eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
497 عکس
165 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرّحمن الرّحیم موضوع : تأمّلی در زیارت نامه شهدای کربلا 1_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ‏ يا اَوْلِيآءَ اللَّهِ وَاَحِبَّائَهُ، 2_ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَصْفِيآءَ اللَّهِ وَاَوِدَّآئَهُ، 3_اَلسَّلامُ‏ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ اللَّهِ، 4_ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ رَسُولِ اللَّهِ، 5_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، 6_ اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، 7_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ اَبي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ، الْوَلِىِّ النَّاصِحِ، 8_اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ اَبى‏ عَبْدِاللَّهِ، بِاَبى‏ اَنْتُمْ وَاُمّى‏ طِبْتُمْ، وَطابَتِ الْأَرْضُ‏[ اَنْتُم‏] الَّتى‏ فيها دُفِنْتُمْ، وَفُزْتُمْ‏ فَوْزاً عَظيماً، پدر و مادرم به فداى شما، به راستى پاكيزه شدید و پاكيزه گشت آن زمينى كه شما در آن مدفون شديد و به رستگارى‏ بزرگى رسيديد؛ ✍نکات 1⃣-هشت مرتبه سلام 2⃣_مُحب واقعی خدا، ولیّ خداست(يا اَوْلِيآءَ اللَّهِ وَاَحِبَّائَهُ،) 3⃣_نصرت نبیّ و امام معصوم، نصرت دین خدا است(باید فکر کرد چه کاری الآن یاری امام زمان می شود مثلا تقوا، تکثیر نسل شیعه، تولید اقتصادی، تبیین و،،، 4⃣_با این‌که برخی اصحاب امام حسین علیه السلام، در زمان پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله نبودند اما در این زیارت، آنان را از اصحاب پیامبر می نامیم به این علت که هر کس امروز امام زمان علیه السلام را یاری کند یعنی امام عسکری علیه السلام را یاری کرده و یاری امام عسکری یعنی یاری امام هادی علیه السلام و همین طور تا برسد به پیامبر صلی الله علیه و آله 5⃣ _حضرت زهرا سلام الله هم رهبر و محور معرفی شده و یاری او، یاری رسول خدا و یاری دین خدا است، یعنی اگر کسی می خواهد بفهمد حق کجاست باید دید حضرت زهرا سلام الله علیها از چه چیزی و از چه کسی دفاع می کند 6⃣_یاری نکردن اولیاء دین یعنی یاری نکردن دین یعنی باعث تخریب دین و دهن کجی به ارزشهای دینی 7⃣_امام مجتبی را ولیّ ناصح نام می بریم یعنی رهبر خیرخواه، یعنی اگر صلح کرد صلح او نصرت دین و از روی خیر خواهی بود 8⃣_یاری رساندن به دین، خدا، نبیّ، و إمام و فاطمه سلام الله علیهم، انسان را پاک می کند(طبتم) 9⃣_دفن شدن ناصران دین خدا و پاکان، سبب پاکی آن زمین می گردد(وَطابَتِ الْأَرْضُ‏[ اَنْتُم‏] الَّتى‏ فيها دُفِنْتُمْ:پاكيزه گشت آن زمينى كه شما در آن مدفون شديد)برای تربیت و تقرب الهی،در زمین های پاک حضور بیابیم و حدّ الإمکان در قبرستانی دفن شویم که از ناصران دین خدا در آنجا مدفون باشند مانند قبور شهدا که باعث پاکی آن زمین شده اند 🔟_فلاح و فوز عظیم یعنی یاری دین(وَفُزْتُمْ‏ فَوْزاً عَظيماً،) فَيا لَيْتَنى‏ كُنْتُ مَعَكُمْ، فَاَفُوزَ مَعَكُمْ پس اى كاش من هم با شما بودم كه با شما رستگار گردم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/28 کربلا(حرم امام حسین علیه السلام)
موضوع :حکمت یا حماقت ✍مقدمه : هرکسی باید هر کاری را در چارچوب عقل و شرع انجام دهد، و إلّا حماقت است نه حکمت پرسش این است که معیار گفتار و رفتار حکیمانه چیست و إلّا حماقت است نه حکمت ✍جواب : 1⃣صاحب شرافت و آبرو 2⃣ هدایت به دین داری 3⃣برتری دادن زیردستان 4⃣ بالا بردن فقراء 5⃣مقدم کردن کوچکترها لقمان عليه السلام ـ در سفارشهاى خود به فرزندش ـ فرمود : يا بُنَيّ ، تَعلَّمِ الحِكمَةَ تَشْرُفْ ؛ فإنَّ الحِكمَةَ تَدُلُّ على الدِّينِ ، و تُشَرِّفُ العَبْدَ على الحُرِّ ، و تَرفَعُ المِسكينَ على الغَنيِّ ، و تُقَدِّمُ الصَّغيرَ على الكَبيرِ .  