا، نبیّ و إمام در انسان است 2⃣ کسی که به سنت امام، اهتمام نداشته باشد، حتی اگر سنت خدا ونبیّ را داشته باشد مؤمن نیست 3⃣ سنّت های خدا، نبیّ و امام مکمل هم هستند 4⃣ هر یک از سنت های سه گانه، سرچشمه دیگر سنت های حسنه خواهد بود 5⃣ اگر کسی به این سنت ها دست یافت طعم ایمان را می چشد و در واقع نماینده و مجرای سنت خدا، نبیّ و امام می گردد فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. ✍نکات : 1⃣ کسی که اهل کتمان اسرار خود نباشد مؤمن نیست و اسرار خود شامل مسائل امنیتی و نظامی و اقتصادی و سیاسی و اعتقادی هم می شود 2⃣سنت نبوی مدارا، قُلّه اخلاق و سبب جذب حداکثری مردم به دین می گردد 3⃣ سنت صبر در مجموعه ایمان به منزله سر در بدن است امالی صدوق، ج1،ص 339 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/6/28قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرّحمن الرّحیم موضوع : پاسخ امام رضا علیه السلام به دو پرسش الف_چگونه مورد دعای امام و رضایت او قرار بگیریم؟ ب_چگونه افراد مورد اصلاح و هدایت قرار می گیرند و جذب دین می شوند؟ ✍پاسخ پرسش اوّل: امام رضا علیه السلام فرمود رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، رحمت خدا بر بنده ای که امر ما را زنده کند، دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد ✍پاسخ پرسش دوّم: فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا اگر مردم زیبایی های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می کردند معانی الأخبار،ص 180،ح1 ✍نکات و نتایج : 1⃣ به کاری مشغول باشیم که مورد دعا و رضایت امام قرار گیریم 2⃣ کسب هر علمی مفید نیست علمی مفید است که باعث تربیت و تقوا گردد 3⃣ اگر مردم و مخاطبان هدایت نمی شوند چون مربیان، معلمان، مبلغان، زیبائی های دین را صحیح بیان نکرده اند 4⃣ جامعه ای به قدرت و سعادت می رسد که همه افراد آن دائما در حال تعلّم و تعلیم معارف دین و علم مفید باشند 5⃣ نکته جالب آن‌که تعبیر ( عبد) یعنی هر کسی إحیای امر اهل بیت علیهم السلام داشته باشد عبد حقیقی و در حال بندگی شایسته است 6⃣ اگر حوزه و دانشگاه افراد را اهل تقوا و تبعیت از اهل‌بیت علیهم السلام نکرد یعنی علم مفید را کسب نکرده اند 7⃣ دین و کلمات اهل بیت علیهم السلام همه اش زیبا است هنر مبلغ این است که حرف دین را کجا، و چگونه و چه اندازه بزند به تعبیر آیة الله جوادی، هم حرف خوب بزنیم، هم خوب حرف بزنیم 8⃣ با یک گل هم بهار می شود به اینکه حتی یک نفر با فراگیری دانش اهل بیت علیهم السلام و آموزش آن به دیگران باعت، آبادی افراد و جامعه می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1402/6/29 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :آثار و برکات عیادت مریض🍎 ✍مقدمه : جهل یا غفلت نسبت به اهمیت موضوعی انسان را از توفیق برکاتی محروم می کند و گاهی کسالت و یا لجاجت مانع انجام کار مهم می شود از جمله کارهای عالی، عیادت مریض است 1⃣ غرق شدن در رحمت الهی: رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :  عائِدُ المَريضِ يَخوضُ فِى الرَّحمَةِ؛  عيادت كننده از بيمار، در رحمت خدا غوطه ‏ور مى ‏شود 2⃣ قرار گرفتن در بهشت: رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :  عائدُ المَريضِ في مَخْرَفَةِ الجنة حتى يَرْجِع‏ عيادت كننده از بيمار، در بستان بهشتی است تا زمانی که باز می گردد 3⃣ استغفار ملائکه برای او: امام صادق عليه‏السلام : مَن عادَ مَريضا شَيَّعَهُ سَبعونَ أَلفَ مَلَكٍ يَستَغفِرونَ لَهُ حَتّى يَرجِعَ إِلى مَنزِلِهِ؛  هر كس به عيادت بيمار برود، هفتاد هزار فرشته او را مشايعت مى ‏كنند و برايش آمرزش مى ‏طلبند تا آن گاه كه به منزل خود برگردد 4⃣ملاقات با خدا: رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :  إِنَّ اللّه‏َ تعالى يَقولُ يَومَ القيامَةِ: يَابنَ آدَمَ مَرِضتُ فَلَم تَعُدنى! قالَ: يا رَبِّ كَيفَ أَعودُكَ وَأَنتَ رَبُّ العالَمينَ؟! قالَ: أَما عَلِمتَ أَنَّ عَبدى فُلانا مَرِضَ فَلَم تَعُدهُ؟! أَما عَلِمتَ أَنَّكَ لَو عُدتَهُ لَوَجَدتَنى عِندَهُ؟؛ خداى تعالی در روز قيامت مى‏ فرمايد: اى پسر آدم! من بيمار شدم اما عيادتم نكردى؟ عرض مى‏ كند: پروردگارا چگونه تو را عيادت كنم حال آن‏كه تو پروردگار جهانيانى؟ مى‏ فرمايد: مگر ندانستى كه فلان بنده ‏ام بيمار شد و عيادتش نكردى، مگر نمى‏ دانستى كه اگر به عيادتش روى، مرا نزد او مى ‏يابى؟ 5⃣ پاک و بهشتی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) فرموده است: «هر که مریضى را عیادت کند، منادى‏اى از آسمان او را به اسم ندا کند ... پاک شدى و مسیرت پاک شد، و [با این کار] بهشت را جایگاه خود قرار دادی» 6⃣استجابت دعای مریض درحقش: هر که مریضى را براى خدا عیادت کند، بیمار براى او چیزى از خدا نخواهد جز آنکه خداوند آن را مستجاب نماید 7⃣ درود و دعای ملائكه : رسول گرامی صلّی الله علیه وآله وسلم فرمود: أیُّما مُؤمِنٍ عادَ مَریضاً خاضَ فِی الرَّحْمَةِ فَاِذا قَعَدَ عِنْدَهُ اِسْتَنْقَعَ فیها فَإذا عادَهُ غُدْوَةً صَلّی عَلَیْهِ سَبْعُونَ ألْفَ مَلَکٍ إلی أنْ یُمْسِیَ وَ إنْ عادَهُ عَشِیَّةً صَلّی عَلَیْهِ سَبْعُونَ ألْفَ مَلَکٍ حَتّی یُصْبِحَ. هر مؤمنی که به دیدار بیماری برود در رحمت خدا وارد می‌شود و زمانی‌که نزد آن بیمار بنشیند در خدمت خدا فرو می‌رود. اگر صبحگاهان به عیادت او برود هفتاد هزار فرشته تا شام او را دعا می‌کنند و اگر شامگاهان از وی عیادت کند تا صبح هفتاد هزار فرشته به او دعا می‌کنند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1401/7/20قم مقدسه بیمارستان گلپایگانی کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی صفحه اول⬅️ إدامه دارد
8⃣ یاد آوری مرگ: .پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  عُودوا المَريضَ و اتبَعوا الجَنازَةَ يُذَكِّرْكُم الآخِرَةَ . به عيادت بيمار برويد و در تشييع جنازه شركت كنيد، كه شما را به ياد آخرت مى اندازد. 9⃣ درک ارزش سلامتی: امام على عليه السلام : كَم دَنِفٍ نَجا، و صَحيحٍ هَوى ! .  اى بسا بيمارى كه نجات يابد و تندرستى كه از پاى درآيد! 🔟 إستجابت دعا قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا مَرِضَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْذَنْ لِلنَّاسِ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ لَهُ دَعْوَةٌ مُسْتَجَابَةٌ وقتی یكی از شما مریض شد دوستان را خبر دهد تا به عیادت او بیایند كه هر یك از آنها یك دعای مستجاب خواهد داشت. (فروع كافی، ج ٣، ص ١١٧) 1⃣1⃣پاک شدن مثل روز تولد: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن سَعی لِمَریضٍ فی حاجةٍ، قضاها أولَمْ یَقضِها خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَیَومِ وَلَدَتهُ أُمُّهُ! كسی كه به دنبال برآوردن حاجت یك بیماری برود خواه آن حاجت روا گردد یا نگردد همة گناهانش آمرزیده می‌شود همانند روزی كه از مادر متولد شده است! (وسائل، ج ٢، ص ٦٤٣) 2⃣1⃣پاداش عمل هزار ساله: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: مَن عادَ مَریضاً و جَلَسَ عِندَهُ ساعَةً أَجریَ اللهُ لَهُ عَمَلَ اَلفِ سَنَةٍ لایُعصَی اللهُ فیها طَرْفَةَ عَینٍ! هركس از یك بیماری عیادت كند و پاسی نزد او بنشیند خداوند پاداش عمل یك‌هزار سال برایش می‌نویسد كه در كل آن به اندازة ‌یك چشم بر هم زدن معصیت خدا را نكرده باشد! (مستدرك، ج ٢، ص ٧٩) 3⃣1⃣ استغفار ملائکه در قبر او: أيُّما مُؤمِنٍ عادَ مُؤمِناً في اللهِ عَزَّوجَلَّ في مَرَضِهِ، وَكَّلَ اللهُ بِهِ مَلَكاً مِنَ الْعُوّادِ يَعُودُهُ في قَبرِهِ، و يَستَغفِرُ لَهُ إلي يَومِ الْقِيامَةِ. هر مؤمني كه مؤمني ديگر را در هنگام بيماري‌ براي خداوند عزيز و جليل عيادت كند،خداوند فرشته‌اي از فرشتگان عيادت كننده را با او مي‌گمارد كه در قبرش از وي عيادت نمايد و تا روز قيامت براي وي آمرزش بطلبد 4⃣1⃣ اصلاح رذائل اخلاقی : وقتی انسان حال مریضی را ببیند اوّلا آنکه تصمیم می گیرد مواظب سلامتی خود باشد و شکر گزار نعمت سلامتی می شود، وثانیّا اراده و اقدامی برای تغییر و اصلاح خود برمی دارد که ای آدم، تو هم ممکن است در بستر بیماری بیافتی پس اهل کبر، حرص، حسد، لجاجت، غرور و،،،، نباش الحمدلله ربّ العالمین اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 2⃣ 1401/7/20قم مقدسه بیمارستان گلپایگانی کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوّم
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :عبرت ها وبرکات دفاع مقدس ✍مقدمه : به مناسبت هفته دفاع مقدس شایسته است از زاویه دیگر به جنگ تحميلي نگاه شود الآن دشمن و تاکتیک آن عوض شده جنگ سخت(نظامی) وجنگ سرد(تقابل سیاسی دولت ها)تبدیل به جنگ نرم (تهاجم فرهنگی و تغییر فکرها) شده است علاوه بر آن دشمنی نفس و شیطان نیز هميشه بوده و هست بنابراین: 1⃣_وقتی فرمانده(امام) گفت آبادان و خرمشهر و،،، باید آزاد شود رزمندگان با توکل بر خدا و ایمان قوی گوش به فرمان دادند الآن هم باید ببینیم دشمن کجا را إشغال کرده تا آن را آزاد کنیم، ببینیم کجا را دارد می زند، آنجا مدافع باشیم (تمرکز وتخریب دشمن بر قرآن، ولایت فقیه،روحانیت، خانواده، حجاب، حیاء، سبک زندگی دینی، غیرت،و،،، است، دشمن با تیلیغات وسیع، سعی در تغییر دستگاه محاسباتی ذهن وفکر، وتشویق به مصرف گرایی، إسراف و فشار اقتصادی، احتکار و،،،است تا ایجاد یأس و فتنه در کشور نماید) باید در این جبهه‌ها، جهادی و انقلابی در میدان باشیم 2⃣_در جنگ، برای شکست دشمن، همه مردم پشتیبان خط مقدم بودند اما الآن ظاهرا اکثر مردم باور ندارند در جنگ بسیار خطرناک تر هستیم دشمن قوی تر شده، با تاکتیک پیچیده تر، نباید تنبل و بی تفاوت باشیم 3⃣_در جنگ ایثار بود از جان و مال گذشتن،الآن شده بخل و بی انصافی و رقابت در جمع مال بیشتر و تفاخر 4⃣_چون جنگ بود کمبودها و مشکلات را تحمل می کردیم خب مگر الان جنگ نیست؟!! چون جنگ را درک نمی کنیم حاضر به تحمّل مصائب آن نیستیم! 5⃣_در جنگ اگر امکان دسترسی به فرمانده نبود فرمان آتش به إختیار بود باید گاهی البته با رعایت اصول (عقل و شرع و قانون) در مقابل دشمن آتش به اختیار عمل کرد الآن در جنگ نرم دشمن هستیم،صرفا با غُر زدن و انتقاد به فلان مسئول (که البته لازم است، اما کافی نیست)آب به آسیاب دشمن نریزیم و دشمن وقتی ضعف و نقص ما را ببیند طمع می کند، اما اگر وحدت و قدرت ما را ببیند مجبور می شود تحریم را بردارد 6⃣_در جنگ برای عملیات موفق ابتدا مواضع و تسلیحات و تاکتیک دشمن شناسایی میشد در جنگ امروز نیز، همان گونه که رهبری فرمود دشمن و روش دشمنی او را باید شناخت (و إلا امکان غلبه بر دشمن نیست) 7⃣_در جنگ مرخصي واستراحت به حدأقل وضرورت بود امروز و الان نیز جای تنبلی و اهمال کاری و استراحت نیست در غیر این صورت هنوز متوجه جنگ نشده ایم!! 8⃣_جنگ تحمیلی را دشمن شروع کرده و ما آن را با عزت و حفظ تمامیت عرضی تمام کردیم امروز نیز اگر ما از تمامیت فکر و فرهنگ و عقیده دفاع نکنیم دشمن به تجاوز نرم خود ادامه می دهد ما باید تمام کنیم از همه عقاید خود دفاع کنیم نه آنکه بگوییم الآن باید به روز باشیم مثلا حالا حجاب نباشد یا نماز نخوانیم و،،،، 9⃣_در جنگ فرماندهان خط مقدم بودند، مردم هم به دنبال آنان، ألآن باید مسؤلین (مربیان،مبلغان متوليان فرهنگی) در خط مقدم جنگ نرم باشند تا مردم هم به معرکه جنگ نرم بیایند الناس علی دین ملوکهم 🔟_اگر در جنگ قوی باشیم دشمن جرأت وجسارت و تهاجم به خود نمی دهد اگر امروز در جنگ نرم دشمن نفوذ داشته معلوم است که ما در فکر و فرهنگ و عقیده و ایمان قوی ظاهر نشدیم (وأعدّوا لهم مااستطعتم من قوّة) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی قم مقدسه 3/ 7/ 1400 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :تأمّلی در کلام امام عسکری علیه السلام ما للعب خلقنا بل للعلم و العباده " ما برای بازی خلق نشدیم بلکه برای علم آموزی و بندگی خدا خلق شدیم" چند نکته در باره این حدیث: 1⃣- هرکاری که انسان را از علم و عبادت باز دارد بازی و لهو و لعب است. 2⃣- علمی که ثمره آن تواضع؛ اخلاص و عبودیت نگردد بازی است. 3⃣- عبادتی که به عبودیت منجر نشود یعنی عبادت بدون ولایت که ثمره آن مخالفت با امام است؛ خود یک بازی است ولو در قالب جهاد باشد. 4⃣- بازی که منجر به عبادت و بندگی خدا شود در واقع بازی نیست بلکه عبادت است. 5⃣- دنیا طبق فرمایش قرآن لعب و بازیست؛ پس مشغول شدن به دنیا انسان را از علم و عبادت باز میدارد. 6⃣- اگر مُشوّق و مُؤیّد بازی باشی ولو خودت بازی نکنی تو هم مشغول بازی و لعبی. 7⃣- کسی که انگیزه و هدفش؛ علم و عبادت باشد نه بازی می کند و نه بازی می خورد و نه بازی می دهد. 8⃣- بین علم و عبادت هم افزائیست.ابتدا علم و معرفت؛ سبب می شود که انسان اهل عبادت شود و عمل و عبادت هم باعث می شود انسان عالمتر شود چرا که در حدیث داریم: " من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یعلم" یعنی هرکس به آنچه دانست عمل کرد خدا آنچه که او نمی داند را به او یاد می دهد. قرآن کریم می فرماید اتقوالله و یعلمکم الله"تقوا پیشه کنید خدا هم شما را عالم می کند. وهردو(علم و عبادت) انسان را از لهو ولعب باز می دارد. 9⃣- نیت و انگیزه و هدف عمل مهم است اگر ملاک خودخواهی یا صرفا جلب رضایت مردم باشد نه خدا،!!! پس بازی است یعنی دنبال سوت و کف و تشویق دیگران رفتن است. 🔟- علم و عبادت نباشد می شود عصبیت و عصیان؛ پس بازی، گناه یا زمینه گناه است. باید بازی هم ارتقاء علمی و یا عبادت باشد و الا در جهل می ماند. ✍نتیجه : طبق بیان امام عسگری علیه السلام هر کاری که در این عالم از ما صادر می شود از سه تا (عین) خارج نیست: الف_ یا علم است ب_یا عبادت است ج_یا عبث و عصیان است مثلا اگر انسان می خواهد فیلم یا سریالی ببیند یا ورزش یا تفریح کند و هر کاری می خواهد انجام دهد ملاحظه و تلاش کند کارش رنگ علم و عبادت داشته باشد یعنی ببیند آیا فلان کار، باعث می شود علم (مفید) او زیاد شود یا عبادت خدا حساب می شود، بعد اقدام کند، و إلا انجام ندهد برخی بازی می کنند ولی عبادت است یا علم و برخی عبادت می کنند اما در واقع بازی می کند! ما برای بازی خلق نشدیم، آدم عاقل کاری می کند که کارش هم علم باشد هم عبادت، یعنی اگر عبادتی می کند بهره علمی نیز از عبادت خود می برد مثلا در محتوای نماز و ادعیه تفکر می کند، کسب علم مفید نیز، عین عبادت است اگر هدف تحصیل وعلم، کسب رضایت الهی و تقرب به خدا باشد و ثمره آن اخلاص در عمل، تواضع، عبودیت و خشیت خدا باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 99/8/3
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: مواعظ سایه🌓 ✍مقدمه : انسان عاقل می تواند از هر چیزی درس و عبرت بگیرد،سعدی علیه الرحمه گفت: خیز و غنیمت شمار جنبش باد ربیع ناله موزون مرغ بوی خوش لاله زار برگ درختان سبز پیش خداوند هوش هر ورقی دفتریست معرفت کردگار روز بهارست خیز تا به تماشا رویم تکیه بر ایام نیست تا دگر آید بهار 📚درس ها و عبرت ها 1⃣_هر چقدر بزرگ باشی سایه ات نیز بزرگ خواهد بود⛅️ آدم های کوچک و کم ظرفیت نمیتوان زیر سایه آنها زندگي کرد و معاشرت داشت 2⃣_اگر خورشید به شما نتابد سایه ای نخواهی داشت☀️ اگر ارتباط با امام و عالم ربانی نباشد از سایه معرفت و معویت بی بهره هستی 3⃣_سایه در زیر نگاه خورشید به دنبال تو می آید⛹‍♂ اعمال تو نیز در پی تو خواهد آمد 4⃣_اگر سایه ات را دنبال کنی هیچ وقت به آن نمی رسی و اگر پشت به سایه کنی به دنبالت می آید حتی اگر با سرعت بخواهی از او دور شوی⛹‍♀ دنیا نیز مثل سایه است اگر دنبالش نباشی خودش می آید أميرالمؤمنين علیه السلام علیک بالاخره تأتک الدنیا صاغرة دغدغه آخرت داشته باش دنیا خودش ذلیلانه و سر به زیر به محضرت می آید 5⃣_دود سیاه هم، سایه دارد اما مطبوع و مطلوب نیست ابر هم سایه دارد ببین در ذیل چه سایه ای هستی؟ ☂🔥 مرید چه مرامی هستی؟ و یا خودت برای دیگران چه نوع سایه ای؟ 6⃣_همه هستی و وجود سایه وابسته به صاحب سایه است و اصلا قوام و استقلالی ندارد همیشه همراه صاحبش هست💧 موقعیت انسان نسبت به خدا (از حیث استقلال) مانند سایه است پس چرا غرور و تکبر و نافرمانی؟! تو محتاجی، و فقیری و اصلا وجود ما عین فقر و نیاز، پس دنبال خالقت باش 7⃣_سایه هر آنچه هستی را نشان میدهد اگر انسان باشد سایه انسان و اگر حیوان زیر نور باشد سایه حیوان🐆 قیامت برخی خوک و سگ و روباه و مورچه و،،، محشور می شوند سایه حقیقت ذات آنها ظاهر می شود 8⃣__اندازه سایه ات بستگی به موقعیت تو با خورشید دارد هر چقدر نزدیک و بالای سرت باشد سایه کوتاه تر است🌔🌕 هر چقدر امام در زندگی بالای سر ما و نزدیکتر باشدهمه وجود ما میشود نور بدون حاشیه وسایه 9⃣_صاخب سایه از سایه خود بهره ای ندارد و اصلا نسبت به سایه خود سلطه و مالکیتی ندارد😂 چه بسیار اموالی که مثل سایه کنار ماست اما از آن هیچ بهره ای نمی بریم! 🔟_همیشه سایه ات سبب خدمت برای دیگران نیست گاهی که سایه خود و خانه غیر اصولی که ساخته ام خیانت است و مانع بهره مند شدن از نور و آفتابی که دیگران لازم دارد میشوم🖤 گاهی اموال و اولاد و هر چیزی که مثل سایه من منتسب به من است مانع بهره مندشدن دیگران ازنور وهدایت است 1⃣1⃣_سایه هر چیز را میتوان ساخت کافیست که جلوی نورباشی اما بالأخره سایه است نمیشه به آن اعتمادو امید داشت☁️ 2⃣1⃣_سایه بی سرو صدا هم زمان با صاحب سایه شکل می گیرد مواظب باشیم فرزندان ما آیینه تمام نما و سایه رفتار و گفتار ما هستندبی سر و صدا!!! 🤫 ببین چه سایه ای از خود نشان می دهی 3⃣1⃣_برخی هم در زیارت اربـعین اباعبدالله الحسین علیه السلام، برای زائران سایه می شدند 😭 می گفت من چیزی ندارم برای ارباب خرج کنم اما هیکلم می تواند سایه برای زائر بشود😭 ✍ از خود بپرس چقدر سایه داری چقدر سایه ات به درد خانواده، جامعه و دین می خورد ظلّ ممدود باشیم یعنی مثل هوای بهشتی سایه ای مستمر، مطبوع و خنک برای دین و دنیای مردم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه18/ 6 /1400
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مواردی که در روایات نصف دین یا بعض دین مطرح شده ✍مقدمه: دوتا پرسش مهم الف_اینکه مراد از(نصف)چیست؟ لزوما نصف به معنای یک قسمت از دو قسمت مساوی نیست بلکه گاهی به معنای بخش و طرف و جزئی از اجزاء نیز آمده است ب_چرا این موارد(نصف)حساب شده؟! ممکن است این نوع بیان باعت می‌ گردد 1_ایجاد انگیزه می‌ کند تا برای نصف و بخش های دیگر دین نیز تلاش کند 2_انسانی که برخی از این موارد را دارد بفهمد که فقط دارای بخشی از دین شده و به آن اکتفا نکند 1⃣ توحید: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:التَّوحيدُ نِصفُ الدِّينِ[عيون أخبار الرضا2/35/75] توحيد، نصف دين است. 2⃣ أخلاق خوب: عنه صلى الله عليه و آله : حُسنُ الخُلُقِ نِصفُ الدِّينِ [الخصال30/106] خوش خويى، نصف دين است 3⃣ ازدواج (به موقع) 4⃣ تقوای الهی: قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا تَزَوَّجَ العَبدُ فقدِ استَكمَلَ نِصفَ تق الدينِ ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ في النِّصفِ الباقي .[كنز العمّال : 44403 .] هر گاه آدمى ازدواج كند ، نصف دين را به دست آورده است و براى نصف ديگر بايد تقواى خدا پيشه كند 5⃣ دوستی با مردم: رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلتَّوَدُّدُ نِصْفُ اَلدِّينِ 6⃣طهارت و پاکیزگی: قال رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَصْنَعُ ذَلِكَ، وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلْوُضُوءَ نِصْفُ اَلْإِيمَانِ 7⃣ مدارا با مردم: قال رسول اللّٰه صلّى اللّه عليه و آله : مداراة الناس نصف الإيمان و الرفق بهم نصف 8⃣میانه روی و مدیریت در کسب: سَمِعْتُ رَجُلاً يَقُولُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَلَغَنِي أَنَّ اَلاِقْتِصَادَ وَ اَلتَّدْبِيرَ فِي اَلْمَعِيشَةِ نِصْفُ اَلْكَسْبِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ بَلْ هُوَ اَلْكَسْبُ كُلُّهُ وَ مِنَ اَلدِّينِ اَلتَّدْبِيرُ فِي اَلْمَعِيشَةِ 9⃣ قیاس نکردن در دین: لاَ تَقِيسُوا اَلدِّينَ فَإِنَّ مِنَ اَلدِّينِ مَا لاَ يَنْقَاسُ وَ سَيَأْتِي أَقْوَامٌ يَقِيسُونَ وَ هُمْ أَعْدَاءُ اَلدِّينِ وَ أَوَّلُ مَنْ قَاسَ إِبْلِيسُ ✍نتیجه: موارد مذکور هیچ تناقض و تضادی با هم ندارند با این توضیح : 1_هر کدام از نصف ها مانند یک پر و قاچ از پرتقال هستند یعنی همه در کنار هم دین را کامل می کنند 2_هرکدام از این عناوین به تنهایی واقعا این قابلیت را دارند تا نصف دین را برای انسان تأمین کند وفرد بایدبرای کسب نصف دیگرتلاش کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/7/12
1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آسیب شناسی مجالس عید الزهراء 9ربیع ✍مقدمه :. قطعا برائت جستن از دشمنان خدا، نبیّ و اهل‌بیت علیهم السلام از واجبات است و لعن بر معاندین و اذیت کنندگان آنان مطابق قرآن(احزاب58) واجب است، اما اگر مجالسی که به عنوان عید(عُمر کشون) گرفته می شود آسیب هائی دارد که باید إصلاح شود و إلا نه تنها ثواب ندارد باعث رنجش قلب امام عصر علیه السلام و حتی عقوبت الهی را در پی دارد 1⃣ نسبت ناروای(فاحشه) به همسر پیامبر(عایشه) ✍پاسخ آنکه اگر کسی با الفبای معارف دین آشنا باشد،چنین حرف زشتی نمی زند، مبانی اعتقادی وعلم کلام می گوید همسران پیامبران و اوصیای الهی از حیث دامن آلوده نیستند چرا که با رسالت هدایت گری نبیّ وامام منافات دارد( هر چند برخی از زنان مانند همسران نوح، لوط، امام حسن و امام جواد علیهم السلام دارای اخلاق بد،و رفتار خبیثانه ای داشتند) هر کسی نقش عایشه در اسلام علامه عسگری را بخواند معتقد می شود که عایشه ظالم و خبیث بوده و باید از او تبرّی جُست اما انصاف، اخلاق، و تقوا را نباید کنار گذاشت و بگوئیم چون دشمن اهل بیت علیهم السلام هست،پس هر چیزی را بدون سند معتبر به آنها نسبت دهیم و جایز بدانیم!! 2⃣ پوشیدن لباس اختصاصی زن یا مرد!! ✍مطابق فتوای همه ی مراجع، حرام است اگر از لباس یا کفش اختصاصی جنس مخالف استفاده شود. 3⃣ رقصیدن!!! ❎ رقصیدن های حرام ۱- مرد برای مرد ۲- زن برای مرد ۳- مرد برای زن ۴- زن برای زن ✅ رقص های حلال وجایز ۱- همسر برای همسر،البته بدون موسیقی حرام 4⃣ فحش دادن!!! سبّ (فحش) غیر از لعن است که مطلقا حتی به دشمنان هم جایز نیست نکته مهم اینکه طبق نظر بزرگان از جمله رهبر معظم انقلاب، لعن (خاص) نیز در این شرایط جایز نیست بنابراین رهبری مخالف اصل لعن و برائت نیست بلکه لعن به صورت عام باشد مثلا خدایا ظالمین و غاصبین و قاتلین اهل‌بیت علیهم السلام را لعنت کن 5⃣ بی ادبی و توهین به یکدیگر در مجلس جشن!!! ✍اميرالمؤمنين علیه السلام ( لا عقل لمن لا ادب له) کسی که ادب ندارد عقل ندارد مجالس اهل بیت علیهم السلام باید سراسر عقلانیت، عدالت و عفّت باشد *⃣ اینکه توجیه شود عند الأحباب تسقط الآداب به این معنا نیست که ادب واخلاق و احترام را کنار بگذاریم و نباید گفت هر که ظرفیت ندارد شرکت نکند! ✍کسی که إبایی ندارد که در مورد او چه میگویند و توهین به او تغییری در او ایجاد نمیشود باید از او ترسید و از شرّ او ایمن نیست ( من هانت علیه نفسه لا تامن شره) 6⃣ لباس قرمز و تزیین مجلس با رنگ قرمز!!! پیامبر گرامی اسلام فرمودند:《 الحمرة من زینة اشیطان ( نهج الفصاحه)》 رنگ قرمز ( سرخ) آرایش شیطان است.میتوان از رنگ سبز که لباس اهل بهشت است یا رنگ سفید یا آبی استفاده کرد 7⃣ بی حیایی در نحوه پوشش و گویش!!! لا دین لمن لا حیاء له قطعاً تبرّی لازم و واجب است اما خودمان را فریب ندهیم به اسم تبرّی و حتی ادعای مضحک برای کسب رضایت و خوشحالی حضرت زهرا سلام الله علیها اقدام به هر کاری حتی با بی حیایی نکنیم آیا حضرت زهرا به چنین مجالسی می آید؟! نکند میخواهید بفرمایید مجلس خصوصی مردانه است حضرت زهرا سلام الله علیها نباید بیایند! 8⃣ شوخی های بی اندازه و نابجا!!! مؤمن ،باید اهل چهره گشاده و اهل مطایبه باشد اما نه به گونه ای که هیبت وشکوه خود را از دست بدهد تا دیگران به خودشان فرصت و اجازه توهین به شما بدهند. گاهی با تقلید صدا از بزرگان که شبهه تمسخر و توهین مؤمنین و علماء را به همراه دارد و یا جوک های بسیار زشت برای لهجه های گوناگون!!! 9⃣ پرداختن به امور لغو،لهو و بیهوده!!! امام عسگری علیه السلام فرمودند «ما للعب خُلقنا بل للعلم و العباده» فکر کنیم آیا نحوه برگزاری جلسات این چنینی!!! عنوان علم یا عبادت را دارد یا نه لعب و بازی است؟! چقدر به معنویت یا معرفت من افزوده میشود؟ 🔟باعث اختلاف وفتنه!!! آیا مجالس به گونه ای هست که در مناطق اهل سنت اگر پخش شود باعث جذب آنان به شیعه شود؟ چرا مطالب کتاب هایی مثل نقش عایشه در اسلام یا سقیفه ( هر دو از علامه عسگری) را در مجالس نگوییم تا با تبیین مواضع ظالمانه آنان ،باعث هدایت اهل سنت بشویم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1400/8/1 قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال:معیار(صراط الحمید) بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی بر مبنای عقل وشرع است که افراد به راحتی بتوانند با اطمینان خود را ارزیابی کنند و یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آثار و برکات سفر ✍مقدمه : به مناسبت روز گردشگری، مناسب است از نگاه دینی، به این موضوع پرداخته شود که پیامد مسافرت چیست؟ 1⃣ صحّت و سلامتی: 2⃣ غنیمت و رشد مالی: پیامبرصلی‌الله علیه و آله و سلم»: سافِروا تَصِحّوا و تَغنَموا. مسافرت كنید تا سالم و تندرست بمانید و بهره‌ها نصیبتان گردد. (مواعظ عددیه، ص ١٢) 3⃣ کسب تجربه مفید پیامبرصلی‌الله علیه و آله سافِروا فَاِنَّكُم اِنْ لَم تَغنَموا مالاً أَفَدتُم عَقلاً. مسافرت كنید. در سفر اگر نفع مالی عایدتان نشود (لااقل) از فوائد عقلانی و تجربی آن بهره‌مند خواهید شد. (مكارم‌الاخلاق، ص ٢٤٠) 4⃣معیار و محک شخصیت پیامبرصلی‌الله علیه و آله و سلم السَّفَرُ میزانُ القَومِ! سفر (در حقیقت) یک محک و میزان شناسایی مردمان است! (در مسافرت حقیقت و باطن اشخاص آشکار می‌گردد)مکارم‌الاخلاق،ص ٢٤٠ 5⃣ رفع همّ و غم: امام جعفرصادق علیه‌السلام اذا اُعسِرَ اَحدُكُم فَلیَخرُجْ ولایَغُمُّ نَفسَهُ و اَهلَهُ. زمانی که یکی از شما دچار عُسرت و تنگدستی شد به سفر برود و خود و خانواده‌اش را افسرده و غمگین ننماید (مستدرک،ج ٨،ص١١٥) 6⃣ کسب علم و معرفت: 7⃣ آشنا شدن به آداب و فرهنگ های مختلف: 8⃣ هم صحبت شدن با آدم های بزرگ و بزرگوار:  در دیوان اشعار منسوب به امام علی (علیه السلام) درباره اهمیت سفر چنین آمده است: تَغَرَّبْ عَنِ الْأَوْطَانِ فِی طَلَبِ الْعُلَی  وَ سَافِرْ فَفِی الْأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اکتِسَابُ مَعِیشَةٍ وَ عِلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْبَةُ مَاجِد در طلب بزرگی از وطن خارج شو؛ مسافرت کن؛ زیرا در مسافرت پنج فایده است: فراموشی غصه ها، بهره اقتصادی، کسب دانش، ادب آموزی، و همراهی با انسان های بزرگ. 9⃣ عبرت گیری از تاریخ: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکذِّبِینَ؛ پیش از شما، سنت ها (و مجازات های الهی بر طبق اعمال امت ها) وجود داشت، پس در روی زمین، گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب کنندگان (آیات الهی) چگونه بوده است؟ أَ فَلَمْ یسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ یسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لکنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ؛ آیا آنان در زمین سیر نکردند، تا دل هایی داشته باشند که (حقیقت را) با آن درک کنند؛ یا گوش هایی که با آن (ندای حق را) بشنوند؟! زیرا (بسیار می شود که) چشم های ظاهر نابینا نمی شود، بلکه دل هایی که در سینه هاست کور می شود. قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ؛ بگو: «در زمین سیر کنید و ببینید سرانجام مجرمان چگونه بود!» أَ وَلَمْ یسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَینْظُرُوا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکثَرَ مِمَّا عَمَرُوها وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ فَما کانَ اللَّهُ لِیظْلِمَهُمْ وَ لکنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ؛ آیا در زمین گردش نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که قبل از آنان بودند چگونه بود؟! آنها نیرومندتر از اینان بودند، و زمین را (برای زراعت و آبادی) دگرگون ساختند و بیش از اینان، آن را آباد کردند، و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند (اما آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند)؛ خداوند هرگز به آنان ستم نکرد، ولی خودشان به خویشتن ستم می کردند 🔟 خدا شناسی: 1⃣1⃣ معاد شناسی: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کیفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ ینْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلی کلِّ شَی ءٍ قَدِیرٌ؛ بگو: «در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است؟ سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد می کند؛ به یقین خدا بر هر چیزی تواناست. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/5
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: وحدت یعنی چه؟ کد گذاری حروف وحدت ✍مقدمه : به مناسبت هفته وحدت، معنای وحدت در قالب حروف وحدت تبيين می گردد، برخی تصور می کنند وحدت به معنای دست برداشتن از اصول اعتقادی و عمل بر خلاف عقل است! در حالیکه در عین حفظ عقاید و اصول مذهبی،هر رفتار و گفتاری که به اصل دین و اتحاد جامعه اسلامی لطمه وارد می کند خلاف وحدت و مخالفت با عقل و شرع است ✍واو یعنی: 1⃣ ولایت پذیری 2⃣ورودبه مسائل مشترک 3⃣ وابستگی به یکدیگر 4⃣واکنش درمقابل نفوذ ✍حاء یعنی: 1⃣ حفظ حرمت ها 2⃣ حدود و حریم الهی 3⃣حبس سلائق شخصی 4⃣حضور جدّی در میدان ✍دال یعنی: 1⃣ دفاع از حق 2⃣ دشمنی با دشمنان 3⃣ دغدغه دینی 4⃣دست به دست دادن ✍تاء یعنی : 1⃣ تقوای الهی داشتن 2⃣ تبعیت از اسلام ناب 3⃣ تنها نماندن از إجتماع 4⃣ ترس از فتنه دشمن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/7/6
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: أهمیت آتش🔥 نشانی ✍مقدمه : به مناسبت روز آتش نشانی کلامی از پیامبرصلی الله علیه وآله مورد تأمّل قرار می گیرد : مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیَةَ ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ کسی که دسته‏ ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏ شود لکافی، ج ۵، ص ۵۵ 1⃣ جان و مال مسلمان، حُرمت دارد لذا نجات او واجب است، حل مشکل و گرفتاری مسلمان یعنی مسلمان زیستن یعنی بهشتی شدن 2⃣ ظاهر حدیث می گوید حتی اگر کسی غیر مسلمان، باعث نجات جان مسلمانی بشود اهل بهشت است (البته اگر معاند نباشد) یعنی مستضعف فکری که در جهلش تقصیر نداشته و کار مثبتی مانند نجات مسلمان در نامه اعمال داشته است 3⃣ وقتی نجات کسی از آتش دنیوی، سبب بهشتی شدن است، پس نجات آدم ها از آتش جهنم، بسیار به مراتب، در درجات بالای بهشتی قرار می گیرد 4⃣ خطر آب و آتش، دو نمونه از حوادث سخت و تلخ است اما از روایت می توان استفاده کرد که هر چیزی که سبب ویرانی زندگی یک مسلمان است را باید دفع و رفع کرد 5⃣ گاهی جنس آتش مادی نیست بلکه آتش فتنه و إختلاف افکنی است! در اینجا، خاموش کردن این آتش، و نجات عده ای که گرفتارند ثواب عظیم و بهشت بالاتری خواهند داشت 6⃣ گاهی سیل آب نیست، بلکه سیل تهاجم فرهنگی و ایجاد شبهه در ذهن افراد نسبت به مبدأ و معاد، نبوت و امامت، فقاهت وعدالت است و به اسم آزادی و اصلاحات،جامعه را ویران می کنند، اگر کسی بهشت می خواهد باید در عرصه جهاد تبيين وارد شود و مردم را از این سیل! نجات دهد، أردوی جهادی فقط مناطق سیل آب نیست 7⃣ برخی نیز از درون گرفتار آتش درونی رذائل اخلاقی مانند کبر، حرص، حسد، لجاجت، و،،، که باید تلاش کرد چنین مسلمانی را نجات دادتا بهشتی شویم 8⃣ اگر کسی تلاش لازم را برای نجات خود، از آتش دنیوی و أُخروی یا جسمی و روانی،داشته، خود و خانواده را إصلاح و حفظ کند، سبب نجات از آتش و بهشتی شدن است قوا انفسکم و اهلیکم نارا 9⃣ کلمه عادِيَة در حدیث، مؤنث (العَادِي) است،به معنای ظلم، ستم، جور، اهانت، مصيبت، بلا، فاجعه، به کار گیری کلمه عادیة مؤنّث بعید نیست برای این باشد که دشمن مصائب و مشکلات، و تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، سیل شبهات و ایجاد آتش فتنه را در قالب زینت و زنانه برای فریب إرائه دهد مثلا با شعار زن زندگی آزادی!!! باید زنان هوشیار باشند که در روایت آمده بیشترین لشگر ابلیس زنان هستند، مواظب باشند سرباز شیطان نشوند تا مردم گرفتار جهنم نشوند 🔟 یکی از آتش ها، که از آن غافلیم و همان آتش چه بسا، دامنه وسیع تری را به آتش می کشد آتش شهوت است آتش نشانی یعنی همه برای إزدواج مجردها مسئولیم، اگر این شهوت را از راه شرعی و طبیعی خاموش نشود جامعه را آتش می زند، قرآن می فرماید(أنکحوا الأیامی) بی همسران را همسر دهید 1⃣1⃣ غضب، حرارت و آتش درونی است که در روایت آمده : الغضب مفتاح کُلّ شرّ!!! یعنی اگر این آتش خاموش نشود همه جا را آتش می زند و خانواده و جامعه و جهان را آتش غضب نابود می کند پس آتش نشانی یعنی تلاش برای کنترل و خاموش کردن خشم خود و دیگران، که نتیجه اش می شود بهشت ✍ نتیجه و نکته نهایی: اگر کسی می خواهد استخدام آتش نشانی بشود با حقوق عالی، آدرس اینجاست، آتش هائی در جامعه وجود دارد 🔥 آتش شهوت 🔥آتش غضب 🔥آتش فتنه و اختلاف 🔥آتش رذائل اخلاقی 🔥 آتش گناهان 🔥 آتش جنگ نرم 🔥و آتش،،، نیروهای جهادی و انقلابی می خواهد تا آن را خاموش کنند.فیش حقوقی آن، بهشت ابدی است روز آتش نشانی برای همه آتش نشانان مبارک مخصوصا آتش نشان های واقعی که آتش شهوت، غضب، فتنه، و،،، را خاموش می کنند و جامعه را به امنیت و آرامش می کشانند تا بستری برای سعادت مردم، تکامل و تقرب الهی آنان بشود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/7