فرزندم ! حكمت بياموز تا ارجمند شوى ! زيرا كه حكمت، به دين رهنمون مى شود و بنده را بر آزاده شرافت مى بخشد و تهيدست را از ثروتمند بالاتر برد و كوچك را از بزرگ پيش مى اندازد 6⃣صاحب شکوه، وقار امام على عليه السلام : مَن عُرِفَ بالحِكمَةِ لَحَظَتْهُ العُيونُ بالوَقارِ و الهَيبةِ . هر كس به حكمت شناخته شود، چشمها با ديده وقار و شكوه به او بنگرند 7⃣مخاطب را قانع می کند امام على عليه السلام :  الحَكيمُ يَشْفي السّائلَ ، و يَجودُ بالفَضائلِ . حكيم، عطش پرسنده را فرو مى نشاند و فضيلت نثار مى كند 8⃣ امام على عليه السلام : الحُكَماءُ أشْرَفُ النّاسِ أنْفُسا ، و أكْثَرُهُم صَبرا ، و أسْرَعُهُم عَفْوا ، و أَوسَعُهُم أخْلاقا . حكيمان، شريف جان ترين، شكيباترين ، با گذشت ترين و خوش خوترين مردمان هستند
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : توکل یا تربیت قَالَ اميرالمؤمنين علیه السلام مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَد». کسی را که نزدیکانش واگذارند، بی‌گانه او را پذیرا می‌گردد» ✍ نکات: 1⃣ اگر خانواده و نزدیکان به فرزندان بی اعتنایی کنند، رفقای ناباب و دشمنان او را زیر چتر خود می گیرند و او را منحرف و تبدیل به سرباز دشمن می کنند 2⃣ اگر نزدیکان، انسان را مورد بی مهری قرار دادند جای نگرانی نیست باید به خدا توکل کرد و افراد غریبه از انسان حمایت می کنند 3⃣هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران. 4⃣ اگر عزیزان و فرزندان ما به افراد ناباب، غریبه ها و دشمنان گرایش دارند برای آنکه ما توجه لازم را به آنان نداشته ایم 5⃣ هرچقدر دایره نزدیکان نسبت به فرزندان دورتر شود، طبیعی است که آن دلسوزی لازم را ندارند و کمتر و بلکه دغدغه کمک و تربیت ندارند ✍ نتیجه : این حکمت نهج‌البلاغه دو معنای متفاوت دارد یک معنای آن توجه به توکل داشتن و نا اُمید نشدن هست و معنای دیگر آن، هشدار تربیتی هست که اگر مواظب عزیزان خود نباشیم، دشمن و غیر دلسوز،از آنها حمایت می کنند 6⃣ ممکن است معنا قابل تعمیم باشد یعنی بگوییم اگر درست از سرمایه عُمر،ثروت، مقام، مدرک و شهرت، تدبیر، مواظبت و مدیریت نکنیم دیگران که مالک این موارد نیستند برایش برنامه مهیا کرده و از آنها سوء استفاده می نمایند، پس زودتر برای دارائی های خود تدبیر داشته باشیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed همدان 1402/7/30
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : توکل یا تربیت قَالَ اميرالمؤمنين علیه السلام مَنْ ضَیَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الْأَبْعَد». کسی را که نزدیکانش واگذارند، بی‌گانه او را پذیرا می‌گردد» ✍ نکات: 1⃣ اگر خانواده و نزدیکان به فرزندان بی اعتنایی کنند، رفقای ناباب و دشمنان او را زیر چتر خود می گیرند و او را منحرف و تبدیل به سرباز دشمن می کنند 2⃣ اگر نزدیکان، انسان را مورد بی مهری قرار دادند جای نگرانی نیست باید به خدا توکل کرد و افراد غریبه از انسان حمایت می کنند 3⃣هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران. 4⃣ اگر عزیزان و فرزندان ما به افراد ناباب، غریبه ها و دشمنان گرایش دارند برای آنکه ما توجه لازم را به آنان نداشته ایم 5⃣ هرچقدر دایره نزدیکان نسبت به فرزندان دورتر شود، طبیعی است که آن دلسوزی لازم را ندارند و کمتر و بلکه دغدغه کمک و تربیت ندارند 6⃣ ممکن است معنا قابل تعمیم باشد یعنی بگوییم اگر درست از سرمایه عُمر،ثروت، مقام، مدرک و شهرت، تدبیر، مواظبت و مدیریت نکنیم دیگران که مالک این موارد نیستند برایش برنامه مهیا کرده و از آنها سوء استفاده می نمایند، پس زودتر برای دارائی های خود تدبیر داشته باشیم 7⃣ از این حدیث یک قاعده کلی را بیان می کند که با آن می توان ده ها مصداق را استنباط کرد مانند الف_همسران نسبت به یکدیگر ب_والدین نسبت به فرزندان ج_خانواده نسبت به فامیل د_مسئولین در مقابل مردم ه_همسایه ها نسبت به هم و_امام جماعت نسبت به محله مسجد و،،،، ✍ نتیجه : این حکمت نهج‌البلاغه دو معنای متفاوت دارد یک معنای آن توجه به توکل داشتن و نا اُمید نشدن هست و معنای دیگر آن، هشدار تربیتی هست که اگر مواظب عزیزان خود نباشیم، دشمن و غیر دلسوز،از آنها حمایت می کنند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed همدان 1402/7/30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قَالَ اميرالمؤمنين (علیه السلام): الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ، وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ، إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَى بِه. آن كه به عمل قومى راضى است همانند آن است كه با آن كار همراه آن قوم بوده. و بر هر وارد در باطل دو گناه است: گناه انجام باطل، و گناه رضايت به آن.  اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :تأمّلی در کلام امام عسکری علیه السلام ما للعب خلقنا بل للعلم و العباده " ما برای بازی خلق نشدیم بلکه برای علم آموزی و بندگی خدا خلق شدیم" چند نکته در باره این حدیث: 1⃣- هرکاری که انسان را از علم و عبادت باز دارد بازی و لهو و لعب است. 2⃣- علمی که ثمره آن تواضع؛ اخلاص و عبودیت نگردد بازی است. 3⃣- عبادتی که به عبودیت منجر نشود یعنی عبادت بدون ولایت که ثمره آن مخالفت با امام است؛ خود یک بازی است ولو در قالب جهاد باشد. 4⃣- بازی که منجر به عبادت و بندگی خدا شود در واقع بازی نیست بلکه عبادت است. 5⃣- دنیا طبق فرمایش قرآن لعب و بازیست؛ پس مشغول شدن به دنیا انسان را از علم و عبادت باز میدارد. 6⃣- اگر مُشوّق و مُؤیّد بازی باشی ولو خودت بازی نکنی تو هم مشغول بازی و لعبی. 7⃣- کسی که انگیزه و هدفش؛ علم و عبادت باشد نه بازی می کند و نه بازی می خورد و نه بازی می دهد. 8⃣- بین علم و عبادت هم افزائیست.ابتدا علم و معرفت؛ سبب می شود که انسان اهل عبادت شود و عمل و عبادت هم باعث می شود انسان عالمتر شود چرا که در حدیث داریم: " من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یعلم" یعنی هرکس به آنچه دانست عمل کرد خدا آنچه که او نمی داند را به او یاد می دهد. قرآن کریم می فرماید اتقوالله و یعلمکم الله"تقوا پیشه کنید خدا هم شما را عالم می کند. وهردو(علم و عبادت) انسان را از لهو ولعب باز می دارد. 9⃣- نیت و انگیزه و هدف عمل مهم است اگر ملاک خودخواهی یا صرفا جلب رضایت مردم باشد نه خدا،!!! پس بازی است یعنی دنبال سوت و کف و تشویق دیگران رفتن است. 🔟- علم و عبادت نباشد می شود عصبیت و عصیان؛ پس بازی، گناه یا زمینه گناه است. باید بازی هم ارتقاء علمی و یا عبادت باشد و الا در جهل می ماند. ✍نتیجه : طبق بیان امام عسگری علیه السلام هر کاری که در این عالم از ما صادر می شود از سه تا (عین) خارج نیست: الف_ یا علم است ب_یا عبادت است ج_یا عبث و عصیان است مثلا اگر انسان می خواهد فیلم یا سریالی ببیند یا ورزش یا تفریح کند و هر کاری می خواهد انجام دهد ملاحظه و تلاش کند کارش رنگ علم و عبادت داشته باشد یعنی ببیند آیا فلان کار، باعث می شود علم (مفید) او زیاد شود یا عبادت خدا حساب می شود، بعد اقدام کند، و إلا انجام ندهد برخی بازی می کنند ولی عبادت است یا علم و برخی عبادت می کنند اما در واقع بازی می کند! ما برای بازی خلق نشدیم، آدم عاقل کاری می کند که کارش هم علم باشد هم عبادت، یعنی اگر عبادتی می کند بهره علمی نیز از عبادت خود می برد مثلا در محتوای نماز و ادعیه تفکر می کند، کسب علم مفید نیز، عین عبادت است اگر هدف تحصیل وعلم، کسب رضایت الهی و تقرب به خدا باشد و ثمره آن اخلاص در عمل، تواضع، عبودیت و خشیت خدا باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 99/8/3
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
1⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed